Suosittelen reilu pari vuotta ID4:n omistaneena vahvasti harkitsemaan jatkotakuun hommaamista etenkin jos on tarkoitus pitää autoa pitkään. Volkkarilla putoaa hanskat tiskit kaikkien "takuu"korjauksien suhteen heti kun 2 vuotta lävähtää mittariin. Autona ID7 on varmasti mainio. Sähköautona toivottavasti paljon parempi kuin ID4.ID.7 on nyt tilattu. Kiitos kaikille keskustelijoille, kun vuoden verran näitä on vatvottu ensimmäisistä Teslan alennuksista. Mukavaa oli keskustella myyjän kanssa ja vääntää hinnasta. Jos tätä pitää sen 10v+, niin seuraava auto sitten pitää tilata vain netistä. Spekiksi tuli sininen Max+Travel ja 19" Nokian R5 EV. Toimitus tammikuun lopulla tai helmikuun alussa. Siitä meneekin sitten varmaan suoraan osittaiseen PPF-suojaukseen ja kun tämä on kunnossa niin ei muuta kuin kusematta Lappiin.
No tämä kyllä selittää osittain hintoja; olisikohan BYD tehnyt diilin niin, että liikkeet myy autot lähes nollakatteilla ja voivat sitten vetää enemmän välistä huoltohinnoissa.Ei oo bydeistä kokemusta, mutta ainakin autossa todella kalliin kuuloinen huolto-ohjelma.
Melkoista tykitystä kyllä mersulta ja bemarilta lupaukset vs todella positiivinen totuus.Perustuuko tämä arvio ID7 ylivoimnaisesta toimintamatka valmistajan antamiin arvoihin, vai tosielämään? Harmillisesti mukana ei ole kuin yksi VW:n tekele.
![]()
Uusimpien sähköautojen akut ajettiin maantiellä täysin loppuun – tällaiset olivat tulokset
Isoakkuiset Mersut loistivat, kun akut ajettiin täyssähköautoista kerralla tyhjiksi. Heikoimmillakin tapauksilla matkaa taittui selvästi yli 300 kilometriä.www.is.fi
Paha siitä on kokemuksia kertoa kun tulee vasta koeajettavaksi välipäivillä(?), tai sen suuntaista myyjä lupaili ja itse autot sitten helmi-maalis akselilla ellen ihan vihkoon muista.Onko täällä ketään Byd Sealin tilannutta? Ois kiva lukea kokemuksia autosta. Ja nimenomaan nelivedosta ei kai kukaan takavetoa osta enää nykyään..
Ei nuo hintalaput aivan pahoja ole premi-marmoriin tottuneena, mutta tiheään saisi laukata huollossa. Täällä tulossa sähköön ensihuolto nyt maalis-huhtikuussa (juuri ennen kuin takuu done), varmaan vähän reilu 100tkm:ssa ja hintalappu jarrunesteineen & raikkari 450e. Toki samoihin kilsoihin Atton kanssa palanut 2100e eikä taida saada lasipalatsi-experienceä eikä plussapisteitäTuossa käytännössä maksatetaan se takuu asiakkaalla. Tämä ei sinänsä tullut yllätyksenä, mutta kannattaa huomioida kun näiden hankintaa pohtii ja pitää kiinalaisia jotenkin ylivoimaisen edullisina. Nimim. pösön eka huolto 70€.
Ois kiva tietää mitä itse huoltoihin kuuluu. Raitisilmasuodatin joka kerta + jarrunesteet toki kahden vuoden välein, mutta mitä muita öljyjä ja vastaavia siinä vaihdetaan?Enemmän taitaisi ainakin itselle olla ongelmana jatkuva huollossa ramppaaminen, kun paljon ajaa. 20 tkm/huolto on kuitenkin surkea väli mihin polttiksetkin pystyi helpolla.
Sen takia siinä varmaan on muutakin mukana ja olisi kiva tietää mitä. Huolloissahan voidaan käydä eri asioita läpi eri valmistajilla, esim. Range Roverilla käytiin aina koko alusta läpi myös joka huollossa (ja siitä sai raportin mukaansa), oletettavasti ajatuksella jos joku olisi sen maastoon vienyt.Olisi kiva tietää miten jarrunesteiden vaihto ja raikkari maksaa 450e...
