Yleistä keskustelua sähköautoista

Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
6 680
Kiitos, tämä oli hyvä juttu.

Olemme havainneet, että akun kunnon laskiessa noin 70 prosenttiin alkuperäisestä varauksesta, se alkaa heikkenemään aiempaa nopeammin, sanoo Silver Power Systemsin projektipäällikkö Liam Mifsud Autocarille.

Tätä vähän epäilin itsekin eli akun lahoaminen ei tapahdu lineaarisesti vaan jossain kohtaa alkaa kapa tippumaan kiihtyvästi.
Samassa jutussa:
– Sähköautojen akut kestävät paljon pidempään kuin kukaan osasi odottaa. Vaikka akut heikkenevät ajan myötä, myöhemmille omistajille auton toimintamatka ei ole yhtä suuri ongelma. Tässä kohti auto on todennäköisesti perheen toinen tai kolmas auto lyhyiden matkojen taittamiseen ja merkittävästi uutta halvempi, joten omistajan näkemyskin on sallivampi, sanoo EMR:n toimitusjohtaja Roger Morton.

Hän uskoo sähköautojen kestävän ainakin yhtä kauan kuin polttomoottoriautojen – ellei jopa pidempään, sillä ne ovat mekaanisesti yksinkertaisempia. Hänen arvionsa mukaan joudumme odottamaan vuoden 2045 tienoille, ennen kuin alamme näkemään loppuun ajettuja sähköautoja suurissa määrissä.
Sun lainauksen esittäjä piti autoa paalausvalmiina, kun akusta on jäljellä 80%. Hupiveikkoja.
 
Liittynyt
19.11.2016
Viestejä
4 182
Model S:n tietyissä malleissa (ainakin P85) oli akun suojauksessa suunnitteluvirhe, joka tuhosi sinänsä ehjän akun. Tämä ei ole mielestäni mikään vertailukelpoinen otos akkujen kestävyydestä pelteihin nähden. Onhan noita mersujakin paalattu alle 20 vuotiaina koska kori on yksinkertaisesti kadonnut ympäriltä.
Niin nyt oli kyse väittestä että akku ei ole elinikää rajoittava tekijä koska auto ruostuu puhki sitä ennen. Ei mistään muusta.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
6 680
Sinähän itse sanoit että se on kunnossa kunhan se liikkuu, ei siis mitään olkiukkoja vaan sinun omia kommenttejasi. Ehkä et tainnut miettiä ihan loppuun asti sanomisiasi kun nyt pitää syytellä muita olkiukoista?
Reaalimaailmassahan tuollaiset olisi suuremman raaka-ainearvon takia paalattu jo hyvän aikaa ennen 10 % puhumattakaan 1 % akusta. Ihan puhdasta olkiukkoilua. Kuluminenkin tuohon kuntoon kestäisi useamman vuosikymmenen tasaisella tahdilla.

Olemme havainneet, että akun kunnon laskiessa noin 70 prosenttiin alkuperäisestä varauksesta, se alkaa heikkenemään aiempaa nopeammin, sanoo Silver Power Systemsin projektipäällikkö Liam Mifsud Autocarille.
Yksittäinen kommentti vs. taho joka esittää tilaston. Kumpaahan sitä uskois :D Tuo kaveri taitaa puuhata muutakin kuin auton akkuja. Sinällään toisaalta sama vaikka pitäisi paikkaansa, kun 70% vaatii kuitenkin sen 10 vuoden käytön. Vainoharhaisempi voisi tuumata, että kaverilla on ketunhäntä kainalossa, kun myy kunnonseurantajärjestelmiään.
Niin nyt oli kyse väittestä että akku ei ole elinikää rajoittava tekijä koska auto ruostuu puhki sitä ennen. Ei mistään muusta.
:D:D Eikö olisi aika pikkuhiljaa myöntää, että tällä kertaa tuli puhuttua ihan puhdasta paskaa?
 
Liittynyt
28.11.2017
Viestejä
6 458
Olemme havainneet, että akun kunnon laskiessa noin 70 prosenttiin alkuperäisestä varauksesta, se alkaa heikkenemään aiempaa nopeammin, sanoo Silver Power Systemsin projektipäällikkö Liam Mifsud Autocarille.
Aika ronski yleistys joskin hyvin mahdollista, en ole nähnyt tarkkoja tilastoja kapasiteetin putoamisesta vuosien mittaan. Kapasiteettiahan laskee erityisesti lataussyklit ja kennoston ikä. Myös taustaelementeillä, kuten virheellisellä operoinnilla saa akuston kapasiteettia tuhottua suhteellisen nopeasti.
 
Liittynyt
01.02.2017
Viestejä
763
No on onneksi Renaultillakin (ainakin Zoe) välillä samaa vikaa. En tiedä onko kyseessä että auto on internet-katveessa, vai väliaikainen häiriö Renaultin palvelimilla joiden kautta (kai?) pyynnöt menevät, tai sitten auto itse ei vaan välillä tykkää ottaa komentoja vastaan.

Yleensä kuitenkin onneksi toimii... Ehkä 80% ajasta. Vaikuttaa lähinnä siihen etten voi sitten etänä käynnistää esilämmitystä, tai seurata tahi muutella latausta muualla ollessani. Joskus harvoin applikaatio on tuntunut jopa unohtavan että omistan mitään autoa, mutta onneksi ilmestyy sitten myöhemmin takaisin.

Eurooppalaista softaosaamista...
Vaatiiko siis nuo keksinnöt jatkuvan nettiyhteyden?? Mitenköhän jossain Saksassa missä on edelleen paljon ja suuriakin alueita missä edes kännykälle ei ole kenttää? Suomessa taitaa lapissakin olla paremmin. Varsinkin etelässä missä on myös vuoristoa.
 
