Yleistä keskustelua sähköautoista

Liittynyt
16.09.2020
Viestejä
745
Mikä lottovoitto on istua laturilla kuluttamassa aikaa ilmaisen sähkön perässä? (Taino, jonottaahan ihmiset ilmaisia ämpäreitäkin, unohda tämä).
Ja halpa polttoaine saa ihmiset aivan sekaisin. :D
Aikamoisia jonoja tullut nähtyä sikapäivillä tms kun bensan hintaa laskettu johonkin <2€ /litra tai mitä lue ollutkaan, en seuraa kun en poltttiksella ajele.
 

Tecto

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
01.03.2022
Viestejä
1 332
No jos itse omistaisin ilmaisien superien teslan, niin en todellakaan lataisi autoa ikinä kotona. Vaikka lähin laturi olisi 50km päässä niin kävisin aina lataamassa siellä. Tähän tietty osasyynä se, että tykkään muutenkin ajella autolla, eikä myöskään huoltoasemalla istuminen haittaa yhtään. Eihän siinä ehdi kun kaffit hörppästä kun auto on ladattu. Helposti tämän toistaisi 2-4 kertaa viikossa.
Et sitten omalle ajalle laske mitään arvoa? Kaikkeen ne ihmiset ovat valmiita muutamien eurojen vuoksi.
 

Tecto

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
01.03.2022
Viestejä
1 332
Mitä tarkoittaa että kilometrikorvaus poistettaisiin? Eikös ne maksa työnantaja, korvaukseksi siitä että työntekijä lähtee jonnekin muuanne ajelemaan omalla autolla? Valtio tuossa auttaa vain sen verran ettei tuosta korvauksesta tarvitse erikseen maksaa veroa, jos olen oikein ymmärtänyt ja googlettanut.

Jos kilometrikorvauksen poistettaisiin, miksi kukaan työntekijä suostuisi lähtemään jonnekin kauemmaksi asiakkaan luokse? Kuulostaa samalta kuin ehdottaisi että työntekijän tulisi aina ostaa itse omalla rahallaan kaikki työvälineensä, esim. työläppärinsä. Liian moni "tienaa" tekemällä työläppärillään muutakin kuin vain työjuttuja, esim. kirjoittamalla tälle foorumille tätä viestiä.
Näköjään ymmärrät asiat ihan väärinpäin. Ei tässä ole kyse samasta asiasta kuin että työntekijän pitäisi ostaa itse työvälineet, vaan päinvastoin työnantajan pitäisi hommata ne työvälineet työntekijöille.

Eli, km-korvaukset poistettaisiin, jolloin työnantajan olisi hommattava ne autot, joita työntekijät töissään tarvitsevat. Ja tämä olisi omiaan vähentämään turhia ajoja.

Nykyisellään km-korvauksilla kusetetaan ja revitään ns. verotonta palkkaa. Se pitäisi lopettaa.
 
Liittynyt
16.12.2016
Viestejä
1 142
No jos itse omistaisin ilmaisien superien teslan, niin en todellakaan lataisi autoa ikinä kotona. Vaikka lähin laturi olisi 50km päässä niin kävisin aina lataamassa siellä. Tähän tietty osasyynä se, että tykkään muutenkin ajella autolla, eikä myöskään huoltoasemalla istuminen haittaa yhtään. Eihän siinä ehdi kun kaffit hörppästä kun auto on ladattu. Helposti tämän toistaisi 2-4 kertaa viikossa.
Vissiin vähän vääristynyt kuva supereista, ellei siellä sitten joka päivä kävisi lataamassa, mutta hullut sitten erikseen.
 
Liittynyt
23.11.2018
Viestejä
984
Et sitten omalle ajalle laske mitään arvoa? Kaikkeen ne ihmiset ovat valmiita muutamien eurojen vuoksi.
Siis nimenomaan lasken omalle ajalle arvoa. Voisin kuvitella ajavani autolla johonkin kahville ihan ilman mitään latauksiakaan. Vähän niin kuin harrastustoimintaa tuo autolla kruisailu vapaa-ajalla.
 
Liittynyt
12.10.2021
Viestejä
2 636
Näköjään ymmärrät asiat ihan väärinpäin. Ei tässä ole kyse samasta asiasta kuin että työntekijän pitäisi ostaa itse työvälineet, vaan päinvastoin työnantajan pitäisi hommata ne työvälineet työntekijöille.

Eli, km-korvaukset poistettaisiin, jolloin työnantajan olisi hommattava ne autot, joita työntekijät töissään tarvitsevat. Ja tämä olisi omiaan vähentämään turhia ajoja.

Nykyisellään km-korvauksilla kusetetaan ja revitään ns. verotonta palkkaa. Se pitäisi lopettaa.
Mielestäni ajattelet asiaa liian mustavalkoisesti, ikäänkuin työssä joko ei ole työhön liittyviä ajoja ollenkaan, tai niitä on jatkuvalla syötöllä.

Esim. minun työssäni voi tulla eteen joskus tarve äkkiä päästä joko 60km tai 200km päässä olevaan kohteeseen, jos siellä on ns. tilanne päällä vaikka keskellä yötä pyhäpäivänä. Minulle henkilökohtaisesti tällaista keikkaa ei ole vielä osunut kohdalle, kollegalle joitakin kertoja.

Onko siis ajatuksesi että joko meidän tulisi tehdä tuollaiset hätäkeikkojen ajot kokonaan omalla kustannuksellamme, tai sitten työnantajan pitäisi kustantaa meille kaikenvaralta autot jotta pääsemme tarvittaessa paikan päälle, suoraan kotoamme keskellä yötä?

On totta että kiinteähintaisilla km-korvauksilla työntekijä voi "optimoida", eli juuri pyrkiä hankkimaan kulkineen jolla ne omat kulut vähentyisivät minimiin. Jos sitä halutaan alkaa laskea mukaan, sitten pitäisi laskuihin ottaa mukaan myös sähköautojen korkeampi hankintahinta jne.
 
