Yleistä keskustelua sähköautoista

Liittynyt
16.12.2016
Viestejä
1 142
Kysymys latauspaikoista ja -hinnoista (kun en vielä ole käyttänyt muuta kuin kotilatausta)...olisi helsingin reissu edessä tänään, ja katselin pysäköintiä ja latausta. Esim. P-Eliel:ssä on erikseen hinnat pysäköintilaitokselle (loogista sinänsä) mutta lataukselle hintaa on 25snt/kWh + 1€/h. Eli pysäköinnin tuntihinnan lisäksi menee tuo latauksen tuntihinta (auts)? Oudosti, jos taas katson saman p-hallin hintoja Plugsurfing:n kautta ei tuntihinnasta ole puhetta, annetaan vaan energian hinta 68snt/kWh....
Nämä hinnathan nyt vaihtelevat riippuen onko roaming laturi vai ei, Plugsurfing on aika monessa paikkaa roamingia. P-Elielissä taitaa fortumin laturista onnistua lataus ilmaiseksi (en ole koittanut joten varmuutta ei ole), ja Virran/Helenin latureilla lataus on sen 0,25€/kWh, tuntimaksua ei tuosta mene ensimmäisten 8h tunnin aikana, jos olet kauemmin niin sitten alkavalta tunnilta +1€, tosin auto nyt muutenkin luultavasti on kauan ennen tuota täynnäkin. Tämän saat myös tarkistettua Virran-apista (liittyminen toki Helenin kautta)
 
Liittynyt
23.08.2020
Viestejä
998
Hei! Säästyneillä bensarahoilla voi maksaa aurinkopaneleiden hankintaa. Ei huono
 
Liittynyt
14.11.2016
Viestejä
125
Täällä kun näyttäisi olevan Konan (ja miksei Nironkin) omistajia, niin valaiskaa minua. Mitä "winter mode" käytännössä tekee?
 
Liittynyt
03.03.2017
Viestejä
1 833
Winter mode lämmittää tietyissä tilanteissa akkua. Siitä on väitelty, onko lämmityksen tarkoitus parantaa suorituskykyä niin että melko tyhjästäkin akusta saisi vielä potkua reippaaseenkin kiihdytykseen, vai nopeuttaa mahdollisesti pian alkavaa latausta jotta lämmin akku ottaisi paremmin sitä vastaan.

Molempiin se toki auttaa, olipa suunnittelijoiden tarkoitus mikä tahansa.

Mutta, kuten kirjoitin niin lämmitys aktivoituu vain joskus. Tarkkoja speksejä en ole nähnyt missään mutta ainakin akun pitää olla riittävän tyhjä (en tiedä kuinka tyhjä tarkalleen) JA lämpötilan riittävän alhainen (tätäkään rajaa en tiedä).

Itse laitoin siihen ruksin ja olen sen antanut olla, joskaan en ole kertaakaan vielä havainnut että akkua olisi lämmitetty. Ehkä se tarve joskus auton mielestä tulee vielä.
 
Liittynyt
14.11.2016
Viestejä
125
Winter mode lämmittää tietyissä tilanteissa akkua. Siitä on väitelty, onko lämmityksen tarkoitus parantaa suorituskykyä niin että melko tyhjästäkin akusta saisi vielä potkua reippaaseenkin kiihdytykseen, vai nopeuttaa mahdollisesti pian alkavaa latausta jotta lämmin akku ottaisi paremmin sitä vastaan.

Molempiin se toki auttaa, olipa suunnittelijoiden tarkoitus mikä tahansa.

Mutta, kuten kirjoitin niin lämmitys aktivoituu vain joskus. Tarkkoja speksejä en ole nähnyt missään mutta ainakin akun pitää olla riittävän tyhjä (en tiedä kuinka tyhjä tarkalleen) JA lämpötilan riittävän alhainen (tätäkään rajaa en tiedä).

Itse laitoin siihen ruksin ja olen sen antanut olla, joskaan en ole kertaakaan vielä havainnut että akkua olisi lämmitetty. Ehkä se tarve joskus auton mielestä tulee vielä.
Täytyypi varmaan ruksia menemään sitten kun alkaa kylmetä, vai auttaako akuston lämmitys yhtään mitään AC-latauksessa? No, ei kai siitä haittaakaan ole jos sattuukin lämmittämään.
 
Liittynyt
03.03.2017
Viestejä
1 833
Ei sillä kyllä AC-latauksen kannalta ole mitään merkitystä. Siihen se voisi auttaa kun lähestytään DC-laturia ja halutaan mahdollisimman tehokasta latausta että matka jatkuu nopeasti. Valitettavasti mitään takeita ei ole, että akku tuolloinkaan lämpenisi etukäteen.

Mulla on ollut se winter mode ruksittuna pysyvästi, lämpimällä ilmalla se ei ainakaan vaikuta yhtään mitään mihinkään, jos nyt ei ihan kauheasti pakkasellakaan.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
6 763
Itsellä myyjä oli vielä kuukausi sitten vakaasti sitä mieltä, että takavetoinen style-varusteinen Ioniq 5 saapuisi vielä tämän vuoden puolella (4/22 tilattu). Saas nähä. Positiivista kuitenkin että saa MY23 version, eikä MY22:ta (isompi akku ja akun lämmitys lataukseen navigoitaessa isoimpina parannuksina). Papereissa kyllä lukee 3/23 saapumisajankohdaksi, eli 11kk oli arviotu toimitusaika.

