Yleistä keskustelua sähköautoista

Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
2 603
Sehän on sitten sama kuin polttisvehkeillä, tänään juuri näin kun porukka jonotti polttoaineasemalla. Ei ollut edes halpaa mutta jonossa olivat
Käytännössä jatkuva jono tuossa omalla bensa-asemalla, jossa olen aiemmin käynyt. Silloin kun bensa putosi alle 2 euron, niin siellä oli aamusta iltaan 20-30 auton jono, joka ulottui lähitielle asti. Varmaan olisi mennyt jono pidemmäksikin, mutta sitten autot olisi jo tukkineet vilkkaan tien joten kukaan ei mennyt enää jonon perälle.

Sen jälkeen kun sähkiksen hommasi reilu puoli vuotta sitten, niin ei ole tarvinnut kertaakaan jonottaa tai seisoa kylmässä, että saisi autoon lisää rangea. Kotilataus on kyllä kaikin tavoin ylivertaista verrattuna tankkaamassa käymiseen.
 

Tecto

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
01.03.2022
Viestejä
1 332
Näin sähköautoiljana sanon, että jos olisi ylimääräistä rahaa tuhlattavaksi, niin hankkisin tuon sähköauton kaveriksi polttiksen tai plugarin ihan vain siksi, että voisi ajella sillä pidemmät reissut, ettei tartte pitää matkalla lataustaukoja.

Ylivoimaisesti se pahin (ja samalla ainoa) huono puoli sähköautossa on nuo ylimääräiset latauspysähdykset tien päällä.
 
Liittynyt
19.11.2016
Viestejä
4 370
Käytännössä jatkuva jono tuossa omalla bensa-asemalla, jossa olen aiemmin käynyt. Silloin kun bensa putosi alle 2 euron, niin siellä oli aamusta iltaan 20-30 auton jono, joka ulottui lähitielle asti. Varmaan olisi mennyt jono pidemmäksikin, mutta sitten autot olisi jo tukkineet vilkkaan tien joten kukaan ei mennyt enää jonon perälle.
Missä tämä oikein tapahtui? En ole ikinä törmännyt mihinkään varsinaiseen jonotukseen bensiksellä, korkeintaan siihen että paikat olleet täynnä ja joutui sen 1min venaamaan että joku poistui (eli ei siten että pääsit jonossa vain yhden paikan eteenpäin)
 
Liittynyt
23.11.2018
Viestejä
1 044
Missä tämä oikein tapahtui? En ole ikinä törmännyt mihinkään varsinaiseen jonotukseen bensiksellä, korkeintaan siihen että paikat olleet täynnä ja joutui sen 1min venaamaan että joku poistui (eli ei siten että pääsit jonossa vain yhden paikan eteenpäin)
Omalla lähiasemalla aina kun bensiini maksaa 1,8€ alkuisesti on jonoa 5-10 autoa per pistooli ja pistooleita on 6kpl. Jonot myös omien havaintojen mukaan ollut monesti puolesta päivästä aina iltaan asti, jos on ollut päiviä, että olen sattunut ajamaan ohi parikin kertaa päivän aikana. Tämä Pirkanmaalla.
 
Liittynyt
30.11.2017
Viestejä
1 770
Näin sähköautoiljana sanon, että jos olisi ylimääräistä rahaa tuhlattavaksi, niin hankkisin tuon sähköauton kaveriksi polttiksen tai plugarin ihan vain siksi, että voisi ajella sillä pidemmät reissut, ettei tartte pitää matkalla lataustaukoja.

Ylivoimaisesti se pahin (ja samalla ainoa) huono puoli sähköautossa on nuo ylimääräiset latauspysähdykset tien päällä.
Ihan mielenkiinnosta kyselisin, kuinka pitkää siivua ajat pysähtymättä? Itse en näe tätä ongelmana niin kauan kun rangea on min. 300km sähkiksessä maantieajossa ja pikalaturille pääsee heti jonottamatta ja sieltä tulee sitten riittävällä teholla sitä energiaa akkuun. Kyllä teslan supereille, erityisesti V3:sille ite pysähdyn ihan mielellään.
 
Liittynyt
23.11.2018
Viestejä
1 044
Ihan mielenkiinnosta kyselisin, kuinka pitkää siivua ajat pysähtymättä? Itse en näe tätä ongelmana niin kauan kun rangea on min. 300km sähkiksessä maantieajossa ja pikalaturille pääsee heti jonottamatta ja sieltä tulee sitten riittävällä teholla sitä energiaa akkuun. Kyllä teslan supereille, erityisesti V3:sille ite pysähdyn ihan mielellään.
Tällä foorumilla on aiemminkin tässä ketjussa asiaa puitu moneen kertaan ja aina on tuntunut, että porukka ajaa jotain 400km siirtymiä pysähtymättä. Itselleni 200km on jo liikaa. Sitten on pakko minimissään 15min jaloitella, kahvitella jne.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
2 603
V3 supereille on kyllä hieno pysähtyä. Aina tulee kunnon teholla, hyvin asemilla tolppia ja käytettävyys ylivertainen.
 
