Yleistä keskustelua sähköautoista

Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 029
kun tuon sähkiksen korvaa torsen quattrolla, tietää miks mulla on ollu niitä 5 viimeisen 15 vuoden aikana :D
Nyt tosin käyttiksenä 2wd sähkö Kia olosuhteiden pakosta. Yllättävän usein tulee selailtua mobile.de:tä, ne e-Tron 55:t alkaa olla siedettävissä hinnoissa siellä jo.
Onko tuo e-tronien takamoottoriongelma senverran harvinainen että uskaltaisi harkita?

Mulla oli aikanaan Audissa se keski torsenilla oleva quattro. Huomattavasti parempi kuin haldex Volvo mutta huonompi kuin keski/takalukollimen 4matic. Löytyykö sähkönelikoista hyviä vertailuita muualla kuin kuivalla asfaltilla?
 
Liittynyt
14.08.2019
Viestejä
19
kun tuon sähkiksen korvaa torsen quattrolla, tietää miks mulla on ollu niitä 5 viimeisen 15 vuoden aikana :D
Nyt tosin käyttiksenä 2wd sähkö Kia olosuhteiden pakosta. Yllättävän usein tulee selailtua mobile.de:tä, ne e-Tron 55:t alkaa olla siedettävissä hinnoissa siellä jo.
Meillä on ollut kanssa useampi bensa/diesel/hybrid quattro Audi mutta kyllä tämä nelivero-Taycan on niihin nähden omasta mielestäni ylivertainen. Kaikki toimii vaan niin nopeasti ja tarkasti.
Lisätään että tarkoitan nyt tällä juuri näitä liukkaita talvikelejä.
-Jari-
 
Liittynyt
30.10.2016
Viestejä
534
Hyundai kona 2019 ajettu 70000 km
Onko järkee kakkosautoksi olisi tulossa.
Muita halpoja sähköautoja voi myös ehdottaa.
 
Liittynyt
29.01.2020
Viestejä
218
Hyundai kona 2019 ajettu 70000 km
Onko järkee kakkosautoksi olisi tulossa.
Muita halpoja sähköautoja voi myös ehdottaa.
Mulla on tuollainen, ei herätä tunteita suuntaan tai toiseen. Mikäli tarviit enemmän tilaa sit kantsii e-Niro Kialta, melko identtinen paketti. 2021 malleissa tulis etähallinta ja 3-vaihe lataus, eli jos sellaisesta tykkää eikä hinta eroa liikaa niin kannattaa harkita.

Toki helpottaisi vastaamista jos kertoisit vähän enemmän käyttötarkoituksesta. Ainakin paljon olis päivittäiset ajot ja tuleeko pitempää siivua ajettua kakkos pilssillä?
 
Liittynyt
30.10.2016
Viestejä
534
Mulla on tuollainen, ei herätä tunteita suuntaan tai toiseen. Mikäli tarviit enemmän tilaa sit kantsii e-Niro Kialta, melko identtinen paketti. 2021 malleissa tulis etähallinta ja 3-vaihe lataus, eli jos sellaisesta tykkää eikä hinta eroa liikaa niin kannattaa harkita.

Toki helpottaisi vastaamista jos kertoisit vähän enemmän käyttötarkoituksesta. Ainakin paljon olis päivittäiset ajot ja tuleeko pitempää siivua ajettua kakkos pilssillä?
45km menee päivässä noin kehällä ajoa
Pidempää matkaa tulisi sillä tosi harvoin
Tilaa ei tarvita kakkos autoon.
Auton lataus onnistuu kotona
 

KLF

Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 770
45km menee päivässä noin kehällä ajoa
Pidempää matkaa tulisi sillä tosi harvoin
Tilaa ei tarvita kakkos autoon.
Auton lataus onnistuu kotona
Uusimman korimallin e-Soulissa on sama voimalinja kuin e-Nirossa. Samat tehot, samat latausnopeudet. Kaikissa ei ole kolmivaihelatausta, vaikka kaikissa e-Souleissa mitä on vastaan tullut on ollut etäkäyttö vakiona.

