Yleistä keskustelua sähköautoista

tavallinen viikari

2024
Tukijäsen
Liittynyt
04.04.2020
Viestejä
1 322
Normi maantiellä 500km on helposti 5h ajoa. Talvella 6-7h.

Itse en edes halua tuollaista pätkää ajaa pysäämättä. Talvella se on käytännössä kuin olisi koko työpäivän ilman edes vessataukoa. Kuulostaa ihan hirveältä.

Yksi 15-20min tauko niin pääsee monella autolla 500km kelillä kuin kelillä. Eikä ole kroppakaan niin kovilla.

Joo jotkut syö ja juo ja kusee autossa. He ajakoon millä ajavat, aika marginaaliryhmä onneksi.
Tämä aihe rangesta taisi lähteä minun kirjoituksesta liikkeelle, jossa kerroin että päiväajotarve silloin kun lähden "keikalle" on 300-500 km kesät talvet.

En aja yhteen menoon tuota matkaa vaan ajan kohteeseen (joka on puolet tuosta päiväajomatkasta), jossa olen useamman tunnin tekemässä työhoni liittyviä asioita. Siellä perillä voi syödä, käydä vessassa ja kikkailla muutakin, mutta auton latausmahdollisuuttaa ei monessakaan paikassa ole.

Sehän se sitten vituttaa kun kotia päin lähtiessä pitää erikseen pysähtyä lataamaan onnettoman talvirangen takia. Seuraavaksi varmaan kysytte, että mitä ovat sellaiset pysähtymispaikat joissa ei voi ladata. Sen verran avaan tässä että kyseessä on semmoiset paikat, joissa käy paljon ihmisiä töissä.
 
Liittynyt
30.12.2019
Viestejä
75
Enkä sinänsä tajua rangekeskustelua, jos se ei riitä, niin sitten ei riitä. Simple as that. Vähän sama kuin bensa-auton kulutuksesta keskustelu, osalle ongelma, osalle yhdentekevää
 

tavallinen viikari

2024
Tukijäsen
Liittynyt
04.04.2020
Viestejä
1 322
Enkä sinänsä tajua rangekeskustelua, jos se ei riitä, niin sitten ei riitä. Simple as that. Vähän sama kuin bensa-auton kulutuksesta keskustelu, osalle ongelma, osalle yhdentekevää
Tämän foorumin mukaanhan range riittää kaikille koska "20 minuutin" pysähdyksellä ei ole kenellekään mitään merkitystä. Lisäksi latauspaikat ovat aina optimaalisissa sijainnessa ja vaikka eivät olisikaan, niin tutkimuksen mukaan ihmiset ajavat 50 km päivässä, eli mikään valitus ei voi pitää paikkaansa.

Jos jotakin muuta on niin aina voi ajaa polttomoottoriautolla, paitsi että nykyisin yritykset pakottavat työsuhdeautoilijat sähköautoihin.
 
Liittynyt
30.12.2019
Viestejä
75
Tämän foorumin mukaanhan range riittää kaikille koska "20 minuutin" pysähdyksellä ei ole kenellekään mitään merkitystä. Lisäksi latauspaikat ovat aina optimaalisissa sijainnessa ja vaikka eivät olisikaan, niin tutkimuksen mukaan ihmiset ajavat 50 km päivässä, eli mikään valitus ei voi pitää paikkaansa.

Jos jotakin muuta on niin aina voi ajaa polttomoottoriautolla, paitsi että nykyisin yritykset pakottavat työsuhdeautoilijat sähköautoihin.
Jep, näin varmastikin. En itsekään ihan heti pohjoiseen lähtisi sähkärillä, omatkin lapinreissut painottuu erämaahan, ja kuumottelisi liikaa. Mutta arkiajoon, ihan lyömätön peli, ja käytännössä ilmaiset kilometrit