Liittynyt
23.11.2018
Viestejä
1 044
V3 supereille on kyllä hieno pysähtyä. Aina tulee kunnon teholla, hyvin asemilla tolppia ja käytettävyys ylivertainen.
Tällä hetkellä teslan superit on myös halvimmasta päästä. Ihan järjettömiä alkavat olla hinnat muilla vaikka olisi mikä Elli jäsenyys. Toki jotkut nauttivat jotain vanhoja etuhintoja, mutta rechargekin taitaa olla nykyään jotain 0,64€/kwh. Menee noilla hinnoilla jo saman hintaiseksi ajella bensiinillä.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 387
Tällä hetkellä teslan superit on myös halvimmasta päästä. Ihan järjettömiä alkavat olla hinnat muilla vaikka olisi mikä Elli jäsenyys. Toki jotkut nauttivat jotain vanhoja etuhintoja, mutta rechargekin taitaa olla nykyään jotain 0,64€/kwh. Menee noilla hinnoilla jo saman hintaiseksi ajella bensiinillä.
Aika kaukana on bensalla ajelusta tuollainenkaan hinta. 80kw maksaisi aika tasan 50€ millä menee sen joku 400-500km. +500heppainen isohko bensa-auto menee tuolla rahalla riippuen ollaanko kaupungissa vai motarilla 100-200km.
 

Tecto

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
01.03.2022
Viestejä
1 332
Ihan mielenkiinnosta kyselisin, kuinka pitkää siivua ajat pysähtymättä? Itse en näe tätä ongelmana niin kauan kun rangea on min. 300km sähkiksessä maantieajossa ja pikalaturille pääsee heti jonottamatta ja sieltä tulee sitten riittävällä teholla sitä energiaa akkuun. Kyllä teslan supereille, erityisesti V3:sille ite pysähdyn ihan mielellään.
600 km menee yhdellä 5 minuutin kusitauolla, mutta nyt sähköautolla joudun pitämään 30-40 min seisokin.
 

Tecto

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
01.03.2022
Viestejä
1 332
Varmaan aika skarppina on kuski jos painaa 600km käytännössä ilman taukoja.
Olen minä sen ajanut pysähtymättäkin kerran, kun ei tullut tarpeeksi juotua niin ei tarttenut sitä kusitaukoakaan. En nyt jotenkin ymmärrä, mikä ihmeen tarve muilla on tulla arvostelemaan ja analysoimaan toisten ajamisia...

Jos itsellä on niin huono kunto, ettei pysty olemaan pitkää siivua skarppina, niin se ei tarkoita sitä, etteikö joku toinen pystyisi.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 387
Olen minä sen ajanut pysähtymättäkin kerran, kun ei tullut tarpeeksi juotua niin ei tarttenut sitä kusitaukoakaan. En nyt jotenkin ymmärrä, mikä ihmeen tarve muilla on tulla arvostelemaan ja analysoimaan toisten ajamisia...

Jos itsellä on niin huono kunto, ettei pysty olemaan pitkää siivua skarppina, niin se ei tarkoita sitä, etteikö joku toinen pystyisi.
Niinpä. Onhan se perseestä että esim rekatkaan mitkä nyt on paljon lepposampia ja mukavampia ajettavia ku yksikään henkilöauto ei saa ajaa tuollaista settiä yhtäsoittoa vaikka ratin takana on ammattikuski.
Tosin siihen ehkä, ihan pikku ehkä saattaa olla syynsä.
 
Liittynyt
30.11.2017
Viestejä
1 770
Aika kaukana on bensalla ajelusta tuollainenkaan hinta. 80kw maksaisi aika tasan 50€ millä menee sen joku 400-500km. +500heppainen isohko bensa-auto menee tuolla rahalla riippuen ollaanko kaupungissa vai motarilla 100-200km.
Tehoihin en ota kantaa, mutta jos sähköauto vie 18kwh/100km ja sähkö maksaisi tuon 0,64€/kwh on energiakulut 11,52€/100km. 6l kuluttava bensa tai diisel 2€/l maksavalla aineella kustantaa 12€/100km.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 387
Tehoihin en ota kantaa, mutta jos sähköauto vie 18kwh/100km ja sähkö maksaisi tuon 0,64€/kwh on energiakulut 11,52€/100km. 6l kuluttava bensa tai diisel 2€/l maksavalla aineella kustantaa 12€/100km.
18kwh vievä sähkis on se iso ja tehokas. iso ja tehokas bensa ei mene 6l/100km.
Mutta joo on tuossa pointti että jos ei mitään muuta mahdollisuutta ladata kuin kalliit pikalaturit niin ei sillä sähköautolla mitään säästä, paitsi tosi paljon halvemmassa hankintahinnassa.
 

