- Liittynyt
- 07.11.2016
- Viestejä
- 1 821
EDIT: Jos hinta on kohdillaan niin tämä pistää ID3:n todella koville.
Varsinkin jos on viisipaikkainen, eikä neljä kuten ID3...
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
EDIT: Jos hinta on kohdillaan niin tämä pistää ID3:n todella koville.
Varsinkin jos on viisipaikkainen, eikä neljä kuten ID3...
Eikös ID3:sta vain ne ekat iso-akkuiset ollut 4 paikkaisia, nyt saa 5-paikkaisena kaikki versiot?
En jaksa uskoa pitkän matkan rahdinkuljetuksen ikinä toteutuvan nykymallin sähköautoilla: akusto painaa liian paljon ja latausajat, sekä ajolainsäädäntö ei mahdollista kustannustehokasta liikennöintiä. Ei varmaan tarvitse mainita ilmanvastuskertoimista. Rahdinkuljetus kaupungin sisällä, jossa on reilusti hidasajoa on toinen juttu(toki siihen on myös reilusti kilpailevia tekniikoita olemassa/tulossa).Itse olen pitänyt tuota rekkapuolta sähköistyksen kannalta aivan menetettynä tapauksena lähes kautta linjan, mutta tuon ajo/lepoajan kautta ajateltuna iso osa rekkaketjuista lienee sähköistettävissä ainakin omiin tunnelmiin verrattuna nopeastikin:
4,5h ajoa tyypillisellä keskivauhdilla 67km/h ( lähde) = 300km. Jos kulutus olisi vaikka tuo 1kwh/1km, 350-400kwh akku olisi pienellä puskurilla jo hallituissa olosuhteissa mahdollinen ratkaisu. Jo 400kwh keskilatausnopeudella 45min tauolla tuo 300kwh kulutus olisi ladattu. Maalitolpat siirtyy tietysti eteenpäin, jos keskituntinopeutta saadaan hilattua homman luonteen vuoksi ylöspäin tai jos kulutus nousee tiestön, kelin tai lastin vuoksi.
Ei näytä ihan mahdottomalta esim. 2030 tienoilla olla selkeimpiin rekkaketjuihin kehitettynä & rakennettuna infra sekä laitteet, jolla kyseiseen malliin päästään.
Oma lukunsa on tietenkin toiminta, missä lataus ei ole siellä kohteessa mahdollista, esim. pölliajo yms. Näissä sähköistys joko ohitettaneen kokonaan tai tilalle kehitetään vaihtoehtoinen teknologia, kuten esim. pidemmälle viety biokaasu, tms.
edit: Kaivelin lisää lähteitä sähkörekkojen kulutukseen. Konsensus 76 tonnin rekalle näyttää olevan lähes tuplat aiemmin bongaamastani, mitä ilmeisimmin pienemmän "rekan" lukemista: Tulos on noin 1,5-2kwh/km. Silloin tolpat tosiaan siirtyvät.
Dieseleillä kuljetaan vielä pitkään, mutta jokseenkin uskoisin itse polttokennorekkojen tulemiseen vaikka en muutoin polttokennohenkilöautoiluun usko. Toisaalta vedyn tankkaushinta olisi todella kallista, joten mielenkiintoista minkälainen tulevaisuuden näkymä on kaukoliikenteen osalta. Vety on jo kovassa kehityksessä lyhyen matkan rahti- sekä henkilöilmailun osalta ja voisi kuvitella infrankin vielä kehittyvän.En jaksa uskoa pitkän matkan rahdinkuljetuksen ikinä toteutuvan nykymallin sähköautoilla: akusto painaa liian paljon ja latausajat, sekä ajolainsäädäntö ei mahdollista kustannustehokasta liikennöintiä. Ei varmaan tarvitse mainita ilmanvastuskertoimista. Rahdinkuljetus kaupungin sisällä, jossa on reilusti hidasajoa on toinen juttu(toki siihen on myös reilusti kilpailevia tekniikoita olemassa/tulossa).
EDIT: Jos hinta on kohdillaan niin tämä pistää ID3:n todella koville.
OT mut jos voi mitenkään välttää tuota kapa sanaa. Juuri kukaan muu ei käytä sitä ja se ärsyttää melko hyvin.Ei taida ihan päästä Model 3:n kapa/painosuhteseen mutta näistä on vähäh vaikea löytää tietoa kun ei tiedä mitä kukin valmistaja laskee mukaan. Sanoisin että varsin hyvä yritys ainakin.