Ja yksi sähköautoja varmaan ylivoimaisesti eniten lamauttava asia on 12voltin akun kyykkääminen, ja ei kai sitä starttibuusterilla samalla tavalla käynnistetä, mitä polttomoottoriauton starttimoottori höräytetään lisävirralla vaikka siperiassa. Korjatkaa paremmin asioista tietävät, mutta olen siinä käsityksessä, että starttibuusteri ei ole toimiva backup sähköautoillessa? Tämäkin on iso "mutta" teillä tiettömillä liikkuessa. Mutta samaan hengenvetoon totean, että eipä tulisi mieleenkään ajella bensa/diesel-autolla päivittäistä päiväkoti, työmatka 5km, kauppaan, harrastuksiin ajoja, joita kertyy se n.1tkm kuukaudessa. Siihen edullinen sähköauto pienellä rangella on ihan omiaan, nyt kun tuo 115km mökkimatkakin onnistuu yhdellä välilatauksella
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
11.01.2024
Viestejä
479
Jep, näin varmastikin. En itsekään ihan heti pohjoiseen lähtisi sähkärillä, omatkin lapinreissut painottuu erämaahan, ja kuumottelisi liikaa. Mutta arkiajoon, ihan lyömätön peli, ja käytännössä ilmaiset kilometrit

Ja yksi sähköautoja varmaan ylivoimaisesti eniten lamauttava asia on 12voltin akun kyykkääminen, ja ei kai sitä starttibuusterilla samalla tavalla käynnistetä, mitä polttomoottoriauton starttimoottori höräytetään lisävirralla vaikka siperiassa. Korjatkaa paremmin asioista tietävät, mutta olen siinä käsityksessä, että starttibuusteri ei ole toimiva backup sähköautoillessa? Tämäkin on iso "mutta" teillä tiettömillä liikkuessa. Mutta samaan hengenvetoon totean, että eipä tulisi mieleenkään ajella bensa/diesel-autolla päivittäistä päiväkoti, työmatka 5km, kauppaan, harrastuksiin ajoja, joita kertyy se n.1tkm kuukaudessa. Siihen edullinen sähköauto pienellä rangella on ihan omiaan, nyt kun tuo 115km mökkimatkakin onnistuu yhdellä välilatauksella
Korjataan heti. Sähköauton 12v akun herättämiseen ei tarvitse edes oikeaa akkuboosteria, vaan siihen riittää heppoisempikin, esim. akkuporakoneen akusta hyppylangalla voisi hätätapauksessa herättää sähköauton 12v järjestelmän ja matka jatkuu. Olettaen, että sähköauton ajoakussa riittää jerkkua ajomatkalle.
 
Liittynyt
30.12.2019
Viestejä
75
Korjataan heti. Sähköauton 12v akun herättämiseen ei tarvitse edes oikeaa akkuboosteria, vaan siihen riittää heppoisempikin, esim. akkuporakoneen akusta hyppylangalla voisi hätätapauksessa herättää sähköauton 12v järjestelmän ja matka jatkuu. Olettaen, että sähköauton ajoakussa riittää jerkkua ajomatkalle.
Onko näin? Ainakin i3 ryhmissä tätä jostain syystä oli käsketty välttämään, mutta siis olisi toimiva systeemi, olettaen, että akkuun vain pääsee käsiksi?

Mutta tähän on sitten tosi hyvä uutinen, joskin, en tiedä mitä kaikkea tuo mahdollisesti sen jälkeen herjailee, mutta niitähän saa kuitattua sitten pois
 
Liittynyt
10.11.2018
Viestejä
1 716
Tämä aihe rangesta taisi lähteä minun kirjoituksesta liikkeelle, jossa kerroin että päiväajotarve silloin kun lähden "keikalle" on 300-500 km kesät talvet.

En aja yhteen menoon tuota matkaa vaan ajan kohteeseen (joka on puolet tuosta päiväajomatkasta), jossa olen useamman tunnin tekemässä työhoni liittyviä asioita. Siellä perillä voi syödä, käydä vessassa ja kikkailla muutakin, mutta auton latausmahdollisuuttaa ei monessakaan paikassa ole.