Liittynyt
19.11.2016
Viestejä
4 182
Yksittäinen kommentti vs. taho joka esittää tilaston. Kumpaahan sitä uskois :D Tuo kaveri taitaa puuhata muutakin kuin auton akkuja. Sinällään toisaalta sama vaikka pitäisi paikkaansa, kun 70% vaatii kuitenkin sen 10 vuoden käytön. Vainoharhaisempi voisi tuumata, että kaverilla on ketunhäntä kainalossa, kun myy kunnonseurantajärjestelmiään.
Eli kun viesti ei miellytä ja sotaa omia näkemyksiä vastaan niin ammutaan viestinviejä?

Tyyppi joka tekee tätä työkseen vs. foorumin bessewisser, luulenpa että uskon ennemmin tuota ensimmäistä tässä asiassa.

:D:D Eikö olisi aika pikkuhiljaa myöntää, että tällä kertaa tuli puhuttua ihan puhdasta paskaa?
Luulen että sinäkin tajusit jo kuinka heikko alkuperäinen väitteesi oli ja nyt sitten mennään näihin ala-arvoisiin henkilökohtaisuuksiin.

Tämä jää osaltani tähän
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
6 680
Tyyppi joka tekee tätä työkseen vs. foorumin bessewisser, luulenpa että uskon ennemmin tuota ensimmäistä tässä asiassa.
Onko joku erityinen syy, että uskot juuri tätä yhtä asiantuntijaa ja jätät kaiken muun huomiotta? Paitsi tietysti ne ässät, joissa akut paistui tyyppivikana. Ja kuten totesin, ei noillakaan spekseillä muu auto kestä akkujen "maaliin".

Noh, viimeistään 10 vuoden päästä on kunnolla dataa siinä vaiheessa 15-20 vuotta vanhan akkutekniikan kestämisestä.
 
Liittynyt
26.06.2017
Viestejä
1 582
Kyllähän se auto alkaa yleisesti olemaan yleisesti jo ”käytetty” siinä 15 vuoden iässä ellei autotallissa koko ikäänsä ollut. En tiedä onko hirveästi väliä onko akussa kapasiteettia tai moottorissa vetoa.
 
Liittynyt
22.10.2019
Viestejä
364
Entäs käytetty Toyota hybrid vs. sähköauto, vaikka 15ke Auris Sporttitoureri? Toyotalla yleisimpien vikojen "relaxtakuu" taitaa olla 10v / 200 tkm asti, kun huollattaa auton Toyotalla. Ei ole DSG-vaihelaatikkoa, en ymmärrä että herkkäpeppuiset haluaa Volkkarin sohvaa. Sama se Toyotalla ajella, ei se harmita kun tottuu. Akkutakuu 10v / 300 tkm. Tesloissa on rikkinäisiä osia kuulemma vaihettava.
 

Kasikaks

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
18.08.2022
Viestejä
789
Tää kritiikki sähköautoja kohtaan on aika hauskaa tällä hetkellä. Toki sen ymmärtää kun ollaan tässä murrosvaiheessa, mutta muutamien vuosien päästä kaikki pahimmatkin kriitikot vaan ”joutuu” sellaisen hankkia jos haluaa autoilla. Eiköhän tuosta museoautoilusta tehdä aika kallista seuraavan kymmenen vuoden aikana jo pelkästään päästötavotteiden takia.
Onko näin? Joku komissaari oli vaatinut että takarajaa polttomoottoriautojen valmistuksessa pitää muuttaa eteenpäin. Miten ratkaistaan pula akkumateriaaleista? Miten hinnat tulevat riittävän alas, vai loppuuko köyhiltä autoilu kokonaan?

Päästötavoitteiden osalta on mahdollista että niistä tullaan luopumaan, kun huomataan ettei Kiina, Intia, USA, Venäjä välitä niistä yhtään, jolloin EU:n on järjetöntä roikkua niissä yksin. Tässä on nähty muutaman viime vuoden aikana kuinka hankalaa tulevaisuuden ennustaminen on, mitä vain voi tapahtua.

Jos taas polttomoottorivalmistuskielto tapahtuu 2035 niin Suomessa ajellaan vielä 2055 polttomoottoreilla köyhyyden takia. Tämän päivän nelikymppinen on tuolloin 73-vuotias ja kolmikymppinen 63-vuotias.
 
Liittynyt
01.02.2017
Viestejä
763
Tesloja ja muitakin on jo korjattu akkumoduleittain täällä Kankaanpäässä, ei ole vielä "elinkeino," mutta lähestymässä sitä pistettä. Hintaa ihan inhimillisesti jos vertaa isoihin polttisremppohin tyyliin vaihteisto tai moottori.

Eli matkalla tulevaan, positiivisesti. :tup:
Tesloissahan on nykyään palamattomaan uretaaniin valettu kennosto josta ei taatusti vaihdeta yhtään mitään. Ja koko akuston irrottaminen ja kinnittäminenkään on tuskin päivän juttu missään autossa.
Noin huomiona vain, ei mitenkään dissaten.
 

Proscribo

Kiitos.
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
974
Taannoin oli Hesarissa artikkeli, ettei maailman autoilua pysty korvaamaan täysin sähköautoilla.
Niin, nykyisellä tuotannolla nykyisistä kaivoksista. Ainaki tuo on ollut se lähtökohta niissä artikkeleissa jotka olen nähnyt, ja siis ihan hyvä lähtökohta jonkinnäköiselle pohjatasolle.
 
Liittynyt
19.11.2016
Viestejä
4 182
Akkumineraaleja on käsittääkseni sinänsä tarpeeksi olemassa mutta vain tietty määrä nykyisellä hintatasolla kannattavasti kaivettavissa, ts. sitä mukaan kun mineraalien hinnat nousee niin sitä enemmän tulee uusia varantoja tarjolle.
 
Liittynyt
12.10.2021
Viestejä
2 559
Varsinaisesti ei ruostumisesta ole kysymys mutta periaatteessa sama ilmiö kuin sun Toyotallakin. Jarruja kun ei nykyautoissa paineta voimalla vaan enemmänkin kaupunkiliikenteessä laahataan niin se levyjarrun mäntä ajan myötä jumiutuu ja palat jäävät joko nalkkiin levyä vasten, tai eivät liikahda levyä vasten laisinkaan. Sähkövehkeissä tämä sitten korostuu kun sitä kitkajarrua ei välttämättä poljeta koskaan vaan moottorin regen hoitaa kaiken hidastuksen.
Eli lukkojarrutus kerran viikossa (tai päivässä) pitää jarrulääkärin loitolla?
 
Liittynyt
12.10.2021
Viestejä
2 559
Minusta on aika loogista verrata uutta sähköautoa ja käytettyä polttista. Sehän on se lähtötilanne, jossa useimmat meistä vielä ovat. "Onko kannattavaa vaihtaa ylipäätään?" (Yleensä ei ole, jos pelkkiä euroja katsoo.) Toki tämän lisäksi täytyy sitten arvioida uusien autojen vaihtoehtoja keskenään.
Eri tapauksia on niin paljon (esim. minä olin joka tapauksessa aikeissa vaihtaa parin tonnin arvoisen bensa-Toyotani uudempaan, varsinkin kun siinä alkoi olla kallista korjausvelkaa).

Minä lähtisin vertailussa siitä että jollain ei ole autoa ollenkaan, ja sitten pitäisi miettiä millainen auto ostaa ja paljonko sen hankinta ja käyttö tulee kustantamaan. Se on ainakin selkeä yleisluontoinen vertailu ilman miljoonaa liikkuvaa osaa.

Toki tuossakin vertailussa vaakakuppiin voi tulla se että jos budjetti on vaikka max 5000€ ja ajokilometrejä ei kerry kovin kummoisesti, silloin käytetyn polttisauton ostaminen on luultavasti ainoa vaihtoehto koska muutaman tonnin käyttökelpoisia sähköautoja ei ole markkinoilla, ainakaan vielä. Monella kuitenkin tuntuu unohtuvan laskuissaan ettei sitä usean kymppitonnin autoa tarvitse sentään käteisellä ostaa, ei minullakaan todellakaan ollut tilillä irtonaista rahaa 30000€ ostaessani uudempaa autoa.
 
Liittynyt
01.02.2017
Viestejä
763
Eli lukkojarrutus kerran viikossa (tai päivässä) pitää jarrulääkärin loitolla?
No pilkkua viilaten lukkojarrutusta ei nykyautoilla enää edes saa mutta pari poljin pohjaan 80km/h -> liki seis pitävällä pinnalla(!) peräkkäin per viikko on hyvä ohje mikä yleensä autokoulussakin kerrotaan. Vasta sitten tulee takajarrutkin mukaan. Ja MUISTAA KATSOA ettei ole ketään perässä!

Yksi poikkeus tähän on, takavetoiset autot joissa on vetoluistonesto jarruilla, se kyllä talvella jarruttelee takaa tuon tuosta.
 
Liittynyt
21.08.2018
Viestejä
1 290
Ei ihme että tommosilla neuvoilla ihmetellään ku renkaat ei kestä normaalia määriä ajoa. Nastat on ainakin entiset muutaman kuukauden ajon jälkeen etelässä näillä neuvoilla.
 
Liittynyt
12.10.2021
Viestejä
2 559
Tätä vähän epäilin itsekin eli akun lahoaminen ei tapahdu lineaarisesti vaan jossain kohtaa alkaa kapa tippumaan kiihtyvästi.
Muistan jostain lukeneeni autoakun kapasiteetin vähenemisen profiilin olevan kuin kyljellään oleva loiva S, eli aivan alussa ja lopussa kapasiteetti vähenee nopeammin, ja siinä välissä hitaammin.

Toki tulee tässä yhteydessä huomioida eri akkukemiat, eli vähenemisnopeus ja muukin käyttäytyminen voi olla aika erilaista LFP, NCA ja NMC akuissa. Jos auton ajoakun elinikä kovasti mietityttää, kannattanee ehkä ostaa LFP-akullinen auto, tai Nion sähköauto missä akku vuokrataan, ei omisteta (tosin veikkaan niiden olevan LFP-akkuja, kiinalaisvalmistaja kun on...). Voi sitten stressata vähemmän.
 
Liittynyt
01.02.2017
Viestejä
763
Ei ihme että tommosilla neuvoilla ihmetellään ku renkaat ei kestä normaalia määriä ajoa. Nastat on ainakin entiset muutaman kuukauden ajon jälkeen etelässä näillä neuvoilla.
Jos tarkoitit jarrutusta niin kuivalla pitävällä pinnalla ei ne nastat siitä ole moksiskaan, kumi jarruttaa.
Sutiminen onkin sitten ihan eri juttu.

Ja. Jos katsastuksessa takapalat ja levyt on kuluneet epätasaisesti niin että yli kolmasosa levyn pinnasta on ruosteessa siitä tulee hylsy.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
12.10.2021
Viestejä
2 559
Vaatiiko siis nuo keksinnöt jatkuvan nettiyhteyden?? Mitenköhän jossain Saksassa missä on edelleen paljon ja suuriakin alueita missä edes kännykälle ei ole kenttää? Suomessa taitaa lapissakin olla paremmin. Varsinkin etelässä missä on myös vuoristoa.
Siis se äppsi taitaa yleensä toimia netin yli. Jos auto on katveessa, sitten joutuu kai käppäilemään autolle tekemään sen mitä halusi tehdä äppsillä kauempaa. Sitä en tiedä onko joissakin sähköautoissa mahdollisuus käyttää appia myös vaikka bluetoothilla että on auton lähellä, mutta en tiedä mitä hyötyä siitä olisi jos kuitenkin joutuu menemään lähelle autoa. Niin ja jos käyttää puhelintaan avaimena tms., oletan ettei siihen välttämättä tarvitse internettiä, vaan käytetään jotain puhelimen NFC:tä tms., joku Teslan-omistaja voinee tarkentaa.