Pystympi ajoasento, enemmän "tilaa" kuskille. Takaluukku pienempi. Ainoa kapasitiivinen asia taitaa olla kosketusnäyttö, nappeja on ihan hitosti. Polttiksesta tulevalle siis tuttu fiilis. Tuohon 45km/päivä ajeluun riittäis kyllä pikkuakkuinenkin malli vähän halvemmalla.
Suurin plussa tietenkin se, että tätä ei pääse niin helposti kadottamaan marketin parkkipaikalle kuin valkoista teslan kolmosta. ~15 senttiä korkeampi kuin em. teslat niin näkyykin sieltä joukosta :)

Vanhempi ioniq 28 pitäis olla kans oikein pätevä laite ja ihan kivan näköinenkin. Omakohtaista kokemusta ei autosta ole mutta sitä ei usein kyllä haukuta.
 

KLF

Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 770
Onko tuo e-tronien takamoottoriongelma senverran harvinainen että uskaltaisi harkita?
Olen noita kokemuksia lueskellut, toki ainahan se on että jos auto on ehjä ei siitä hirveästi huudella foorumeilla.

Tarkoitus on omaa e-Soulia pitää vielä vuosi, puolitoista ja sitten myydä se kun on vielä tehdastakuuta jäljellä pari vuotta ja ~20tkm ainakin. Tässä on aikaa katsella löytyykö niistä e-Troneista jotain vieläkin fataalimpaa vikaa ja miten yleisiä ne on, auttaako korjaukset jne. Koeistuminen on jo tehty ja sopii kuin hanska käteen... Eli sen perusteella meni jatkoon. :p Toki onhan tuolla sitten mustangia ja ev6:tta yms viime aikoina myyntiin tullutta nelikkoa.
 
Liittynyt
29.01.2020
Viestejä
218
45km menee päivässä noin kehällä ajoa
Pidempää matkaa tulisi sillä tosi harvoin
Tilaa ei tarvita kakkos autoon.
Auton lataus onnistuu kotona
Kuten joku tuossa edelle sanoi niin sitten periaatteessa olis mahdollista säästää ja ottaa joku pienempi akkuinenkin ja pienempi kokoinen, mut joo hirveästi ei ole huonoja vaihtoehtoja tuohon käyttöön.
 
Liittynyt
09.11.2018
Viestejä
3 062
Saisi tulla kaikkiin id autoihin (kuten muihinkin merkkeihin tietty) tuo id7:ssa oleva info, joka kertoo reaaliaikaisesti kuinka kauan akun lämmittämiseen optimaaliseksi pikalatausta varten vielä menee ja millä teholla saat virtaa jos menet nyt lataamaan.

Näkee sitten kuinka realistinen tuo oikeasti on, mutta jokseenkin sellainen tieto joka olisi erinomainen kaikkiin sähkiksiin. Poistaisi tuota arpomista, että saako millä teholla nyt sitä virtaa kun menee lataamaan ja toisekseen saisi ihmiset oikeasti ymmärtämään milloin sinne lataukseen kannattaa mennä (eli esim. ennen reissua vai ajomatkan jälkeen).
 
Liittynyt
22.02.2017
Viestejä
475
Hyundai kona 2019 ajettu 70000 km
Onko järkee kakkosautoksi olisi tulossa.
Muita halpoja sähköautoja voi myös ehdottaa.
Itse noita kattelin äskettäin ja loppusuoralle päätyivät Mini Cooper SE ja BMW i3(s), molemmat olivat ihan hyviä. Isompien tilojen/kontin ja takaovien takia päädyin bemariin. Jos ajelisin yksin, niin varmaan Minin olisin valinnut. Stellantis-konsernin jätin pois epäluotettavuuden takia ja halvat Hyundait tippui arjen harmaan olemuksen takia.. iD-sarja ratin takia hylkyyn.
 
Liittynyt
09.11.2016
Viestejä
622
Saisi tulla kaikkiin id autoihin (kuten muihinkin merkkeihin tietty) tuo id7:ssa oleva info, joka kertoo reaaliaikaisesti kuinka kauan akun lämmittämiseen optimaaliseksi pikalatausta varten vielä menee ja millä teholla saat virtaa jos menet nyt lataamaan.

