Yleistä keskustelua sähköautoista

Liittynyt
05.11.2016
Viestejä
3 828
Sähköautojen (täys+hybridi) määrä on juuri tuloillaan 150 tuhanteen. Vaikka ottaisivat vain 10-15 kWh per päivä sähköä, se on helposti parin ydinvoimalan verran, jos latailu osuu kapealle tuntiskaalalle. Ilmeisesti nyt 30+ kWh-hintataso johtuu sähkäreiden yöajastuksista. Se voisi olla öisin 5-15 snt välillä ilman autojen latailua. En usko, että öisin klo 01/02 alkavat alkaen 11 kW latailut noin 150000 sähkärin voimilla jäisivät vaikutuksettomiksi.
Lähes missään plugarissa ei ole 11 kW latureita. Lähelläkään kaikissa täyssähköissäkään ei ole. Läheskään kaikilla ei ole 11 kW latausmahdollisuutta kotonaan ja kaikki niistä, joilla on, eivät kuitenkaan käytä täyttä tehoa. Läheskään jokaista sähköauto ei myöskään ladata joka ikinen yö. Jos autoja ladattaisiin ansiokkaasti vain öisin, akut päinvastoin tasoittaisivat sähkön tarvetta muun muassa aamun piikistä, jolloin miljoona Defaa lähtee pöhisemään. Suurin osa öisen sähkön käytön lisääntymisestä johtuu siitä, että teollisuus on siirtänyt tuotantoa yöaikaan.
 
Liittynyt
01.10.2017
Viestejä
532
Hei hei nyt tulee kyllä tosi ikävästi faktat pilaamaan hyvää öyhötystä
Muurahaispesään oli jännä lapsena sohaista. Mutta tottakai hermostuisin, jos olisin tottunut tankkaamaan autoni bensalla jotain 30 snt litralta ja sitten sähköautoilijat hermostuneena euron kilowattihinnoista haluaisivat talkoisiin mukaan, heh. Oma lompakko ja suu pakkaavat olemaan lähinnä.
Mutta kun on sähkökatkot ja monen euron kWh-hinnat näköpiirissä, tuntuu sähkisläisten vaatimus saada tankata puoli-ilmaiseksi bensa/dieselautoihin verrattuna jotenkin kiusalliselta, kun pörssisähkö ajaa mökinmummot mieron tielle järjettömillä sähköhinnoilla. Miksi sähköauton kilometrikulut kuuluisi olla edullisemmat, hommaa korostaa vielä ensi vuonna tuleva sähkön kotitalousvähennys: suositellaan netissä myymään puut tarvitseville ja ottamaan täydet 6000€ kotitalousvähennykset sähköstä, se sähköauto menee siinä samassa kirjekuoressa verottajalle, millä saa kivat verottajan alennukset auton 'tankkaukseen' muutoin kuin ensi vuoden ylimääräisellä sähkökotitalousvähennyksellä? Ihan äkkiä en keksi.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
1 968
Eli ei oikeastaan kyse ollut siitä, että huolettaisi sähkön saatavuus. Vaan huoli oli siitä, että joku ajaa halvemmalla kuin itse.

Ja kyllä sähköautoilijat maksaa sähköstä ihan saman hinnan kuin muutkin, kunkin sähkösopimuksen mukaisesti.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 749
Mitä selität? Ihmiset lataavat autonsa kaupallisin sähkösopimuksin markkinahintaan.
Ihme ulinaa kyllä. Kuka sitten määrittelisi muutenkaan mikä on "turhaa" sähkön kulutusta? Yhtä hyvin voisi sanoa että uunilla ruuan lämmittäminen on väärin kun voi syödä kylmääkin ruokaa jne.

Jokainen saa käyttää sähköä ihan mihin itse haluaa omalla sopimuksellaan, oli se sitten auton lataaminen, valojen käyttö tai tv:n katselu.

Jos sähkö oikeasti alkaa loppumaan niin sitten toki sähköt katkaistaan muualta paitsi sairaaloista ja muista kohteista joiden sähköttömyys aiheuttaisi välittömästi ison määrän kuolemia. Mutta niin kauan kun ei katkaista niin aika turha on alkaa muita syyllistämään sähkönkäytöstä.
 
Liittynyt
28.11.2017
Viestejä
4 269
Käsittömätöntä, että koko sähköautoilussa lähdettiin liikkeelle agendalla, että sähkärit liikkui liki ilmaiseksi ja muut veronmaksajat pönkittivät agendaa hankintatuilla.
Käsittämätöntä sinänsä, että halutaan tukea vihreämpiä vaihtoehtoja. Suomen päästömaksut tosiasiassa kevenee jokaisen nollapäästöisen ajoneuvon takia niin paljon, että näistä voisi valtio ja veronmaksajat maksaa enemmänkin.
 