Kun hain autoni huollosta toissailtana (Renault suostui korjaamaan maalivaurion johon oli tullut ruostetta), laitoin autoni esilämmityksen äpillä päälle 10 min ennen paikalle saapumistani, tietämättä edes mihin autoni oli parkkeerattu. Tai Jarmon EV-tubekanavalla oli hyvä esimerkki missä Jarmo jätti Tesla Model Y:nsä Helsinki-Vantaan lentoaseman pysäköintiin lataukseen kun lähti perheineen lomamatkalle, ja matkan ajaksi jätti auton latausrajan 70%:iin.

Ollessaan ulkomailla lentoasemalla palaamassa Suomeen, juuri ennen lentoa muutti latausrajan äpillä 90%:iin jotta voi Suomeen palattuaan lähteä kotimatkalle kohtuu täydellä akulla. Ihan kätevää kun voi tehdä tuollaisia asioita vaikka toisesta maasta käsin.

Tietty Teslassa voi varmaan tehdä muutakin äpillä kuten katsoa netin yli millaista laitanpuolen porukkaa Teslan ympärillä pyörii jne., minulle se rajoittuu lähinnä esilämmityksen aloittamiseen tai ajastamiseen, akun lataustason tarkistamiseen ja latauksien ajastukseen. Voi nuo tehdä ilmankin appia autossa istuessaan.
 
Liittynyt
21.05.2020
Viestejä
2 373
Miten hinnat tulevat riittävän alas, vai loppuuko köyhiltä autoilu kokonaan?
Sinänsähän itse en ainakaan haluaisi omistaa autoa ollenkaan. Mieluummin maksaisin nykyisiä autoilukustannuksia pienemmän summan siitä, että robotaksi kuljettaisi tarvittaessa paikasta A paikkaan B. Säästöä tulisi myös pysäköintikuluissa eikä pysäköintipaikkaa tarvitsisi edes etsiä. Ei tarvitsisi käyttää aikaa renkaanvaihtoon, auton viemiseen huoltoon ja katsastukseen, pesuun, tankata/ladata jne.

Ymmärrän kyllä että tuollaiset MaaS -palvelut on vielä aika kaukana tulevaisuudessa, mutta eiköhän niitä tällä hetkellä vielä melko uusiakin polttisautoja riitä liikenteeseen sähköautojen kaveriksi vielä ainakin 20 vuotta, vaikka valmistus lopetettaisiin tänään.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
6 680
Jos tarkoitit jarrutusta niin kuivalla pitävällä pinnalla ei ne nastat siitä ole moksiskaan, kumi jarruttaa.
Sutiminen onkin sitten ihan eri juttu.

Ja. Jos katsastuksessa takapalat ja levyt on kuluneet epätasaisesti niin että yli kolmasosa levyn pinnasta on ruosteessa siitä tulee hylsy.
Ylivoimaisesti helpoin tapa on jossain parkkipaikalla vetää kunniakierrosta säännöllisesti käsijarrua pumpaten. Jos siis löytyy vielä mekaaninen kahvaversio. Ei tietysti kannata kokeilla jonkun sitikan kanssa, missä on etupyörissä käsijarru. Muussa tapauksessa säännöllisen epäsäännöllinen reippaampi jarrutus valoihin auttaa jonkun verran, mutta auki ottamalla ja herkistelemällä tulee huomattavasti parempi lopputulos.

Nämä uusien (sähkö)autojen rumpujarrut on kyllä hyvä kehitys tässä mielessä. 80-luvun autoissa jarrutehoa oli niin surkeasti, että levyt neljässä pyörässä oli toivottava ratkaisu. Hyvin vittumaisia nuo rumpujarrut on huoltaa siinä kohtaa, kun se rumpu on jo kulunut uralle ja palat ottaa vastaan irrotusvaiheessa. Rummun kun saa irti, niin huolto on vähintäänkin yhtä helppoa kuin levyjarruissa. Ikivanhoissa rumpujarruissa tuppas kyllä olemaan sitäkin vaivaa, että jäi palat laahaamaan kunnes kului "muotoonsa". Toki nyt puhutaan siis autosta, jossa ne rummut olis pitänyt vaihtaa uusiin jo vuosia aiemmin.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 320
Ylivoimaisesti helpoin tapa on jossain parkkipaikalla vetää kunniakierrosta säännöllisesti käsijarrua pumpaten. Jos siis löytyy vielä mekaaninen kahvaversio. Ei tietysti kannata kokeilla jonkun sitikan kanssa, missä on etupyörissä käsijarru. Muussa tapauksessa säännöllisen epäsäännöllinen reippaampi jarrutus valoihin auttaa jonkun verran, mutta auki ottamalla ja herkistelemällä tulee huomattavasti parempi lopputulos.

Nämä uusien (sähkö)autojen rumpujarrut on kyllä hyvä kehitys tässä mielessä. 80-luvun autoissa jarrutehoa oli niin surkeasti, että levyt neljässä pyörässä oli toivottava ratkaisu. Hyvin vittumaisia nuo rumpujarrut on huoltaa siinä kohtaa, kun se rumpu on jo kulunut uralle ja palat ottaa vastaan irrotusvaiheessa. Rummun kun saa irti, niin huolto on vähintäänkin yhtä helppoa kuin levyjarruissa. Ikivanhoissa rumpujarruissa tuppas kyllä olemaan sitäkin vaivaa, että jäi palat laahaamaan kunnes kului "muotoonsa". Toki nyt puhutaan siis autosta, jossa ne rummut olis pitänyt vaihtaa uusiin jo vuosia aiemmin.
Luulisi että sähkökäsijarrulla olevat pysyy kondiksessa ilman kikkailuja, suurimmassa osassahan se menee joka ikinen kerta päälle kun pysäköi auton niin ehkä se estää jumiutumista aika tehokkaasti.
 