Liittynyt
06.02.2017
Viestejä
1 378
Polttoaine/sähkökuluthan ovat ainoat autoilun kulut. Muutamia vuosia sitten laskin ~20 tonnin vähäkulutuksiselle polttomoottoriautolle, että polttoaine oli n. 1/3 auton käytön kilometrikohtaisisita kokonaiskustannuksista, missä auton arvon alenema kilometrien (ja vuosien) kasvaessa suhteessa odotettavissa olevaan myyntihintaan oli merkittävin kuluerä. Normaalilla sähkönhinnalla kotona lataaminen voi olla jopa halvempaa 100 km edestakaiseen ilmaiseen sähköön verrattuna.
 

Tecto

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
01.03.2022
Viestejä
1 332
Onko siis ajatuksesi että joko meidän tulisi tehdä tuollaiset hätäkeikkojen ajot kokonaan omalla kustannuksellamme, tai sitten työnantajan pitäisi kustantaa meille kaikenvaralta autot jotta pääsemme tarvittaessa paikan päälle, suoraan kotoamme keskellä yötä?
Ei tietenkään omalla autolla mitään työnantajan juttuja. Vaan juurikin niin, että työnantaja järjestää auton tuota varten.
 

Tecto

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
01.03.2022
Viestejä
1 332
Eikö olisi vain parempi lisätä teknistä valvontaa sen todentamiseen, että ajot on suoritettu nimenomaan työtehtävissä. Nykyään on paljon valmiita ratkaisuja. Ei sillä ei varmaan ole aukottomia nekään, mutta ainakin vaikeammaksi verottajan harhauttaminen tulisi.

Liika regulointi johtaa taas siihen, ettei kannata ottaa työtä vastaan tai sen teettäminen muuttuu mahdottomaksi.
Ei se valvonta riitä, sillä kiinteä km-korvaus tarkoittaa sitä, että riippuen autosta, se voi olla helvetisti ylimitoitettu. Osahan maksaa oman auton kokonaan km-korvauksilla, eli noissa on helvetisti ilmaa.

Km-korvausten lopettaminen olisi ainoastaan hyvä asia. Työnantajat joutuisivat itse järjestämään työvälineet ja työntekijöiltä loppuisi verottoman rahan kusettaminen.
 
Liittynyt
12.10.2021
Viestejä
2 636
Et sitten omalle ajalle laske mitään arvoa? Kaikkeen ne ihmiset ovat valmiita muutamien eurojen vuoksi.
Tuskin kukaan käyttää kaiken valveillaoloaikansa 100% hyödylliseen tekemiseen. Väittäisin että sinäkin, kirjoittaessasi tuota viestiä tälle foorumille, tuhlasit elämäsi kalllsarvoisia sekunteja aivan turhaan toimintaan. Tai illalla jos röhnöttää telkkarin ääressä katsomassa bumtsibumtsia.

Eli ei se ole niin mustavalkoista. Auton latailun odottaminen, esim. koska se on jossain halvempaa tai jopa ilmaista, kyrsii minua henkilökohtaisesti vain jos tylsistyn odotteluaikana (eli ei ole mitään mielenkiintoista tekemistä), ja ehkä ajatus siitä että olen sen ajan erossa perheestä jonka kanssa toki olisi moraalinen velvoite viettää iltaisin enemmän aikaa.

Esim. eilen kävin latailemassa ilmaiseksi 22kW laturilla, kotoani n. 7 km päässä olevan kauppakeskuksen lämpimässä parkkihallissa. 52kWh akkuni latautui 24% -> 85% ehkä noin puolentoista tunnin aikana, jonka kulutin käymällä ensin Lidlissä ja sen jälkeen loput ostokset Prismasta.

Noihin kauppareissuihin meni tunti, joten puoli tuntia elämästäni tuhlasin katsomalla autossani istuen tabletilta Farscape-sarjan ensimmäisen kauden 9. jakson "DNA Mad Scientist", missä alieni-tiedemies lupaa etsiä Moya-aluksen miehistön kotiplaneetat tähtikartalta heidän DNA-näytteistään, mutta todellisuudessa haluaa vain liittää heidän DNA:nsa omaansa saavuttaakseen kuolemattomuuden ja ylivertaisuuden kaikkiin muihin tunnettuihin lajeihin verrattuna.


Minulta jäi katselu kesken koska yksi Farscape-episodi vie jotain 45 minuuttia, ja minun tarvitsi odotella vain puoli tuntia. Piti katsoa loput tuosta jaksosta sitten kotona.
 
Liittynyt
12.10.2021
Viestejä
2 636
Ei tietenkään omalla autolla mitään työnantajan juttuja. Vaan juurikin niin, että työnantaja järjestää auton tuota varten.
Mihin pysäköin työnantajan "hälyauton", kun minulla on kotona vain yksi parkkiruutu? Vai pitääkö minun siksi aikaa aina jättää oma autoni työpaikalleni 60 km päähän kotoa? Saako työnantajan autoa käyttää myös yksityisajoihin?

Jos työnantaja katsoisi tuollaisen järjestelyn kannattavammaksi, sitten he varmaan tekisivät niin. Oletan että työnantajasta se on kiinni, ei heidän ole pakko maksaa kilometrikorvauksia, vaan toki voi myös tarjota autoa käyttöön jonka töihin liittyvät kulut maksaa työnantaja. Jostain syystä työnantajani ei tunnu pitävän tätä hyvänä ja kustannustehokkaana ideana, vaan mieluummin pulittaa km-korvauksia ja ehkä jopa päivärahoja, silloin harvoin jos ja kun on tarpeen.
 
Liittynyt
12.10.2021
Viestejä
2 636
Kilometrikorvaus on sähköautolle ylimitoitettu, se on ihan totta.
Onko tuossa laskelmassa huomioitu sähköauton kalliimpaa hankintahintaa?

Mielestäni voisi yhtä hyvin valittaa jos joku saa saman kilometrikorvauksen sillä että ajaa 1000€ arvoisella bensa-Toyotalla, eikä 200.000€ arvoisella Portschella. Halvemmalla autolla ajava hyötyy selvästi.

Sitten jos ja kun suurin osa autokannasta alkaa olla sähköistettyä, varmaan aletaan uudelleen katsoa mikä olisi asiallinen kilometrikorvaus. Toki silloin vastaavasti kallista bensaa tai dieseliä käyttävät saattaisivat edelleen kokea jäävänsä väliinputoajiksi, paitsi jos ajavat sillä 1000€ arvoisella rauskulla.
 
