Yleistä keskustelua sähköautoista

Liittynyt
11.10.2017
Viestejä
1 031
Vähän nauratti. 23 kWh on kyllä jäätävän paljon tuohon vaikka mitenpäin asiaa tarkastelis. Mii menee vähän reilu kymmenen kWh pintaan samalla vauhdilla nollakelissä.
On tosiaan käsittämättömän kova kulutus.
Tuossa iltalehden jutussa päästiin 207km latauksella kun auto väitti ettei latausta ole enää lainkaan (prosenttilukemaa tuo ei edes näytä).
Akun kapasiteetti (brutto) saman artikkelin mukaan on 71,4 kWh, aika tuuhea lukema.
28kWh ioniq menee lähes saman ~200km, toki auto pienempi mutta antaa jotain vertailukohtaa...
 
Liittynyt
11.10.2017
Viestejä
1 031
Ei kai sentään nyt talvella...?
Tuosta iltalehden jutusta lainauksia: "Tie oli kuiva, keli poutainen ja tuuleton ja lämpötila pyöri nollan ja yhden pakkasasteen välissä". "Leppoisaa tahtia, pyöreästi 70 km/h keskinopeutta kahdeksankympin alueella".
Noissa olosuhteissa ja tuolla ajotyylillä 200km on saavutettavissa mutta tiukille menee.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
6 763
Koskas tässä oli se helvetillinen lumimyräkkä pk-seudulla... Ajelin silloin 80 km/h keskinopeudella 1-tietä Turkuun 172 km 15,2 kWh/100km keskikulutuksella. Käytännössä suurin osa matkasta 90 km/h tuntumassa. Käytännössä kuitenkin noin 26 kWh meni koko pätkään. Onkohan toimittajalla ollut lämmöt kabiinissa: maksimi.
 
Liittynyt
12.10.2021
Viestejä
2 636
Kiassa varmaan sama eli kävelet tarpeeksi lähelle takakonttia ja auto piippaa kolme kertaa ja neljännellä kerralla aukeaa luukku. Sen noin 3-5 sekuntia siinä pitää olla vieressä ennen kuin luukku aukeaa. Ei aukea millään vähingossa ellei ole kuuro. Mutta jos pyörii auton vieressä paljonkin takaluukun ympärillä niin auto saattaa sen takia piippailla "turhaan".
Miten tuo erottaa onko takana ihminen vai jokin muu este, esim. pysäköintihallin seinä tai toinen auto?
 

Mariini

Tukijäsen
Team Tesla
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
3 438

GGoljatti

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
17.03.2022
Viestejä
1 639
Tuo xc40 etuveto oli reilu vuorokauden ajossa. Nollasin ajotietokoneen kun sain auton alle. Kaupungissa pyörien keskikulutus 27kW/100km.

Pakkasta - 2 - 6.
 

Mariini

Tukijäsen
Team Tesla
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
3 438
Pätkäajossa kylillä ja esilämmittämättä roikan nenästä keskikulutus näyttää rumalta, lämmitys ottaa paljon ampeeria.
 
Liittynyt
23.11.2018
Viestejä
984
Tuo xc40 etuveto oli reilu vuorokauden ajossa. Nollasin ajotietokoneen kun sain auton alle. Kaupungissa pyörien keskikulutus 27kW/100km.

Pakkasta - 2 - 6.
Omalla koeajolla 50km matkalla sama 27kwh/100km kulutus c40 autolla. Aika rapeita on volvojen kulutukset vaikkapa nyt sitten verrattuna y teslaan, jossa saa lukemasta ottaa 10kwh pois.
 

GGoljatti

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
17.03.2022
Viestejä
1 639
Omalla koeajolla 50km matkalla sama 27kwh/100km kulutus c40 autolla. Aika rapeita on volvojen kulutukset vaikkapa nyt sitten verrattuna y teslaan, jossa saa lukemasta ottaa 10kwh pois.
Toisaalta joillekin, miulle, tuo kulutus on ihan yhdentekevä. Muistaakseni pari vuotta sitten ajoin yli 100km.

Lataus on kotona ja töissä.

Niin se vaan on eri meno ihmisillä.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
6 763
Omalla koeajolla 50km matkalla sama 27kwh/100km kulutus c40 autolla. Aika rapeita on volvojen kulutukset vaikkapa nyt sitten verrattuna y teslaan, jossa saa lukemasta ottaa 10kwh pois.
No jos sä ajat kylmällä säällä 50 km, niin ei se 27 kWh/satku nyt ihan mahdoton ole. Kabiinin lämmitys kun kaappaa melkoisen siivun alussa ennen kuin tasaantuu.
 