Tecto

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
01.03.2022
Viestejä
1 332
On kyllä jokseenkin huvittavaa tuo sähköautofanaatikkojen vouhottaminen, kun heillä ottaa niin kovasti itsetunnon päälle jos sähköautoista sanotaan mitään huonoja puolia, että niitä huonoja puolia pitää sitten väkisin yrittää väittää hyviksi puoliksi.

Tämä on niin moneen kertaan sähköautofanaatikoilta kuultu, että lataustaukojen pitäminen ei olekaan missään nimessä huono puoli, kun pitäähän niitä taukoja kuitenkin pitää, ja sitten lataustauon kestokin perustellaan vielä niin, että eihän sitä nyt lyhyellä kusitauolla pärjää kuitenkaan.

Ja kun iät ja ajat on ajettu pitkät siivut polttiksilla pelkillä kusitauoilla, niin nyt nämä fanaatikot huutavat yhteen ääneen, että väärin ajettu. Ja vasta sähköautot ovat tuoneet ajamiseen oikean autuuden ja juuri oikean mittaiset tauot :)
 
Liittynyt
23.11.2018
Viestejä
1 044
18kwh vievä sähkis on se iso ja tehokas. iso ja tehokas bensa ei mene 6l/100km.
Mutta iso ja tehokas sähkäri ja pieni mutta tehoton bensa taittaa sitä maantietä ihan samaa vauhtia. Eli kustannukset ovat noilla nykyisillä rechargen hinnoilla samat. Siihen itse otin kantaa. Vertasin käytännössä nykyistä bensiini autoani tulevan sähköauton kustannuksiin tien päällä.

Summa summarum tuollaisilla hinnoilla en aio autoani latailla kuin äärimmäisessä hätätilanteessa. Jos hinnat on tuollaiset niin tuskin kukaan rechargella lataa sen jälkeen kun nykyiset halvemmat minuuttipohjaiset Elli sopimukset ihmisiltä loppuu.
 
Liittynyt
23.11.2018
Viestejä
1 044
Tämä on niin moneen kertaan sähköautofanaatikoilta kuultu, että lataustaukojen pitäminen ei olekaan missään nimessä huono puoli, kun pitäähän niitä taukoja kuitenkin pitää, ja sitten lataustauon kestokin perustellaan vielä niin, että eihän sitä nyt lyhyellä kusitauolla pärjää kuitenkaan.
Ehkä, koska käyttövoimasta riippumatta normaalisti pidetään parin tunnin välein taukoja ajamisesta. Vai väitätkö, että on jotenkin yleistä ajella 600km yhdellä kusitauolla?
 
Liittynyt
09.11.2018
Viestejä
3 313
Reissussa pääsee plugarilla siinä mielessä kyllä vähän helpommin, ettei tarvitse pohtia sitä sähkörangea niin paljon. Mutta toisaalta, alkaa varmaan nykyään olla sen verran hyvin pikalatauspisteitä, ettei tuon kuvittelisi kovin fataalia olevan.

Ehkä joutuu herkemmin valitsemaan sen latauspisteen vähän tylsemmistä paikoista läpikulun yhteydessä jos pitää ladata (mieleen tulee esim. jotkut paikalliset ruokapaikat joita on kiva testailla reissussa yleensä ja käytännössä koskaan niissä ei lähellä latausmahdollisuutta ole, joten se pitää hoitaa erikseen).

Samalla paikkakunnalla pyöriessä laturit voi valita paremmin, joten voi paremmin vähän seikkaillakin ja sama toimii kun on päässyt kohteeseen perille.

Varsinkin reissussa jos pitää tasapainoilla muksujen viihtyvyyden, mielenkiintoisten paikkojen, ruokataukojen ja latauksen kanssa niin saattaa jotain pientä hankaluutta aiheuttaa.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
999
Ehkä, koska käyttövoimasta riippumatta normaalisti pidetään parin tunnin välein taukoja ajamisesta. Vai väitätkö, että on jotenkin yleistä ajella 600km yhdellä kusitauolla?
Ei toi 600km ole mitään yhdellä kusitauolla ja meitä pitkään siivun ajajia on paljon muitakin.
 