Liittynyt
23.11.2018
Viestejä
984
Tuskin kukaan käyttää kaiken valveillaoloaikansa 100% hyödylliseen tekemiseen. Väittäisin että sinäkin, kirjoittaessasi tuota viestiä tälle foorumille, tuhlasit elämäsi kalllsarvoisia sekunteja aivan turhaan toimintaan. Tai illalla jos röhnöttää telkkarin ääressä katsomassa bumtsibumtsia.
En oikein itsekään ymmärrä miksi porukka pitää niin ihmeellisenä sitä, että on valmis lähtemään jonnekin erikseen lataamaan autoa ilmaisen sähkön perässä. Eikös jossain keskisellä kun on tarjottu halpaa bensaakin, niin porukka on ajellut paikalle satojen kilsojen päästä. Ja tuossa omalla lähiasemallakin jos bensan hinta alkaa 1,8€/l, niin on kymmenen auton jonot per pistooli.

Toki hieman eri asia kun auton lataaminen on kotonakin aika edullista, mutta jos jostain on mahdollisuus säästää rahaa ja se ei tuota itselle ylimääräistä vaivaa, niin miksipä ei? Täälläkin suurin osa tuntuu pitävän autoa vain pakollisena siirtymävälineenä. Jos näin olisi, niin en todellakaan ostaisi mitään 50k€ maksavaa kärryä siihen. Varmasti sen tarpeen hoitaisi halvempikin kulkine.
 
Liittynyt
19.01.2020
Viestejä
962
No jos itse omistaisin ilmaisien superien teslan, niin en todellakaan lataisi autoa ikinä kotona. Vaikka lähin laturi olisi 50km päässä niin kävisin aina lataamassa siellä. Tähän tietty osasyynä se, että tykkään muutenkin ajella autolla, eikä myöskään huoltoasemalla istuminen haittaa yhtään. Eihän siinä ehdi kun kaffit hörppästä kun auto on ladattu. Helposti tämän toistaisi 2-4 kertaa viikossa.
Itse sitten taas arvostan omaa aikaani sen verran että mieluummin maksan sähköyhtiölle sen 100€ kuussa vs. Ajelisin vartavasten laturille edes joka toinen päivä tunnin verran.

Se tekee kuitenkin 15h kuussa, tuossa ajassa voi jo tienata enemmän kuin kuluttaa aikaa lataukseen.
 
Liittynyt
23.11.2018
Viestejä
984
Itse sitten taas arvostan omaa aikaani sen verran että mieluummin maksan sähköyhtiölle sen 100€ kuussa vs. Ajelisin vartavasten laturille edes joka toinen päivä tunnin verran.

Se tekee kuitenkin 15h kuussa, tuossa ajassa voi jo tienata enemmän kuin kuluttaa aikaa lataukseen.
Kyllä. Sinä arvostat aikaasi näin. Joku muu voi tykätä eri asioista. En ymmärrä miksi se on niin vaikea ymmärtää.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
999
Hetkinen, iskikö tänne kateelliset narisemaan verottomista km-korvauksista? Itse olen saanut maksaa noista verottomista korvauksista verot jo ainakin 7-vuoden ajan, joten siinä on yksi keino, mikä varmaan vähentää tätä kateellisuutta. Sillähän nämä 2/3-vuoden säännöt aikoinaan tuli karsimaan kateellisten ulinaa.
 
Liittynyt
06.02.2017
Viestejä
1 378
Ihan jo suunnilleen Tesla Model 3/Y/ VW iD4:n 50 000€ hankintahinta ja 500 000 km / 10vuotta käytöllä 100 km matkalle tulee 10e pääomakuluja, siihen 25kwh/100km hintaan 12snt /kwh = 3e/100km, huoltokuluja 2000€/vuosi/50000km, + vakuutukset tonni vuodessa = 6e/100km saadaan yhteensä 19e/100km. Todelliset kulut varmasti jonkin verran tuota suuremmat noilla kilsoilla. Firman kilometrikorvaukset on monelle kannattavaa, kun nykyään korvaus on ~45snt/km, mutta varmaan melko harvassa on ne joilla kilometrikorvaukset on todella merkittävä osa tuloista.

Yksittäisille työpäiville mukava lisä, mutta jos työnantaja joutuu maksamaan kilometrikorvauksia tonneja kuussa, niin eiköhän se työnantaja itsekin älyä hankkia firman auton matkoja varten?

Työmatkavähennys taas lienee se realistisempi keino vähentää matkakuluja varsinkin isojen kaupunkien ulkopuolella. Hyvätuloiselle, jonka rajaveroprosentti on ~50% 30snt/km työmatkavähennyksen käteen jäävä osuus verotuksessa on 15€/100km. Edelleen halvalla sähköautolla tulee hieman takkiin, mutta työssäkäynnin kulut vähenevät merkittävästi. Pitäisikö tätä vähennystä poistaa jotta työssäkäynnistä tulisi vieläkin kalliimpaa?
 
Liittynyt
09.11.2018
Viestejä
3 201
Itse en ainakaan kadehdi paljon autolla ajajia vaikka siitä jonkin korvauksen saisikin. Aika tympeää hommaa omasta näkökulmasta. Perinteisesti kuluja saa katettua, mutta ei sillä kyllä rikastuta (toki voi aina laskea homman itselleen kannattavaksi). Ja vaikka itsekin olen aika pihi niin autoa ladataan muualla vain tarpeeseen sen aikaa kun asioidaan. Muutamia poikkeuksia toki on, kun esim. kalliin sähkön aikana latasin sen aikaa kun olin harrasteissa. Ilmaisen sähkön takia en olisi kilsaa liikkunut harrastepaikalle normitilanteessa, mutta koska kotona oli niin järjettömän hintaista niin tuli hyödynnettyä normi maksullinen hinta.

Sinänsä ilmaiset lataukset voisi poistaa, koska ne hidastavat latauspaikkojen kiertoa merkittävästi. Ennemmin maksullisia ja saatavilla kuin ilmaisia ja aina varattuja.
 