EDIT: Jos hinta on kohdillaan niin tämä pistää ID3:n todella koville.
Etuvetoisuus miinus Meganessa. Muuten ihan asialliset speksit.
Eikai siinä muuta ku että takaveto on parempi noin oletuksena autossa ku autossa? Neliveto sitten se mikä oikeasti hyvä.Onko siihen joku sähköautospesifinen syy miksi etuvetoinen on huonompi? Nelivetoa saa onneksi aika moneen sähköautoon.
20490€ näyttäisi olevan saksassa. Lähteeköhän tuosta Saksassa sitten vielä 9000€ hinnasta pois erilaisten tukien kautta?Dacia Springiä saadaan näköjään odottaa pidempään. Harmi, olisi ollut mielenkiintoista nähdä, mihin hinta asettuu.
"Täyssähköauto Dacia Spring in ennakkomyynti alkoi joissakin Keski-Euroopan maissa tovi sitten. Suomen ja muiden Pohjoismaiden osalta malliston aikataulu on kuitenkin edelleen avoinna.
Mallin kysyntä on ollut Keski-Euroopassa kovaa, eikä Springiä valitettavasti saada ennakkomyyntiin Suomessa vielä kuluvan vuoden aikana. "
Ota tuosta nyt selvää. Lukee kyllä että olisi tuossa hinnassa jo huomioitu.20490€ näyttäisi olevan saksassa. Lähteeköhän tuosta Saksassa sitten vielä 9000€ hinnasta pois erilaisten tukien kautta?
Spring
Entdecken Sie den Spring, das vollelektrische Stadtauto von Dacia: Reichweite, Batterie, Versionen und Preise. Konfigurieren Sie Ihr Fahrzeug oder vereinbaren Sie eine Probefahrt.www.dacia.de
30k€ tuollaisesta 27,4kWh akulla varustetusta purkista olisi kyllä vähän liikaaOta tuosta nyt selvää. Lukee kyllä että olisi tuossa hinnassa jo huomioitu.
30k 27kWh Daciasta olisi kyllä aika paljon enemmänkin kuin vähän liikaa30k€ tuollaisesta 27,4kWh akulla varustetusta purkista olisi kyllä vähän liikaa
30k 27kWh Daciasta olisi kyllä aika paljon enemmänkin kuin vähän liikaa
Samaa mieltä ehdottomasti, 5 tonnia lisää niin saa Mazdan jossa on 35 kWh akku ja laatukin todennäköisesti parempi.
Ilman muuta lähtee. Spring on Saksan halvin massatuotettu sähköauto ollen 4 k€ sähkö-Twingoakin halvempi. Tukien jälkeen hinnaksi jää 10 920 €. Sähköautolla on mahdollista säästää käyttöiän aikana 10 k€ energiakuluissa, joten sopiva polttisverrokki olisi joku tonnin tai parin käytetty.20490€ näyttäisi olevan saksassa. Lähteeköhän tuosta Saksassa sitten vielä 9000€ hinnasta pois erilaisten tukien kautta?
Spring
Entdecken Sie den Spring, das vollelektrische Stadtauto von Dacia: Reichweite, Batterie, Versionen und Preise. Konfigurieren Sie Ihr Fahrzeug oder vereinbaren Sie eine Probefahrt.www.dacia.de
Jos ilmastomuutoksen torjunta on syy, niin dieselmoottorit ei ole vielä haudattuja.Dieseleillä kuljetaan vielä pitkään, mutta jokseenkin uskoisin itse polttokennorekkojen tulemiseen vaikka en muutoin polttokennohenkilöautoiluun usko. Toisaalta vedyn tankkaushinta olisi todella kallista, joten mielenkiintoista minkälainen tulevaisuuden näkymä on kaukoliikenteen osalta. Vety on jo kovassa kehityksessä lyhyen matkan rahti- sekä henkilöilmailun osalta ja voisi kuvitella infrankin vielä kehittyvän.
Vedyn osalta kyse puhtaasta vedystä, eli nykykäsityksen mukaan puhtaan sähkönhinnasta. Jos uskotaan että sen seurauksena tuotantolaitosten hinnat ei kymmyskysymys.Toisaalta vedyn tankkaushinta olisi todella kallista, joten mielenkiintoista minkälainen tulevaisuuden näkymä on kaukoliikenteen osalta. Vety on jo kovassa kehityksessä lyhyen matkan rahti- sekä henkilöilmailun osalta ja voisi kuvitella infrankin vielä kehittyvän.
Ajoneuvokäytössä hinta on toki yksitekiä, mutta on siinäkin tapahduttava alenemista että se kw/h hinta painuu kilapilukyiseksi. Lisäksi huomioitava että seuraavanvuosikymenenaikana ei ole itsestään selvää että kehitys on edes suoraviivaisesti alenevaa.Akkukehityksen ei tarvi ottaa edes kovin kummoisia hyppyjä valmistuskustannusten osalta, kun voidaan suoraan haudata polttokennohenkilöautot silmää räpäyttämättä. Tämän hetken mallit ovat erittäin kalliita (Nexo arvio ~70000€) ja huonon suorituskyvyn lisäksi kuluttavat aika paljon euroja per 100km (Esim. Nexo Ruotsissa ~11€/100km eli peruspolttiksen verran).
Vety kävisi kumpaakin.Voihan tuo kaukoliikenteen kuljetus toimia kyllä ihan akustoilla varustetuilla sähköyhdistelmillä kunhan latausasemat on riittävän järeitä. Pääosinhan kaukoliikenne kulkee vain tiettyjä reittejä, joten ei nyt varmaan ihan tekemätön paikka, jos valtateiden raskas kaukoliikenne olisi sähköistetty ja ristevät menisivät vielä pitkään polttomoottoreilla.
Paljoko tähän tulisi maksuja lisää jos hakee auton Saksasta 6kk jälkeen? Dacia Spring hinta 12k mobile.de:ssä
Suomen hinta on varmaan aika lähelle Saksan hintaa ennen tukia. Suomessa on isompi ALV ja autovero jotka suurin piirtein kuittaantuvat 2000€ hankintatuella.Dacia on jo niin edullinen (saksassa), että jos suomessa olis hinta edes suurinpiirtein samaa luokkaa, niin kaupaksi kävisi. Veikkaan, että suomessa hinta on varmaan jossain 20k pinnassa, jolloin kauppa ei taida käydä.
Hieman offtopic, mutta vähän rupesi naurattamaan tämä tuore BMW:n I Vision Circular sähköauto-konsepti, kun selvästi BMW onnistuu edelleen jatkamaan ennusteen mukaista maskin kasvatusta
Dacia Springiä saadaan näköjään odottaa pidempään. Harmi, olisi ollut mielenkiintoista nähdä, mihin hinta asettuu.
"Täyssähköauto Dacia Spring in ennakkomyynti alkoi joissakin Keski-Euroopan maissa tovi sitten. Suomen ja muiden Pohjoismaiden osalta malliston aikataulu on kuitenkin edelleen avoinna.
Mallin kysyntä on ollut Keski-Euroopassa kovaa, eikä Springiä valitettavasti saada ennakkomyyntiin Suomessa vielä kuluvan vuoden aikana. "
Kuinka halvalla uusi auto pitäisi saada? Ei ne halvimmat uutena myytävät polttisautotkaan paljoa alta kahden kympin ole nykypäivänäVähän ollut hinta pettymys tuossa Daciassa. Siitä piti tulla edullinen, mutta ilmeisesti revitään käsistä tuollakin hinnalla. Ehkäpä Suomessa saadaan hankintatukea nostettua ensi vuonna.
Kuinka halvalla uusi auto pitäisi saada? Ei ne halvimmat uutena myytävät polttisautotkaan paljoa alta kahden kympin ole nykypäivänä
VW Up!, Skoda Citigo ja Seat Mii^ Mikä on tripletti? Voisko näistä käyttää ihan oikeita nimiä/merkkejä, niin löytäisi haullakin jotain.
Vedyn osalta kyse puhtaasta vedystä, eli nykykäsityksen mukaan puhtaan sähkönhinnasta. Jos uskotaan että sen seurauksena tuotantolaitosten hinnat ei kymmyskysymys.
Juu. Syystä että hyötysuhde on huonompi ja vedyn infra maksaa hunajata.Vedystä ei saa millään samanhintaista kuin sähköstä, mikäli se on sähköllä tuotettu
Jep. Maksoin e-upista uutena 18.500, vaihdossa uuteen ID.3:een hyvitettiin 22.500. Siis käytetysta autosta uuden listahinnan mukainen hyvitys. No joutu vaihtamaan, vaikka edelleen olen sitä mieltä että e-up (tai koko tripletti) on hinta/laatu paras (pikku)auto ikinä. Ajelin mm. Hki-Rauma-Hki vaan hakemaan pari laatikkoa kaljaa.VW Up!, Skoda Citigo ja Seat Mii
Edit: ja noista taitaa saada käytettynä enempi rahaa tilalle, kuin uutena.
Kun auringosta peräisin olevaa energiaa aletaan hyödyntämään siinä määrin kuin on välttämätöntä öljyn ja kivihiilen käytön lopettamiseksi, suurinta osaa voimaloista ei voida kytkeä suoraan verkkoon, eikä vedyn tuotantoon käytetyn sähkön hinta ole missään nimessä se, mitä siitä maksettaisiin sähkömarkkinoilla. Pikemminkin sähkön myynnistä verkkoon joutuisi maksamaan, kun vetyä tuottamalla lopputuotteen saa myytyä voitolla.Vedystä ei saa millään samanhintaista kuin sähköstä, mikäli se on sähköllä tuotettu
Kun auringosta peräisin olevaa energiaa aletaan hyödyntämään siinä määrin kuin on välttämätöntä öljyn ja kivihiilen käytön lopettamiseksi, suurinta osaa voimaloista ei voida kytkeä suoraan verkkoon, eikä vedyn tuotantoon käytetyn sähkön hinta ole missään nimessä se, mitä siitä maksettaisiin sähkömarkkinoilla. Pikemminkin sähkön myynnistä verkkoon joutuisi maksamaan, kun vetyä tuottamalla lopputuotteen saa myytyä voitolla.
Ongan sekin yksi mahdollisuus, mutta voisihan sitä ylijäämää lykätä akkuihinkin
Voit huviksesi laskea mitä se vaatii kun aletaan varastoimaan satoja MWh akkuihin kun meillä on jo nyt iso ongelma siitä miten akkumateriaalit riittää edes osan autokannan sähköistämiseen.
Not gonna happen.
Jaa että se on kaikki tai ei mitään?
Tässä kohtaa puhutaan niin isoista energiamääristä että akkujen osuus siinä menee pyöristysvirheisiin. Nykyisillä akkukemioilla siis.
Jos puhuttaisiin kaikesta, puhuttaisiin megawattituntien sijaan terawattitunneista ihan jo Suomen mittakaavassa. Jo tällä hetkellä kun tuuli- ja aurinkovoimaa on n. 10 % sähköntuotannosta, puhutaan n. 8 TWh vuosituotannosta. Jos fossiiliset korvattaisiin pelkästään sähköntuotannosta ja unohdettaisiin liikennepolttoaineet ja öljylämmitys, pitäisi määrä nelinkertaistaa. Parin viikon tuotannon puskuroiva energiavarasto olisi jo yli terawattitunnin.Jaa että se on kaikki tai ei mitään?
Ei näihin kyllä mitään NMC/NMO/NCA -kemioita kannattas tuhlata, jos litiumiakaan, koska vaihtoehtoisia kemioita ja tapoja on pitkä liuta: suola, happi, rauta, reDox flow:n eri kemiat, jne. Mutta niin vain näitä gigawatti-luokan akustojakin pykäillään:Tässä kohtaa puhutaan niin isoista energiamääristä että akkujen osuus siinä menee pyöristysvirheisiin. Nykyisillä akkukemioilla siis.
Se mitä sinne akkuihin kuitenkin saadaan laitettua, ei ole sen kalliimpaa kuin mitä siihen vedyn tuotantoon käytettävä sähkö. Nämä akut voivat jossain kohtaa olla ihan suoraan autonkin akkuja
News flash, ne polttokennotkin käyttävät harvinaisia metalleja siinä missä akkukennotkin
Suosittelen käyttämään tuen silloin, kun sitä on saatavilla. Tuki alkaa muuttua turhaksi ja poistuu, kun sähköautojen hinnat laskee ja käytettyjä alkaa tupsahdella markkinoille, latausinfran parantuessa samalla.Kylläpä olisi mukava, kun meillä olisi sisäpiiriläinen antamassa vähän vinkkiä milloin hankintatuki tulisi muuttumaan nykyistä suopeammaksi
Luulisi tuohon nyt jossain vaiheessa olevan tulossa parannusta.