Liittynyt
23.11.2018
Viestejä
1 044
Ei toi 600km ole mitään yhdellä kusitauolla ja meitä pitkään siivun ajajia on paljon muitakin.
Eikä siinä ole (kai) mitään väärää. Mutta jos kokee vaikeaksi sen pysähtymisen ja auton lataamisen, niin ei kai sitä kannata itseään rääkätä vaan ajella dieselillä.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 387
Eikä siinä ole (kai) mitään väärää. Mutta jos kokee vaikeaksi sen pysähtymisen ja auton lataamisen, niin ei kai sitä kannata itseään rääkätä vaan ajella dieselillä.
Jos oma ajelu ei olisi käytännössä 100% uudellamaalla tai jos pitäisi jonnekin pitkälle ajella etenkin sesonkeina niin en kyllä tosiaan olisi sähköautoa tilannut.
Voin kuvitetella miten perseestä on joskus vaikka juhannuksen aikaan nelostien kulmilla laturimestat joku 300km helsingistä.
 

Tecto

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
01.03.2022
Viestejä
1 332
Ehkä, koska käyttövoimasta riippumatta normaalisti pidetään parin tunnin välein taukoja ajamisesta. Vai väitätkö, että on jotenkin yleistä ajella 600km yhdellä kusitauolla?
No kyllä minä sanon, että harvempi tuntemani ihminen pitää parin tunnin välein taukoja.
 

ChatGPT

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
18.03.2022
Viestejä
1 342
Olen minä sen ajanut pysähtymättäkin kerran, kun ei tullut tarpeeksi juotua niin ei tarttenut sitä kusitaukoakaan. En nyt jotenkin ymmärrä, mikä ihmeen tarve muilla on tulla arvostelemaan ja analysoimaan toisten ajamisia...

Jos itsellä on niin huono kunto, ettei pysty olemaan pitkää siivua skarppina, niin se ei tarkoita sitä, etteikö joku toinen pystyisi.
Kusematta Hangosta Nuorgamiin kuskit on tämän harvaan asutun maan pelastus. Kiitos sinulle, nostan hattua. Ilman teidänlaisia tämä maa olisi vielä enemmän kuralla.
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
2 409
No kyllä minä sanon, että harvempi tuntemani ihminen pitää parin tunnin välein taukoja.
Minä pidän parin tunnin välein taukoja, koska ajelen pidempää matkaa vain suunnilleen kerran kuukaudessa. Mutta ymmärrän kyllä täysin, että ne lataustauot voi käydä tympimään, jos usein ajaa pitkää väliä ja tavoitteena on vain päästä mahdollisimman nopeasti paikasta A paikkaan B. Kaikenlainen "ylimääräinen" odottaminen käy helposti ärsyttämään, on sitten syy mikä tahansa.
 

Awelonian

Residentti maahanmuuttaja
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
3 654
Tuntuu et se 200-300km matka on jotenkin maksimi ennen pakollista taukoa. Ihmetyttää miten lapsiperheessä vedetään sen 500km putkeen ilman taukoja, vaikka sähköintoilijoiden mukaan tuossa pitäisi olla pari taukoa ainakin välissä? Jotenkin tuntuu välillä, että sähköautoilla on sen 10-20km/h alta rajoituksen olevaa tientukkeena olemista kun tätä lukee ja sitten on normaalia parin tunnin välein pitää jotain puolen tunnin taukoa? Ihanko oikeasti? Itse jos ajan Turusta Vaasaan vaikka talvella, rupeaisi ihan vaan hippasen vituttamaan pitää ylimääräistä 30min taukoa ”jaloittelun” tai muun vuoksi. Jotain realismia tähänkin nyt hiljalleen pitäisi saada. Ei se 200-300km yhteen menoon ole mikään suoritus vaan normaali siirtymä ja sen jälkeen vielä toiset lisää.
 

Tecto

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
01.03.2022
Viestejä
1 332
Voin kuvitetella miten perseestä on joskus vaikka juhannuksen aikaan nelostien kulmilla laturimestat joku 300km helsingistä.
Joo, tämä on itselläkin tiedossa ja minä en missään olosuhteissa lähde mihinkään sesonkiaikoihin tuolla sähköautolla yhtään mihinkään kauemmas. Nyt kun tällaisena randompäivänä ajelee, niin pääsääntöisesti HPC-laturit on tyhjillään. Mutta silti se tympii pitää auton vuoksi yhtään pidempää taukoa kuin itsellä olisi tarvis.
 
Liittynyt
17.03.2022
Viestejä
1 792
Itsekkin voisin antaa pari senttiä keskusteluun kun täällä on taas Naantalistä Nuorgamiin ajajia.

Olen viimeisen kahden vuoden aikana kerran ajanut 120km yhteen suuntaan. Seuraavaksi pisin matka varmaan 60km mikä tulee anoppilaan ajeltua kerran kuussa. Pointti miksi kommentoin on se että kaikki ei aja lappiin ja takaisin kuukauden välein. Minä en ikinä. Menen junalla tai lentäen jos sinne on asiaa.
 