Hinnathan on tosiaan vähän nousseet. Huvikseen vilkaisin missä käytetyn Ioniqin hinnat pyörii, niin awd premium Ioniq 5 vuoden vanhana ja 20tkm ajettuna rinta-joupilla myynnissä 69k€ hintaan. MY GOD.
Joko saat vanhan mallin tänä vuonna tai uuden mallin Q1/23. Jos maahantuojan tiedotteeseen on luottaminen, niin M22,3 mallina tilattuja M23 muutettuja ei tule tänä vuonna. Taitaa myyjä puhua omiaan, jos kerran papereissakin on eri päivä.
 
Liittynyt
23.08.2020
Viestejä
998
Ei sillä kyllä AC-latauksen kannalta ole mitään merkitystä. Siihen se voisi auttaa kun lähestytään DC-laturia ja halutaan mahdollisimman tehokasta latausta että matka jatkuu nopeasti. Valitettavasti mitään takeita ei ole, että akku tuolloinkaan lämpenisi etukäteen.

Mulla on ollut se winter mode ruksittuna pysyvästi, lämpimällä ilmalla se ei ainakaan vaikuta yhtään mitään mihinkään, jos nyt ei ihan kauheasti pakkasellakaan.
Eikös se lämmitä akun ja kabiinin, kun auto piuhan päässä ja lähtöaika valittuna vähintään 3h ennen lähtöaikaa? Parantaa akun varautumista ja sitä kautta rangeen, näin ainakin minun auton käyttöohjeen mukaan talvikäytössä kannattaa toimia.
 
Liittynyt
03.03.2017
Viestejä
1 833
Eikös se lämmitä akun ja kabiinin, kun auto piuhan päässä ja lähtöaika valittuna vähintään 3h ennen lähtöaikaa?
Ei ole minun Niron käyttöohjekirjassa mitään kerrottu tuollaisesta. Ainoa esilämmitys jota pystyy tekemään etukäteen ajastamalla on ohjaamon lämmitys johon saa lisäksi halutessaan myös ratin lämmityksen ja peilien/takalasin lämmityksen.
 
Liittynyt
17.03.2017
Viestejä
444
Joko saat vanhan mallin tänä vuonna tai uuden mallin Q1/23. Jos maahantuojan tiedotteeseen on luottaminen, niin M22,3 mallina tilattuja M23 muutettuja ei tule tänä vuonna. Taitaa myyjä puhua omiaan, jos kerran papereissakin on eri päivä.
Myyjä tuumasi, että takavetoisia on tullut tilauksen teon aikaan arvioitua nopeammin. Nelivetoisissa on sitten ollut siinä ja siinä saako auton luvattuun ajankohtaan.

Käsitin niin, että kaikki nyt jälkimmäisellä puoliskolla tuotantoon menevät autot - ihan sama milloin tilattu ja milloin ne asiakkaalle päätyy - ovat MY23-versioita. Se että tuleeko se luvattua aiemmin on loppuunsa samantekevää. Kiva jos tulee aiemmin, mutta olen aika skeptinen asian suhteen.

Mistä tuollainen tiedote löytyy? Ei pikainen googlettelu tuottanut tällä kertaa tulosta.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
6 763
Myyjä tuumasi, että takavetoisia on tullut tilauksen teon aikaan arvioitua nopeammin. Nelivetoisissa on sitten ollut siinä ja siinä saako auton luvattuun ajankohtaan.

Käsitin niin, että kaikki nyt jälkimmäisellä puoliskolla tuotantoon menevät autot - ihan sama milloin tilattu ja milloin ne asiakkaalle päätyy - ovat MY23-versioita. Se että tuleeko se luvattua aiemmin on loppuunsa samantekevää. Kiva jos tulee aiemmin, mutta olen aika skeptinen asian suhteen.

Mistä tuollainen tiedote löytyy? Ei pikainen googlettelu tuottanut tällä kertaa tulosta.
Ei taida olla julkinen tiedote… Mulla on kyllä kuvankaappaus eli siinä mielessä tuo oli faktaa siinä kohdalla, kun tuotannon ilmoitettiin hyppäävän isoakkuisiin. Sen jälkeen on tullut Saksassa jotain piiriongelmia (sekundaa pari kk), joten en olisi kovin optimisti tämän vuoden osalta.

e: Jos sun auto on aiempi kuin m22,3 niin saattaapi tulla, mutta vanhoilla spekseillä.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 458
Onko jollain tarvetta 1-vaihe type2 laturille? 5m johto ja ei riitä omaan käyttöön. Uusi ja käyttämätön olisi ylimääräisenä.

Laturissa on ns teollisuus/karavaanari (CEE) schuko, eli tällä voi huoletta latailla 16A virralla (n. 3,6kw).



En sotke enempää ketjua joten privalla loput, kiitos
 
Viimeksi muokattu:

varakreivi de Valmont

cunning linguist
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
1 302
Joko saat vanhan mallin tänä vuonna tai uuden mallin Q1/23. Jos maahantuojan tiedotteeseen on luottaminen, niin M22,3 mallina tilattuja M23 muutettuja ei tule tänä vuonna. Taitaa myyjä puhua omiaan, jos kerran papereissakin on eri päivä.
Ulkomaisilla foorumeilla on väitetty, että heinäkuun lopussa siirrytty my23:n valmistamiseen. Vanhan mallin pitäisi tällöin käytännössä olla laivassa nyt, jos sellainen vielä tulisi.
 
