Yleistä keskustelua sähköautoista

Liittynyt
11.12.2016
Viestejä
475
e-208 akun esilämmityksellä ja toimivalla softalla olisi aika täydellinen pieni sähköauto. Ei se sattumaa ole, että jo nykyinen versio on ollut myyntimenestys.
Aivan vaikka tänään hinta pompsahti aika roimasti kerralla (n. 8 %, 35390->38200) ei sillä ole tällä hetkellä hintaluokassaan juuri kilpailijoita vastaavilla spekseillä (11 kW laturi & 100 kW pikalataus, 362 km range). Päivityksen jälkeen e-208:n range on n. 400 km, mutta ehkä auton hintakin sitten vielä nousee.

Tosin onhan esim. tuossa timppelin Zoessa 22 kW laturi ja se on kyllä aivan mahtava ominaisuus. Range on myös hyvä 389 km. Pikalatauksesta joutuukin sitten maksamaan 1190 euroa extraa ja se on vain 50 kW tehoinen. Zoen listahinta pikalatausmahdollisuudella on 39 580.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 336
Aivan vaikka tänään hinta pompsahti aika roimasti kerralla (n. 8 %, 35390->38200) ei sillä ole tällä hetkellä hintaluokassaan juuri kilpailijoita vastaavilla spekseillä (11 kW laturi & 100 kW pikalataus, 362 km range). Päivityksen jälkeen e-208:n range on n. 400 km, mutta ehkä auton hintakin sitten vielä nousee.
Omasta mielestä e208 on aivan jäätävän kallis auto. bensakoneisia saa melkeen 2 tuon hinnalla. Siinä saa muutaman kilometrin pelastaa maailmaa, että tuo ero kuittaantuu.
Itse en ostaisi sähköautoa missä joutuu polttisversioon verrattuna maksamaan extraa. Huomattavasti mielenkiintoisempana näen ne missä saa sähkiksen nolla autoverosta johtuen huomattavan edullisesti verrattuna siihen mihin on totuttu suomessa. (esim bmw i4 m50 maksaa maailmalla about saman ku M4 competition mutta suomessa saa bensavehkeestä maksaa tuplahinnan). Sama juttu mersun amg malleissa.
 

varakreivi de Valmont

cunning linguist
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
1 302
Sähköautot - Nyt -ryhmässä on useita henkilöitä kertonut, että tänään oli soitettu tai laitettu sähköpostia kertoen ~1 vuoden viivästymisestä. Jollain oli arvioitu toimitus tammikuulle 2023 ja nyt se siirtyi 2024 vuoteen.
Jotenkin vähän deja vu siitä, kun yritin joskus ostaa Konan. Julkaisuhetkellä malli saa hyviä arvioita ja kiinnostus on laajaa, mistä seuraa paljon tilauksia. Hyundain tuotanto ei vastaa lainkaan kysyntää eikä skaalaudu ylöspäin. Isommat maat priorisoidaan toimituksissa, ja pienten maiden tilaajille ilmoitetaan epämääräisistä viivästyksistä hamaan tulevaisuuteen.

Konan tilaajille oli pelkkää murhetta tiedossa, ja tässä kohtaa peruinkin itse viimeksi kaupat ja ostin juuri samaan hintaluokkaan tulleen Teslan, joka myöhästyi ehkä maks. kuukauden. Näin teki tietysti moni muukin. Konaa alkoi Suomessa olla laajemmin saatavilla vasta, kun sen malli-ikä oli jo hyvin syvällä keski-iässä.

Nytkin aika sama homma kuin silloin. Auto kiinnostaa. Ostokokemus ihan paskaa. Tesla on ainoa, jolla on volyymiä vastata kysyntään.
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
2 356
Itse en ostaisi sähköautoa missä joutuu polttisversioon verrattuna maksamaan extraa.
Jokainen tavallaan. Minä en enää palaa polttiksiin, vaikka sähköautoilun käyttökustannuksetkin nousisi polttiksen veroisiksi ja ostohinta olisi yhä polttiiksiin verrattuna tuplat. On vaan niin paljon mukavampi auto ajaa ja käyttää.
 
Liittynyt
06.11.2016
Viestejä
3 386
Joillekin on tärkeää miltä se auto näyttää muille ja joillekin tärkeää miltä se auto tuntuu itselle
 

Mariini

Team Ryzen
Team Tesla
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
3 412
Ikävä kyllä mutustella omia sanojaan kun on aiemmin itsekin varmana julistanut Tessun konkurssia aikamääreenä "soon," mutta huolimatta kaikista oudoista kokeiluista sekä kikkailuista itse tuotteessa, Teslan vahvuutena näyttäytyy nyt kyky toimittaa tuotteita kuluttajille ja vastata siihen kysyntään, mitä maailma haluaa.

Ei paljon lohduta, kun oma toive (ideaali) olis ollut se ID Vizzion tutkielman farmari tai Audi E-Tron farmari kun niitä ei edelleenkään;
- ole kuin parina konseptina
- aikataulut täysin avoinna koska edes alkaa

Ihmeellinen maailma, mutta puolustukseksi; ompahan ollut erikoinen ajanjaksokin, tämä mennyt kolmisen vuotta.
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
8 840
Teslahan lupaa toimituksia mutta ne ovat vain oikeasti mainosta, että saa nopeasti.
Monelle kenelle piti tulla kesällä, ei autoa ole vielä toimitettu ja nyt ehkä jouluksi saa, jos saa.

