Yleistä keskustelua sähköautoista

Millä logiikalla se käytetyn auton arvoon vaikuttaa, kun eihän sen auton hinta uutenakaan muutu miksikään, vaikka siitä uuden auton hinnasta joku muu maksaisikin eri suuruisen osan?

Esimerkki:

Herra X ostaa uuden sähköauton 2021 ja sen hinta on 50k€ ja siihen saa tukea 2k€. Maksettavaa hänelle itselleen jää 48k€.
Sinä olisit ostamassa uutta tai vähän käytettyä sähköautoa vuonna 2022. Herra X voisi myydä oman vuoden vanhan käytettynsä hintaan 40k€. Uuden samanlaisen saisit hintaan 50k€, johon saat tuen noston myötä 10k€ tukea. Kumman ostaisit?
 
Minulla olisi pieni täsmäkysymys mielenkiinnosta liittyen sähköautojen huoltoon. Eli kun suurimmassa osassa sähköautoista on 1kpl sähkömoottori/akseli, niin miten pitkiä vaihtovälejä peräöljyillä on? Toivottavasti on kuitenkin vaihtovälit olemassa, kun ikuisia öljyjä ei ole olemassa.
 
Minulla olisi pieni täsmäkysymys mielenkiinnosta liittyen sähköautojen huoltoon. Eli kun suurimmassa osassa sähköautoista on 1kpl sähkömoottori/akseli, niin miten pitkiä vaihtovälejä peräöljyillä on? Toivottavasti on kuitenkin vaihtovälit olemassa, kun ikuisia öljyjä ei ole olemassa.

Enpä ole missään autossa törmännyt että peräöljyt käskettäisiin vaihtaa säännöllisesti, muuta kuin tilanteissa että että on ylitetty vesistö, ja mahdollisesti sellaisella korkeudella että huohotuksen kautta päässyt vettä sisälle, eli käytännössä maastureilla.

Eihän öljy tuolla joudu edes mitenkään äärimmäisiin olosuhteisiin (lämpötila tai polttomoottorin palamistuotteiden kanssa kosketuksiin).
 
Minulla olisi pieni täsmäkysymys mielenkiinnosta liittyen sähköautojen huoltoon. Eli kun suurimmassa osassa sähköautoista on 1kpl sähkömoottori/akseli, niin miten pitkiä vaihtovälejä peräöljyillä on? Toivottavasti on kuitenkin vaihtovälit olemassa, kun ikuisia öljyjä ei ole olemassa.
Ei taida fossiilisilla olla perän öljyillä vaihtoväliä? Pl joku ammatti /maasto kalusto.
 
Enpä ole missään autossa törmännyt että peräöljyt käskettäisiin vaihtaa säännöllisesti, muuta kuin tilanteissa että että on ylitetty vesistö, ja mahdollisesti sellaisella korkeudella että huohotuksen kautta päässyt vettä sisälle, eli käytännössä maastureilla.

Eihän öljy tuolla joudu edes mitenkään äärimmäisiin olosuhteisiin (lämpötila tai polttomoottorin palamistuotteiden kanssa kosketuksiin).
Itse kyllä huomannut että kyllä ne peräöljyt muuttuu ajan myötä melko jähmeäksi ja kummasti kulutus pienenee kun vaihtaa uusiin. Toki eipä tämä niille vaikuta jotka vaihtaa 100tkm tai aikasemmin auton pois, mutta jos meinaa pitää pitempään ni kyllä itse vaihtaisin viimeistään 120tkm kohdalla.
 
Ei taida fossiilisilla olla perän öljyillä vaihtoväliä? Pl joku ammatti /maasto kalusto.
Kyllä taitaa takavedoissa varsinkin olla perissä proput ja peräöljyä saatavilla, eli vaihdettavaksi tarkoitettu. Sähköautossahan periaatteessa perä on vielä kovemmalla heti käytössä olevan väännön vuoksi, joten omasta mielestä aika fataali suunnitteluvirhe, jos ei ole edes proppuja perässä. Siksi olisi mielenkiintoista tietää, onko eri merkeillä huoltoohjelma peräöljyille tai edes proput perissä.
 
Ainoa poikkeus voisi olla alkuperäinen mini, jossa vaihteisto ikäänkuin öljypohjassa.
 
100tkm välein on ihan fiksua vaihtaa, autossa kuin autossa.

Karkeasti jaoteltuna -30 - +60 astetta vaihteluväli öljynlämmössä on kyllä enemmän kuin riittävä kondenssille.
 
Jos päästään pikkuhiljaa tästä tukiväännöstä yli, olisi mielenkiintoista kuulla minkälaisia kokemuksia jo sähköauton hankkineilla on eri kotilatausvaihtoehdoista. Mitä laturimerkkejä ja asennusfirmoja on koettu hyväksi ja voisi suositella eteenpäin.

Ellin VAG-brändätyt laturit ovat ihan päteviä. Tai siis, kyseessä on sama laturi, mutta VW/Seat/Skoda/Cupra yms. muovipaneeleilla, maksimissaan tarjoaa 11kW tehoa. Peruslaturi maksaa ~600€ ja se parempi laturi jossa on rfid ja appit ja nää maksaa ~1000€. Siistin näköinen ja näppärä, saa optiona myös 7.5m latauskaapelin (kiinteä). Asennus maksoi tuolle vehkeelle itselleni sen 270€. Jos ostaa tuon asennuksen kanssa on hinta jotain 1500€ tms. Itse nettosin oman sähkärin hoitamaan ne parin metrin piuhoitukset katokseen. Elikkä itselläni on tällainen.
 
Itse tuli tilattua VW oma eli juurikin tuo Ellin laturi. Oli vielä alessa alle 500€ kun tilattiin. Asennuksen teki emännän veli joka omaa tarvittavat luvat asiaan. Tuli otettu tuolla 7,5m piuhalla ja aluksi tuntui että on kyllä pitkä mutta nyt käytössä oli aika must tuo pidempi. Autokatos kahdella autolla ja laturi keskellä. ID4 laturi luukku oikella takana ja GTE passatissa edessä. Eli tuo 7,5m mahdollistaa sen että voit parkkeerata mihin vain ja miten vain katoksessa niin aina riittää piuha perille. 4m perus piuhalla olisi jo ID4 ollut pakko aina pakittaa katokseen tallin eteen. Pihan saa laturin ympärille kerälle näppärästi ja pysyy hyvin siinä.

