Yleistä keskustelua sähköautoista

Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
999
Suosittelen sulle sitten polttomoottoriautoa, niitä on jo ollut aika pitkään markkinoilla niin varmasti löydät itsellesi jonkun sopivan!
Kiitos suosituksesta ja kyllä, ajelen polttiksella. Mutta siitä huolimatta kiinnostuneena katselen ja kartoitan vaihtoehtoja sopivassa hintaluokassa, mutta toistaiseksi näyttää tyhjää.
 
Liittynyt
15.11.2021
Viestejä
1 004
Avaatko hieman? Tietääkseni tässä ketjussa saa kaikki esittää mielipiteitä vapaasti.
Muutamia täyssähköautoja jotka voisi tosiaan kiinnostaa: Vw ID4, Skoda Enyaq, Polestar 2, Volvo C40. Noilla kaikilla paitsi Volvolla taisi olla WLTP range sen 500km, Volvolla sen 300-450km mutta silti kiinnostava auto. Eli ei taida tuo 500km/lataus olla mikään mahdottomuus mitä täällä jotkut väittävät? Loput taitavatkin sitten olla jotain pienempiä autoja jotka ei vaan satu kiinnostamaan, edes polttomoottorina. Harmi kun yhtään farkkua ei toistaiseksi taida olla täyssähkönä, lataushybridinä toki.

Se että ajelee isolla autolla ei tarkoita sitä että pitäisi olla aina kärry perässä ja kontti täynnä tavaraa ja 4 henkilöä kyydissä. Nytkin alla Farmari auto ja 90% ajasta kontti tyhjänä ja yksin ajelen/avopuoliso kyydissä.
 
Liittynyt
31.12.2016
Viestejä
762
Miksi autolla pitäisi päästä edes 250km kerralla? Tuohon menee talvella maantienopeuksillakin 3 tuntia aikaa ja ei kyllä tule mieleen tilannetta töistä eikä vapaalta, missä jaksaisi istua 3 tuntia putkeen autossa, vaikka autoilusta nautinkin.
Nyt oli kyse siitä että kysyjä toivoi sitä että talvellakin pääsisi tuon pätkän ilman pysähtelyjä. Ei tuosta kannata sen kummempaa kinastelua aloittaa. Jokainen tyylillään. :cool:
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
2 343
Eli ei taida tuo 500km/lataus olla mikään mahdottomuus mitä täällä jotkut väittävät
Todellinen range kyllä noillakin kaikilla autoilla jää huomattavasti alle WLTP:n, ellei sitten ajele vain kaupungissa kesäisin. Talvella, vastatuulessa ja moottoritiellä tippuu range nopeasti jopa alle 300 kilometrin.
 
Liittynyt
15.11.2021
Viestejä
1 004
Todellinen range kyllä noillakin kaikilla autoilla jää huomattavasti alle WLTP:n, ellei sitten ajele vain kaupungissa kesäisin. Talvella, vastatuulessa ja moottoritiellä tippuu range nopeasti jopa alle 300 kilometrin.
Siinä tapauksessa aika surkeita laitoksia sitten.
 
Liittynyt
15.11.2021
Viestejä
1 004
Sehän riippuu käyttötarpeista. Sinun käyttöösi varmasti surkeita, monelle meistä oikein sopivia.
Kyllä se vähän luulisi rassaavan että luvataan 500km mutta pääseekin 300km. Tässäkin näkee miten keskeneräisiä nämä sähköautot ovat kun valmistajat eivät osaa edes määritellä todellista rangea. Polttomoottoreilla ainakin omalla kokemuksella on lähestulkoon yksi yhteen mennyt todellinen kulutus luvattuihin nähden.
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
8 707
Kyllä se vähän luulisi rassaavan että luvataan 500km mutta pääseekin 300km. Tässäkin näkee miten keskeneräisiä nämä sähköautot ovat kun valmistajat eivät osaa edes määritellä todellista rangea. Polttomoottoreilla ainakin omalla kokemuksella on lähestulkoon yksi yhteen mennyt todellinen kulutus luvattuihin nähden.
WLTP on se määritelty range. Se on mittaustapa mikä mahdollistaa vertailun eri mallien välillä.
 

Mariini

Team Ryzen
Team Tesla
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
3 369
No sinä odottelet vielä muutaman vuoden siinä tapauksessa. :kahvi:
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
2 343
Kyllä se vähän luulisi rassaavan että luvataan 500km mutta pääseekin 300km. Tässäkin näkee miten keskeneräisiä nämä sähköautot ovat kun valmistajat eivät osaa edes määritellä todellista rangea. Polttomoottoreilla ainakin omalla kokemuksella on lähestulkoon yksi yhteen mennyt todellinen kulutus luvattuihin nähden.
Ja silti ne sähköautot sopii meistä monelle oikein hyvin.
 

