Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Hieman skeptisesti minäkin näihin kohu-IPO:hin suhtautuisin, mutta siitä olen eri mieltä ettei sähkö sopisi maastokäyttöön. Eikös sähkö päinvastoin ole erinomainen kunnolliseen maasto-ajoon noin niinkuin voimalinjana: Paljon vääntöä jota voi kontrolloida nopeasti, helppo toteuttaa neliveto niin että joka pyörä vetään erikseen ja energiatehokkuus on parhaimmillaan hitaissa nopeuksissa, ilman että tarvitsee isoa diesel- tai bensakonetta väännön luomiseksi. Ja päinvastoin se autobahn kovaa helpossa maastossa on sitten se suhteessa vaikein paikka sähköautolle bensaan tai dieseliin verrattuna, kun hyötysuhdeetu on pienempi ja energiavarat loppuu hetkessä.Rivian meinaa IPO:ttaa melkeinpä ennen kuin ensimmäisetkään heidän kuluttaja-autot ovat markkinoilla. Rivian tekee sähköistä maasturia ja lava-autoa. Rivianin kärryt ovat minusta mielenkiintoisia, mutta toisaalta tuossa seikkailu/luontoon kategoriassa ehkä bensis/diesel/hybridi on minusta kätevämpi kuin puhdas sähköauto. Sähköllä ei hirveän pitkiä reissuja tehdä vaikeassa maastossa. Toki rivianilla ajaa vuorenjuurelle, jos seikkailuhomma on enemmän mielikuvituspuuhaa ja todellisuus on lähinnä +sivistyksenparissa kruisailua.
Ei se voimalinja ole koko auto. Ihan samaa osaamista ja samanlaisia resursseja ja tiloja sen hyvän sähköauton rakentaminen vaatii kuin hyvän polttomoottoriauton.En sinänsä ihmettele, jos sähköautofirma arvostettaisiin korkeammalle kuin perinteinen autojätti, sillä vanhoilla mammuteilla on lähinnä massiivinen määrä velkaa, luhistuva perusbisnes, heikko positiivinen kassavirta ja kaikkien aikojen suurimmat investoinnit edessä. Rivianin tapauksessa kuitenkin vastaavasti myydään lähinnä kuumaa ilmaa, kun juuri mitään konkreettista ei ole ulkona. Rehellisempi ajankohta IPOlle olisi ollut siinä, kun kuluttajapuoli rullaa ja firman rauta- ja ohjelmisto-osaaminen on edes jotenkin tarkasteltavissa. Nyt vaikuttaa enemmän startup-pöhinältä, jonka mittakaava on paisutettu absurdille tasolle.
Hieman skeptisesti minäkin näihin kohu-IPO:hin suhtautuisin, mutta siitä olen eri mieltä ettei sähkö sopisi maastokäyttöön. Eikös sähkö päinvastoin ole erinomainen kunnolliseen maasto-ajoon noin niinkuin voimalinjana: Paljon vääntöä jota voi kontrolloida nopeasti, helppo toteuttaa neliveto niin että joka pyörä vetään erikseen ja energiatehokkuus on parhaimmillaan hitaissa nopeuksissa, ilman että tarvitsee isoa diesel- tai bensakonetta väännön luomiseksi. Ja päinvastoin se autobahn kovaa helpossa maastossa on sitten se suhteessa vaikein paikka sähköautolle bensaan tai dieseliin verrattuna, kun hyötysuhdeetu on pienempi ja energiavarat loppuu hetkessä.
Täyssähköisiä tila-autoja ei ole liiemmin ollut tarjolla, nyt sellainen lähtee hintaan 39 349€
Uusi täyssähköinen Peugeot e-RIFTER sai Suomen hinnat | Tuulilasi
Peugeot e-RIFTER on uusin tulokas Peugeotin sähköistyvään mallistoon. Se tarjoaa täyssähköisen vaihtoehdon niin seikkailijoille, harrastajille kuin perheille, jotka tarvitsevat autoltaan sekä tilaa että monipuolisuutta.www.apu.fi
Perustuu samaan peugeotin platformiin kuin e-208,e-2008, Opel corsa-e, Opel Mokka-e, citroen e-C4 ja DS3 e-tense. Hyvänä puolena platfomissa on edullisuus, nopea lataus (max 100kw) ja heikkoina puolina
kulutus moottoritiellä ja talvella - ja nämä heikot puolet korostunevat isomassa e-rifterissä.