Liittynyt
31.10.2018
Viestejä
862

Uutta sähköfarmaria pukkaa, hinta arvioitu olevan hieman yli 40 000e. Opel ei ole koskaan ollut lähellä sydäntä, mutta hinnan puolesta olisi ihan houkutteleva vaihtoehto vähän enemmän tilaa tarjoavien autojen joukossa.
 
Liittynyt
19.11.2016
Viestejä
4 182

Uutta sähköfarmaria pukkaa, hinta arvioitu olevan hieman yli 40 000e. Opel ei ole koskaan ollut lähellä sydäntä, mutta hinnan puolesta olisi ihan houkutteleva vaihtoehto vähän enemmän tilaa tarjoavien autojen joukossa.
Jos tuo hinta-arvio pitää paikkansa niin luulisi lentävän hyllystä ellei sitten hinnat alkaen ole niin kämäsesti varusteltu että renkaat ja ratinkin joutuu rastimaan lisävarusteista.

Ulkonäöstä voi olla montaa mieltä mutta jokin tuossa särähtää silmään, ihan kuin renkaat on luokkaa 15" ja siten liian pienet suhteessa muuhun autoon. Noh, luonnossa voi olla erinäköinen.
 
Liittynyt
12.10.2021
Viestejä
2 559
Akkumineraaleja on käsittääkseni sinänsä tarpeeksi olemassa mutta vain tietty määrä nykyisellä hintatasolla kannattavasti kaivettavissa, ts. sitä mukaan kun mineraalien hinnat nousee niin sitä enemmän tulee uusia varantoja tarjolle.
Riippuu varmaan mistä akkumineraaleista puhutaan. Litiumista, vai joistain muistakin? Esim. jos koboltin tai nikkelin hinta kohoaa ns. liikaa, kuvittelisin yhä useampaan sähköautoon asennettavan LFP-akun, jossa ei käsittääkseni noita käytetä.

Litiumillekin tutkitaan korvaajia mutta luulisin että juuri tällä hetkellä sen etsinnälle ei ole niin suurta painoarvoa. Joskus tulevaisuudessa voi olla. Uusia asioita tunnutaan pystyvän keksimään nopeammin ja tehokkaammin silloin kun on vähän pakko.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
6 680
Luulisi että sähkökäsijarrulla olevat pysyy kondiksessa ilman kikkailuja, suurimmassa osassahan se menee joka ikinen kerta päälle kun pysäköi auton niin ehkä se estää jumiutumista aika tehokkaasti.
Ei tuo paljoa auta, jos sitä kuormitusta niille jarruille ei saa aikaiseksi. Levyt siis pääsee ihan ruostumaankin vaikka aina ja iänkaikkisesti käsijarrua käyttäisi. Jazzin kanssa ei auttanut tehostettu tahallinen käyttökään, aina oli takapään jarruissa ongelmia. Sähköautoissa ongelma saattaisi olla pienempi, kun massaa on niin paljon enemmän. Vanha C5 bensa painaa about saman kuin Mii, autoilla pituuseroa 1-2 m.

Tuo Astra on kyllä hyvän hintainen ja lupaa siedettävää hintaa pösöllekin. Ainakin pienemmissä noi ovat olleet suht lähellä toisiaan, Opel toki aavistuksen halvempi, koska monesti niillä on enemmän varusteita lisävarusteiden puolella.
 
Liittynyt
05.01.2021
Viestejä
2 205

Uutta sähköfarmaria pukkaa, hinta arvioitu olevan hieman yli 40 000e. Opel ei ole koskaan ollut lähellä sydäntä, mutta hinnan puolesta olisi ihan houkutteleva vaihtoehto vähän enemmän tilaa tarjoavien autojen joukossa.
Ihan siistin näköinen farkku, jotenkin tossa maskissa on vanhaa ja uutta. Ja hyvä että farkkuja alkaa tulla sähkömarkkinoille edes muutamia. Porschen Cross Turismo kun ei ole ihan jokaisen saavutettavissa. Luulisi että niissä on nimenomaan järkeä kulutuksen ja tilankäytön optimoinnin kannalta.
 
Liittynyt
19.11.2016
Viestejä
4 182
Riippuu varmaan mistä akkumineraaleista puhutaan. Litiumista, vai joistain muistakin? Esim. jos koboltin tai nikkelin hinta kohoaa ns. liikaa, kuvittelisin yhä useampaan sähköautoon asennettavan LFP-akun, jossa ei käsittääkseni noita käytetä.
Koskee about jokaista mineraalia. Litiumiakin saa vaikka merivedestä mutta on aivan liian kallista toistaiseksi.
 
Liittynyt
12.10.2021
Viestejä
2 559
Sinänsähän itse en ainakaan haluaisi omistaa autoa ollenkaan. Mieluummin maksaisin nykyisiä autoilukustannuksia pienemmän summan siitä, että robotaksi kuljettaisi tarvittaessa paikasta A paikkaan B.
Jostain syystä en usko että tuollainen palvelu hinnoiteltaisiin kovinkaan halvaksi, eli halvemmaksi se tulisi kai silloin jos auton tarve on kovin sattumanvaraista ja vähäistä; toki silloin halvemmaksi voisi tulla jo nykyiset uber-taksitkin yms., tai miksei auton lyhytaikainen vuokraus tarvittaessa. En minäkään omista pakettiautoa, vaan käyn varaamassa sellaisen kympinpaku tms. palvelusta silloin kun tarvitsen.

Voi siinä tulla muitakin pointteja miksi oman auton omistaminen tuntuu mukavammalta ajatukselta kuin robotaksin käyttö, kuten edellisen käyttäjän penkille jättämät hampurilaisaterian roskat tai siihen vääntämä haiseva torttu, tai se että kaikki robotaksit ovat just silloin varattuja kun itse haluaisi sellaista käyttää esim. ruuhka-aikoina työmatka-ajoihin, tai juhannuksen mökkimatkalle. Tai jos jotain robotakseja olisi silloin vapaana, ne olisi hinnoiteltu 10x normihintoja kalliimmiksi suuremman kysynnän takia (tämä sama ilmiö on jo jossain määrin näkyvissä vuokra-autoissa, silloin kun on enemmän kysyntää, hinnat nousevat selvästi, esim. viime kesänä).
 