Liittynyt
23.11.2018
Viestejä
984
@Kvarkki @GGoljatti Juu ei toi nyt mikään ihan mahdoton ole. Muistan vaan y koeajolta että se taisi olla samalla ajoprofiililla ja hieman kylmemmässä kelissä alle 20kwh/100km. Mutta eipä itseänikään range ahdista. Pysähdyn joka tapauksessa tunnin välein tien päällä.
 
Liittynyt
09.11.2018
Viestejä
3 201
Tuossa iltalehden jutussa päästiin 207km latauksella kun auto väitti ettei latausta ole enää lainkaan (prosenttilukemaa tuo ei edes näytä).
Tämä on tosin valmistajan mukaan ihan odotettu/ arvostelijoille kerrottu tilanne. Siis siinä mielessä että autossa on vielä n. 8% varausta jäljellä kun auto kertoo että akku on tyhjä (tämän voi todeta Solterran kännykkäsovelluksella). Tuo on kait jotain 5-6 kWh ja se on ihan totta, että käytettävissä olevaa energiamäärää ei oikein kerrota missään vaan siitä olevat tiedot ovat lähinnä norjalaisten testistä paljonko akkuun menee virtaa tyhjästä täyteen. Akun kapasiteetti kyllä siis kerrotaan, mutta ei sitä paljonko kuskilla on käytettävissä. lmeisesti iltalehdehti ei ole täysin tutustunut siihen mitä valmistaja kertoo autostaan.

Jostain olen muistelevani, että ainakin Toyotaan on tulossa prosenttilukema päivityksenä joten oletan että se on tulossa Solterraankin.

Lisäksi Solterraan tulee täydellä akulla liikkeelle lähtiessä lähes 100 kilsaa lisää jos ilmastoinnin laittaa pois päältä talvikeleissä. Kuulostaa aika hurjalta erolta, että tiedä sitten onko siellä lämmityksen osalta jotain lastentauteja vielä kun lämpöpumppu pitäisi olla ja tuo kuulostaa siihen nähden aika käsittämättömältä.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
6 763
@Kvarkki @GGoljatti Juu ei toi nyt mikään ihan mahdoton ole. Muistan vaan y koeajolta että se taisi olla samalla ajoprofiililla ja hieman kylmemmässä kelissä alle 20kwh/100km. Mutta eipä itseänikään range ahdista. Pysähdyn joka tapauksessa tunnin välein tien päällä.
Miten noissa mahtaa olla kabiinin lämmitys suhteessa toisiinsa? Tuosta voi tulla helposti eroa useampi kWh, jos toinen pistää kabiinin tasaiseksi ja toinen lämmittelee lähinnä kuskin aluetta. Mut onhan tuolle Volvolle arvosteluissakin mitattu korkeampaa kulutusta, että siinä mielessä ei mikään yllätys.

Miin kanssa kun olen ajankulukseni testaillut eri valintojen vaikutusta kulutukseen, niin yllättävän paljon sitä kabiinin pyynnillä yms. saa eroa vaikka tuo on pieni koppero. Ehdottomasti eniten kyllä vaikuttaa ajonopeus, sen kerran kun kelin takia joutui ajamaan 80 km/h, niin kulutus romahti vaikka 100-80 ero ei nyt kovin suuri kesällä ole. 100-90:kin tuottaa huomattavan eron (kun ajomatka nyt valitettavasti on ihan kertalatauksen äärirajalla 0-keleilläkin).
 
Liittynyt
08.01.2023
Viestejä
1 967
Kokemuksia TapTes verkkokaupasta? Tilasin tuossa alkuviikosta sieltä takakonttiin suojat mutta eivät ole viikossa saaneet kamoja liikkeelle.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
7 108
Se tunnistaa avaimen, eli auton perässä olevalla ihmisellä täytyy olla avain taskussa.
Olisi kyllä mielenkiintoista viesä pelkkä avain esim onkivavalla siihen viereen ja katsoa miten se reagoi. Siis pingaako se pelkkää avainta, vai kuuluuko siihen jonkinlainen liikkeentunnistus myös.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
9 606
T vähän sekaisin jenkeissä vaihteeksi $1500 korotus hintaan.