Näkee sitten kuinka realistinen tuo oikeasti on, mutta jokseenkin sellainen tieto joka olisi erinomainen kaikkiin sähkiksiin. Poistaisi tuota arpomista, että saako millä teholla nyt sitä virtaa kun menee lataamaan ja toisekseen saisi ihmiset oikeasti ymmärtämään milloin sinne lataukseen kannattaa mennä (eli esim. ennen reissua vai ajomatkan jälkeen).
No tässä on vaan se, että VAG ei ole tuomassa muihin jo myytyihin ID/MEB malleihin sitä akun esilämmitystä vaan softa rajoittaa sen niin, että tehtaalta v.2 ja v.3 softalla tulleita ei päivitä enää v.4 sarjaa (mitä ID7 on) ja vanhat saa enintään jotain bugipäivityksiä. Ainoastaan v.4 eteenpäin akun esilämmitys on kuten monilla muilla. Näissähän oli se, että v.2 sarjassa akku oli ohjelmoitu pidettäväksi koko ajan yli kymmenen asteen (oisko ollut +14), mutta v.3 sarjassa se tiputettiin, että pitää sen 8 astetta vähintään. Kuulemma syynä oli lisääntynyt kulutus vs. wltp ja VAG:n pelko akun elinkaaresta. Nyt sitten V.3 sarjassa saa olla aika fakiiri, että saat lähellekään sitä luvattua. OBD Eleven kautta saa aktivoitua 5min sykleissä testimoodin, joka lämmittää akkua, mutta ei oikein riitä, mutta se kertoo siitä, että v.3 ja nykyiset autot saisi akun esilämmitettyä, mutta VAG pelaa tässä "planned obsolencea".
 
Liittynyt
03.03.2017
Viestejä
1 813
OBD Eleven kautta saa aktivoitua 5min sykleissä testimoodin, joka lämmittää akkua
Joo, kunhan konepelti on auki. Tälläkään ei siis saa kikkailtua akkua lämpöiseksi ajon aikana kuten vanhemmilla softilla vielä pystyi tekemään.
 
Liittynyt
09.11.2016
Viestejä
622
Joo, kunhan konepelti on auki. Tälläkään ei siis saa kikkailtua akkua lämpöiseksi ajon aikana kuten vanhemmilla softilla vielä pystyi tekemään.
Ah mielenkiintoista. Itse en sitä omista tai käytä kun on VCDS, mutta harmittaa toki tuo esilämmityksen puute.
 
Liittynyt
03.03.2017
Viestejä
1 813
Itse en sitä omista tai käytä kun on VCDS, mutta harmittaa toki tuo esilämmityksen puute.
Sillä ei tietysti tämän kannalta ole mitään merkitystä mikä se testeri on, olkoon OBDeleven tai VCDS tai VCP tai ODIS tai joku muu, samalla tavalla niillä kaikilla voi sen akkulämmittimen ohjata väkisin käyntiin. Mutta ainoastaan konepellin ollessa avattuna.
 
Liittynyt
09.11.2016
Viestejä
622
Sillä ei tietysti tämän kannalta ole mitään merkitystä mikä se testeri on, olkoon OBDeleven tai VCDS tai VCP tai ODIS tai joku muu, samalla tavalla niillä kaikilla voi sen akkulämmittimen ohjata väkisin käyntiin. Mutta ainoastaan konepellin ollessa avattuna.
Juu tarkoitin vain, että itsellä ei ole sitä OBDEleviniä vaan VCDS ja olen vain kuullut tuosta toiminnosta.
 
Liittynyt
10.01.2019
Viestejä
15 558
. Kuulemma syynä oli lisääntynyt kulutus vs. wltp ja VAG:n pelko akun elinkaaresta.
...
mutta VAG pelaa tässä "planned obsolencea".
"planned obsolencea" termin kai liitetään suunniteltuun vanhenemiseen kahdella tavalla, niin että tuote hajoaa suunnittelusti ennenaikojaan, tai tuodaan uusiatuotteita jotka tekee vanhasta vanhan ja hylättävän.

Jos tässä oikeasti pyritään optimoida tuotteen kestävyyttä, (pitkää elinkaarta), vs tarjota ominaisuuksia mitä uusissa tuotteissa, niin teki miten vain niin kai sitä voi noin nimittää.

Jos taustalla painaa vielä tuo WLTP, niin konserninkohdalla se ehkä tavallista isompi paine.
 
Liittynyt
09.11.2016
Viestejä
622
"planned obsolencea" termin kai liitetään suunniteltuun vanhenemiseen kahdella tavalla, niin että tuote hajoaa suunnittelusti ennenaikojaan, tai tuodaan uusiatuotteita jotka tekee vanhasta vanhan ja hylättävän.

Jos tässä oikeasti pyritään optimoida tuotteen kestävyyttä, (pitkää elinkaarta), vs tarjota ominaisuuksia mitä uusissa tuotteissa, niin teki miten vain niin kai sitä voi noin nimittää.