Awelonian

Residentti maahanmuuttaja
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
3 513
Kyllä se vähän luulisi rassaavan että luvataan 500km mutta pääseekin 300km. Tässäkin näkee miten keskeneräisiä nämä sähköautot ovat kun valmistajat eivät osaa edes määritellä todellista rangea. Polttomoottoreilla ainakin omalla kokemuksella on lähestulkoon yksi yhteen mennyt todellinen kulutus luvattuihin nähden.
Joten purnaat täällä viikosta toiseen samaa asiaa. Tämä iänikuinen kusematta Lappiin traileri perässä -metafora alkaa olemaan jo melkoista Iltalehden kommenttitasoa. En minä ainakaan trollaa jossain polttiskeskustelussa kuinka polttisauto ei minun ajoprofiiliin sovi. Eniten sähköautot ja niiden range haittaa niitä, joilla ei sähköautoa ole. Aika paradoksaalista.
 
Liittynyt
15.11.2021
Viestejä
1 004
Joten purnaat täällä viikosta toiseen samaa asiaa. Tämä iänikuinen kusematta Lappiin traileri perässä -metafora alkaa olemaan jo melkoista Iltalehden kommenttitasoa. En minä ainakaan trollaa jossain polttiskeskustelussa kuinka polttisauto ei minun ajoprofiiliin sovi. Eniten sähköautot ja niiden range haittaa niitä, joilla ei sähköautoa ole. Aika paradoksaalista.
Sähköautoissa on monen monta muutakin asiaa kuin range jotka on pielessä.
 
Liittynyt
11.04.2018
Viestejä
911
Kyllä se vähän luulisi rassaavan että luvataan 500km mutta pääseekin 300km. Tässäkin näkee miten keskeneräisiä nämä sähköautot ovat kun valmistajat eivät osaa edes määritellä todellista rangea. Polttomoottoreilla ainakin omalla kokemuksella on lähestulkoon yksi yhteen mennyt todellinen kulutus luvattuihin nähden.
Kesällä 20 asteen kelissä 70-80km/h tasasta ajoa ja range vastaa omien kokemusten mukaan WLTP arvoa. Sitten jos kulutus nousee erinäisistä syistä niin toki luonnollisesti range laskee. Eli kyllä se ihan todellista rangea vastaa, vähäkulutuksisen ajon tilanteessa.
 
Liittynyt
15.11.2021
Viestejä
1 004
Kesällä 20 asteen kelissä 70-80km/h tasasta ajoa ja range vastaa omien kokemusten mukaan WLTP arvoa. Sitten jos kulutus nousee erinäisistä syistä niin toki luonnollisesti range laskee. Eli kyllä se ihan todellista rangea vastaa, vähäkulutuksisen ajon tilanteessa.
Ja mikä auto kyseessä?
 
Liittynyt
05.05.2019
Viestejä
130
Ihme valittamista, helposti pääsee jokaisella sähköautolla speksien mukaiseen rangeen, jopa maantiellä. Polttomoottori kun hukkaa muutenkin suurimman osan energiasta muuhun kuin eteenpäin menemiseen, hukkuu olosuhteiden vaikutus kohinaan pitkässä juoksussa. Sähköautolla tuo on sitten vain eri tavalla, kun energia käytetään paljon paremmin itse liikkumiseen, jolloin kaikki liikkumista hankaloittavat asiat sitten näkyvät suoraan kulutuksessa.

Mitään tekemistä tällä ei ole sillä, että todellista rangea ei osattaisi määritellä, todellinen range kun nyt vaan riippuu olosuhteista.
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
2 343
Mitään tekemistä tällä ei ole sillä, että todellista rangea ei osattaisi määritellä, todellinen range kun nyt vaan riippuu olosuhteista.
Sähköautoissa kieltämättä ne olosuhteet vaikuttaa paljon fossiilista enemmän kulutukseen. Mutta toisaalta se kulutus on todella helposti ennustettavaa. Käytännössä omalla autolla oppii todella nopeasti, että millaisen matkan pääsee millaisissakin olosuhteissa. Ja osaahan valtaosa autoista varsin tarkasti ennustaa sitä jäljellä olevaa matkaa, ottaen huomioon lämpötilan ja kulutuksen.
 