Veikkaan että tältä firmalta ei saa videoitua raporttia kuten Mersulta mutta joo, jotain muutakin on pakko olla.Sen takia siinä varmaan on muutakin mukana ja olisi kiva tietää mitä. Huolloissahan voidaan käydä eri asioita läpi eri valmistajilla, esim. Range Roverilla käytiin aina koko alusta läpi myös joka huollossa (ja siitä sai raportin mukaansa), oletettavasti ajatuksella jos joku olisi sen maastoon vienyt.
Juu siis sähkösen kiinteä 2v määräaikaishuolto oli joku 300 ja siihen päälle ruksitettuna raitisilmansuodattimen vaihto ja jarrunesteet joilla hinta pomppasi tuohon 450 kulmille.Sen takia siinä varmaan on muutakin mukana ja olisi kiva tietää mitä. Huolloissahan voidaan käydä eri asioita läpi eri valmistajilla, esim. Range Roverilla käytiin aina koko alusta läpi myös joka huollossa (ja siitä sai raportin mukaansa), oletettavasti ajatuksella jos joku olisi sen maastoon vienyt.
Ihan kevyesti on i4M50 kun siihen ruksaa kaiken niin 30-40k kalliimpi, onhan lähtöhintakin jo parikymppiä enemmän ja silloin on manuaaliset penkit ilman hudia jne.Joku kyseli onko kokemusta Sealistä? Mulle tulossa helmikuussa ja kertoilen kyllä kokemuksia sitten. Vertailun vuoksi muuten Seal Excellence vs vaikkapa i4 M50. Sellaisen omistaja taannoin tuossa kertoili, että jos haluaa sellaisen vastaavilla varuisteilla kuin Seal, olisi hintaa semmoiset 30-40 000 euroa enemmän. Sillä summalla makselee huoltojakin jo kivasti.![]()
Eli kiinalaisen kanssa voi joutua samaan ongelmaan kuin Teslan kanssa? No.. aika moni on silti ostanut Teslan, joten miksei BYDiäkin?Siinä on se ero, että tuolla bemarilla on arvoa vaihtoautorivissä siinä missä tuollaista kiinalaista ei varmaan mielellään oteta vaihdossa ja sen arvonalenema lienee massiivinen. Kannattaa siis ottaa tämäkin huomioon.
Teslalla kaikesta huolimatta on aika hyvä ja premium imago monien ihmisten mielissä. Kiinalaisilla taas on kaikkien mielissä aika huono imago.Eli kiinalaisen kanssa voi joutua samaan ongelmaan kuin Teslan kanssa? No.. aika moni on silti ostanut Teslan, joten miksei BYDiäkin?
Laitas tilastoja ja faktaa. Ostan muuten toisen kiinalaisen auton sun kiusaksi.Siinä on se ero, että tuolla bemarilla on arvoa vaihtoautorivissä siinä missä tuollaista kiinalaista ei varmaan mielellään oteta vaihdossa ja sen arvonalenema lienee massiivinen. Kannattaa siis ottaa tämäkin huomioon.
Ihan mielenkiinnosta niin millaisella korolla tuo seal irtosi, siihen ei oikein kamppiksia ole ollut kuin nuo yleiset? Itselläni tosiaan alkaa polttelemaan tuo auton vaihto ja i4 oli pitkään ykkönen mutta alkaa hieman houkuttelemaan pahasti tuo seal jos on lähelläkään byd han laatua. Samoin hintaeroa kertyy aika reippaasti jopa käytettyihin i4 malleihin.Joku kyseli onko kokemusta Sealistä? Mulle tulossa helmikuussa ja kertoilen kyllä kokemuksia sitten. Vertailun vuoksi muuten Seal Excellence vs vaikkapa i4 M50. Sellaisen omistaja taannoin tuossa kertoili, että jos haluaa sellaisen vastaavilla varuisteilla kuin Seal, olisi hintaa semmoiset 30-40 000 euroa enemmän. Sillä summalla makselee huoltojakin jo kivasti.
Sitä muuten ihmetellyt, että miten näillä muilla merkeillä, paitsi korealaiset, ei ole vielä tarjota V2L-ominaisuutta, kun kiinalaisillakin se jo on? Teslallakin ollut sen kehittämiseen jo 10 vuotta aikaa.