Liittynyt
31.12.2016
Viestejä
212
Ioniq 5:n omistavat/tilanneet: kuinka paljon pohditte Style ja Premium -varusteluiden eroa ennen tilaamista? Tässä mietin, että mitä mahdollisesti jäisi kaipaamaan, jos menisi tuolla karvalakki Stylellä.
 

varakreivi de Valmont

cunning linguist
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
1 302
Ioniq 5:n omistavat/tilanneet: kuinka paljon pohditte Style ja Premium -varusteluiden eroa ennen tilaamista? Tässä mietin, että mitä mahdollisesti jäisi kaipaamaan, jos menisi tuolla karvalakki Stylellä.
Ainakaan nelivedon kanssa paljon tarvitse edes harkita Stylea, kun se on niin askeettinen. Takavedossa penninvenytys hankintatukea varten on tehnyt perusmallin huomattavasti houkuttelevammaksi. Nyt toki taitaa hankintatuen aika olla ohi.
 
Liittynyt
09.03.2017
Viestejä
254
Ioniq 5:n omistavat/tilanneet: kuinka paljon pohditte Style ja Premium -varusteluiden eroa ennen tilaamista? Tässä mietin, että mitä mahdollisesti jäisi kaipaamaan, jos menisi tuolla karvalakki Stylellä.
Perus audio kuulemma ihan onneton vaikkei se bosekaan kummoinen ole. Perheellisenä sähköiset lapsilukot ehdottomat, uudessa hinnastossa näkyivät vasta premiumissa. Hudia jäisin myös kaipaamaan ja muistipenkki myös ehdoton jos useampi kuljettaja.
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
3 201
Ioniq 5:n omistavat/tilanneet: kuinka paljon pohditte Style ja Premium -varusteluiden eroa ennen tilaamista? Tässä mietin, että mitä mahdollisesti jäisi kaipaamaan, jos menisi tuolla karvalakki Stylellä.
Kirjoittelin jo aiemmin, että omasta mielestä Premium-varustelu ei ole 7000 lisäeuron arvoinen varsinkin kun kamerapaketin sai vähän yli tonnilla myös Styleen, jota pidin oikeasti hyödyllisenä. Premiumista ehkä vähän kaipaisin istuinten muistipaikkoja ja HUD:ia, mutta en pidä niitäkään mitenkään pakollisina enkä niistäkään maksaisi noin suurta hintaeroa. Tokihan se Premium on sisältä hienompi vaaleine nahkapenkkeineen, mutta toisaalta kangaspenkki on vain muilta osin mukavampi (viileä kesällä ja lämmin talvella). Jos hankintatukea ei enää saisi niin silloin olisin voinut Premiumia harkita, mutta sen kanssa hintaero kasvaa mielestäni liian suureksi verrattuna mitä rahalla saa vastineeksi, koska Stylen perusvarustelukin on jo pirun kattava.
 
Liittynyt
09.03.2017
Viestejä
254
Kirjoittelin jo aiemmin, että omasta mielestä Premium-varustelu ei ole 7000 lisäeuron arvoinen varsinkin kun kamerapaketin sai vähän yli tonnilla myös Styleen, jota pidin oikeasti hyödyllisenä. Premiumista ehkä vähän kaipaisin istuinten muistipaikkoja ja HUD:ia, mutta en pidä niitäkään mitenkään pakollisina enkä niistäkään maksaisi noin suurta hintaeroa. Tokihan se Premium on sisältä hienompi vaaleine nahkapenkkeineen, mutta toisaalta kangaspenkki on vain muilta osin mukavampi (viileä kesällä ja lämmin talvella). Jos hankintatukea ei enää saisi niin silloin olisin voinut Premiumia harkita, mutta sen kanssa hintaero kasvaa mielestäni liian suureksi verrattuna mitä rahalla saa vastineeksi, koska Stylen perusvarustelukin on jo pirun kattava.
Premiumissa kuitenkin ilmastoidut penkit eli nahat mukavat kesät talvet
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
3 201
Perus audio kuulemma ihan onneton vaikkei se bosekaan kummoinen ole.
Nuokin rahat mieluummin sijoittaisin jälkikäteen myytävään erillissarjaan, joka on varmasti parempi ja halvempi. Lisäksi tuo Bose-pilaa takakontin hyötykäytön lähes kokonaan, koska pohjalevyä ei voi poistaa järkeävästi (subi takakontissa). Ilman Bosea takakontiin saa tasaista lattiatilaa enemmän ja korkeamman lastauskorkeuden.

Perheellisenä sähköiset lapsilukot ehdottomat, uudessa hinnastossa näkyivät vasta premiumissa.
Meillä ei ole ikinä näitä autossa tarvittu kahden lapsen kanssa ja ollaan ehkä onnellisia, että lapset osaa käyttäytyä autossa hyvin. Lisäksi koeajolla onnistuin lukitsemaan itseni takapenkille tämän ominaisuuden kanssa enkä tahtonut päästä sieltä pois. Varmaan joku asetus väärin tai vastaavaa, mutta mielestäni ovet eivät aunneet sisältä vaikka kuskin oven avauspainiketta painoin.

ja muistipenkki myös ehdoton jos useampi kuljettaja.
Tämä on toki hyvä mukavuusvaruste, mutta ollaan pärjätty viimeisimmät autot hyvin ilmankin, vaikka kuljettajilla pituuseroa onkin. Kuitenkin ollaan melko samanmittaisia niin penkkien säädöksi riittää pituudensäätö kuskia vaihdettaessa ja se on melko helppo operaatio ilman muistejakin.
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
3 201
Premiumissa kuitenkin ilmastoidut penkit eli nahat mukavat kesät talvet
On toki, mutta nahka pysyy talvella melko kylmänä pitkään ennen kuin lämmittimet ehtivät penkin kunnolla lämmittämään. Edellisessä Kia:ssa ainakin perslämmitin on todella hidas nahkojen kanssa. Kangaspenkki ei taas tunnu kylmältä edes kovalla pakkasella. Hienompi se nahka kyllä on.
 