Liittynyt
17.03.2022
Viestejä
1 792
Tuntuu et se 200-300km matka on jotenkin maksimi ennen pakollista taukoa. Ihmetyttää miten lapsiperheessä vedetään sen 500km putkeen ilman taukoja, vaikka sähköintoilijoiden mukaan tuossa pitäisi olla pari taukoa ainakin välissä?
Itse tykkään pitää tauon noin tunnin ajon jälkeen. Vaikka kerran kuussa saa ajella tuonne maalle sen 60km niin pidän silti yhden tauon välissä kun vituttaa koko autoilu.
 
Liittynyt
09.11.2018
Viestejä
3 313
Joku voisi tietty kysyä, että miksi plugareita jotkut vihaavat palavasti kun RAV4:lla pääsee sen 60km sähköllä ja mersuplugarilla 100km. Eipä tarvitse sähköautoa siis "normiajoihin" (keskimääräinen ajosuorite päivässä) muutenkaan.

Lähinnä sähköautoilussa mietityttää miten ne jossain keskieuroopassa pärjäävät. Pariisista kun on kerran tullut nykäistyä Marseilleen, niin suurin osa levähdys/pysähdyspaikoista on käytännössä paikkoja pitää piknik ja pääsee kuselle. Onhan siellä toki tankkauspisteitäkin, mutta aikamoisia ruuhkia niissäkin, joten mielellään preferoi muita pysähtymispaikkoja.
Tokihan sähköistyminen tuo varmaan latauspisteitä jonkin verran lisää, mutt onhan tuossa työsarkaa. Varsinkin jos maksulliselta motarilla joutuu noiden takia jatkuvasti sitten poistumaan jos ovat vähän vieressä.
 
Liittynyt
19.01.2020
Viestejä
969
Itse kanssa tulee pidettyä 2-3 tunnin välein tauot. Kaksi kertaa vuodessa Lappiin ja sellaisia 300-400km työmatkoja paljon.
 
Liittynyt
17.03.2022
Viestejä
1 792
Tykkäätkö myös ajaa taloudellisesti 80km/h silloinkin, kun on 120km/h rajoitus? Tuolloinkin se suoritettu matkan määrä on yksi hailee jos tunnin välein pysähtyy.
Ajan aina +10 mittarinopeutta eli noin +7-8 todellista rajoitukseen nähden. Ihan koska ei tarvitse kärsiä perskärpäsistä joka on vituttavin asia koko autoilussa.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 387
Lähinnä sähköautoilussa mietityttää miten ne jossain keskieuroopassa pärjäävät. Pariisista kun on kerran tullut nykäistyä Marseilleen, niin suurin osa levähdys/pysähdyspaikoista on käytännössä paikkoja pitää piknik ja pääsee kuselle. Onhan siellä toki tankkauspisteitäkin, mutta aikamoisia ruuhkia niissäkin, joten mielellään preferoi muita pysähtymispaikkoja.
Tokihan sähköistyminen tuo varmaan latauspisteitä jonkin verran lisää, mutt onhan tuossa työsarkaa. Varsinkin jos maksulliselta motarilla joutuu noiden takia jatkuvasti sitten poistumaan jos ovat vähän vieressä.
En ranskasta tiedä mutta saksassa ainakin on autohoffeilla/rasteilla latureita ja niitä on ihan tyyliin 10km välein, oletettavasti niin kalliita että kukaan ei ole siellä yhtään pidempään ku pakko joten tilaa laturille luultavasti on.
 
Liittynyt
10.11.2018
Viestejä
1 711
Ei siinä mitään jos kokee lataustauot liian pitkiksi, mutta vähemmistö sähköautoilijoista haluaa enää polttoomoottoriautolla ajaa. Itse ajaisin mielummin e-golfilla kuin polttis golfilla.

Mutta niin, ammattikuskit saavat ajaa korkeintaan 4.5 tuntia putkeen, ja sitten vähintään 45 min tauko. Tai jos pitää osissa taukoja, pitää kuitenkin olla yksi 30 min yhtäjaksoinen tauko. Tämä tarkoittaa että Helsingistä Rovaniemelle ajaessa on pakko pitää kaksi taukoa. Ajamista lähes 10h.

Normi työpäivän aikanakin tulee pidettyä vähintään kaksi taukoa, niin ei se juomisen ja syömisen tarve vähene siellä auton ratissa. Pitäisi ehkä ajatella turvallisuuden ja vireyden kannalta ne tauot.