Huoltoväli oli muuten aikaisemmin Hyundaillakin 1v/15tkm, kunnes nostivat sen 2v/30tkm. Samalla takuu tippui 7 vuodesta 5 vuoteen. Näin tulee kiinalaisissakin todennäköisesti jonkin ajan kuluttua tapahtumaan.
Tang ja Han oli kyllä kovasti liipasimella että käyn ostamassa tuolta ruotsinpuolelta n. 48-49ke hintaan uutena, mutta ac lataus on 1 vaihe. Ihan hieman epäilyttää tuollaisen käytännöllisyys sitten arkiajossa kun lataukset on 99% tuosta latauslaitteesta kotona. Puolan pojilla on joku 2 vaihetta yhdistelevä jolla nyt kai saisi edes sen 7kw latauksen ehkä tehtyä mutta en tiedä jaksaako nähdä vaivaa tuon rahoituksen järjestämisen kanssa. Vakuudettoman luoton korko 2.9%+3kk euribor ja vakuudellisen luoton järjestelyssä omat kiemuransa (pitäisi 1 osakekirja sähköistää sitten).Nätti auto tuo BYD Seal, voi olla että alkaa näkymään liikenteessä reippaasti. Sisältä varsinkin tuolla vaalealla nahkasisustalla on kuvissa tosi näyttävä. Täytyy käydä koeistumassa kuten BYD Tang. Se oli myöskin laadukkaan oloinen sisältä ruskeine nahkoineen. Takapenkin istuma-asento oli selkänoja taaksepäin kallistettuna tähän asti paras mitä olen istunut.
Jännä vaan kun Tangissa tuo latausteho on hitaampi yhdistettynä melko kehnoon WLTP-lukemaan. Esimerkiksi e-tron saa rangessa paljon anteeksi hyvällä lataus curvella.
Niin ku sähköautokinKyseessä on ihan perus sähkötekniikkaa, joten mitään kehittämistä se ei vaadi.
Sille on kyllä ihan täällä kotimaassakin vastine ja sen nimi on Walle 25.Puolan pojilla on joku 2 vaihetta yhdistelevä jolla nyt kai saisi edes sen 7kw latauksen ehkä tehtyä...
Tuo V2L on nimenomaan niitä järkeviä ominaisuuksia, jolle helposti löytää useitakin järkeviä käyttökohteita. Sähkisten myötä yksi isoista positiivisista eroista polttiksiin.Todennäköisesti on katsottu, ettei tuolla ominaisuudella ole riittävästi kysyntää ja Elon on sanonut ettei pidä siitä ajatuksesta. Ihan "kiva" ominaisuus, mutta käytännön tilanteissa sille on vaikea keksiä käyttöä. Kyseessä on ihan perus sähkötekniikkaa, joten mitään kehittämistä se ei vaadi.
Hämmentävää, kun MG4 sai kuitenkin viisi tähteä. Melkoista heittoa...![]()
Kunniatonta historiaa: Uutuusautot saivat nolla tähteä turvallisuustestissä
Suomessa myytävä kiinalaisvalmisteinen MG 5 -täyssähköauto sai turvallisuustestissä huonoimman arvosanan.www.mtvuutiset.fi
![]()
Here's What A Zero Star Crash Test Looks Like
ANCAP has crash-tested the MG 5 and Mahindra Scorpio, but it didn't end well as both cars received zero stars due to several limitations.www.motor1.com
Nolla tähteä, mitä ihmettä? Toisaalta ihmishengellä ei taida Kiinassa olla paljon arvoa.
Toi ei taida ollenkaan sama auto mikä Suomessa on myynnissä? Taisi olla täysin karvalakkimalli jossa ei edes ollut 90-luvun turvavarusteita?![]()
Kunniatonta historiaa: Uutuusautot saivat nolla tähteä turvallisuustestissä
Suomessa myytävä kiinalaisvalmisteinen MG 5 -täyssähköauto sai turvallisuustestissä huonoimman arvosanan.www.mtvuutiset.fi
![]()
Here's What A Zero Star Crash Test Looks Like
ANCAP has crash-tested the MG 5 and Mahindra Scorpio, but it didn't end well as both cars received zero stars due to several limitations.www.motor1.com
Nolla tähteä, mitä ihmettä? Toisaalta ihmishengellä ei taida Kiinassa olla paljon arvoa.