ID. Charger | Elli.eco - A brand of the Volkswagen Group


EDIT: Itse asiassa halvempi tilata irkuista kuin suomen hinnoilla. Ei paljoa mutta on halvempi. Kuitenkin EU maa niin ei tule yllätyksiä verraten esim Briteistä tilatessa.
ID. Charger | Elli.eco - A brand of the Volkswagen Group
 
Mulla on Charge Ampsin 11 kW Halo myös 7,5 metrin (about) piuhalla ja ei kyllä yhtään lyhyempi sais olla. Laturi on talon seinässä ja pihassa ei ole katosta, joten autot ovat vähän miten sattuu. Tuolla johtopituudella ei tarvitse erikseen siirrellä muita autoja ennen latausta, jos sattuu olemaan latauksen "optimipaikalla" joku muu tiellä. Otin tuon laturin Fortumin kotilatauksen kautta 160 kWh paketilla. Laturi ja asennus ei maksanut tilaushetkellä mitään extraa. Ei taida koko tuotetta olla enää tarjolla, ainakin sivu kadonnut netistä, kehottavat pelkästään ottamaan yhteyttä. Varmaan hinnoittelu oli turhan hankala/erikoinen, että ei kauppa käynyt. Käytännössä joudun maksamaan 26 e/kk laturista ja sähköt oman sopparin/kulutuksen mukaan.

Fortumin palvelun kk-maksu 160 kWh paketilla on/oli 50 €. Tästä kk-maksusta vähennetään käytetty sähkö 0,15 €/kWh hinnalla. Tämän jälkeen maksuun lisätään 160 kWh ylittävä sähkön määrä samalla 0,15 €/kWh hinnalla. Eli käytännössä, jos yli 160 kWh tulee käytettyä, lopputulos on 50 € - 160 kWh*0,15 €/kWh = 26 €/kk. Juju tässä on se, että jos käytät vähemmän kuin 160 kWh, niin tuo 50 eurosta tehtävä hyvitys jää pienemmäksi kuin 24 € eli kk-maksu nousee. Noita paketteja oli erilaisia ja ilmeisesti ajatuksena oli, että porukalla olisi jäänyt järjestäen käyttämättä noita hyvityksiä eli kk-maksu olisi ollut iso. Porkkanana oli isomman paketin parempi laturi, mutta pyytämällä pieneenkin pakettiin sai 11 kW laturiversion.

Itsellä onneksi tuo paketti tulee efektiivisesti aina täyteen, niin saan nauttia tuosta 26 e/kk maksusta. Soppari on sanottavissa irti milloin tahansa, ei ole mitään pakkoaikaa. Laskennallisesti kk-maksu alkaa tulla kalliimmaksi kuin kertapaketti (samalla laturilla) 3-4 vuoden jälkeen. Varmaan siinä kohtaa irtisanon ja katson tulevatko hakemaan laturin pois, vähän epäilen... Tilaus on sinällään täyttänyt tavoitteet eli sain laturin ja asennuksen nopeasti ilman isompaa maksua ja voin rauhassa katsella mitä laturirintamalla on tulossa uutuuksia. Käytännössä varmaan 2-paikkainen laturi olis näppärin, että sais talvella sisätilalämmityksen molempiin ilman akun käyttämistä. Varsinaiseen lataukseen kyllä riittäisi yksipaikkainenkin.
 
Enpä ole missään autossa törmännyt että peräöljyt käskettäisiin vaihtaa säännöllisesti, muuta kuin tilanteissa että että on ylitetty vesistö, ja mahdollisesti sellaisella korkeudella että huohotuksen kautta päässyt vettä sisälle, eli käytännössä maastureilla.

Eihän öljy tuolla joudu edes mitenkään äärimmäisiin olosuhteisiin (lämpötila tai polttomoottorin palamistuotteiden kanssa kosketuksiin).

Olikos Nissan Leafin huolto-ohjelmassa toi peräöljyjen vaihto. Pitäähän sitä jotain vaihtaa että saa huollolle hintaa. Vai Zoe, no jompikumpi.
 
Jos päästään pikkuhiljaa tästä tukiväännöstä yli, olisi mielenkiintoista kuulla minkälaisia kokemuksia jo sähköauton hankkineilla on eri kotilatausvaihtoehdoista. Mitä laturimerkkejä ja asennusfirmoja on koettu hyväksi ja voisi suositella eteenpäin.
Laturien ja asennusten hinnoissa voisi melkein epäillä kartellia, niin samanlaisia ne ovat. Periaatteessa mahdollinen merkin oma on halvin; Teslalla Wall Connector ja VW:llä Elli. Muut karkeasti samanhintaisia kaikki (= rajusti ylihinnoiteltuja).

Asennus maksaa yleensä suunnilleen saman kuin laite. Isommat firmat ottavat asennuksista varsin reilusti, 600-800 €. Varmaan joku urakkamaailman kautta kilpailutettu halvin. Kaikkein edullisin ehkä voimavirtaan kytkettävä laite, koskaä sähkäri ei osaa pelkästä vv:sta laskuttaa kättä ja jalkaa.
 
Heitetään nyt omasta tilanteesta rahakeskusteluun tähän väliin.
Vaimo käy töissä toisella paikkakunnalla, ajoa tulee n. 40-45tkm/a riippuen vuoroista ja miten vapaa-ajalla haluaa Suomessa matkustaa. Autona ostettiin vähän ajettu lähes uusi diesel 20t€.
Kk-lyhennys 350€, polttoaineisiin mennyt 250-300€/kk.
Laitettiin Mustang Mach-E tilaukseen, kk-lyhennys tulee olemaan 800€/kk. Huolto+vakuutusmaksut/a melko samaa luokkaa molemmissa autoissa näillä ajoilla.
Vaimo saa sähköä autoa ladata työpaikalla, sukorasiasta tulee sen verran sähköä, että 10-12h vuoroja kun tekee niin pääsee kotiin työnantajan piikkiin.
Kokonaiskustannus kasvaa n. 200€, minkä minä maksan mielelläni jotta saan edes välillä ajaa Mustangilla, olkoonkin sähköinen.
Varmaan hybridi olisi tullut jos vaimo saisi työmatkat mentyä kokonaan sähköllä ainakin kesäisin, mutta kulutus kesälläkin lienee 1,5l-2l välillä, talvella taas lähempänä 4l jolloin säästöä ei syntyisi juuri ollenkaan. Myös todennäköisesti prosentuaalisesti pienempi arvonalenema vaikutti täyssähköisen valintaan.
 