Nyt luvataan, että kun tilaat saat tammi-maalis, en usko koska yksikään näistä luvatuista ei ole tähän mennessä pitänyt paikkaansa. On se toki nopeampaa kuin 1v toimitus mutta silti johdetaan harhaan.
 

Freeze

Elitisti
Team Folding @ Home
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 112
Eikös Hyundailla (Kona) ja Kialla (e-Niro) ollut juuri samanlaisia toimitusvaikeuksia jo vuosia sitten? No nyt niitä on monella muullakin, mutta ei kaikilla.
Itse tilasin Niro EV:n kesäkuun alussa, ja silloin kerrottiin auton tulevan vuoden vaihteessa. Tälläkin hetkellä tieto on että auto on valmis, odottaa laivausta ja toimitusaika tammikuu.
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
3 193
Teslahan lupaa toimituksia mutta ne ovat vain oikeasti mainosta, että saa nopeasti.
Monelle kenelle piti tulla kesällä, ei autoa ole vielä toimitettu ja nyt ehkä jouluksi saa, jos saa.

Nyt luvataan, että kun tilaat saat tammi-maalis, en usko koska yksikään näistä luvatuista ei ole tähän mennessä pitänyt paikkaansa. On se toki nopeampaa kuin 1v toimitus mutta silti johdetaan harhaan.
Plus eikö Tesloista voi yllättäen hävitä tilaushetkellä olleita oleellisia varusteita siitä ostajalle mitenkään kertomatta. Tällä toki saadaan toimitukset pidettyä paremmin ajallaan kun kärsijä on ostaja eikä Teslan tarvitse huolehtia niin paljon komponenttipuutteista.
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
8 840
Plus eikö Tesloista voi yllättäen hävitä tilaushetkellä olleita oleellisia varusteita siitä ostajalle mitenkään kertomatta. Tällä toki saadaan toimitukset pidettyä paremmin ajallaan kun kärsijä on ostaja eikä Teslan tarvitse huolehtia niin paljon komponenttipuutteista.
Joo kyllä tuo nyt vähän jänskättää kun ilmoittivat ultraäänisensoreiden poiston ja toiminto tulee kameroilla sitten joskus.
Laitoin itse Teslalle viestiä, että en kyllä tämmöistä puutteellista autoa tilannut, pyysin kertomaan koska ominaisuudet tulee takaisin ja koska pääsen koeajamaan auton.

Saman komponentin poistamista on myös ollut Fordeissa ja Audeissa mutta heillä ollut selkärankaa kertoa, että osa poistettu komponenttipulan takia. Ford jopa on kertonut, että jälkiasentavat kun saavat osia. Tesla ei myönnä vaan koittaa pimittää tietoa ja vedota Tesla Visioniin.
 
Liittynyt
12.10.2021
Viestejä
2 632
Itse pidin teslaa ihan pilipalivalmistajana mutta alkaa kyllä näyttää siltä, että on ainoa kuka oikeasti toimittaa ja jopa pysyy edes jotenkin luvatussa aikataulussa. Ala nyt jotain hyundaita odottamaan 2-vuotta :rofl:
Olisi kiva olla vaikka jonkun eurooppalaisen sähköautotehtaan palveluksessa, näkisi ihan omin silmin että mikä nyt tökkii. Eli onko kyse lähinnä siitä että niitä edelleen tilataan niin älyttömän paljon ettei edes normaaleilla tuotantomäärillä pysyttäisi millään perässä, vai pyöritelläänkö tehtaiden linjoilla jatkuvasti peukaloita kun tänäänkään ei tullut komponenttia x joten tänäänkään ei tule linjalta kuin puolikas auto, huomenna siitä ehkä tulee toinen puoli, viime viikolla saatiin kokonaista viisi autoa hihnalta ulos jne.?

EDIT: Se että kauan sitten tilattujen autojen julkaisut siirtyvät puolella vuodella tai vuodella eteenpäin, viittaisi minusta enemmän tuotanto-ongelmiin kuin vain hirmuiseen kysyntään... elleivät toimittajat sitten ihan oikeasti vaan kylmästi uudelleenohjaa jo luvattuja autoja joillekin muille markkinoille, eli esim. tuttavalleni alunperin viime heinäkuuksi luvattu e-Mokka päätyikin jonkun amerikkalaisen tai saksalaisen ostajan käsiin, joka tilasi omansa tuttavani jälkeen?

Näkeekö jostain paljonko eri autotehtaiden sähköautolinjoilta oikeasti tulee autoja ulos, esim. per viikko tai kuukausi? Vai ovatko niin salaista ja businessherkkää dataa?
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
12.10.2021
Viestejä
2 632
Tosin onhan esim. tuossa timppelin Zoessa 22 kW laturi ja se on kyllä aivan mahtava ominaisuus. Range on myös hyvä 389 km. Pikalatauksesta joutuukin sitten maksamaan 1190 euroa extraa ja se on vain 50 kW tehoinen. Zoen listahinta pikalatausmahdollisuudella on 39 580.
Ei tähän mun Zoeen olisi saanut DC-"pikalatausta" (50kW) edes rahalla, sen olisi saanut vain kalliimmin varusteltuun Zoeen, ja siihenkin tosiaan ilmeisesti vain lisärahalla. En muista kuinka paljon olisin siis joutunut maksamaan 50kW DC-pikalatausmahdollisuudesta lisää, varmasti ainakin +5k€ ellei enemmänkin (eli paremmin varustellun Zoen lisähinta, + se pikalatausmahdollisuus).