Liittynyt
15.11.2021
Viestejä
1 004
Ihme valittamista, helposti pääsee jokaisella sähköautolla speksien mukaiseen rangeen, jopa maantiellä. Polttomoottori kun hukkaa muutenkin suurimman osan energiasta muuhun kuin eteenpäin menemiseen, hukkuu olosuhteiden vaikutus kohinaan pitkässä juoksussa. Sähköautolla tuo on sitten vain eri tavalla, kun energia käytetään paljon paremmin itse, jolloin kaikki liikkumista hankaloittavat asiat sitten näkyvät suoraan kulutuksessa.

Mitään tekemistä tällä ei ole sillä, että todellista rangea ei osattaisi määritellä, todellinen range kun nyt vaan riippuu olosuhteista.
En ole mielestäni valittanut yhtään mitään vaan kyseenalaistanut sen että joku naurettava 250km range olisi täysin riittävä. Sitä se ei nyt vaan ole ja piste.

Samaan hengenvetoon voisin todeta että te renault zoe, vw e up ja muut saman kokoluokan autoilijat ajatte tuolla maanteillä erittäin reilua alinopeutta ja ennakointia ei sitten ole pätkääkään joukossa. En ole oikein keksinyt syytä, kai se on se senttien säästö tai muu yleinen nössöily.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
11 941
En ole mielestäni valittanut yhtään mitään vaan kyseenalaistanut sen että joku naurettava 250km range olisi täysin riittävä. Sitä se ei nyt vaan ole ja piste.
Senkun ostat sitten jotain muuta jos ei sinulle kelpaa.
 
Liittynyt
16.09.2020
Viestejä
738
Rangen merkitystä tulee herkästi yliarvioitua. Itsekin mietin etukäteen riittääkö model 3 sr+ vai pitäisikö olla long range. Nyt kun sr+:lla pari vuotta ajanut niin huomaa että paljon pienempikin range riittäisi. Ääriolosuhteiden range on joo n 200km, mutta harvoin tulee -35 keleissä muuta ajettua kuin duuniin ja himaan, sekin vain jos ei jostain syystä etäily onnistu.
Normioloissa sitten se 200-300km tapahtuva lataaminen on ihan jees. 1-2 latauksella täältä periferiastakin pk-seudulle. Huoltoasemalla menee herkästi pidempäänkin kuin se 10-15 min minkä lataus ottaisi
 
Liittynyt
21.08.2018
Viestejä
1 290
Joo itsekin ajelen kohtalaisen paljon vuodessa(25-30tkm), mutta käytännössä yksi yli 200km reissu tulee vuodessa ja se on metsästysreissu lappiin joka on 865km per siivu.

Silti olisin jo hommannut sähköauton mikäli taloyhtiö ei olisi niin perseestä.
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
3 183
Sähköauton puutteita muistetaan aina kommentoida suureen ääneen, mutta näin reilun vuoden jälkeen, kun taloudessa on ollut kaikki menopelit täyssähköjä ja kerran on joutunut sen jälkeen ajamaan huollon sijaisautona ollutta uudenkarheaa bensagolfia, niin ei voi kuin ihmetellä miksi joku haluaisi edes pakosta ajaa polttomoottoriautolla, jos sähköauto on edes jotenkin varteenotettava vaihtoehto itselle. Aivan kuin hyppäisi parikymmentä vuotta taaksepäin kehityksessä ja autoilun mukavuudessa. Se, että joutuu joskus sen muutaman minuutin odottelemaan latausta pitkällä reissulla on todellakin sen arvoista kuinka paljon nautinnollisempaa se ajaminen sähkiksellä ylipäätään on.
 
Liittynyt
15.11.2021
Viestejä
1 004
Sähköauton puutteita muistetaan aina kommentoida suureen ääneen, mutta näin reilun vuoden jälkeen, kun taloudessa on ollut kaikki menopelit täyssähköjä ja kerran on joutunut sen jälkeen ajamaan huollon sijaisautona ollutta uudenkarheaa bensagolfia, niin ei voi kuin ihmetellä miksi joku haluaisi edes pakosta ajaa polttomoottoriautolla, jos sähköauto on edes jotenkin varteenotettava vaihtoehto itselle. Aivan kuin hyppäisi parikymmentä vuotta taaksepäin kehityksessä ja autoilun mukavuudessa. Se, että joutuu joskus sen muutaman minuutin odottelemaan latausta pitkällä reissulla on todellakin sen arvoista kuinka paljon nautinnollisempaa se ajaminen sähkiksellä ylipäätään on.
Mulla taas oli huollon sijaisautona merkin ja malliston lataushybridi ja ei aiheuttanut minkäänlaista mielenkiintoa sellaiseen vaikka tehoa riitti. Joten uskon ettei se täyssähkökään kuitenkaan mitään wau efektiä tuo.
 