Heitetään nyt omasta tilanteesta rahakeskusteluun tähän väliin.
Vaimo käy töissä toisella paikkakunnalla, ajoa tulee n. 40-45tkm/a riippuen vuoroista ja miten vapaa-ajalla haluaa Suomessa matkustaa. Autona ostettiin vähän ajettu lähes uusi diesel 20t€.
Kk-lyhennys 350€, polttoaineisiin mennyt 250-300€/kk.
Laitettiin Mustang Mach-E tilaukseen, kk-lyhennys tulee olemaan 800€/kk. Huolto+vakuutusmaksut/a melko samaa luokkaa molemmissa autoissa näillä ajoilla.
Vaimo saa sähköä autoa ladata työpaikalla, sukorasiasta tulee sen verran sähköä, että 10-12h vuoroja kun tekee niin pääsee kotiin työnantajan piikkiin.
Kokonaiskustannus kasvaa n. 200€, minkä minä maksan mielelläni jotta saan edes välillä ajaa Mustangilla, olkoonkin sähköinen.
Varmaan hybridi olisi tullut jos vaimo saisi työmatkat mentyä kokonaan sähköllä ainakin kesäisin, mutta kulutus kesälläkin lienee 1,5l-2l välillä, talvella taas lähempänä 4l jolloin säästöä ei syntyisi juuri ollenkaan. Myös todennäköisesti prosentuaalisesti pienempi arvonalenema vaikutti täyssähköisen valintaan.
Tuo mustangi on ihan hienon oloinen vehje. Vaikka en ymmärrä miksi sen on nimetty mustangiksi pitäisi käydä kattomassa minkä kokoinen oikeasti on.

Tuossa laskelmasta varmaa mukana arvonalenema joka tuolla vanhalla dieselillä ehkä luokkaa 170€/kk ja versiosta riippuen Fordilla vähintään 400€/kk?
 
Heitetään nyt omasta tilanteesta rahakeskusteluun tähän väliin.
Vaimo käy töissä toisella paikkakunnalla, ajoa tulee n. 40-45tkm/a riippuen vuoroista ja miten vapaa-ajalla haluaa Suomessa matkustaa. Autona ostettiin vähän ajettu lähes uusi diesel 20t€.
Kk-lyhennys 350€, polttoaineisiin mennyt 250-300€/kk.
Laitettiin Mustang Mach-E tilaukseen, kk-lyhennys tulee olemaan 800€/kk. Huolto+vakuutusmaksut/a melko samaa luokkaa molemmissa autoissa näillä ajoilla.
Vaimo saa sähköä autoa ladata työpaikalla, sukorasiasta tulee sen verran sähköä, että 10-12h vuoroja kun tekee niin pääsee kotiin työnantajan piikkiin.
Kokonaiskustannus kasvaa n. 200€, minkä minä maksan mielelläni jotta saan edes välillä ajaa Mustangilla, olkoonkin sähköinen.
Varmaan hybridi olisi tullut jos vaimo saisi työmatkat mentyä kokonaan sähköllä ainakin kesäisin, mutta kulutus kesälläkin lienee 1,5l-2l välillä, talvella taas lähempänä 4l jolloin säästöä ei syntyisi juuri ollenkaan. Myös todennäköisesti prosentuaalisesti pienempi arvonalenema vaikutti täyssähköisen valintaan.
Noihin ajoihin sähköauto sopii kyllä hyvin.
Onko laskelmassa mukana muuallakin kuin työpaikalla "ilmaiseksi" ladatut sähköt? Arvonalemisesta joku jo kysyikin, ei liene sekään mukana laskuissa? Miten kotona lataaminen, latauslaite + asennus?
Mielenkiintoista olisi myös tietää mikä "halpa" diesel auto on yhtä kallis vakuuttaa kuin n. 50k€ sähkis?
 
Arvonalemisesta joku jo kysyikin, ei liene sekään mukana laskuissa?
Arvonaleneman pitäisi kyllä sisältyä kk lyhennykseen, ei sitä enää päälle lisätä. Ainakin toivottavasti kukaan ei kk erää niin alas saa viilattua etteikö näin olisi.
 
Arvonaleneman pitäisi kyllä sisältyä kk lyhennykseen, ei sitä enää päälle lisätä. Ainakin toivottavasti kukaan ei kk erää niin alas saa viilattua etteikö näin olisi.
Kuulostaa vaan pieneltä tuo 800€/kk jos tuon hintaluokan auto ja kilometrejä tulee melko paljon?
 
Kuulostaa vaan pieneltä tuo 800€/kk jos tuon hintaluokan auto ja kilometrejä tulee melko paljon?
Jos on 10000e käsirahaa, niin noin 800 eurolla kuukaudessa maksaa Long Range Mach-E:n lainan kokonaan pois viidessä vuodessa. Mach-E:n perusmalliin ei tarvittaisi edes käsirahaa, niin olis maksettu pois.
 
Noihin ajoihin sähköauto sopii kyllä hyvin.
Onko laskelmassa mukana muuallakin kuin työpaikalla "ilmaiseksi" ladatut sähköt? Arvonalemisesta joku jo kysyikin, ei liene sekään mukana laskuissa? Miten kotona lataaminen, latauslaite + asennus?
Mielenkiintoista olisi myös tietää mikä "halpa" diesel auto on yhtä kallis vakuuttaa kuin n. 50k€ sähkis?

Esim mersu ja bemari
 
Noihin ajoihin sähköauto sopii kyllä hyvin.
Onko laskelmassa mukana muuallakin kuin työpaikalla "ilmaiseksi" ladatut sähköt? Arvonalemisesta joku jo kysyikin, ei liene sekään mukana laskuissa? Miten kotona lataaminen, latauslaite + asennus?
Mielenkiintoista olisi myös tietää mikä "halpa" diesel auto on yhtä kallis vakuuttaa kuin n. 50k€ sähkis?
Ensinmäinen vuosi tulee paljon ajoa, jonka jälkeen vähenee huomattavasti perheenlisäyksen myötä.
Kotona onnistuu lataaminen, käytännössä maksaa vain laite, sähköasentajaksi löytyy lähipiiristä. Tulee voimavirtapistoke ja siirrettävä laturi.
Tarkoitin, että dieselin nykyiset 3huoltoa+vakuutukset vuodessa samaa luokkaa kuin mustangin 1,5huoltoa+vakuutukset ovat.
 