Liittynyt
06.11.2018
Viestejä
1 627
Eiköhän ALV kalliimmassa hankintahinnassa kata tuon hankintatuen. Olen kyllä tukia vastaan, mutta tyhmintä oli rajoittaa se 50000€ autoihin kun nyt moni jätti lisävarusteita hankkimatta jotta jäisi rajan alle - ja niistä olis taas tullut enemmän veroja. ”Mut pitäähän rajoja olla” vaikkei niillä mitään järkevää saavuttaisikaan.
 
Liittynyt
07.08.2017
Viestejä
141
Jaahas, aiempia viestejä vilkaistuani tulinkin juuri sopivaan aikaan kysymään enemmän ajavilta sähköauton omistajilta mitä mieltä ovat kun harkitsen nykyisen dieselin vaihtamista sähkäriin? :vihellys:

Kannattaako? Tarkoituksena juurikin vähentää kustannuksia, polttoaine, huollot jne.
Autossa nyt 30tkm huoltoväli ja 60tkm tulee DSG ja Haldex huollot vastaan, reiluun vuoteen saa nekin olla teettämässä.

Miten sitten huollot sähköissä? Nyt olisi käytetty Kona 64kWh tähtäimessä. Sen verran asiaa selvittelin että 60tkm kohdalla ainakin Konassa on kalliimpi huolto, muista en ole varma.

Matkaa tulee n.200km per päivä 100km suuntaansa, maantietä, ajatuksena oli ladata enimmät yön aikana kotona ja tarvittaessa matkan varrella.
 
Liittynyt
19.11.2016
Viestejä
2 875
Jaahas, aiempia viestejä vilkaistuani tulinkin juuri sopivaan aikaan kysymään enemmän ajavilta sähköauton omistajilta mitä mieltä ovat kun harkitsen nykyisen dieselin vaihtamista sähkäriin? :vihellys:

Kannattaako? Tarkoituksena juurikin vähentää kustannuksia, polttoaine, huollot jne.
Autossa nyt 30tkm huoltoväli ja 60tkm tulee DSG ja Haldex huollot vastaan, reiluun vuoteen saa nekin olla teettämässä.

Miten sitten huollot sähköissä? Nyt olisi käytetty Kona 64kWh tähtäimessä. Sen verran asiaa selvittelin että 60tkm kohdalla ainakin Konassa on kalliimpi huolto, muista en ole varma.

Matkaa tulee n.200km per päivä 100km suuntaansa, maantietä, ajatuksena oli ladata enimmät yön aikana kotona ja tarvittaessa matkan varrella.
Noilla kilsoilla pitäisi olla kannattavaa sähköillä, riippuen toki sähkösopparin hinnasta. Huollot varmasti halvempia ja jos diisseliin menee about 10e per 100km niin 30s/kwh sähkölläkin menee 5-6e/100km sähköautolla.
 
Liittynyt
19.11.2016
Viestejä
2 875
Minä en ole näistä mitenkään perillä, mutta onko EU:ssa joku sakko systeemi tms? Eli päästöraja ja jos ei maa siihen pääse niin joutuu maksamaan?
No ei tietääkseni, EU:ssa on päästökauppa mutta ne hinnat on suoraan energian hinnassa, ei valtiot käsittääkseni maksa mitään.
 
Liittynyt
15.11.2021
Viestejä
546
Nyt olisi meikäläiselläkin kiinnostusta sähköautoon (tarkemmin sanottuna polestar 2), jonka voisi vissiin saada touko-kesäkuulle heidän sivujensa mukaan ja DNB:llä ihan ok rahoitustarjouskin. Miten järkevä tuo plus paketti on siihen jossa tulee lämpöpumppu mukana? Onko ihan must? Autotallissa olisi Voimavirta rasia joten kolmivaihevirtaa olisi käytettävissä lataamiseen. Lisäksi talli on lämmin (n.10-15 asteinen) mikä vissiin on aina vaan parempi juttu. Ajoja arkisin tulee työajoista n.85km päivittäin. Pikasella laskutoimituksella sähkärin rahoitus voisi tulla halvemmaksi kuin nykyisen polttiksen rahoitus + polttoainekulut. Lataamisen hintaa en ole tarkemmin vielä laskenut mutta ajattelisin että tuota sähkäriä pitäisi latailla 1-2x viikossa joten ei edes joka päivä ja 11kw virrallahan se tulisi täyteen (tai 10-85%) jossain kuudessa tunnissa.
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
2 155
Miten järkevä tuo plus paketti on siihen jossa tulee lämpöpumppu mukana? Onko ihan must?
En juuri Polestarin osalta tilannetta tunne, mutta itse olen juuri autoa vaihtamassa Honda e:stä -> ID.3 suurelta osin lämpöpumpun puuttumisen takia. Toinen iso syy oli tilanpuute, mutta se on asia erikseen.