Järkeilin silloin että haluanko maksaa niin paljon ekstraa että saan "pikalatauksen" joka on kuitenkin vain n. kaksi kertaa nopeampi kuin sen vakio AC-peruslataus (22kW). Lisäksi sen paremmin varustellun Zoen toimintamatkakin olisi ollut hieman lyhyempi kuin nykyisessäni, toisaalta moottorikin olisi ollut jonkin verran tehokkaampi. Valitsin mieluummin lisätoimintamatkan tehon puolesta, varsinkin kun se valinta tuli paljon halvemmaksi.

Pisteenä iin päälle sitä kalliimmin varusteltua Zoea olisi pitänyt odottaa viime vuonnakin jotain pari-kolme kuukautta kai, karvalakkimallin sai kolmen viikon odotusajalla.

Elämä on valintoja. Toistaiseksi en ole katunut päätöstäni etten ottanut 50kW DC-pikalatausta kun olen lataillut ilmaiseksi 22kW teholla monissa paikoissa, mutta se kuuluisa Lapin reissu tällä olisi varmasti aika tuskaa, venailla ehkä 1,5-2 tuntia latauspaikoilla akun täyttymistä 22kW teholla. (Tosin on tämä sen verran ahdas autokin ettei liene ykkösvalinta Lapin-matkoille, edes pikalatauksella.) Toisaalta jos samalle paikalle eksyisi joku toinen sähköauto eikä siellä olisi DC-latausta, se sitten venailisi autosta riippuen 2-6 kertaa kauemmin kuin minä... Tosin taitaa DC-pikalatauspaikkoja olla jo niin kattavasti ettei edes Lapissa joudu enää missään turvautumaan välttämättä AC-lataukseen, kai?

Seuraavaan sähköautooni toki DC-pikalatauksen jo haluankin, semminkin kun sen AC-lataus on todennäköisesti rajoittunut max 11kW teholle, ellen sitten ostaisi kalliimpaa Ariyaa tai Meganea joihin 22kW latauksen saa. Jos oikein näin, halvemmassa pienempiakkuisessa Ariyassa ei ole edes 11kW AC-latausta ainakaan vakiona, vaan ainoastaan max 7kW yksivaihelataus?!? Voi helvetti että viitsivät uusia sähköautoja vielä päästää markkinoille ilman (edes) 11kW AC-kolmivaihelatausta...
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
2 356
Olisi kiva olla vaikka jonkun eurooppalaisen sähköautotehtaan palveluksessa, näkisi ihan omin silmin että mikä nyt tökkii.
Minua erityisesti ihmetyttää Volkkari. Esimerkiksi ID.3:sta ei olla kuukausiin lainkaan otettu tehdastilauksia vastaan, edes Fastlane-malleista. Saati sitten perusmalleista, taitaa olla jo vuosi kun viimeeksi sai tilata tehtaalta? Miten voi noin isolla valmistajalla olla asiat näin pahasti hakusessa?
 

cman

Make ATK Great Again
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 748
Näin elektroniikkateolisuudessa työskentelevänä, piiripulaa on nyt ihan joka puolella, kuten myös materiaalipulaa. Pienistä puroista tuo tuo usein muodostuu.
 
Liittynyt
23.11.2018
Viestejä
979
Eikös ainakin sähköautomiehet podcastissa puhuttu, että osa merkeistä on jopa varovasti myöntänyt, että se komponenttipula ei edes ole se isoin pullonkaula vaan, ettei saa akkuja. Tämä siis sen takia, että ei osattu valmistautua näin kovaan kysyntään sähköautoissa.
 
Liittynyt
12.10.2021
Viestejä
2 632
Näin elektroniikkateolisuudessa työskentelevänä, piiripulaa on nyt ihan joka puolella, kuten myös materiaalipulaa. Pienistä puroista tuo tuo usein muodostuu.
Toivottavasti edes kryptomarkkinoiden romahdus on hieman helpottanut pulaa, kun kiinalaiset ja venäläiset eivät enää perusta uusia isoja kryptolouhintafarmeja...

Mitkäs sitten nykyään katsotaan suurimmiksi piiri- ja materiaalipulan aiheuttajiksi? Edelleen älyttömän korkea kysyntä, koronan takia piiritehtaat kiinni edelleen, ukrainalaisilta kaivoksilta ei saada akkuihin enää litiumia...? Että osaisi arvioida, onko tämä uusi normaali, vai tuleeko jossain vaiheessa todennäköisesti tasoittumaan kunhan saadaan pari olemassaolevaa pullonkaulaa ratkottua?

Tulee mieleen esim. takavuosilta kun pyörivien kiintolevyjen hinnat nousivat pilviin kun Thaimaassa tuli jollain kiintolevytehtaalla seisokki tulvan takia... Oletan että tulva hellitti lopulta, on tuostakin varmaan kohta 10v aikaa ja leyvissäkin on suurimmilta osin siirrytty mekaanisista pyörivistä levyistä SSD-levyihin...
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
12.10.2021
Viestejä
2 632
Eikös ainakin sähköautomiehet podcastissa puhuttu, että osa merkeistä on jopa varovasti myöntänyt, että se komponenttipula ei edes ole se isoin pullonkaula vaan, ettei saa akkuja. Tämä siis sen takia, että ei osattu valmistautua näin kovaan kysyntään sähköautoissa.
Juu, se olisi kiva tietää onko kyseessä jokin spesifinen sähköauto-ongelma (vaikka toki akkuja käytetään nykyisin vähän kaikkialla, mutta autoissa niitä tarvitaan eniten koon takia, sähköhammasharjoilla niin väliä...), vai vaan yleinen elektroniikan komponenttipula eli että voi voi nyt ei sähköautoihinkaan saada USB-C liittimiä vaan pitää tyytyä USB-A...
 