Siinä kuitenkin syitä miksi kommentti että olisi polttomoottoriauto pitkiä matkoja varten ei oikein resonoi täällä

Joku voisi tietty kysyä, että miksi plugareita jotkut vihaavat palavasti kun RAV4:lla pääsee sen 60km sähköllä ja mersuplugarilla 100km. Eipä tarvitse sähköautoa siis "normiajoihin" (keskimääräinen ajosuorite päivässä) muutenkaan.
Samalla sähkön määrällä pääsisi pidemmälle jos se olisi puhdas sähköauto. Alkuperäinen Ioniq pääsee 90km/h vauhdissa, kolmen asteen pakkasella 180km 28kWh akulla, kun mersun plugari 25kWh akulla pääsee "jopa" 111km WLTP testin 14 asteen lämmössä.

Siinä nyt yksi helppo syy.
 
Viimeksi muokattu:

Tecto

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
01.03.2022
Viestejä
1 332
Normi työpäivän aikanakin tulee pidettyä vähintään kaksi taukoa, niin ei se juomisen ja syömisen tarve vähene siellä auton ratissa. Pitäisi ehkä ajatella turvallisuuden ja vireyden kannalta ne tauot.

Siinä kuitenkin syitä miksi kommentti että olisi polttomoottoriauto pitkiä matkoja varten ei oikein resonoi täällä
No kuten itselläkin nyt tulee pakosta pidettyä se lataustauko, niin siinä kun käy kusella ja ostaa jonkun evään + kahvin, niin ei se auto silti kerkeä sinä aikana latautua, vaan sitä pitää jäädä odottelemaan.

Sitten on tietty vielä joillain sekin ongelma, että jos et määränpäässä saa autoa lataukseen, niin joudut tekemään lisäksi vielä yhden ylimääräisen latausstopin.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 387
Ei siinä mitään jos kokee lataustauot liian pitkiksi, mutta vähemmistö sähköautoilijoista haluaa enää polttoomoottoriautolla ajaa. Itse ajaisin mielummin e-golfilla kuin polttis golfilla.
Niin meitä on niin moneen junaan. itse taas en olisi edes harkinnut sähkistä ellei se olisi autoveroton = saa sellaisen auton mihin ei muuten olisi suomen verotuksella varaa.
Mikäli suomessa ei olisi autoveroa niin en tosiaankaan olisi päätynyt sähköiseen, ihan vaan lisävaivan takia.

Tarkoitan siis että ainakaan itse en näe ainuttakaan syytä sähkikselle ellei sillä samalla rahalla saa selkeästi parempaa/tehokkaampaa.
Se että maksetaan tyyliin 2x hinta että on sähköinen vs bensa ei mene oikeen itelle jakeluun, kun pitäisi olla päinvastoin.
 
Viimeksi muokattu:

Tecto

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
01.03.2022
Viestejä
1 332
Niin meitä on niin moneen junaan. itse taas en olisi edes harkinnut sähkistä ellei se olisi autoveroton = saa sellaisen auton mihin ei muuten olisi suomen verotuksella varaa.
Mikäli suomessa ei olisi autoveroa niin en tosiaankaan olisi päätynyt sähköiseen, ihan vaan lisävaivan takia.
No itse en sinänsä tätä autoa hommannut siksi, että se on sähköauto, vaan ihan vaan ulkonäön perusteella sen halusin. Aiemmalla plugarilla olin toki jo sähköllä ajoon tykästynyt ja nyt täyssähköautolla on tullut sähköauton hyvät puolet tutuksi, enkä minä enää missään nimessä polttikseen vaihtaisi.

Sähköllä ajon edullisuudella sinänsä ei ole mitään merkitystä, sillä jo pelkästään tämä sähköauto maksoi niin paljon, etten minä polttoainesäästöillä niitä kuluja saa edes kompensoitua, eli halvempi olisi ollut ajaa polttiksella (tai plugarilla).

Ja kuten sanottu, ainoa asia mikä minua tässä sähköautossa vituttaa, on nuo lataustauot silloin kun käyn tekemässä pidempiä reissuja. Muutenhan auto latautuu aina kotipihassa. Pidemmille reissuille siksi ottaisin mieluummin polttiksen, että vaikka minä sitä polttoainepistoolin hivelyä vihaankin, niin silti mieluummin käyn tekemässä kaksi 5 minuutin tankkausta, kuin kolme 30-40 minuutin lataustaukoa.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
30.11.2017
Viestejä
1 770
Niin meitä on niin moneen junaan. itse taas en olisi edes harkinnut sähkistä ellei se olisi autoveroton = saa sellaisen auton mihin ei muuten olisi suomen verotuksella varaa.
Mikäli suomessa ei olisi autoveroa niin en tosiaankaan olisi päätynyt sähköiseen, ihan vaan lisävaivan takia.