Varmaan käyttökohteita alkaa yhtäkkiä löytymään, kun ominaisuus saadaan myös Teslaan. Samoin kuin pierutyynyt ja valoshowt on niitä mitä kaikkia tarvitsevat.Itse en keksi V2L oikein mitään käyttöä vaikka ihan hellyyttäviä ne videot on kahvin keittämisestä auton latauspistokkeesta. Saman ajaa invertterilläkin ja monessa polttiksessakin on ihan suojamaadoitettu pistorasia sähkölaitteiden kytkentää varten.
V2G ja V2H on asia erikseen, niissä on oikeasti jotain järkeäkin.
Onnistuuko saareke toiminnallisuuden luonti muutamalla satasella? Sähkökatkon aikanahan aurinkopaneelitkaan ei saa tuottaa kämppään sähköä jos ei kämppää ensin irrota julkisesta sähköverkosta fyysisesti.Varmaan käyttökohteita alkaa yhtäkkiä löytymään, kun ominaisuus saadaan myös Teslaan. Samoin kuin pierutyynyt ja valoshowt on niitä mitä kaikkia tarvitsevat.
Tuosta V2L rakentaa muutamalla satasella vaikka varavirran omaan kämppään sähkökatkoja varten tai tuo sähköt sähköttömälle mökille tärkeimpien sähkölaitteiden varalle. Ja niille jotka autoissa haluaa yöpyä niin saa kaikki mahdolliset sähkölaitteet käytettäväksi erittäin helposti eikä tartte huudattaa polttomoottoria käytön aikana. Onhan noitakin, jotka vetäneet vaunun jonnekin syrjään ja saanut autosta sähköt vaunuun.
Tuosta kannattaa kuunnella:Onnistuuko saareke toiminnallisuuden luonti muutamalla satasella? Sähkökatkon aikanahan aurinkopaneelitkaan ei saa tuottaa kämppään sähköä jos ei kämppää ensin irrota julkisesta sähköverkosta fyysisesti.
Onnistuu, kun se ei vaadi kuin syötönvaihtokytkimen ja kojevastakkeen (ja tietysti varasyötettävien laitteiden sopivan ryhmittelyn). Aurinkopaneeleiden kanssa pitää olla lisäksi semmoinen invertteri joka pystyy syöttämään saareketta ja mielellään akutkin ja niistä sitä hintaa tulikin ihan eri malliin.Onnistuuko saareke toiminnallisuuden luonti muutamalla satasella? Sähkökatkon aikanahan aurinkopaneelitkaan ei saa tuottaa kämppään sähköä jos ei kämppää ensin irrota julkisesta sähköverkosta fyysisesti.
Näinhän ne on, mutta toisaalta jotkut vielä nukkuvat autossakin. Heille varmasti tuo voisi olla kätevä, tai jos tykkää nukkua teltassa, niin voisi vetää pitkän jatkoroikan. Itse olisin kyllä monesti keksinyt käyttöä, varsinkin mökillä on paikkoja joihin autolla pääsee, mutta minne ei ole vedetty sähköjä. Saisin sitä kautta muutaman sähkötyökalun käyttööni.Toisessa meidän sähkiksessä taitaa olla, mutta en ole ikinä käyttänyt. En usko, että kaipaan sitä Teslaankaan. Varmasti niitäkin on jotka tuota kaipaavat, mutta lienee vähän sama kuin vetokoukku. Toisille välttämätön toisille täysi turhake.
Juttua oikaistu:![]()
Kunniatonta historiaa: Uutuusautot saivat nolla tähteä turvallisuustestissä
Suomessa myytävä kiinalaisvalmisteinen MG 5 -täyssähköauto sai turvallisuustestissä huonoimman arvosanan.www.mtvuutiset.fi
![]()
Here's What A Zero Star Crash Test Looks Like
ANCAP has crash-tested the MG 5 and Mahindra Scorpio, but it didn't end well as both cars received zero stars due to several limitations.www.motor1.com
Nolla tähteä, mitä ihmettä? Toisaalta ihmishengellä ei taida Kiinassa olla paljon arvoa.