Jos taustalla painaa vielä tuo WLTP, niin konserninkohdalla se ehkä tavallista isompi paine.
No siis tästä oli keskustelua isolla kansainvälisellä volkkarifoorumilla, että jos autoon on saatavilla se toiminto ja se tuodaan vaan uusiin, niin vaikuttaa tahalliselta. Se WLTP lyhennys on ilmeisesti tullut jonkun maan volkkariorganisaation suusta, mutta jos toiminto tuotaisiin "nappina" infotainmenttiin, että itse saa sen aktivoida, niin se ei vaikuta virallisiin mittaustuloksiin, kuten ei peilien ja takalasin lämmittimien tilapäinen kuorma tähänkään asti. Toki teholuokka on ihan eri, mutta WLTP mittauksessa sen ei pitäisi olla merkityksellistä.
 
Liittynyt
10.01.2019
Viestejä
15 558
No siis tästä oli keskustelua isolla kansainvälisellä volkkarifoorumilla, että jos autoon on saatavilla se toiminto ja se tuodaan vaan uusiin, niin vaikuttaa tahalliselta. Se WLTP lyhennys on ilmeisesti tullut jonkun maan volkkariorganisaation suusta, mutta jos toiminto tuotaisiin "nappina" infotainmenttiin, että itse saa sen aktivoida, niin se ei vaikuta virallisiin mittaustuloksiin, kuten ei peilien ja takalasin lämmittimien tilapäinen kuorma tähänkään asti. Toki teholuokka on ihan eri, mutta WLTP mittauksessa sen ei pitäisi olla merkityksellistä.
En ylläty jos valmistaja jättää lisäominaisuuden vanhoista malleista pois ihan uusien myynti edistääkseen.

Mutta en ylläty siitäkään että vanhoissa malleissa sen poisjättämisellä pyritään turvamaan laitteelle pitkää elinkaarta. Jälkimmäisen uskottavuuden arviointi sivulliselta toki vaikeaa, jos siihen vielä liittää senkin vaihtoehdon että valmistajallakin voi olla epävarmuutta. No epävarmuutta voi toki vähentää tiedon lisääntyessä.
 
Liittynyt
09.11.2016
Viestejä
622
En ylläty jos valmistaja jättää lisäominaisuuden vanhoista malleista pois ihan uusien myynti edistääkseen.

Mutta en ylläty siitäkään että vanhoissa malleissa sen poisjättämisellä pyritään turvamaan laitteelle pitkää elinkaarta. Jälkimmäisen uskottavuuden arviointi sivulliselta toki vaikeaa, jos siihen vielä liittää senkin vaihtoehdon että valmistajallakin voi olla epävarmuutta. No epävarmuutta voi toki vähentää tiedon lisääntyessä.
Olen pitkälti samaa mieltä, mutta tähän kun yhdistää sen, että monet vannovat, että on ensimmäinen ja viimeinen ko. konsernin sähköauto kun ovat ns. early adoptereina hankkineet (eletään ensimmäisiä kunnon sähköautovuosia) ja hintaluokassa lähes kaikilla kilpailijoilla se akun esilämmitys on, joten sitten autoa verrataan oikeasti halpiksiin, missä sitä ei ole. Toki monet lataa kotona tai asuvat keski-euroopassa, jossa olosuhteet ovat paremmat. Sanotaan näin, että pohjoismaissa ei pitäisi hankkia tai edes myydä autoja ilman akun esilämmitystoimintoa.

edit: Itseäni ottaa erityisesti päähän, että jos ajat akun sinne 10% tai alle jotta saisit mahdollisimman hyvän lataustehon, niin ulkolämpötilan vuoksi se ei silti lataa kuin 40-50kwh ja 45min jälkeen alkaa tikittämään ruuhkamaksu/minuuttitaksa. Näin kävi viime viikolla kun 8% oli akussa, ajoin 150kw tyhjälle K-Lataus tolpalle, mutta -10 asteessa auto ei ottanut kuin sen 40-50kwh missään vaiheessa ja lopulta maksoin pari euroa aikaveloitusta päälle. Summa ei ole iso, mutta senkin ajan voisi käyttää muuten ja olla maksamatta.
 
Liittynyt
10.01.2019
Viestejä
15 558
. Sanotaan näin, että pohjoismaissa ei pitäisi hankkia tai edes myydä autoja ilman akun esilämmitystoimintoa.
Tässä samaa mieltä, tai siis suomalaisiin oloihin myydessä ominaisuuden puutteesta pitäisivaroittaa(*, jos ja kun se puute vaikuttaa latausnopeuksiin.