Honda e alkoi heti nollan tienoilla kuluttamaan lämmitykseen lähes puolet kokonaisenergiasta. Eli range tippui 120 kilometrin tienoille jos piti lämmön 20 asteessa (140 kilometriä 17 asteella) ja lämmön sammuttaessa kokonaan nousi takaisin 200+ kilometriin. Jännästi se sama 120-140 kilometriä oli range vielä -10 asteessakin. Olen järkeillyt usealla palstalla keskustelujen perusteella että isona syyllisenä on juuri se lämpöpumpun puute..

Sinulla tilanne on tietysti paljon parempi, kun lähdet lämpimästä tallista liikkeelle. Itse en kuitenkaan enää Suomeen ostaisi lämpöpumputonta sähköautoa.

Hyvä valinta kyllä muuten varmasti tuo Polestar 2. Harri Salo youtuben puolelta juuri sellaisen pari päivää sitten osti itselleen, joten jos yleisesti kiinnostaa kannattaa vilkuilla miehen kokemuksia:

 
Liittynyt
07.08.2017
Viestejä
141
Noilla kilsoilla pitäisi olla kannattavaa sähköillä, riippuen toki sähkösopparin hinnasta. Huollot varmasti halvempia ja jos diisseliin menee about 10e per 100km niin 30s/kwh sähkölläkin menee 5-6e/100km sähköautolla.
Jep, nykyisellä menee lähemmäs 14e / 100km näillä ajoilla niin sen puoleen ei ole vaikeuksia päättää.
Luulisin että osarillakin jää erotus plussan puolelle kuluissa ja sen verran uutta käytettyä sähkäriä haussa että takuuseen menee enimmät jos hajoaa. Toinen juttu sitten mihin sähkön hinnat asettuu mutta enpä jaksa uskoa että sähkön hinnoissa yli 30c kwh tulee uusi normi.

Pitänee alkaa jonkinlaista osarisopimusta vääntämään myyjän kanssa.

edit: Minkälainen kotilatausasema olisi hyvä?
 
Liittynyt
23.11.2018
Viestejä
380
Miten järkevä tuo plus paketti on siihen jossa tulee lämpöpumppu mukana?
Muistanko oikein, että tuolla plus paketilla saat sen tuohon touko-kesäkuulle, mutta ilman plus pakettia tuohon vielä +8 viikkoa. Eiköhän se ole hyvä paketti ja lämpöpumppu on hyvä (ei tietty pakollinen). Itse pidän tärkeimpänä pakettina polestaria ostaessa tuota pilot liteä. En suostuisi ostamaan +50k€ autoa ilman adaptiivista vakkaria. Tämä tietty vähän yksilöllistä, mutta jälleenmyyntiä ajatellen voi olla fiksu veto.
 
Liittynyt
15.11.2021
Viestejä
546
Muistanko oikein, että tuolla plus paketilla saat sen tuohon touko-kesäkuulle, mutta ilman plus pakettia tuohon vielä +8 viikkoa. Eiköhän se ole hyvä paketti ja lämpöpumppu on hyvä (ei tietty pakollinen). Itse pidän tärkeimpänä pakettina polestaria ostaessa tuota pilot liteä. En suostuisi ostamaan +50k€ autoa ilman adaptiivista vakkaria. Tämä tietty vähän yksilöllistä, mutta jälleenmyyntiä ajatellen voi olla fiksu veto.
Siis joo pilot lite itselle ihan must. Single motor long rangea olen ajatellut, nelivetoa en sinänsä tarvitse, nopeasti toimituksessa on pari autoa mutta nuo kaikki dual moottorilla..toki jos otan pilot liten, pluspaketin ja toki talvirenkaat niin silloinkin auton hinta on 63600..Tietysti noihin toimitusvalmiisiin autoihinkin pitää ne talvirenkaat ottaa/hommata..
 