Liittynyt
12.10.2021
Viestejä
2 559
Koskee about jokaista mineraalia. Litiumiakin saa vaikka merivedestä mutta on aivan liian kallista toistaiseksi.
No, toivottavasti sentään LFP-akuissa käytettävää rautaa riittää, eikä sitä jouduta uuttamaan merivedestä tai kaivamaan aktiivisten tulivuorien syvyyksistä kalliiseen hintaan.
 

P.T

Liittynyt
13.08.2019
Viestejä
1 172
Jos tuo hinta-arvio pitää paikkansa niin luulisi lentävän hyllystä ellei sitten hinnat alkaen ole niin kämäsesti varusteltu että renkaat ja ratinkin joutuu rastimaan lisävarusteista.
Korimalli on toki meillä haluttu, mutta suhteessa pellin alla olevaan sähkötekniikkaan hinta on minusta aika kohdillaan tai jopa hieman korkea.
 
Liittynyt
01.02.2017
Viestejä
763
Ylivoimaisesti helpoin tapa on jossain parkkipaikalla vetää kunniakierrosta säännöllisesti käsijarrua pumpaten. Jos siis löytyy vielä mekaaninen kahvaversio. Ei tietysti kannata kokeilla jonkun sitikan kanssa, missä on etupyörissä käsijarru. Muussa tapauksessa säännöllisen epäsäännöllinen reippaampi jarrutus valoihin auttaa jonkun verran, mutta auki ottamalla ja herkistelemällä tulee huomattavasti parempi lopputulos.

Nämä uusien (sähkö)autojen rumpujarrut on kyllä hyvä kehitys tässä mielessä. 80-luvun autoissa jarrutehoa oli niin surkeasti, että levyt neljässä pyörässä oli toivottava ratkaisu. Hyvin vittumaisia nuo rumpujarrut on huoltaa siinä kohtaa, kun se rumpu on jo kulunut uralle ja palat ottaa vastaan irrotusvaiheessa. Rummun kun saa irti, niin huolto on vähintäänkin yhtä helppoa kuin levyjarruissa. Ikivanhoissa rumpujarruissa tuppas kyllä olemaan sitäkin vaivaa, että jäi palat laahaamaan kunnes kului "muotoonsa". Toki nyt puhutaan siis autosta, jossa ne rummut olis pitänyt vaihtaa uusiin jo vuosia aiemmin.
Joo. Ainakaan Mondeossa jonka ostin uutena -97 ja jossa oli rumpujarrut takana koko aikana kun se palveli meillä yhtenä autona 24 vuotta ja 330k ajettuna koskaan takajarrut eivät jäätyneet tai mitään ongelmia ollut. Palat vaihtui huollossa joskus mutta rummut eivät muistaakseni koskaan.
Nykyisillä autoilla tuppaa talvella takajarrut väkisinkin jäätymään koska tienhoito on täällä 2- ja 3-luokkaa niin pitkin talvea tulee tilanteita että pusketaan umpilumessa. Josta johtuu että vanteet on täynnä lunta jota jarrut sulattaa kunnes jäätyvät. Etuvetoisessa erityisesti ongelma kun takapyörissä ei ole edes vetoa jolla saisi "pamautettua" jarrut irti.

Rumpujarrut on hyvät kun ne on hyvät (ja käyttää käsijarrua säännöllisesti). Saa ajaa täällä rapateillä eikä ne ole moksiskaan kesällä eikä talvella.
 
Liittynyt
01.02.2017
Viestejä
763
Luulisi että sähkökäsijarrulla olevat pysyy kondiksessa ilman kikkailuja, suurimmassa osassahan se menee joka ikinen kerta päälle kun pysäköi auton niin ehkä se estää jumiutumista aika tehokkaasti.
Se ei estä levyjen ruostumista ja palojen siitä johtuvaa epätasaista kulumista. Siitä katsastusmies ei tykkää.
 
Liittynyt
01.02.2017
Viestejä
763

Uutta sähköfarmaria pukkaa, hinta arvioitu olevan hieman yli 40 000e. Opel ei ole koskaan ollut lähellä sydäntä, mutta hinnan puolesta olisi ihan houkutteleva vaihtoehto vähän enemmän tilaa tarjoavien autojen joukossa.
PSA:han tuo nykyään onkin (tai Stellantis). Ensimmäinen omaa silmää tyydyttävä sähköauto oikeasti. Vielä kun tekisivät pitkäperäisen liftbackin. Mutta nätti ja järjellisen kokoisilla renkailla näyttäisi olevan.
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
966

Uutta sähköfarmaria pukkaa, hinta arvioitu olevan hieman yli 40 000e. Opel ei ole koskaan ollut lähellä sydäntä, mutta hinnan puolesta olisi ihan houkutteleva vaihtoehto vähän enemmän tilaa tarjoavien autojen joukossa.
Niin, siis tuo 5-ovinen hatchback (kokoa ~id3) on reilut 40 k€, kun taas farkkumalli Astra Electric Sports Tourer maksaa sitten x-xx k€ enemmän. Voit jo tänään tilata id3 fastlane-yksilön suunnilleen samaan rahaan.

Eipä tässäkään siis hinnoittelun suhteen mitään ihmeellistä. Ei kukaan valmistaja tuo markkinoille pakettia, joka olisi jotenkin huomattavasti kaikin puolin kilpailijoita parempi diili. Valmistuskapasiteetti on rajoite, eikä sitä kannata ehdoin tahdoin korostaa myymällä autoja markkinoihin nähden alihintaan.
 