Ihan sen takia että meillä on pakkasta, ja sen takia että keskivero autoilijalle tulee niitä pitkiäkin matkoja jolloin joutuu kesken matkan lataileen, jos silloin markkinoidut lataustehot ei toteudu niin ollaan aika lähellä tuotevirhettä.


(*
En tarkoita tälläistä asteriksia, vaan myyjän kerrottava se asiakkaalle ja varmistettava että ymmärtää.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
6 573
Navipohjaiset lämmitysratkaisut kun ovat järjestäen paskaa käytettävyydeltään, niin en lähtisi kovasti vielä riehumaan asiassa, jos jostain autosta sitä ei löydy ollenkaan. Jatkuvasti pikalataavalle tuolla on jonkun verran merkitystä, muuten aikalailla evvk ominaisuus. Vähän se joo tökkii lämmittämättömänä, mutta niin tökkii sopivan navipisteenkin löytäminen, että saa akun sinnepäin lämpimäksi, Ts. käyttäjän napista on/off ratkaisu on voittava valinta, muu on sekundaa syystä taikka toisesta.
 
Liittynyt
09.11.2018
Viestejä
3 062
Molempi tietty parempi. Eli halutessaan saa manuaalisesti päälle, mutta menee automaattisesti jos navigoi pikalatausasemalle. Sinänsä toki manuaalinen nappi riittäisi itselle kun pidempää reissua tulee tehtyä sen verran harvoin, mutta olisihan se jatkuvasti käytettynä näppärämpi mennä myös automaattisesti päälle.
 
Liittynyt
08.12.2018
Viestejä
1 737
Navipohjaiset lämmitysratkaisut kun ovat järjestäen paskaa käytettävyydeltään, niin en lähtisi kovasti vielä riehumaan asiassa, jos jostain autosta sitä ei löydy ollenkaan. Jatkuvasti pikalataavalle tuolla on jonkun verran merkitystä, muuten aikalailla evvk ominaisuus. Vähän se joo tökkii lämmittämättömänä, mutta niin tökkii sopivan navipisteenkin löytäminen, että saa akun sinnepäin lämpimäksi, Ts. käyttäjän napista on/off ratkaisu on voittava valinta, muu on sekundaa syystä taikka toisesta.
On/off on voittava ratkaisu. Navipohjainen on silti sata kertaa parempi kuin ei lämmitystä ollenkaan, vaikka miten olisi käytettävyys huono.

Se tökkii yllättävän paljon, kun ilman lämmitystä olevaa autoa saa ladattua vain 25 kW teholla pakkaskeleillä. Silloin ei joku navin kautta 30 sekunnin säätäminen olisi haitannut. Been there, done that.
 
Liittynyt
06.06.2020
Viestejä
739
Se tökkii yllättävän paljon, kun ilman lämmitystä olevaa autoa saa ladattua vain 25 kW teholla pakkaskeleillä. Silloin ei joku navin kautta 30 sekunnin säätäminen olisi haitannut. Been there, done that.
Tämä. Kokemus on ilman lämmitystä samanlainen kun pääkaupunkiseudun ABC-latauksissa, jossa saatat hyvällä tuurilla saada sen yhden vapaana olevan DC-paikan taksin lähdettyä keikalle, mutta vain huomataksesi, että aseman kapa ei riitä ja kaikki yli 40-50kW/h lukemat ovat toiveajattelua :)
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
943
Jatkuvasti pikalataavalle tuolla on jonkun verran merkitystä, muuten aikalailla evvk ominaisuus. Vähän se joo tökkii lämmittämättömänä
Viime talven kokemus: -20 astetta pakkasta ja kylmä akku. Piti pikaladata Teslaa ilman esilämmitystä, niin latausteho oli noin 20 kW. Kyllä se tosiaan vähän tökki. Seuraavalla laturilla oli kuuma akku, niin tehot huiteli lähes 200 kW tasolla.

Vaikka miten päin asiaa kääntelisi, niin matkantekoon suunniteltu sähköauto ilman esilämmitystä on ominaisuuksiltaan vakavasti puutteellinen. Hauska seurata vaikka FB:ssä bz4x keskustelua, kun siellä alkaa porukalla talven tultua olla 50 kW pikalataustehot kovia saavutuksia. Tosi kiva lähteä tuollaisella hiihtolomareissulle.
 
