Tuli tuossa matkalla mieleen tuosta latauksen vauhdista ja kannattaako tuo Ellinkään sopimus jos joutuu aina lämmittämään akkua (siinä on siis minuuttihintainen, 0,34€/min DC-latauksella) - vai olisiko parempi aina vain mennä kylmänä ABC/K-lataus-asemalle. Paljonko auto siis syö lämmitykseen.
Eli tänään, kun ajelin Leppävirta -> Kirkkonummi, otin hieman Teslan omasta uudesta statistiikasta talteen tietoja. Ensimmäinen lataukseni oli Siiskosella (Mikkelin ja Juvan välissä) ja toinen oli Heinolassa, kumpikin Rechargen pisteitä. Saavuin kumpaankin n. 20% latauksella.
Matkalla Leppävirta->Siiskonen meni esilämmitykseen 3,85kWh. Hauskasti, lämmitykseen meni vain 3,19kWh.
Matkalla Siiskonen -> Heinola meni esilämmitykseen 2,365kWh.
Valitettavasti Teslan laturit eivät ihan täydellistä osu noihin, joten akku jäi ensimmäisellä latauksella siis hieman kylmäksi. 21,43kWh tuli ladattua 6,28€ hintaan, eli n. 18,5 minuuttia meni (keskiteho siis ~68kW). Toisella latauksella, tuli ladattua 20->78% kun navi oli sitä mieltä että tarvitsen niin paljon jotta kotiin pääsisi 7%:lla (saavuin 19%:lla.. vaikka ajoin +5-10km/h .. ei ihan mennyt navin arvio tällä kertaa putkeen vaikka se yleensä hyvin osuukin). 36,20kWh, 7,67€ ja siis ~22,5 min (ja keskiteho siis ~94kW).
Keskihinnaksi tuli siis matkalla 0,242€/kWh sisältäen lataushäviöt etc. Mikäli otan tuosta pois nuo esilämmityksen energiat, niin hinnaksi tulisi 0,293€/kWh. Aletaan olemaan aika lähellä siis niitä lukemia kuin kWh pohjaisessa hinnoittelussa, jos ajalla ei olisi merkitystä (Ellistä joutuu toki maksamaan kuukausimaksun, mutta sen osuus riippuu tietysti paljonko ajelee). Nythän tuo luonnollisesti myös nopeuttaa lataamista, joten mielelläni siitä pienen lisähinnan maksan - mutta oli silti mielenkiintoista todeta ettei ero hinnassa näin ajateltuna kovin valtava ole.
Tuli tuossa jälkimmäisellä laturilla myös mietittyä tuota latauskäyrää. Vaikka se nopeasti sinne 132kW paikkeille meni, hidastui se aika nopeasti siihen 111kW siinä 30% paikkeilla. Tosin tässä näkyy hieman se LFP:n flatti-käyrä, sillä 61% kohdalla nopeus oli vielä 94kW ja 78% kohdalla 68kW. Mutta jos ~20-80% tulee sillä 94kW keskiarvolla, niin ei se nyt mielestäni huonokaan ole. Mutta vaatii sen lämpimän akun, joka ei LFP:llä kyllä ihan helppo nakki ole.
Eli tänään, kun ajelin Leppävirta -> Kirkkonummi, otin hieman Teslan omasta uudesta statistiikasta talteen tietoja. Ensimmäinen lataukseni oli Siiskosella (Mikkelin ja Juvan välissä) ja toinen oli Heinolassa, kumpikin Rechargen pisteitä. Saavuin kumpaankin n. 20% latauksella.
Matkalla Leppävirta->Siiskonen meni esilämmitykseen 3,85kWh. Hauskasti, lämmitykseen meni vain 3,19kWh.
Matkalla Siiskonen -> Heinola meni esilämmitykseen 2,365kWh.
Valitettavasti Teslan laturit eivät ihan täydellistä osu noihin, joten akku jäi ensimmäisellä latauksella siis hieman kylmäksi. 21,43kWh tuli ladattua 6,28€ hintaan, eli n. 18,5 minuuttia meni (keskiteho siis ~68kW). Toisella latauksella, tuli ladattua 20->78% kun navi oli sitä mieltä että tarvitsen niin paljon jotta kotiin pääsisi 7%:lla (saavuin 19%:lla.. vaikka ajoin +5-10km/h .. ei ihan mennyt navin arvio tällä kertaa putkeen vaikka se yleensä hyvin osuukin). 36,20kWh, 7,67€ ja siis ~22,5 min (ja keskiteho siis ~94kW).
Keskihinnaksi tuli siis matkalla 0,242€/kWh sisältäen lataushäviöt etc. Mikäli otan tuosta pois nuo esilämmityksen energiat, niin hinnaksi tulisi 0,293€/kWh. Aletaan olemaan aika lähellä siis niitä lukemia kuin kWh pohjaisessa hinnoittelussa, jos ajalla ei olisi merkitystä (Ellistä joutuu toki maksamaan kuukausimaksun, mutta sen osuus riippuu tietysti paljonko ajelee). Nythän tuo luonnollisesti myös nopeuttaa lataamista, joten mielelläni siitä pienen lisähinnan maksan - mutta oli silti mielenkiintoista todeta ettei ero hinnassa näin ajateltuna kovin valtava ole.
Tuli tuossa jälkimmäisellä laturilla myös mietittyä tuota latauskäyrää. Vaikka se nopeasti sinne 132kW paikkeille meni, hidastui se aika nopeasti siihen 111kW siinä 30% paikkeilla. Tosin tässä näkyy hieman se LFP:n flatti-käyrä, sillä 61% kohdalla nopeus oli vielä 94kW ja 78% kohdalla 68kW. Mutta jos ~20-80% tulee sillä 94kW keskiarvolla, niin ei se nyt mielestäni huonokaan ole. Mutta vaatii sen lämpimän akun, joka ei LFP:llä kyllä ihan helppo nakki ole.