Yleistä keskustelua sähköautoista

Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
6 743
Vertaillaan taas omenoita appelsiineihin, jos vertaa noin vuoden vanhaa alle 20tkm ajettua Leafia kolme vuotta vanhaan ja yli 60tkm ajettuun Triplettiin. Eli kyllä pitäisi suurinpiirtein verrata samanikäisiä keskenään. Ja niille paremmille varusteillekin kannattaa antaa joku painoarvo. Sanonpa vaan, että se parin tonnin lisäsijoitus tuo aika paljon lisää autoa Leafin muodossa.
Tai painottaa ahtaalla työpaikan pihalla sitä, että Miin saa melkein poikittain ruutuun... Lämpee kuin aina valmis kiuas ja lasissa lämmitysvastukset ovat myös kiva lisä. Leaf kuluttaa enemmän. Valintoja valintoja, ei nämä ole saman käyttäjän autoja.

Adapteri on ihan tuotantomalli ja maksaa semmosen tonnin jos sitä halajaa. Tripletti on rämisevä mopoauto verrattuna adaptiivisella vakkarilla varustettuun LEAFiin.
Ei Mii rämise, kun siinä ei ole mitä rämistä ;) Leafista en olisi niin varma, hyvin muovinenhan se on.
 
Liittynyt
24.10.2017
Viestejä
4 392
Ja siis Leafihan on yllättävän iso auto. Sen ehkä kuvien perusteella mieltää joksikin pikkukipoksi, mutta sehän on ihan kookas auto ja tavaratilaakin taitaa olla suht reippaasti. Eli ei ole kyllä edes samassa liigassa noiden Miin sun muiden kotteroiden kanssa.
Joo, Leaf on ihan oikean auton kokoinen ja varmasti myös siinä mielessä parempi valinta suurimmalle osalle. Pieni kokokin voi toki olla etu, jos päivittäin pitäisi ajella "neljän metrin" taskuihin tms. tosi tiukoissa paikoissa.
 
Liittynyt
10.01.2019
Viestejä
16 158
Joo, Lean on ihan oikean auton kokoinen ja varmasti myös siinä mielessä parempi valinta suurimmalle osalle.
Taisi pudota vähän siitä mitä haettiin, mutta jumitun mielikuvaan kaupunki/taajama-autosta, jossa osa arvostaa sitä näppäryyttä mitä pienet autot tarjoaa. Mutta osalla taajama-autoa hakevat arvostaa myös tiloja, tai siis eivät jollain "mopoauto", "Smart" kokoluokalla pärjää.

Mii taitaa olla melkein 15 senttiä kapeampi (peleistä n 10cm) kuin leaf, pituudessa reilu 90cm ero.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
6 743
Zoe ja e-208 ovat noiden puolesta välistä. Jos pientä haettiin, niin olettaisin noin 4 m olevan ainakin pk-seudulla aikalailla maksimi. Leveyteenkin kannattaa kiinnittää huomiota, jos joutuu pk-seudun p-taloissa asioimaan.
 
Liittynyt
21.09.2017
Viestejä
3 355
Zoe ja e-208 ovat noiden puolesta välistä. Jos pientä haettiin, niin olettaisin noin 4 m olevan ainakin pk-seudulla aikalailla maksimi. Leveyteenkin kannattaa kiinnittää huomiota, jos joutuu pk-seudun p-taloissa asioimaan.
Eihän nykyisin parkkihalleissa tuo ole ongelma, kyllä niissä mahtuu sillä SUVillakin ihan näppärästi pyörimään. Ainoa missä voisin keksiä leveyden olevan merkitystä on joku 80-luvun OKT:n autotalli, joka on niin kapea ettei hieman tukevampi mies mahdu lastausovesta sisään. Mutta tuskinpa ne autotallikäytössä enää ovatkaan.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
6 743
Eihän nykyisin parkkihalleissa tuo ole ongelma, kyllä niissä mahtuu sillä SUVillakin ihan näppärästi pyörimään. Ainoa missä voisin keksiä leveyden olevan merkitystä on joku 80-luvun OKT:n autotalli, joka on niin kapea ettei hieman tukevampi mies mahdu lastausovesta sisään. Mutta tuskinpa ne autotallikäytössä enää ovatkaan.
No kukin tyylillään, mutta onhan se vähän eri pistää 20-30 cm kapeampi ja 1,5 m lyhyempi vehje siihen ruutuun kuin väkertää jollain isolla SUVilla. Mahtuu vaikka vieressä olis se SUV melkein ruudussaan.
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
3 198
Zoe ja e-208 ovat noiden puolesta välistä. Jos pientä haettiin, niin olettaisin noin 4 m olevan ainakin pk-seudulla aikalailla maksimi. Leveyteenkin kannattaa kiinnittää huomiota, jos joutuu pk-seudun p-taloissa asioimaan.
Alunperin ei nimenomaan haettu "kindermallia" eli ei sitä pienintä mahdollista vaihtoehtoa, kun Zoe oli jo liian pieni.
 