Liittynyt
02.11.2016
Viestejä
1 287
Ulkomaisilla foorumeilla on väitetty, että heinäkuun lopussa siirrytty my23:n valmistamiseen. Vanhan mallin pitäisi tällöin käytännössä olla laivassa nyt, jos sellainen vielä tulisi.
Oma joulukuussa 2021 tilattu on nyt matkalla ja ilmeisesti tulee MY22 -versiona, ainakin myyjän mukaan. Kauheasti ei ole luottoa näihin myyjien puheisiin kyllä missään mutta kohtahan tuon näkee.
 
Liittynyt
28.03.2017
Viestejä
492
Nuokin rahat mieluummin sijoittaisin jälkikäteen myytävään erillissarjaan, joka on varmasti parempi ja halvempi. Lisäksi tuo Bose-pilaa takakontin hyötykäytön lähes kokonaan, koska pohjalevyä ei voi poistaa järkeävästi (subi takakontissa). Ilman Bosea takakontiin saa tasaista lattiatilaa enemmän ja korkeamman lastauskorkeuden.
Siis viekö Bose muka tavaratilaa enemmänkin, eikä vain sitä tavaratilan alla olevaa säilytystilaa? Ihmetyttää nämä autojen paremmat äänentoistojärjestelmät kun subbarit on aina sellaisia kompromisseja... Hyvä äänentoisto vaatii paljon enemmän kaiuttimilta kuin jotain ylisuurta subbaria autoon.

Itse pääsen lähiaikoina Ioniq 5:n koeajoon ja auto vaikuttaa kyllä todella kiinnostavalta, mitä nyt takakontti pitäisi kyllä olla isompi. Kia EV6:n jo koeajoin nelivetoja ja oli upea auto. Hinnastoja tutkiessa huomasin, että hinnat alkaen EV6 on noin kymppitonnin Ioniq 5:sta kalliimpi (eroa n. 8000€, mutta Hyundai saa hankintatuen, joka kasvattaa eron kymppitonniin)! Jos ottaa perus takavedon, plus Bosen sekä Safety packin, tulisi hintaa karvan alle 52 000€. Kun puhuin aluksi myyjälle Bosesta ja metalliväristä, antoi myyjä ymmärtää, että hankintatuen piiriin sen saisi tingattua. Metallivärin hinta tippui pois kun huomasin, että selkeästi hienoin väri, eli Lucid Blue onkin ilmainen, joten tuollainen kombo olisikin itselle parempi.
 
Liittynyt
09.03.2017
Viestejä
254
Lisäksi tuo Bose-pilaa takakontin hyötykäytön lähes kokonaan, koska pohjalevyä ei voi poistaa järkeävästi (subi takakontissa). Ilman Bosea takakontiin saa tasaista lattiatilaa enemmän ja korkeamman lastauskorkeuden.
Nyt on kyllä vähän liioiteltua, että se mitään kokonaan pilaksi.
Siis viekö Bose muka tavaratilaa enemmänkin, eikä vain sitä tavaratilan alla olevaa säilytystilaa? Ihmetyttää nämä autojen paremmat äänentoistojärjestelmät kun subbarit on aina sellaisia kompromisseja... Hyvä äänentoisto vaatii paljon enemmän kaiuttimilta kuin jotain ylisuurta subbaria autoon.
Vain sieltä ns. lattian alta ison osan
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
3 201
Nyt on kyllä vähän liioiteltua, että se mitään kokonaan pilaksi.
Kyllä se Bosen setti siten pilaa kontin käytön, että kun poistaa sen pohjalevyn niin sen alla ei ole tasaista pohjaa, koska subbarin tila vie suuren osan. Pohjalevyn kanssa kontti on taas tosi matala, jos haluaa tavaroiden mahtuvan verhon alle. Ilman Bosen subia voi hyvin poistaa pohjalevyn ja saa kontille käyttökelpoista korkeutta reilusti lisää. Nuo autojen "subit" muutenkin on yleensä niin tuhnuja, että musiikkia mieluummin kuuntelee ilman niitä ja jos oikeasti haluaa bassoa niin ostaa erillisen kunnon subin. Olikohan näissä korealaisissa just subina joku onneton 6" elementti vielä.
 
Liittynyt
17.03.2017
Viestejä
444
Ulkomaisilla foorumeilla on väitetty, että heinäkuun lopussa siirrytty my23:n valmistamiseen. Vanhan mallin pitäisi tällöin käytännössä olla laivassa nyt, jos sellainen vielä tulisi.
Tämä on itselläkin ymmärrys.