Liittynyt
11.12.2016
Viestejä
475
Joo kyllä tuo nyt vähän jänskättää kun ilmoittivat ultraäänisensoreiden poiston ja toiminto tulee kameroilla sitten joskus.
Laitoin itse Teslalle viestiä, että en kyllä tämmöistä puutteellista autoa tilannut, pyysin kertomaan koska ominaisuudet tulee takaisin ja koska pääsen koeajamaan auton.

Saman komponentin poistamista on myös ollut Fordeissa ja Audeissa mutta heillä ollut selkärankaa kertoa, että osa poistettu komponenttipulan takia. Ford jopa on kertonut, että jälkiasentavat kun saavat osia. Tesla ei myönnä vaan koittaa pimittää tietoa ja vedota Tesla Visioniin.
Tuo on kyllä ongelma, että ei kerrota jos jokin ominaisuus on poistettu.
 
Liittynyt
11.12.2016
Viestejä
475
Ei tähän mun Zoeen olisi saanut DC-"pikalatausta" (50kW) edes rahalla, sen olisi saanut vain kalliimmin varusteltuun Zoeen, ja siihenkin tosiaan ilmeisesti vain lisärahalla. En muista kuinka paljon olisin siis joutunut maksamaan 50kW DC-pikalatausmahdollisuudesta lisää, varmasti ainakin +5k€ ellei enemmänkin (eli paremmin varustellun Zoen lisähinta, + se pikalatausmahdollisuus).

Järkeilin silloin että haluanko maksaa niin paljon ekstraa että saan "pikalatauksen" joka on kuitenkin vain n. kaksi kertaa nopeampi kuin sen vakio AC-peruslataus (22kW). Lisäksi sen paremmin varustellun Zoen toimintamatkakin olisi ollut hieman lyhyempi kuin nykyisessäni, toisaalta moottorikin olisi ollut jonkin verran tehokkaampi. Valitsin mieluummin lisätoimintamatkan tehon puolesta, varsinkin kun se valinta tuli paljon halvemmaksi.
Aivan, nythän Zoesta näyttää olevan vain yksi versio myynnissä (Zoe Z.E. 50 R110 Evolution) eli 109 hp - se vanha tehokkaampi taisi olla 135 hp?
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
8 840
Tuo on kyllä ongelma, että ei kerrota jos jokin ominaisuus on poistettu.
On siitä tämmöinen tullut
Toki tämänkin bongasin keskusteluista, itse tilaajille ei tullut mitään vielä. Ainakin USAssa on päivittynyt, että jos otat auton vastaan tämä kerrotaan.

Enemmän ehkä se sapettaa, että ohjelmisto ei ole vielä valmis ja etkä tiedä koska saat ja mitä saat.
 
Liittynyt
11.12.2016
Viestejä
475
On siitä tämmöinen tullut
Toki tämänkin bongasin keskusteluista, itse tilaajille ei tullut mitään vielä. Ainakin USAssa on päivittynyt, että jos otat auton vastaan tämä kerrotaan.

Enemmän ehkä se sapettaa, että ohjelmisto ei ole vielä valmis ja etkä tiedä koska saat ja mitä saat.
Mitä tuo muuten käytännössä tarkoittaa? Tai siis mihin se vaikuttaa, että tutkat vaihdetaan kameroiksi?

Jos nyt tilaisi Model 3:n niin ei tulisi enää tutkia vaan niiden tilalla kamerat? Onkohan siis parempi valinta ostaa sellainen käytetty auto (2022), jossa on tutkat, mutta mistä tietää onko siinä jotakin muita ominaisuuksia poistettu komponettipulan vuoksi?

Maalaisjärjellä ajateltuna uuteen systeemiin siirtymisessä kestää jonkin aikaa ennenkuin se toimii kunnolla.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.07.2022
Viestejä
68
Itse tilasin Niro EV:n kesäkuun alussa, ja silloin kerrottiin auton tulevan vuoden vaihteessa. Tälläkin hetkellä tieto on että auto on valmis, odottaa laivausta ja toimitusaika tammikuu.
Hyvä kuulla. Itsekin Niron tilasin heinäkuussa. Yhtenä syynä valintaan oli juuri tuo toimitusaika, joten hyvä jos oikeasti peräti pitää paikkansa :thumbsup:
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
8 840
Mitä tuo muuten käytännössä tarkoittaa? Tai siis mihin se vaikuttaa, että tutkat vaihdetaan kameroiksi?

Jos nyt tilaisi Model 3:n niin ei tulisi enää tutkia vaan niiden tilalla kamerat? Onkohan siis parempi valinta ostaa sellainen käytetty auto (2022), jossa on tutkat, mutta mistä tietää onko siinä jotakin muita ominaisuuksia poistettu komponettipulan vuoksi?

Maalaisjärjellä ajateltuna uuteen systeemiin siirtymisessä kestää jonkin aikaa ennenkuin se toimii kunnolla.
Auto ei piippaa jos olet menossa seinää kohden tai näytä etäisyyttä.