Tarkoitan siis että ainakaan itse en näe ainuttakaan syytä sähkikselle ellei sillä samalla rahalla saa selkeästi parempaa/tehokkaampaa.
Se että maksetaan tyyliin 2x hinta että on sähköinen vs bensa ei mene oikeen itelle jakeluun, kun pitäisi olla päinvastoin.
Käyttökulut pienemmät sähköisessä..?
 
Liittynyt
10.11.2018
Viestejä
1 711
No kuten itselläkin nyt tulee pakosta pidettyä se lataustauko, niin siinä kun käy kusella ja ostaa jonkun evään + kahvin, niin ei se auto silti kerkeä sinä aikana latautua, vaan sitä pitää jäädä odottelemaan.

Sitten on tietty vielä joillain sekin ongelma, että jos et määränpäässä saa autoa lataukseen, niin joudut tekemään lisäksi vielä yhden ylimääräisen latausstopin.
Tuo on sitten toki kiinni autosta sekä latausinfrasta. Se on kyllä tosiasia että tonnin tojotan saa tankattua yhtä nopeasti kuin ferrarin, mutta 50k€ sähkö tojotaa ei saa ladattua yhtä nopeasti kuin 50k€ Teslaa, joten siinä suhteessa polttikset ovat tasaväkisiä toisiinsa, mutta sähkiksissä on eroja.

Ja tuo ylimääräinen lataus-stoppi on siinä ja tässä. Et saa polttista kotona tankattua joten pitkän reissun jälkeen on pakko tankata ennen määränpäätä.

Niin meitä on niin moneen junaan. itse taas en olisi edes harkinnut sähkistä ellei se olisi autoveroton = saa sellaisen auton mihin ei muuten olisi suomen verotuksella varaa.
Mikäli suomessa ei olisi autoveroa niin en tosiaankaan olisi päätynyt sähköiseen, ihan vaan lisävaivan takia.
Totta turiset, itse näen sen lisävaivaksi että polttista ei voi tankata kotona, siitä pitää pitää vaihtaa öljyjä ja nesteitä joko vuosittain tai joka toinen vuosi, riippuen ajomäärästä. Tulppia pitää vaihtaa bensakoneissa, pakokaasun kierrätysjärjestelmät keräävät karstaa, pakokaasun antureita hajoaa ja kaikkea muuta mitä sähkövermeissä ei edes ole.

Ja tietenkin polttoaineen hinta. Viimeisen 12kk aikana minun ajoilla olisi mennyt yli 5k€ polttoaineeseen, mutta sähköön mennyt alle 2k€
kWh perusteisesti noin 50/50 ladattu kotona ja matkan päällä
 
Liittynyt
09.11.2018
Viestejä
3 313
En ranskasta tiedä mutta saksassa ainakin on autohoffeilla/rasteilla latureita ja niitä on ihan tyyliin 10km välein, oletettavasti niin kalliita että kukaan ei ole siellä yhtään pidempään ku pakko joten tilaa laturille luultavasti on.
Juu, Saksassa olettaisin asian olevan paremmin kun siellä on noita kaupunkejakin vähän välein ja huoltamoita tuntuu olevan paljon enemmän. En sitten tiedä onko kyse vain mutusta vai onko tuo pätkä jota Ranskassa ajelin vain isompi poikkeus sääntöön. Maksullisten teiden ulkopuolella en Ranskassakaan usko olevan sinällään ongelmaa.
 

Tecto

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
01.03.2022
Viestejä
1 332
Tuo on sitten toki kiinni autosta sekä latausinfrasta. Se on kyllä tosiasia että tonnin tojotan saa tankattua yhtä nopeasti kuin ferrarin, mutta 50k€ sähkö tojotaa ei saa ladattua yhtä nopeasti kuin 50k€ Teslaa, joten siinä suhteessa polttikset ovat tasaväkisiä toisiinsa, mutta sähkiksissä on eroja.

Ja tuo ylimääräinen lataus-stoppi on siinä ja tässä. Et saa polttista kotona tankattua joten pitkän reissun jälkeen on pakko tankata ennen määränpäätä.
No auto kyllä tulee 270 kW latausta, jos vaan tolpat sitä pystyvät antamaan. Ja muistutuksena vielä, että polttiksen tankkaus kestää sen max 5 min, joten se ei ajankäytöllisesti ole ongelma :)
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 387
Käyttökulut pienemmät sähköisessä..?
Joo tietyssä vaiheessa kyllä. Monissa vaan niin järjettömät erot bensan ja sähköisen välillä että normikilsoilla ajava ei ikinä tule säästämään euroakaan.
Esim peugeot 208 bensa alk. alle 20k, sähkö vajaa 40k.