Liittynyt
14.12.2016
Viestejä
313
Olen pitkälti samaa mieltä, mutta tähän kun yhdistää sen, että monet vannovat, että on ensimmäinen ja viimeinen ko. konsernin sähköauto kun ovat ns. early adoptereina hankkineet (eletään ensimmäisiä kunnon sähköautovuosia) ja hintaluokassa lähes kaikilla kilpailijoilla se akun esilämmitys on, joten sitten autoa verrataan oikeasti halpiksiin, missä sitä ei ole. Toki monet lataa kotona tai asuvat keski-euroopassa, jossa olosuhteet ovat paremmat. Sanotaan näin, että pohjoismaissa ei pitäisi hankkia tai edes myydä autoja ilman akun esilämmitystoimintoa.

edit: Itseäni ottaa erityisesti päähän, että jos ajat akun sinne 10% tai alle jotta saisit mahdollisimman hyvän lataustehon, niin ulkolämpötilan vuoksi se ei silti lataa kuin 40-50kwh ja 45min jälkeen alkaa tikittämään ruuhkamaksu/minuuttitaksa. Näin kävi viime viikolla kun 8% oli akussa, ajoin 150kw tyhjälle K-Lataus tolpalle, mutta -10 asteessa auto ei ottanut kuin sen 40-50kwh missään vaiheessa ja lopulta maksoin pari euroa aikaveloitusta päälle. Summa ei ole iso, mutta senkin ajan voisi käyttää muuten ja olla maksamatta.
Itellä ainakin paukuttanut ID4 matka ajon jälkeen sellaista heti reilua 50kwh josta hetken päästä 70-80kwh ulkona -15c akku ajettu n. 10% toki akunlämmitys parantaisi tilannetta. Tosiaan kun ajaa akun lähelle tyhjää kohtuudella latailee. Uusin 3.2 softa sisässä.
 
Liittynyt
20.01.2017
Viestejä
448
Kansa, joka jonottaa ABC-laturille saadakseen boonuksia lopettaisi akkujen esilämmitykset tyystiin jos auto kertoisi montako kilowattia siihen lämmitykseen uppoaa.

Toki se lämmityksestä säästetty kilowattimäärä "syödään" ainakin osittain laturilla, mutta ymmärrätte pointin.
 
Liittynyt
09.11.2016
Viestejä
622
Kansa, joka jonottaa ABC-laturille saadakseen boonuksia lopettaisi akkujen esilämmitykset tyystiin jos auto kertoisi montako kilowattia siihen lämmitykseen uppoaa.

Toki se lämmityksestä säästetty kilowattimäärä "syödään" ainakin osittain laturilla, mutta ymmärrätte pointin.
3-5kwh se vie riippuen autosta, joten hyöty on edelleen suurempi sillä esilämmityksellä vs. laturilla vietetty aika.
 
Liittynyt
02.11.2016
Viestejä
1 246
3-5kwh se vie riippuen autosta, joten hyöty on edelleen suurempi sillä esilämmityksellä vs. laturilla vietetty aika.
Se tehon yksikkö on kW. kWh on energian yksikkö. kWh/h = kW. Tämä on tekniikkahenkinen foorumi niin kai tämä voisi onnistua.
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
3 148
Se tehon yksikkö on kW. kWh on energian yksikkö. kWh/h = kW. Tämä on tekniikkahenkinen foorumi niin kai tämä voisi onnistua.
Niin mikäs tuossa lainaamassasi viestissä oli sitten väärin? Minusta nimenomaan tuo kuvattu 3-5 kWh kertoo paljon helpommin sen oleellisen asian eli paljonko siitä akun kapasiteetista uhrataan sille akun lämmittämiselle. Se, että kertoisit, että akkua lämmitetään 3-5 kW teholla ei vielä oikestaan kerro paljonko sitä sähköä kuluu, kun lämmitysaika voi olla 5 minuuttia tai 50 minuuttia. Eli tuohon vastattuun 3-5 kWh arvoon voi päästä hyvin montaa eri kautta joko tehoa ja/tai lämmitysaikaa muuttamalla.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
6 573
Viime talven kokemus: -20 astetta pakkasta ja kylmä akku. Piti pikaladata Teslaa ilman esilämmitystä, niin latausteho oli noin 20 kW. Kyllä se tosiaan vähän tökki. Seuraavalla laturilla oli kuuma akku, niin tehot huiteli lähes 200 kW tasolla.