Ei mene hirveän vahvasti GM:n chevy bolt ev:lla. Tosin artikkelin mukaan GM yrittää kerätä rahat takaisin lg:lta, joka on valmistanut akut.

The expanded recall now includes all Bolt EV models ever produced, casting a shadow over GM’s first mainstream electric vehicle, as it attempts to transition to exclusively sell EVs by 2035. It also adds to billions of dollars in problems for new EVs amid the Biden administration’s push for 50% of all new cars sold to be electric vehicles by 2030.

 
Ei mene hirveän vahvasti GM:n chevy bolt ev:lla. Tosin artikkelin mukaan GM yrittää kerätä rahat takaisin lg:lta, joka on valmistanut akut.


Ei hyvää päivää mitkä sivut. 29 kpl seurantavirityksiä joka on kyllä jonkin sortin ennättys. Älä linkkaa tämmöisiä tänne, kiitos

1629620165714.png
 
Kyllä taitaa takavedoissa varsinkin olla perissä proput ja peräöljyä saatavilla, eli vaihdettavaksi tarkoitettu. Sähköautossahan periaatteessa perä on vielä kovemmalla heti käytössä olevan väännön vuoksi, joten omasta mielestä aika fataali suunnitteluvirhe, jos ei ole edes proppuja perässä. Siksi olisi mielenkiintoista tietää, onko eri merkeillä huoltoohjelma peräöljyille tai edes proput perissä.
Suurimmassa osassa autoistahan "perä" on vaihteistossa. Se että ei ole roppua ei oikeastaan ole kovin merkityksellistä, koska öljyn laskeminen ulos irroittamalla öljypohja (takavetoisessa tasasuspyörästön koppa) ei ole mikään kovin ihmeellinen juttu, mutta monessa autossa voimansiirron öljynvaihdot eivät ole huolto-ohjelmassa, niiden katsotaan kestävän koko suunnitellun elinikän.

Sähköautossa perässä on kyllä käytännössä aina pienemmät voimat kuin vastaavassa polttiksessa, sen puolesta perä kyllä rasittuu vähemmän.
 
Vähäsen aikaa sitten täälläkin oli keskustelua sähköautojen langattomasta lataamisesta.
Tässä tuore uutinen yhdestä mallista joka ehkä on saamassa langattoman latauksen.
 
Hyndai Ioniq 5 takaveto koeajettu.

Siisti sisusta, tarpeeksi laadukas, hyvät käsituet molemmilla puolilla myös edessä ja takana. Se liukuva keskikonsoli on oikeasti ihan kätevä, ainakin itse tykkäsin että se jalkatila "levenee" apukuskinkin puolelle tarvittaessa. Penkit hyvät tai ainakin riittävän hyvät. Näytöt paljon paremmat, kuin ainakin ID.4/ID.3 ja valikotkin nopeita käyttää - sekä myös kustomoitavissa. Tykkäsin myös ratin "favourites"-napista, jonka alle saisi halutessaan säädettyä mitä nyt kaipaakaan.
Hetkellistä kulutusta en millään meinannut saada näkymiin lukemana, vaan näkyi vaan se näytön alareunassa oleva "pylväsdiagrammi" josta sen pystyy arvioimaan. Sinällään onneksi range näkyi näytössä kokoajan.
Nopeus riittävä. Varsin hiljainenkin.
Takapenkillä hyvät tilat varsinkin aikuisille, penkkien muotoilu ainakin omasta mielestä auttaa ja omaan makuun paremmat tilat oli kuin ID.4 tai Enyaq. Takapenkkien liu-utus eteenäin on kätevä olla olemassa, ne saa tosin niin eteen liukumaan ettei oikein istumaankaan kukaan mahdu. Mutta sinällään hyvät kuitenkin, voi vaikka toisen puolen penkkirivistön liu-uttaa eteen ja jättää toisen vielä norrmiasentoon esim. kolmelleen matkustaessa.
Kaistavahti toimi varsin hyvin, pikkuisen ns. "aktiivisempaa nykimistä" siinä on vs. Teslan vastaava, mutta pystyi kuitenkin hyvin siihen luottamaan ja hyvin se teillä ohjaili. Se ei myöskään pitänyt mitään ID.4 tyyppistä "pimpeli pom ota ratista kiinni" -ttyyppistä ulinaa, vaan hiljainen huomautus siitä. Pieni, mutta tärkeä asia ne äänet noissa avustimissa, että ne on joko poissa tai maltillisia.
Takontti on varsin korkea ja matala, en päässyt testaamaan tällä kertaa kärryjä jne. Varmaan ihan ok, mutta ei tuo nyt erityisen isolta vaikuttanut -saatta olla että lastenrattaiden pyörät jo siellä "kontin perällä" ottaa kattoon kiinni.
Mediasyystemit vaikuttivat näppäriltä ja sulavilta. Ainoa, mitä jäin kaipaamaan oli ehkä sellainen selkeä fyysinen "koti-näppäin". Fyysisiä näppäimiä oli suunnilleen sopivasti noin muuten, mitä nyt penkinlämmitys voisi olla suoranakin nappina.
HUD:näyttö kyllä itsellä rupee melkeenpä silmiä särkemään, mutta onneksi hyvät ajotilanäytöt varsinkin verrattuna ID.4 korvaa sen hyvin. Kontin sai auki kaukosäätimestä, mikä on must tämän hintaisissa autoissa. Tässä versiossa ei ollut sitä "lepopenkkiasentoa" tai en sitä löytänyt,mutta muuten penkin säädöt hyvät.
Ajoltaan hyvä ja tasapainoinen, ei varsinaista moitittavaa. Näkyvyyskin parempi, kuin ID.4:ssa ja ID.3:ssa joissa ainakin omasta mielestä A pilari osuu pahemmin näkökentttään.