Harmi vaan, että samalla tulee pienempi akku. Jos range olisi samalla kasvanut niin tuo olisi tosi kiinnostava vehjes, mutta nyt kun päivastoin taitaa laskea pienemmästä kulutuksesta huolimatta, niin aika iso miinus vaikka tuo parisataa heppaa riittäisikin. Isompaa akkua ei saa edes optiona tuohon vajaavetoiseen, luulisi ettei olisi ollut kauhean monimutkaista tarjota mallia jossa olisi akku nelikosta.Täyssähköinen XC40 sai halvemman vajaavetoisen version joka maksaa nyt saman verran kuin XC40 lataushybridi.
Uusi halvempi täyssähköinen Volvo XC40 kelpaa sähköautojen hankintatuelle
Uusi halvempi täyssähköinen Volvo XC40 Recharge riisuu toisen moottorin. Näin sen hinnat alkavat 50 000 euron alapuolelta.moottori.fi
XC40 on suomen viidenneksi myydyin auto, jota on rekisteröity 645kpl Bensa, 465 Lataushybridi ja 333 täyssähkö. Ainiin ja 8 dieseliä.
Miks. Jenkit tykkää allseasoneista kun ne kestää kilometrejä ja siinä on pieni turvamarginaali jos syksyllä ennen talvirenkaita räpsähtää räntää aamulla.
Ajaa sarjan loppuun ja jos ei pidä niin seuraavaksi kesärenkaat, itse meinaan siirtyä kesärenkaiden osalta juuri allseasoneihin jatkossa. Mitään mieltä maksaa rengassarjoista +600€ parhaimmillaan ja ne huippurenkaat kestää sen 20tkm 80-100km/h köröttelyä pitkin uraisia asfaltteja.
Tuo se vasta turvallista onkin, säästetään renkaista parin sadan euron takia, jotta voidaan ajaa pidempään heikommilla renkailla. Kaikki parin sadan euron takia, joilla ei ole mitään merkitystä kokonaiskuluissa.
+1On nimittäin aika rohkea väite, että Yhdysvaltain kokoisen markkinalla ensiasennusrenkaat ovat kesäolosuhteissakin vaaralliset ja pitäisi tehdä kuten Suomessa, koska mehän tiedämme aina kaikesta kaiken.
Sähköauto alla tai ei, oletan kun henkilö päästelee näin viisaita suustaan hän toimii aina esimerkkinsä mukaisesti ottaen aina ne testivoittajat sekä vaihtaa ne uusiin kulutuspinnan saavuttaessa 3mm tai renkaiden iän saapuessa neljään vuoteen.
On nimittäin aika rohkea väite, että Yhdysvaltain kokoisen markkinalla ensiasennusrenkaat ovat kesäolosuhteissakin vaaralliset ja pitäisi tehdä kuten Suomessa, koska mehän tiedämme aina kaikesta kaiken.
Itselle q4:seen tarjottiin hinnat alkaen oem susirumia 19" vanteita kitkoilla ja setille hintaa 3000e+
Eikös tuo android auto ole paskinta mitä voi missään muodossa tulla ajoneuvoihin. Nimimerkillä applen tuotteita odottavaUusi täyssähköinen Renault Megane alustavasti julkistettu (vai paremminkin vuotanut?). Nissan Ariyan kanssa samalle pohjalevylle tehty. Mitään kovin tarkkoja tietoja ei ilmeisesti vielä julkaistu, mutta hieman kuvia jne. Aika kivan näköinen ainakin ulkoa. Lisäksi kuvista näkee, että käyttää Android Automotivea, eli infotainment-puoli lienee kunnossa.
New 2022 Renault Megane E-Tech Electric Crossover Revealed, Offers 470 Km / 292 Miles Range | Carscoops
The first official images of the new Megane E-TECH that gains electrification and a crossover-style bodywww.carscoops.com
Eikös tuo android auto ole paskinta mitä voi missään muodossa tulla ajoneuvoihin. Nimimerkillä applen tuotteita odottava
Tukea olisi maksimissaan android paskeessa 1-2v taaksepäin ja sitten pitäisi ostaa uusi.. no okei jos vertaa noihin vanhoihin autonvalmistajien systeemeihin, johon ei saanut edes rahalla päivitystä, niin ehkä tuo android paska tuntuu jopa upgradelta
Itse en kyllä edes kusisi auton suuntaan jossa, on mitään androidiin liittyvää.
