- Liittynyt
- 07.02.2019
- Viestejä
- 734
Vetyauton kannajat voisivat perustaa oman "Yleistä keskustelua vetyautoista" ketjun, eikä tunkea tänne sähköautoketjuun missä se menee kuitenkin pelkääksi kinaamiseksi. @Juha Kokkonen ?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Menee aiheen ohi joten en jatka tässä ketjussa, totean vain että akuilla ei mitään laajamittaisia energiavarastointeja toteuteta nykyisillä akkukemioilla.
Jotta vähän osviittaa antaa niin maailman suurin akkuvarasto tällä hetkellä varastoi saman verran energiaa kuin kaksi 20 jalan merikonttia täynnä nestemäistä vetyä. Ja tuon akkuvarasto on about 4 jalkapallokentän kokoinen ja maksoi kymmeniä miljoonia.
Nestemäinen vety vaatii alle -252.8 C lämpötilan tai se alkaa kiehua ja laajentua. Merikontit vaatisivat todella hyvän lämpöeristyksen, järeät aktiiviset jäähdytyskoneistot ja turvajärjestelmät paineen poistoon. BMW Hydrogen 7 tankki kelvannee malliesimerkiksi, koska autotriidissähän tässä ollaan:
"The hydrogen fuel is stored in a large, nearly 170-litre (45-US-gallon),[6] bi-layered and highly insulated tank that stores the fuel as liquid rather than as compressed gas, which BMW says offers 75% more energy per volume as a liquid than compressed gas at 700 bars of pressure.[7] The hydrogen tank’s insulation is under high vacuum in order to keep heat transfer to the hydrogen to a bare minimum, and is purportedly equivalent to a 17-metre (56 ft) thick wall of polystyrene Styrofoam.[8] "
"To stay a liquid, hydrogen must be cooled and maintained at cryogenic temperatures of, at warmest, −253 °C (20.1 K; −423.4 °F). When not using fuel, the Hydrogen 7’s hydrogen tank starts to warm and the hydrogen starts to vaporize. Once the tank’s internal pressure reaches 87 psi, at roughly 17 hours of non-use, the tank will safely vent the building pressure. Over 10–12 days, it will completely lose the contents of the tank because of this.[7] "
Pelkkä vedyn nesteytys vie jo 36% siitä energiasta, mitä nesteytetyssä vedyssä on. Vertaamalla tuohon aiempaan kuvaani, paineistushäviöt nesteytyksellä korvaamalla, lopulta päädytään energiatehokkuuslukemaan ~23% (optimistinen, koska aktiivinen jäähdytys vie vielä lisää). 700 bar paineistus, mikä on esim. Toyotan vetyautoissa käytössä, aiheuttaa vain n. 9% häviön.
Ilmeisesti 350 bar on aika perus paine vedyn säilömiseen isommissa tankeissa. Silloin vedyn tiheys on noin 3,2x pienempi kuin nestemäisessä muodossa. Tuossakaan paineessa ei vetyä voi hillota missään merikontissa vaan puhutaan vankkarakenteisista teräs- tai komposiittisylintereistä.
Normaalissa ilmanpaineessa "häviöttömästi" säilöttynä vety vie hippusen enemmän tilaa (tiheys 0,08988 kg/m3) ja merikontteja vastaavan kilomäärän (32,7 m3 * 75kg/m3 = 2452,5 kg * 2) säilömiseen vs LH2 tarvis about 834x eli 1669 kpl
Kilossa vetyä on 33,33 kWh energiaa ja maagiseen merikonttiin menis tuo 2452,5 kg LH2 = 82404 kWh = 82 MWh. Kaksi merikontillista ei siis ole edes lähellä tuota Moss Landingin 1600 MWh kapasiteettia. Tuliko pilkkuvirhe ja tarkoititkin kahta kymmentä (20) merikonttia? tuohon päälle pitäs laskea vielä energiatehokkuuksista johtuva efektiivinen sähkö-sisään-sähkö-ulos -kapasiteetti. Akustoilla se on n. 90% (100 kWh sisään 90 kWh ulos) ja nesteytetyllä vedyllä ehkä 20% (100 kWh sisään 20 kWh ulos) eli konttien määrä tarttis vielä kertoa 4,5 ja lopputulema olisi 90 merikonttia.
Olikohan jossain jo tietoa mitä tämä nyt käytännössä tarkoittaa? Kuinka nopeasti yhtälö alkaa käydä negatiiviseksi tämän kannustimen takia?
Ja miten tuota laskutetaan? Ajoneuvovero nykyään ei liity lainkaan hankintahintaan, liittyykö jatkossa? 100k autossa säästää jatkossa 2.7k, kun 25k autossa säästää 675. Jos ajoneuvovero nousee kaikilla samanpainosilla uusilla sähköautoilla vaikka 100€/v, kärsii 25k auton ostaja enemmän.
Olikohan jossain jo tietoa mitä tämä nyt käytännössä tarkoittaa? Kuinka nopeasti yhtälö alkaa käydä negatiiviseksi tämän kannustimen takia?
Suosittelen käyttämään tuen silloin, kun sitä on saatavilla. Tuki alkaa muuttua turhaksi ja poistuu, kun sähköautojen hinnat laskee ja käytettyjä alkaa tupsahdella markkinoille, latausinfran parantuessa samalla.
Ja miten tuota laskutetaan? Ajoneuvovero nykyään ei liity lainkaan hankintahintaan, liittyykö jatkossa? 100k autossa säästää jatkossa 2.7k, kun 25k autossa säästää 675. Jos ajoneuvovero nousee kaikilla samanpainosilla uusilla sähköautoilla vaikka 100€/v, kärsii 25k auton ostaja enemmän.
Hyvä päätös tää silti on, ellei ajoneuvovero nouse ihan överiksi.
Eli uudistuksesta "kärsii" eniten kaikista halvimpien sähköautojen ostajat. Toisaalta voi olla että kiinteä hankintatuki nousee, ja se taas prosentuaalisesti kompensoi halvimmilla autoilla. Jos kevään huhujen mukaan hankintatuki nousisi sinne 4-5k paikkeille samalla kun autovero poistui, niin sähköautojen hinnat kyllä ihan oikeasti tipahti mukavasti Nykyinen hankintatuki on voimassa marraskuun loppuun ja näistä ei hirveästi etukäteen huudella markkinareaktioiden takia, että katsellaan parin kuukauden päästä.Melko varmasti ei liity hintaan jatkossakaan, vaan tuota 53 euron perusosaa vaan korotetaan autoille, jotka rekisteröity 1.10.2021 jälkeen. Tuohon päällehän tulee sähköautoilla vielä käyttövoimavero, joka määräytyy auton massan mukaan.
Mielestäni tämä on enemmän henkipuolen juttuja, väliaikainen autovero vihdoinkin poistui. Saat ostettua suomessa autoverottoman auton, kunhan se on sähköauto. Toisaalta esim Model 3 Long rangen hinta tippui sen 1600e, on sillä jotain väliä kuukausierään jos käsiraha ja jämäri ovat samat.Melkoisen mitätön hyöty edullisissa sähköautoissa. Sähköautot, aurinkopaneelit yms. pitäisi saada alempaan verokantaan.
Iltasanomien uutisessa ainakin luki että: "Lisäksi muun muassa lataus- ja jakeluinfraan sekä hankinta- ja konversiotukiin osoitetaan rahoitusta". Eli tuki luonnollisesti jatkuu ensivuonnakin, mutta summat varmasti kerrotaan vasta mahdollisimman myöhään.Voin kertoa ja kerronkin, että hankintatuki ei tule olemaan vielä pitkään aikaan turha näillä myyntimäärillä. Ja olen 110% varma tuen nousevan vielä tulevina aikoina, joten pelkoa tuen poistumisesta ei ole ainakaan sinä aikana kun oman ajoneuvon ostamispäätöksiä teen.
Mutta toivotaan, että tuki tulisi nousemaan pikaisella aikataululla autonostajien iloksi.
Mielestäni tämä on enemmän henkipuolen juttuja, väliaikainen autovero vihdoinkin poistui. Saat ostettua suomessa autoverottoman auton, kunhan se on sähköauto. Toisaalta esim Model 3 Long rangen hinta tippui sen 1600e, on sillä jotain väliä kuukausierään jos käsiraha ja jämäri ovat samat.
Iltasanomien uutisessa ainakin luki että: "Lisäksi muun muassa lataus- ja jakeluinfraan sekä hankinta- ja konversiotukiin osoitetaan rahoitusta". Eli tuki luonnollisesti jatkuu ensivuonnakin, mutta summat varmasti kerrotaan vasta mahdollisimman myöhään.
Syksyn aikana se oli. Mutta äsken kun katselin niin sama 6m/v näyttäisi olevan budjetoitu, eli voi olla että 2k/v jatkuu ja korotus on siinä autoveron poistumisen muodossa.Hitto kun en muista, että milloin tämän viimeisen 2000€ tuen uutinen tuli. Onko jollakin muistikuvia?
Ja tuota tukea laajennettiin koskemaan myös raskasta kalustoa.Syksyn aikana se oli. Mutta äsken kun katselin niin sama 6m/v näyttäisi olevan budjetoitu, eli voi olla että 2k/v jatkuu ja korotus on siinä autoveron poistumisen muodossa.
Missään ei selkeästi sanota, että poistuiko se 50k€ raja vai ei. Mutta vaikka autovero poistui, niin sitten taas ajoneuvovero nousee. +-0 tilanne.Yep, mutta tänä vuonna 1.10. jälkeen saa siis lisätuen ja samoin myös yli 50k€ maksavat autot. Täällähän oli monia jotka oli jo ostamassa kunhan tuki nousee tai raja nousee, nyt vaan tekoja sanojen lisäksi (ha ha ..).
Missään ei selkeästi sanota, että poistuiko se 50k€ raja vai ei. Mutta vaikka autovero poistui, niin sitten taas ajoneuvovero nousee. +-0 tilanne.
Joo pitkällä ajalla mahdollisesti kalliimpaa mutta en mitenkään näe tämän muuttavan tilannetta. Kiva juttu mutta ei käytännön hyötyä.Autoveron poistuminen on valtava tuki tässä maassa, mutta sähköautoissakin se on sinne ~2k€ paikkeille niille yli 50k€ autoille. Se että ajoneuvovero nousee tasaantuu twiittien perusteella 20 vuodessa - niille jotka ostaa noin kalliita autoja ei varmaan ole tarkoituksena pitää 20 vuotta samaa autoa kuitenkaan. En valitettavasti usko jälleenmyyntiarvossa näkyvän tätä "halvempaa vuosimaksua".
Jos ei ajaisi 120km/h niin varmasti olisi riittänyt rangeSähköauton toimintamatkaksi luvataan 502 km – näin kävi testiajossa Turusta Helsinkiin ja takaisin
Tosielämän sähköautokilometrit poikkeavat rajusti WLTP-testin tuloksista.www.tekniikkatalous.fi
Enyaq.
On toi kyllä surullista, että range ei vaan riitä +20 astetta tuohon matkaan. Koska kyllä talvella pitäisi päästä kelissä kuin kelissä 300km, jotta näillä pärjäisi. Harmi homma. Noh kakkosautoja
On toi kyllä surullista, että range ei vaan riitä +20 astetta tuohon matkaan. Koska kyllä talvella pitäisi päästä kelissä kuin kelissä 300km, jotta näillä pärjäisi. Harmi homma. Noh kakkosautoja
Voin kertoa ja kerronkin, että hankintatuki ei tule olemaan vielä pitkään aikaan turha näillä myyntimäärillä. Ja olen 110% varma tuen nousevan vielä tulevina aikoina, joten pelkoa tuen poistumisesta ei ole ainakaan sinä aikana kun oman ajoneuvon ostamispäätöksiä teen.
Mutta toivotaan, että tuki tulisi nousemaan pikaisella aikataululla autonostajien iloksi.
Onko kukaan kartoittanut ne maat mitkä jakaa tuota isoa tukea, että ovatko ne kaikki autoteollisuuden maita?
Suomen valtion ei vaan kannata antaa rahaa näille koska se raha ei jää Suomeen.
Ehkä nyt voidaan tuoda muiden tukemia autoja vähän käytettynä…Onko kukaan kartoittanut ne maat mitkä jakaa tuota isoa tukea, että ovatko ne kaikki autoteollisuuden maita?
Suomen valtion ei vaan kannata antaa rahaa näille koska se raha ei jää Suomeen.
Jos tukea ohjataan latausverkostoon, niin sillä voi olla myös iso vaikutus. Mua ainakin huolettaa miten lisääntyvät autot vaikuttavat laturien saatavuuteen esim. hiihtolomien aikoihin. Sähköautoihin siirtyvien hyvät kokemukset varmasti nopeuttavat muiden siirtymistä.
Se hinta laskee vain ajan myötä.No sekin, mutta kyllä suurin huoli edelleen on autojen tolkuton hinta, joka kaksinkertainen tuulipukukansan autobudjettiin nähden.
Onhan niitä iät ja ajat raijattu. Ei sitä koskaan tiedä että vuonna 2022 tuet loppuukin muissa maissa.Pitää ottaa myös huomioon ulkomaantuonti. Jos sähköautoja aletaan raijaamaan urakalla käytettyinä Saksasta halvemman hinnan takia, niin Suomen liian pieni tuki osuu omaan nilkkaan.
No sekin, mutta kyllä suurin huoli edelleen on autojen tolkuton hinta, joka kaksinkertainen tuulipukukansan autobudjettiin nähden.
No eikö se ole vain hyvä jos infra ei ole vielä valmis 5x isommalle automäärälle?
Jos sähköautojen myynti 2 tai 3-kertaistuu vuosittain nykyisen tukien kanssa niin mitä jos hinnoista lähtis 5 tonnia enemmän?
Itekin olen autoa ostamassa, ja toki mulle tuet kelpaisi. Olen kuitenkin ymmärtänyt että infrassa on edelleen paljon parannettavaa, joten huolestuttaa jos autojen määrä kasvaa liian nopeasti.
Eikö se ole lähinnä silkkaa voittoa Suomelle kun saadaan Saksan valtion osittain maksamia autoja Suomeen?Pitää ottaa myös huomioon ulkomaantuonti. Jos sähköautoja aletaan raijaamaan urakalla käytettyinä Saksasta halvemman hinnan takia, niin Suomen liian pieni tuki osuu omaan nilkkaan.
Laittaa vartiksi laturiin toisessa päässä ja imaisee kahvin kitusiin sillä aikaa, niin jo pärjää. Silloin ei tietysti pärjää, jos on onnistunut järjestämään elämässään asiat niin huonosti, että pitää 150 km päässä käydä töissä. Siihen touhuun pakettiauton kokoinen enyaq nyt ei muutenkaan ole oikea laite.Sähköauton toimintamatkaksi luvataan 502 km – näin kävi testiajossa Turusta Helsinkiin ja takaisin
Tosielämän sähköautokilometrit poikkeavat rajusti WLTP-testin tuloksista.www.tekniikkatalous.fi
Enyaq.
On toi kyllä surullista, että range ei vaan riitä +20 astetta tuohon matkaan. Koska kyllä talvella pitäisi päästä kelissä kuin kelissä 300km, jotta näillä pärjäisi. Harmi homma. Noh kakkosautoja
Meillä tulee kotona sähköä pistokkeesta siihen malliin, että hitainkin laturi työntää akkuun niin paljon sähköä, että keskimäärinen suomalainen ajosuorite täyttyy pariin kertaan helposti. Ja näin on myös monessa muussakin kodissa. Toisin sanoen 230V pistoke riittää suurimmalle osalle suurimmaksi osaksi vuotta.
Eiköhän siitä se vero tipu pois. Pari päivää menee että ne ovat ajantasalla kun eilen tehty päätös ja tänään on perjantai niin kuka jaksaa sen enempää paneutua kun vkl alkaa.Mitenhän nyt käytännössä autoveron kanssa homma toimii, jos sopimuspaperissa on jo nimi alla, mutta auto tosiaan tulee vasta vuodenvaihteessa? Sopimuksessa siis arvioitu autovero laskettu, joten nyt vaan pirauttelemaan myyjälle uutta sopparia varten verotuksen muututtua?
Ei avain noin.Vedystä ei saa millään samanhintaista kuin sähköstä, mikäli se on sähköllä tuotettu
Joku muu maa maksaa tuollain tukea, niin tuohan on Suomalaisten etu, tavoitteet toteutuu tehokkaammin, muiden rahoilla.Pitää ottaa myös huomioon ulkomaantuonti. Jos sähköautoja aletaan raijaamaan urakalla käytettyinä Saksasta halvemman hinnan takia, niin Suomen liian pieni tuki osuu omaan nilkkaan.
Sähköautoa harkittaessa hyvin oleellinen juttu on se lataaminen. Jos se ei omassa tarpeessa/ympäristössä onnistu, niin ei onnistu, väärä väline.Mutta auto ei ole vain kotona pyörimistä varten. Se lataaminen pitää onnistua järkevästi muuallakin, oli se sitten sukulaisten luona käymistä, lomailemista tai työtä. Ja vaikka OKT asujilla sähköä kotona riittää, niin sama tilanne ei ole muissa asumismuodoissa asuvilla.
Ympäristötavoitteet ehkä toteutuvat, mutta kalliilla hinnalla, koska Suomi menettää arvonlisäverot sekä välillisesti kaikki verot, joita kertyy maahantuojan ja myyntiportaan toiminnasta. Valtiontalouden kannalta käytetyn tuonti on huomattavasti huonompi vaihtoehto kuin uuden myynti Suomessa.Joku muu maa maksaa tuollain tukea, niin tuohan on Suomalaisten etu, tavoitteet toteutuu tehokkaammin, muiden rahoilla.
Sähköautoa harkittaessa hyvin oleellinen juttu on se lataaminen. Jos se ei omassa tarpeessa/ympäristössä onnistu, niin ei onnistu, väärä väline.
Joo, vedyn suurin potentiaali onkin kausittaisessa energian varastoinnissa. Siinä tapauksessa energia voidaan varastoida pitkän ajan aikana, silloin kun se on edullista (tai jopa ilmaista, kuten uusiutuvassa verkossa voi välillä olla, koska varastoinnilla vältetään tuotannon kuristaminen). Tällöin energiavaraston koko on systeemissä määräävä tekijä. CAPEX ja OPEX voivat olla suuriakin, koska niinä hetkinä kun markkinat tarvitsevat energiaa varastoista siitä voi pyytää hyvän hinnan. Ao. kuvassa projisoidaan eri energianvarastointitekniikoiden yleistymistä energiamarkkinoiden eri osa-alueille, vety harmaalla, Li-Ion akut punaisella:Koska vedyssä on huono sähkö - vety - sähkö hyötysuhde, niin sen kilpailukyky paranee nimenomaan silloin kun verkkosähkö halpaa. Mutta ne säiliöt on halpoja.
En nyt ihan allekirjoita.Ja tätä juuri pitääkin korjata - koska siitä pitää saada kaikille sopiva väline jotta nykyiset tavoitteet voidaan saavuttaa. Norjan kaltainen infra mahdollistaa samalla halvempienkin sähköautojen toiminnan, kun latureita on tarpeeksi usein -> kaikki eivät tarvitsisi isoakkuista autoa jotta se voisi olla se ainoa auto perheessä.
Ja "ilmaiseen" sähköön en usko, sille on tulevaisuudessa ehkä niinpaljon kysyntää, että siitä on pulaa.Miten tämä liittyy sitten liikenteeseen on vielä vähän arvassa, koska energian kausivarastointi on ihan eri eläin kuin kumipyöräliikenteen liike-energia.