IMG_20230204_113330.jpg

Täällä hinta laski 13.1. eli noin 3 viikkoa sitten.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
2 540
T vähän sekaisin jenkeissä vaihteeksi $1500 korotus hintaan.
En näkisi, että Tesla on sekaisin. Tämä on nyt Teslan tapa toimia. Tehtaista pusketaan niin paljon autoja kuin sieltä tulee ja hinnalla säädetään kysyntää, jotta valmistus ja toimitukset kohtaa keskenään.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
9 606
Näyttää kun tuo olis peltivanteilla.
Nuo saattaa olla ne lisävaruste vanteet, jotka on tuuman isommat.

"20" Induction-vanteet +2300 €"
Screenshot_2023-02-04-12-07-53-381_com.opera.browser.jpg

Tesla on markkinatalouden ilmentymä, sen hinnat elävät markkinatalouden lakien mukaan.


Toinen juttu sähköautojen kulutuksesta, Autoliiton talvitesti Suomesta.
Saattaa olla myös suunniteltu "mainoskikka"?
En näkisi, että Tesla on sekaisin. Tämä on nyt Teslan tapa toimia. Tehtaista pusketaan niin paljon autoja kuin sieltä tulee ja hinnalla säädetään kysyntää, jotta valmistus ja toimitukset kohtaa keskenään.
Saa nähdä tuleeko eu:ssa hinnanmuutoksia. Koska saksasta ja kiinasta kumminkin tulee autoja.

Voihan tuo myös lisätä myyntiä, jos nyt laitetaan kiireellä tilausta sisään.

Mutta ei ole varmaan tulossa mitään yleisiä alennuksia muillakaan merkeillä, kun T:n hinnat on mitä milloinkin.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 864
T vähän sekaisin jenkeissä vaihteeksi $1500 korotus hintaan.



Täällä hinta laski 13.1. eli noin 3 viikkoa sitten.
Siellä muuttui ne tukiasiat, eli nyt myös kalliimmasta autosta saa tukea. Varmaankin hinnat on vaan asetettu tukirajan alle koska se lisännee myyntiä huomattavasti tuen ollessa 7500$. Nyt sitten voi nostaa auton hintaa kun tuki rajakin on noussut.

En tiedä saako Euroopan maissa jotain tukea? Suomessa nyt ei ainakaan joten ei tarvitse sen takia nostaa/laskea.

Mutta ilmeisesti nyt on mennyt autoja paljon kaupaksi kun hinta laski, että voivat toki nostaa hintaa? Ja eikai siinä, ihan hyvä kai se on että hinta elää kysynnän mukaan. Teslalle lienee tärkeintä pitää tuotantoa yllä, tulee halvemmaksi pitkällä tähtäimellä vaikka välillä myy vähän pienemmällä katteella. Lienee hankalaa jos ajaa tuotantoa alas niin saada sitä sitten taas nopeasti nostettua kun tarvitsee. Parempi vaan puskea autoja kokoajan isoja määriä ulos.
 
Liittynyt
08.01.2023
Viestejä
1 967
En tiedä saako Euroopan maissa jotain tukea? Suomessa nyt ei ainakaan joten ei tarvitse sen takia nostaa/laskea.
Taitaa noissa isommissa Euroopan maissa ainakin saada. Saksassa tais olla ihan kohtuulliset määrällisesti, mutta ne taisi muuttua niin että auto pitää olla vuoden omistuksessa että sen tuen saa, eli loppunee uusien mallien roudaaminen ainakin jossain määrin.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
9 606
Taitaa noissa isommissa Euroopan maissa ainakin saada. Saksassa tais olla ihan kohtuulliset määrällisesti, mutta ne taisi muuttua niin että auto pitää olla vuoden omistuksessa että sen tuen saa, eli loppunee uusien mallien roudaaminen ainakin jossain määrin.
Jep. Ilmeisesti sitten Saksan tämän vuoden käytettyjä autoja olisi tulosaa vasta 2024 puolella. Taisi myös olla, että Saksassakin hankintatukea ollaan jollain aikataululla poistamassa, jos muistan oikein.

Saksassa Teslalla on nyt tuokin porkkana menossa:
"Leasing alkaen 0,99% toimitukseen 31.3.2023 mennessä."

oli siellä saksan teslan sivuilla myös hankintatuesta, mutta sitä en tarkemmin ymmärtänyt?


Model Y RWD oli Saksassa hieman Suomen hintaa halvempi.