Liittynyt
23.11.2018
Viestejä
975
Kyllä se vähän luulisi rassaavan että luvataan 500km mutta pääseekin 300km. Tässäkin näkee miten keskeneräisiä nämä sähköautot ovat kun valmistajat eivät osaa edes määritellä todellista rangea. Polttomoottoreilla ainakin omalla kokemuksella on lähestulkoon yksi yhteen mennyt todellinen kulutus luvattuihin nähden.
Itse olen ainakin laskeskellut, että tilauksessa olevalla Polestarilla range tulee talvella olemaan luokkaa 200-250km ja se riittää itselleni vallan mainiosti myös Lapin reissuihin ja muuhun matkailuun.
 
Liittynyt
16.09.2020
Viestejä
738
Mulla taas oli huollon sijaisautona merkin ja malliston lataushybridi ja ei aiheuttanut minkäänlaista mielenkiintoa sellaiseen vaikka tehoa riitti. Joten uskon ettei se täyssähkökään kuitenkaan mitään wau efektiä tuo.
Meiltä löytyy ihan jees sähköauto ja ihan jees dieselauto jonka range on >1000km. Siihen on tullut kilometrejä <10% siitä mitä sähköautoon viimeisen 2v aikana. Aina pikku vituts päällä kun joutuu polttiksen rattiin hyppäämään...
 

Pyrres

Apina koulutuksessa
Liittynyt
18.07.2017
Viestejä
4 475
Sähköauton puutteita muistetaan aina kommentoida suureen ääneen, mutta näin reilun vuoden jälkeen, kun taloudessa on ollut kaikki menopelit täyssähköjä ja kerran on joutunut sen jälkeen ajamaan huollon sijaisautona ollutta uudenkarheaa bensagolfia, niin ei voi kuin ihmetellä miksi joku haluaisi edes pakosta ajaa polttomoottoriautolla, jos sähköauto on edes jotenkin varteenotettava vaihtoehto itselle. Aivan kuin hyppäisi parikymmentä vuotta taaksepäin kehityksessä ja autoilun mukavuudessa. Se, että joutuu joskus sen muutaman minuutin odottelemaan latausta pitkällä reissulla on todellakin sen arvoista kuinka paljon nautinnollisempaa se ajaminen sähkiksellä ylipäätään on.
Joo ei kyllä paljoa kiinnostaisi hypätä jonkun perus polttiksen rattiin takaisin. Erikoismallit asia erikseen. Onneksi nautintoja voi olla monenlaisia joten sähkö ei silti ole ainoa vaihtoehto. Jos olisi budjettia niin pihassa olisi yhä Model 3 Performance, nykyinen MX-5 ja vanha 100A. Saisi fiiliksen mukaan valita vuosikymmenen ja tekniikan.
 

ChatGPT

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
18.03.2022
Viestejä
1 342
Itse en enään pitkään aikaan ole nauttinut autoilusta. Nuorena kyllä se oli jotain vapautta kai, mutta nyt varmaan jo liikaa kilometrejä takana. Mutta onhan se kyllä aikamoista kärsimyksen maksimointia jos joutuu starttamaan sen noin 10 vuotta vanhan polttomoottoriajoneuvon ja liikkumaan sillä edes lähikauppaan. Ennemmin liikun kävellen tai pyörällä sen vajaa 10km matkan. Eipä sitä polttista ole tullut kyllä starttailtua kovin usein, tankattukin täyteen viimeksi kesäkuussa ja vielä on jotain 3/4 jäljellä. Patteriautoon taas tullut kilometrejä yli 10tkm, ja se ollut taloudessa vasta n. 3kk.
Voin kyllä siirtyä takaisin polttomoottoriajoneuvon käyttöön jos kilometrit vuodessa rajusti putoaa, esim. jonnekkin 10tkm/vuodessa.
 
Liittynyt
15.11.2021
Viestejä
1 004
Meiltä löytyy ihan jees sähköauto ja ihan jees dieselauto jonka range on >1000km. Siihen on tullut kilometrejä <10% siitä mitä sähköautoon viimeisen 2v aikana. Aina pikku vituts päällä kun joutuu polttiksen rattiin hyppäämään...
No riippuu ihan mitkä autot on kyseessä. Jos tosissaan verrataan jotain renault zoeta ja vaikka uudempia diesel maastureita/farmareita ni kyllä se diesel auto yhä voittaa kaikessa muussa paitsi kustannuksiltaan vaikka se rellu olisikin kuinka sähköinen. Taitaa jopa kokonaispäästöt valmistuksesta lähtien olla vihreämpää sillä dieselillä.
 