Liittynyt
21.05.2020
Viestejä
2 373
Edit: Aivopieru poistettu ettei turhaan tule lisää komentteja
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
673
Kun auto pydäköidään, niin siinä vaiheessa kun "käsijarru" menee päälle on auto jo pysähdyksissä. Ei se jarru hioudu jos se on vaan paikallaan.
Ei kait sen tartte hioutua, kunhan vaan tulee käyttöä ja liikettä jarruille ettei jumita paikalleen. Eikö nuo herkistelyt monesti ole tyyliin liukutappien irroittelua ja perään sitte joko uudet tilalle tai vanhojen putsaamista/rasvaamista jne.
 
Liittynyt
21.05.2020
Viestejä
2 373
Sori joo aivopieru. Mietiskelin näitä autoja jotka kevyesti jarruttelee sadesäällä silloin tällöin että jarrulevyt pysyy kuivina, vaikka se ei liittynyt asiaan mitenkään o_O
 

Pyrres

Apina koulutuksessa
Liittynyt
18.07.2017
Viestejä
4 473
Ei kait sen tartte hioutua, kunhan vaan tulee käyttöä ja liikettä jarruille ettei jumita paikalleen. Eikö nuo herkistelyt monesti ole tyyliin liukutappien irroittelua ja perään sitte joko uudet tilalle tai vanhojen putsaamista/rasvaamista jne.
Ei se poista sitä alkavaa ruostetta levyn pinnasta. Tuo tulee jo parissa päivässä ja jos ei saa ruosteista pois niin aika nopeasti entiset levyt. Siksi tarvitaan tuo rajumpi jarrutus.
 
Liittynyt
06.11.2018
Viestejä
1 874
Riippuu varmaan mistä akkumineraaleista puhutaan. Litiumista, vai joistain muistakin? Esim. jos koboltin tai nikkelin hinta kohoaa ns. liikaa, kuvittelisin yhä useampaan sähköautoon asennettavan LFP-akun, jossa ei käsittääkseni noita käytetä.

Litiumillekin tutkitaan korvaajia mutta luulisin että juuri tällä hetkellä sen etsinnälle ei ole niin suurta painoarvoa. Joskus tulevaisuudessa voi olla. Uusia asioita tunnutaan pystyvän keksimään nopeammin ja tehokkaammin silloin kun on vähän pakko.
Ei välttämättä edes vaadi pakkoa. Kun joku resurssi vaikuttaa loppuvan se on kai historiallisesti aina lisännyt tutkimusta sekä sen korvaamiseen, että tehokkaampaan hankkimiseen.
 
Liittynyt
21.05.2020
Viestejä
2 373
"Vähän pakko" tarkoittaa juurikin esim. tilannetta jossa resurssi vaikuttaa loppuvan. Se ei siis ole sinänsä pakko mutta sinne päin.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
12
En oikeastaan olisi halunnut tähän kommentoida tätä sähköautoilusta tulevaa spekulointia, että hetken päästä me kaikki ajamme kyseisillä vehkeillä, mutta muutamia asioita ei voida ihan vielä vain ohittaa.
Faktat kun puhuvat sen puolesta, että ainakaan Suomi, tämä sarvikuonojen ja tuulipukujen kansa joka jonottaa ilmaisia ämpäreitä ei tule seuaavan 30v aikana siirtymään mitenkään kokonaan sähköautoiluun koska siihen ei kansalla ole varaa. Tästäkin keskustelusta huomaa että joillakin on 90-luvun ja 00-luvun autoja edelleen käytössä ja itsekin tunnen ihmisä jotka ajavat samalla pirssillä 20-30 vuotta. 30k-60k autoja ostaa niin pieni marginaali, että se ei koskaan kata koko väestöä.

Ja alla hieman statistiikkaa nykyisestä autokannasta:

  • Bensiini 1 884 698 kpl (68 %)
  • Diesel 751 779 kpl (27 %)
  • Sähkö 22 921 kpl (1 %)
  • Kaasu 14 381 kpl (1 %)
  • Ladattavat hybridit 76 990 kpl (3 %)
  • Korkeaseosetanoli eli flexfuel 4 448 kpl (0 %)
  • Vety 2 kpl (0 %)
  • Muu 90 kpl (0 %)
Eli tarvitaan aikas paljon uusia sähköautoja lisää (noin 2,5 milj) jotta kaikille saadaan sähköauto, ja jos jonotus on 6-12kk tälläkin hetkellä 10 000 autolle niin tiukkaa tekee. Suomessakin autojen keski-ikä on sen 12,6 vuotta eli kauan vielä menee että ihmiset alkavat vaihtamaan pirssiä.
Olisi myös mielenkiintoista nähdä juhannus ja jouluruuhkat 9-tien varrella kun patalahen essolla (teboil kait nykyään) on 100 autoa jonossa 3-5 latauspisteelle (20-30min per auto).

Kun tähän otetaan mukaan eurooppa jossa kokonaisuudessaan autojen keski-ikä on noin 12,4 vuotta ja bensa ja diesel autoja on tällä hetkellä sen 55% jostain 290 miljoonan auton joukosta (eli karkeesti 160 miljoonaa) niin aikas monta akkutehdasta saadaan ylös pykätä. Nyt myynti on sen 2 miljoonaa per vuosi joten hetki tosiaan menee. Tähän päälle lisätään kiina, etelä-amerikka ja pohjois-amerikka niin en tiedä onko tämä sähköautoilu sittenkään se viisasten kivi pudottaa päästöjä.

Tähän voidaan lisätä vielä sähköautojen elinkaari, joka on monien tutkimusten mukaan paljon pienempi kuin polttisten (täällä jotain aiheesta: https://www.virta.global/blog/electric-cars-pollution-facts) Eli näkisin kyllä itse, että sähköautot ja plugarit ovat vähän niinkuin yksi autoluokka lisää autokantaan, mutta ne eivät koskaan tule olemaan ainoa autoluokka, kuten ei ole bensa-autokaan. Miksi ei tehtäisi hybridejä joissa sähkömoottori pyörittää renkaita ja joku biodiesel tai vastaava pyörittäisi sitä generaattoria josta tulisi sitten pienemmät päästöt?