Aikaisemmin jo poistui alkuvuodesta tutka edestä ja myöhemmin softalla muistakin. Nyt poistettiin nämä ultraäänisensorit mitkä ovat ns. parkkitutkat eli puskuroissa olevat ne pienet. Komponenttipulan takia muutkin ovat poistaneet mutta Teslan mukaan tämä on vain siirtymää kamerapohjaiseen eli nykyiset 8 kameraa, joilla koitetaan toteuttaa sama asia vaikka katvealueita onkin näissä.

Mitään ei siis vaihdeta, vaan osia poistetaan ja pyrkimys on toteuttaa sama asia eri paikkoihin sijoitetuilla nykyisillä kameroilla.

Onhan Tesla poistanut vaikka mitä tässä
- USB porttien dataominaisuudet katosivat edestä
- Peljään penkin alaselän säätö
- Tutka jätetty pois
- Ratin säädöstä jätetty pois toinen moottori/osa, mikä toimii backuppina jos ensisijainen hajoaa eli mahdollistaa ratin ohjaamisen
- HW3 on kaksi ydintä, joista toisen piti olla backup jos ensisijainen hajoaa mutta nykyään ajavat rinnakkain koska HW3 ei ollutkaan tarpeeksi tehoa
- USAssa osa autoista tuli vanhoilla lampuilla vs nykyiset "matrix" valot
jne.

Mutta sitä ei tiedetä mitä muuta on vaihtunut tai poistunut.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
19.11.2016
Viestejä
4 221
Hullut Päivät pösöön tilannepäivitystä, tuli kuultua että kuulemma liikkeessä 40 tilausta joista 4-5 toimitettu, lopuista ei ole mitään tietoa eli ei tehtaan vahvistusta tuotantoon menosta. Kuulemma siinä kohtaa kun tulee tehtaalta ilmoitus tuotantoonmenosta niin auto on loppuasiakkaalle about 3kk päästä. Eli enään tänä vuonna ei kukaan saa tuota pösöä ainakaan ko. liikkeestä tilattuna.
 
Liittynyt
19.10.2018
Viestejä
153
Hullut Päivät pösöön tilannepäivitystä, tuli kuultua että kuulemma liikkeessä 40 tilausta joista 4-5 toimitettu, lopuista ei ole mitään tietoa eli ei tehtaan vahvistusta tuotantoon menosta. Kuulemma siinä kohtaa kun tulee tehtaalta ilmoitus tuotantoonmenosta niin auto on loppuasiakkaalle about 3kk päästä. Eli enään tänä vuonna ei kukaan saa tuota pösöä ainakaan ko. liikkeestä tilattuna.
Missä päin maailmaa? Tässä kun sai oman kuumeensa taas taannutettua niin rupeaa heti nousemaan uudestaan, jos rupeaa näyttää todennäköiseltä sen auton saaminen joskus ensi vuoden syksyllä..
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
9 599
Hullut Päivät pösöön tilannepäivitystä, tuli kuultua että kuulemma liikkeessä 40 tilausta joista 4-5 toimitettu, lopuista ei ole mitään tietoa eli ei tehtaan vahvistusta tuotantoon menosta. Kuulemma siinä kohtaa kun tulee tehtaalta ilmoitus tuotantoonmenosta niin auto on loppuasiakkaalle about 3kk päästä. Eli enään tänä vuonna ei kukaan saa tuota pösöä ainakaan ko. liikkeestä tilattuna.
Kuulemma ko. liike oli Espoossa
Saman suuntaista olen kuullut muualtakin. Eli jotain pari autoa toimitettu.

Itse tilasin ekana päivänä, mutta jos vaikka vuoden päästä olisi e-2008 alla :)
 

JAP

Liittynyt
08.10.2018
Viestejä
146
Pösöllä kuulemma akkujen saatavuus rajoittaa tuotantoa. Sitten on pienempiä puutteita kuten kännyköiden langaton lataus.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 049
Autot on menossa vaihtoon ja tuolla hybridi ketjussa kyselikin jo neuvoja mutta ehkä kuitenkin täyssähkö voisi olla se ratkaisu. Haasteena ehkä se että suuri osa ajosta sijoittuu Saksa-Tanska-Ruotsi akselille ja kotilataus on mahdollista vain Suomessa.

Jäin miettimään tuota julkisen latauksen hintaa ja autojen koulutuksia. Kokoluokaltaan auto pitäisi olla ehkä ID4 tyyppinen jotta koira mahtuu kyytiin. Teslabjörnin taulukoista katsottuna tuossa 1000km testissä tuollainen nauttii 25kWh/100km. Moottiriepainotteista tulisi omakin ajo olemaan.

Sähkön hinta:
Suomessa kotona: 0,27€/kWh
Ruotsissa: 0,45€/kWh
Tanskassa: 0,75€/kWh
Saksassa: 0,53€/kWh

Mitä mieltä sähköautoveteraanit on tästä, meneekö kikkailuksi jos käytännössä Tanskassa lataamista pitäisi vältellä? Nämä hinnat on EONin sivuilta otettu, onko kokemusta löytyykö jotain kansainvälistä ketjua jonka kautta keskittämis tms. etuja?
 
Liittynyt
19.11.2016
Viestejä
4 221
Mitä mieltä sähköautoveteraanit on tästä, meneekö kikkailuksi jos käytännössä Tanskassa lataamista pitäisi vältellä? Nämä hinnat on EONin sivuilta otettu, onko kokemusta löytyykö jotain kansainvälistä ketjua jonka kautta keskittämis tms. etuja?
Paljonko kilsoja tulee kussakin maassa? Se ratkaisee aika paljon
 
Liittynyt
11.12.2016
Viestejä
475
Pösöllä kuulemma akkujen saatavuus rajoittaa tuotantoa. Sitten on pienempiä puutteita kuten kännyköiden langaton lataus.

Mielenkiintoista. Akkujen saatavuudesta huolimatta lanseerataan uusi malli (e-308). Tosin e-308:n tulee uusi akku, joka päivitetään myöhemmin myös e-208:n jossain vaiheessa. Onkohan tuolla uudella akulla sitten parempi saatavuus?

"The battery is also new generation. It is a 54 kWh high-voltage battery (51 kWh useful) with a new chemistry. The battery has a new chemical composition with 80% Nickel - 10% Manganese - 10% Cobalt, which operates at 400 volts and allows a range of over 400 km according to the WLTP protocol (approval in progress). "
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
973
Minua erityisesti ihmetyttää Volkkari. Esimerkiksi ID.3:sta ei olla kuukausiin lainkaan otettu tehdastilauksia vastaan, edes Fastlane-malleista. Saati sitten perusmalleista, taitaa olla jo vuosi kun viimeeksi sai tilata tehtaalta? Miten voi noin isolla valmistajalla olla asiat näin pahasti hakusessa?
Näin ei-autoteollisuudessa työskentelevänä on tullut todettua, että komponenttipulaa voi olla tänä päivänä ihan missä vaan. Elektroniikka on se perinteinen, mutta esim. Vag kärsi kun "jostain syystä" toimitusketjut Ukrainassa valmistetuissa johtosarjoissa hieman kärsivät. Globaalit toimitusketjut ovat nykyisin niin monimutkaisia, että korttitalo saattaa kaatua monesta syystä ja täysin yllättävissä paikoissa. Kun jossain sitten kosahtaa, niin korvaavan toimittajan etsiminen tai osan uudelleensuunnittelu ei ole mikään päivän juttu kun laadussa ei voi kuitenkaan ottaa rajatonta riskiä.

En tiedä onko tällä saralla ollut ongelmia, mutta autoissahan käytetään paljon erikoisteräksiä. Meillä oli yhdessä vaiheessa täysi katastrofi yhden teräslaadun kanssa (ei enää) ja niitä ei tuosta noin vain vaihdeta yhdestä toiseen. Tämä nyt yhtenä esimerkkinä.
 

Mariini

Team Ryzen
Team Tesla
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
3 412
Teollisessa tuotannossa ei ymmärtääkseni ole juuri varastoja ja tuotanto perustuu "just in time" ajatteluun; tarvittavat osat saapuu kokoonpanoon kun niitä tarvitaan, varastopuskurit #ei_ole.
 

kuoris

Tukijäsen
Liittynyt
28.06.2017
Viestejä
3 258
Näin elektroniikkateolisuudessa työskentelevänä, piiripulaa on nyt ihan joka puolella, kuten myös materiaalipulaa. Pienistä puroista tuo tuo usein muodostuu.
Komppaan tätä. Muutamaa semisti erikoista komponenttia yritin hommata niin lead time älyttömän pitkä tai tyrkätty 10-100x hinta…tai molemmat. Näkyy varmasti sähköautojen hinnoissa.
 
Liittynyt
29.12.2020
Viestejä
156
Autot on menossa vaihtoon ja tuolla hybridi ketjussa kyselikin jo neuvoja mutta ehkä kuitenkin täyssähkö voisi olla se ratkaisu. Haasteena ehkä se että suuri osa ajosta sijoittuu Saksa-Tanska-Ruotsi akselille ja kotilataus on mahdollista vain Suomessa.

Jäin miettimään tuota julkisen latauksen hintaa ja autojen koulutuksia. Kokoluokaltaan auto pitäisi olla ehkä ID4 tyyppinen jotta koira mahtuu kyytiin. Teslabjörnin taulukoista katsottuna tuossa 1000km testissä tuollainen nauttii 25kWh/100km. Moottiriepainotteista tulisi omakin ajo olemaan.

Mitä mieltä sähköautoveteraanit on tästä, meneekö kikkailuksi jos käytännössä Tanskassa lataamista pitäisi vältellä? Nämä hinnat on EONin sivuilta otettu, onko kokemusta löytyykö jotain kansainvälistä ketjua jonka kautta keskittämis tms. etuja?
Jos lompakko kestää, niin mahdollisimman uusi Tesla S malli mihin saa ilmaiset superit.
Saattaa hyvinkin pian tuntua lompakossa, kun voi vain keskittyä ajamiseen eikä kikkailuun.
 

Mariini

Team Ryzen
Team Tesla
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
3 412
Kosketusnäytöistä ja #VAG ohjauspyörästä on ollut puhetta.

"Hmm..."




Loppukesällä lehdistökoeajon yhteydessä (TM 16/2022) ilmeni, että asiakaspalautteen johdosta vaihteenvalitsin on siirretty mittaristonäytön reunasta erilliseen viikseen ja että vastaava muutos olisi tulossa myös muihin ID-malleihin.