Screenshot_2023-02-04-12-36-47-328_com.android.chrome.jpg
 
Liittynyt
17.03.2017
Viestejä
444
Hi5:ssa suht toimiva ratkaisu myös, riittää että kävelet auton perän luokse niin takaluukku aukeaa. Eikä tarvitse potkia ilmaa tai huutaa ranteessa olevaan kelloon, mikä on ihan kivä jäisellä parkkiksella nukkuva lapsi sylissä.
Onko tämä ihan karvalakki stylessakin, vai pitääkö olla premium/ultimate varustelu? Stylessa on sähkötoiminen luukku, mutta ei jaksa muistaa saako sitä ”ilman käsiä” auki.
 
Liittynyt
12.10.2021
Viestejä
2 636
Se tunnistaa avaimen, eli auton perässä olevalla ihmisellä täytyy olla avain taskussa.
Jaa no tuo käy järkeen. Ihmettelinkin jos jokin takana oleva objekti aina laukaisisi takaluukun aukeamisen.

Onko jalanheilautusavauksissa sama, eli ei se vaimolla tms. avaa, vaan ainoastaan kuskille jolla etäavain on taskussa? Kun ei ole kokemusta niin ei ole kokemusta.
 
Liittynyt
12.10.2021
Viestejä
2 636

Loppuraportin ja taulukot testistä.
Yhtenä ilopilkkuna tuossa mielestäni erottui Nissan Ariya. On sillä kyllä hintaa 60k€ mutta siihen hintaan ilmeisesti saakin ison 87kWh akun ja 400km todellista talvista toimintamatkaa... Ja se 22kW AC-lataus. :)
 

Mariini

Tukijäsen
Team Tesla
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
3 438
Syytä olis Datsunin saadakin tuotanto rullaamaan ja asiallisia sähköisiä tuotteita asiakkaille, onhan heillä Leafin tuottamaa dataa ollut käytössään yhtä kauan kuin Tesla on kehittynyt valmistajana.

Jos pitäis panoksia asetella niin Nissan saattaa olla ainoa saarivaltion valmistaja, joka selviää tästä vuosikymmenestä. "Ehkä."
 
Liittynyt
12.10.2021
Viestejä
2 636
Syytä olis Datsunin saadakin tuotanto rullaamaan ja asiallisia sähköisiä tuotteita asiakkaille, onhan heillä Leafin tuottamaa dataa ollut käytössään yhtä kauan kuin Tesla on kehittynyt valmistajana.

Jos pitäis panoksia asetella niin Nissan saattaa olla ainoa saarivaltion valmistaja, joka selviää tästä vuosikymmenestä. "Ehkä."
Joo, kuuluu sähköautojen veteraaneihin, kuten myös Tesla ja Renault. Oppivuosien mokat kaiketi jo tehty (toivottavasti) menneisyydessä, Toyota vielä opettelee.

En tiedä onko tuo Nissan muilta ominaisuuksiltaan hintaluokassaan kilpailukykyinen (etuveto, ei kovin ripeä kiihtymään jne.), mutta kyllä tuo iso akku, pitkä todellinen toimintamatka ja 22kW AC-lataus minua kiinnostavat. Kunpa vielä laskisivat pikkaisen hintaa lähemmäs 50k€, Teslan hintakilpailuun vastauksena...
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
9 606
Onkohan tuollainen 213€ maksava voimavirta latauskaapeli kuinka laadukas? 11kW maksimi.

Aiemmin olen ostanut jostain netin kautta kaksi 16A suko latausjohtoa ja ne toimi aivan hyvin. Mutta nyt käytössä on auton mukana tullut 13A suko johto.

Tesla ilmeisesti tukisi tuota 11kW latausta maksimissaan (3x16A).
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 338
Syytä olis Datsunin saadakin tuotanto rullaamaan ja asiallisia sähköisiä tuotteita asiakkaille, onhan heillä Leafin tuottamaa dataa ollut käytössään yhtä kauan kuin Tesla on kehittynyt valmistajana.

Jos pitäis panoksia asetella niin Nissan saattaa olla ainoa saarivaltion valmistaja, joka selviää tästä vuosikymmenestä. "Ehkä."
En usko tämän vuosikymmenen olevan mikään ongelma vaikka esim toyotalle. Sähköautot nyt ei vaan tule olemaan suurimmalle osalle planeettaa todellisuutta vielä erittäin pitkään aikaan, jos koskaan.
Se että euroopassa ja jenkeissä pöhistään menemään niin suurin osa muusta maailmasta elää aavistuksen erilaista elämää.
 