Oikaisu kello 13:57: Otsikkoa ja leipätekstiä korjattu kauttaaltaan. Aiemmin jutussa puhuttiin Suomessa myytävästä MG 5 -täyssähköautosta. Kyse on kuitenkin paljon edullisemmasta polttomoottorimallista, jota ei myydä Suomessa. Esimerkiksi Suomessa myytävä MG 4 -sähköauto on saanut samaisessa turvallisuustestissä täydet viisi tähteä.
Olis mielenkiintoista tietää kuinka paljon ja miten tuo Australian turvatesti eroaa Euro NCAP:sta.![]()
Kunniatonta historiaa: Uutuusautot saivat nolla tähteä turvallisuustestissä
Suomessa myytävä kiinalaisvalmisteinen MG 5 -täyssähköauto sai turvallisuustestissä huonoimman arvosanan.www.mtvuutiset.fi
![]()
Here's What A Zero Star Crash Test Looks Like
ANCAP has crash-tested the MG 5 and Mahindra Scorpio, but it didn't end well as both cars received zero stars due to several limitations.www.motor1.com
Nolla tähteä, mitä ihmettä? Toisaalta ihmishengellä ei taida Kiinassa olla paljon arvoa.
Toisaalta Kiina menee siitä mistä aita on matalin, joten ei tämä yllättävää ole. Eihän kukaan tiedä kuoriiko noistakin maalit vuodessa parissa, millainen alusta oikeasti on ja mitä kestää, millainen ruostesuojaus, akun degredaatio yms. Yleisesti jo on kiinalaisten kanssa tehnyt töitä, voi todeta että vuodessa kahdessa siellä valmistettu tuote on yllättävän huono tuon ajan jälkeen ja käytännössä paalikamaa. Näin ainakin teollisuuden puolella, joten mahtaakohan olla ihan niin paljon eri asia tuo autoteollisuuskaan.![]()
Kunniatonta historiaa: Uutuusautot saivat nolla tähteä turvallisuustestissä
Suomessa myytävä kiinalaisvalmisteinen MG 5 -täyssähköauto sai turvallisuustestissä huonoimman arvosanan.www.mtvuutiset.fi
![]()
Here's What A Zero Star Crash Test Looks Like
ANCAP has crash-tested the MG 5 and Mahindra Scorpio, but it didn't end well as both cars received zero stars due to several limitations.www.motor1.com
Nolla tähteä, mitä ihmettä? Toisaalta ihmishengellä ei taida Kiinassa olla paljon arvoa.
Tarkoitatko siis normi 230V pistoketta? Eikö näitä ole ollut jo useammassakin autossa?Paras olisi jos autossa olisi yksinkertaisesti pistorasia esim. takakontissa, trunkissa, matkustamossa tai auton ulkopuolella.
Ei valitettavasti nähdä Teslassa tätä ensimmäisenä.Paras olisi jos autossa olisi yksinkertaisesti pistorasia esim. takakontissa, trunkissa, matkustamossa tai auton ulkopuolella. Mahdollisesti sellainen nähdään ensimmäisenä Teslalta, koska Elon ei noille latausporttiin kytkettäviin adaptereihin ole lämmennyt.
Eikös Cybertruckissa ole suoraan käypäset pistorasiat? Amerikkalaiset tavan että ”voimavirta” pistorasiat.Ei valitettavasti nähdä Teslassa tätä ensimmäisenä.
On, mutta en ole nähnyt 3,6kW tehoon kykeneviä.
Uusissa korealaisissa ollut jo pari vuotta tuo ominaisuus eli ei Tesla ole ensimmäinen.Eikös Cybertruckissa ole suoraan käypäset pistorasiat? Amerikkalaiset tavan että ”voimavirta” pistorasiat.
Eikös korealaisiin tarvitse adapterin?Uusissa korealaisissa ollut jo pari vuotta tuo ominaisuus eli ei Tesla ole ensimmäinen.
Ei sisälle tarvitse.Eikös korealaisiin tarvitse adapterin?
Mutta eikös F-150 Lightningissa ole ollut molemmat myös jo iät ja ajat?Eikös Cybertruckissa ole suoraan käypäset pistorasiat? Amerikkalaiset tavan että ”voimavirta” pistorasiat.
Niissä on sisällä takajalkatilassa suoraan 230v töpseli. Jos haluaa sähköä ulkopuolelta, niin tarvitsee tuon type2 -> suko adapterinEikös korealaisiin tarvitse adapterin?