Liittynyt
10.11.2018
Viestejä
1 634
Itse en ainakaan kadehdi paljon autolla ajajia vaikka siitä jonkin korvauksen saisikin. Aika tympeää hommaa omasta näkökulmasta. Perinteisesti kuluja saa katettua, mutta ei sillä kyllä rikastuta (toki voi aina laskea homman itselleen kannattavaksi). Ja vaikka itsekin olen aika pihi niin autoa ladataan muualla vain tarpeeseen sen aikaa kun asioidaan. Muutamia poikkeuksia toki on, kun esim. kalliin sähkön aikana latasin sen aikaa kun olin harrasteissa. Ilmaisen sähkön takia en olisi kilsaa liikkunut harrastepaikalle normitilanteessa, mutta koska kotona oli niin järjettömän hintaista niin tuli hyödynnettyä.

Sinänsä ilmaiset lataukset voisi poistaa, koska ne hidastavat latauspaikkojen kiertoa merkittävästi. Ennemmin maksullisia ja saatavilla kuin ilmaisia ja aina varattuja.
Jos katselee latauskarttaa niin eipä paljoa ilmaisia enää ole.
 
Liittynyt
21.08.2018
Viestejä
1 290
Itse saan juurikin joka päivältä kilometrikorvauksen ja päivärahan. Sillä on nyt tullu "maksettua" pari autoa pois ja nyt siirryin Teslaan koska edellisen kulut rupes olemaan niin suuret. Meille ei tosin täyttä korvausta makseta kilometreistä vaan paikallisesti on sovittu vähän matalampi summa joka on komromissi työntekijöiden ja työnantajan välillä.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
999
~45snt/km

Yksittäisille työpäiville mukava lisä, mutta jos työnantaja joutuu maksamaan kilometrikorvauksia tonneja kuussa, niin eiköhän se työnantaja itsekin älyä hankkia firman auton matkoja varten?

Työmatkavähennys taas lienee se realistisempi keino vähentää matkakuluja varsinkin isojen kaupunkien ulkopuolella. Hyvätuloiselle, jonka rajaveroprosentti on ~50% 30snt/km työmatkavähennyksen käteen jäävä osuus verotuksessa on 15€/100km. Edelleen halvalla sähköautolla tulee hieman takkiin, mutta työssäkäynnin kulut vähenevät merkittävästi. Pitäisikö tätä vähennystä poistaa jotta työssäkäynnistä tulisi vieläkin kalliimpaa?
Vuonna 2023 suurin veroton on 53snt/km.

Firman auto on varmaan toimiva ratkaisu niille, jotka ajavat ajonsa ns. työaikana ja kaupungin sisällä, mutta ne jotka ajavat omillaan esim. kotoa reissupaikkakunnalle, siirtymä yleensä matka-aika työajanulkopuolella. Jos ja kun noille reissulaisille annetaan ja osoitetaan firman auto, niin se muuttuu kerrasta työajaksi, mikä vaikuttaa sitten ihan suoraan työajanlaskentaan, ylitöihin, viikkotunteihin jne.

Jos ja kun ei saada muutettua tuota työmatkavähennystä verottajan tiimoilta toimivaksi myös yksin asuville, niin km-korvaus on se, mitä tulee jatkossakin käyttää.
 
Liittynyt
06.02.2017
Viestejä
1 378
Vuonna 2023 suurin veroton on 53snt/km.

Firman auto on varmaan toimiva ratkaisu niille, jotka ajavat ajonsa ns. työaikana ja kaupungin sisällä, mutta ne jotka ajavat omillaan esim. kotoa reissupaikkakunnalle, siirtymä yleensä matka-aika työajanulkopuolella. Jos ja kun noille reissulaisille annetaan ja osoitetaan firman auto, niin se muuttuu kerrasta työajaksi, mikä vaikuttaa sitten ihan suoraan työajanlaskentaan, ylitöihin, viikkotunteihin jne.

Jos ja kun ei saada muutettua tuota työmatkavähennystä verottajan tiimoilta toimivaksi myös yksin asuville, niin km-korvaus on se, mitä tulee jatkossakin käyttää.
Näinhän se menee. Työpaikatkin ovat tietenkin erilaisia ja siten niihin soveltuu eri käytännöt. Parempi vain että on monenlaisia keinoja vähentää työn tekemisen kustannuksia ja toisaalta mahdollistaa työnantajalle työntekijän oman auton käyttö työntekemiseen molemmille sopivalla korvauksella.

Jos työntekopaikka vaihtuu, niin eikö silloin pääsääntöisesti käytetä kilometrikorvausta, ja vakiotyöpaikalle mentäessä henkilö käyttää omassa verotuksessaan työmatkavähennystä. En itse ainakaan tiedä miten omalle vakiotyöpisteelle voisi ajaa verottomalla kilometrikorvauksella?
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
999
Näinhän se menee. Työpaikatkin ovat tietenkin erilaisia ja siten niihin soveltuu eri käytännöt. Parempi vain että on monenlaisia keinoja vähentää työn tekemisen kustannuksia ja toisaalta mahdollistaa työnantajalle työntekijän oman auton käyttö työntekemiseen molemmille sopivalla korvauksella.

Jos työntekopaikka vaihtuu, niin eikö silloin pääsääntöisesti käytetä kilometrikorvausta, ja vakiotyöpaikalle mentäessä henkilö käyttää omassa verotuksessaan työmatkavähennystä. En itse ainakaan tiedä miten omalle vakiotyöpisteelle voisi ajaa verottomalla kilometrikorvauksella?
Sehän siinä onkin, että projektit voi matkan edetessä muuttua verottajan mielestä "vakiotyöpaikaksi", jolloin et enää siitä verotonta km-korvausta saa, vaan sekin muuttuu verolliseksi
 
Liittynyt
09.11.2018
Viestejä
3 201
Jos katselee latauskarttaa niin eipä paljoa ilmaisia enää ole.
Joo, ovat vähentyneet kyllä mikä on positiivista. Muutamia paikkoja vaan vielä on jäljellä omassakin ympäristössä, joka tarkoittaa käytännössä että esim. toisessa paikassa olevista neljästä pömpelistä ei käytännössä yksikään ole tyhjänä koskaan. Tai jos on, niin käy hirveä tuuri tai sitten laite on epäkunnossa. Yli kymmenestä kerrasta siis kerran on päässyt lataamaan (ruuhka-aikojen ulkopuolella) ja toisen kerran on tullut paikkaan ajettua ja todettua että laturi ei toimi.
 

GGoljatti

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
17.03.2022
Viestejä
1 639
ID buzzien toimitukset vissiin alkanut rullaa. Muutamat kiinteistöhuollon autot ja yhden kaukolämpöyhtiön auton nähnyt jo useasti tässä kuukauden sisään.
 
Liittynyt
10.01.2019
Viestejä
16 169
Miksei (sähköautoja lobbaavat) viherpiipertäjät ole keksineet että poistetaan km-korvaus niin loppuu turhat ajelut. Nythän moni rahoittaa sitä autoaan ylimitoitetulla km-korvauksella. Varsinainen lottovoitto niille joilla Tesla ilmaisilla latauksilla..
Sähköautoja lobbaavien ei kannata ajaa km korvausten poistamista, vaan päinvastoin.

Yksityisautoilua yleisesti vastustavat taasen kirjoittaa tuohon tyyliin, eli ajavat km korvausten verottamista, eli suurimman verottoman laskemista ja sitä myös laskettu.

Km korvauksen suuruus on taasen työntajan ja työntekijän välinen asia, jos ei ole erikseen rajattu työehtosopimuksessa.

Korkeinveroton on laskennallinen, jonka tarkoitus olla sen suuruinen että sillä voi kattaa sen työkäytön osuuden, osalla ei riitä, osa taasen pysyy liikkuun edullisemmin. Eli saa pientä veroetua. Konaisuudessa kuitenkin kannattavempaa ja tehokkaamaa verottajan kannalta kun alkaa ynnäileen todellisia kustannuksia.

Työntajan ja työntekijän välillä win-win tilanne jos työntekijä käyttää mielellään korvausta vastaan omaa autoa ja jos se on työantajalle edullisempaa, se myös kansatalouden kannalta kuullostaa hyvältä.

Muita vaihtoehtoja on se että työajat ajetaan firman autolla, osassa ihan toimiva, mutta osassa resurssien ja luonnovarojen tuhlausta verrattuna siihen että työntekijä ajelee omalla autolla työajato.

Noiden väliin menee työsuhde auto, jossa sitten työntekiä ajelee firman autolla yksityiset ajot, osalle työntekijöistä hyvin sopiva ratkaisu, siinä myös firma voi ohjata autovalintaa, yrityksen kuvaan sopivaksi ja varmistaa että työntekijällä on turvallinen ja huolettu autoa alla.

Riiippuu vähän miten asiat kohtaa, mikä on tehokkaista ja järkevintä, soppaa sekoittaa myös verotus, jolla valtio pyrkii ohjaa esim nyt sähköistymistä, ja hillitsee työajoa, jälkimmäinen toki vähän ristiriitaista muiden tavoitteiden kanssa.


Edit:
Lisätään vielä että joissain soppareissa km korvaus voi olla osa palkkaa, eli tai ainakin markkinoidaan sellaisen , eli vähän vedätetään työnhakijaa. Kaikissa soppareissa ei makseta matka-ajasta, jolloin voisi toivoa että km korvaus on sitten vähän reilumpi.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
12.10.2021
Viestejä
2 636
Sinänsä ilmaiset lataukset voisi poistaa, koska ne hidastavat latauspaikkojen kiertoa merkittävästi. Ennemmin maksullisia ja saatavilla kuin ilmaisia ja aina varattuja.
Nyt on Lidlin latausasemilla hyvin tilaa, ainakin mistä minä ajan ohitse. Tosin niistä taidetaan valittaa muutenkin että eivät vähän väliä toimi, sekin voi vaikuttaa?

Sinänsä maksullisuuskaan ei asiaa niin paljoa muuta että maksullisissakin hintahaitari on niin suuri, eli edelleen pihit sitten parveilisivat niille latauspaikoille jotka ovat niitä halvimpia, vaikka jotain maksaisivatkin. Suuri ero tulee esim. siitä että joissain latauspaikoissa pyritään edelleen tekemään ihan voittoakin, kun taas joissakin ei, vaan maksu tuntuu olevan enintään kattamaan edes osan kiinteistölle aiheutuvista latauskuluista, ja on edelleen, jos ei nyt ilmainen, niin kuitenkin halpa ämpäri, jolla yritetään saada porukkaa paikalle esim. alueen kauppohin ja muihin liikkeisiin.

Mitä itse esim. olen joitakin paikkoja pääkaupunkiseudulla katsonut (lähinnä max 22kW latausta; DC-pikalatauspaikat ovat nähdäkseni aina "kalliita" mutta niissäkin hajonta on suurta), niin eräässä minuuttihintaisessa paikassa lataus maksaa joko n. 6c/kWh tai 12c/kWh, riippuen pystyykö autosi 22kW vai 11kW lataukseen, toisaalla 22kW AC lataus maksaa 15c/kWh mikä sekin on suht huokean kuuloista jne. Sitten taas jossain AC-lataus maksaa 30c/kWh tai enemmänkin.

Ei huoltoasemilla ole tuollaista hajontaa että jossain bensa ja diesel maksaa viisi kertaa enemmän kuin toisaalla, mutta autonlatauksessa tuollaista ilmiötä on.

Mitä tulee Lidlin latausasemiin, kun he kuitenkin toteuttivat sen oman Lidl-äppinsä kautta, minä olisin kyllä toteuttanut sen niin että lataushinnan pystyisi jotenkin kuittaamaan Lidl-ostoksista saatavilla bonuksilla, tai vastaavaa. Eli lataus olisi näennäisesti ollut edelleen "ilmaista"... kunhan käyt Lidlissä ostoksilla.

He menivät sen sijaan tyyliin että "pari senttiä halvempaa kuin K-Latausasemilla". mutta kun Lidl-latauksen ainoa kilpailija ei ole K-Lataus tai ABC-Lataus, vaan löytyy niitä Lidliäkin halvempia latauspisteitä ainakin pääkaupunkiseudulla yllinkyllin, lämpimistä kauppakeskusten parkkihalleista Lidlin kylmän ulkolatauksen sijaan.

No, ehkä sillä ei ole isossa kuvassa merkitystä koska ehkä sähköautoilijoista on niin pieni osa Lidlin asiakkaita, mutta omalta osaltani läheisen Lidlin käyttö ostoksiin kyllä loppui, kun en enää käy siellä latailemassa. Käyn halvemmassa kauppakeskuksessa lataamassa.
 
Liittynyt
09.11.2018
Viestejä
3 201
Itse en ole päässyt Lidlin laturia vielä koskaan käyttämään, mutta niidenkin ilmaisuuden poisto on jees. Siksikin vähän ihmetyttää että kaupan valinta olisi latauksen hinnasta kiinni.

Kauppakeskukset kierrän pääasiassa kaukaa kun pienemmän kaupan 10 minuutin sijaan en varsinaisesti halua käyttää kaupassa käyntiin 45 minuuttia ja "säästää" lataamisessa.
 
Liittynyt
23.08.2020
Viestejä
998
Koti- ja työpaikkalatauksella pärjännyt tähän asti ja tännekin nyt tulossa Lidl:n pihaan laturi, mut eihän sinne julkeaisi mennä lataamaan, kun heti leimautuu ”Lidl:n syöpäläiseksi”. Vaikka maksullinen olisikin niin kestää aikansa ennenkuin viimeinenkin sähköautovastainen sen tiedon saa. Sehän on selvä, että suurin osa ihmisistä aina luulee jonkin asian olevan niin, ennenkuin joku sen faktan kertoo, että maksaa se Lidl:n laturikin.
 
Liittynyt
21.04.2018
Viestejä
509
Helsingistä löytyy vielä 22 kW laturia ilmaiseksi, mutta saisivat olla maksullisia. Nyt läheisessä kauppakeskuksessa olevat on kutakuinkin aina varattuna ja paikalla on usein taksia ja kotipizzan autoa.
 
Liittynyt
13.02.2017
Viestejä
544
Taitaa tämä lataussysteemi olla edelleen "vaiheessa". Osa ajattelee noiden julkisten, jopa lähes ilmaisten latauspisteiden varaan. Itsen olen koti-taloyhtiölatausten suuntautuva. Odotan ja myös luon painetta niiden laajentamiseen. Eräs malli on asuntomarkkinoiden ja niissä tietojen esilläolo myös latausmahdollisuuden suhteen. Toki tietenkin asukkaiden ja osakkeenomistajien aktiivisuus yhtiöissä riittävän paineen luomiseen, ajanmukaistaa autoparkki-infra ajan tasalle. Omakotitaloissa on helpompaa luoda ratkaisut ajan tasalle.
 
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
1 864
Hassua kun Teslan S Plaidista on netti täynnä videoita missä sitä vastaan kilpaillaan custom rata-autoilla/kiihdytysautoilla ja kommentit on että kyllä se bensa-auto vie vielä voiton. No, 5 henkilöä kyydissä ja lastenvaunut takakontissa niin... eli tottakait dedikoiduilla autoilla jotka on optimoitu rataan tai kiihdytykseen toi "jää" hiukkasen, mut toinen on tosiaan pakasta vedetty perheauto (hintaluokassa 150t€) ja toinen nyt ei ole.
 
Liittynyt
23.11.2018
Viestejä
984
Hassua kun Teslan S Plaidista on netti täynnä videoita missä sitä vastaan kilpaillaan custom rata-autoilla/kiihdytysautoilla ja kommentit on että kyllä se bensa-auto vie vielä voiton. No, 5 henkilöä kyydissä ja lastenvaunut takakontissa niin... eli tottakait dedikoiduilla autoilla jotka on optimoitu rataan tai kiihdytykseen toi "jää" hiukkasen, mut toinen on tosiaan pakasta vedetty perheauto (hintaluokassa 150t€) ja toinen nyt ei ole.
Myös jos joudutaan myöntämään että sähköauto on nopeampi, niin sitten perustellaan ”mutta siinä ei oo sitä fiilistä kun ei päästä ääntä”.
 

GGoljatti

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
17.03.2022
Viestejä
1 639
Hassua kun Teslan S Plaidista on netti täynnä videoita missä sitä vastaan kilpaillaan custom rata-autoilla/kiihdytysautoilla ja kommentit on että kyllä se bensa-auto vie vielä voiton. No, 5 henkilöä kyydissä ja lastenvaunut takakontissa niin... eli tottakait dedikoiduilla autoilla jotka on optimoitu rataan tai kiihdytykseen toi "jää" hiukkasen, mut toinen on tosiaan pakasta vedetty perheauto (hintaluokassa 150t€) ja toinen nyt ei ole.
Mutka radalla paino on kuolema. Eli sähkikset ei pärjää. Ei se nyt varmaan ole mitään henkilökohtaista Teslaa tai muitakaan merkkejä vastaan.
 
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
1 864
Mutka radalla paino on kuolema. Eli sähkikset ei pärjää. Ei se nyt varmaan ole mitään henkilökohtaista Teslaa tai muitakaan merkkejä vastaan.
Pointti; Toi sähkis on suht tavallinen perheauto. Et jos sitä mietitään niin pistetään kilpailijoihin ne lastenrattaat ja 5 matkustajaa kyytiin.
 

GGoljatti

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
17.03.2022
Viestejä
1 639
Suotta väitellä. Kaikki sähkikset häviää polttiksille radalla kun kierroksia aletaan takomaan. Ja seuraavaan aiheeseen :)
 
  • Tykkää
Reactions: KUK
Liittynyt
11.10.2017
Viestejä
1 031
Pointti; Toi sähkis on suht tavallinen perheauto. Et jos sitä mietitään niin pistetään kilpailijoihin ne lastenrattaat ja 5 matkustajaa kyytiin.
Tuossa vaiheessa on varmaan vertailtu eri kategorian autoja? Jos ajetaan radalla, niin ajetaan radalla, jos halutaan 5 ihmistä ja rattaat kyytiin niin auton normaali käyttöympäristö ei ole varmaan radalla?
Tässä pitää nyt ymmärtää autojen erilaiset käyttötarkoitukset ja ei pidä nokkiintua vaikka Tesla ei voita kaikkea, auto tarkoituksen mukaan jne.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 864
Ei se valvonta riitä, sillä kiinteä km-korvaus tarkoittaa sitä, että riippuen autosta, se voi olla helvetisti ylimitoitettu. Osahan maksaa oman auton kokonaan km-korvauksilla, eli noissa on helvetisti ilmaa.