Hyvä auto, ja itselle suurin puute olisi tämän kanssa lähinnä takakontin näennäinen pienuus ja mahdollisesti suksiluukun puute. Mutta tosiaan testattava vielä joskus lastenistuimet telakoineen jne.
Kulutuksesta en oikein saanut tolkkua, oisko se sitten ollut joku 25wh/100km - ajelin noin 110 km/h +10 ja lievä sade. Rangea ois ollut kait joku 350km tms. luokkaaa.

Omassa koeajorankingissa nyt Tesla 3 ja Ioniq 5 kärkikahinoissa. Veikkaan kyllä Model Y:n menevän sitten ohi, kun itse tuota kontin kokoa ja takapenkin tilavuutta arvotan melko korkealle kuitenkin. Mutta ainakin oma mutu on, että Hyndai on parempi valinta, kuin VAG vastineet.
 
Nyt on Björnkin ajanut 500 Cabrion. Katto auki 90 km/h nopeudessa ei suurta vaikutusta kulutukseen, jos ilmastointi vastavuoroisesti pois päältä. Toki polttisavossa voi syksymmällä kääntää lämmitystä suuremmalle ja hyöty käyttää hukkalämmön. Tuossa jos vastuksilla lämmittää harakoille range kärsii varmasti, mutta toisaalta nurkka-ajossa se ei näy kuin sähkölaskussa.

Kommenttien mukaan siitä löytyy myös takapenkkien päälle asennettava ilmanohjain sekä etuikkunan kaaresta nostettava lippa, joita Björn ei huomioinut. Täytyy kyllä käydä koeajamassa ja selvittää ominaisuuksista tarkemmin.

Kesällä Jyväskylä-Helsinki menee yhdellä pysähdyksellä, mutta miten käytännössä talvella? Mitattu range oli 90 km/h 260 km, 120 km/h 170 km. Sanoisin yhden max 25 min/75% latauksen tuolla välillä olevan hyväksyttävä, kaksi pysähdystä menisi jo kikkailuksi.

Kaupunki ja maaseutupyörityksessä arvostaisin avokattoa, maantiellä hyvää infotainmenttia ja kaistavahtia. Sähkönä suorituskyky näyttää olevan riittävä perusautoon. Auton ilmoittama 95-100 kW varsin viiveettömästi ihan toiselta planeetalta verrattuna 70hv bensaan, josta käytössä 30-40hv järkevillä kierrosluvuilla. Onhan noissa toki Abarthit, mutta niiden hinnat jo veroineen sähkömallin hinnoissa.

Hintaa pikkuautoksi toki paljon, mutta moderniksi avoksi kohtuullinen erityisesti keskieuroopan sähköautotuilla.




 
Kaupunki ja maaseutupyörityksessä arvostaisin avokattoa, maantiellä hyvää infotainmenttia ja kaistavahtia. Sähkönä suorituskyky näyttää olevan riittävä perusautoon. Auton ilmoittama 95-100 kW varsin viiveettömästi ihan toiselta planeetalta verrattuna 70hv bensaan, josta käytössä 30-40hv järkevillä kierrosluvuilla. Onhan noissa toki Abarthit, mutta niiden hinnat jo veroineen sähkömallin hinnoissa.
[/SPOILER]

Tietenkin tässä pitäisi miettiä että sähkömallin ostamalla ostat ns. alkaenmallin ja abarth on se fiattien ferrari huippumalli missä fiilistä.
Ostaisin abarthin. Käyttökulujen erot tässä luokassa niin olemattomat että en edes harkitsisi sähkömallia abarthin ohi ellei joku kuvitteellinen ideologia muka ympäristöystävällisyydestä vetäisi puoleensa.
 
Tietenkin tässä pitäisi miettiä että sähkömallin ostamalla ostat ns. alkaenmallin ja abarth on se fiattien ferrari huippumalli missä fiilistä.
Ostaisin abarthin. Käyttökulujen erot tässä luokassa niin olemattomat että en edes harkitsisi sähkömallia abarthin ohi ellei joku kuvitteellinen ideologia muka ympäristöystävällisyydestä vetäisi puoleensa.
Uutta Fiat 500 ei taida saada kuin täyssähkönä.
 
Tietenkin tässä pitäisi miettiä että sähkömallin ostamalla ostat ns. alkaenmallin ja abarth on se fiattien ferrari huippumalli missä fiilistä.
Ostaisin abarthin. Käyttökulujen erot tässä luokassa niin olemattomat että en edes harkitsisi sähkömallia abarthin ohi ellei joku kuvitteellinen ideologia muka ympäristöystävällisyydestä vetäisi puoleensa.

Kaikilla on toki omat autonhankintakriteerinsä. Itse ajan nyt (itselataavalla)hybridillä ja pidän sähköistetyllä voimalinjalla ajosta. Sähköautoa en ole ajanut, enkä sellaisen hankintaa pysty itselleni perustelemaan käyttökuluilla, kiihtyvyydellä ym. Avoautokokemus voisi olla se tekijä, kun ei avohybrideitäkään ole saatavilla.

T-Roc Cabriolet 1.5 TSI DSG coasting toiminnolla oli kyllä jo melkein hybridi ja siinä meni konttiin iso matkalaukku + lentolaukku. Siinä oli myös hyvät stereot. Mutta se on VAG. Toyotalla jos olisi nyt tarjolla C-HR avo T-Roc tyyliin olisin ostohousut jalassa liikkeellä.
 
Ioniq 5:sta kävin kokeilemassa eilen kaatosateessa ja ihan positiivisen kuvan jätti. Hyvä auto ajaa, HUDi oli hyvä ja käyttöliittymä menettelee. En toisaalta tunnin aikana paljoa ehtinyt valikoihin tai säätöihin perehtymään. HDA:sta en tykännyt, ratti nyki koko ajan ja yritti ajaa keskikorokkeisiin, bussipysäkeille ja muita perushölmöilyjä. Motarilla ihan ok.

Sisusta ja laatu jätti hieman kaksijakoisen fiiliksen. Toisaalta ihan kivan oloinen sisusta, mutta ajossa kuului ylimääräisiä räminöitä useasta paikasta. Takapenkkien liikuteltavuus on ihan jees, mutta ihmetystä herätti että penkin ja kontin pohjalevyn väliin jää iso rako jos penkkiä siirtää eteenpäin. Kontti oli myös matala eikä suksiluukkua kuulemma saa. Ei mennyt itsellä jatkoon, mutta käykää ihmeessä kokeilemassa.