Tannistestissä varmistin, että asia todella on näin. Viestintäosaston edustaja Martin Hube kertoi, että Volkswagen ei ole ollut kovin vastaanottavainen asiakaspalautteelle, mutta nyt ne on ryhdytty ottamaan vakavammin ja tekemään tuotteisiin myös muutoksia niiden pohjalta.

En malttanut olla kysymättä, onko myös uudentyyppisistä ohjauspyörän kytkimistä tullut asiakkailta valituksia. Vastaus oli melko suora: ”En sanoisi, että asiakkaat ovat valittaneet niistä. He suorastaan vihaavat niitä! Ohjauspyörään on tulossa takaisin perinteiset katkaisimet.”

Huben mukaan asian tiimoilta on yhtiössä pidetty lukematon määrä kokouksia. Niissä on mitä ilmeisimmin puhuttu aiheesta varsin kovaan ääneen.

”Kilpailijat kopioivat aikanaan Golfin käyttöliittymän, koska se oli paras, mutta sitten me itse lähdimme harhateille. Meidän on pystyttävä myöntämään, että on tehty virheitä ja oltava valmis korjaamaan ne”, Hube jatkoi.

KORJATTAVAA RIITTÄÄ, sillä ID-mallien ohjelmistokehityksen hankaluuksien vuoksi koko konsernin pääjohtaja Herbert Diess sai äskettäin lähteä. Suunta lienee nyt oikea, mutta virheratkaisuista kärsitään pitkään. Tiettävästi Porschen ja Audin uusimmat mallit olisivat muuten valmiina tuotantoon, mutta ne odottavat toimivia ohjelmistoja.

Volkswagen-konserni ei ole tietenkään ainoa valmistaja, jolla on haasteita uuden tekniikan, ohjelmistojen ja asiakaspalautteiden kanssa, mutta sen valtavan koon vuoksi ongelmat koskettavat miljoonia asiakkaita.

Voi olla, että niin sanotuille premium-merkeille on vielä vaikeampaa myöntää, että kaikki osaaminen ei asukaan omassa yhtiössä. Missä vaiheessa Mercedes-Benzillä mahdetaan ymmärtää, että heidän autoihinsa tulleet ohjauspyörän hipaisukytkimet ovat ainakin yhtä huonot kuin mitä Volkswagen sai aikaan?

Sopii toivoa, että kosketusnäyttöjen ja hipaisukytkinten aallonharja on jo nähty ja että jatkossa uskalletaan myöntää virheratkaisut, ottaa jopa askelia taaksepäin ja keskittyä käytettävyyden parantamiseen.
 
Liittynyt
11.12.2016
Viestejä
475
Onko ID.3:n tai ID.4:n omistavilla foorumilaisilla ollut ongelmia / takuukorjauksia autossa? Jos on ollut ongelmia niin minkälaisia?
 
Liittynyt
15.11.2020
Viestejä
4
Itse tilasin Niro EV:n kesäkuun alussa, ja silloin kerrottiin auton tulevan vuoden vaihteessa. Tälläkin hetkellä tieto on että auto on valmis, odottaa laivausta ja toimitusaika tammikuu.
Toimitusaikoihin liittyvää ketjuun jo kirjoittelinkin, että Niro EV tuli tilattua kesäkuun alkupäivinä. Liikkeestä en ole saanut nyhdettyä autosta muuta tietoa, kuin että ei ole laivassa. Alkuperäinen toimitus oli joulukuun lopussa. Mitään tietoa viivästymisestä ei ole virallisesti toimitettu.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 049
Jos lompakko kestää, niin mahdollisimman uusi Tesla S malli mihin saa ilmaiset superit.
Saattaa hyvinkin pian tuntua lompakossa, kun voi vain keskittyä ajamiseen eikä kikkailuun.
Muuten olisi hieno peli mutta ei taida koira viihtyä tuolla takaluukussa. Muistelen että jossain oli jo puhetta että Tesla rajoittaa tuota ilmaista latausta. Saattoi olla kylläkin vain jenkkimarkkinoilla ja vain silloin jos on maksava asiakas samaan aikaan latailemassa.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
999
Tais korona kaataa tehtaita ja sen päälle vielä sota.
Ei sitten taaskaan liity s-autoihin, mutta juuri nyt olen odottanut 13kk seuraavaa polttista. Komponentit ja materiaalit... noh, kunhan tulee tuohon tiskille, niin sit taas punnitaan ostajan ja myyjän munat...

Edit: kaupat siis tehty maltillisella 4kk:n valmistus/toimitusajalla.
 
Liittynyt
01.12.2019
Viestejä
216
Autot on menossa vaihtoon ja tuolla hybridi ketjussa kyselikin jo neuvoja mutta ehkä kuitenkin täyssähkö voisi olla se ratkaisu. Haasteena ehkä se että suuri osa ajosta sijoittuu Saksa-Tanska-Ruotsi akselille ja kotilataus on mahdollista vain Suomessa.

Jäin miettimään tuota julkisen latauksen hintaa ja autojen koulutuksia. Kokoluokaltaan auto pitäisi olla ehkä ID4 tyyppinen jotta koira mahtuu kyytiin. Teslabjörnin taulukoista katsottuna tuossa 1000km testissä tuollainen nauttii 25kWh/100km. Moottiriepainotteista tulisi omakin ajo olemaan.

Sähkön hinta:
Suomessa kotona: 0,27€/kWh
Ruotsissa: 0,45€/kWh
Tanskassa: 0,75€/kWh
Saksassa: 0,53€/kWh

Mitä mieltä sähköautoveteraanit on tästä, meneekö kikkailuksi jos käytännössä Tanskassa lataamista pitäisi vältellä? Nämä hinnat on EONin sivuilta otettu, onko kokemusta löytyykö jotain kansainvälistä ketjua jonka kautta keskittämis tms. etuja?
Skodan Powerpassilla, todennäkösesti myös Ellillä Tanskassa näkyi 36-49c/kwh hintoja. Nyt käytössä halvempi maksullinen lisenssi. Kalliimmalla kuukausimaksulla saanee vielä senttejä viilattua noista, myös Ionityt tulee halvemmaksi
 
Liittynyt
12.10.2021
Viestejä
2 632
Ei sitten taaskaan liity s-autoihin, mutta juuri nyt olen odottanut 13kk seuraavaa polttista. Komponentit ja materiaalit... noh, kunhan tulee tuohon tiskille, niin sit taas punnitaan ostajan ja myyjän munat...

Edit: kaupat siis tehty maltillisella 4kk:n valmistus/toimitusajalla.
Tätä tuossa juuri pohdin että jos kerran nyt on menossa jokin yleinen materiaali- ja komponenttipula, eikö sen pitäisi vaikuttaa aika samalla tavalla uusien polttisautojen toimituksiin, eikä lähinnä vain sähköautoihin? Vai olisiko kyseessä just enemmänkin esim. akkujen saatavuus, joka ei polttiksiin pääsääntöisesti vaikuta (paitsi jonkin verran hybrideihin)?

No, oletan esimerkkisi tarkoittavan että kyllä nyt on viivästystä myös uusissa polttisautoissa...
 
Liittynyt
11.12.2016
Viestejä
475
Kun seurailee hieman nettiautoa niin onhan noita sähköautoja todella paljon nyt myynnissä ja ne vaan tuntuu lisääntyvän koko ajan. En haluaisi nyt olla kahden sähköauton loukussa - siis sillä ajatuksella, että myisi toisen tilatun auton voitolla. Ehkä perua kuitenkin voi vielä, jos auto on tilauksessa tuolla ajatuksella.
 
Viimeksi muokattu:

Pyrres

Apina koulutuksessa
Liittynyt
18.07.2017
Viestejä
4 497
Tätä tuossa juuri pohdin että jos kerran nyt on menossa jokin yleinen materiaali- ja komponenttipula, eikö sen pitäisi vaikuttaa aika samalla tavalla uusien polttisautojen toimituksiin, eikä lähinnä vain sähköautoihin? Vai olisiko kyseessä just enemmänkin esim. akkujen saatavuus, joka ei polttiksiin pääsääntöisesti vaikuta (paitsi jonkin verran hybrideihin)?

No, oletan esimerkkisi tarkoittavan että kyllä nyt on viivästystä myös uusissa polttisautoissa...
Kyllä tuo vaikuttaa aivan kaikkeen. Nimimerkillä emme saaneet tulostimia tukkureilta koska sirupula. Eli ihan sama mitä tilaat/ostat/vuokraat/liisaat tms niin sirupulatai muu pula voi iskeä mitä oudoimmissa tilanteissa. Itse ollut onnekas mutta jokunen kaveri ei niinkään ja kiroilevat "vanhojen" romujensa kanssa kun uutta ei saa tai joutuu maksamaan itseänsä kipeäksi TAI siirrytään sitten oikeasti vanhanliiton laitteisiin kuten itse tein ja suoritetaan keski-iän kriisi jo aiemmin kuin suunniteltu.
 
Liittynyt
19.01.2020
Viestejä
962
Onko ID.3:n tai ID.4:n omistavilla foorumilaisilla ollut ongelmia / takuukorjauksia autossa? Jos on ollut ongelmia niin minkälaisia?
Ehdin vuodessa ajella 40tkm ID.3:lla. Satunnaista bugailua jos ei lasketa, niin vain tuo 2.4 päivitys ja 12V akun vaihto vaati käyntiä huollossa. Peilien alla olevien lätäkkövalojen valokuviot näyttivät hajonneen talven aikana.

Muut ylesesti tiedossa olevat viat taitavat olla, etukallistuksen vakaajat väljät, takapyörännapa kolisee/napsuu sekä ajoakkujen kennoissa vikaa (koskee muutamia alkupään malleja)
 
Liittynyt
29.12.2020
Viestejä
156
Muuten olisi hieno peli mutta ei taida koira viihtyä tuolla takaluukussa. Muistelen että jossain oli jo puhetta että Tesla rajoittaa tuota ilmaista latausta. Saattoi olla kylläkin vain jenkkimarkkinoilla ja vain silloin jos on maksava asiakas samaan aikaan latailemassa.
No sitten X samoilla spekseillä. Eli mahdollisimman uutta ilmaisilla latauksilla. Sinne mahtuu sisään isompikin koira.
Euroopassa supereita käyttäen matkanteko on oikein jouhevaa. Ja ilmaisilla latauksilla voi olla huoletta hintojen noususta. Tällä hetkellä Suomessa Teslan hinnoittelu ei ole suhteessa muihin samassa linjassa. Eli omasta pussista maksavien kannattaa käyttää mahdollisuuksien mukaan muita operaattoreita.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
238 952
Viestejä
4 187 326
Jäsenet
70 675
Uusin jäsen
Veino

Hinta.fi

Ylös Bottom