Vaikka miten päin asiaa kääntelisi, niin matkantekoon suunniteltu sähköauto ilman esilämmitystä on ominaisuuksiltaan vakavasti puutteellinen. Hauska seurata vaikka FB:ssä bz4x keskustelua, kun siellä alkaa porukalla talven tultua olla 50 kW pikalataustehot kovia saavutuksia. Tosi kiva lähteä tuollaisella hiihtolomareissulle.
Kysymyshän oli nimenomaan siitä, että montako kertaa tuo tulee vastaan. En nyt yhden kerran vuodessa perusteella lähtisi kovin suurta harmitusta asiasta ottamaan. Pidemmällä reissulla itse asiassa tuollainen hidaslataus on ihan mukava, yllättäen nopealla lataajalla on tullut uutena hankaluutena halu viipyä tarvetta pidempään tauolla.

20 kW on kyllä heikosti, ympijäässä oleva Miikin saa enemmän sisään.
 
Liittynyt
02.11.2016
Viestejä
1 246
Niin mikäs tuossa lainaamassasi viestissä oli sitten väärin? Minusta nimenomaan tuo kuvattu 3-5 kWh kertoo paljon helpommin sen oleellisen asian eli paljonko siitä akun kapasiteetista uhrataan sille akun lämmittämiselle. Se, että kertoisit, että akkua lämmitetään 3-5 kW teholla ei vielä oikestaan kerro paljonko sitä sähköä kuluu, kun lämmitysaika voi olla 5 minuuttia tai 50 minuuttia. Eli tuohon vastattuun 3-5 kWh arvoon voi päästä hyvin montaa eri kautta joko tehoa ja/tai lämmitysaikaa muuttamalla.
Ymmärsin väärin. Omassa autossani akunlämmitin on nimenomaan reilu 4kW tehoinen niin ajattelin että tarkoitit sitä.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 281
mites paljon akusto lämpeää ajotyylistä riippuen? Mietin, että jos jää lämmitys laittamatta niin mitenköhän monta vaikka 0-100 täyskiihdytystä vaatisi että akku olisi sopivassa lämmössä lataukseen? Voisi kuvitella että lämpenee melkoisesti jos sieltä jotain 400kW ottaa ulos useamman kerran putkeen.
 
Liittynyt
03.12.2019
Viestejä
430
Niin miten tämä nyt menee kun jäi itseäni niin vaivaamaan?
No tiemmä aika lailla siten että vaikka lämpärin teho ois mikä, kiinnostavin asia on paljonko energiaa piti käyttää jotta haluttu asia saavutettiin, eli mielummin tuolla kwh:lla ilmoitettu
 
Liittynyt
02.11.2016
Viestejä
1 246
mites paljon akusto lämpeää ajotyylistä riippuen? Mietin, että jos jää lämmitys laittamatta niin mitenköhän monta vaikka 0-100 täyskiihdytystä vaatisi että akku olisi sopivassa lämmössä lataukseen? Voisi kuvitella että lämpenee melkoisesti jos sieltä jotain 400kW ottaa ulos useamman kerran putkeen.
Ajamalla akkua ei ole mahdollista talvikeleillä ainakaan lämmittää. Pitäisi ajaa nasta laudassa tunti, viima viilentää akkua hyvin tehokkaasti.
 
Liittynyt
09.11.2018
Viestejä
3 062
Kyllähän tuota jojottelua on videoillakin testattu (täysi kaasutus, täysi regen, täysi kaasutus yms.) ja kyllä sillä jonkin verran saa akkua lämmitettyä.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 281
Kyllähän tuota jojottelua on videoillakin testattu (täysi kaasutus, täysi regen, täysi kaasutus yms.) ja kyllä sillä jonkin verran saa akkua lämmitettyä.
Kyllä luulisi kun eikös testeissä ole jossain autoissa tullut rajoittimet kehiin kun on akusto lämmenny liikaa kun on testailtu useampia täyskiihdytyksiä peräjälkeen.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
6 573
Ajamalla akkua ei ole mahdollista talvikeleillä ainakaan lämmittää. Pitäisi ajaa nasta laudassa tunti, viima viilentää akkua hyvin tehokkaasti.
Miillä onnistuu ainakin helposti etelän pakkasissa. Ei tarvitse kuin pari km pumpata, niin lähtee latamaan kuin palmun alta. Eihän tuota mahdollista ole normaalissa liikenteessä tehdä, mutta tyhjällä motarilla nyt saattoi harrastella.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
11 866
Ajamalla akkua ei ole mahdollista talvikeleillä ainakaan lämmittää. Pitäisi ajaa nasta laudassa tunti, viima viilentää akkua hyvin tehokkaasti.
Hyvin lämpenee jos pumppaa vauhtia 80-120-80-120-80-120 vähän aikaa.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 281
täytyy ihan huvikseen kokeilla miten lataa kun vähä kiihdyttelee ennen latailua. Onkos pk seudulla pahemmin muualla +200kw latureita muualla ku neste keimola?
 