Ioniq 5:n omistavat/tilanneet: kuinka paljon pohditte Style ja Premium -varusteluiden eroa ennen tilaamista? Tässä mietin, että mitä mahdollisesti jäisi kaipaamaan, jos menisi tuolla karvalakki Stylellä.
Sanotaanko näin, että jos olisin awd:n ottanut niin premiumin olisin valinnut. Hintaeroa oli tilatessa vain pari-kolme tonnia style nelikkoon verrattuna. Mutta kun nuukuus iski ja takaveto-styleen sai hankintatuen, niin eipä tuota tarvinnut edes miettiä. Hankintatuen kanssa hintaero premium-rwd:hen oli muistaakseni 7k€ ja style-awd:hen 9k€. Neliveto on hyvä, mutta ei tuon vajaan 10k€ arvoinen. Etenkin kun Ioniq 5 on takavetoisenakin internetsin mukaan aika hyvä menemään lumessa (toisin kuin VAG-kaarat) ja sekä awd EV6:ta ja Ioniqia koeajaessani ajoin oikeastaan koko ajan eco-tilassa, eli auto oli takavetoinen. Normal- ja varsinkin sport-tilassa kiihdyttäessä meinasi sitten niskat mennä kipeäksi.

Kyllä se Bosen setti siten pilaa kontin käytön, että kun poistaa sen pohjalevyn niin sen alla ei ole tasaista pohjaa, koska subbarin tila vie suuren osan. Pohjalevyn kanssa kontti on taas tosi matala, jos haluaa tavaroiden mahtuvan verhon alle. Ilman Bosen subia voi hyvin poistaa pohjalevyn ja saa kontille käyttökelpoista korkeutta reilusti lisää. Nuo autojen "subit" muutenkin on yleensä niin tuhnuja, että musiikkia mieluummin kuuntelee ilman niitä ja jos oikeasti haluaa bassoa niin ostaa erillisen kunnon subin. Olikohan näissä korealaisissa just subina joku onneton 6" elementti vielä.
Tämä oli yksi seikka miksi en premiumia edes halunnut. Omaan korvaan bose ei ollut kovinkaan kummoinen, ja romua pidemmille reissuille tulee sen verran mukaan että jokainen lisäsentti korkeustilaa on tarpeen.
 
Liittynyt
09.03.2017
Viestejä
254
Kyllä se Bosen setti siten pilaa kontin käytön, että kun poistaa sen pohjalevyn niin sen alla ei ole tasaista pohjaa, koska subbarin tila vie suuren osan. Pohjalevyn kanssa kontti on taas tosi matala, jos haluaa tavaroiden mahtuvan verhon alle. Ilman Bosen subia voi hyvin poistaa pohjalevyn ja saa kontille käyttökelpoista korkeutta reilusti lisää. Nuo autojen "subit" muutenkin on yleensä niin tuhnuja, että musiikkia mieluummin kuuntelee ilman niitä ja jos oikeasti haluaa bassoa niin ostaa erillisen kunnon subin. Olikohan näissä korealaisissa just subina joku onneton 6" elementti vielä.
Tuosta verhosta sanoisin, että sitä ei kyllä tule käytettyä. Niin rimpula roska passatin kontista löytyvän jälkeen, että luovutuspäivänä jäi varastoon.
 

kuoris

Tukijäsen
Liittynyt
28.06.2017
Viestejä
3 269
Oliko täällä jollain Cupra Born ajossa, kommentteja? Joku täällä mainitsikin jo häiritsevän kivireki alustan (talviajossa) ja temppuilevan kaistavahdin sekä ämpärimuovin (Cupra premiumiin tullut vähän Seatia?). Kaverin puolesta kyselen, tarjottu työsuhdeautoksi.

Liisarilla ei ole väliä mutta näemmä siinä on 5 vuoden takuu toisin kuin vastaavassa vaginaattorissa.
 

Miguel

genderfluid sapiosexual demisexual questioning
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
512
Oliko täällä jollain Cupra Born ajossa, kommentteja? Joku täällä mainitsikin jo häiritsevän kivireki alustan (talviajossa) ja temppuilevan kaistavahdin sekä ämpärimuovin (Cupra premiumiin tullut vähän Seatia?). Kaverin puolesta kyselen, tarjottu työsuhdeautoksi.

Liisarilla ei ole väliä mutta näemmä siinä on 5 vuoden takuu toisin kuin vastaavassa vaginaattorissa.
Kuinkahan monella ja kuinkahan paljon niitä talviajon kilometrejä Borneillakaan on ajettu, kun ensimmäiset toimitettiin joskus maalis- huhtikuussa Suomessa. Jotain koeajoja oli aikaisemmn, mutta kovin syväluotaavaa analyysiä en ehkä niiden pohjalta talviajosta vetäisi
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
6 763
Riippuu varmaan vähän mihin Bornia vertaa ja mitä autolta haluaa. Kyllähän tuo ratin (vielä!) paskempia kytkimiä lukuun ottamatta mukavampi ulkoasultaan on kuin id.3, mutta vähän tuo kärsii väkisin väännetystä sporttisuudesta, joka vaikuttaa jokapäiväiseen ajomukavuuteen. Talvella kun koeajoin, niin perän luistonesto päästi häiritsevän paljon sivulle ja rengastus oli mitä oli.
 
Liittynyt
18.02.2019
Viestejä
442
Mikäs on yleinen mielipide chademo latureiden tulevaisuudesta suomessa? Mietin leaf 2022 ostamista, mutta jopa nissan lopetti uusiin autoihin chademon laittamisen eli tulevaisuudessa ei enää varmaan tulee suomeen autoja jossa chademo pikalaturi. Chademo ei myöskään kuulu EU standardiin eli mitään pakkoa tai tarvetta tulevaisuudessa tälle ei ole.

Jos nyt ostan esim leaffin ja noin 6v päästä vielä haluan ladata lähikaupassa chademolla niin mikä todennäköisyys on että niitä on yhtä paljon tai enemmän kuin tällä hetkellä?
 