Liittynyt
23.11.2018
Viestejä
975
No riippuu ihan mitkä autot on kyseessä. Jos tosissaan verrataan jotain renault zoeta ja vaikka uudempia diesel maastureita/farmareita ni kyllä se diesel auto yhä voittaa kaikessa muussa paitsi kustannuksiltaan vaikka se rellu olisikin kuinka sähköinen. Taitaa jopa kokonaispäästöt valmistuksesta lähtien olla vihreämpää sillä dieselillä.
Miksi me verrattaisiin tuollaisia autoja keskenään? Ja oletko edes ajanut sähköautoja? Ja miksi minä ruokin trollia? Siinä kolme hyvää kysymystä.
 
Liittynyt
15.11.2021
Viestejä
1 004
Miksi me verrattaisiin tuollaisia autoja keskenään? Ja oletko edes ajanut sähköautoja? Ja miksi minä ruokin trollia? Siinä kolme hyvää kysymystä.
Trollia? En vain käsitä tätä sähköautohypetystä mikä johtuu ihan täysin siitä että se sattuu olemaan halvempaa kuin polttiksella ajaminen. Ja tätä "mutua" tukee se että kysyt keltä tahansa kuka on vaihtanut teslaan että miksi vaihtoi niin vastaus on taatusti että halvemmat kilometrit eikä se että mukavampi ajaa.
 
Liittynyt
12.01.2017
Viestejä
2 040
Kyllä se vähän luulisi rassaavan että luvataan 500km mutta pääseekin 300km. Tässäkin näkee miten keskeneräisiä nämä sähköautot ovat kun valmistajat eivät osaa edes määritellä todellista rangea. Polttomoottoreilla ainakin omalla kokemuksella on lähestulkoon yksi yhteen mennyt todellinen kulutus luvattuihin nähden.
Mii ainakin on surkean keskeneräinen. Lähdin kesällä mökiltä kaupunkiin ostoksille. Paluumatkalla koukkasin perhetutun mökin kautta ja sitten palasin takaisin omalle mökille. Matkaa kertyi 84 km. Miin kutale näytti rangeksi tuonkin jälkeen vielä 305 km, vaikka valmistaja oli kautta kiven ja kannon vannonut, että range on tasan 260 km (WLTP). Niin ja ennen reissua Mii kehtasi näyttää 50 % yli tuon, eli 390 km! Minne tästä voi valittaa?

Leikki sikseen. Sähköautojen hyötysuhde on kevyesti kuormitettunakin aivan ylivoimainen verrattuna polttiksiin, joten kevyiden ja raskaiden ajovastusten kulutusero on paljon totuttua suurempi. Polttis kuluttaa energiaa kevyessä ajossa sikapaljon ja raskaassa ajossa sikasikapaljon.

Esim.
Yaris hybrid (ei-ladattava), 1150 kg:

Kevyttä taajama-ajoa kesällä -> 4 l/100 km * 8,7 kWh/l = 34,8 kWh/100 km

Motaria pakkasella@100 km/h -> 5,5 l/100 km * 8,7 kWh/l = 47,9 kWh/100 km

Raskaassa ajossa energiaa kuluu 37,5 % enemmän.


Mii Electric, 1235 kg:

Kevyttä taajama-ajoa kesällä -> 8 kWh/100 km

Motaria pakkasella@100 km/h -> 20 kWh/100 km

Raskaassa ajossa energiaa kuluu 150 % enemmän. Siitä huolimatta sähköauto vie talvisella motarillakin reilusti vähemmän energiaa kuin polttis kesäisessä taajamaliruttelussa. Esimerkissä käytetty polttis oli vielä hybridi. Tavallinen polttis veisi taajamassa helposti 5 l/100 km (=43,5 kWh/100 km) samassa ajossa kuin Yaris 4 l/100 km.

Jos palataan vielä Miin rangeen, niin kesällä kevyessä jopa 390 km, WLTP 260 km ja kovalla pakkasella lämmittimet täysillä 130 km. Pitäisikö valmistajan ilmoittaa 130 km, jottei kukaan pettyisi? Toteutunut kulutus 26 tkm/29 kk on 12,0 kWh/100 km, eli hieman alle virallisen (WLTP 12,4 kWh/100 km).

P.S. Meikäläisen polttikselle (Auris hybrid) on ilmoitettu 3,6 l/100 km (NEDC). Pari kertaa olen ajanut tankillisen kesällä 3,8 l/100 km tankkauksista laskien, mutta ympärivuotinen on 4,9x l/100 km.
 

Liitteet

Liittynyt
17.07.2022
Viestejä
68
On tullut ajeltua kanssa paljon dieseleillä ja bensoilla, sekä iso että pieni koneisilla, premiumeilla ja keskiluokan autoilla. Nyt kuitenkin sähköauto tuloillaan. Samoilla kokonaiskustannuksilla (rahoitus huomioiden) olisi voinut jatkaa dieselillä ajamista, joka olisi ollut se tuttu ja turvallinen vaihtoehto, mutta alkoi vaan tekemään mieli sähköautoa

Jos polttiksen kanssa tekee mieli ajella niin vastapainoksi löytyy se V8 hyrskytinkin tallista.

Vaikea ymmärtää miksi joitain ihmisiä sähköautot niin kovasti häiritsevät. Mielestäni on vain hyvä että markkinoille tulee vaihtoehtoja perinteisille polttomoottoriautoille. Nykyisestä autotarjonnasta kaikki pystyvät varmasti löytämään sen itselle mieluisimman tai järkevimmän vaihtoehdon, mitä nyt kukin haluaakin auton hankinnassa painottaa.
 
Liittynyt
23.11.2018
Viestejä
975
Trollia? En vain käsitä tätä sähköautohypetystä mikä johtuu ihan täysin siitä että se sattuu olemaan halvempaa kuin polttiksella ajaminen
Mun autoilun kustannukset triplaantuu kun hankin sähköauton mun polttisauton tilalle ja siltikin hymyilyttää. Tuntuu urpolta ajella tämä odotteluaika polttiksella ja tuntuu jotenkin urpolta, että ylipäätään 2022 vieläkin ajellaan (itseni mukaanlukien) näillä polttomoottori museoautoilla.
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
966
Tässä hieman realismia omista tarpeista: 2x/vko karvan vajaa 500km/siirtymä, siihen päälle komennuspaikan siirtymät ilman latausmahdollisuutta komennusasunnolla tai edes työmaalla. Viikossa ajoja ~1500km ja vuositasolla ~60tkm. Kuormana ylipainoinen kuski ja kalsarit, toiseen suuntaan saattaa olla jopa kirjaimellisesti paskaset. Kelkkakauden aikaan kärry perässä lähes joka vkl.
Ai että, noilla kilsoilla sähköautolla tekisi kyllä aivan käsittämättömät säästöt vuodessa vaikka auto maksaisi mitä. Harmi vaan, että tuo 500km/siirtymä (per suunta?) kahdesti viikossa on kyllä ehkä vähän överi, nimenomaan jos kohteissa ei pysty lataamaan.

Trollia? En vain käsitä tätä sähköautohypetystä mikä johtuu ihan täysin siitä että se sattuu olemaan halvempaa kuin polttiksella ajaminen
Hauskaa kuinka tulet aina säännöllisin väliajoin jakamaan mielipiteitäsi sähköautoilusta. Jotain tunteita aihe selvästi herättää. Minä päinvastoin en keksi sähköautosta mitään merkittävää heikkoutta verrattuna polttikseen. Ajamisen edullisuus on ehdoton plussa, mutta kyllä sen hymyn korviin saa aivan muut asiat. Suosittelen kokeilemaan.

9 kk Teslailun aikana olen enintään 3 kertaa ajatellut, että nyt olis ihan kiva jatkaa matkaa (pikalaturilla istuessani), mutta tällöinkin kyse on ollut alle 20 minuutin ylimääräisestä odotuksesta. Aika moneen muuhunkin turhaan saa tunnin-pari vuodessa kulutettua. Pääosin lataustauot ovat vain pakottaneet täysin tervetulleeseen jaloitteluun tai lounastamiseen matkustamisen lomassa.
 
Liittynyt
15.11.2021
Viestejä
1 004
Joo eiköhän tää oo mun osalta case closed, ette saaneet vakuutettua että menisin tilaamaan yhtäkään sähkö/lataushybridiä, valitettavasti. Ei tullut oikein yhtään arvokasta argumenttia niiden puolesta, sen sijaan olen itse törmännyt muiden kokemuksista lukuisiin ongelmiin niin lataukseen kuin ajamiseenkin niillä.

Ja tässä energiakriisissä kyllä Valtio voisi rokottaa näitä sähköautoilijoita jotenkin. On tää maailma hullu paikka, ja vielä enemmän ne ketkä yrittävät sitä johtaa.
 

Pyrres

Apina koulutuksessa
Liittynyt
18.07.2017
Viestejä
4 475
Joo eiköhän tää oo mun osalta case closed, ette saaneet vakuutettua että menisin tilaamaan yhtäkään sähkö/lataushybridiä, valitettavasti. Ei tullut oikein yhtään arvokasta argumenttia niiden puolesta, sen sijaan olen itse törmännyt muiden kokemuksista lukuisiin ongelmiin niin lataukseen kuin ajamiseenkin niillä.

Ja tässä energiakriisissä kyllä Valtio voisi rokottaa näitä sähköautoilijoita jotenkin. On tää maailma hullu paikka, ja vielä enemmän ne ketkä yrittävät sitä johtaa.
Hyvä hyvä... Hei hei.
 
Liittynyt
21.08.2018
Viestejä
1 290
Joo eiköhän tää oo mun osalta case closed, ette saaneet vakuutettua että menisin tilaamaan yhtäkään sähkö/lataushybridiä, valitettavasti. Ei tullut oikein yhtään arvokasta argumenttia niiden puolesta, sen sijaan olen itse törmännyt muiden kokemuksista lukuisiin ongelmiin niin lataukseen kuin ajamiseenkin niillä.

Ja tässä energiakriisissä kyllä Valtio voisi rokottaa näitä sähköautoilijoita jotenkin. On tää maailma hullu paikka, ja vielä enemmän ne ketkä yrittävät sitä johtaa.
Muistathan sulkea oven perässäsi!
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
11 941
Sähköauton puutteita muistetaan aina kommentoida suureen ääneen, mutta näin reilun vuoden jälkeen, kun taloudessa on ollut kaikki menopelit täyssähköjä ja kerran on joutunut sen jälkeen ajamaan huollon sijaisautona ollutta uudenkarheaa bensagolfia, niin ei voi kuin ihmetellä miksi joku haluaisi edes pakosta ajaa polttomoottoriautolla, jos sähköauto on edes jotenkin varteenotettava vaihtoehto itselle. Aivan kuin hyppäisi parikymmentä vuotta taaksepäin kehityksessä ja autoilun mukavuudessa. Se, että joutuu joskus sen muutaman minuutin odottelemaan latausta pitkällä reissulla on todellakin sen arvoista kuinka paljon nautinnollisempaa se ajaminen sähkiksellä ylipäätään on.
Ei riitä rahat. Markkinoilla on pari sähkistä jotka kelpuuttaisin ja kaikki maksavat mieluisten varusteiden kanssa yli 100k.

Tai sanotaan ehkä niin, että rahat saisi riittämään jos auton tärkeys mun elämässä olisi kertaluokkaa isompi. Nyt kun ei ole, niin mennään 20k 4wd tdi golffilla kunnes 4wd eqe mersun tai i4 M50:sen saa alta 60k:n.

Tai Tesla saa vakuutettua mut model3:sen laadusta ja lisää siihen hyvin toimivat matriisivalot. Ehkä berliinin 3:set ratkaisevat mun pulmat.
 

miu

Liittynyt
22.03.2019
Viestejä
275
Joo eiköhän tää oo mun osalta case closed, ette saaneet vakuutettua että menisin tilaamaan yhtäkään sähkö/lataushybridiä, valitettavasti. Ei tullut oikein yhtään arvokasta argumenttia niiden puolesta, sen sijaan olen itse törmännyt muiden kokemuksista lukuisiin ongelmiin niin lataukseen kuin ajamiseenkin niillä.

Ja tässä energiakriisissä kyllä Valtio voisi rokottaa näitä sähköautoilijoita jotenkin. On tää maailma hullu paikka, ja vielä enemmän ne ketkä yrittävät sitä johtaa.
Morjens!
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
2 343
Google Maps on muuten alkanut tarjoamaan vaihtoehtoisia reittejä sen perusteella, millä kuluu vähiten energiaa. Asetuksiin voi tallettaa auton käyttövoiman ja se otetaan huomioon reittejä tehdessä.


Ekoreititys vaatii tiedon auton käyttövoimasta, sillä Googlen mukaan esimerkiksi dieselautoilla painotetaan moottoritietä, kun taas hybridiauto voidaan ohjata pysähtelevän liikenteen läpi.

Vaihtoehdoiksi kerrotaan bensiini-, diesel-, hybridi- ja sähköauto. Laskentapohjana yhtiö kertoo käyttävänsä Yhdysvaltojen energiaviraston ja Euroopan ympäristökeskuksen dataa sekä Google Mapsin keräämiä ajotrendejä.
 