Liittynyt
16.11.2020
Viestejä
204
Ajamalla akkua ei ole mahdollista talvikeleillä ainakaan lämmittää. Pitäisi ajaa nasta laudassa tunti, viima viilentää akkua hyvin tehokkaasti.
Kyllä se ainakin mun autolla lämpiää ajamalla. Tämmöstä kirjottelin toisaalla: "Akku voi kyllä lämmetä normaalilla ajolla kovillakin pakkasilla niin, että latausteho saadaan korkeammaksi. Juuri ajelin 150 km Corsa-e:llä, ja kun matkaan kuului myös 100 km/h -pätkiä, kulutus oli sen verran reilu, että akku lämpeni nollasta 13 asteeseen. Se mahdollisti 65 kW laturilla, jolle saavuin 10 %:ssa. Pakkasta oli suurimman osan matkasta 15 astetta."
 
Liittynyt
15.04.2020
Viestejä
1 099
Navipohjaiset lämmitysratkaisut kun ovat järjestäen paskaa käytettävyydeltään, niin en lähtisi kovasti vielä riehumaan asiassa, jos jostain autosta sitä ei löydy ollenkaan. Jatkuvasti pikalataavalle tuolla on jonkun verran merkitystä, muuten aikalailla evvk ominaisuus. Vähän se joo tökkii lämmittämättömänä, mutta niin tökkii sopivan navipisteenkin löytäminen, että saa akun sinnepäin lämpimäksi, Ts. käyttäjän napista on/off ratkaisu on voittava valinta, muu on sekundaa syystä taikka toisesta.
Navipohjaisissa lämmitysratkaisuissa on paljon enemmän potentiaalia kuin käyttäjän manuaalisesti toteuttamien ratkaisuiden, koska lämmitykseen vaikuttavia tekijöitä on niin paljon.

Lämmitysteho ja lämmitysaika voidaan optimoida käytössä olevan energian (lämpö/sähkö) puitteissa ja muiden tarpeiden (lämmitys ja liikkuminen) puitteissa.

Nappipohjaisissa ratkaisuissa kun tulee helposti lämmitettyä akkua joko liikaa tai liian vähän.

Tietysti nappi ois ihan kiva mutta integroitu navigaattoriratkaisu on kaikin puolin voittava valinta.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
6 573
Navipohjaisissa lämmitysratkaisuissa on paljon enemmän potentiaalia kuin käyttäjän manuaalisesti toteuttamien ratkaisuiden, koska lämmitykseen vaikuttavia tekijöitä on niin paljon.

Lämmitysteho ja lämmitysaika voidaan optimoida käytössä olevan energian (lämpö/sähkö) puitteissa ja muiden tarpeiden (lämmitys ja liikkuminen) puitteissa.

Nappipohjaisissa ratkaisuissa kun tulee helposti lämmitettyä akkua joko liikaa tai liian vähän.

Tietysti nappi ois ihan kiva mutta integroitu navigaattoriratkaisu on kaikin puolin voittava valinta.
Ideaalimaailmassa ehkä, mutta käytännössä täysin idioottimaista, kun kaikkia latureita ei kuitenkaan saada jokaiseen karttaan ja laturit voivat hyvin olla varattukin. Se siitä optimoinnista sitten. Mitä enemmän autoja, niin sen todennäköisempää, että perseelleen menee. Autoilijan on paljon helpompi myös tietää haluavansa ladata noin 30 km päästä kuin alkaa etsimään kartalta mikä perkeleen laturi nyt sattuu kartalta löytymään sopivaan kohtaan. Laturin rajoittaminen lämmityksen kriteeriksi on muutenkin täysin aivokuollut temppu. Samaan tulokseen pääsisi vaikka auto sallisi latauspisteen osoitteen syöttämisen (varmentamatta onko osoitteessa laturia).
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
233 780
Viestejä
4 114 693
Jäsenet
69 818
Uusin jäsen
PekkisMakkis

Hinta.fi

Ylös Bottom