Awelonian

Residentti maahanmuuttaja
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
3 541
Ainakin k-kaupoissa uusissa 100kW laturissa on vain kaksi dcc kun ennen oli dcc ja chademo. Ja tuo on yksi suurimmista latureita kaupunkialueen tarjoajien mielessä. Chademo on vähän kuin vanha Abloyn lukko - kyllä se oven lukossa pitää, mutta nykystandardein se on ihan mennyttä historiaa.
 

Mariini

Tukijäsen
Team Tesla
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
3 439
Kyl kuuden vuoden päähän katsoen mieluummin Ariya tai joku muu, uus Niro esim. Latauspisteitä uudistaessa chademoita muutetaan pois jo CCS, tahti vaan kiihtyy.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
2 540
Itse en ostaisi Leafia muutakuin sillä ajatuksella, että kaikki lataus tapahtuu kotona tai kaupoissa AC-latauksella. En luottaisi lainkaan siihen, että jatkossa on Chademo-pistokkeita saatavilla.
 
Liittynyt
29.12.2020
Viestejä
159
Oma veikkaus on, että Chademo säilyy kyllä hengissä. Mutta kyllä se syö miestä kun neljä CCS paikkaa ja niistä kaksi varattu. Sitten vieressä se yksi Chademo ja siihen jono. Eli autoja Suomeen sen verran tulee ettei järjestelmä kuole. Käytettävyys on vain kuin olisit hiton huonon kuuluvuuden alueella koko ajan liikkuessasi.
 
Liittynyt
19.11.2016
Viestejä
4 230
Oma veikkaus on, että Chademo säilyy kyllä hengissä. Mutta kyllä se syö miestä kun neljä CCS paikkaa ja niistä kaksi varattu. Sitten vieressä se yksi Chademo ja siihen jono. Eli autoja Suomeen sen verran tulee ettei järjestelmä kuole. Käytettävyys on vain kuin olisit hiton huonon kuuluvuuden alueella koko ajan liikkuessasi.
Itse taas veikkaan että chademo kuolee pois sitä mukaan kun latureita uusitaan, uusia ei tule. Eli 5-10v niin ei ole enään chademoja.
 

Marius

...
Premium-jäsen
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
353
Mikäs on yleinen mielipide chademo latureiden tulevaisuudesta suomessa? Mietin leaf 2022 ostamista, mutta jopa nissan lopetti uusiin autoihin chademon laittamisen eli tulevaisuudessa ei enää varmaan tulee suomeen autoja jossa chademo pikalaturi. Chademo ei myöskään kuulu EU standardiin eli mitään pakkoa tai tarvetta tulevaisuudessa tälle ei ole.

Jos nyt ostan esim leaffin ja noin 6v päästä vielä haluan ladata lähikaupassa chademolla niin mikä todennäköisyys on että niitä on yhtä paljon tai enemmän kuin tällä hetkellä?
Itse en ostaisi Leafia muutakuin sillä ajatuksella, että kaikki lataus tapahtuu kotona tai kaupoissa AC-latauksella. En luottaisi lainkaan siihen, että jatkossa on Chademo-pistokkeita saatavilla.
Tällä Terron ajatuksella tuli itse laitettua Leaf tilaukseen kesän alussa. Päivittäisistä matkoista (100-150 km) tulee vuodessa luokkaa 25 tkm eli kotilatausta pääsee hyödyntämään merkittävästi.

CHAdeMOja ei ole tarkoitus käyttää lainkaan. Uskoisin, että nuo katoaa pääosin pikkuhiljaa 5-10 vuoden sisällä. Tai ei CHAdeMO-lataus poissuljettua ole, jos sopivasti sattuu kohdalle. Varmaan jonkun 95 % ihan kaikista ajoista tuolla saisi meillä tehtyä, jos yön yli voi jättää tarvittaessa hitaampaan lataukseen kodin ulkopuolellakin.

Ainoaksi autoksi en olisi ottanut Leafia, mutta bensafarmarin kaveriksi ihan ok. Uskoisin säästöjen ja jäännösarvon jäävän kuitenkin plussalle, jos vertaa uudehkoon samoilla varusteilla olevaan "vastaavaan" polttisautoon kaikkine kuluineen. Aika näyttää, miten käy.

Ja on tuolla käyttöarvoa vastaavassa käytössä edelleen, kun tuo joskus vaihtoon lähtee. Hankintahinnalta ei tuolloin ollut oikein varteenotettavia vaihtoehtoja, isommalle akulle vaihtoehdot vaikutti luokkaa 10 t€ kalliimmilta.
 
Liittynyt
18.02.2019
Viestejä
442
Joo eiköhän tässä päädytty pisteeseen etten tuota leaffia lähde ostamaan. Valitettavasti muita sähköautoja ei saa samalla hinta-alueella niin jää varmaan sähköauton hankinta myöhemmäksi. Toki jos tilanne olisi eri ja voisin esim. kotona ladata type 2 laturilla öisin niin hankinta olisi helppo päätös. Chademojen varassa eläminen taas vaikuttaa siltä että myöhemmin katuisin päätöstä.

Kiitoksia vastauksista.
 

ChatGPT

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
18.03.2022
Viestejä
1 342
Joo eiköhän tässä päädytty pisteeseen etten tuota leaffia lähde ostamaan. Valitettavasti muita sähköautoja ei saa samalla hinta-alueella niin jää varmaan sähköauton hankinta myöhemmäksi. Toki jos tilanne olisi eri ja voisin esim. kotona ladata type 2 laturilla öisin niin hankinta olisi helppo päätös. Chademojen varassa eläminen taas vaikuttaa siltä että myöhemmin katuisin päätöstä.