Tecto

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
01.03.2022
Viestejä
1 332
Jaa no tuo käy järkeen. Ihmettelinkin jos jokin takana oleva objekti aina laukaisisi takaluukun aukeamisen.

Onko jalanheilautusavauksissa sama, eli ei se vaimolla tms. avaa, vaan ainoastaan kuskille jolla etäavain on taskussa? Kun ei ole kokemusta niin ei ole kokemusta.
Kyllä, pitää olla avain mukana kun heilauttaa jalkaa.
 
Liittynyt
25.11.2018
Viestejä
305
Onkohan tuollainen 213€ maksava voimavirta latauskaapeli kuinka laadukas? 11kW maksimi.

Aiemmin olen ostanut jostain netin kautta kaksi 16A suko latausjohtoa ja ne toimi aivan hyvin. Mutta nyt käytössä on auton mukana tullut 13A suko johto.

Tesla ilmeisesti tukisi tuota 11kW latausta maksimissaan (3x16A).
Mulla on tuollainen käytössä ja ihan hyvin kait se toimii. Amppeereita voi säätää 8 / 10 / 13 / 16 ja se riittää mulle.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
9 606
Mulla on tuollainen käytössä ja ihan hyvin kait se toimii. Amppeereita voi säätää 8 / 10 / 13 / 16 ja se riittää mulle.
Laitoin kanssa tilaukseen, jos vaan maksu meni läpi. Millä ampeereilla olet käyttänyt? Ilmeisesi 13A olisi sekin jo 9KW. 25A pääsulakkeet.
 

Mariini

Tukijäsen
Team Tesla
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
3 438
Afrikka ja eteläinen Amerikka vaan eivät autonvalmistajille tuskin ole mitään kultakaivoksia, vaikka sinne saa tehdä halpuutettua jöötiä.

Se uhka tulee siitä, että maailma muuttuu nopeasti ympärillä ja tyyli rakentaa auto kuin tuhansien palojen palapeli "turhalla" työvoimalla (sis.alihankintaketjut) nostaa lopputuotteen hintaa samalla kun kate on pieni. Keltainen vyöry pyyhkii Eurooppaan, jenkit voi ehkä protektionismin nimissä sulkea markkinoitaan, mutta me muut...



Siitä vilkaisu tulevaan, eikä paljoa liikuta Renault - Nissanin "hinnat tulee sähköautoissa vain kallistumaan" puheet.
 
Liittynyt
25.11.2018
Viestejä
305
Laitoin kanssa tilaukseen, jos vaan maksu meni läpi. Millä ampeereilla olet käyttänyt? Ilmeisesi 13A olisi sekin jo 9KW. 25A pääsulakkeet.
Kaikkia olen kokeillut, pääasiassa käytän tuota 10A. Mulla on myös 25A pääsulakkeet ja kyllä ne kestää kevyesti tuon 16A, mutta en ole tuota nopeutta tarvinnut.
 
Liittynyt
17.08.2022
Viestejä
29
En ole löytänyt ratkaisua ongelmaani mistään, joten koitan kysyä fiksummiltani.

Meillä on kaksi Teslan 2. sukupolven wall connectoria kuormanjaolla (Load Sharing - TESLA Wall Connector). Toisessa autoista ei ole tukea auton ohjelmiston puolesta ajastetulle lataukselle eikä myöskään Teslan 2. sukupolven laturi tue sitä. Toisen auton kanssa ei ole haasteita, koska pystyn auton mobiilisovelluksella ohjaamaan ja ajastamaan latausta.

Nyt kun siirryin pörssisähköön niin haluaisin ajastaa myös toisen auton latauksen yöaikaan, mutta joudun tekemään sen nyt perinteisellä ajastimella Suko-pistokkeen kautta, mutta se vie aikaa ja akku ei kerkeä latautumaan täyteen.
Kuormantasauksen takia ajastusta ei ymmärtääkseni pysty rakentamaan sähköpääkeskuksen ohjauskeskukseen.

Ajatuksia miten saisin tällaiseen setupiin toiseen pikalaturiin ajastusmahdollisuuden?
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 054
Yhtenä ilopilkkuna tuossa mielestäni erottui Nissan Ariya. On sillä kyllä hintaa 60k€ mutta siihen hintaan ilmeisesti saakin ison 87kWh akun ja 400km todellista talvista toimintamatkaa... Ja se 22kW AC-lataus. :)
Tuo on aika hyvä kyllä.