Uusi täyssähköinen Renault Megane alustavasti julkistettu (vai paremminkin vuotanut?). Nissan Ariyan kanssa samalle pohjalevylle tehty. Mitään kovin tarkkoja tietoja ei ilmeisesti vielä julkaistu, mutta hieman kuvia jne. Aika kivan näköinen ainakin ulkoa. Lisäksi kuvista näkee, että käyttää Android Automotivea, eli infotainment-puoli lienee kunnossa.
New 2022 Renault Megane E-Tech Electric Crossover Revealed, Offers 470 Km / 292 Miles Range | Carscoops
The first official images of the new Megane E-TECH that gains electrification and a crossover-style bodywww.carscoops.com
Olisi tietysti hyvä jos olisi jotain perusteluja tälle paskuudelle, eikä vaan heitellä jotain ennakkoluuloja ilmaan.Eikös tuo android auto ole paskinta mitä voi missään muodossa tulla ajoneuvoihin.
Olihan siellä perustelut. Perinteinen Apple urpoilu.Olisi tietysti hyvä jos olisi jotain perusteluja tälle paskuudelle, eikä vaan heitellä jotain ennakkoluuloja ilmaan.
Uusi täyssähköinen Renault Megane alustavasti julkistettu (vai paremminkin vuotanut?). Nissan Ariyan kanssa samalle pohjalevylle tehty. Mitään kovin tarkkoja tietoja ei ilmeisesti vielä julkaistu, mutta hieman kuvia jne. Aika kivan näköinen ainakin ulkoa. Lisäksi kuvista näkee, että käyttää Android Automotivea, eli infotainment-puoli lienee kunnossa.
New 2022 Renault Megane E-Tech Electric Crossover Revealed, Offers 470 Km / 292 Miles Range | Carscoops
The first official images of the new Megane E-TECH that gains electrification and a crossover-style bodywww.carscoops.com
Hieno on, jos vaan kontissa on tilaa! ID.4 vipoja mut parempaan suuntaan.
Marko Siintomaa huomautti Audi Q4 E-Tronin koeajovideolla että ratti siihen on lainattu Austin Allegrosta ja kuvan perusteella Meganessa näkyy olevan vähän samaa muottia. Neliskulmainen siis.Ihmeen hyvältä vaikuttaa Megane sisältä, keskinäyttökin on osittain integroitu ei näytä jälkeenpäin pultatulta. Rattikin vaikuttaa paremmalta kuin se normi Renaultin pullea harmaa ämpärimuovinen. Ulkonäkö ei ole ihan täysin onnistunut mutta eipä se kuljettajan paikalla haittaa. Toivottavasti saavat kohtuu hinnat niin joku voi ostaakkin.
ID Buzz bongattu heinäkuussa:
VW ID Buzz Prototype Spotted Testing Looks Unlike Concept
It looks less California Dreamin' and more Connecticut Living.www.thedrive.com
Ei ole bussimalli mutta kyllä tuossakin prototyypin viehätys karisee. Lähempänä Hiacea (vai millä nimellä se nykyään on).
Aika entinen tuskin palaa mutta odotin Buzzista paljon pienempää: VW:n mukaan leveyttä on melkein kaksi metriä ja pitkässä mallissa pituutta viitisen metriä. Lyhyempi malli 470 cm mutta siihen ei saa sitten panoraamaikkunoita.
Ehkä Suzuki tai joku muu japsivalmistaja tekee vielä sähköisen pienen söpön mikrobussin.
Hieno on, jos vaan kontissa on tilaa! ID.4 vipoja mut parempaan suuntaan.
Tässä tuoretta videota naamioidusta ID Buzzin autonomisesta versiosta:Itse elättelen toiveita, että nuo ID Buzz kuvat ovat vielä jostain samalle alustalle rakennettavasta pakusta, jota käytetään testaamiseen pitäen lopullinen Buzzin muotoilu piilossa katseilta.
Jos Buzz tulee tuollaisena rumiluksena ulos, niin ei voi kyllä kuin ihmetellä, että mitä ihmettä siellä Wolfsburgin suunnittelutoimistolla tapahtuu kun vuosikymmenten ylistetyimpiin kuulunut konsepti saatiin pilattua aivan täysin…
Yritätkö nyt vihjata, että sähkökuorma-autolla ei mitenkään pääsisi noin pitkää reissua alle kahdessa viikossa?No niin nyt sitten tiedossa kunnon Via Dolo Rosa: sähkökuormautolla Oslosta - Tromssaan Reissun on laskettu kestävän 2 viikkoa. Voi olla, että Rekka-Pena on innoissaan moisesta projektista(parit viikkolevot voi sattua kohilleen ja silleen). Voi olla kassilohen matka Jäämerenrannallalta keskieuroopan ruokalautaselle kokea pienen muutoksen(syströmmiksi). Tulevaisuus näyttää oikein valoisalta.
Kjører elektrisk lastebil fra Oslo til Tromsø | Norsk elbilforening
Ihan vaan sivuhuomiona, kun kävin nuita Volvon kuorkkeja tutkimassa. Onko toi "hidas" lataus noissa isommissa autoissa ja rekoissa yleistäkin? Nuita Volleja ladataan järjestään 0,3-0,5C, eli siis 300 kWh akustoa 100 - 150 kW. Aika konservatiivista, kun henkilöautoja lataillaan parhaimmillaan 3C piikki-ja yli 1C keskitahdilla. Säästäähän tuo akkua ja vähentää aggressiivisen jäähdytyksen tai lämmityksen tarvetta, eli valmistuskuluja. Niin ja tietenkin, jos ei ole tarvetta niin mitäpä sitä yliyrittämään.Yritätkö nyt vihjata, että sähkökuorma-autolla ei mitenkään pääsisi noin pitkää reissua alle kahdessa viikossa?
Tuolla opiskelijan kanssa ajettavalla reissulla ei yritetäkään edetä mahdollisimman nopeasti, vaan kerätään dataa mahdollisimman monipuolisesti erilaisista olosuhteista.
Otetaanpa esimerkiksi suunnilleen samaa tonniluokkaa (17 tn) oleva Volvo FL Electric. Akun nettokapa kuudella paketilla on 317 kWh. Range 300 km. Kulutus on noin 105 kWh/100 km.
Heitin ABRP:iin Kia EV6:n, jonka latausprosentteja tuunailin niin, että Volvo FL selviäisi samat laturivälit. Halusin, että ajetaan ensin täydellä akulla 300 km ja myöhemmin enintään 190 km. Silloin ei tarvitse roikkua laturilla viimeisiä prosentteja odotellen. Näin latauksia kertyy kuorkille 9 kpl (Kia selviäisi neljällä latauksella, jos haluaisi ja olisi iso rakko.). Nopeudeksi asetin 80 km/h todellista.
Matkan pituus (Oslo-Tromssa) on 1616 km. Ajoaikaa kuluisi 23 h 24 min. Yhdeksään lataukseen kuluisi aikaa yhteensä 2 h 56 min. Kokonaisaika olisi 26 h 21 min.
Kian keskikulutus olisi 15,9 kWh/100 km, kun reitin kattonopeus pidetään 80:ssä. Oletetaan kuorma-auton lataavan samalla teholla kuin Kia. Kuorkki kuitenkin tarvitsee energiaa (105 kWh/100 km) / (15,9 kWh/100 km) = 6,6-kertaisesti. Tällöin Kian 2 h 56 min kokonaislatausaika tarkoittaa Volvolle 19 h 22 min, eli keskimäärin 2 h 9 min lataamista per latauspiste. Kokonaismatka-aika olisi 23 h 24 min + 19 h 22 min = 42 h 46 min. Välissä pitää nukkua ja pitää taukoja, mutta niiden aikana voi myös ladata, jolloin niitä ei tarvitse täysimääräisesti lisätä tuohon vajaaseen 43 tuntiin.
Helposti siis voi ajaa sähkökuormurilla alle kahdessa viikossa (eli alle 336 h).
Enhän minä missään vaiheessa kyllä mitään sellaista vihjaillut etteikö ehdi, mutta kerta lähdetään noin insinöörismäisesti liikenteeseen: ensinnäkin kukaan ammattikuljettaja ei aja tankkia/akkuja aivan tyhjäksi, ellei ole aivan täysin retardi(kustannukset jos käy niin, että jää välille). Toiseksi ajo- ja lepoajat(9h ajoa vrk; max 4,5 tuntia putkeen ja 45min tauko tai 2 osaan 15min ja 30min). Nämä kaksi reunehtoa pelkästään asettaa ajoon aika hyvin haasteita lisättynä vielä laturissa pönöttämiseen.Yritätkö nyt vihjata, että sähkökuorma-autolla ei mitenkään pääsisi noin pitkää reissua alle kahdessa viikossa?
Tuolla opiskelijan kanssa ajettavalla reissulla ei yritetäkään edetä mahdollisimman nopeasti, vaan kerätään dataa mahdollisimman monipuolisesti erilaisista olosuhteista.
Otetaanpa esimerkiksi suunnilleen samaa tonniluokkaa (17 tn) oleva Volvo FL Electric. Akun nettokapa kuudella paketilla on 317 kWh. Range 300 km. Kulutus on noin 105 kWh/100 km.
Heitin ABRP:iin Kia EV6:n, jonka latausprosentteja tuunailin niin, että Volvo FL selviäisi samat laturivälit. Halusin, että ajetaan ensin täydellä akulla 300 km ja myöhemmin enintään 190 km. Silloin ei tarvitse roikkua laturilla viimeisiä prosentteja odotellen. Näin latauksia kertyy kuorkille 9 kpl (Kia selviäisi neljällä latauksella, jos haluaisi ja olisi iso rakko.). Nopeudeksi asetin 80 km/h todellista.
Matkan pituus (Oslo-Tromssa) on 1616 km. Ajoaikaa kuluisi 23 h 24 min. Yhdeksään lataukseen kuluisi aikaa yhteensä 2 h 56 min. Kokonaisaika olisi 26 h 21 min.
Kian keskikulutus olisi 15,9 kWh/100 km, kun reitin kattonopeus pidetään 80:ssä. Oletetaan kuorma-auton lataavan samalla teholla kuin Kia. Kuorkki kuitenkin tarvitsee energiaa (105 kWh/100 km) / (15,9 kWh/100 km) = 6,6-kertaisesti. Tällöin Kian 2 h 56 min kokonaislatausaika tarkoittaa Volvolle 19 h 22 min, eli keskimäärin 2 h 9 min lataamista per latauspiste. Kokonaismatka-aika olisi 23 h 24 min + 19 h 22 min = 42 h 46 min. Välissä pitää nukkua ja pitää taukoja, mutta niiden aikana voi myös ladata, jolloin niitä ei tarvitse täysimääräisesti lisätä tuohon vajaaseen 43 tuntiin.
Helposti siis voi ajaa sähkökuormurilla alle kahdessa viikossa (eli alle 336 h).
Itse olen pitänyt tuota rekkapuolta sähköistyksen kannalta aivan menetettynä tapauksena lähes kautta linjan, mutta tuon ajo/lepoajan kautta ajateltuna iso osa rekkaketjuista lienee sähköistettävissä ainakin omiin tunnelmiin verrattuna nopeastikin:Enhän minä missään vaiheessa kyllä mitään sellaista vihjaillut etteikö ehdi, mutta kerta lähdetään noin insinöörismäisesti liikenteeseen: ensinnäkin kukaan ammattikuljettaja ei aja tankkia/akkuja aivan tyhjäksi, ellei ole aivan täysin retardi(kustannukset jos käy niin, että jää välille). Toiseksi ajo- ja lepoajat(9h ajoa vrk; max 4,5 tuntia putkeen ja 45min tauko tai 2 osaan 15min ja 30min). Nämä kaksi reunehtoa pelkästään asettaa ajoon aika hyvin haasteita lisättynä vielä laturissa pönöttämiseen.
Onko tuo paino vähän vai paljon?Renault kehuu kehittäneensä markkinoiden parhaan akkupaketin. Akselivälille asennetun akun nettokapasiteetti on 60 kilowattituntia ja se painaa 395 kiloa. Akku koostuu 288 kennosta, jotka on jaettu 12 moduuliin. Akku on ainoastaan 11 senttiä paksu eli 7 senttiä ohuempi kuin Zoessa. Se on myös huomattavan leveä (1,457 m) ulottuen käytännössä kynnyspalkista kynnyspalkkiin. Se on suunniteltu niin, että rakenne osallistuu sivutörmäysvoimien sitomiseen.
Meganen sähköversio esitelty Munchenissä
Tekniikan Maailma
tekniikanmaailma.fi
Onko tuo paino vähän vai paljon?
Luca de Meon ilmoittaman mukaan Renaultilta tulee vuoteen 2025 mennessä markkinoille 14 sähköautomallia.
EDIT: Meganen ilmanvastuskerroin on 0,29