Liittynyt
21.09.2017
Viestejä
3 355
No kukin tyylillään, mutta onhan se vähän eri pistää 20-30 cm kapeampi ja 1,5 m lyhyempi vehje siihen ruutuun kuin väkertää jollain isolla SUVilla. Mahtuu vaikka vieressä olis se SUV melkein ruudussaan.
Nykyparkkipaikat on melkein futiskentän kokoisia, on kohtuullisen sama minkä kokoisen auton siihen laittaa. Tärkeämpää on ulos näkeminen, auton mittojen hahmottamiskyky, kamerat, 360 näkymät ja vastaavat. Taskuparkkeeraus sitten erikseen, mutta sitä nyt ei ihan hirveästi enää PK-seudulla tarvitse kun keskustastakin parkkipaikat entistä enemmän on pakosti hallissa. Ja silloinkin ne avustimet on monelle (tuntematta alkuperäistä kuskia) se helpompi työväline kuin vain hieman pienempi auto.

PK-seutu ei ole mikään Rooma tai Pariisi.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
6 743
Nykyparkkipaikat on melkein futiskentän kokoisia, on kohtuullisen sama minkä kokoisen auton siihen laittaa. Tärkeämpää on ulos näkeminen, auton mittojen hahmottamiskyky, kamerat, 360 näkymät ja vastaavat. Taskuparkkeeraus sitten erikseen, mutta sitä nyt ei ihan hirveästi enää PK-seudulla tarvitse kun keskustastakin parkkipaikat entistä enemmän on pakosti hallissa. Ja silloinkin ne avustimet on monelle (tuntematta alkuperäistä kuskia) se helpompi työväline kuin vain hieman pienempi auto.

PK-seutu ei ole mikään Rooma tai Pariisi.
Et taida paljon Sellossa käydä.
 
Liittynyt
05.12.2021
Viestejä
161
Kyllä tuo mopoauto kannattaa käydä itse koeajamassa. Jos on tottunut tavalliseen perheautoon, niin voi tulla yllätyksenä miten kiikkerä pomppukeppi on kyseessä. Itse en sellaisella hoitaisi mielellään edes kaupunkiajoja.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
6 743
Menee aika offtopiciksi, mutta en kyllä paljon Sellossa käy ihan muista syistä kuin parkkihalli. Vaikka sekin synkkä on, niin kyllä sinne pääsee isommallakin pysäköimään.
Mä en kyllä ymmärrä mikä sun ongelmas oikeastaan oli. Ei tässä mitenkään siitä keskusteltu, etteikö isoa autoa pystyisi pysäköimään. Pienempi auto on helpompi pysäköidä ja sillä siisti. Jos tarve on yksi henki + kauppakassi, niin miksei siitä ottaisi hyötyä irti? Uusiin leveäruutuisiin halleihin on tietysti kiva mennä. Suurin osa uusista sähköautoista tuppaa olemaan sitä kokoluokkaa, että ei niitä ole kiva ahtaisiin parkkihalleihin pysäköidä vaikka miten pystyy. Siihen päälle vielä iso kääntösäde feat. Ioniq 5, niin oi kun on mukavaa väännellä 360 kameroiden ja tutkien kanssa edestakas (prkl). Esim. Lentokentän P2:n sähköautokerroskin on levennetyistä paikoista huolimatta aika ahdas, kun jokainen auto on saatana iso ja puolet apinoista ei osaa peruttaa ruudun perälle. Normaalivälisen P5:n latausalueesta riitti kertakokemus, ei sinne taitais uskaltaa jättää kuin ryslan sentry päällä.

Jos Sellossa ei pärjää normaalilla henkilöautolla tai SUV:lla niin suosittelen ajokoulun suorittamista uudelleen.
Kts. sinäkin yllä oleva teksti. Turha alkaa hyökätä asian sivuun.
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
3 198
Ei siinä kyllä niin lukenut...
No en tiedä miten tuo pitäisi muuten tulkita kuin, että Zoe on liian "kinder-malli".