Itsellä siis plugari eikä ole tullut kertaakaan mieleen vaihtaa täyssähköön x+1 syyn takia, joista isoimpana matkan suunnittelun helppous ja eräänlainen vapaus. Arkiajot töihin sähköllä ja pitemmät matkat bensalla :)

Mutta ei mulla muuta, seuraan mielenkiinnolla mihin tekniikka etenee ja odottelen sitä lentävää pirssiä mikä toimii banaaninkuorilla...
 
Liittynyt
21.05.2020
Viestejä
2 373
Tähän voidaan lisätä vielä sähköautojen elinkaari, joka on monien tutkimusten mukaan paljon pienempi kuin polttisten (täällä jotain aiheesta)
(Vaihdoin linkin toimivaksi)

En ole yleisesti ottaen eri mieltä, mutta missä tuolla sanottiin, että psähköautojen elinkaari on pienempi kuin polttisten? Löydän kohdan, jossa sanottiin että sähköautojen elinkaaren haittavaikutus per ajettu kilometri on 58% vähäisempi kuin polttisautojen, mutta tätä et varmaankaan tarkoittanut.
 
Liittynyt
01.02.2017
Viestejä
763
En oikeastaan olisi halunnut tähän kommentoida tätä sähköautoilusta tulevaa spekulointia, että hetken päästä me kaikki ajamme kyseisillä vehkeillä, mutta muutamia asioita ei voida ihan vielä vain ohittaa.
Faktat kun puhuvat sen puolesta, että ainakaan Suomi, tämä sarvikuonojen ja tuulipukujen kansa joka jonottaa ilmaisia ämpäreitä ei tule seuaavan 30v aikana siirtymään mitenkään kokonaan sähköautoiluun koska siihen ei kansalla ole varaa. Tästäkin keskustelusta huomaa että joillakin on 90-luvun ja 00-luvun autoja edelleen käytössä ja itsekin tunnen ihmisä jotka ajavat samalla pirssillä 20-30 vuotta. 30k-60k autoja ostaa niin pieni marginaali, että se ei koskaan kata koko väestöä.

Ja alla hieman statistiikkaa nykyisestä autokannasta:

  • Bensiini 1 884 698 kpl (68 %)
  • Diesel 751 779 kpl (27 %)
  • Sähkö 22 921 kpl (1 %)
  • Kaasu 14 381 kpl (1 %)
  • Ladattavat hybridit 76 990 kpl (3 %)
  • Korkeaseosetanoli eli flexfuel 4 448 kpl (0 %)
  • Vety 2 kpl (0 %)
  • Muu 90 kpl (0 %)
Eli tarvitaan aikas paljon uusia sähköautoja lisää (noin 2,5 milj) jotta kaikille saadaan sähköauto, ja jos jonotus on 6-12kk tälläkin hetkellä 10 000 autolle niin tiukkaa tekee. Suomessakin autojen keski-ikä on sen 12,6 vuotta eli kauan vielä menee että ihmiset alkavat vaihtamaan pirssiä.
Olisi myös mielenkiintoista nähdä juhannus ja jouluruuhkat 9-tien varrella kun patalahen essolla (teboil kait nykyään) on 100 autoa jonossa 3-5 latauspisteelle (20-30min per auto).

Kun tähän otetaan mukaan eurooppa jossa kokonaisuudessaan autojen keski-ikä on noin 12,4 vuotta ja bensa ja diesel autoja on tällä hetkellä sen 55% jostain 290 miljoonan auton joukosta (eli karkeesti 160 miljoonaa) niin aikas monta akkutehdasta saadaan ylös pykätä. Nyt myynti on sen 2 miljoonaa per vuosi joten hetki tosiaan menee. Tähän päälle lisätään kiina, etelä-amerikka ja pohjois-amerikka niin en tiedä onko tämä sähköautoilu sittenkään se viisasten kivi pudottaa päästöjä.

Tähän voidaan lisätä vielä sähköautojen elinkaari, joka on monien tutkimusten mukaan paljon pienempi kuin polttisten (täällä jotain aiheesta: https://www.virta.global/blog/electric-cars-pollution-facts) Eli näkisin kyllä itse, että sähköautot ja plugarit ovat vähän niinkuin yksi autoluokka lisää autokantaan, mutta ne eivät koskaan tule olemaan ainoa autoluokka, kuten ei ole bensa-autokaan. Miksi ei tehtäisi hybridejä joissa sähkömoottori pyörittää renkaita ja joku biodiesel tai vastaava pyörittäisi sitä generaattoria josta tulisi sitten pienemmät päästöt?

Itsellä siis plugari eikä ole tullut kertaakaan mieleen vaihtaa täyssähköön x+1 syyn takia, joista isoimpana matkan suunnittelun helppous ja eräänlainen vapaus. Arkiajot töihin sähköllä ja pitemmät matkat bensalla :)

Mutta ei mulla muuta, seuraan mielenkiinnolla mihin tekniikka etenee ja odottelen sitä lentävää pirssiä mikä toimii banaaninkuorilla...
"Miksi ei tehtäisi hybridejä joissa sähkömoottori pyörittää renkaita ja joku biodiesel tai vastaava pyörittäisi sitä generaattoria josta tulisi sitten pienemmät päästöt?"

Näinhän juuri tehdään. Tosin bensana/etanolina.

Patis muuten on ollut jo kauan irrallaan Teboilista, siellä on vain kylmäasemat pihassa.
Ja näköjään neljä sähkölatauspaikkaa.
50 kW CCS
CCS

2
50 kW CHAdeMO
CHAdeMO

2
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
237 373
Viestejä
4 158 941
Jäsenet
70 410
Uusin jäsen
allun90

Hinta.fi

Ylös Bottom