Kiitoksia vastauksista.
Onkai sitä nyt vaihtoehtoja tuossa hintaluokassa muitakin. Esim. Opel Corsa-e, Mokka-e tai pösö e-208? En kyllä ole perehtynyt minkälaisiin latausnopeuksiin nuo kykenee.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 458
Mielestäni (jokaisella omansa...) Leafissa on kyllä aika paljon muutakin pielessä kuin vain Chademo lataus. Toisaalta olen ihminen joka nauttii ja haluaa nauttia autolla ajamisesta. Tietty jos on tottunut 90-luvun micralla ajamaan niin vaihto leaffiin ei ole hirveän suuri :)
 

ykii

Lizard of Oz
Tukijäsen
Liittynyt
16.07.2017
Viestejä
682
Mielestäni (jokaisella omansa...) Leafissa on kyllä aika paljon muutakin pielessä kuin vain Chademo lataus. Toisaalta olen ihminen joka nauttii ja haluaa nauttia autolla ajamisesta. Tietty jos on tottunut 90-luvun micralla ajamaan niin vaihto leaffiin ei ole hirveän suuri :)
Veit sanat suustani. :) Leafin isoin vika ei ole Chademo. Harmaampaa autoa saa hakea...
 
Liittynyt
18.02.2019
Viestejä
442
Mielestäni (jokaisella omansa...) Leafissa on kyllä aika paljon muutakin pielessä kuin vain Chademo lataus. Toisaalta olen ihminen joka nauttii ja haluaa nauttia autolla ajamisesta. Tietty jos on tottunut 90-luvun micralla ajamaan niin vaihto leaffiin ei ole hirveän suuri :)
Ajokokemus oli mielestäni oikein hyvä. Myös sisustus, penkit, ajojärjestelmä yms ei haittaa kun nykyäänkin nissan käytössä samanlaisella varustuksella. Ehkä tottumuskysymys.

Onkai sitä nyt vaihtoehtoja tuossa hintaluokassa muitakin. Esim. Opel Corsa-e, Mokka-e tai pösö e-208? En kyllä ole perehtynyt minkälaisiin latausnopeuksiin nuo kykenee.
Valitettavasti tuossa hintaluokassa olevat uudet autot eivät taas itseäni kiinnosta. Olisi ehkä pitänyt tarkentaa että en nissanin ja toyotan merkkien lisäksi muihin kauheasti henkilökohtaisesti luota.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
12.10.2021
Viestejä
2 636
Mielestäni (jokaisella omansa...) Leafissa on kyllä aika paljon muutakin pielessä kuin vain Chademo lataus. Toisaalta olen ihminen joka nauttii ja haluaa nauttia autolla ajamisesta. Tietty jos on tottunut 90-luvun micralla ajamaan niin vaihto leaffiin ei ole hirveän suuri :)
Mielellään kaikki kuulisimme hyviä vaihtoehtoja täyssähköautoissa suunnilleen samassa hintaluokassa, joilla ajo on yhtä nautintoa.

Itse ajelen uutena 29000€ maksaneella Renault Zoella, ja ihan tyytyväinen olen ollut jopa päivittäisiin moottoritieajoihin, vakaampi ja hiljaisempi kuin esim. saman kokoluokan bensa-Toyota Auris. Takakontti on suht pieni (kyllä sinne normi lastenvaunu taiteltuna taitaa just ja just mahtua, tai Zoen neljät talvirenkaat tiukasti vieri viereen), ja jos taakse mahduttaa kolme aikuista, ovat kyllä ahtaasti.

Tietenkin sen puolesta olisi voinut ostaa vaikka 170.000€ Pörtsche Taycanin tms. jonka ajaminen olisi paljon nautinnollisempaa, mutta en raaskinut pistää niin paljon lisää rahaa auton hankintaan. Mieluummin olisin sillä lisärahalla ostanut omakotitalon Mäntsälästä tai Pielavedeltä tai mitä noita nyt on.
 
Liittynyt
05.01.2021
Viestejä
4 944
Omasta mielestä useassa sähköautossa on vikana paljonkin, en nyt puhu siis voimalinjasta. Jostain syystä monessa autossa on heitetty romukoppaan se vuosikymmenten evoluutio käytettävyydessä ja estetiikassa. Moni ratkaisu ei olisi tullut kysymykseenkään tavalliseen polttisautoon.

Otetaan pari esimerkkiä.

Vanteet, Jossain sähkiksissä on aivan järkyttävän näköisiä vanteita. ( mulamas aerodynaamiset ja säästävät energiaa ) Ei tuollaisia olisi kukaan halunut autoonsa muutaman vuosi sitten. Saako edes rahalla vaihdettua ?

Sisätilan näytöt ja hipaisukytkimet. Mielestäni esim ID3/ID4 in pilattu leikkiautomaisella mittaristolla. Sellainen pikkuinen mittari töröttää siinä kuskin edessä. Kuka olisi tuollaista kehdannut istuttaa vaikka Passatiin ?

Ja onhan ne monet sähköautot valitettavan "rumia", tehty hieman omituisen näköiseksi.

Disclaimer. En vastusta sähköautoja millään tavalla, odottelen vaan edelleen sitä oikeaa itselleni. Pelkkä sähköinen voimalinja ei riitä perusteeksi, vaikka se erinomainen onkin.