Kalliimmissa ja tehokkaammissa homma kyllä kallistuu aika nopeastikin päinvastoin ja sähkö onkin yhtäkkiä kymmeniä tonneja ellei satatonnia halvempi.
 
Liittynyt
10.11.2018
Viestejä
1 711
No auto kyllä tulee 270 kW latausta, jos vaan tolpat sitä pystyvät antamaan. Ja muistutuksena vielä, että polttiksen tankkaus kestää sen max 5 min, joten se ei ajankäytöllisesti ole ongelma :)
Siinä on sitten se 800 volttia rajoittava tekijä, kaikki ei siihen vielä kykene. Parin vuoden päästä voi olla että itsekin siihen menen, mutta vielä on liian vähän 800V tukevia laitteita reiteillä
 
Liittynyt
23.10.2017
Viestejä
943
Tuli pohdittua taas millaista elämä olisi täyssähköauton kanssa.
Tuossa juuri viikolla oli tilanne että piti käydä päiväseltään työkeikka noin 250km päässä.
Keli oli nollan tuntumassa ja tiet normaalissa talvikunnossa eli pientä loskaa, polannetta ja märkää.
Mitä sähköautojen toteutuneita talvirangeja seuraillut niin kohtuu harvalla olis päässyt tuon 250km siivun suuntaansa ilman lataustaukoa, muuten kuin ihanteellisessa kuivassa kesäkelissä.
Nyt polttisautollakin herätys oli kello 5:00 jotta ennätti aikataulussaan kohteeseen.
Tähän jos olis pitänyt lisätä vielä 30-40min latauspaussi välille + mahdollinen latauspaikan metsästys perillä, niin olisi masentanut. Perillä olisi pitänyt jättää auto kauemmas laturiin ja keskeyttää hommat kun auto olisi pitänyt latauksen jälkeen siirtää pois varaamasta laturia.
Nyt mennen tullen molemmat siivut kertaistumalla ilman taukoja ja siltikin oltiin takaisin vasta 18:00.
Lataustaukojen kanssa olisi varman tunnin pidempään mennyt tuolle reissulle.

Tästä huolimatta seuraava auto lienee suurella todennäköisyydellä täyssähkö, kunhan löytyy sopiva malli sopivaan hintaan.
 
Liittynyt
19.12.2016
Viestejä
561
Tuli pohdittua taas millaista elämä olisi täyssähköauton kanssa.
Tuossa juuri viikolla oli tilanne että piti käydä päiväseltään työkeikka noin 250km päässä.
Keli oli nollan tuntumassa ja tiet normaalissa talvikunnossa eli pientä loskaa, polannetta ja märkää.
Mitä sähköautojen toteutuneita talvirangeja seuraillut niin kohtuu harvalla olis päässyt tuon 250km siivun suuntaansa ilman lataustaukoa, muuten kuin ihanteellisessa kuivassa kesäkelissä.
Nyt polttisautollakin herätys oli kello 5:00 jotta ennätti aikataulussaan kohteeseen.
Tähän jos olis pitänyt lisätä vielä 30-40min latauspaussi välille + mahdollinen latauspaikan metsästys perillä, niin olisi masentanut. Perillä olisi pitänyt jättää auto kauemmas laturiin ja keskeyttää hommat kun auto olisi pitänyt latauksen jälkeen siirtää pois varaamasta laturia.
Nyt mennen tullen molemmat siivut kertaistumalla ilman taukoja ja siltikin oltiin takaisin vasta 18:00.
Lataustaukojen kanssa olisi varman tunnin pidempään mennyt tuolle reissulle.

Tästä huolimatta seuraava auto lienee suurella todennäköisyydellä täyssähkö, kunhan löytyy sopiva malli sopivaan hintaan.
180km päässä käyn viikottain ja olen sitä viime aikoina harrastellut 40kWh Leafilla, kun pitänyt saada liisarikilsoja tuhlattua.
Juuri näissä keleissä esilämmitettynä auto menee 95km/h GPS nopeutta perille nippanappa, kovemmalla joutuu ihan vähän lataamaan. Kohteessa saan täyteen ja sama kotiin. Aikalisä päivässä vrt polttomoottori n. 30min. Toki kotiin tultua ei sitten lähdetä heti mihinkään, kolmivaihelaturin omaavalla saisi kotona sen 50km/h.

Tuohon esimerkkiin kun otetaan joku +60kwh akulla oleva auto riippuu aikalisä aivan latauskyvystä kohteessa / pikalatauksen nopeudesta.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
2 603
Tuo 250km nyt menee helposti esim. tuolla hinnat-alkaen 60kWh Teslalla mikä itellä on.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
247 448
Viestejä
4 315 915
Jäsenet
72 033
Uusin jäsen
amkm

Hinta.fi

Ylös Bottom