Liittynyt
06.11.2016
Viestejä
1 791
Jos lammitys vastus on 5kw ja ILP 1kw niin hyvin karkealla olettamalla talvella paasee 24 sijaan 20kwh/100km maantiella ja kaupungissa tuo voin varmaa kertoa 3 eli paasee 15kwh/100km eika 30kwh/100km.
 
Liittynyt
10.01.2019
Viestejä
9 500
Muurahaispesään oli jännä lapsena sohaista.
Muistuttaa enemmän pakkasella raudan nuolemista.

Sähköautot "vie" sähköä ja ne tarvitsee sen tuotannon, sähköautot kuitenkin kuormana helpompia kuin moni muu kotitalouskulutus. Eli keskivertokäytössä se voisi olla varsin hyvin säätyvä kuorma kotilatauksessa.

Siinävaiheessa kun HA autokanta on sähköistynyt, niin puhutaan enemminkin yhden vanhan ydinvoiman tuotantotarpeesta.

Nykytyyppisen latauksen kanssa, käytettävyyden kannalta se kotilataus on se juttu, samoin se on se juttu energian jakelun kannalta. Ehdotuksesi että sähköauto ladattaisiin vain latausasemilla on niin käytettävyyden, kuin enrgian ja sen jakelun kannalta huono idea. Se vaatii huomattavaa uutta infraa, se vaatii asemilla huomattavia tehoja, se säätyy huonommin tuotannon ja muun kysynnän mukaan, eli kalliimpaa. Lisäksi se lisää energiankulutusta ja vie autoilijan resursseja, tehottomuutta. (joudutaan ajamaan latausasemalle, ja lataaminen vie aikaa).

Sähköautolla liikkumisen energiakustannukset heitellee huomattavasti voimmakkaamin kui polttoneisteiden osalta on totuttu. jälkimmäisissä toki se veroton heittely peittyy osittain veroihin.

Edit:
Suorasähkölatauksen heikkous vs polttonesteet on energian ylimääräinen varastointi, eli nykyisellään lähinnä polttonesteiden varastointi, josta sitten generaattorilla sähköä, siinä vaiheessa kun autokantaa alkaa olemaan sähköistetty, ja myös raskasliikenne pitkällä saattaa olla tarjolla uusia energianvarastointi vaihtoehtoja.

Nyt kuitenkin eletään kriisiä, jossa saattaa tulla lyhyitä sähkökatkoja, joten ongelmia ei näköpiirissä ja jos sattuu olemaan omassa sähköautossa 230v / 400v ulostulo, niin voi olla jopa se varasähkövarasto.
 
Viimeksi muokattu:

Freeze

Elitisti
Team Folding @ Home
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 016
5,5 kW vastus omassa Nirossa ja lämpöpumppu, menee seka-ajossa 18-22 kWh/100 km vähän säädöistä riippuen.
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
708
Jos lammitys vastus on 5kw ja ILP 1kw niin hyvin karkealla olettamalla talvella paasee 24 sijaan 20kwh/100km maantiella ja kaupungissa tuo voin varmaa kertoa 3 eli paasee 15kwh/100km eika 30kwh/100km.
Hiukkasen yliarvoit auton lämmittämiseen tarvittavaa jatkuvaa lämpötehoa ja lämpöpumpun hyötysuhdetta. Kaupunkiajossa ei myöskään millään saa kulumaan 30 kWh/100km.
2-5 kilowattituntia per 100 km lämpöpumpulla voi tyypillisesti säästää talvikelissä tilanteesta riippuen, mitä on kokemuksia tullut vastaan erinäisistä lähteistä. Ei mikään mitätön säästö, sillä kyllähän sen itse vastuksilla varustetulla Teslalla huomaan kuinka kulutus kasvaa merkittävästi kun ilmat tässä viilenee.
 
Liittynyt
23.10.2016
Viestejä
355
Hiukkasen yliarvoit auton lämmittämiseen tarvittavaa jatkuvaa lämpötehoa ja lämpöpumpun hyötysuhdetta. Kaupunkiajossa ei myöskään millään saa kulumaan 30 kWh/100km.
2-5 kilowattituntia per 100 km lämpöpumpulla voi tyypillisesti säästää talvikelissä tilanteesta riippuen, mitä on kokemuksia tullut vastaan erinäisistä lähteistä. Ei mikään mitätön säästö, sillä kyllähän sen itse vastuksilla varustetulla Teslalla huomaan kuinka kulutus kasvaa merkittävästi kun ilmat tässä viilenee.
Helposti saa, pikemminkin ei saa alle 30. Mulla nyt esimerkiksi joulukuun 3:n ensimmäisen päivän tilastot: 114km, 16 matkaa, keskinopeus 46km/h ja kulutus 34kWh/100km. Y tesla, pelkkää taajamaa
 
Liittynyt
10.01.2019
Viestejä
9 500
Hiukkasen yliarvoit auton lämmittämiseen tarvittavaa jatkuvaa lämpötehoa ja lämpöpumpun hyötysuhdetta. Kaupunkiajossa ei myöskään millään saa kulumaan 30 kWh/100km.
2-5 kilowattituntia per 100 km lämpöpumpulla voi tyypillisesti säästää talvikelissä tilanteesta riippuen, mitä on kokemuksia tullut vastaan erinäisistä lähteistä. Ei mikään mitätön säästö, sillä kyllähän sen itse vastuksilla varustetulla Teslalla huomaan kuinka kulutus kasvaa merkittävästi kun ilmat tässä viilenee.
Tuo kaupunki juttu. ilmanvastus pienempi, niin ajokulutukseen vähentävä vaikutus, mutta tuo lämmitys, kuinka paljon eroja, kaupunkiajossa aikaa kohti pienempi lämmitystarve, mutta kilometreja kiertyy vähemmän. miten paljon tuossa on eroja, jos jätetäään ne esilämmitykset sun muut pois. No kaupungeissa ja ajanhetkissäkin eroja isoja keskinopeus eroja(jos seisoskelut lasketaan)

Edit, sitten tulee vielä ne keli erot, kuinka hyvässä kunnossa tiet.
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
708
Helposti saa, pikemminkin ei saa alle 30. Mulla nyt esimerkiksi joulukuun 3:n ensimmäisen päivän tilastot: 114km, 16 matkaa, keskinopeus 46km/h ja kulutus 34kWh/100km. Y tesla, pelkkää taajamaa
Tarkoitinkin yhtäjaksoisessa ajossa. Sisältääkö lukemasi myös esilämmitykset vai pelkän ajonaikaisen kulutuksen?
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
2 155
Paljon vaikuttaa keskikulutukseen se, että montako kertaa auto pääsee päivän mittaan viilenemään. Jos heittää useita muutaman kilsan lenkkejä ja auto on aina välissä ulkona seisomassa, saa helposti kulutuksen nousemaan. Honda e:llä sain yhdellä akullisella keskikulutukseksi 45 kWh/100km, kun ainoat ajot oli kotoa töihin ja takaisin (noin 8 km suuntaansa) ja auto pääsi aina välissä jäätymään ulkoparkkiksella.
 
Liittynyt
05.05.2019
Viestejä
42
Samalla ajoprofiilille päädyt lähes samaan kulutukseen myös sillä lämpöpumpullisella autolla, ei se mikään ihmelaite ole autossa. Tai jos kulutus pikkupakkasissa onkin 45 sijaan 42 kWh/100km niin onko se nyt niin iso ero? Varsinkin ID3 saattaa helposti viedä jopa enemmän kuin tuo Honda, kun nuo tuppaavat lämmittämään akkua rajusti lyhyissäkin siirtymisissä ja Hondan lyhyt range kertoo enemmänkin pienestä akusta kuin suuresta kulutuksesta. Hondan akku taitaa nettona olla 28 kW, jos tuolla pääsee vaikka sen 120km, kulutus on vain 23 kWh/100km ja pakkasella pätkäajossa se on autolla kuin autolla tuon verran.
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
2 155
Varsinkin ID3 saattaa helposti viedä jopa enemmän kuin tuo Honda, kun nuo tuppaavat lämmittämään akkua rajusti lyhyissäkin siirtymisissä ja Hondan lyhyt range kertoo enemmänkin pienestä akusta kuin suuresta kulutuksesta.
Itseasiassa Honda e lämmittää sitä akkua vielä rajummin. Ekat kilometrit on nollan tienoilla liikkelle lähdettäessä 80kWh/100km kulutusta, josta suurin osa menee akun lämmitykseen. Mikä on huvittavaa, koska maksimilatausteho on kuitenkin sen 50kW.

Ei lämpöpumppu onnea tuo, mutta kun tässä ollaan muuttamassa työpaikalta onin 50 kilometrin päähän, niin siinä skenaariossa lämpöpumppu on ihan tervetullut lisä.
 
Liittynyt
10.01.2019
Viestejä
9 500
Samalla ajoprofiilille päädyt lähes samaan kulutukseen myös sillä lämpöpumpullisella autolla, ei se mikään ihmelaite ole autossa. Tai jos kulutus pikkupakkasissa onkin 45 sijaan 42 kWh/100km niin onko se nyt niin iso ero?
Hyppiikö tässä nyt ajoneuvot, jos seuraavassa virkkeessä puhut VW ID 3sta ja Hondasta.

Jos lämmitys vie 20-23 kWh/100km lämpöpumpulla tai ilman, niin joko vertailu ei ole vertailu kelpoinen tai jotain toteutuksssa pahasti pielessä.

Jos nyt puhe siitä että ajoneuvon liikkuminen vie 40kWh/100km ja lämmitys 2-5kWh/100km, lämpöpumpulla tai ilman, niin ajomatkan kannalta tuskin se juttu, eli kannattavuus lasketaan pitkälti lataushinnan mukaan ja 3-6 kWh netto akkun hinta (oletus että 100-200km range)


Edit.
Olisko tässä kyse siitä että jos matka lyhenee, lämmitysaika pitinee, niin laskennallinen kulutus sataakilometrikohtia kasvaa.


Edit ilmeisesti tässä nyt tätä viestiä kommentoitiin
Siis joo pilot lite itselle ihan must. Single motor long rangea olen ajatellut, nelivetoa en sinänsä tarvitse, nopeasti toimituksessa on pari autoa mutta nuo kaikki dual moottorilla..toki jos otan pilot liten, pluspaketin ja toki talvirenkaat niin silloinkin auton hinta on 63600..Tietysti noihin toimitusvalmiisiin autoihinkin pitää ne talvirenkaat ottaa/hommata..
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
2 155
Hyppiikö tässä nyt ajoneuvot, jos seuraavassa virkkeessä puhut VW ID 3sta ja Hondasta.
Minun alkuperäinen viestini koski siis ristiin nykyistä autoani (Honda e) ja tulevaa (ID.3). Siksi Maakuntahimmelin vastausviestissäkin puhutaan niistä molemmista.

Mutta ei tarvitse enempää minun tilanteesta puhua. Alkuperäinen kysymys oli siis käyttäjältä @Nik97 koskien Polestar 2 hankintaa.
 
Liittynyt
12.01.2017
Viestejä
1 430
Siis joo pilot lite itselle ihan must. Single motor long rangea olen ajatellut, nelivetoa en sinänsä tarvitse, nopeasti toimituksessa on pari autoa mutta nuo kaikki dual moottorilla..toki jos otan pilot liten, pluspaketin ja toki talvirenkaat niin silloinkin auton hinta on 63600..Tietysti noihin toimitusvalmiisiin autoihinkin pitää ne talvirenkaat ottaa/hommata..
Keräilen juuri leuanpalasia lattialta. Kyllähän maailma ja mieli muuttuvat, mutta en olisi uskonut näin nopealla aikataululla. :thumbsup: Toivottavasti saat mahdollisen sähköauton alle lämpimämpään vuodenaikaan, jotta tulee pehmeä lasku talveen.

 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
5 026
Vakavaa pohdintaa sähköverkon riittämisestä viime kesäkuulta, kun sähkö oli halpaa ja sähköautoilu liki ilmaista. Ei kai ole käymässä niin, että sähkömme ja talojemme lämmittäminen alkaa käydä mahdottomaksi ainakin pörssisähköllä. Olisiko sähköautojen lataus siirrettävä kokonaan latausasemille? Autojen ja kodin lämmityssähkö eriytetään täysin. Autolle 1€ ja kodeille 0.1€ kWh:lta.
Yllättävän pieni, vain noin 0.5 TW:n lisäkuormitus nostaa pörssisähkön hinnan 4€:oon. Sähköautojen (täys+hybridi) määrä on juuri tuloillaan 150 tuhanteen. Vaikka ottaisivat vain 10-15 kWh per päivä sähköä, se on helposti parin ydinvoimalan verran, jos latailu osuu kapealle tuntiskaalalle. Ilmeisesti nyt 30+ kWh-hintataso johtuu sähkäreiden yöajastuksista. Se voisi olla öisin 5-15 snt välillä ilman autojen latailua. En usko, että öisin klo 01/02 alkavat alkaen 11 kW latailut noin 150000 sähkärin voimilla jäisivät vaikutuksettomiksi. Ei, epäilen, että sähkönhinta on kriisissä kotien kannalta juuri liian äkkiä isoksi kasvaneen sähköauton boomin takia. Ensiapuna voisi olla erittäin ripeä erottelu sähkön käytössä auton 'polttoaineena' versus kotien lämmitykseen, valaistukseen ja ruuanlaittoon. Käsittömätöntä, että koko sähköautoilussa lähdettiin liikkeelle agendalla, että sähkärit liikkui liki ilmaiseksi ja muut veronmaksajat pönkittivät agendaa hankintatuilla.
Jokainen yhtään maailmaa seuraava tietää että sähkön hinta on noussut ihan muista syistä kuin sähköautojen takia.