Vai olenko vain tervaskanto nykymaailmassa, joka ei vain sopeudu muutokseen...tiedä siitä.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
507
Omasta mielestä useassa sähköautossa on vikana paljonkin, en nyt puhu siis voimalinjasta. Jostain syystä monessa autossa on heitetty romukoppaan se vuosikymmenten evoluutio käytettävyydessä ja estetiikassa. Moni ratkaisu ei olisi tullut kysymykseenkään tavalliseen polttisautoon.

Otetaan pari esimerkkiä.

Vanteet, Jossain sähkiksissä on aivan järkyttävän näköisiä vanteita. ( mulamas aerodynaamiset ja säästävät energiaa ) Ei tuollaisia olisi kukaan halunut autoonsa muutaman vuosi sitten. Saako edes rahalla vaihdettua ?

Sisätilan näytöt ja hipaisukytkimet. Mielestäni esim ID3/ID4 in pilattu leikkiautomaisella mittaristolla. Sellainen pikkuinen mittari töröttää siinä kuskin edessä. Kuka olisi tuollaista kehdannut istuttaa vaikka Passatiin ?

Ja onhan ne monet sähköautot valitettavan "rumia", tehty hieman omituisen näköiseksi.

Disclaimer. En vastusta sähköautoja millään tavalla, odottelen vaan edelleen sitä oikeaa itselleni. Pelkkä sähköinen voimalinja ei riitä perusteeksi, vaikka se erinomainen onkin.

Vai olenko vain tervaskanto nykymaailmasa, joka ei vain sopeudu muutokseen...tiedä siitä.
Olen aivan samaa mieltä, joku Ioniq 5 on sisältä niin luotaantyöntävä kuin olla ja voi. Miksi niistä piti alkaa tekemään sellaisia hyperfuturistisen näköisiä ja unohtaa se käytettävyys aivan täysin. Tästä hyvänä esimerkkinä juuri tehty testi vanha Volvo vs. uudet autot.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 458
Mielellään kaikki kuulisimme hyviä vaihtoehtoja täyssähköautoissa suunnilleen samassa hintaluokassa, joilla ajo on yhtä nautintoa.

Itse ajelen uutena 29000€ maksaneella Renault Zoella, ja ihan tyytyväinen olen ollut jopa päivittäisiin moottoritieajoihin, vakaampi ja hiljaisempi kuin esim. saman kokoluokan bensa-Toyota Auris. Takakontti on suht pieni (kyllä sinne normi lastenvaunu taiteltuna taitaa just ja just mahtua, tai Zoen neljät talvirenkaat tiukasti vieri viereen), ja jos taakse mahduttaa kolme aikuista, ovat kyllä ahtaasti.

Tietenkin sen puolesta olisi voinut ostaa vaikka 170.000€ Pörtsche Taycanin tms. jonka ajaminen olisi paljon nautinnollisempaa, mutta en raaskinut pistää niin paljon lisää rahaa auton hankintaan. Mieluummin olisin sillä lisärahalla ostanut omakotitalon Mäntsälästä tai Pielavedeltä tai mitä noita nyt on.
Tämän takia en maininnutkaan mistään muusta, koska ymmärrän että tuossa hintaluokassa ei ole vaihtoehtoja jos sähköauto pitää saada... Oma mielipide jälleen että omilla varoilla pitää elää sen mukaan miten ne riittää. Jos rahat ei riitä haluttuun sähköautoon niin sitten sähköauto ei ole vaihtoehto. Sama se on mielestäni kaikessa muussakin, jos etelän riessuun ei ole rahaa niin ei sinne silloin kannata lähteä.
 
Liittynyt
12.10.2021
Viestejä
2 636
Valitettavasti tuossa hintaluokassa olevat uudet autot eivät taas itseäni kiinnosta. Olisi ehkä pitänyt tarkentaa että en nissanin ja toyotan merkkien lisäksi muihin kauheasti henkilökohtaisesti luota.
Minullakin oli hyviä kokemuksia Toyotasta, siis luotettavuuden ja alhaisten huoltokustannusten osalta. Olisinkin mielelläni ostanut Toyotalta ensimmäisen sähköautoni (luottaen että laatu on sama siinäkin). mutta kun Toyota ei valmistanut sähköautoja, ei sitten. Pakko ostaa jonkun toisen sähkökikotin.

Hirvitti ostaa ranskalainen (sähkö)auto koska useita vuosia sitten olin haukkunut kaikki ranskalaiset autot rikkoutuviksi romukopiksi (kuulopuheiden perusteella, siskon veljen kaimallakin oli Peugeot joka kuulemma hajoili jatkuvasti, M.O.T.), mutta uskaltauduin lopulta, ajatellen että sähköautot ovat niin yksinkertaisia voimalinjaltaan jne. etteivät edes ranskalaiset voi munata niitä.

Toistaiseksi ei ole ollut ongelmia, mutta toisaalta se onkin vielä alle vuoden vanha. Jostain Youtuben brittiläisestä Zoe-koeajoarvostelusta olin ymmärtävinäni että Zoen tekniikka onkin pitkälti jostain ihan muualta kuin Renaultilta, olikohan Saksasta tai briteistä? En muista tarkasti mutta kyseinen arvostelija tarjosi kyseisen knoppitiedon.

No, nykyisin Toyotaltakin alkaa vihdoinkin saada sähköautoja, mutta olin vähän pettynyt siihen mitä se tarjoaa hintansa vastineeksi, eli se toimintamatka...
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
239 528
Viestejä
4 189 994
Jäsenet
70 763
Uusin jäsen
Diileri85

Hinta.fi

Ylös Bottom