Liittynyt
02.02.2017
Viestejä
440
Vähän kyllä vaikuttaa siltä, että et edes tullut hakemaan mitään mielipiteen kääntämistä, vaan ihan pelkkää vänkäämistä ja tuntojen purkamistahan tuo on. Samaa vänkäämistä voi harrastaa myös perus polttomoottorisissakin.
Onhan se nyt ihan selvää, ettei sähköautot vielä edusta mitään kristuksen toista tulemista, vaan on yksi askel tulevaan. Mutta tuolla logiikalla autojahan ei olisi koskaan kannattanut lähteä kehittämään fordin t-mallista paremmaksi.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.07.2022
Viestejä
68
Pitäisi varmaan oikeastikkin alkaa kirjoittelemaan lähinnä huonoa sähköautoista etteivät yleistyisi liian nopeasti. Hallitus kyllä ne rangaistusverot noihinkin helposti ottaa käyttöön kun volyymi on kasvanut riittävän suureksi.
 
Liittynyt
21.08.2018
Viestejä
1 290
Vähän kyllä vaikuttaa siltä, että et edes tullut hakemaan mitään mielipiteen kääntämistä, vaan ihan pelkkää vänkäämistä ja tuntojen purkamistahan tuo on. Samaa vänkäämistä voi harrastaa myös perus polttomoottorisissakin.
Siis kyseinen jamppa käy täällä x ajan välein heittämässä samat onelinerit ja sit taas katoaa hetkeksi.
 

ChatGPT

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
18.03.2022
Viestejä
1 342
Joo eiköhän tää oo mun osalta case closed, ette saaneet vakuutettua että menisin tilaamaan yhtäkään sähkö/lataushybridiä, valitettavasti. Ei tullut oikein yhtään arvokasta argumenttia niiden puolesta, sen sijaan olen itse törmännyt muiden kokemuksista lukuisiin ongelmiin niin lataukseen kuin ajamiseenkin niillä.

Ja tässä energiakriisissä kyllä Valtio voisi rokottaa näitä sähköautoilijoita jotenkin. On tää maailma hullu paikka, ja vielä enemmän ne ketkä yrittävät sitä johtaa.
Tervetuloa takaisin sitten kun olet saanut siitä pätkällä ostetusta kevythybridi Volvostasi tarpeeksi makseltua ja todellisuudessa miettiä sähköautoa ;)
ps. Been there, done that. Eli tuli joskus kauan sitten tehtyä virhearviointi ja ostettua velalla turhan kallis ajoneuvo. Oli melkoisen reipas kk-lyhennys, mutta tuntui ainakin ensimmäisenä vuotena jotta ei lyhennys riitä kattamaan arvonalenemaa.
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
2 343
Vähän kyllä vaikuttaa siltä, että et edes tullut hakemaan mitään mielipiteen kääntämistä, vaan ihan pelkkää vänkäämistä ja tuntojen purkamistahan tuo on. Samaa vänkäämistä voi harrastaa myös perus polttomoottorisissakin.
Ei nyt ajautuda tähän keskusteluun enää. Kyseinen keskustelija on lähtenyt ketjusta ja on varmasti sanansa mittainen kaveri. Pidetään keskustelu tästä eteenpäin autoissa, ei keskustelijoissa.

EDIT: No se oli lyhyt case closed.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
15.11.2021
Viestejä
1 004
Keskustelun häiriköinti
Tervetuloa takaisin sitten kun olet saanut siitä pätkällä ostetusta kevythybridi Volvostasi tarpeeksi makseltua ja todellisuudessa miettiä sähköautoa ;)
ps. Been there, done that. Eli tuli joskus kauan sitten tehtyä virhearviointi ja ostettua velalla turhan kallis ajoneuvo. Oli melkoisen reipas kk-lyhennys, mutta tuntui ainakin ensimmäisenä vuotena jotta ei lyhennys riitä kattamaan arvonalenemaa.
Mielummin ajan autolla millä tykkään ajaa. Sähköautot sitä eivät ole. Tai niinkuin moni tosiaan tässäkin threadissa sanonut että kiinnostavien mallien hintaa nousee turhan korkeaksi. Jollain 30-40 tonnilla kun ei saa muita kun niitä tonnikalapurkkeja.

Se on ihan sun asias jos oot järjestänyt rahoitukses päin helvettiä :D
 
Toggle Sidebar

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjut
237 509
Viestejä
4 164 673
Jäsenet
70 418
Uusin jäsen
NKoo

Hinta.fi

Ylös Bottom