Testilenkillä vei 20kwh/100km, reitti motarista kaupunkipyörittelyyn kaatosateessa.

Sinänsä hassua että kun sattumalta nyt ID.3 alla, niin eipä tullut sellaista oloa että olisi huonomman auton rattiin palannut. Yllättävän hyvä auto tuo ID.3 mitä nyt pidempään sillä joutunut (päässyt?) ajamaan. Voisi jopa harkita ostamista. On vaan himpun liian pieni meidän tarpeisiin.
 
Nojaa, ehkä pitää perua sanoja sen verran että en muista oonko ihan 120km/h todellista nopeutta ajanut kokoajan. Pitää huomenna koittaa kuin on rouvakin mukana, siltä aina loppuu hermot kun alkaa auto piipittää alhaisesta varauksesta, vaikka rangea on vielä vaikka kuinka :)

Ainakin muistan että kotiin päin tultaessa kaasua on painettu (tai oltu painamatta) sen verran että kotiin on viimeiset metrit päästelty kilpparimoodissa :)
Tähän palatakseni ajelin nyt vesisateessa 13-asteessa Espoosta Turkuun 1-tie 105 km/h vakkarilla. 16.2 kWh/100 km keskikulutus ja 33 km jäi jäljelle, viisari just punaisen alueen rajalla. Sisälämppärin pyynti 18-astetta. 1:58 aikaa ja 170 km. Ei paha auton hintaluokka ja suunniteltu käyttötarkoitus huomioiden.

e: Mii plussasta siis kyse.
e2: Laturi väitti ladanneensa autoon 32,5 kWh. Eli seinään päin 19,1 kWh/100 km.
 
Viimeksi muokattu:
Tuli ajettua Hyundai Ioniq 5 ja todettua että hyvä auto kyseessä, mutta ei täydellinen. Vertaan samalla hieman omaan Kona electric autoon.

Laatuvaikutelma oli sinänsä hyvä, pinnat vaikuttivat ihan ok laadukkailta ja paremmalta kuin omassa Konassa mutta esim. kuskin ovi piti kevyttä natinaa jostain kun omassa Konassa ei kuulu natinoita ja nitinöitä. (Tämä saattaa johtua siitä että Kona on yleisesti meluisampi joten pienet äänet eivät välttämättä rekisteröidy).

Tilaa oli todella paljon edessä ja takana. Olen 190cm ja kun laitoin etupenkin itselleni sopivaksi, mahduin viedä hyvin takapenkille. Tuli mieleen Skoda Superb jonka omistin aiemmin.

Auto kiihtyi ihan hyvin ja vakaasti. Tuntui että hieman hitaammin kuin oma Kona, mutta se johtui varmaan siitä että Konalla täyskiihdytys aiheuttaa vetelyä, kun tässä kiihtyvyys tuntui eleettömämmältä.

Myös normaaliajon kiihdytys tavoitenopeuteen on sulavampaa kuin Konassa. Konassa kun päästää kaasusta irti niin vaste tuntuu olevan tarkempaa, mutta myös tökkivämpää jos nopeasti laskee kaasua eikä löydä juuri oikeaa asentoa. Ioniq 5 taas tuntui auttavan(?) kuskia jollain lailla että kiihdytyksen loputtua auto tuntui sulavammin siirtyvän tasanopeuteen. En osaa selittää tarkemmin.

Ajomukavuudesta sen verran että Ioniq 5 tuntui syövän paremmin eri tien pomput ja nytkähdykset, mutta erittäin pienet tien epätasaisuudet tuntuivat hieman enemmän Ioniq 5:ssä. Veikkaisin että pienet epätasaisuudet johtuu isommasta rengaskoosta, mutta en ole varma.

Ioniq 5 oli tietysti paljon hiljaisempi kuin Kona. Tai enemmänkin niin että Ioniq 5 oli ok melultaan, kun taas Kona on kovaääninen. Tyyliin 60 km/h nopeudella Kona kuulosti samalta kuin Ioniq 5 120 km/h. Kaiken kaikkiaan Ioniq 5 oli moottoritie nopeuksiin sopiva melutasoltaan.

HDA toimi aivan samalla tavalla molemmissa autoissa eikä missään vaiheessa yrittänyt mennä bussipysäkeille. Mutta kuten nimi kertoo (Highway driving assist) en käytä sitä kuin moottoritiellä, maantiellä tai muissa autolle helpoissa, mutta kuskille tylsissä tilanteissa.

Kontti oli Ioniq 5:ssa hyvän kokoinen, mutta suht matala. Kuitenkin Konaan verrattuna todella hyvä.

Ioniq 5:ssa päänäkymää muutettu, mutta käyttöliittymän samankaltaisuua Konan kanssa tuli nopeasti esille. Ei valitettavaa, mutta onhan se turhan tuttu "vanhaan" verrattuna.

Ioniq 5:n nopeusnäyttö on niin iso että ratti pitää olla juuri tietyssä kohdassa jos haluaa nähdä kaiken tarpeellisen. Tämä aiheuttaa joillain kuskeilla ongelmia. Esim. minä sain säädettyä ratin niin että se oli sopivalla korkeudella ja näin näytöstä tarpeellisen, mutta vaimolla joko näytöstä jää reunat näkemättä (mm. nopeuslukema) jos ratin laittaa sopivalle korkeudelle. Jos halusi nähdä näytön reunat niin ratti oli liian korkealla. Onneksi hudista sentään näki nopeuden niin ei jäänyt ihan arvailun varaan. Silti typerä ongelma.

Bosen äänentoisto 5:ssa oli ihan jees, parempi ainakin kuin Konan "premium" äänentoisto. Tai Konassa lähinnä subbarin epämääräinen mölinä aiheuttaa joskus ärsytystä ja se tuntui kontrolloidummalta 5:ssa.

Overall, positiivinen kuva jäi autosta. Auto ei kuitenkaan ihastuttanut että siihen olisi pakko vaihtaa kun Konasta leasing aika loppuu keväällä. Pitää vielä koeajaa joskus ID4, Enyaq, Mustang Mach-E ja EV6. Ehkä myös Model Y.
 