Km-korvausten lopettaminen olisi ainoastaan hyvä asia. Työnantajat joutuisivat itse järjestämään työvälineet ja työntekijöiltä loppuisi verottoman rahan kusettaminen.
Aika vaikeaa vaan olisi oikeasti laskea jokaiselle autolle erikseen todelliset km kulut ja oikeastaan mahdotonta. Todelliset kulut/km saa tietoon vasta sitten kun auton on myynyt pois tai romuttanut. Ja kuka noita laskisi ja pitäisi kirjaa? Veikkaan että kustannus tuollaiselle järjestelmälle olisi todella suuri.

Aina voi ajaa jollain satasen romulla halvalla, joten en myöskään lähtisi erottelemaan sähköautoa tai polttomoottoriautoa tässä.

Ja aika kalliiksi tulisi työnantajallekkin hankkia valtava määrä autoja joita ehkä tarvitaan joskus. Tai maksella taksimatkoja kun on paljon helpompaa että ajaa tarvittavat ajot omalla autolla.
 
Viimeksi muokattu:

Tecto

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
01.03.2022
Viestejä
1 332
Aika vaikeaa vaan olisi oikeasti laskea jokaiselle autolle erikseen todelliset km kulut ja oikeastaan mahdotonta. Todelliset kulut/km saa tietoon vasta sitten kun auton on myynyt pois tai romuttanut. Ja kuka noita laskisi ja pitäisi kirjaa? Veikkaan että kustannus tuollaiselle järjestelmälle olisi todella suuri.

Aina voi ajaa jollain satasen romulla halvalla, joten en myöskään lähtisi erottelemaan sähköautoa tai polttomoottoriautoa tässä.

Ja aika kalliiksi tulisi työnantajallekkin hankkia valtava määrä autoja joita ehkä tarvitaan joskus. Tai maksella taksimatkoja kun on paljon helpompaa että ajaa tarvittavat ajot omalla autolla.
No mutta tässähän tulee hyviä pointteja, joiden pohjalta ajatusta voi jalostaa. Voisi olla esimerkiksi niin, että km-korvauksia sallittaisiin vain tietty määrä vuodessa, jolloin tämä sopisi hyvin niille tapauksille, joiden tarvitsee työssä ajaa vain satunnaisesti ja harvoin. Sitten taas niille, joilla työssä ajaminen on ihan säännöllistä ja jatkuvaa, työnantajan tulisi hankkia auto käyttöön.
 
Liittynyt
12.10.2021
Viestejä
2 636
Itse en ole päässyt Lidlin laturia vielä koskaan käyttämään, mutta niidenkin ilmaisuuden poisto on jees. Siksikin vähän ihmetyttää että kaupan valinta olisi latauksen hinnasta kiinni.

Kauppakeskukset kierrän pääasiassa kaukaa kun pienemmän kaupan 10 minuutin sijaan en varsinaisesti halua käyttää kaupassa käyntiin 45 minuuttia ja "säästää" lataamisessa.
Jokainen tavallaan. Pienissä kaupoissa on korkeammat hinnat ja paljon rajoitetummat valikoimat (myös pelkän ruoan lisäksi, esim. vaatteet, urheilutarvikkeet tai mitä tarvitseekaan sillä kertaa; tuossa yhtenä päivänä ostin Prismasta uuden mikroaaltouunin rikki menneen tilalle, ruokaostosten yhteydessä), millä on merkitystä perheellisille tai siis ainakin minulle.

Ja siellä lämpimässä hallissa latautuessaan talvisin auto myös sulaa kivasti syväjäästä ja lumesta pois, toisin kuin pienen K-kaupan kylmällä pihalla.

Se että joku valitsee asiointipaikan latauksen halpuuden tai ilmaisuuden "perusteella" on yhtä outoa kuin että joku tankkaa huoltoasemalla joka myy paljon halvempaa dieseliä kuin toinen asema. Ihmisillä on sisäsyntyinen taipumus valita halvempi vaihtoehto.
 
Liittynyt
12.10.2021
Viestejä
2 636
Helsingistä löytyy vielä 22 kW laturia ilmaiseksi, mutta saisivat olla maksullisia. Nyt läheisessä kauppakeskuksessa olevat on kutakuinkin aina varattuna ja paikalla on usein taksia ja kotipizzan autoa.
Kai kyseisten taksien ja kotipizzojen pitää edelleen jossain ladata vaikka olisi vain maksullisia latauspaikkoja?

Ei siinä mielestäni juuri mikään muutu, he hakeutuvat edelleen halvimmille latauspaikoille, jotka sitten on kutakuinkin aina varattuna. Niin kauan kun kovia hintaeroja samannopeuksisten latauspaikkojen välillä kuitenkin on.

Sinänsä vain lataamaan tulleista pääsisi osittain eroon sillä että lataaminen naitetaan jollain tavoin kyseisen kiinteistön palveluiden käyttöön. Siksi ehdotin että esim. Lidlin olisi kannattanut tehdä jonkinlainen "maksa Lidl-latailusi Lidl-bonuspisteilläsi" tai muunlainen systeemi missä latailu on halvempaa tai jopa "ilmaista" vain jos oikeasti käyt kaupassa ostoksilla.
 
Liittynyt
12.10.2021
Viestejä
2 636
No mutta tässähän tulee hyviä pointteja, joiden pohjalta ajatusta voi jalostaa. Voisi olla esimerkiksi niin, että km-korvauksia sallittaisiin vain tietty määrä vuodessa, jolloin tämä sopisi hyvin niille tapauksille, joiden tarvitsee työssä ajaa vain satunnaisesti ja harvoin. Sitten taas niille, joilla työssä ajaminen on ihan säännöllistä ja jatkuvaa, työnantajan tulisi hankkia auto käyttöön.
Siis kenen tuollainen rajanveto pitäisi määritellä ja mäårätä? Työnantajan, valtion, jonkun muun?

Minä kuvittelin että työnantaja päättää onko kustannustehokkaampaa maksaa työntekijälle tai -tekijöille km-korvauksia, vai hankkia työauto käyttöön noita matkoja varten. Vaikuttaa siihen muutkin asiat kuin pelkkä kilometrimäärä, esim. joutuisiko työntekijä aina ensin hakemaan työauton työpaikalta kun omalla autolla voisi jo olla matkalla asiakkaan luokse, jne.