Vaimo haluaisi ostaa itsellensä jonkin pienen sähköauton hintaluokassa 12-17t€. Mikä mahtaisi olla paras vaihtoehto, jos kriteereinä on akkukoko n. 40kwh? Nissan leaf olisi yksi hyvä vaihtoehto, mutta tuo CHAdeMO latauspistoke on aivan hanurista... muuten olisi "täydellinen" vaihtoehto. Toinen vaihtoehto olisi Peugeot e 208, mutta hinnat käytettyinä ampasee jo sitten 20t€ pintaan. Kolmantena vaihtoehtona olisi Renault Zoe intens 40 malli, mutta tuo on aika "kindermallia" sitten.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
6 743
No en tiedä miten tuo pitäisi muuten tulkita kuin, että Zoe on liian "kinder-malli".
Jos se olisi liian pieni, niin se ei varmaan olisi kolmas vaihtoehto? Tulkitsin kinderin enemmän viittaukseksi auton vähemmän kauniiseen muotoon. AP varmaan kertoo mitä tarkoitti, jos haluaa. Ei e-208 sisätiloiltaan ole yhtään sen parempi kuin Zoekaan (tai oikeastaan Mii jos pituussuunnassa istumatilaa vertaa, leveys on eri), takaluukussa vähän enemmän tilaa. Kuski mahtuu ja takapenkki "no joo" tasoa, vaikka kuskinpenkki olisi säädetty keskipituiselle. Leafissa se +0,5 m näkyy selvästi takapenkillä.
 

jrp

Liittynyt
05.11.2016
Viestejä
780
Kotona mahdollisuus ladata. Auto tulisi lähinnä pieneen pyörittelyyn lähiseuduilla. Toisena autona on sitten LR3 tesla meillä pidempiin reissuihin. Eli pisimmät reissut pienellä autolla olisi n. 50-100km. Satunnaisesti ehkä n. 140km.
Oletan, että kotona ei ole pikalaturia, joten myöskään Chademosta ei tule ongelmaa. Lataat vaan Sukosta tai Type-2 pömpelistä kuten yleensäkin kotona ladataan.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
6 743
Oletan, että kotona ei ole pikalaturia, joten myöskään Chademosta ei tule ongelmaa. Lataat vaan Sukosta tai Type-2 pömpelistä kuten yleensäkin kotona ladataan.
Siinä kohtaa vaan taitaa iskeä toinen rampautus, kun Leaf taisi olla 1-vaihelaturilla max. 6,6 kW (32 A nallilla).
 

jrp

Liittynyt
05.11.2016
Viestejä
780
Mites tuo 62kWh leaf jaksaa latailla talvella?
Kovilla pakkasilla latausaika 16A laturilla pitenee noin puoli tuntia jos verrataan tämän hetkiseen pikkupakkaseen.
Chademosta on kokemusta vain noin -10 asteen pakkasella, jolloin latausnopeus riippuu laturin tehosta. Alle tunnissa selvisi 10%->85%, eikä akun lämpö noussut merkittävästi kuten kesällä väitetään tapahtuvan.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
6 743
16A laturilla saa akun käytännössä täyteen yön aikana. Jos ei ole taksikuski, niin tuskin nopeammalle lataukselle on tarvetta.
Ei se tarvitse kuin toisen sähköauton pihaan, niin alkaa rajoitus harmittaa. Hämmentävän huonon combon Nissan on Leafiin saanut luotua latauspuolelle. Myynti olisi varmaan ihan eri näköistä, jos tarjolla olis CCS ja 3x16A.
 
Liittynyt
15.04.2020
Viestejä
1 139
Jos se olisi liian pieni, niin se ei varmaan olisi kolmas vaihtoehto? Tulkitsin kinderin enemmän viittaukseksi auton vähemmän kauniiseen muotoon. AP varmaan kertoo mitä tarkoitti, jos haluaa. Ei e-208 sisätiloiltaan ole yhtään sen parempi kuin Zoekaan (tai oikeastaan Mii jos pituussuunnassa istumatilaa vertaa, leveys on eri), takaluukussa vähän enemmän tilaa. Kuski mahtuu ja takapenkki "no joo" tasoa, vaikka kuskinpenkki olisi säädetty keskipituiselle. Leafissa se +0,5 m näkyy selvästi takapenkillä.
Meinasin jo aiemmin mainita ettei se Zoe oikeastaan mikään pikkuauto ole. Se muotoilultaan vaan näyttää pikkuautolta. Sama juttu BMW i3 suhteen. Ne on yllättävän tilavia sekä matkustamon että tavaratilan suhteen vaikka ei se niistä tilavaa perheautoa tee.

Mut pointti lähinnä että ei kannata autojen tilavuutta ulkonäön mukaan arvata vaan mieluummin tutkia tarkemmin speksejä tai käydä suosiolla tutustumassa.
 
Liittynyt
11.10.2017
Viestejä
1 030
Ei se tarvitse kuin toisen sähköauton pihaan, niin alkaa rajoitus harmittaa. Hämmentävän huonon combon Nissan on Leafiin saanut luotua latauspuolelle. Myynti olisi varmaan ihan eri näköistä, jos tarjolla olis CCS ja 3x16A.
Ei kai kukaan osta Leafia jos ajaa päivittäin pitkää matkaa?
10A schukosta tuo latautuu yön aikana aivan kuten muutkin taloyhtiön lämmitystolpissa olevat Teslat ym. "paremmat" sähkikset, eli 200km/vrk on saatavilla hitaasti mutta varmasti...
Edit. Leafin puutteet sataa nyt käytettyä ostavan laariin, melko edullisesti saa hyvän kakkosauton isomman polttiksen rinnalle jolla voi ajaa ne pakolliset pitkät siivut...
 
Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: jrp
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
6 743
Ei kai kukaan osta Leafia jos ajaa päivittäin pitkää matkaa?
10A schukosta tuo latautuu yön aikana aivan kuten muutkin taloyhtiön lämmitystolpissa olevat Teslat ym. "paremmat" sähkikset, eli 200km/vrk on saatavilla hitaasti mutta varmasti...
Edit. Leafin puutteet sataa nyt käytettyä ostavan laariin, melko edullisesti saa hyvän kakkosauton isomman polttiksen rinnalle jolla voi ajaa ne pakolliset pitkät siivut...
Enhän minä mistään pitkästä matkasta puhunut vaan kahdesta sähköautosta. Jos kaksi täytyy saada ladattua niin menee jo nihkeäksi. Toki vähän kuormanhallintaa ja kaksi laturia jne. hoitaa homman kotiin, mutta ehkä helpompi valita muu auto, varsinkin jos on sähköt talossa yhtään vanhempaa sorttia. Meillä esim. iso sähköauto ykkösenä pitkälle matkalle ja pieni lähellä töissä käyvälle. Talvisin on jo alkanut Miin 7,2 kW teho haitata menoa niinä päivinä, kun isompi tulee akku (päivässä ajettuna) tyhjänä illalla ja pienempi on ollut lasten riennoissa ajossa normaalia enemmän. Osin tässä tietysti syynä Miin akun kokokin, eli 2-autoonkin kannattaa isompaa harkita tietyissä tilanteissa. Saa vapaammin valita milloin lataa.
 
Liittynyt
11.10.2017
Viestejä
1 030
Enhän minä mistään pitkästä matkasta puhunut vaan kahdesta sähköautosta. Jos kaksi täytyy saada ladattua niin menee jo nihkeäksi. Toki vähän kuormanhallintaa ja kaksi laturia jne. hoitaa homman kotiin, mutta ehkä helpompi valita muu auto, varsinkin jos on sähköt talossa yhtään vanhempaa sorttia. Meillä esim. iso sähköauto ykkösenä pitkälle matkalle ja pieni lähellä töissä käyvälle. Talvisin on jo alkanut Miin 7,2 kW teho haitata menoa niinä päivinä, kun isompi tulee akku (päivässä ajettuna) tyhjänä illalla ja pienempi on ollut lasten riennoissa ajossa normaalia enemmän. Osin tässä tietysti syynä Miin akun kokokin, eli 2-autoonkin kannattaa isompaa harkita tietyissä tilanteissa. Saa vapaammin valita milloin lataa.
Ei kai ne talon/taloyhtiön sähköt muutu paremmaksi autoa vaihtamalla?
Muutenkin aika spesifi tilanne jos kahdella sähkiksellä mennään. Ei koske kovin monia tuo "ongelma" ,vaan monilla vähintään yksi polttis/phev/hybridi siinä sähkön rinnalla...
 
Liittynyt
11.10.2017
Viestejä
1 030
Talvisin on jo alkanut Miin 7,2 kW teho haitata menoa niinä päivinä, kun isompi tulee akku (päivässä ajettuna) tyhjänä illalla ja pienempi on ollut lasten riennoissa ajossa normaalia enemmän.
Ajetaanko teillä paljonkin öisin? Eikös edellä kuvatussa tilanteessa ole koko yö aikaa ladata? Kovalla käytöllä on lapsilla auto, jos 50km/h latausnopeus ahdistaa, eihän nuoriso ehdi noin paljoa edes ajamaan :)
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
6 743
Ei kai ne talon/taloyhtiön sähköt muutu paremmaksi autoa vaihtamalla?
Muutenkin aika spesifi tilanne jos kahdella sähkiksellä mennään. Ei koske kovin monia tuo "ongelma" ,vaan monilla vähintään yksi polttis/phev/hybridi siinä sähkön rinnalla...
No ajatus tietysti oli, että 11 kW teholla lataava on sen verran nopeasti valmis, että illan päätteeksi saa sen toisen vaihdettua töpseliin. Ei siis tarvetta koskea niihin sähköihin, kun ei pistä kahta latausasemaa kuormanhallinnalla - Nythän noita Ellin asemia oli jo halvalla. Tai jos pistää ei-kiinteäjohtoisen, niin ainakin Charge Ampsilta löytyy jo 2-paikkainen yhdestä laturista.

Tilanne voi olla nyt vielä suht spesifinen, mutta muutama vuosi eteenpäin, niin 2 sähköautoa on ihan normaalia. Siinä vaiheessa viimeistään alkaa kiinnostaa miten paljon aikaa auto käyttää laturilla.

Ajetaanko teillä paljonkin öisin? Eikös edellä kuvatussa tilanteessa ole koko yö aikaa ladata? Kovalla käytöllä on lapsilla auto, jos 50km/h latausnopeus ahdistaa, eihän nuoriso ehdi noin paljoa edes ajamaan :)
Kyllä meillä ihan nukutaan, mutta ei paljoa kiinnosta herätä keskellä yötä vaihtamaan töpseliä autosta toiseen. Mii kestää keskitalvella reilu 100 km ajoa, joten joka toinen päivä kaipaa töpseliä. Ja ihan lapsia harrastuksiin viedään, ei ne itse aja.
 
Liittynyt
10.01.2019
Viestejä
16 158
Ei kai ne talon/taloyhtiön sähköt muutu paremmaksi autoa vaihtamalla?
Muutenkin aika spesifi tilanne jos kahdella sähkiksellä mennään. Ei koske kovin monia tuo "ongelma" ,vaan monilla vähintään yksi polttis/phev/hybridi siinä sähkön rinnalla...
Ei ihan tavatonta että taloyhtiössä on samassa taloudessa kaksi sähköautoa, ja tässä mii, leaf kysely taloudessa toisena autona muistaakseni joku isoakkuinen.

Miina Leaf jutussa varmaan sitten jos isommalla virralla tarve latailla,
Jos taloyhtiön latauspaikkat niin sitten mennään niiden rajoituksilla, mutta tapaus kohtaista kuinka isoja yksivaihe virtoja saa.

Mutta jos jotkut ostelee sähkistä ilman kotilatausta, niin ehkä kahden auton kotilatauksella pärjää aika pitkälle, vaikka joskus tulisi se tapaus kun toinen joutuisi odottaan vuoroa.
 

jrp

Liittynyt
05.11.2016
Viestejä
780
No ajatus tietysti oli, että 11 kW teholla lataava on sen verran nopeasti valmis, että illan päätteeksi saa sen toisen vaihdettua töpseliin. Ei siis tarvetta koskea niihin sähköihin, kun ei pistä kahta latausasemaa kuormanhallinnalla - Nythän noita Ellin asemia oli jo halvalla. Tai jos pistää ei-kiinteäjohtoisen, niin ainakin Charge Ampsilta löytyy jo 2-paikkainen yhdestä laturista.

Tilanne voi olla nyt vielä suht spesifinen, mutta muutama vuosi eteenpäin, niin 2 sähköautoa on ihan normaalia. Siinä vaiheessa viimeistään alkaa kiinnostaa miten paljon aikaa auto käyttää laturilla.
Paljon vaivattomampaa on ladata molempia pienellä teholla vaikka kahdesta Sukosta, kuin odotella akun täyttymistä ja käydä jossain välissä iltaa/yötä vaihtamassa johtoja autoon.
 
Liittynyt
11.10.2017
Viestejä
1 030
No ajatus tietysti oli, että 11 kW teholla lataava on sen verran nopeasti valmis, että illan päätteeksi saa sen toisen vaihdettua töpseliin. Ei siis tarvetta koskea niihin sähköihin, kun ei pistä kahta latausasemaa kuormanhallinnalla - Nythän noita Ellin asemia oli jo halvalla. Tai jos pistää ei-kiinteäjohtoisen, niin ainakin Charge Ampsilta löytyy jo 2-paikkainen yhdestä laturista.

