Kyllä se vähän luulisi rassaavan että luvataan 500km mutta pääseekin 300km. Tässäkin näkee miten keskeneräisiä nämä sähköautot ovat kun valmistajat eivät osaa edes määritellä todellista rangea. Polttomoottoreilla ainakin omalla kokemuksella on lähestulkoon yksi yhteen mennyt todellinen kulutus luvattuihin nähden.
Mii ainakin on surkean keskeneräinen. Lähdin kesällä mökiltä kaupunkiin ostoksille. Paluumatkalla koukkasin perhetutun mökin kautta ja sitten palasin takaisin omalle mökille. Matkaa kertyi 84 km. Miin kutale näytti rangeksi tuonkin jälkeen vielä 305 km, vaikka valmistaja oli kautta kiven ja kannon vannonut, että range on tasan 260 km (WLTP). Niin ja ennen reissua Mii kehtasi näyttää 50 % yli tuon, eli 390 km! Minne tästä voi valittaa?
Leikki sikseen. Sähköautojen hyötysuhde on kevyesti kuormitettunakin aivan ylivoimainen verrattuna polttiksiin, joten kevyiden ja raskaiden ajovastusten kulutusero on paljon totuttua suurempi. Polttis kuluttaa energiaa kevyessä ajossa sikapaljon ja raskaassa ajossa sikasikapaljon.
Esim.
Yaris hybrid (ei-ladattava), 1150 kg:
Kevyttä taajama-ajoa kesällä -> 4 l/100 km * 8,7 kWh/l = 34,8 kWh/100 km
Motaria pakkasella@100 km/h -> 5,5 l/100 km * 8,7 kWh/l = 47,9 kWh/100 km
Raskaassa ajossa energiaa kuluu 37,5 % enemmän.
Mii Electric, 1235 kg:
Kevyttä taajama-ajoa kesällä -> 8 kWh/100 km
Motaria pakkasella@100 km/h -> 20 kWh/100 km
Raskaassa ajossa energiaa kuluu 150 % enemmän. Siitä huolimatta sähköauto vie talvisella motarillakin reilusti vähemmän energiaa kuin polttis kesäisessä taajamaliruttelussa. Esimerkissä käytetty polttis oli vielä hybridi. Tavallinen polttis veisi taajamassa helposti 5 l/100 km (=43,5 kWh/100 km) samassa ajossa kuin Yaris 4 l/100 km.
Jos palataan vielä Miin rangeen, niin kesällä kevyessä jopa 390 km, WLTP 260 km ja kovalla pakkasella lämmittimet täysillä 130 km. Pitäisikö valmistajan ilmoittaa 130 km, jottei kukaan pettyisi? Toteutunut kulutus 26 tkm/29 kk on 12,0 kWh/100 km, eli hieman alle virallisen (WLTP 12,4 kWh/100 km).
P.S. Meikäläisen polttikselle (Auris hybrid) on ilmoitettu 3,6 l/100 km (NEDC). Pari kertaa olen ajanut tankillisen kesällä 3,8 l/100 km tankkauksista laskien, mutta ympärivuotinen on 4,9x l/100 km.