Kaikki suomessa vuodessa myytävät liikennepolttoaineet ovat suunnilleen yhden ydinvoimalan verran, eli käytännössä liikenne ei itseasiassa käytä kovinkaan paljoa energiaa siihen nähden kuinka paljon se on esillä. Jos yhden yön aikana koko liikenne muuttuisi sähköiseksi ja OL3 alkaisi tuottaa siille sähköä, tilanne olisi jokseenkin plus miinus nolla.

Tosin millä todennäköisyydellä se OL3 yhtäkkiä alkaisi sähköä tuottamaan?

Kun liikenteen hiilidioksidi päästöjä viilataan kovalla kädellä pienemmäksi, niin liikenne tuottaa suunnilleen saman verran hiilidioksidia suomessa kuin kaksi terästehdasta. Tietysti koska kyseessä on globaali ongelma, ei kahden terästehtaan sulkeminen Suomessa ratkaise mitään, koska vastaava teräsmäärä teräs/hiilidioksidi tuotettaisiin vain jossain muussa maassa.
 
Liittynyt
05.05.2019
Viestejä
42
Jos nyt puhe siitä että ajoneuvon liikkuminen vie 40kWh/100km ja lämmitys 2-5kWh/100km, lämpöpumpulla tai ilman, niin ajomatkan kannalta tuskin se juttu, eli kannattavuus lasketaan pitkälti lataushinnan mukaan ja 3-6 kWh netto akkun hinta (oletus että 100-200km range)
Juu, olisi pitänyt lainata sitä alkuperäistä viestiä vastauksessa, mutta tästä siis oli kyse. Ja alkuperäiseen pohdintaan Polestarin Plus-paketista voisi todeta, että varmasti parempi auto tuolla paketilla, mutta ei se ihan ilmainen ole. Mielenkiintoista myös tulevaisuudessa nähdä, miten jälleenmyyntihinnat kehittyvät lämpöpumpullisissa/ei pumpullisissa, ainakin se lienee varmaa, että autokaupat osaavat vaihtotilanteessa rokottaa pumpun puuttumisesta.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
1 968
Toi Polestarin hinnoittelu on kyllä "hienosti" mietitty. Pitää lätkiä kaksi eri kallista varustepakettia (yhteensä 8000e), että saa oleellisia perustason varusteita mukaan (kuten mm. adaptiivinen vakkari ja lämpöpumppu).
 
Liittynyt
15.11.2021
Viestejä
546
Keräilen juuri leuanpalasia lattialta. Kyllähän maailma ja mieli muuttuvat, mutta en olisi uskonut näin nopealla aikataululla. :thumbsup: Toivottavasti saat mahdollisen sähköauton alle lämpimämpään vuodenaikaan, jotta tulee pehmeä lasku talveen.

Katsotaan nyt rauhassa. Ei tosiaan mikään muu tällä hetkellä kiinnosta kuin tuo polestar 2. Xc40/c40 voisi olla myös mutta jotta uuden auton hankkisin ni se vaatisi tosiaan järkevän rahoituksen. 72kk maksuaika ja silti isohko loppuerä mutta en tätä välttämättä sähkärien kanssa näe isona ongelmana.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 132
En tiedä oliko jo täällä, mutta hankintatukeen tuli lisämääräraha ja saattaa vielä olla mahdollista saada 2000e tuki.


Täyssähköisten henkilöautojen 2 000 euron suuruista hankintatukea voi hakea vielä joulukuun ajan, muistuttaa Autoalan Tiedotuskeskus. Lisämäärärahan ansiosta budjettia on jälleen hieman jäljellä ja sitä saattaa vapautua lisää peruuntuneista ja virheellisistä hakemuksista.

Mitään takeita tuen saamisesta ei kuitenkaan ole.
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
2 155
En tiedä oliko jo täällä, mutta hankintatukeen tuli lisämääräraha ja saattaa vielä olla mahdollista saada 2000e tuki.
Omaan ID.3:een sain hankintatuen, kun laitoin hakemuksen sisään maanantaina. En olisi ilman myyjän vinkkausta tajunnut sitä edes hakea.
 