Tilanne voi olla nyt vielä suht spesifinen, mutta muutama vuosi eteenpäin, niin 2 sähköautoa on ihan normaalia. Siinä vaiheessa viimeistään alkaa kiinnostaa miten paljon aikaa auto käyttää laturilla.
Maltillisilla latausnopeuksilla lataa schukoillakin kahta autoa, ei toki sovi päivittäin pitkää siivua ajaville.
10A virralla saa kuitenkin ladattua yön aikana monelle päivittäisiin ajoihin riittävän määrän, ja noita voi olla samaan aikaan vaikka 3 latautumassa, 11kW kotona tarvitsee vain taksia ajavat...
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
6 743
Paljon vaivattomampaa on ladata molempia pienellä teholla vaikka kahdesta Sukosta, kuin odotella akun täyttymistä ja käydä jossain välissä iltaa/yötä vaihtamassa johtoja autoon.
No meillä toimii siten, että Mii menee laturiin töiden jälkeen ja kun itse tulen illalla 22 aikoihin, niin töpseli toiseen. Keskitalvella Mii voi joutua tekemään paikkolatauksen seuraavanakin päivänä. Ei kyllä millään ole kahden sukon virittely vaivattomampaa puhuttamaan paloturvallisuudesta. Sukolla ei sais edes akkua isommasta täyteen järkevässä ajassa. Ennemmin vaikka asennutan toisen laturin kuormanhallinnalla.

Mut joo, eiköhän pointti tullut selväksi miksi kannattaa valita huolella sellainen auto, joka sopii itselle.

e: Sukohan vielä on max. 8 A.
 
Viimeksi muokattu:

jrp

Liittynyt
05.11.2016
Viestejä
780
No meillä toimii siten, että Mii menee laturiin töiden jälkeen ja kun itse tulen illalla 22 aikoihin, niin töpseli toiseen. Keskitalvella Mii voi joutua tekemään paikkolatauksen seuraavanakin päivänä. Ei kyllä millään ole kahden sukon virittely vaivattomampaa puhuttamaan paloturvallisuudesta. Sukolla ei sais edes akkua isommasta täyteen järkevässä ajassa. Ennemmin vaikka asennutan toisen laturin kuormanhallinnalla.

Mut joo, eiköhän pointti tullut selväksi miksi kannattaa valita huolella sellainen auto, joka sopii itselle.

e: Sukohan vielä on max. 8 A.
Supersuko on 16A ja riittää hyvin yhdelle autolle, joten miksi kaksi sellaista ei riittäisi kahdelle autolle? Johtojen vekslauksen vähenemisen lisäksi raitkaisun bonuksena on se, että esilämmitykseen ei tarvitse käyttää auton akkua, jolloin autolla pääsee myös pidemmälle.
Mikäli sähkötyöt on tehty sääntöjen mukaan niin paloturvallisuus ei ole ongelma, jos taas ei ole, niin ongelma koskee myös tehokkaampaa latausta.
 
Liittynyt
06.06.2020
Viestejä
828
Huomautus - offtopic, ylläpito huomauttanut asiasta juuri muutama viesti sitten
Jos Sellossa ei pärjää normaalilla henkilöautolla tai SUV:lla niin suosittelen ajokoulun suorittamista uudelleen.
Mietin just, että olin Leppävaarassa jokunen vuosi sitten vielä duunissa ja tuli käytyä tuolla silloin kohtuullisen usein silloisella autollani (E MB), joka ihan kohtuullisen kokoinen, enkä ikinä ajatellut että tuo halli olisi pieni tai ahdas.

Asukasparkkihallit sellaisia usein ovat, tai tarkemmin niiden ruuduista on tehty se 20-30cm liian kapeita, mutta ei ostoskeskuksissa.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
6 743
Supersuko on 16A ja riittää hyvin yhdelle autolle, joten miksi kaksi sellaista ei riittäisi kahdelle autolle? Johtojen vekslauksen vähenemisen lisäksi raitkaisun bonuksena on se, että esilämmitykseen ei tarvitse käyttää auton akkua, jolloin autolla pääsee myös pidemmälle.
Mikäli sähkötyöt on tehty sääntöjen mukaan niin paloturvallisuus ei ole ongelma, jos taas ei ole, niin ongelma koskee myös tehokkaampaa latausta.
Meinaat sä tällä inttämisellä, että mitä tahansa muuta kannattaa tehdä kuin valita se auto siten, että moiseen ongelmaan ei törmää? Leafin 1-vaihe kotilataus on heikkous vaikka sitä mitenpäin haluais parhaaksi selitellä.

(Mistä sä tyhjästä 2x superit taiot? Ja töpselilaturit jotka sallii 16 A? Ihan samalla sähkärin käynnillä se pistää sitten kunnolliset pömpelitkin siihen niin ei tarvitse kikkailla. Esilämmitys Miilläkin ottaa 6,5 kW, joten turha kuvitella sitä sukosta saatavan.)
 