En ole speksejä niin tarkkaan syynännyt niin vähän yllätyksenä itselle että pienestä akusta haukuttu EQB meni suurinpiirtein saman kuin Y. Samaan kasaan sopi myös Tojota ja Enyaq mutta ID5 taas meni selkeästi pidemmälle. Mikä tuossa oli keskinopeus ja oliko kaikista lämpöpumppuversiot jos sellainen löytyy?
 
Liittynyt
01.11.2016
Viestejä
611
En ole löytänyt ratkaisua ongelmaani mistään, joten koitan kysyä fiksummiltani.

Meillä on kaksi Teslan 2. sukupolven wall connectoria kuormanjaolla (Load Sharing - TESLA Wall Connector). Toisessa autoista ei ole tukea auton ohjelmiston puolesta ajastetulle lataukselle eikä myöskään Teslan 2. sukupolven laturi tue sitä. Toisen auton kanssa ei ole haasteita, koska pystyn auton mobiilisovelluksella ohjaamaan ja ajastamaan latausta.

Nyt kun siirryin pörssisähköön niin haluaisin ajastaa myös toisen auton latauksen yöaikaan, mutta joudun tekemään sen nyt perinteisellä ajastimella Suko-pistokkeen kautta, mutta se vie aikaa ja akku ei kerkeä latautumaan täyteen.
Kuormantasauksen takia ajastusta ei ymmärtääkseni pysty rakentamaan sähköpääkeskuksen ohjauskeskukseen.

Ajatuksia miten saisin tällaiseen setupiin toiseen pikalaturiin ajastusmahdollisuuden?
Releen vaatisi väliin, jossa esim. Tuya tai shelly ohjaus. Asennus menee sähkömies hommiksi.
 
Liittynyt
12.10.2021
Viestejä
2 636
Keltainen vyöry pyyhkii Eurooppaan, jenkit voi ehkä protektionismin nimissä sulkea markkinoitaan, mutta me muut...
Uutisissa on ollut että EU:ssakin on alkanut tulla vaatimuksia että EU:n pitäisi alkaa US tavoin suojelemaan omia sähköautomarkkinoitaan...

...mutta itseäni ei oikein hotsita ajatus että EU:n sähköautomarkkinoita kallistettaisiin tuolla tavalla, vain jotta saksalaisilla ja ranskalaisilla sähköautonvalmistajilla olisi paremmat mahdollisuudet pärjätä ainakin EU-sisämarkkinoilla.

No, onneksi Teslalla edes on tehdas Euroopassa, eli oletan ettei heihin vaikuta... mutta uhkaavat padota kiinalaismerkkien tuoman hintakilpailun EU:ssa.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
01.02.2017
Viestejä
766
Uutisissa on ollut että EU:ssakin on alkanut tulla vaatimuksia että EU:n pitäisi alkaa US tavoin suojelemaan omia sähköautomarkkinoitaan...

...mutta itseäni ei oikein hotsita ajatus että EU:n sähköautomarkkinoita kallistettaisiin tuolla tavalla, vain jotta saksalaisilla ja ranskalaisilla sähköautonvalmistajilla olisi paremmat mahdollisuudet.

No, onneksi Teslalla edes on tehdas Euroopassa, eli oletan ettei heihin vaikuta... mutta uhkaavat padota kiinalaismerkkien tuoman hintakilpailun EU:ssa.
No siksi aikoinaan kauan sitten japanilaiset perustivat autotehtaita jenkkilään. Ja myöhemmin Britteihin.
Juuri oli uutinen että (BYD?) olisi ostamassa Fordin Kölnin tehdasta. Elä pelkää kyllä ne kiinalaiset tulee.
Ties vaikka Uuteenkaupunkiinkin jotain?
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 338
Jos kiinalaiset rupeavat rakentamaan vehkeitään euroopassa niin millä saavat sen hintaeron aikaiseksi? Ainakin toistaiseksi ainoa millä voisivat tehdä kauppaa on todella paljon edullisemmat hinnat, autoja ostetaan kuitenkin paljon mielikuvilla ja imagolla.
 
Toggle Sidebar

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjut
239 651
Viestejä
4 197 365
Jäsenet
70 762
Uusin jäsen
JaffaTheNeste

Hinta.fi

Ylös Bottom