Asiaa vähän sivuten, vähän kyrsii kun pari lähitaloissa asuvaa kuorma-autokuskia tuovat työkuorma-autonsa yöksi aina parkkiin tuohon ahtaan tien varteen. Kivasti ovat tukkeena ja vievät paljon tilaa. Oletan että säästävät siinä omaa aikaansa kun ei tarvitse joka työpäivä hakea ja viedä kuorma-autoa työpaikalta, vaan lähtee ja tulee suoraan kotiin. Niin ja tietty ei tarvitse myöskään käyttää omaa autoa kodin ja työpaikan välillä.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 864
No mutta tässähän tulee hyviä pointteja, joiden pohjalta ajatusta voi jalostaa. Voisi olla esimerkiksi niin, että km-korvauksia sallittaisiin vain tietty määrä vuodessa, jolloin tämä sopisi hyvin niille tapauksille, joiden tarvitsee työssä ajaa vain satunnaisesti ja harvoin. Sitten taas niille, joilla työssä ajaminen on ihan säännöllistä ja jatkuvaa, työnantajan tulisi hankkia auto käyttöön.
Näistä km korvauksista olisi kiva nähdä jotain tilastoa, että kuinka moni saa ja kuinka paljon. En jotenkin usko että tämä on oikeasti mikään ongelma. Joo, varmaan löytyy niitä jotka ajaa halvalla autolla ja "tienaa", mutta tuskin kovin suurta joukkoa.

Ja jos tosiaan pitäisi aina hakea/palauttaa auto töihin työajalla niin tuo se vasta kalliiksi työnantajalle tulisikin. Ainakin minun kohdallani.

Mutta ei tämä nyt liity mitenkään taas tähän ketjun aiheeseen.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
1 289
Asiaa vähän sivuten, vähän kyrsii kun pari lähitaloissa asuvaa kuorma-autokuskia tuovat työkuorma-autonsa yöksi aina parkkiin tuohon ahtaan tien varteen. Kivasti ovat tukkeena ja vievät paljon tilaa. Oletan että säästävät siinä omaa aikaansa kun ei tarvitse joka työpäivä hakea ja viedä kuorma-autoa työpaikalta, vaan lähtee ja tulee suoraan kotiin. Niin ja tietty ei tarvitse myöskään käyttää omaa autoa kodin ja työpaikan välillä.
Käräytä verottajalle. Kyllä ne työautot pitäisi säilyttää siellä työpaikkan toimipisteessä ja koti-työpaikka-koti liikkua omalla autolla. Poikkeuksia voi olla esim. päivystys.

T: Näiden asioiden kanssa muutamaa kertaa verottajan kanssa vääntänyt.
 
Liittynyt
29.10.2016
Viestejä
8 077
Käräytä verottajalle. Kyllä ne työautot pitäisi säilyttää siellä työpaikkan toimipisteessä ja koti-työpaikka-koti liikkua omalla autolla. Poikkeuksia voi olla esim. päivystys.

T: Näiden asioiden kanssa muutamaa kertaa verottajan kanssa vääntänyt.
Olisi ihan kiinnostavaa kuulla tuosta väännöstä lisää. Oman kokemuksen mukaan verottaja ei ole ollut kiinnostunut edes yli sadan auton tuon tapaisesta käytöstä, missä firman kaikki työntekijät saavat vapaasti ajella työautoilla työmatkat ja pomon suosikit sen päälle vielä muut ajonsakin, verottomana "lisäetuna".

muoks: tarkemmin sanoen vielä joillain työntekijöillä tuntipalkka oli laskettu alemmas ja sen sijaan annettu ajella omat ajot työautolla. Osa palkasta maksettiin renkaina, joita firma osti tietenkin verottomasti jne.

muoks2: tämä olikin sähköauto topic! Jatkot varmaan muualle...
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
7 108
Käräytä verottajalle. Kyllä ne työautot pitäisi säilyttää siellä työpaikkan toimipisteessä ja koti-työpaikka-koti liikkua omalla autolla. Poikkeuksia voi olla esim. päivystys.
No kyllähän se työntekijälle maksettava lisäkorvaus siitä että säilyttää firman autoa on osa verotettavaa tuloa. Tosin, onhan se mahdollista että ko. auto on oma. Aikanaan kun olin ~5v faija herätti pahennusta rivariyhtiössä kun pysäköi säännöllisesti kuorma-autonsa siihen kadunvarteen. Varmaan sekin jonkun edessä oli, mutta piruako sille kukaan pystyi.
 
Liittynyt
21.04.2018
Viestejä
509
Kai kyseisten taksien ja kotipizzojen pitää edelleen jossain ladata vaikka olisi vain maksullisia latauspaikkoja?

Ei siinä mielestäni juuri mikään muutu, he hakeutuvat edelleen halvimmille latauspaikoille, jotka sitten on kutakuinkin aina varattuna. Niin kauan kun kovia hintaeroja samannopeuksisten latauspaikkojen välillä kuitenkin on.

Sinänsä vain lataamaan tulleista pääsisi osittain eroon sillä että lataaminen naitetaan jollain tavoin kyseisen kiinteistön palveluiden käyttöön. Siksi ehdotin että esim. Lidlin olisi kannattanut tehdä jonkinlainen "maksa Lidl-latailusi Lidl-bonuspisteilläsi" tai muunlainen systeemi missä latailu on halvempaa tai jopa "ilmaista" vain jos oikeasti käyt kaupassa ostoksilla.
No, totta tuokin. Sähköautojen yleistyessä ne ruuhkatkin lisääntyvät.

Olisi tuossa kuitenkin hyvä toimia samalla periaatteella kuin maksullisessa pysäköinnissä kaupungilla. Hinta sellaisessa on paras asettaa sellaiseksi, että käyttöaste on korkea, mutta ei niin korkea etteikö vapaata paikkaa löytäisi vielä ilman suurempaa vaivaa.

Ilmainen pysäköinti kyseisellä alueella päättyy 2h jälkeen, mutta sen jälkeenkin se on vain euron tunnilta. Pysäköinnin hinnallakin kannattaa viedä sinne auto lataukseen vaikkapa tyhjästä täyteen.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
239 663
Viestejä
4 187 869
Jäsenet
70 776
Uusin jäsen
Fancy

Hinta.fi

Ylös Bottom