Sehän se sitten vituttaa kun kotia päin lähtiessä pitää erikseen pysähtyä lataamaan onnettoman talvirangen takia. Seuraavaksi varmaan kysytte, että mitä ovat sellaiset pysähtymispaikat joissa ei voi ladata. Sen verran avaan tässä että kyseessä on semmoiset paikat, joissa käy paljon ihmisiä töissä.
Tämä selventää asiaa.

Ymmärrän että juuri tällä hetkellä voi olla ongelma, ettet pääse lataamaan kun auto seisoo. Ensi vuoden puolella tilanne pitäisi olla täysin eri.

Jos kerran siellä on paljon ihmisiä töissä niin usein on sähköäkin. Trafia lainaten: "Rakennukseen, joka ei ole asuinkäytössä, ja joiden yhteydessä on yli 20 pysäköintipaikkaa rakennuksen sisällä tai samalla kiinteistöllä, pitää asentaa sähköauton latauspiste viimeistään 31.12.2024"

Ellei ole joku raksa, silloin tuo direktiivi ei toki päde, jolloin tosiaan joutuu odottelemaan tekniikan kehittymistä.

Jos jotakin muuta on niin aina voi ajaa polttomoottoriautolla, paitsi että nykyisin yritykset pakottavat työsuhdeautoilijat sähköautoihin.
Kuten sanottua, latauspaikkoja pitäisi olla pian lähes jokaisella työpaikalla. Poislukien taas raksat, mutta jos on työsuhdeauto ja kiertelee sähköttömiä kohteita erämaassa niin olettaisi työnantajalla olevan hieman pelisilmää auton valinnan kanssa.


Onko näin? Ainakin i3 ryhmissä tätä jostain syystä oli käsketty välttämään, mutta siis olisi toimiva systeemi, olettaen, että akkuun vain pääsee käsiksi?

Mutta tähän on sitten tosi hyvä uutinen, joskin, en tiedä mitä kaikkea tuo mahdollisesti sen jälkeen herjailee, mutta niitähän saa kuitattua sitten pois
On juurikin näin. Ainakin Teslan ohjekirjasta löytyy proseduuri millä pääsee akkuun käsiksi apuvirran avulla jos akku on täysin sökö.
 

tavallinen viikari

2024
Tukijäsen
Liittynyt
04.04.2020
Viestejä
1 322
Tällä hetkellä työn puolesta autoilevista sähköautoja on laitettu testaamaan työsuhdeautoilijat sekä taksit. Tämä on tapahtunut viimeisen vuoden aikana ja niistä kokemuksista alkaa nyt äänia kuulumaan mm. omani tuosta työsuhdeautoilupakotusnäkökulmasta.

Lisäksi kaupunkibusseilla on vahva ohjaus sähköbusseihin. Sieltäkin tulee jos kommentteja ja kokemuksia, jotka eivät tässä ketjussa kyllä näy.

Seuraavat testaukseen tulevat ryhmät tulevat olemaan jotakuinkin näin. Esillä on myös jo toteutuneet testaukset:
1. Pellepelottomat itse rakennetuilla sähköautoilla (toteutunut)
2. 1. polven kaupalliset käyttäjät 3 x hintaisilla kalliilla autoilla tai Nissan Leaf kaupununkiautoilijat (toteutunut)
3. Suurempi joukko kaupallisia käyttäjiä (tällä hetkellä 2%) autoilijoista. 50 km päivässä ajavat ja kerran vuodessa mummolassa/lomareissulla kävijät (toteutunut)
4. Taksit ja työsuhdeautoilijat. LIsäksi kaupunkibussit ja kaupunkien jakeluautot (testi menossa)
5. Poliisi, ambulanssit
6. Raskas kalusto, pitkän matka linja-autot, paloautot yms.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
248 184
Viestejä
4 329 550
Jäsenet
72 148
Uusin jäsen
yasj

Hinta.fi

Ylös Bottom