jrp

Liittynyt
05.11.2016
Viestejä
780
Meinaat sä tällä inttämisellä, että mitä tahansa muuta kannattaa tehdä kuin valita se auto siten, että moiseen ongelmaan ei törmää? Leafin 1-vaihe kotilataus on heikkous vaikka sitä mitenpäin haluais parhaaksi selitellä.
Inttämiseen en ota kantaa, sille tulee itse sokeaksi...
Leafin 1-vaihe kotilataus on heikkous jos sen tekee itselleen ongelmaksi, tai sitten ajaa taksia. 40kWh auton ostajalle se ei ole ongelma.
(Mistä sä tyhjästä 2x superit taiot? Ja töpselilaturit jotka sallii 16 A? Ihan samalla sähkärin käynnillä se pistää sitten kunnolliset pömpelitkin siihen niin ei tarvitse kikkailla. Esilämmitys Miilläkin ottaa 6,5 kW, joten turha kuvitella sitä sukosta saatavan.)
Jos jostain on taiottu tehokkaampi laturi, niin samalla tapaa voidaan taikoa kaksi hieman heikompitehoista. Esilämmitys tuskin ottaa täyttä tehoa jos sitä ei ole saatavilla, vaan tyytyy siihen mitä on tarjolla. Lämmitys kestää vain hieman kauemmin.
 
Liittynyt
20.01.2017
Viestejä
546
Ei se tarvitse kuin toisen sähköauton pihaan, niin alkaa rajoitus harmittaa. Hämmentävän huonon combon Nissan on Leafiin saanut luotua latauspuolelle. Myynti olisi varmaan ihan eri näköistä, jos tarjolla olis CCS ja 3x16A.
Jos tulee 2xsähköauto (joista toinen Leaf) pihaan niin itse laittaisin 2kpl 11kW laturia, joista toisen kytkisin kaksivaiheisesti ja toisen yksivaiheisesti. Hyvin riittää suurempiakkuiselle 7,2kW kaikissa keliolosuhteissa saamaan akun täyteen, samoin Leaffille jäävä 3,6kW. Mikään ei rajoita eikä harmita. Varsinkin kun laturit kytketään kolmivaiheisesti, mutta pudotetaan vain sulakkeet alas. Toisesta yksi sulake, ja toisesta kaksi sulaketta.
 
Viimeksi muokattu:

JAP

Liittynyt
08.10.2018
Viestejä
146
Meillä on 3x20A laturi ja lisäksi vieressä supersuko näitä pohdintoja ajatellen, kun kerran sähkömies piti jokatapauksessa saada töihin. Autoina 3x16A sähkö ja 1x32A plugari.

Vielä ei ole tullut vastaan tilannetta että tuota supersukoa olisi lataukseen tarvinnut käyttää. Molemmat autot latautuu täyteen noin kolmessa tunnissa eikä sähköautoa tarvi joka päivä ladata niinkuin plugaria. Kovilla pakkasilla kuormanhallinta on ollut liki välttämättämyys IVLP lämmityksellä ja 3x25A pääsulakkeilla, mutta kun se on niin asiaa ei ole tarvinnut edes miettiä.

Sanoisin että jos sähkömies tarvitaan töihin niin ei kannattane muuta harkita kuin 22 kW kolmivaihelaturi ja tarpeen mukaan kuormanhallinnalla niin että saa mahdollisimman ison osan tuosta tehosta myös käyttöön. Tai sitten kaksi sellaista jos siltä tuntuu. Tuskin maksaa vaivaa kikkailla eri vaihekytkennöillä useampaan laturiin. Antaa kuormanhallinnan vaan hoitaa.
 
Liittynyt
10.01.2019
Viestejä
16 158
Supersuko on 16A ja riittää hyvin yhdelle autolle, joten miksi kaksi sellaista ei riittäisi kahdelle autolle? Johtojen vekslauksen vähenemisen lisäksi raitkaisun bonuksena on se, että esilämmitykseen ei tarvitse käyttää auton akkua, jolloin autolla pääsee myös pidemmälle.
Mikäli sähkötyöt on tehty sääntöjen mukaan niin paloturvallisuus ei ole ongelma, jos taas ei ole, niin ongelma koskee myös tehokkaampaa latausta.
En tiedä miten kysyjälle, jos kysyjä ei kerro tarpeita niin en uskaltaisi moista luvata.
Tiedän niin monta kohdetta missä osakas/omistaja on ollut valmis pistää rahaa että suko latauksen päivitettyä 3 vaihe lataukseen, jo ihan yhdellä autolla.
Kolmivaihelautas omakotitalossa ja miksei myös taloyhtiöissä helpottaa sitä kuorman jakamista.

Toki on tiedossa sähkiskäyttäjiä jotka eivät lainkaan lataa kotona(*, silloin arvostaa autossa entistä enemmän latauspisteella latauksen nopeutta. Tuohon väliin menee sitten ne suko lataukset, joko toki vähentää asemilla latailua, käyttöprofiileista riippuen.

(*
Osalla helpottaa työpaikkalataus.