Liittynyt
17.03.2022
Viestejä
612
Katsotaan nyt rauhassa. Ei tosiaan mikään muu tällä hetkellä kiinnosta kuin tuo polestar 2. Xc40/c40 voisi olla myös mutta jotta uuden auton hankkisin ni se vaatisi tosiaan järkevän rahoituksen. 72kk maksuaika ja silti isohko loppuerä mutta en tätä välttämättä sähkärien kanssa näe isona ongelmana.
Mulle tulossa tuo C40 twin motor plussa paketilla. Siinä näyttäisi lämpöpumppu olevan kaikissa varustetasoissa.

Edit. Tosin nuo muutenkin kuluttaa sen verran reilusti että talvirange on varmaan alle 300.
 
Liittynyt
23.11.2018
Viestejä
380
Keräilen juuri leuanpalasia lattialta. Kyllähän maailma ja mieli muuttuvat, mutta en olisi uskonut näin nopealla aikataululla. :thumbsup: Toivottavasti saat mahdollisen sähköauton alle lämpimämpään vuodenaikaan, jotta tulee pehmeä lasku talveen.

Itselläni tuli sama mieleen kun kyseinen nimimerkki kirjoitti tuon viestinsä. Yhtä nopeaa kyllä tosin muuttui ”aikoinaan” oman isäni mieli näissä asioissa. Vannoutunut bensalenkkari haukkui sähköautot ja hybridit viherpiipertämiseksi, mutta nykyään ajelee hybridillä ja sanoi, että seuraava auto on varmasti täyssähkö.
 
Liittynyt
15.11.2021
Viestejä
546
Itselläni tuli sama mieleen kun kyseinen nimimerkki kirjoitti tuon viestinsä. Yhtä nopeaa kyllä tosin muuttui ”aikoinaan” oman isäni mieli näissä asioissa. Vannoutunut bensalenkkari haukkui sähköautot ja hybridit viherpiipertämiseksi, mutta nykyään ajelee hybridillä ja sanoi, että seuraava auto on varmasti täyssähkö.
Itselle voisi se sähkäri sopia profiiliin kun taas plugari vähän turhahko kun pääsisin vain toisen suunnan sähköllä. En tiedä paljonko se säästäisi kuluissa ja sitten on kahta tekniikkaa autossa vaikka periaatteessa tässä kevythybridissäkin on. 900km range mutta jos sähkärillä saa samalla rahalla/halvemmalla nautintoa ja tehoa niin why not.
 
Liittynyt
27.04.2021
Viestejä
134
Pistän pienen kokemuksen e-2008sta jotain kiinnostaa.
Nappasin vaimokkeen e2008 alle. Tuli lauantaille ajo Lappeenrantaan.
Reittinä siis Järvenpää - Lappeenranta - Järvenpää 443km yhteensä.

Aamulla hyppäsin hytti lämmitettyy autoon, ei ollut yöllä laturissa. Akkua oli 83%.
Lähdin ajeleen, vakkari päällä rajoituksien mukaan. Moottoritiet 100km/h ja maantiellä 80km/h.

ABRP suunnittelemani reitti oli Järvenpää - ABC Utti - Lappeenranta - ABC Utti - Järvenpää.
Ensimmäiselle lataus pysähdykselle 137km, laturille tullessa 10% akkua jäljellä.
Pikainen kahvi tauko ja 60% oli akkua.

Työhommat ohi Lappeenrannassa, ajelin takaisin ABC Uttiin syömään ja latasin 86%.
Paluumatkalla kulutus pienempi tai jotain mutta kotipihalla akkua oli jäljellä 28%.

Kokoreissu: 443km, keskikulutus 20.4kWh/100km ja keskinopeus 75km/h.

Rangea en seurannut, seurasin enemmän akun prosentteja. Range heitteli kovasti, välillä kului vauhdilla ja välillä lisääntyi ylöspäin.
Hauska huomio, että navi näytti ABClle 23km matkaa niin auto ilmoitti rangen olevan 24km.

Pakkas oli -7 ja -9 välillä.
Lahti, Järvenpää välillä -5.

Tämä oikeastaan vahvisti sen, että talvella voimme mennä käymään pohjoisessa tällä autolla. Akku lämpiää tarpeeksi ajossa, 80% pääsee 33-37min välillä. (Talvella)
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
193 452
Viestejä
3 496 271
Jäsenet
62 343
Uusin jäsen
rick_sanches

Hinta.fi

Ylös Bottom