Rivian meinaa IPO:ttaa melkeinpä ennen kuin ensimmäisetkään heidän kuluttaja-autot ovat markkinoilla. Rivian tekee sähköistä maasturia ja lava-autoa. Rivianin kärryt ovat minusta mielenkiintoisia, mutta toisaalta tuossa seikkailu/luontoon kategoriassa ehkä bensis/diesel/hybridi on minusta kätevämpi kuin puhdas sähköauto. Sähköllä ei hirveän pitkiä reissuja tehdä vaikeassa maastossa. Toki rivianilla ajaa vuorenjuurelle, jos seikkailuhomma on enemmän mielikuvituspuuhaa ja todellisuus on lähinnä +sivistyksenparissa kruisailua.

Late last week, Rivian filed for an initial public offering. The 12-year-old electric vehicle manufacturer, which is backed by Amazon and considered one of the biggest threats to Tesla, is seeking a valuation as high as $80 billion. That would make Rivian one of the world’s most valuable automakers, worth billions more than Ford or GM — and its trucks aren’t even on the road yet. Rivian’s first vehicle, a $73,000 pickup, is expected to start shipping in September, and a second model, a $75,500 seven-seat SUV, is supposed to be released next year.

 
Viimeksi muokattu:
Minun on kyllä kauhean vaikea innostua mistään sähköautouutuudesta ennen kuin niitä oikeasti myydään jollekkin johonkin hintaan. Teslasta ja muista on oppinut että alalla on paljon puheita hinnoista, akuista ja ominaisuuksista jotka eivät toteudu.
 
Minun on kyllä kauhean vaikea innostua mistään sähköautouutuudesta ennen kuin niitä oikeasti myydään jollekkin johonkin hintaan. Teslasta ja muista on oppinut että alalla on paljon puheita hinnoista, akuista ja ominaisuuksista jotka eivät toteudu.
Totta, toisin kuin polttiksissa, nämä eivät pääse tehtaan ilmoittamiin kulutuslukemiin.
 
Rivian meinaa IPO:ttaa melkeinp' ennen kuin ensimmäisetkään heidän kuluttaja-autot ovat markkinoilla. Rivian tekee sähköistä maasturia ja lava-autoa. Rivianin kärryt ovat minusta mielenkiintoisia, mutta toisaalta tuossa seikkailu/luontoon kategoriassa ehkä bensis/diesel/hybridi on minusta kätevämpi kuin puhdas sähköauto. Sähköllä ei hirveän pitkiä reissuja tehdä vaikeassa maastossa. Toki rivianilla ajaa vuorenjuurelle, jos seikkailuhomma on enemmän mielikuvituspuuhaa ja todellisuus on lähinnä +sivistyksenparissa kruisailua.





Itse kyllä aika skeptinen tämän firman suhteen. General Motors aloittaa ökymaasturioffroadsegmenttiin GMC Hummer lava-auton valmistuksen jo tämän syksyn aikana (SUV 1/23). Tästä varmastikkin synergiaedut seuraavat myös halvempaan hintaluokkaan. Myös ainakin Hyundai Santa Cruzista on huhuiltu tulevan sähköversio.

Kuinka nollasta valmistuskapasiteetin starttaava startup kerkeää tähän kilpavarusteluun mukaan? Iso osa arvostusta kai osaomistaja amazonin suuri pakutilaus, mutta en ymmärrä kuinka paljon tämä hyödyttää uusia osaomistajia voittona. Eikä pakujen rakennus suoranaisesti hyödytä maasturien rakennusta, enemmänkin syö resursseja.

Arvostukseltaan 80 biljoonaa on 10 enemmän kuin GM markkina-arvo. Kovasti ihmettelen tätä lukua.
 
Itse kyllä aika skeptinen tämän firman suhteen. General Motors aloittaa ökymaasturioffroadsegmenttiin GMC Hummer lava-auton valmistuksen jo tämän syksyn aikana (SUV 1/23). Tästä varmastikkin synergiaedut seuraavat myös halvempaan hintaluokkaan. Myös ainakin Hyundai Santa Cruzista on huhuiltu tulevan sähköversio.

Kuinka nollasta valmistuskapasiteetin starttaava startup kerkeää tähän kilpavarusteluun mukaan? Iso osa arvostusta kai osaomistaja amazonin suuri pakutilaus, mutta en ymmärrä kuinka paljon tämä hyödyttää uusia osaomistajia voittona. Eikö pakujen rakennus duorsnaisesti hyödytä myöskään maasturien rakennusta, enemmänkin syö resursseja.

komiksi startupin arvostus olisi yli GM arvostuksen pörssissä?

Ihan samaa mieltä sun kanssa. Ainoa juttu mikä luo uskoa rivianiin on amazonin iso sijoitus rivianiin(100k sähköautoa amazon tilasi rivianilta) ja ford:in pienempi sijoitus. En ymmärrä mistä tuo arvostus muodustuu. Mun eka fiilis oli, että yrittävätkö rahastaa ennen kuin todellisuus paljastuu? Miksi muuten IPO:ttaa ennen kuin autot ovat myynnissä ja arvosteltu? Rahapula? Vaikka se niiden alusta ja auto olisi hyvä niin iso kysymys on, että saako rivian tuotantoa kuntoon. Teslan kanssa jo nähtiin miten vaikeaa se tuotantolinjojen pystyttäminen ja laadunvalvonta on.
 
Itse kyllä aika skeptinen tämän firman suhteen. General Motors aloittaa ökymaasturioffroadsegmenttiin GMC Hummer lava-auton valmistuksen jo tämän syksyn aikana (SUV 1/23). Tästä varmastikkin synergiaedut seuraavat myös halvempaan hintaluokkaan. Myös ainakin Hyundai Santa Cruzista on huhuiltu tulevan sähköversio.

Kuinka nollasta valmistuskapasiteetin starttaava startup kerkeää tähän kilpavarusteluun mukaan? Iso osa arvostusta kai osaomistaja amazonin suuri pakutilaus, mutta en ymmärrä kuinka paljon tämä hyödyttää uusia osaomistajia voittona. Eikä pakujen rakennus suoranaisesti hyödytä maasturien rakennusta, enemmänkin syö resursseja.

Arvostukseltaan 80 biljoonaa on 10 enemmän kuin GM markkina-arvo. Kovasti ihmettelen tätä lukua.
Hiukan häiritsi silmää billionin kääntäminen biljoonaksi ilman että tarkoitetaan 10^12:a.