Kysyjällä taisi toinen auto olla isoakkuinen
 

P.T

Liittynyt
13.08.2019
Viestejä
1 182
Leafin 1-vaihe kotilataus on heikkous vaikka sitä mitenpäin haluais parhaaksi selitellä.
Tuo toki on taklattavissa monessa tapauksessa esim. Wallen vaiheet yhdistävällä latausasemalla, mutta jos kohdalle sattuu vain 16A antava julkinen latauspiste niin sitten ei ole mitään tehtävissä ja chademon takia on vielä tavallista huonommat mahdollisuudet käydä pikalaturilla.
 

jrp

Liittynyt
05.11.2016
Viestejä
780
En tiedä miten kysyjälle, jos kysyjä ei kerro tarpeita niin en uskaltaisi moista luvata.
Tiedän niin monta kohdetta missä osakas/omistaja on ollut valmis pistää rahaa että suko latauksen päivitettyä 3 vaihe lataukseen, jo ihan yhdellä autolla.
Kolmivaihelautas omakotitalossa ja miksei myös taloyhtiöissä helpottaa sitä kuorman jakamista.

Kysyjällä taisi toinen auto olla isoakkuinen
Alkuperäinen kusyjä on hankkimassa 40 kWh autoa jonka latauksen kotona tämä tietäjä totesi olevan lähes mahdotonta. Tätä korjatakseni kirjoitin vastineen, ja mainitsin myös, että Suko-lataus ei sovi esim. taksikäyttöön kovin hyvin.
 
Liittynyt
22.02.2017
Viestejä
486
Omalla n. 40kWh autolla toimii tommonen schuko-lataus ihan hyvin (jotain 2kW lienee tuo teho). Maksimilatausaika ollut jotain 18h 10% -> 100% tms. Kerran-kaks viikossa heittäny piuhan päähän, kun ei tuota sähköä hirveesti kulu kauppakassikäytössä. Eli riippuu käytöstä tuleeko tuosta ongelmaa.
 
Liittynyt
29.10.2016
Viestejä
68
Jos 2-ovisuus ei haittaa, sähkö-minejä (Cooper SE) alkaa saamaan myös alta 20k€. Uusimmissa ihan hyvä varustelukin, lämpöpumppu mukaanlukien.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
6 743
Alkuperäinen kusyjä on hankkimassa 40 kWh autoa jonka latauksen kotona tämä tietäjä totesi olevan lähes mahdotonta. Tätä korjatakseni kirjoitin vastineen, ja mainitsin myös, että Suko-lataus ei sovi esim. taksikäyttöön kovin hyvin.
Ei, vaan totesin sen (1-vaihe lataus) olevan heikkous. Sen jälkeen tietäjät alkoi inttää vaikka annoin omakohtaisen esimerkin, missä auton latausnopeudella kotioloissakin on jo ollut väliä.
 

P.T

Liittynyt
13.08.2019
Viestejä
1 182
Ei, vaan totesin sen (1-vaihe lataus) olevan heikkous. Sen jälkeen tietäjät alkoi inttää vaikka annoin omakohtaisen esimerkin, missä auton latausnopeudella kotioloissakin on jo ollut väliä.
Toki omassa esimerkissäsi oli käytössä 8A suko. Aika harvassa ovat ne keissit, joissa 1x16A ei oikeasti riittäisi Leafille, jos Leaf ylipäänsä on käyttöön sopiva auto.
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
3 198
Ei varmaan kukaan kiellä, etteikö se kolmivaihelataus ja vieläpä 22kW tehoisena olisi kaikista paras vaihtoehto ja se yksivaihelataus on huonompi vaihtoehto. Näkisin kolmivaihelatauksen paljon oleellisemmaksi ominaisuuseksi, kuten myös nopea pikalatauksen ja ison akun, kuitenkin siinä perheen "ykkösajokissa", jolla on tarkoitus myös matkata pitkiä matkoja. Se perheen kakkosauto nurkkapyörityksessä pärjää ihan hyvin sillä yksivaihelatauksellakin ellei akkua aja joka ikinen päivä lähes tyhjäksi.

Meillä on kolme vuotta ajettu kahdella sähkärillä ja hyvin pärjätty yhdellä 16A latauksella eikä autot ole edes joka päivä kiinni roikassa. Nyt on suunnitelmissa toisen laturin asennus käyttömukavuuden vuoksi. Ja jos sen Leafin haluaa ladata täydellä 32A virralla niin sekin onnistuu kyllä sopivalla latauslaitteella, joka osaa yhdistää kaksi vaihetta yhdeksi.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
239 257
Viestejä
4 197 515
Jäsenet
70 696
Uusin jäsen
Kotona

Hinta.fi

Ylös Bottom