Hyndai Ioniq 5 takaveto koeajettu.
Siisti sisusta, tarpeeksi laadukas, hyvät käsituet molemmilla puolilla myös edessä ja takana. Se liukuva keskikonsoli on oikeasti ihan kätevä, ainakin itse tykkäsin että se jalkatila "levenee" apukuskinkin puolelle tarvittaessa. Penkit hyvät tai ainakin riittävän hyvät. Näytöt paljon paremmat, kuin ainakin ID.4/ID.3 ja valikotkin nopeita käyttää - sekä myös kustomoitavissa. Tykkäsin myös ratin "favourites"-napista, jonka alle saisi halutessaan säädettyä mitä nyt kaipaakaan.
Hetkellistä kulutusta en millään meinannut saada näkymiin lukemana, vaan näkyi vaan se näytön alareunassa oleva "pylväsdiagrammi" josta sen pystyy arvioimaan. Sinällään onneksi range näkyi näytössä kokoajan.
Nopeus riittävä. Varsin hiljainenkin.
Takapenkillä hyvät tilat varsinkin aikuisille, penkkien muotoilu ainakin omasta mielestä auttaa ja omaan makuun paremmat tilat oli kuin ID.4 tai Enyaq. Takapenkkien liu-utus eteenäin on kätevä olla olemassa, ne saa tosin niin eteen liukumaan ettei oikein istumaankaan kukaan mahdu. Mutta sinällään hyvät kuitenkin, voi vaikka toisen puolen penkkirivistön liu-uttaa eteen ja jättää toisen vielä norrmiasentoon esim. kolmelleen matkustaessa.
Kaistavahti toimi varsin hyvin, pikkuisen ns. "aktiivisempaa nykimistä" siinä on vs. Teslan vastaava, mutta pystyi kuitenkin hyvin siihen luottamaan ja hyvin se teillä ohjaili. Se ei myöskään pitänyt mitään ID.4 tyyppistä "pimpeli pom ota ratista kiinni" -ttyyppistä ulinaa, vaan hiljainen huomautus siitä. Pieni, mutta tärkeä asia ne äänet noissa avustimissa, että ne on joko poissa tai maltillisia.
Takontti on varsin korkea ja matala, en päässyt testaamaan tällä kertaa kärryjä jne. Varmaan ihan ok, mutta ei tuo nyt erityisen isolta vaikuttanut -saatta olla että lastenrattaiden pyörät jo siellä "kontin perällä" ottaa kattoon kiinni.
Mediasyystemit vaikuttivat näppäriltä ja sulavilta. Ainoa, mitä jäin kaipaamaan oli ehkä sellainen selkeä fyysinen "koti-näppäin". Fyysisiä näppäimiä oli suunnilleen sopivasti noin muuten, mitä nyt penkinlämmitys voisi olla suoranakin nappina.
HUD:näyttö kyllä itsellä rupee melkeenpä silmiä särkemään, mutta onneksi hyvät ajotilanäytöt varsinkin verrattuna ID.4 korvaa sen hyvin. Kontin sai auki kaukosäätimestä, mikä on must tämän hintaisissa autoissa. Tässä versiossa ei ollut sitä "lepopenkkiasentoa" tai en sitä löytänyt,mutta muuten penkin säädöt hyvät.
Ajoltaan hyvä ja tasapainoinen, ei varsinaista moitittavaa. Näkyvyyskin parempi, kuin ID.4:ssa ja ID.3:ssa joissa ainakin omasta mielestä A pilari osuu pahemmin näkökentttään.
Hyvä auto, ja itselle suurin puute olisi tämän kanssa lähinnä takakontin näennäinen pienuus ja mahdollisesti suksiluukun puute. Mutta tosiaan testattava vielä joskus lastenistuimet telakoineen jne.
Kulutuksesta en oikein saanut tolkkua, oisko se sitten ollut joku 25wh/100km - ajelin noin 110 km/h +10 ja lievä sade. Rangea ois ollut kait joku 350km tms. luokkaaa.
Omassa koeajorankingissa nyt Tesla 3 ja Ioniq 5 kärkikahinoissa. Veikkaan kyllä Model Y:n menevän sitten ohi, kun itse tuota kontin kokoa ja takapenkin tilavuutta arvotan melko korkealle kuitenkin. Mutta ainakin oma mutu on, että Hyndai on parempi valinta, kuin VAG vastineet.