Rivianin arvon voi sanoa olevan englanniksi $80 billion tai suomeksi 80 miljardia dollaria. GM:n markkina-arvo on noin 72 miljardia dollaria, eli tosiaan aika kovat kasvuodotukset on Rivianille. Aloitteleva valmistaja ja työntekijöitä vain 7 000 (Rivian) vs. 155 000 (GM).

Biljoonasta voisi puhua Applen, Saudi Aramcon, Microsoftin, Amazonin tai Alphabetin (Google) tapauksessa, mutta niidenkin arvot ovat "vain" noin 1-2 biljoonaa dollaria.

Lyhyt asteikko (esim. Jenkeissä)/pitkä asteikko (esim. Suomessa):
million/miljoona (10^6)
billion/miljardi (10^9)
trillion/biljoona (10^12)
 
Tämä lienee se rivianin paras diili. Ei kovin iso, kun miettii aikajanaa missä nuo 100k autoa toimitetaan

Amazon will be stepping up its efforts to reduce its climate impact, CEO Jeff Bezos announced on Thursday. The company will be ordering 100,000 electric delivery trucks from Michigan’s Rivian as part of this commitment, Bezos said


Jossain kohtaa mietin, että rivianille on hieno asia kun ford sijoitti rivianiin. Mutta nyt kun ford:in sähköautoja on myynnissä niin näyttää siltä ettei ford lisensoi/käytä rivianin teknologiaa(ainakaan vielä)

RIVIAN ANNOUNCES $500 MILLION INVESTMENT FROM FORD; PARTNERSHIP TO DELIVER ALL-NEW FORD BATTERY ELECTRIC VEHICLE

Mun fiilis on, että en lähde tuohon IPOon rahaa sijoittamaan. Rivianin autot ovat mielenkiintoisia, mutta mun kannalta vaporwarea tällä hetkellä.
 
En sinänsä ihmettele, jos sähköautofirma arvostettaisiin korkeammalle kuin perinteinen autojätti, sillä vanhoilla mammuteilla on lähinnä massiivinen määrä velkaa, luhistuva perusbisnes, heikko positiivinen kassavirta ja kaikkien aikojen suurimmat investoinnit edessä. Rivianin tapauksessa kuitenkin vastaavasti myydään lähinnä kuumaa ilmaa, kun juuri mitään konkreettista ei ole ulkona. Rehellisempi ajankohta IPOlle olisi ollut siinä, kun kuluttajapuoli rullaa ja firman rauta- ja ohjelmisto-osaaminen on edes jotenkin tarkasteltavissa. Nyt vaikuttaa enemmän startup-pöhinältä, jonka mittakaava on paisutettu absurdille tasolle.
 
En sinänsä ihmettele, jos sähköautofirma arvostettaisiin korkeammalle kuin perinteinen autojätti, sillä vanhoilla mammuteilla on lähinnä massiivinen määrä velkaa, luhistuva perusbisnes, heikko positiivinen kassavirta ja kaikkien aikojen suurimmat investoinnit edessä. Rivianin tapauksessa kuitenkin vastaavasti myydään lähinnä kuumaa ilmaa, kun juuri mitään konkreettista ei ole ulkona. Rehellisempi ajankohta IPOlle olisi ollut siinä, kun kuluttajapuoli rullaa ja firman rauta- ja ohjelmisto-osaaminen on edes jotenkin tarkasteltavissa. Nyt vaikuttaa enemmän startup-pöhinältä, jonka mittakaava on paisutettu absurdille tasolle.
Kuitenkin eka auto tulee ulos ennen Teslaa.
 
En sinänsä ihmettele, jos sähköautofirma arvostettaisiin korkeammalle kuin perinteinen autojätti, sillä vanhoilla mammuteilla on lähinnä massiivinen määrä velkaa, luhistuva perusbisnes, heikko positiivinen kassavirta ja kaikkien aikojen suurimmat investoinnit edessä.

No ei nyt ihan noinkaan, käy huviksesi katsomassa paljonko Toyota, VW, BMW, Daimler etc. tekee voittoa ja kassavirtaa. Velkaa on toki paljon, VW:llä todella paljon mutta toisaalta voitotkin on huimia.

Fossiilivehkeet on "luhistuvaa" kyllä mutta toisaalta niihin ei investoida enään juuri yhtään jonka takia ne tuottaa vapaata kassavirtaa hyvin eli ovat ns. cash cow tilanteessa, investointeja uusiin on jo tehty todella paljon ja lisää tehdään, niitä helpottaa se että sähkikset on paljon yksinkertaisempia moottorin ja voimansiirron osalta ja akut tulee ulkopuolisilta toimijoilta. Ei Teslakaan oikeasti ole investoinut mitään ihan älyttömiä summia tehtaisiinsa.
 
No ei nyt ihan noinkaan, käy huviksesi katsomassa paljonko Toyota, VW, BMW, Daimler etc. tekee voittoa ja kassavirtaa. Velkaa on toki paljon, VW:llä todella paljon mutta toisaalta voitotkin on huimia.

Fossiilivehkeet on "luhistuvaa" kyllä mutta toisaalta niihin ei investoida enään juuri yhtään jonka takia ne tuottaa vapaata kassavirtaa hyvin eli ovat ns. cash cow tilanteessa, investointeja uusiin on jo tehty todella paljon ja lisää tehdään, niitä helpottaa se että sähkikset on paljon yksinkertaisempia moottorin ja voimansiirron osalta ja akut tulee ulkopuolisilta toimijoilta. Ei Teslakaan oikeasti ole investoinut mitään ihan älyttömiä summia tehtaisiinsa.
Ja siis velkakin on lähinnä resurssi, onhan Applellakin velkaa kirjanpidossa se sataa miljardia dollaria, eikä sitäkään yritystä käsittääkseni kovin syvissä vesissä uivana pidetä. Esim General Motors on debt-ratiolla about samoissa Applen kanssa, molemmilla on velkaa alle puolet taseesta. Ei se velka itsessään kerro oikeastaan mitään, raha on halpaa
 
Mihinköhän se suomalainen sähköauto on kadonnut, Toroidion? Joskus seurasin sen kehitystyötä enemmänkin, mutta nyt havahduin, että eipä ole autosta kuulunut mitään pitkään aikaan. Ehkä se auton valmistus myyntiin asti ei kuitenkaan ole kovin yksinkertaista.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 396
Viestejä
4 489 757
Jäsenet
74 154
Uusin jäsen
Almedin

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom