Yleistä keskustelua sähköautoista

Auton valmistajilla on lähinnä velkaa niiden Rahoitus-puolella leasing diilien vuoksi. Ei siellä valmistus puolella. Kannattaa opetella lukemaan niitä tilinpäätöksiä, niin ei tule levittäneeksi höpöhöpöä.
 
Kyllä perinteisetkin valmistajat tulevat sähkiksiin mukaan. Ford:lla on mustang mach-e ja f-150 lightning. Minut Ford:ssa yllätti se, että f-150 lightning ei ollutkaan rivianin teknologialla, kuten oli spekuloitu menneisyydessä. Kaipa se rivianin IPO on tapa ford, amazon,... sijoittajille yrittää rahastaa sijoitus.

Jeepillä on melko mainio wrangler 4xe. Monella tapaa tuossa jeepissä on sähkiksen ja bensiksen parhaat puolet yhdessä paketissa. Hinta lähinnä kaihertaa.
 
Rivian meinaa IPO:ttaa melkeinpä ennen kuin ensimmäisetkään heidän kuluttaja-autot ovat markkinoilla. Rivian tekee sähköistä maasturia ja lava-autoa. Rivianin kärryt ovat minusta mielenkiintoisia, mutta toisaalta tuossa seikkailu/luontoon kategoriassa ehkä bensis/diesel/hybridi on minusta kätevämpi kuin puhdas sähköauto. Sähköllä ei hirveän pitkiä reissuja tehdä vaikeassa maastossa. Toki rivianilla ajaa vuorenjuurelle, jos seikkailuhomma on enemmän mielikuvituspuuhaa ja todellisuus on lähinnä +sivistyksenparissa kruisailua.
Hieman skeptisesti minäkin näihin kohu-IPO:hin suhtautuisin, mutta siitä olen eri mieltä ettei sähkö sopisi maastokäyttöön. Eikös sähkö päinvastoin ole erinomainen kunnolliseen maasto-ajoon noin niinkuin voimalinjana: Paljon vääntöä jota voi kontrolloida nopeasti, helppo toteuttaa neliveto niin että joka pyörä vetään erikseen ja energiatehokkuus on parhaimmillaan hitaissa nopeuksissa, ilman että tarvitsee isoa diesel- tai bensakonetta väännön luomiseksi. Ja päinvastoin se autobahn kovaa helpossa maastossa on sitten se suhteessa vaikein paikka sähköautolle bensaan tai dieseliin verrattuna, kun hyötysuhdeetu on pienempi ja energiavarat loppuu hetkessä.

En sinänsä ihmettele, jos sähköautofirma arvostettaisiin korkeammalle kuin perinteinen autojätti, sillä vanhoilla mammuteilla on lähinnä massiivinen määrä velkaa, luhistuva perusbisnes, heikko positiivinen kassavirta ja kaikkien aikojen suurimmat investoinnit edessä. Rivianin tapauksessa kuitenkin vastaavasti myydään lähinnä kuumaa ilmaa, kun juuri mitään konkreettista ei ole ulkona. Rehellisempi ajankohta IPOlle olisi ollut siinä, kun kuluttajapuoli rullaa ja firman rauta- ja ohjelmisto-osaaminen on edes jotenkin tarkasteltavissa. Nyt vaikuttaa enemmän startup-pöhinältä, jonka mittakaava on paisutettu absurdille tasolle.
Ei se voimalinja ole koko auto. Ihan samaa osaamista ja samanlaisia resursseja ja tiloja sen hyvän sähköauton rakentaminen vaatii kuin hyvän polttomoottoriauton.
 
Hieman skeptisesti minäkin näihin kohu-IPO:hin suhtautuisin, mutta siitä olen eri mieltä ettei sähkö sopisi maastokäyttöön. Eikös sähkö päinvastoin ole erinomainen kunnolliseen maasto-ajoon noin niinkuin voimalinjana: Paljon vääntöä jota voi kontrolloida nopeasti, helppo toteuttaa neliveto niin että joka pyörä vetään erikseen ja energiatehokkuus on parhaimmillaan hitaissa nopeuksissa, ilman että tarvitsee isoa diesel- tai bensakonetta väännön luomiseksi. Ja päinvastoin se autobahn kovaa helpossa maastossa on sitten se suhteessa vaikein paikka sähköautolle bensaan tai dieseliin verrattuna, kun hyötysuhdeetu on pienempi ja energiavarat loppuu hetkessä.

Tähän mennessä sähkömaastoilussa on tullut ongelmaksi akunkesto. Akunkestoon ja jossain määrin myös ajettavuuteen liittyy myös akuston paino. Akku kuluu ihan älyttömän paljon nopeammin tyhjäksi haastavassa maastossa ajaessa kuin moottoritiellä. Pusikossa ei ole latauspisteitä. Pitäisi koti-pusikko-koti välikin hoitaa. tfloffroadin kaverit kehuvat ihan maasta taivaaseen wranglerin kulkua maastossa sähkönavulla.

Tulee olemaan jännittävä nähdä millaisen kantaman rivian saa aikaan haastavassa maastossa ajettaessa. Rivianissa on paljon isompi akku kuin tuossa jeepissä. Jos en väärin muista niin jeepin akustossa on 15kWh mitä saa otettua ulos.

 
Täyssähköinen XC40 sai halvemman vajaavetoisen version joka maksaa nyt saman verran kuin XC40 lataushybridi.


XC40 on suomen viidenneksi myydyin auto, jota on rekisteröity 645kpl Bensa, 465 Lataushybridi ja 333 täyssähkö. Ainiin ja 8 dieseliä.
 
Täyssähköisiä tila-autoja ei ole liiemmin ollut tarjolla, nyt sellainen lähtee hintaan 39 349€


Perustuu samaan peugeotin platformiin kuin e-208,e-2008, Opel corsa-e, Opel Mokka-e, citroen e-C4 ja DS3 e-tense. Hyvänä puolena platfomissa on edullisuus, nopea lataus (max 100kw) ja heikkoina puolina
kulutus moottoritiellä ja talvella - ja nämä heikot puolet korostunevat isomassa e-rifterissä.
 
Täyssähköisiä tila-autoja ei ole liiemmin ollut tarjolla, nyt sellainen lähtee hintaan 39 349€


Perustuu samaan peugeotin platformiin kuin e-208,e-2008, Opel corsa-e, Opel Mokka-e, citroen e-C4 ja DS3 e-tense. Hyvänä puolena platfomissa on edullisuus, nopea lataus (max 100kw) ja heikkoina puolina
kulutus moottoritiellä ja talvella - ja nämä heikot puolet korostunevat isomassa e-rifterissä.

Itseasiassa Peugeot Rifter perustuu EMP2-pohjalevyyn ei CMP/EMP1-pohjalevyyn mihin aiemmin mainitut autot perustuvat.
 
Täyssähköinen XC40 sai halvemman vajaavetoisen version joka maksaa nyt saman verran kuin XC40 lataushybridi.


XC40 on suomen viidenneksi myydyin auto, jota on rekisteröity 645kpl Bensa, 465 Lataushybridi ja 333 täyssähkö. Ainiin ja 8 dieseliä.
Harmi vaan, että samalla tulee pienempi akku. Jos range olisi samalla kasvanut niin tuo olisi tosi kiinnostava vehjes, mutta nyt kun päivastoin taitaa laskea pienemmästä kulutuksesta huolimatta, niin aika iso miinus vaikka tuo parisataa heppaa riittäisikin. Isompaa akkua ei saa edes optiona tuohon vajaavetoiseen, luulisi ettei olisi ollut kauhean monimutkaista tarjota mallia jossa olisi akku nelikosta.

Nuo all-season renkaan on kyllä myös miinus ainakin itselle. Pakkohan noihin olisi talvinakit ostaa, niin käytännössä tarkoittaa vain huonompia kesärenkaita :mad:. Jossain Keski-Euroopassa varmaan onkin ihan jees.
 
Viimeksi muokattu:
Noilla Volvon ”välikelin” renkailla ei tee mitään jos vähänkin tulee talvea kun ovat ilmeisesti huonommat kuin kitkat liukkailla. Toki vierintävastus ja sitä kautta kulutus pientä. En ymmärrä ekologisuus kul(u)maa siihen verrattuna että on kahdet renkaat.


Ei tuotakaan autoa kannata kuin leasingilla ottaa kun uusia sähköautoja tulee markkinoille kuukausittain ja hinnat laskevat. Siihenkin saa sitten itse kustantaa talvirenkaat. Ominaisuuksiin ja kokoon nähden Kiinan ihme tuntuu vähän kalliilta.
 
Miks. Jenkit tykkää allseasoneista kun ne kestää kilometrejä ja siinä on pieni turvamarginaali jos syksyllä ennen talvirenkaita räpsähtää räntää aamulla. Ajaa sarjan loppuun ja jos ei pidä niin seuraavaksi kesärenkaat, itse meinaan siirtyä kesärenkaiden osalta juuri allseasoneihin jatkossa. Mitään mieltä maksaa rengassarjoista +600€ parhaimmillaan ja ne huippurenkaat kestää sen 20tkm 80-100km/h köröttelyä pitkin uraisia asfaltteja.
 
Talvien lämmetessä eteläisessä Suomessa välikelin rengas saattaa olla se fiksuin vaihtoehto:
Jarrutus-maralla-640x360.jpg


Koko juttu:
 
Miks. Jenkit tykkää allseasoneista kun ne kestää kilometrejä ja siinä on pieni turvamarginaali jos syksyllä ennen talvirenkaita räpsähtää räntää aamulla.

Jenkkien turvallisuustilastot tuntien ne ei pidä mitään. Pienikin räntäsade (tai edes lupaus sellaisesta) ja suurin osa jenkkikaupungeista on seis, koulut menee kiinni mm. heti.

Ajaa sarjan loppuun ja jos ei pidä niin seuraavaksi kesärenkaat, itse meinaan siirtyä kesärenkaiden osalta juuri allseasoneihin jatkossa. Mitään mieltä maksaa rengassarjoista +600€ parhaimmillaan ja ne huippurenkaat kestää sen 20tkm 80-100km/h köröttelyä pitkin uraisia asfaltteja.

Tuo se vasta turvallista onkin, säästetään renkaista parin sadan euron takia, jotta voidaan ajaa pidempään heikommilla renkailla. Kaikki parin sadan euron takia, joilla ei ole mitään merkitystä kokonaiskuluissa.
 
Tuo se vasta turvallista onkin, säästetään renkaista parin sadan euron takia, jotta voidaan ajaa pidempään heikommilla renkailla. Kaikki parin sadan euron takia, joilla ei ole mitään merkitystä kokonaiskuluissa.

Sähköauto alla tai ei, oletan kun henkilö päästelee näin viisaita suustaan hän toimii aina esimerkkinsä mukaisesti ottaen aina ne testivoittajat sekä vaihtaa ne uusiin kulutuspinnan saavuttaessa 3mm tai renkaiden iän saapuessa neljään vuoteen.

On nimittäin aika rohkea väite, että Yhdysvaltain kokoisen markkinalla ensiasennusrenkaat ovat kesäolosuhteissakin vaaralliset ja pitäisi tehdä kuten Suomessa, koska mehän tiedämme aina kaikesta kaiken.
 
On nimittäin aika rohkea väite, että Yhdysvaltain kokoisen markkinalla ensiasennusrenkaat ovat kesäolosuhteissakin vaaralliset ja pitäisi tehdä kuten Suomessa, koska mehän tiedämme aina kaikesta kaiken.
+1
Olisiko ollut noin 5 vuotta sitten kun jengi naureskeli youtube-videoita jenkkien liukasteluista pick-upeilla kun vähän tuli lunta. Samana talvena tuli sitten pk-seudulle kunnon talvi ja romua tuli mukaan lukien ykköstien isot ketjukolarit joissa tuli liikennekuolemiakin.

Sinänsä sähköauton rengastus voi olla poikkeavaa kun ovat painavia jolloin tarvitaan kantavuutta ja silti pitäisi olla pieni vierintävastus jotta saadaan pitkä (markkinointi) kantama.
 
Sähköauto alla tai ei, oletan kun henkilö päästelee näin viisaita suustaan hän toimii aina esimerkkinsä mukaisesti ottaen aina ne testivoittajat sekä vaihtaa ne uusiin kulutuspinnan saavuttaessa 3mm tai renkaiden iän saapuessa neljään vuoteen.

Kyllä. Halpa henkivakuutus sanotaan. 3mm asti en lähde kyllä ajamaan, nehän on jo ihan loppu.

On nimittäin aika rohkea väite, että Yhdysvaltain kokoisen markkinalla ensiasennusrenkaat ovat kesäolosuhteissakin vaaralliset ja pitäisi tehdä kuten Suomessa, koska mehän tiedämme aina kaikesta kaiken.

Talvikeleille? Kyllä, ei niitä ole tehty talvikeleille (oletko koskaan kokeillut?). Yhdysvaltain liikenne on yksi vaarallisimmista kehittyneistä maista ja kyllähän tuon niiden "kaikki pysähtyy" huomaa joka kerta kun talvisin palavereissa on niiden kanssa, aina jonkun paikkakunta on täysin sekaisin kun vähän näkyy valkoista.

Taas ollaan niin offtopicissa, mutta ei sähköauton renkaissa voi säästää yhtään sen enempää kuin muidenkaan autojen. Säästäkää mielummin autossa kuin renkaissa.
 
Aika arvokkaita nuo sähköauton renkaat ovat auton painon ja erikoisempien kokojen myötä ylipäätään.
Itselle q4:seen tarjottiin hinnat alkaen oem susirumia 19" vanteita kitkoilla ja setille hintaa 3000e+

Heitän kitkat noille mukana tuleville kesävanteille ja pitää talven aikana katsella joku uusi kesäsetti vanne + rengas.
 
Uusi täyssähköinen Renault Megane alustavasti julkistettu (vai paremminkin vuotanut?). Nissan Ariyan kanssa samalle pohjalevylle tehty. Mitään kovin tarkkoja tietoja ei ilmeisesti vielä julkaistu, mutta hieman kuvia jne. Aika kivan näköinen ainakin ulkoa. Lisäksi kuvista näkee, että käyttää Android Automotivea, eli infotainment-puoli lienee kunnossa.



2022-Renault-Megane-E-1.jpg


2022-Renault-Megane-E-3.jpg


2022-Renault-Megane-E-5.jpg
 
Viimeksi muokattu:
Alkaa olemaan kulutus hyvin hallussa jos päästään karkeasti Model 3 SR+ lukemiin kwh/100km.

Vielä kun saisi lisää kuvia esim. tavaratilan koosta, ohjaamo näyttää varsin laadukkaalta, näyttäisi oleva sopiva määrä fyysisiä nappuloita (ei liikaa tai liian vähän) ja Android Automotive tietysti on kova sana.

Jos menisi alle 40K€ Suomessa tuo 60kwh malli niin olisi todella kova veto mutta lienee 42-45k€ hinnoissa jos pitäisi arvata.
 
Uusi täyssähköinen Renault Megane alustavasti julkistettu (vai paremminkin vuotanut?). Nissan Ariyan kanssa samalle pohjalevylle tehty. Mitään kovin tarkkoja tietoja ei ilmeisesti vielä julkaistu, mutta hieman kuvia jne. Aika kivan näköinen ainakin ulkoa. Lisäksi kuvista näkee, että käyttää Android Automotivea, eli infotainment-puoli lienee kunnossa.
Eikös tuo android auto ole paskinta mitä voi missään muodossa tulla ajoneuvoihin. Nimimerkillä applen tuotteita odottava ;)
Tukea olisi maksimissaan android paskeessa 1-2v taaksepäin ja sitten pitäisi ostaa uusi.. no okei jos vertaa noihin vanhoihin autonvalmistajien systeemeihin, johon ei saanut edes rahalla päivitystä, niin ehkä tuo android paska tuntuu jopa upgradelta :D :D

Itse en kyllä edes kusisi auton suuntaan jossa, on mitään androidiin liittyvää.
 
Eikös tuo android auto ole paskinta mitä voi missään muodossa tulla ajoneuvoihin. Nimimerkillä applen tuotteita odottava ;)
Tukea olisi maksimissaan android paskeessa 1-2v taaksepäin ja sitten pitäisi ostaa uusi.. no okei jos vertaa noihin vanhoihin autonvalmistajien systeemeihin, johon ei saanut edes rahalla päivitystä, niin ehkä tuo android paska tuntuu jopa upgradelta :D :D

Itse en kyllä edes kusisi auton suuntaan jossa, on mitään androidiin liittyvää.

Minusta videoiden perusteella tuo AAM (nimi on kyllä typerä, menee iloisesti Android Auton kanssa sekaisin) on varsin toimiva, sanoisin että Mersun viimeisimmän käyttiksen kanssa parasta mitä on tarjolla.

Lähtökohtaisesti auton pitää liittyä saumattomasti puhelimeen, kaikki muut viritykset on täysin hanurista. CarPlay ja AA integraatio on täysin minimi nykyään ja tietyt toiminnot pitää olla fyysisten nappien takana (esim. pyyhkimen säätö jne).
 
Aika makuasioita nuo että pitääkö autossa olla Android Autoa, Carplayta, navigaattoria, tai ylipäätään minkäänlaista radiota/mediahärpäkettä.
Itsellä about ainoa asia mitää tulee autoradiossa käytettyä on puhelimen handsfree, ja ehkä hyvin hyvin satunnaisesti fm-radio tai ehkä pari kerran vuodessa laittaa puhelimesta bluetootin kautta jotain soimaan.
Nyt hybridissä tulee seurailtua vähäsen energiavirtaa ja akun varaustasoa, mutta aiemmissa autoissa radio/mediahärpäke siinä keskikonsolissa oli todella usein kokonaan sammutettuna.

Tiedä sitten tulisko näissä sähköautoissa käytettyä enemmän. Varmaan olis pakko kun kaikki toiminnot alkaa olemaan haudattuna sinne hipellysvalikoiden taakse.

Tuosta olen kyllä samaa mieltä että tietyt asiat pitää olla ehdottomasti omien nappuloidensa takana, eikä missään kosketusnäyttöjen syövereissä, ja ihan oikeilla napeilla/rullilla/vivuilla eikä millään hiplauskäyttöliittymällä.
 
No niin nyt sitten tiedossa kunnon Via Dolo Rosa: sähkökuormautolla Oslosta - Tromssaan :rofl: Reissun on laskettu kestävän 2 viikkoa. Voi olla, että Rekka-Pena on innoissaan moisesta projektista(parit viikkolevot voi sattua kohilleen ja silleen). Voi olla kassilohen matka Jäämerenrannallalta keskieuroopan ruokalautaselle kokea pienen muutoksen(syströmmiksi). :cool: Tulevaisuus näyttää oikein valoisalta.
Kjører elektrisk lastebil fra Oslo til Tromsø | Norsk elbilforening
 
Uusi täyssähköinen Renault Megane alustavasti julkistettu (vai paremminkin vuotanut?). Nissan Ariyan kanssa samalle pohjalevylle tehty. Mitään kovin tarkkoja tietoja ei ilmeisesti vielä julkaistu, mutta hieman kuvia jne. Aika kivan näköinen ainakin ulkoa. Lisäksi kuvista näkee, että käyttää Android Automotivea, eli infotainment-puoli lienee kunnossa.



2022-Renault-Megane-E-1.jpg


2022-Renault-Megane-E-3.jpg


2022-Renault-Megane-E-5.jpg

Ensi viikolla saadaan lisää tietoa. Ihan mielenkiintoinen. Jos vaan hinta olisi yhtään kohdallaan, niin tässä voisi olla Capturille seuraaja. Tosin jos ja luultavasti kun hinta karkaa 60 kWh akulla ja säällisillä varusteilla yli neljän kympin niin kyllä sitten varmaan pitää bensavehkeellä ajaa vielä muutama vuosi.
 
Eikös tuo android auto ole paskinta mitä voi missään muodossa tulla ajoneuvoihin.
Olisi tietysti hyvä jos olisi jotain perusteluja tälle paskuudelle, eikä vaan heitellä jotain ennakkoluuloja ilmaan.

Näissä mediajärjestelmissä pätee oikeastaan sama kuin kaikissa muissakin toiminnoissa mitä autoissa on. Jos autossa on jokin toiminnallisuus, niin sen toiminnallisuuden olisi sitten hyvä toimia kunnolla juuri siihen tarkoitukseen mihin se on tarkoitettu. Oleellisimmat toiminnot mitä media-järjestelmältä itse odotan on hyvin sähköautokäyttöön soveltuva karttajärjestelmä ja musiikin/radion käyttötoiminnot. Mediajärjestelmän ei kuitenkaan tarvi soveltua hyvin esim. hansikaslokeron avaamiseen, pyyhkimien käyttöön tai vaihteiden vaihtamiseen, koska siihen on olemassa jo paremmat käyttöliittymät muualle sijoitettuna.

Nykyisessä autossani ei ole lainkaan karttatoiminnallisuuksia eikä varsinaista musiikinkuunteluohjelmaa, mutta se ei ole oikeastaan ollut mikään ongelma koska kännykässä on kyseiset sovellukset mainiosti toteutettuna. Ne ovat kuitenkin sovelluksia, joita olisi kätevämpi käyttää isolta auton ruudulta. Jos nämä sovellukset löytyvät autosta, mutta ovat kuitenkin toteutettu huonosti ja tökkivästi, niin se on aika ärsyttävää ja antaa autosta huonon kuvan. Kuski joutuu käyttämään vaihtoehtoisia tapoja asioiden suorittamiseen vaikka autosta ominaisuudet löytyvät ja niistä on maksettu.

Android Automotivessa nämä toiminnot on toteutettu hyvin ja toimivat nopeasti kuten Polestar 2:ssa on nähty. Lisäksi puheohjaus toimii yllättävänkin hyvin, jolloin puheella ohjauskin voi muuttua järkeväksi ominaisuudeksi eikä ajaessa tarvitse keskittyä ruutuun ja sen näpyttelyyn. Laaja autonvalmistajajoukko on lähtenyt Android Automotiveen mukaan, vaikka vielä ei ole markkinoilla kuin Polestarin ja Volvon autot. Tulossa on kuitenkin lähivuosina ainakin Stellantiksen autot (Peugeot, Citroen, Open, jne), Renault-Nissan, GM, Ford, Audi ja Porsche. Joten kehitystä ja panostuksia Automotiven takana on paljon. Myös kehittäjien kannalta on helppoa kun tehdyt sovellukset toimivat laajassa autovalikoimassa, joten jatkossa voi syntyä uusia hyödyllisiä innovaatioita sovelluspuolelle.

Kännykkäpuolella Androidin tukivuodet ovat olleet kasvussa vaikka joskus ongelmaa sen suhteen on ollutkin, koska yksittäisten mallien päivittyminen on pitkälti valmistajien vastuulla eikä Googlen. Luulisi, että tämä puoli on kuitenkin autovalmistajien puolelta huomioitu koska autojen elinkaari on pidempi kuin puhelimien. Toisaalta en näe miksi Android Automotiven käyttö jotenkin lyhentäisi tukivuosia siihen nähden, että autossa on valmistajan oma käyttöjärjestelmä, joihin ei ole perinteisesti tullut päivityksiä käytännössä lainkaan.
 
Uusi täyssähköinen Renault Megane alustavasti julkistettu (vai paremminkin vuotanut?). Nissan Ariyan kanssa samalle pohjalevylle tehty. Mitään kovin tarkkoja tietoja ei ilmeisesti vielä julkaistu, mutta hieman kuvia jne. Aika kivan näköinen ainakin ulkoa. Lisäksi kuvista näkee, että käyttää Android Automotivea, eli infotainment-puoli lienee kunnossa.



2022-Renault-Megane-E-1.jpg


2022-Renault-Megane-E-3.jpg


2022-Renault-Megane-E-5.jpg

Hieno on, jos vaan kontissa on tilaa! ID.4 vipoja mut parempaan suuntaan.
 
Hieno on, jos vaan kontissa on tilaa! ID.4 vipoja mut parempaan suuntaan.

Kyllä ja tuo AAM on kova juttu, ei tarvitse kärsiä Teslan ja VW:n tyyppisistä käyttöliittymä/OS perseilyistä.

Huomista odotellessa. Alle 40ke isoakkuinen Suomessa -> myy kuin häkä, yli 50ke niin ei liiku mihinkään ottaen huomioon kilpailun. 40-45ke lienee siis hinta.
 
Ihmeen hyvältä vaikuttaa Megane sisältä, keskinäyttökin on osittain integroitu ei näytä jälkeenpäin pultatulta. Rattikin vaikuttaa paremmalta kuin se normi Renaultin pullea harmaa ämpärimuovinen. Ulkonäkö ei ole ihan täysin onnistunut mutta eipä se kuljettajan paikalla haittaa. Toivottavasti saavat kohtuu hinnat niin joku voi ostaakkin.
 
Ihmeen hyvältä vaikuttaa Megane sisältä, keskinäyttökin on osittain integroitu ei näytä jälkeenpäin pultatulta. Rattikin vaikuttaa paremmalta kuin se normi Renaultin pullea harmaa ämpärimuovinen. Ulkonäkö ei ole ihan täysin onnistunut mutta eipä se kuljettajan paikalla haittaa. Toivottavasti saavat kohtuu hinnat niin joku voi ostaakkin.
Marko Siintomaa huomautti Audi Q4 E-Tronin koeajovideolla että ratti siihen on lainattu Austin Allegrosta ja kuvan perusteella Meganessa näkyy olevan vähän samaa muottia. Neliskulmainen siis.
 
ID Buzz bongattu heinäkuussa:


Ei ole bussimalli mutta kyllä tuossakin prototyypin viehätys karisee. Lähempänä Hiacea (vai millä nimellä se nykyään on).

Aika entinen tuskin palaa mutta odotin Buzzista paljon pienempää: VW:n mukaan leveyttä on melkein kaksi metriä ja pitkässä mallissa pituutta viitisen metriä. Lyhyempi malli 470 cm mutta siihen ei saa sitten panoraamaikkunoita.

Ehkä Suzuki tai joku muu japsivalmistaja tekee vielä sähköisen pienen söpön mikrobussin.
 
Itse elättelen toiveita, että nuo ID Buzz kuvat ovat vielä jostain samalle alustalle rakennettavasta pakusta, jota käytetään testaamiseen pitäen lopullinen Buzzin muotoilu piilossa katseilta.

Jos Buzz tulee tuollaisena rumiluksena ulos, niin ei voi kyllä kuin ihmetellä, että mitä ihmettä siellä Wolfsburgin suunnittelutoimistolla tapahtuu kun vuosikymmenten ylistetyimpiin kuulunut konsepti saatiin pilattua aivan täysin…
 
Viimeksi muokattu:
ID Buzz bongattu heinäkuussa:


Ei ole bussimalli mutta kyllä tuossakin prototyypin viehätys karisee. Lähempänä Hiacea (vai millä nimellä se nykyään on).

Aika entinen tuskin palaa mutta odotin Buzzista paljon pienempää: VW:n mukaan leveyttä on melkein kaksi metriä ja pitkässä mallissa pituutta viitisen metriä. Lyhyempi malli 470 cm mutta siihen ei saa sitten panoraamaikkunoita.

Ehkä Suzuki tai joku muu japsivalmistaja tekee vielä sähköisen pienen söpön mikrobussin.

Eiköhän nuo Korealaiset hoida homman kotiin, siellä ymmärtävät mitä kansa oikeasti vaatii eivätkä elä omissa pilvisfääreissään kuten saksalaiset insinöörit nykyään tuntuvat leijailevan.

Edit: otetaas linkki pois Hyundai Stariasta kun ei ollutkaan sitten EV vaikka niin muistelin.
 
Itse elättelen toiveita, että nuo ID Buzz kuvat ovat vielä jostain samalle alustalle rakennettavasta pakusta, jota käytetään testaamiseen pitäen lopullinen Buzzin muotoilu piilossa katseilta.

Jos Buzz tulee tuollaisena rumiluksena ulos, niin ei voi kyllä kuin ihmetellä, että mitä ihmettä siellä Wolfsburgin suunnittelutoimistolla tapahtuu kun vuosikymmenten ylistetyimpiin kuulunut konsepti saatiin pilattua aivan täysin…
Tässä tuoretta videota naamioidusta ID Buzzin autonomisesta versiosta:

 
No niin nyt sitten tiedossa kunnon Via Dolo Rosa: sähkökuormautolla Oslosta - Tromssaan :rofl: Reissun on laskettu kestävän 2 viikkoa. Voi olla, että Rekka-Pena on innoissaan moisesta projektista(parit viikkolevot voi sattua kohilleen ja silleen). Voi olla kassilohen matka Jäämerenrannallalta keskieuroopan ruokalautaselle kokea pienen muutoksen(syströmmiksi). :cool: Tulevaisuus näyttää oikein valoisalta.
Kjører elektrisk lastebil fra Oslo til Tromsø | Norsk elbilforening
Yritätkö nyt vihjata, että sähkökuorma-autolla ei mitenkään pääsisi noin pitkää reissua alle kahdessa viikossa?

Tuolla opiskelijan kanssa ajettavalla reissulla ei yritetäkään edetä mahdollisimman nopeasti, vaan kerätään dataa mahdollisimman monipuolisesti erilaisista olosuhteista.

Otetaanpa esimerkiksi suunnilleen samaa tonniluokkaa (17 tn) oleva Volvo FL Electric. Akun nettokapa kuudella paketilla on 317 kWh. Range 300 km. Kulutus on noin 105 kWh/100 km.

Heitin ABRP:iin Kia EV6:n, jonka latausprosentteja tuunailin niin, että Volvo FL selviäisi samat laturivälit. Halusin, että ajetaan ensin täydellä akulla 300 km ja myöhemmin enintään 190 km. Silloin ei tarvitse roikkua laturilla viimeisiä prosentteja odotellen. Näin latauksia kertyy kuorkille 9 kpl (Kia selviäisi neljällä latauksella, jos haluaisi ja olisi iso rakko.). Nopeudeksi asetin 80 km/h todellista.

Matkan pituus (Oslo-Tromssa) on 1616 km. Ajoaikaa kuluisi 23 h 24 min. Yhdeksään lataukseen kuluisi aikaa yhteensä 2 h 56 min. Kokonaisaika olisi 26 h 21 min.

Kian keskikulutus olisi 15,9 kWh/100 km, kun reitin kattonopeus pidetään 80:ssä. Oletetaan kuorma-auton lataavan samalla teholla kuin Kia. Kuorkki kuitenkin tarvitsee energiaa (105 kWh/100 km) / (15,9 kWh/100 km) = 6,6-kertaisesti. Tällöin Kian 2 h 56 min kokonaislatausaika tarkoittaa Volvolle 19 h 22 min, eli keskimäärin 2 h 9 min lataamista per latauspiste. Kokonaismatka-aika olisi 23 h 24 min + 19 h 22 min = 42 h 46 min. Välissä pitää nukkua ja pitää taukoja, mutta niiden aikana voi myös ladata, jolloin niitä ei tarvitse täysimääräisesti lisätä tuohon vajaaseen 43 tuntiin.

Helposti siis voi ajaa sähkökuormurilla alle kahdessa viikossa (eli alle 336 h).
 

Liitteet

  • Screenshot_20210905-214105.png
    Screenshot_20210905-214105.png
    1,1 MB · Luettu: 32
Yritätkö nyt vihjata, että sähkökuorma-autolla ei mitenkään pääsisi noin pitkää reissua alle kahdessa viikossa?

Tuolla opiskelijan kanssa ajettavalla reissulla ei yritetäkään edetä mahdollisimman nopeasti, vaan kerätään dataa mahdollisimman monipuolisesti erilaisista olosuhteista.

Otetaanpa esimerkiksi suunnilleen samaa tonniluokkaa (17 tn) oleva Volvo FL Electric. Akun nettokapa kuudella paketilla on 317 kWh. Range 300 km. Kulutus on noin 105 kWh/100 km.

Heitin ABRP:iin Kia EV6:n, jonka latausprosentteja tuunailin niin, että Volvo FL selviäisi samat laturivälit. Halusin, että ajetaan ensin täydellä akulla 300 km ja myöhemmin enintään 190 km. Silloin ei tarvitse roikkua laturilla viimeisiä prosentteja odotellen. Näin latauksia kertyy kuorkille 9 kpl (Kia selviäisi neljällä latauksella, jos haluaisi ja olisi iso rakko.). Nopeudeksi asetin 80 km/h todellista.

Matkan pituus (Oslo-Tromssa) on 1616 km. Ajoaikaa kuluisi 23 h 24 min. Yhdeksään lataukseen kuluisi aikaa yhteensä 2 h 56 min. Kokonaisaika olisi 26 h 21 min.

Kian keskikulutus olisi 15,9 kWh/100 km, kun reitin kattonopeus pidetään 80:ssä. Oletetaan kuorma-auton lataavan samalla teholla kuin Kia. Kuorkki kuitenkin tarvitsee energiaa (105 kWh/100 km) / (15,9 kWh/100 km) = 6,6-kertaisesti. Tällöin Kian 2 h 56 min kokonaislatausaika tarkoittaa Volvolle 19 h 22 min, eli keskimäärin 2 h 9 min lataamista per latauspiste. Kokonaismatka-aika olisi 23 h 24 min + 19 h 22 min = 42 h 46 min. Välissä pitää nukkua ja pitää taukoja, mutta niiden aikana voi myös ladata, jolloin niitä ei tarvitse täysimääräisesti lisätä tuohon vajaaseen 43 tuntiin.

Helposti siis voi ajaa sähkökuormurilla alle kahdessa viikossa (eli alle 336 h).
Ihan vaan sivuhuomiona, kun kävin nuita Volvon kuorkkeja tutkimassa. Onko toi "hidas" lataus noissa isommissa autoissa ja rekoissa yleistäkin? Nuita Volleja ladataan järjestään 0,3-0,5C, eli siis 300 kWh akustoa 100 - 150 kW. Aika konservatiivista, kun henkilöautoja lataillaan parhaimmillaan 3C piikki-ja yli 1C keskitahdilla. Säästäähän tuo akkua ja vähentää aggressiivisen jäähdytyksen tai lämmityksen tarvetta, eli valmistuskuluja. Niin ja tietenkin, jos ei ole tarvetta niin mitäpä sitä yliyrittämään.
 
Samaa mietin latauksista kun busseja ladataan stadissa 350kW ylöspäin.
Siinä sellainen ideologinen ero, että Kiinassa on heikko sähköverkko, joten akut on isoja. Euroopassa toisinpäin.
 
Jos akun latauksen hyötysuhteeksi arvioi 95%, 100kW latauksella tarvitaan jäähdytystehoa 5kW edestä, 300kW latauksella 15kW edestä. Henkilöautoissa tämä ratkaistaan nestejäähdytyksellä. Veikkaan että näissä Volvon rekoissa on säästetty sillä ettei rakenneta nestekiertoista jäähdytystä ollenkaan.
 
Yritätkö nyt vihjata, että sähkökuorma-autolla ei mitenkään pääsisi noin pitkää reissua alle kahdessa viikossa?

Tuolla opiskelijan kanssa ajettavalla reissulla ei yritetäkään edetä mahdollisimman nopeasti, vaan kerätään dataa mahdollisimman monipuolisesti erilaisista olosuhteista.

Otetaanpa esimerkiksi suunnilleen samaa tonniluokkaa (17 tn) oleva Volvo FL Electric. Akun nettokapa kuudella paketilla on 317 kWh. Range 300 km. Kulutus on noin 105 kWh/100 km.

Heitin ABRP:iin Kia EV6:n, jonka latausprosentteja tuunailin niin, että Volvo FL selviäisi samat laturivälit. Halusin, että ajetaan ensin täydellä akulla 300 km ja myöhemmin enintään 190 km. Silloin ei tarvitse roikkua laturilla viimeisiä prosentteja odotellen. Näin latauksia kertyy kuorkille 9 kpl (Kia selviäisi neljällä latauksella, jos haluaisi ja olisi iso rakko.). Nopeudeksi asetin 80 km/h todellista.

Matkan pituus (Oslo-Tromssa) on 1616 km. Ajoaikaa kuluisi 23 h 24 min. Yhdeksään lataukseen kuluisi aikaa yhteensä 2 h 56 min. Kokonaisaika olisi 26 h 21 min.

Kian keskikulutus olisi 15,9 kWh/100 km, kun reitin kattonopeus pidetään 80:ssä. Oletetaan kuorma-auton lataavan samalla teholla kuin Kia. Kuorkki kuitenkin tarvitsee energiaa (105 kWh/100 km) / (15,9 kWh/100 km) = 6,6-kertaisesti. Tällöin Kian 2 h 56 min kokonaislatausaika tarkoittaa Volvolle 19 h 22 min, eli keskimäärin 2 h 9 min lataamista per latauspiste. Kokonaismatka-aika olisi 23 h 24 min + 19 h 22 min = 42 h 46 min. Välissä pitää nukkua ja pitää taukoja, mutta niiden aikana voi myös ladata, jolloin niitä ei tarvitse täysimääräisesti lisätä tuohon vajaaseen 43 tuntiin.

Helposti siis voi ajaa sähkökuormurilla alle kahdessa viikossa (eli alle 336 h).
Enhän minä missään vaiheessa kyllä mitään sellaista vihjaillut etteikö ehdi, mutta kerta lähdetään noin insinöörismäisesti liikenteeseen: ensinnäkin kukaan ammattikuljettaja ei aja tankkia/akkuja aivan tyhjäksi, ellei ole aivan täysin retardi(kustannukset jos käy niin, että jää välille). Toiseksi ajo- ja lepoajat(9h ajoa vrk; max 4,5 tuntia putkeen ja 45min tauko tai 2 osaan 15min ja 30min). Nämä kaksi reunehtoa pelkästään asettaa ajoon aika hyvin haasteita lisättynä vielä laturissa pönöttämiseen.
 
Enhän minä missään vaiheessa kyllä mitään sellaista vihjaillut etteikö ehdi, mutta kerta lähdetään noin insinöörismäisesti liikenteeseen: ensinnäkin kukaan ammattikuljettaja ei aja tankkia/akkuja aivan tyhjäksi, ellei ole aivan täysin retardi(kustannukset jos käy niin, että jää välille). Toiseksi ajo- ja lepoajat(9h ajoa vrk; max 4,5 tuntia putkeen ja 45min tauko tai 2 osaan 15min ja 30min). Nämä kaksi reunehtoa pelkästään asettaa ajoon aika hyvin haasteita lisättynä vielä laturissa pönöttämiseen.
Itse olen pitänyt tuota rekkapuolta sähköistyksen kannalta aivan menetettynä tapauksena lähes kautta linjan, mutta tuon ajo/lepoajan kautta ajateltuna iso osa rekkaketjuista lienee sähköistettävissä ainakin omiin tunnelmiin verrattuna nopeastikin:
4,5h ajoa tyypillisellä keskivauhdilla 67km/h ( lähde) = 300km. Jos kulutus olisi vaikka tuo 1kwh/1km, 350-400kwh akku olisi pienellä puskurilla jo hallituissa olosuhteissa mahdollinen ratkaisu. Jo 400kwh keskilatausnopeudella 45min tauolla tuo 300kwh kulutus olisi ladattu. Maalitolpat siirtyy tietysti eteenpäin, jos keskituntinopeutta saadaan hilattua homman luonteen vuoksi ylöspäin tai jos kulutus nousee tiestön, kelin tai lastin vuoksi.

Ei näytä ihan mahdottomalta esim. 2030 tienoilla olla selkeimpiin rekkaketjuihin kehitettynä & rakennettuna infra sekä laitteet, jolla kyseiseen malliin päästään.

Oma lukunsa on tietenkin toiminta, missä lataus ei ole siellä kohteessa mahdollista, esim. pölliajo yms. Näissä sähköistys joko ohitettaneen kokonaan tai tilalle kehitetään vaihtoehtoinen teknologia, kuten esim. pidemmälle viety biokaasu, tms.

edit: Kaivelin lisää lähteitä sähkörekkojen kulutukseen. Konsensus 76 tonnin rekalle näyttää olevan lähes tuplat aiemmin bongaamastani, mitä ilmeisimmin pienemmän "rekan" lukemista: Tulos on noin 1,5-2kwh/km. Silloin tolpat tosiaan siirtyvät.
 
Viimeksi muokattu:
Meganen sähköversio esitelty Munchenissä

Renault kehuu kehittäneensä markkinoiden parhaan akkupaketin. Akselivälille asennetun akun nettokapasiteetti on 60 kilowattituntia ja se painaa 395 kiloa. Akku koostuu 288 kennosta, jotka on jaettu 12 moduuliin. Akku on ainoastaan 11 senttiä paksu eli 7 senttiä ohuempi kuin Zoessa. Se on myös huomattavan leveä (1,457 m) ulottuen käytännössä kynnyspalkista kynnyspalkkiin. Se on suunniteltu niin, että rakenne osallistuu sivutörmäysvoimien sitomiseen.
Onko tuo paino vähän vai paljon?



Luca de Meon ilmoittaman mukaan Renaultilta tulee vuoteen 2025 mennessä markkinoille 14 sähköautomallia.

EDIT: Meganen ilmanvastuskerroin on 0,29
 
Viimeksi muokattu:
On kyllä alustavien tietojen mukaan positiivinen yllätys toi Megane. Kyseessähän ei ole mikään iso auto, vaan on ID.3 kokoluokassa. Näyttää kivalta ja teknologiapuoli näyttäisi olevan kunnossa. Hyvän oloinen paketti.
 
Jotenkin tuo sivuttaistörmäysvoimien sitominen osittain akkuun kuulostaa kyllä vähän hurjalta :dead: Tosin eipä se rakenne missään kestä, jos driftaa auton maksimivauhdilla kylki edellä terästolppaan.
 
Meganen sähköversio esitelty Munchenissä


Onko tuo paino vähän vai paljon?



Luca de Meon ilmoittaman mukaan Renaultilta tulee vuoteen 2025 mennessä markkinoille 14 sähköautomallia.

EDIT: Meganen ilmanvastuskerroin on 0,29


Ei taida ihan päästä Model 3:n kapa/painosuhteseen mutta näistä on vähäh vaikea löytää tietoa kun ei tiedä mitä kukin valmistaja laskee mukaan. Sanoisin että varsin hyvä yritys ainakin.

EDIT: Jos hinta on kohdillaan niin tämä pistää ID3:n todella koville.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 391
Viestejä
4 489 679
Jäsenet
74 152
Uusin jäsen
CyberBoi

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom