Yleistä keskustelua sähköautoista

Liittynyt
12.10.2021
Viestejä
2 636
Ei ole vaihtoehtoa kun siinä on koukku vakiona - se on hyvä porkkana Suomeen. Jos myyt autoa Suomessa yleensä kysytään heti onko siinä koukku. Se helpottaa myyntiä (jos ei ole vedetty jotain Hymeria). Harva edes sitä tarvitsee kuin kerran vuodessa mutta Suomi on koukkumaa. Koukutellaan!
Hyvä huomio. Olin itsekin miettinyt että seuraavaan autoon pyrkisin saamaan koukun. En ole varma tulenko koskaan sellaista tarvitsemaan (ellen joskus vuokraa peräkärryä muuttoa tms. varten; yleensä minulla on ollut tapana vuokrata silloin Kympin Paku), mutta ainakin helpottaisi jälleenmyyntiä myöhemmin.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
999
Oletko ihan varma, että olis akku riittänyt matkalle, jos olisi ajettu rajoituksen mukaan? Kyllä tuo nyt muuten niin oudolta kuulostaa.
Kyllä, olen aivan varma, 100-prosenttisen varma, sillähän tämä hieman vaivasikin, kun en selvää syytä itse nähnyt/keksinyt ja sitä en muutamalla kysymyksellä saanut.
 
Liittynyt
09.11.2018
Viestejä
3 201
Kai sinne nyt luukusta tavallinen pesukone menee?? Eihän se ole fylleineen kuin joku 65*65 senttiä kyljellään.
Tätä itsekin mietin kun omalla ladattavalla korealaisella gigantista pesukoneen sai ihan hyvin auton sisään lykättyä.

Mukava tuossa tapauksessa kun ei ole lastausreunaa vaan takakontti jatkuu suoraan puskurista.

Koukku on itsellä ainakin sen pari kertaa viikossa käytössä kun käy keskustasta hakemassa lapsen joka on aamulla sinne pyörällä mennyt (kun on sinne päin asiaa), joten siinä mielessä aika tarpeellinen varuste vaikka ei koskaan peräkärryä käyttäisikään.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
08.12.2018
Viestejä
1 778
Ei ole vaihtoehtoa kun siinä on koukku vakiona - se on hyvä porkkana Suomeen. Jos myyt autoa Suomessa yleensä kysytään heti onko siinä koukku. Se helpottaa myyntiä (jos ei ole vedetty jotain Hymeria). Harva edes sitä tarvitsee kuin kerran vuodessa mutta Suomi on koukkumaa. Koukutellaan!
Pyörän kuljetukseen tulisi, kun katolle pyörä sijoitettuna en sitä kuitenkaan muista katokseen ajaessa. Peräkärryä en omista eikä kannata, kun Motonetistä saa kuomullista vuokrattua 10€/vrk. Tarvetta kärrylle tulee muutamia kertoja vuodessa pyörän kuljetuksen lisäksi, joten koukku oltava.

Tesla Y olisi mielenkiintoista kokeilla, mutta ei kyllä sytytä erityisemmin.
 
Liittynyt
12.10.2021
Viestejä
2 636
Kai sinne nyt luukusta tavallinen pesukone menee?? Eihän se ole fylleineen kuin joku 65*65 senttiä kyljellään.
En tiedä kuinka monissa autoissa on sama pelko, mutta kauan sitten rikoin melkein uudesta Toyota Auriksestani ison kämmenenkokoisen muovinpalasen takaluukun aukosta, kun isoveljen kanssa tungin sisään pienen päältätäytettävän pesukoneen. Hetkeksi erehdyin päästämään sen lepäämään aukon alareunalle, ja räks.

Voi olla Toyotan ominaisuus toki, mutta sen jälkeen päätin etten kovin mielelläni henkilöautoon tunge kovin raskaita objekteja takaluukusta sisään, vaikka mahtuisivat. Avolava-autot sitten erikseen.

Oli tapauksesta toki se hyöty että sen ansiosta suhtautumiseni Toyotaani muuttui, eli en juurikaan enää stressannut jos siihen jotain pikku lommoa, maalipintavauriota tms. kosmeettista haittaa tuli, kun olin jo onnistunut itsekin rikkomaan sitä. Kunhan kulkee, ja kulkihan se. Rumahan se oli kuin synti, mutta kukapa meistä ei olisi!
 

kuoris

Tukijäsen
Liittynyt
28.06.2017
Viestejä
3 268
Ja kyllä se koukun tarve taitaa Y:n kanssakin tulla vastaan kun vaikka seuraavan kerran Gigantista hakee pesukonetta tms hajonneen tilalle. Taitaa just ärsyttävästi olla liian pieni se luukku koneelle vaikka muuten mahtuisi.
Parikymppiä oli viimeksi kotiinkuljetus jääkaappi-pakastimelle Gigantista. Joutu vaan apupojaksi kun sieltä tuli liian pieni kaveri heppoisten nokkakärryjen kanssa ja ovella kolme porrasta. Olis pitänyt ”säästää” ja hakea ite eli koukulle peukku.

Aluksi jo näytti että sähköautoihin ei saa koukkuja ollenkaan mutta nythän noissa on ihan ok vetopainot. Ei varmaan mitään isompaa asuntovaunua ym pysty kuitenkaan veteleen jos ei ole jatkuvasti laturilla.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
7 108
Aluksi jo näytti että sähköautoihin ei saa koukkuja ollenkaan mutta nythän noissa on ihan ok vetopainot. Ei varmaan mitään isompaa asuntovaunua ym pysty kuitenkaan veteleen jos ei ole jatkuvasti laturilla.
Se hervoton kulutuslisähän sähköriin tulee kun laittaa jonkun kopin perään. Voimaa se ei sinänsä tarvii sen enempää kuin polttiskaan, mutta polttis heittäytyy samalla taloudellisemmaksi, niin se ei ole yhtä dramaattinen se ero.
 

GGoljatti

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
17.03.2022
Viestejä
1 639
Pyörän kuljetukseen tulisi, kun katolle pyörä sijoitettuna en sitä kuitenkaan muista katokseen ajaessa. Peräkärryä en omista eikä kannata, kun Motonetistä saa kuomullista vuokrattua 10€/vrk. Tarvetta kärrylle tulee muutamia kertoja vuodessa pyörän kuljetuksen lisäksi, joten koukku oltava.

Tesla Y olisi mielenkiintoista kokeilla, mutta ei kyllä sytytä erityisemmin.
Ostat huomiotötterön. Aina kun alat lastaa pyörää katolle niin laitat sen siihen katoksen eteen.

edit.
traffic cone.jpg
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 338
Ei kai tästä ollut kyse? Muistelin että lähti siitä kun joku sanoi että se 400hp tuo lisää turvallisuutta ja tätä en usko sekuntiakaan jos verrokkina on 200hp.
Ihan täyttä paskapuhettahan se on vedota johonkin turvallisuuteen, puhuttaisiin suoraan asioista niiden oikeilla nimillä eli onhan se kiva kun autossa on potkua, ja mitä enemmän sitä kivempi. Tehokkaassa sähköautossa isot tehot vielä korostuvat kun mennään oikeasti heti.
Toisaalta ei se tehokas ole myöskään yhtään sen vaarallisempi kuin tehottomampikaan mutta tyhmissä käsissä sillä on helpompi saada aikaan kunnon ylilyöntejä.
 
Liittynyt
19.01.2020
Viestejä
962
Hyvä huomio. Olin itsekin miettinyt että seuraavaan autoon pyrkisin saamaan koukun. En ole varma tulenko koskaan sellaista tarvitsemaan (ellen joskus vuokraa peräkärryä muuttoa tms. varten; yleensä minulla on ollut tapana vuokrata silloin Kympin Paku), mutta ainakin helpottaisi jälleenmyyntiä myöhemmin.
Kysyin tätä koukkuasiaa tutulta automyyjältä. Tarkemmin sanottuna ruksittiin varusteita listalta ja kysyin että hyvittääkö tästä autosta enemmän kun tuon vaihdossa parin vuoden päästä, sanoi että ei vaikuta juuri mitenkään. Sama homma kaikkien lisävarusteiden kanssa.
 
Liittynyt
11.10.2017
Viestejä
1 030
Kysyin tätä koukkuasiaa tutulta automyyjältä. Tarkemmin sanottuna ruksittiin varusteita listalta ja kysyin että hyvittääkö tästä autosta enemmän kun tuon vaihdossa parin vuoden päästä, sanoi että ei vaikuta juuri mitenkään. Sama homma kaikkien lisävarusteiden kanssa.
Tietysti myyjä sanoo noin. Voit sitten ihan itse verrata kun/jos viet auton sinne joskus vaihdossa.
Todennäköisesti jokainen valitsemasi lisävaruste on listattu ilmossa ja isolla lukee ne kalliit varusteet (esim. se koukku), hinta on myös kovempi kuin karvalakki versiossa.
Hyvityshinnassa tämä ei toki näkynyt...
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 338
Tietysti myyjä sanoo noin. Voit sitten ihan itse verrata kun/jos viet auton sinne joskus vaihdossa.
Todennäköisesti jokainen valitsemasi lisävaruste on listattu ilmossa ja isolla lukee ne kalliit varusteet (esim. se koukku), hinta on myös kovempi kuin karvalakki versiossa.
Hyvityshinnassa tämä ei toki näkynyt...
Tottahan se myyjä puhui. Eka omistaja maksaa varusteet, karvalakin ja tappiin varustellun hyvityshinta on oikeasti varsin olematon.
 
Liittynyt
12.10.2021
Viestejä
2 636
Kysyin tätä koukkuasiaa tutulta automyyjältä. Tarkemmin sanottuna ruksittiin varusteita listalta ja kysyin että hyvittääkö tästä autosta enemmän kun tuon vaihdossa parin vuoden päästä, sanoi että ei vaikuta juuri mitenkään. Sama homma kaikkien lisävarusteiden kanssa.
Järkeilen asiaa niin että monelle tiettyä kokoluokkaa hakevalle koukku on se kynnyskysymys, joten jos sellaista ei ole autoa ostaessaan ottanut eikä jälkiasennuksena saa, tämä osa potentiaalisesta ostajakunnasta jää pois kun haluan myydä pois.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
7 108
Nykyään taitaa olla kaikissa autoissa vakiona ne kriittiset varusteet joilla olisi jotain vaikutusta hyvitykseen (ilmastointi).
 
Liittynyt
19.01.2020
Viestejä
962
Tietysti myyjä sanoo noin. Voit sitten ihan itse verrata kun/jos viet auton sinne joskus vaihdossa.
Todennäköisesti jokainen valitsemasi lisävaruste on listattu ilmossa ja isolla lukee ne kalliit varusteet (esim. se koukku), hinta on myös kovempi kuin karvalakki versiossa.
Hyvityshinnassa tämä ei toki näkynyt...
Myyjähän saisi enemmän provikkaa kaupastaan kun tälläisin varusteita sen täyteen. Varustetaso vaikuttaa hintaan mutta yksittäin poimitut varusteet ei.

Mutta saman huomaa kun tarjoaa autoaan vaihdossa. Yleensä kysymykset on: Mikä malli, mikä moottori (nykyään akku), mikä varustetaso, onko talvirenkaat ja paljonko on ajettu.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
10.01.2019
Viestejä
16 160
Sähköautojen hintoja tukee tuotantoa suurempi kysyntä ja se, että fossiileillekin täytyy jättää joku markkinarako. Kyllä varmasti hintakehitys normalisoituu ja kilometrit alkaa käytetyissä täyssähköissäkin "näkyä", mutta 56->20 kolmessa vuodessa on pessimistinen näkemys ellei kyseessä ole joku paljon rullattu taksi. Merkki tai tyyppikohtaista tietysti voi tulla jotain, Leafilla esim. pikalatausverkoston kiihtyvä (suhteellinen) heikkeneminen ei voi olla vaikuttamatta jälleenmyyntiarvoon. Sama joku "TSI+DSG" tyylinen pommi väkisin näkyisi jälleenmyynnissä, varsinkin kun muutenkin porukka pelkää uutta tekniikkaa.
Mistä näistä tulisi sellainen käyttöarvon jyrkkä alenema, että nykyiset menettäisivät arvonsa jyrkästi? Minusta puhut asioista, jotka voivat vaikuttaa merkittävästi uuden auton ostajan valintaan, mutta jos se auto on jo nyt ostettuna, niin aikalailla vähäpätöisiltähän nuo tuntuvat peilaten siihen miten kauan em. muutoksissa väkisinkin menee.

Jos katsoo nykyistä sähköautokantaa, niin käytännössä kaikki uudet toimivat jo todella hyvin kaupungin lähialueilla pyörimiseen. Akkujen kestokin on ollut parempaa kuin on ennustettu. Minkä tahansa uuden akkutekniikan ylösajo ottaa aikansa (vuosia) ja aika hankala nähdä latausverkostonkaan mukautuvan sellaisiin kuormiin, että nykyiset 100-200 kW teholla lataavat jäisivät jalkoihin. V2G on jo jossain autoissa, esim. korealaisissa. Ne mistä toiminto puuttuu, voivat kuitenkin joustaa älylaturilla yhteen suuntaan verkon mukana. En ole ihan varma mitä tarkoitit vaihdettavilla akuilla, oletettavasti akun vaihto ja matka jatkuu tyylistä? Vai ylipäätään korjattavuutta, joka on olemassa jo suurimmassa osassa autoja?
Käytettyjen sähköautojen hintaa tukee se että tulevina vuosina on vähän käytettyjä sähköautoja vs käytettyjä polttiksia, Suomessa lisäksi se että nyt uusien autojen myynti on ollut vähäistä, Suomi markkinan häiriöitä onneksi tasaa käytettyjen tuonti.

Sähköautojen nyky hinnat on korkeita, varsinkin jos huomioiden se että niiden valmistamisen on arvioitu jossa kohtaa olevan halvempaa kuin polttisten. Viimevuosi ole poikkeava, komponenttien hintojen lasku taittui.

Jos komponenttihinnat kehittyy edullisesti, tuotanto kykenee vastaamaan kysyntään, ja markkinoille tulee edullisia malleja, valikoima monipuolistuu ja teknisesti kehittyneitä aiempaa edullisempi keskihintaisia malleja, miksi maksaisi elinkaaren puolessa välissä olevasta käytetystä noin paljon ?

Aika myös näyttää mikä on sähköauton elinkaari, jos se auto on kierrytys (romutus) arvossa 10 vuotiaana, niin se romutus arvo voi nostaa käytettyjen hintaa, mutta en nyt laskisi sen varaan että siitä useita tuhansia euroja saisi.

Viimevuosien mallien kohdalla voi sitten olla mallikohtaisia eroja, jos malli osoittautuu ikiliikkujaksia, akusto erinomaiseksi, niin voi olla kiinnostava käytettyna, jos malli osoittautuu pommiksi, niin vaihtoarvo ihan siitä kiinni mitä merkin liikkeet siitä hyvittää vaihdossa. Väliin sitten malli joissa jokin ongelma, mutta johon on kohtuu kustannustehokas korjaus.

Riskiä lisää myös odottamattomat yllätykset, en silti pidä kovin suurena uhkana jotain synteettisia pohtaita polttoaineita. Nyky käsityksen mukaan ei ole nopeasti odotettavissa edullista vaihtoehtoa, se olisi jo erittäin kova saavutus jos verottomana päästäisiin nykyisiin verollisiin hintoihin.

Valtio, eli verotus ym kohtelu ratkaisee paljon, jos fosiilipolttisten omistaminen halpaa, ajo kallista, niin se vähentää vähän sähkis kysyntää.
 
Liittynyt
23.11.2018
Viestejä
984
Valtio, eli verotus ym kohtelu ratkaisee paljon, jos fosiilipolttisten omistaminen halpaa, ajo kallista, niin se vähentää vähän sähkis kysyntää.
Tämä vaikuttaa paljon. Kai niiden on pakko edes yrittää pitää noista päästötavotteista kiinni. Sitä myöden olisi varmaan luvassa vähän rajumpiakin ratkaisuja polttomoottoriautoilun vähentämiseksi tässä joidenkin vuosien päästä.
 

Mariini

Tukijäsen
Team Tesla
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
3 438
Kai te tiedätte, että ollaan jo erittäin vähäpäästöisen liikenteen ajassa, me joiden tekemä työ liittyy kuljettamiseen ajoneuvoilla, joko alihankintana tai suoraan valtion, kuntayhtymien, valtion yritysten jne alaisuudessa?

Tarkoittaa esim, että Sote alueilla henkilöstölle pitää ostaa työautoiksi vähintään plugareita (tai EV) 1/3 henkilöautokannasta kun uusia hankintoja tai sopimuksia tehdään. -26 vuoden jälkeen alkavat sopparit on vain ja ainoastaan täyssähkö. Kaikki postiautot, jakeluautot, taksit, joiden sopimuskumppanina Sote/kaupunki/valtio/kela/valtionkonttori jne...

Se muutos tapahtuu aika nopeasti, pakon edessä. Toki sieltä alkaa vuosikymmenen loppuun vapautua käytettyä kalustoa markkinoille kaikkien ulottuville.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
7 108
Mutta saman huomaa kun tarjoaa autoaan vaihdossa. Yleensä kysymykset on: Mikä malli, mikä moottori (nykyään akku), mikä varustetaso, onko talvirenkaat ja paljonko on ajettu.
Tuohan johtuu pitkälti siitä että sillä (uuden auton) automyyjällä ei oikeastaan ole omaa ammattitaitoa sen vaihdokin arvon määrittelemiseen, vaan sen tekee tietokoneohjelma, joka puolestaan on pyritty tekemään selkeäksi ja mahdollisimman yhdenmukaisia tuloksia antavaksi.
 
Liittynyt
10.01.2019
Viestejä
16 160
Kai te tiedätte, että ollaan jo erittäin vähäpäästöisen liikenteen ajassa, me joiden tekemä työ liittyy kuljettamiseen ajoneuvoilla, joko alihankintana tai suoraan valtion, kuntayhtymien, valtion yritysten jne alaisuudessa?
En tiedä. Osa julkisen puolen hankinnoista on väpäpäästöistä, osa ei. Fosiilinen poltto on edelleen yleistä, osa siitä voi olla kompensoitu, jos tilaaja niin vaatii. Mutta niin ei ole kaikissa tilauksissa.

Se muutos tapahtuu aika nopeasti, pakon edessä. Toki sieltä alkaa vuosikymmenen loppuun vapautua käytettyä kalustoa markkinoille kaikkien ulottuville.
Suhteellisen nopeaa, mutta ilmeisesti vauhti ei tyydytä, jos halutaan päästä tavoitteisiin niin kannattaa varautua kiristyviin toimiin. Katsotaan että julkisella puolen kannattaa edistää muutosta ripeästi.

En tiedä mihin kommenttillasi pyrit, sähköautoja ostetaan useammasta syytä, ja ketjussa lähinnä vapaaehtoisesti.

- Tarjolla on automalli joka tyydyttää hyvin omat tarpeet ja on kilpailukykyinen polttisvaihtoehtoon.
- Tarjolla on siedettävä vaihtoehto, joka ei ihan yhtä hyvin korvaa polttivaihtoehtoa, mutta on kustannuksiltaan edullisempi, eli hinta/hyöty voittaa
- Tarjolla on tai ei ole hyvää vaihtoehtoa, mutta ilmasto,poliittis,vakaumus syistä polttis ei ole todellinen vaihtoehto.


Eikös tämä ole juuri tällä hetkellä tilanne. Varsinkin nyt sähkömylläkän keskellä tämä yksityisautoilun päästöjen vähentäminen (=sähköautojen myynti) otti vähän takapakkia. Vaikea nähdä tilannetta, että näistä päästötavotteista luovuttaisiin ja mitään kiristyksiä nykytilanteeseen ei tulisi.
Mukana myös politiikkaa, takapakkia tosiaan tullut saatavuusongelmien takia ja sen takia että sekoitusvelvollisuutta valiaikaisesti laskettiin, korona tilapäisesti vähensi liikennettä, mutta se oli ja meni.

Jos hinnat (tarjouksest) painuu sille tasolla mitä parhaimillaan oli, ja toimitus ajat kohtuullisia, niin yksityis HA kaluston sähköistys ei ainakaan uusien hintaan kaadu. varsinkin jos rahoitustarjonta samaa luokkaa.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
23.11.2018
Viestejä
984
Suhteellisen nopeaa, mutta ilmeisesti vauhti ei tyydytä, jos halutaan päästä tavoitteisiin niin kannattaa varautua kiristyviin toimiin.
Eikös tämä ole juuri tällä hetkellä tilanne. Varsinkin nyt sähkömylläkän keskellä tämä yksityisautoilun päästöjen vähentäminen (=sähköautojen myynti) otti vähän takapakkia. Vaikea nähdä tilannetta, että näistä päästötavotteista luovuttaisiin ja mitään kiristyksiä nykytilanteeseen ei tulisi.
 

Mariini

Tukijäsen
Team Tesla
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
3 438
Omasta mielestä harmi, että täällä aina tavataan ajaa piiskalla asioita, ihmiset vaihtavat kyllä sähköautoihin kunhan valikoimaa on saatavilla suht samaan hintaan kuin nytkin, myös käytetyissä.

Sähköauto on Auto 2.0, evoluution loikka. Massatkaan eivät haikaile enää Nokia 2110 aikoja, lankapuhelimista puhumattakaan.

Todellisuudessa toki 1.0, ehkä actually 1,5... Se kehitys vain loppui noin sadaksi vuodeksi välillä.
 
Liittynyt
23.11.2018
Viestejä
984
Omasta mielestä harmi, että täällä aina tavataan ajaa piiskalla asioita, ihmiset vaihtavat kyllä sähköautoihin kunhan valikoimaa on saatavilla suht samaan hintaan kuin nytkin, myös käytetyissä.

Sähköauto on Auto 2.0, evoluution loikka. Massatkaan eivät haikaile enää Nokia 2110 aikoja, lankapuhelimista puhumattakaan.

Todellisuudessa toki 1.0, ehkä actually 1,5... Se kehitys vain loppui noin sadaksi vuodeksi välillä.
Hyvin sanottu. Kymmenen vuotta eteenpäin ja alkaa varmasti iltapäivälehtien kommenttipalstatkin olemaan jo ihan erilaista luettavaa. Eipä nykyäänkään iphonesta uutisoidessa kommenteissa juuri kukaan haikaile nokioiden perään, vaan ennemminkin keskustelu on mallia iphone vs android. Tulevaisuudessa se voisi olla tesla vs joku muu?
 
Liittynyt
09.11.2018
Viestejä
3 201
Keskieuroopassa myös noita pienempiä sähköisiä saa vähän halvemmalla kuin täällä, ja kun valikoimaa on siellä vähän paremmin saatavilla niin ei se Tesla ole ainoa vaihtoehto.

Mitä romutuskuntoiseen sähköautoon tulee, niin onhan noita Teslan akkuja hyödynnetty kotien akustona ja siihen käyttöönkin noiden hinta on viime vuosina noussut reilusti. Tehoja kun juurikaan ei tarvita suhteessa auton tarvitsemaan tehoon. Siksikin mitään parin tonnin autoa ei sähkiksestä tule niin kauan kuin akusto on suunnilleen ehjä vaikka kapasiteettia olisi vaikka enää 70% ja tehot täten voivat olla vaikka vähän rajoittuneetkin. Oli alkuperäinen auto sitten alkuperäinen Leaf tai Tesla (tai joku muu).
 

kuoris

Tukijäsen
Liittynyt
28.06.2017
Viestejä
3 268
Miksei (sähköautoja lobbaavat) viherpiipertäjät ole keksineet että poistetaan km-korvaus niin loppuu turhat ajelut. Nythän moni rahoittaa sitä autoaan ylimitoitetulla km-korvauksella. Varsinainen lottovoitto niille joilla Tesla ilmaisilla latauksilla..
 
Liittynyt
16.12.2016
Viestejä
1 142
Miksei (sähköautoja lobbaavat) viherpiipertäjät ole keksineet että poistetaan km-korvaus niin loppuu turhat ajelut. Nythän moni rahoittaa sitä autoaan ylimitoitetulla km-korvauksella. Varsinainen lottovoitto niille joilla Tesla ilmaisilla latauksilla..
Varmaan siksi, että näin ajattelee vain asiasta mitään ymmärtämätön. 1) Ilmaisen latauksen Tesloja on hyvin rajallinen määrä 2) Hyötyy vain ne ketkä SC:n vieressä asuvat ja ajelevat ohi jatkuvasti, esim. PKS ei ole SC:tä, vaikka varmaan eniten Tesloja onkin. 3) Mikä lottovoitto on istua laturilla kuluttamassa aikaa ilmaisen sähkön perässä? (Taino, jonottaahan ihmiset ilmaisia ämpäreitäkin, unohda tämä).
 
Liittynyt
23.08.2020
Viestejä
998
Siksikin mitään parin tonnin autoa ei sähkiksestä tule niin kauan kuin akusto on suunnilleen ehjä vaikka kapasiteettia olisi vaikka enää 70% ja tehot täten voivat olla vaikka vähän rajoittuneetkin.
Ja noilla ajelee taajamarallia vielä kummasti vuosia. Ja senkin jälkeen teinit voi käyttää niitä vielä pitkään kun istutaan parkissa ja kuunnellaan musaa, iskän lataustägillä rajattomasti virtaa tolpista samalla :)
 
Liittynyt
09.11.2018
Viestejä
3 201
Varmaan sen takia, että kilometrikorvauksille on yleensä ihan realistinen tarve. Toisekseen jos he ketkä ajavat paljon ajavat sähköllä niin aika nettopositiivinen asia sinänsä.

Kun lobataan niin lobataan sitten parempia liikenneyhteyksiä ja kulkutapoja autoilun ulkopuolella. Jos (bensa)-autoilua halutaan vähentää niin siihen varmaan parhaiten toimisi se, että kaava-alueella laitetaan yhden auton ulkopuolelle isommat käyttökulut /käyttömaksut niille muille autoille. Autoilun väheneminen kun laskisi valtion kustannuksia ja toisaalta parantaisi kysyntää julkisille.

Kaava-alueen ulkopuolella voitaisiin tukea suoraan tapoja liikkua ilman autoa. Jos työmatkat voisi liikkua muulla tavalla niin se on jees, mutta siellä vaan vaihtoehdot ovat monella aika vähissä.
 
Liittynyt
12.10.2021
Viestejä
2 636
Miksei (sähköautoja lobbaavat) viherpiipertäjät ole keksineet että poistetaan km-korvaus niin loppuu turhat ajelut. Nythän moni rahoittaa sitä autoaan ylimitoitetulla km-korvauksella. Varsinainen lottovoitto niille joilla Tesla ilmaisilla latauksilla..
Mitä tarkoittaa että kilometrikorvaus poistettaisiin? Eikös ne maksa työnantaja, korvaukseksi siitä että työntekijä lähtee jonnekin muuanne ajelemaan omalla autolla? Valtio tuossa auttaa vain sen verran ettei tuosta korvauksesta tarvitse erikseen maksaa veroa, jos olen oikein ymmärtänyt ja googlettanut.

Jos kilometrikorvauksen poistettaisiin, miksi kukaan työntekijä suostuisi lähtemään jonnekin kauemmaksi asiakkaan luokse? Kuulostaa samalta kuin ehdottaisi että työntekijän tulisi aina ostaa itse omalla rahallaan kaikki työvälineensä, esim. työläppärinsä. Liian moni "tienaa" tekemällä työläppärillään muutakin kuin vain työjuttuja, esim. kirjoittamalla tälle foorumille tätä viestiä.
 
Liittynyt
28.12.2018
Viestejä
560
Nykyinenkin järjestelmä ohjaa työsuhdeautoilijoita sähkiksien pariin. Verotusarvo on 35k€ polttiksessa ja 55k€ sähkiksessä on aikalailla sama, tai samalla kartalla. Nykyinen työsuhde bensaskoda vaihtuu teslaan tästä syystä nyt keväällä kun y saapuu. En tiedä pelastuuko maailma tällä, mutta kun verrataan nykyistä 1,5tsi dsg etuveto farkkua tulevaan model Y LR nelivetoon, niin huomaan olevani kuin pikkupoika odottamassa joulua...

edit: ja myös siitä että autossa ei ole autoveroa
 
Liittynyt
23.11.2018
Viestejä
984
Mikä lottovoitto on istua laturilla kuluttamassa aikaa ilmaisen sähkön perässä? (Taino, jonottaahan ihmiset ilmaisia ämpäreitäkin, unohda tämä).
No jos itse omistaisin ilmaisien superien teslan, niin en todellakaan lataisi autoa ikinä kotona. Vaikka lähin laturi olisi 50km päässä niin kävisin aina lataamassa siellä. Tähän tietty osasyynä se, että tykkään muutenkin ajella autolla, eikä myöskään huoltoasemalla istuminen haittaa yhtään. Eihän siinä ehdi kun kaffit hörppästä kun auto on ladattu. Helposti tämän toistaisi 2-4 kertaa viikossa.
 
Liittynyt
16.09.2020
Viestejä
745
Mikä lottovoitto on istua laturilla kuluttamassa aikaa ilmaisen sähkön perässä? (Taino, jonottaahan ihmiset ilmaisia ämpäreitäkin, unohda tämä).
Ja halpa polttoaine saa ihmiset aivan sekaisin. :D
Aikamoisia jonoja tullut nähtyä sikapäivillä tms kun bensan hintaa laskettu johonkin <2€ /litra tai mitä lue ollutkaan, en seuraa kun en poltttiksella ajele.
 

Tecto

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
01.03.2022
Viestejä
1 332
No jos itse omistaisin ilmaisien superien teslan, niin en todellakaan lataisi autoa ikinä kotona. Vaikka lähin laturi olisi 50km päässä niin kävisin aina lataamassa siellä. Tähän tietty osasyynä se, että tykkään muutenkin ajella autolla, eikä myöskään huoltoasemalla istuminen haittaa yhtään. Eihän siinä ehdi kun kaffit hörppästä kun auto on ladattu. Helposti tämän toistaisi 2-4 kertaa viikossa.
Et sitten omalle ajalle laske mitään arvoa? Kaikkeen ne ihmiset ovat valmiita muutamien eurojen vuoksi.
 

Tecto

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
01.03.2022
Viestejä
1 332
Mitä tarkoittaa että kilometrikorvaus poistettaisiin? Eikös ne maksa työnantaja, korvaukseksi siitä että työntekijä lähtee jonnekin muuanne ajelemaan omalla autolla? Valtio tuossa auttaa vain sen verran ettei tuosta korvauksesta tarvitse erikseen maksaa veroa, jos olen oikein ymmärtänyt ja googlettanut.

Jos kilometrikorvauksen poistettaisiin, miksi kukaan työntekijä suostuisi lähtemään jonnekin kauemmaksi asiakkaan luokse? Kuulostaa samalta kuin ehdottaisi että työntekijän tulisi aina ostaa itse omalla rahallaan kaikki työvälineensä, esim. työläppärinsä. Liian moni "tienaa" tekemällä työläppärillään muutakin kuin vain työjuttuja, esim. kirjoittamalla tälle foorumille tätä viestiä.
Näköjään ymmärrät asiat ihan väärinpäin. Ei tässä ole kyse samasta asiasta kuin että työntekijän pitäisi ostaa itse työvälineet, vaan päinvastoin työnantajan pitäisi hommata ne työvälineet työntekijöille.

Eli, km-korvaukset poistettaisiin, jolloin työnantajan olisi hommattava ne autot, joita työntekijät töissään tarvitsevat. Ja tämä olisi omiaan vähentämään turhia ajoja.

Nykyisellään km-korvauksilla kusetetaan ja revitään ns. verotonta palkkaa. Se pitäisi lopettaa.
 
Liittynyt
16.12.2016
Viestejä
1 142
No jos itse omistaisin ilmaisien superien teslan, niin en todellakaan lataisi autoa ikinä kotona. Vaikka lähin laturi olisi 50km päässä niin kävisin aina lataamassa siellä. Tähän tietty osasyynä se, että tykkään muutenkin ajella autolla, eikä myöskään huoltoasemalla istuminen haittaa yhtään. Eihän siinä ehdi kun kaffit hörppästä kun auto on ladattu. Helposti tämän toistaisi 2-4 kertaa viikossa.
Vissiin vähän vääristynyt kuva supereista, ellei siellä sitten joka päivä kävisi lataamassa, mutta hullut sitten erikseen.
 
Liittynyt
23.11.2018
Viestejä
984
Et sitten omalle ajalle laske mitään arvoa? Kaikkeen ne ihmiset ovat valmiita muutamien eurojen vuoksi.
Siis nimenomaan lasken omalle ajalle arvoa. Voisin kuvitella ajavani autolla johonkin kahville ihan ilman mitään latauksiakaan. Vähän niin kuin harrastustoimintaa tuo autolla kruisailu vapaa-ajalla.
 
Liittynyt
12.10.2021
Viestejä
2 636
Näköjään ymmärrät asiat ihan väärinpäin. Ei tässä ole kyse samasta asiasta kuin että työntekijän pitäisi ostaa itse työvälineet, vaan päinvastoin työnantajan pitäisi hommata ne työvälineet työntekijöille.

Eli, km-korvaukset poistettaisiin, jolloin työnantajan olisi hommattava ne autot, joita työntekijät töissään tarvitsevat. Ja tämä olisi omiaan vähentämään turhia ajoja.

Nykyisellään km-korvauksilla kusetetaan ja revitään ns. verotonta palkkaa. Se pitäisi lopettaa.
Mielestäni ajattelet asiaa liian mustavalkoisesti, ikäänkuin työssä joko ei ole työhön liittyviä ajoja ollenkaan, tai niitä on jatkuvalla syötöllä.

Esim. minun työssäni voi tulla eteen joskus tarve äkkiä päästä joko 60km tai 200km päässä olevaan kohteeseen, jos siellä on ns. tilanne päällä vaikka keskellä yötä pyhäpäivänä. Minulle henkilökohtaisesti tällaista keikkaa ei ole vielä osunut kohdalle, kollegalle joitakin kertoja.

Onko siis ajatuksesi että joko meidän tulisi tehdä tuollaiset hätäkeikkojen ajot kokonaan omalla kustannuksellamme, tai sitten työnantajan pitäisi kustantaa meille kaikenvaralta autot jotta pääsemme tarvittaessa paikan päälle, suoraan kotoamme keskellä yötä?

On totta että kiinteähintaisilla km-korvauksilla työntekijä voi "optimoida", eli juuri pyrkiä hankkimaan kulkineen jolla ne omat kulut vähentyisivät minimiin. Jos sitä halutaan alkaa laskea mukaan, sitten pitäisi laskuihin ottaa mukaan myös sähköautojen korkeampi hankintahinta jne.
 
Liittynyt
06.02.2017
Viestejä
1 378
Polttoaine/sähkökuluthan ovat ainoat autoilun kulut. Muutamia vuosia sitten laskin ~20 tonnin vähäkulutuksiselle polttomoottoriautolle, että polttoaine oli n. 1/3 auton käytön kilometrikohtaisisita kokonaiskustannuksista, missä auton arvon alenema kilometrien (ja vuosien) kasvaessa suhteessa odotettavissa olevaan myyntihintaan oli merkittävin kuluerä. Normaalilla sähkönhinnalla kotona lataaminen voi olla jopa halvempaa 100 km edestakaiseen ilmaiseen sähköön verrattuna.
 

mineraalimies

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
28.11.2017
Viestejä
6 504
Nykyisellään km-korvauksilla kusetetaan ja revitään ns. verotonta palkkaa. Se pitäisi lopettaa.
Eikö olisi vain parempi lisätä teknistä valvontaa sen todentamiseen, että ajot on suoritettu nimenomaan työtehtävissä. Nykyään on paljon valmiita ratkaisuja. Ei sillä ei varmaan ole aukottomia nekään, mutta ainakin vaikeammaksi verottajan harhauttaminen tulisi.

Liika regulointi johtaa taas siihen, ettei kannata ottaa työtä vastaan tai sen teettäminen muuttuu mahdottomaksi.
 

Tecto

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
01.03.2022
Viestejä
1 332
Onko siis ajatuksesi että joko meidän tulisi tehdä tuollaiset hätäkeikkojen ajot kokonaan omalla kustannuksellamme, tai sitten työnantajan pitäisi kustantaa meille kaikenvaralta autot jotta pääsemme tarvittaessa paikan päälle, suoraan kotoamme keskellä yötä?
Ei tietenkään omalla autolla mitään työnantajan juttuja. Vaan juurikin niin, että työnantaja järjestää auton tuota varten.
 

Tecto

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
01.03.2022
Viestejä
1 332
Eikö olisi vain parempi lisätä teknistä valvontaa sen todentamiseen, että ajot on suoritettu nimenomaan työtehtävissä. Nykyään on paljon valmiita ratkaisuja. Ei sillä ei varmaan ole aukottomia nekään, mutta ainakin vaikeammaksi verottajan harhauttaminen tulisi.

Liika regulointi johtaa taas siihen, ettei kannata ottaa työtä vastaan tai sen teettäminen muuttuu mahdottomaksi.
Ei se valvonta riitä, sillä kiinteä km-korvaus tarkoittaa sitä, että riippuen autosta, se voi olla helvetisti ylimitoitettu. Osahan maksaa oman auton kokonaan km-korvauksilla, eli noissa on helvetisti ilmaa.

Km-korvausten lopettaminen olisi ainoastaan hyvä asia. Työnantajat joutuisivat itse järjestämään työvälineet ja työntekijöiltä loppuisi verottoman rahan kusettaminen.
 
Liittynyt
12.10.2021
Viestejä
2 636
Et sitten omalle ajalle laske mitään arvoa? Kaikkeen ne ihmiset ovat valmiita muutamien eurojen vuoksi.
Tuskin kukaan käyttää kaiken valveillaoloaikansa 100% hyödylliseen tekemiseen. Väittäisin että sinäkin, kirjoittaessasi tuota viestiä tälle foorumille, tuhlasit elämäsi kalllsarvoisia sekunteja aivan turhaan toimintaan. Tai illalla jos röhnöttää telkkarin ääressä katsomassa bumtsibumtsia.

Eli ei se ole niin mustavalkoista. Auton latailun odottaminen, esim. koska se on jossain halvempaa tai jopa ilmaista, kyrsii minua henkilökohtaisesti vain jos tylsistyn odotteluaikana (eli ei ole mitään mielenkiintoista tekemistä), ja ehkä ajatus siitä että olen sen ajan erossa perheestä jonka kanssa toki olisi moraalinen velvoite viettää iltaisin enemmän aikaa.

Esim. eilen kävin latailemassa ilmaiseksi 22kW laturilla, kotoani n. 7 km päässä olevan kauppakeskuksen lämpimässä parkkihallissa. 52kWh akkuni latautui 24% -> 85% ehkä noin puolentoista tunnin aikana, jonka kulutin käymällä ensin Lidlissä ja sen jälkeen loput ostokset Prismasta.

Noihin kauppareissuihin meni tunti, joten puoli tuntia elämästäni tuhlasin katsomalla autossani istuen tabletilta Farscape-sarjan ensimmäisen kauden 9. jakson "DNA Mad Scientist", missä alieni-tiedemies lupaa etsiä Moya-aluksen miehistön kotiplaneetat tähtikartalta heidän DNA-näytteistään, mutta todellisuudessa haluaa vain liittää heidän DNA:nsa omaansa saavuttaakseen kuolemattomuuden ja ylivertaisuuden kaikkiin muihin tunnettuihin lajeihin verrattuna.


Minulta jäi katselu kesken koska yksi Farscape-episodi vie jotain 45 minuuttia, ja minun tarvitsi odotella vain puoli tuntia. Piti katsoa loput tuosta jaksosta sitten kotona.
 

mineraalimies

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
28.11.2017
Viestejä
6 504
Ei se valvonta riitä, sillä kiinteä km-korvaus tarkoittaa sitä, että riippuen autosta, se voi olla helvetisti ylimitoitettu. Osahan maksaa oman auton kokonaan km-korvauksilla, eli noissa on helvetisti ilmaa.
Kilometrikorvaus on sähköautolle ylimitoitettu, se on ihan totta.

Km-korvausten lopettaminen olisi ainoastaan hyvä asia. Työnantajat joutuisivat itse järjestämään työvälineet ja työntekijöiltä loppuisi verottoman rahan kusettaminen.
Tämä tulee ongelmaksi jos auton käyttö työasioiden hoitamiseen on hyvin satunnaista, esim. työmatkoja muutaman kerran vuodessa. Ei ole työnantajan kannalta kovin ideaali jos ainoa vaihtoehto on hankkia tätä varten auto.
 
Liittynyt
12.10.2021
Viestejä
2 636
Ei tietenkään omalla autolla mitään työnantajan juttuja. Vaan juurikin niin, että työnantaja järjestää auton tuota varten.
Mihin pysäköin työnantajan "hälyauton", kun minulla on kotona vain yksi parkkiruutu? Vai pitääkö minun siksi aikaa aina jättää oma autoni työpaikalleni 60 km päähän kotoa? Saako työnantajan autoa käyttää myös yksityisajoihin?

Jos työnantaja katsoisi tuollaisen järjestelyn kannattavammaksi, sitten he varmaan tekisivät niin. Oletan että työnantajasta se on kiinni, ei heidän ole pakko maksaa kilometrikorvauksia, vaan toki voi myös tarjota autoa käyttöön jonka töihin liittyvät kulut maksaa työnantaja. Jostain syystä työnantajani ei tunnu pitävän tätä hyvänä ja kustannustehokkaana ideana, vaan mieluummin pulittaa km-korvauksia ja ehkä jopa päivärahoja, silloin harvoin jos ja kun on tarpeen.
 
Liittynyt
12.10.2021
Viestejä
2 636
Kilometrikorvaus on sähköautolle ylimitoitettu, se on ihan totta.
Onko tuossa laskelmassa huomioitu sähköauton kalliimpaa hankintahintaa?

Mielestäni voisi yhtä hyvin valittaa jos joku saa saman kilometrikorvauksen sillä että ajaa 1000€ arvoisella bensa-Toyotalla, eikä 200.000€ arvoisella Portschella. Halvemmalla autolla ajava hyötyy selvästi.

Sitten jos ja kun suurin osa autokannasta alkaa olla sähköistettyä, varmaan aletaan uudelleen katsoa mikä olisi asiallinen kilometrikorvaus. Toki silloin vastaavasti kallista bensaa tai dieseliä käyttävät saattaisivat edelleen kokea jäävänsä väliinputoajiksi, paitsi jos ajavat sillä 1000€ arvoisella rauskulla.
 
Liittynyt
23.11.2018
Viestejä
984
Tuskin kukaan käyttää kaiken valveillaoloaikansa 100% hyödylliseen tekemiseen. Väittäisin että sinäkin, kirjoittaessasi tuota viestiä tälle foorumille, tuhlasit elämäsi kalllsarvoisia sekunteja aivan turhaan toimintaan. Tai illalla jos röhnöttää telkkarin ääressä katsomassa bumtsibumtsia.
En oikein itsekään ymmärrä miksi porukka pitää niin ihmeellisenä sitä, että on valmis lähtemään jonnekin erikseen lataamaan autoa ilmaisen sähkön perässä. Eikös jossain keskisellä kun on tarjottu halpaa bensaakin, niin porukka on ajellut paikalle satojen kilsojen päästä. Ja tuossa omalla lähiasemallakin jos bensan hinta alkaa 1,8€/l, niin on kymmenen auton jonot per pistooli.

Toki hieman eri asia kun auton lataaminen on kotonakin aika edullista, mutta jos jostain on mahdollisuus säästää rahaa ja se ei tuota itselle ylimääräistä vaivaa, niin miksipä ei? Täälläkin suurin osa tuntuu pitävän autoa vain pakollisena siirtymävälineenä. Jos näin olisi, niin en todellakaan ostaisi mitään 50k€ maksavaa kärryä siihen. Varmasti sen tarpeen hoitaisi halvempikin kulkine.
 
Liittynyt
19.01.2020
Viestejä
962
No jos itse omistaisin ilmaisien superien teslan, niin en todellakaan lataisi autoa ikinä kotona. Vaikka lähin laturi olisi 50km päässä niin kävisin aina lataamassa siellä. Tähän tietty osasyynä se, että tykkään muutenkin ajella autolla, eikä myöskään huoltoasemalla istuminen haittaa yhtään. Eihän siinä ehdi kun kaffit hörppästä kun auto on ladattu. Helposti tämän toistaisi 2-4 kertaa viikossa.
Itse sitten taas arvostan omaa aikaani sen verran että mieluummin maksan sähköyhtiölle sen 100€ kuussa vs. Ajelisin vartavasten laturille edes joka toinen päivä tunnin verran.

Se tekee kuitenkin 15h kuussa, tuossa ajassa voi jo tienata enemmän kuin kuluttaa aikaa lataukseen.
 
Liittynyt
23.11.2018
Viestejä
984
Itse sitten taas arvostan omaa aikaani sen verran että mieluummin maksan sähköyhtiölle sen 100€ kuussa vs. Ajelisin vartavasten laturille edes joka toinen päivä tunnin verran.

Se tekee kuitenkin 15h kuussa, tuossa ajassa voi jo tienata enemmän kuin kuluttaa aikaa lataukseen.
Kyllä. Sinä arvostat aikaasi näin. Joku muu voi tykätä eri asioista. En ymmärrä miksi se on niin vaikea ymmärtää.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
999
Hetkinen, iskikö tänne kateelliset narisemaan verottomista km-korvauksista? Itse olen saanut maksaa noista verottomista korvauksista verot jo ainakin 7-vuoden ajan, joten siinä on yksi keino, mikä varmaan vähentää tätä kateellisuutta. Sillähän nämä 2/3-vuoden säännöt aikoinaan tuli karsimaan kateellisten ulinaa.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
239 586
Viestejä
4 195 661
Jäsenet
70 752
Uusin jäsen
Nurmine

Hinta.fi

Ylös Bottom