Yleistä keskustelua sähköautoista

Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 041
Olen tullut siihen johtopäätökseen että sähköauton kulutuksella on väliä vain suurissa nopeuksissa
Olen edelleen ja vähemmän yllättäen eri mieltä.

Jos verrataan kahta muuten samanlaista autoa:

-Pienemmällä kulutuksella oleva pääsee samalla energiamäärällä pidemmälle.

-Pienemmällä kulutuksella oleva tarvitsee saman rangen saavuttaakseen pienemmän kapasiteetin akun, joka on lisäksi halvempi, kevyempi ja kooltaan pienempi

-Pienemmällä kulutuksella oleva kerryttää ajokilometrejä enemmän samalla latausteholla per aikayksikkö.

Pienellä kulutuksella oleva sähköauto saa aina etua verrattuna vastaavaan isommalla kulutuksella olevaan, joten kulutuksella on väliä, aina.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
303
Olen edelleen ja vähemmän yllättäen eri mieltä.

Jos verrataan kahta muuten samanlaista autoa:

-Pienemmällä kulutuksella oleva pääsee samalla energiamäärällä pidemmälle.

-Pienemmällä kulutuksella oleva tarvitsee saman rangen saavuttaakseen pienemmän kapasiteetin akun, joka on lisäksi halvempi, kevyempi ja kooltaan pienempi

-Pienemmällä kulutuksella oleva kerryttää ajokilometrejä enemmän samalla latausteholla per aikayksikkö.

Pienellä kulutuksella oleva sähköauto saa aina etua verrattuna vastaavaan isommalla kulutuksella olevaan, joten kulutuksella on väliä, aina.
Rajallisten resurssien maailmassa tuo pienempi kulutus on erittäin hyvä asia, vieläpä tuplavaikutuksella.

Pienempi kulutus on energiallisesti fiksua toki itsessään, mutta lisäksi rajallisella määrällä raaka-aineita pystytään valmistamaan suurempi määrä (kuten mainitsitkin edullisempia) autoja, eli sähköistämään suurempi osa liikenteestä. :tup:
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
2 660
Teslahan esimerkiksi pyrkii kaikilla mahdollisilla keinoilla tekemään autoistaan mahdollisimman halpoja valmistaa ja mahdollisimman alhaisen kulutuksen tavoittelu on yksi syy tälle. Kun auto kuluttaa vähemmän niin Tesla voi laittaa autoihinsa pienemmät akut. Tesla haluaa myös piilotella akkujensa kokoa ja vain mainostaa WLTP-rangea, koska muuten asiakas voisi miettiä, että Teslalla saa samaan rahaan paljon pienemmän akun kuin toisella valmistajalla. Samasta syystä Teslan kabiinissa pyritään minimalistiseen ulkonäköön eli osalukumäärää vähennetään ja näin lasketaan valmistuskustannuksia. Samasta syystä niissä ei ole lidareita vaan kamerat, koska kamerat ovat halvempia, mutta eivät kuitenkaan parempia.

Tämä on ehkä itsella se yksi isoin riesa miksi välttelen Teslaa. Tuo saattaa näyttää siltä, että noita sisutan karsimisia ja kulutuksen laskemista tehdään asiakkaiden eduksi, mutta todellisuus on vain, että ne tehdään Teslan omaa etua hakien. Jossain kohtaan tuollainen ajattelumalli kääntyy itseään vastaan, kun säästötoimenpiteet alkavat liikaa huonontamaan itse tuotetta.
 
Liittynyt
19.11.2016
Viestejä
2 615
Onko kukaan koskaan miettinyt mikä olisi lopputulos jos esim. Polestar 2:een lyötäisiin Tesla 3 SR:n moottori/voimansiirto, kuinka paljon kulutus laskisi/muuttuisi?

Tai vaikkapa tuohon e-2008:een, akku pysyisi samana mutta moottori vaihtuisi, laskisiko kulutus selvästi?

Haen tällä sitä että kuinka suuri osa Teslan edusta tulee aerodynamiikasta/painosta ja kuinka paljon voimalinjan energiatehokkuudesta.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
10 417
Onko kukaan koskaan miettinyt mikä olisi lopputulos jos esim. Polestar 2:een lyötäisiin Tesla 3 SR:n moottori/voimansiirto, kuinka paljon kulutus laskisi/muuttuisi?

Tai vaikkapa tuohon e-2008:een, akku pysyisi samana mutta moottori vaihtuisi, laskisiko kulutus selvästi?

Haen tällä sitä että kuinka suuri osa Teslan edusta tulee aerodynamiikasta/painosta ja kuinka paljon voimalinjan energiatehokkuudesta.
Moottori on vain osa siitä voimansiirrosta - Suuri vaikutus on myös tehoelektroniikalla joka syöttää siihen moottoriin tehoa oikealla tavalla.
 
Liittynyt
23.11.2018
Viestejä
157
Tämä täysin totta ja ajatus olisi että moottorin mukana myös tämä tehoelektroniikka siirtyisi.
Olen miettinyt. Uskon, että Polestar on aika pitkällä tai hyvin lähellä teslaa tuon tehoelektroniikan kanssa. Eli kulutuksen isoin ero voisi tulla ilmanvastuskertoimesta tms.
Ja tämä siis pelkkää pohdintaa vailla mitään oikeaa tietoa.
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
2 660
Onko kukaan koskaan miettinyt mikä olisi lopputulos jos esim. Polestar 2:een lyötäisiin Tesla 3 SR:n moottori/voimansiirto, kuinka paljon kulutus laskisi/muuttuisi?

Tai vaikkapa tuohon e-2008:een, akku pysyisi samana mutta moottori vaihtuisi, laskisiko kulutus selvästi?

Haen tällä sitä että kuinka suuri osa Teslan edusta tulee aerodynamiikasta/painosta ja kuinka paljon voimalinjan energiatehokkuudesta.
Itse näkisin, että kulutukseen vaikuttaa kolme isoa seikkaa:

1. Aerodynamiikka. Tämä näkyy eniten nimenomaan maantiellä ja motarilla. Tässä on valmistajalla iso mietintä, että halutaanko autosta tehdä saippuapalan muotoinen vai oikeasti kaunis auto. Kummallakin on hyvät ja huonot puolet. Samoin auton fyysinen otsapinta-ala vaikuttaa suuresti, vaikka auto olisikin muuten aerodynaaminen (korkeat ja leveät autot huonompia, kuin matalat sedanit).

2. Lämmityksen hallinta ja ohjaus. Jokainen valmistaja osaa muuttaa saman sähkömäärän lämmöksi yhtä tehokkaasti eli tässä ei eroja tule, mutta kuinka sitä lämpöä osataan hallita ja ohjata tehokkaasti auton sisällä ja myös hyötykäyttää "hukkalämpöä" hyväksi niin siinä tulee paljon eroja. Pahimmassa tapauksessa lämpö tuotetaan vastuksilla ja lämmin ilma puhalletaan suoraan ulos. Paremmissa tapauksessa käytetään ilmalämpöpumppua ja esim. akustossa syntynyt hukkalämpö kierrätetään kabiinin lämmitykseen eikä suoraan ulos.

3. Voimansiirron häviöt. Tähän siis kuuluu akku/akkukemia, sähkömoottorit, tehoelektroniikka, kaapelit, kytkennät jne. eli kaikki mikä osallistuu siihen, että auto liikkuu eteenpäin. Jokaisessa vaiheessa tapahtuu häviöitä eli sähkö muuttuu lämmöksi, joka on huono asia ellei hukkalämpöä osata hyötykäyttää mitenkään.

Kun katsotaan kokonaisuutta niin nuo kaikki kolme asiaa pitää olla kunnossa, jos haluaa, että auto on kaikkialla pieniruokainen. Jos taas auto suunnitellaan vain tiettyä käyttöä ajatellen esim. kaupunkiautoksi niin aerodynamiikalla ei ole juurikaan väliä, koska autolla ei ajeta pitkiä matkoja suuria nopeuksia. Tästä hyvänä esimerkkinä on Tripletit, jotka ovat muotoilultaan koppeja, niissä ei ole lämpöpumppua eikä minkäänlaista lämmön älyhallintaa, mutta silti ne ovat äärimmäisen pihejä kulkemaan taajamanopeuksissa.
 
Liittynyt
19.11.2016
Viestejä
2 615
3. Voimansiirron häviöt. Tähän siis kuuluu akku/akkukemia, sähkömoottorit, tehoelektroniikka, kaapelit, kytkennät jne. eli kaikki mikä osallistuu siihen, että auto liikkuu eteenpäin. Jokaisessa vaiheessa tapahtuu häviöitä eli sähkö muuttuu lämmöksi, joka on huono asia ellei hukkalämpöä osata hyötykäyttää mitenkään.
Ja nimenomaan tämä on nyt se joka minua kiinnostaa tällä spekulatiivisella kysymyksellä, unohdit listastasi painon jolla on suurin merkitys kaupunkiajossa, Teslat ovat järjestään selvästi kevyempiä kuin esim. VAGgineet ja tässä varmaan monta selittävää tekijää alkaen ohuista pelleistä ja surkeasta äänieristyksestä minimalistiseen sisustukseeen mutta se on suhteellisen selvä asia.

Mutta kuinka suuri osuus kulutuseroista selittyy ns. voimalinjalla, tätä olen pohtinut. Ehkä tällä saa 5-20% eroa kilpailijoihin, mene ja tiedä.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 041
Jos nopea googlaus pitää paikkaansa, Polestar2 drag coefficient eli ilmanvastuskerroin on 0,278. Tesla Model 3 mainostaa 0,23 kerrointa.

Tuohon pitää toki vain muistaa vielä lisätä otsapinta-ala kertoimeksi. Eli vaikka Model Y:n kerroin onkin sama 0,23, sen ilmanvastus on selvästi isompi kuin Model 3:lla koska otsapinta-ala on isompi.

Kuten todettua, Teslahan ei ilmoita akun kapasiteettia, ainoastaan rangen. Mutta ainakin Tekniikanmaailman kestotestissä ollut SR+ todettiin sisältävän 54kWh akun. Polestar 2:ssa akku on 69kWh std rangessa.
Eli 15kWh ero noissa.
 
Liittynyt
09.11.2018
Viestejä
2 009
Jonkin verran tietty vaikuttaa myös skenaariot, joissa autoa käytetään. Teslalla tuo lämmitys on hyvä, mutta toisaalta se myös aika agressiivisesti preferoi tietyssä olosuhteissa akun ja kabiinin lämmitystä ohi kaiken muun (kuten auton latauksen).

Tämä on sitten joko huono tai hyvä asia riippuen mitä skenaariota autonvalmistaja preferoi.

Energiatehokkuutta tosiaan kannattaa kehittää, mutta käytännön vaikutukset ovat vähän kevyemmät vielä toistaiseksi ja sitä on hyvin monenlaista (ei pelkästään sitä, että ajetaan 100km motaria 120km/h nopeutta).

Osittain siksi, että kulutus kasvaa niin voimakkaasti nopeutta kasvattamalla joten samalla tavalla nopeuden laskeminen parantaa energiatehokkuutta. Sinänsä jos latausopeus on toisaalta kunnossa, niin aerodynamiikan vaikutus pienenee, mutta sitten toisaalta latausnopeus yleensä nousee kun akun kapasiteettikin nousee.

Lyhyellä aikavälillä energiatehokkuuden kohdalla merkitys on myös saatavuuden takia lähinnä teoreettinen.
 

j.l

Liittynyt
19.11.2016
Viestejä
294
Teslahan esimerkiksi pyrkii kaikilla mahdollisilla keinoilla tekemään autoistaan mahdollisimman halpoja valmistaa ja mahdollisimman alhaisen kulutuksen tavoittelu on yksi syy tälle.
Osittain totta, mutta ei ihan näin yksioikoisesti. Teslalla on kuitenkin halvimmassakin mallissa leatherette-penkit, kunnon panoramakatto ja tukku ominaisuuksia, joita saa muiden valmistajien perusmalleihin ruksia useammalla tonnilla. Ja esim. rungossa käytetyt alumiinimateriaalit tuskin vähentävät kustannuksia itsessään, mutta niillä saavutetaan energiatehokkuutta pienemmän massan ansiosta, mikä selkeästi on iso prioriteetti Teslalla. Mutta kyllä se on selkeä, että varsinkin Model 3:ssa mm. hallintalaitteet on haluttu karsia minimiin, sekä nyt tämä tutka & kamera keissi.

1. Aerodynamiikka. Tämä näkyy eniten nimenomaan maantiellä ja motarilla. Tässä on valmistajalla iso mietintä, että halutaanko autosta tehdä saippuapalan muotoinen vai oikeasti kaunis auto. Kummallakin on hyvät ja huonot puolet. Samoin auton fyysinen otsapinta-ala vaikuttaa suuresti, vaikka auto olisikin muuten aerodynaaminen (korkeat ja leveät autot huonompia, kuin matalat sedanit).
Tässä kannattaa muistaa aerodynamiikan lisäksi myös sisätilat, joihin vaikuttaa suoraan se, että kuinka pitkä auton konepelti on. Model 3:ssa varmaan ihmisiä ärsyttää eniten lyhyt ja aerodynaaminen (matala) nokka. Sillä saavutetaan tosin sekä matalampi kulutus että isommat sisätilat. Mersun EQE ja EQS sähkiksistä huomaa, että samaan "saippuapalan" suuntaan sielläkin mennään, jopa enemmänkin kuin Teslalla. Esimerkiksi Porsche Taycan on 20 cm pidempi auto kuin Model 3, mutta todennäköisesti silti sisätiloiltaan vastaava, ellei jopa pienempi (en ole tsekannut tarkkaan). Kiistämättä sen ulkomuoto on hienompi, kuten on myös Model S:llä, mutta tässä on aina käytännöllisyyden tradeoff mukana.
 
Viimeksi muokattu:

j.l

Liittynyt
19.11.2016
Viestejä
294
teslaan ei saa edes varusteena nahkapenkkejä, vain muoviverhoilu vaihtoehtona.
Toki näin on, että eläimestä revittyä nahkaa ei saa edes rahalla, ellei sitten jälkiasenna. Pointti nyt oli verrata kangaspenkkeihin kuitenkin. Eiköhän nämä ei-eläinperäiset materiaalit lisäänny muillakin valmistajilla ja kangas pysynee edelleen siinä hinnat alkaen-vaihtoehdossa. Tämä ei edelleenkään muuta alkuperäistä argumenttia kyllä mihinkään :kahvi:.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
672
Toki näin on, että eläimestä revittyä nahkaa ei saa edes rahalla, ellei sitten jälkiasenna. Pointti nyt oli verrata kangaspenkkeihin kuitenkin. Eiköhän nämä ei-eläinperäiset materiaalit lisäänny muillakin valmistajilla ja kangas pysynee edelleen siinä hinnat alkaen-vaihtoehdossa. Tämä ei edelleenkään muuta alkuperäistä argumenttia kyllä mihinkään :kahvi:.
Muovipenkit saa kyllä muihin merkkeihinkin ja usein ilman lisähintaa. Bemarissakin vain parisataa.
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
588
Teslahan esimerkiksi pyrkii kaikilla mahdollisilla keinoilla tekemään autoistaan mahdollisimman halpoja valmistaa
Kaikki valmistajat pyrkivät tekemään autoistaan mahdollisimman halpoja valmistaa. Riippuu sitten segmentistä miten pitkälle tässä mennään, eli mitä tarkoittaa "mahdollisimman halpa". Argumenttisi on sinänsä vähän hauska, kun Teslasta löytyy yhtä lailla paljon design-ratkaisuja jotka eivät todellakaan ole niitä mahdollisimman halpoja valmistaa. Lasikatto, monivarsituenta etupyörissä, erittäin tehokkaat sähkömoottorit, ja niin edelleen. Ei Tesla mikään Dacia ole.

Kun auto kuluttaa vähemmän niin Tesla voi laittaa autoihinsa pienemmät akut. Tesla haluaa myös piilotella akkujensa kokoa ja vain mainostaa WLTP-rangea, koska muuten asiakas voisi miettiä, että Teslalla saa samaan rahaan paljon pienemmän akun kuin toisella valmistajalla.
Tämä on aivan fiksu veto. Akkujen koon mainostaminen on yhtä hölmöä kuin pölynimureissa ottotehon mainostaminen. Kummallakaan ei ole mitään tekemistä tuotteen todellisen suorituskyvyn kanssa, vaan pikemminkin päinvastoin. Nyt asiakas voi sen sijaan miettiä, että Teslalla saa samaan rahaan auton, joka kulkee pienemmällä energiankulutuksella ja pidemälle per lataus.

Samasta syystä Teslan kabiinissa pyritään minimalistiseen ulkonäköön eli osalukumäärää vähennetään ja näin lasketaan valmistuskustannuksia.
Tämä minimalismi on myös selvä Teslan design-filosofinen valinta kautta linjan. Ovatko Model S:n ovenkahvat mielestäsi tapa laskea valmistuskustannuksia? Kaikesta huokuu, että suunnittelu on aloitettu puhtaalta pöydältä miettien miten asia voidaan tehdä fiksuimmin ja yksinkertaisimmin, ei "mitä vanhaa voimme hyödyntää ja siten välttyä suunnittelulta". Voin omalla kohdallani sanoa, etten todellakaan enää kaipaa erillistä fyysistä katkaisijaa peilien säätöön, auton käynnistyspainiketta tai montaa muutakaan asiaa, jotka Tesla on poistanut tai siirtänyt kosketusnäyttöön perinteisiin autoihin verrattuna. Pyyhkijäviiksi olisi tarpeen, mutta sekin vain koska Teslan automatiikka ei toimi riittävän hyvin.

Tuo saattaa näyttää siltä, että noita sisutan karsimisia ja kulutuksen laskemista tehdään asiakkaiden eduksi, mutta todellisuus on vain, että ne tehdään Teslan omaa etua hakien. Jossain kohtaan tuollainen ajattelumalli kääntyy itseään vastaan, kun säästötoimenpiteet alkavat liikaa huonontamaan itse tuotetta.
Yrityksen tehtävä on tietysti tuottaa voittoa. Teslan tapauksessa tärkeää on myös tuotannon skaalautuvuus, joka varmasti ohjaa monia ratkaisuja. Näistä ei kuitenkaan voi vetää yhtäsuuruusmerkkiä huonouteen. Vaikka Tesla on tehnyt joitain kyseenalaisiakin säästötoimia sanoisin kuitenkin, että kokonasuutena kyseessä lienee maailman nopeimmin muuttuviin asiakasvaatimuksiin vastaava yritys tällä hetkellä. Yksi asiakasvaatimus on kyky toimittaa ja siksi joitain karsintoja on tehty kustannussäästön ohella. Tuotteita muutenkin kehitetään eteenpäin tahdilla, joka on aivan ennenkuulumatonta legacy-autonvalmistajien kohdalla. Osa näistä kehityksistä tulee lisäksi jo toimitettuihin autoihin. Omakin autoni (Model 3) on saanut 9 kuukauden aikana lukuisia uusia ominaisuuksia ohjelmistopäivitysten kautta. Kuinka monesta muusta autosta voi tänä päivänä sanoa samaa, saati sitten 5 vuotta sitten?
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
2 660
Osa näistä kehityksistä tulee lisäksi jo toimitettuihin autoihin. Omakin autoni (Model 3) on saanut 9 kuukauden aikana lukuisia uusia ominaisuuksia ohjelmistopäivitysten kautta. Kuinka monesta muusta autosta voi tänä päivänä sanoa samaa, saati sitten 5 vuotta sitten?
Niiden päivityksien myötä myös välillä tulee autoon huononnuksia eli aina ei lopputuote parane. Esimerkkinä taisi olla ne rangen pienentäminen akun kestävyyden parantamiseksi. Nämä tapahtuu taustalla käyttäjän näistä tietämättä, mitä itse pidän todella arveluttavana tapana toimia.

Itse mieluummin otan käyttööni suoraan tehtaalta täysin toimivan auton kuin otan sen käyttööni puolivalmiina ja saan siihen sitten päivityksiä seuraavat vuodet tipotellen. Ihan esimerkkinä vaikka pitkään luvatut ID perheen softapäivitykset ja Teslan itse ajavat autot.
 
Liittynyt
19.11.2016
Viestejä
2 615
Kaikesta huokuu, että suunnittelu on aloitettu puhtaalta pöydältä miettien miten asia voidaan tehdä fiksuimmin ja yksinkertaisimmin, ei "mitä vanhaa voimme hyödyntää ja siten välttyä suunnittelulta".
Teslan ovenkahvat on loistava esimerkki siitä miten tosiaan aloitettiin puhtaalta pöydältä mutta unohdettiin kaikki vanhat viisaudet ja luotiin surkea uusi ratkaisu ongelmaan jota ei koskaan ollutkaan.

Ymmärrän mitä tarkoitat mutta Teslan ovenkahvat on esimerkki siitä että ihan kaikkea ei kannata yrittää keksiä uudelleen.
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
588
Itse mieluummin otan käyttööni suoraan tehtaalta täysin toimivan auton kuin otan sen käyttööni puolivalmiina ja saan siihen sitten päivityksiä seuraavat vuodet tipotellen. Ihan esimerkkinä vaikka pitkään luvatut ID perheen softapäivitykset ja Teslan itse ajavat autot.
Niin minäkin ottaisin, mutta ymmärtänet ettei tuo ole realistinen toive. Asiakasvaatimukset muuttuvat ajan kanssa ja "kerralla valmis" on auttamatta vanhentunut muutaman vuoden kuluessa. Kyllä itseäni ärsytti edellisen 2015 vuosimallin autoni kanssa, kun käyttöliittymä oli peräisin auton korimallin alkuajoilta noin vuodelta 2010. Uudehko auto tuntui käyttöliittymältään aivan vanhentuneelta, vaikka sillä oli ikää vasta muutama vuosi. Muutamiin bugeihin ohi turha toivoa mitään korjauksia.

Keskeneräiset ID-softat sikseen, kyllä itse arvostan päivitysten myötä tulevia uusia ominaisuuksia. Jos sinä mieluummin ostat ne saadaksesi uuden auton, niin eipä se ole minulta pois.

Ihaillaan vaikka tätä vuoden 2014 Tesla Model S:n käyttöliittymää. Nämäkin autot ovat pysyneet kummasti ikäistään tuoreemman näköisenä kun Tesla on ajanut käyttöliittymäpäivityksiä näihin (lähes) yhtä lailla kuin uusiinkin yksilöihin.

1664453058592.png
 
Liittynyt
28.11.2017
Viestejä
3 817
Teslan ovenkahvat on loistava esimerkki siitä miten tosiaan aloitettiin puhtaalta pöydältä mutta unohdettiin kaikki vanhat viisaudet ja luotiin surkea uusi ratkaisu ongelmaan jota ei koskaan ollutkaan.

Ymmärrän mitä tarkoitat mutta Teslan ovenkahvat on esimerkki siitä että ihan kaikkea ei kannata yrittää keksiä uudelleen.
Niillä ovenkahvoilla pyrittiin minimoimaan ilmanvastusta, eli ei kyllä se ongelma oli tosiasiallisesti olemassa ja tuo oli silloinen ratkaisu. M3 ja MY kahvat ovat mekaaniset ja toimivat oikein hyvin.
 
Liittynyt
28.11.2017
Viestejä
3 817
Esimerkkinä taisi olla ne rangen pienentäminen akun kestävyyden parantamiseksi. Nämä tapahtuu taustalla käyttäjän näistä tietämättä, mitä itse pidän todella arveluttavana tapana toimia.
Samalla tavalla se merkkihuolto päivittää autoasi, etkä tiedä mitä sille tehdään. Volkswagen AG teki mm. muutoksia, jotka lisäsivät ajoneuvon kulutusta tuntuvasti omistajilta kysymättä, kun päästöhuijaussoftan korjausta laitettiin sisään.

Itse mieluummin otan käyttööni suoraan tehtaalta täysin toimivan auton kuin otan sen käyttööni puolivalmiina ja saan siihen sitten päivityksiä seuraavat vuodet tipotellen.
Tuleeko mieleen esimerkkejä?
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
610
En uskonut koskaan näkeväni tätä, mutta niin vaan tuli vastaan, että joku oikein kehuu, että autossa on keinonahkat vakiona. Paskempaa pintaa jakkaralle saa hakea, yllätys yllätys, myös rättijakkara menee tuon keinonahkan edelle.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 153
Niillä ovenkahvoilla pyrittiin minimoimaan ilmanvastusta, eli ei kyllä se ongelma oli tosiasiallisesti olemassa ja tuo oli silloinen ratkaisu.
No nyt sinä joudut todistamaan, että juuri kahvojen tuottama tuottama ilmanvastus on tosiasiallisesti ongelma.
 
Liittynyt
28.11.2017
Viestejä
3 817
Esimerkkinä pihassa seisova Mii.
Mii sisältää varmaan todella vähän tai ei ollenkaan mitään päivitettävää, siinä mielessä ok vaihtoehto. Siinä mielessä vähän huono esimerkki sillä siinä ei tosiaan ole mitään mitä päivittää tai kehittää. Tekniikkakin on ilmeisesti 10 vuotta vanhaa.
 
Liittynyt
28.11.2017
Viestejä
3 817
No nyt sinä joudut todistamaan, että juuri kahvojen tuottama tuottama ilmanvastus on tosiasiallisesti ongelma.
Tottakai se on ongelma jos pyritään mahdollisimman pieneen ilmanvastukseen. Meinaatko, että kahvat on useammassa sähköautomallissa piilotettu koriin vain ulkonäkösyistä?
 
Liittynyt
19.11.2016
Viestejä
2 615
Niillä ovenkahvoilla pyrittiin minimoimaan ilmanvastusta, eli ei kyllä se ongelma oli tosiasiallisesti olemassa ja tuo oli silloinen ratkaisu. M3 ja MY kahvat ovat mekaaniset ja toimivat oikein hyvin.
Joo ilmanvastuksen minimointi on selvää mutta ei tuo Teslan ratkaisu 3/Y:ssäkään mikään täydellinen ole. Model S sitten ihan oma lukunsa.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 153
Tottakai se on ongelma jos pyritään mahdollisimman pieneen ilmanvastukseen. Meinaatko, että kahvat on useammassa sähköautomallissa piilotettu koriin vain ulkonäkösyistä?
Väitän, että Teslan kohdalla kyse oli puhtaasta desing-elementist, haluttiin wow efektiä. Toiseksi monimutkainen mekaniikka moottoreineen tuo lisää painoa ja tuo lisää rikkimeneviä komponentteja. Kolmanneksi, jos oikeasti ilmanvastuksesta se on kiinni, niin olis paukut kannattanu siirtää vaikka peileihin joilla voisi olla jopa jotain merkitystä tai vaikka vanteisiin.
 

j.l

Liittynyt
19.11.2016
Viestejä
294
En uskonut koskaan näkeväni tätä, mutta niin vaan tuli vastaan, että joku oikein kehuu, että autossa on keinonahkat vakiona. Paskempaa pintaa jakkaralle saa hakea, yllätys yllätys, myös rättijakkara menee tuon keinonahkan edelle.
Totesin vain ja ainoastaan, että ko. materiaali on yleensä lisämaksullista, ja että kulimallit myydään yleensä kangaspenkeillä. Oma mielipide Model 3:n penkkeihin on aika neutraali. Ne eivät ärsytä eikä toisaalta huikaise erityisemmin. 20+ tkm niissä on istuttu ja materiaali on edelleen aikalailla virheetön eikä ole mitään vekkejä tai venymiä. Ilmastointi ja säädettävä ristiselän sekä reiden tuki olisi mukava saada optiona, mutta omalla kohdalla penkki on mukava istua pidemmilläkin reissuilla. Ja jos rättijakkarat miellyttää enemmän, niin ei muuta kun thanks for the info, Chief :)
 
Liittynyt
28.11.2017
Viestejä
3 817
En uskonut koskaan näkeväni tätä, mutta niin vaan tuli vastaan, että joku oikein kehuu, että autossa on keinonahkat vakiona. Paskempaa pintaa jakkaralle saa hakea, yllätys yllätys, myös rättijakkara menee tuon keinonahkan edelle.
Ei oikeita eläimen nahasta tehtyjä nahkapenkkejä ole uusissa autoissa enää tulevaisuudessa käytössä. Olen omistanut molempia ja en ole huomannut moitittavaa Teslan vegan leather istuimissa.

 

Pyrres

Apina koulutuksessa
Liittynyt
18.07.2017
Viestejä
3 579
Ei oikeita eläimen nahasta tehtyjä nahkapenkkejä ole uusissa autoissa enää tulevaisuudessa käytössä. Olen omistanut molempia ja en ole huomannut moitittavaa Teslan vegan leather istuimissa.

Ovathan ne mukavat KUNNES "nahan" pinta alkaa irrota sen "rungosta". Itsellä meni alle 20tkm ajettuna Model 3:n niskatuki vaihtoon koska alkoi kuplimaan. Saman tyyppisiä ongelmia ollut jokaisen tuotteen kanssa missä on tuota vegaaninahkaa ollut ja esim huonekalumyyjillä myös ei niin mukavia kokemuksia vegaaninahasta.
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
5 919
Mulla on ne Teslan penkit aika kirkkaat kun se ”nahka” kuluu ja reunat menneet lyttyyn. Meni aika nopeasti. Näkyi jo alle 20tkm kohdalla liiankin hyvin.
 
Liittynyt
30.10.2016
Viestejä
1 973
Nuo muovipenkit on mersuja myöten pyllystä. Harmi et muovi jakkarat on jotenkin nykyään kova sana aidon nahan sijaan.
 

Awelonian

Residentti maahanmuuttaja
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
2 699
Teslan penkit näyttää 50tkm ajettuina samalta kuin tuontibemari, jossa "80tkm mittarissa". Oma M3 näytti penkeiltään niin hemmetin rivolta vuoden jälkeen, vaikka niitä pieteetillä hoidinkin. Ihan turhaa lässytt et se muovipinta on mukamas hyvää. Ei se ole. Teslalasit pois silmiltä nyt.
 
Liittynyt
30.10.2016
Viestejä
1 973
Mulla 164 tuhatta lasissa 2018 ässässä ja penkit yhä siistit, vaikka ovatkin ”muovia” , tosin mustat. Valkea lie arka väri ja sitä en ehkä ottais.
 
Liittynyt
19.11.2016
Viestejä
2 615
Valkoiset aidot nahkatkin menee karsean näköiseksi aika nopeasti.

Mutta joo, jotenkin lehmän nahkan käyttäminen ei ole kovin moraalitonta niin kauan kuin syödään lihaa ja juodaan maitoa.
 
Liittynyt
19.01.2020
Viestejä
674
Mutta joo, jotenkin lehmän nahkan käyttäminen ei ole kovin moraalitonta niin kauan kuin syödään lihaa ja juodaan maitoa.
Samaa ihmetellyt, miten keinonahka on parempi vaihtoehto kun vastaavasti karjasta alkaa jäämään osia käyttämättä. Menee se sitten koiran ruuan sekaan mutta ei kai sille ole kysyntää koko maailman mittakaavassa?
 
  • Tykkää
Reactions: dmn

JKAVS

Tukijäsen
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
974
Lähi-ABC (automaatti Prisman pihassa) sai keväällä uudet kyltit, joissa on pistokkeen kuva. Oletin sen tarkoittavan latauspaikkoja, mutta niitä ei ainakaan vielä ole ilmestynyt. Onko heillä yleensäkin ollut tapana laittaa kyltit ensin ja laturit kun ehtii vai tarkoittaako töpselin kuva jotain muuta kuin latausta?
 
Liittynyt
13.09.2017
Viestejä
59
Lähi-ABC (automaatti Prisman pihassa) sai keväällä uudet kyltit, joissa on pistokkeen kuva. Oletin sen tarkoittavan latauspaikkoja, mutta niitä ei ainakaan vielä ole ilmestynyt. Onko heillä yleensäkin ollut tapana laittaa kyltit ensin ja laturit kun ehtii vai tarkoittaako töpselin kuva jotain muuta kuin latausta?

Markkinointi on ollut monessa paikassa latureita nopeampi. Katso latauskartta.fi, josta näkee toiminnassa olevat laturit.
 
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
619
Kun penkeistä puhetta, niin Polestar 2 kangaspenkit ovat niin "nihkeät", että liimaa persuksen heti kiinni. Itse tottunut Volvon nahkaan, joka sallii "jalat ulkona koputuksen" ja kääntymisen penkissä polkimille.
Nyt tätä tyyliä ei voi käyttää, vaan Polestarissa on mentävä oikea jalka polkimille heti suoraan, persus penkiin ja vasen jalka perässä.
Muutenhan noi Polestarin penkit ovat pirun hyvät ja nappaa ajaessakin kiinni, että ajoasento pysyy ryhdikkäänä koko ajan.
 

Pyrres

Apina koulutuksessa
Liittynyt
18.07.2017
Viestejä
3 579
Mulla 164 tuhatta lasissa 2018 ässässä ja penkit yhä siistit, vaikka ovatkin ”muovia” , tosin mustat. Valkea lie arka väri ja sitä en ehkä ottais.
Vaan olikos tuon ikäisessä S:ssä vielä aidot nahat. Vaihtuivat aidoista tuohon vegaanipaskaan jossain välissä.
 

Pyrres

Apina koulutuksessa
Liittynyt
18.07.2017
Viestejä
3 579
Tässä on muovit , just 5/2018 tehty niin tähän jo sai optiona :/
Ihme että olet saanut pysymään kunnossa, tai ovat ehkä käyttäneet jotain mahdollisesti eri materiaalia alussa jos optio. Itsellä tosiaan kupli tuo niskatuki ja penkissä alkoi näkyä hyvin selkeää kulumaa mitä ei saisi käytännössä olla alle 25tkm ajetussa autossa juuri yhtään.
 
Liittynyt
29.10.2016
Viestejä
6 601
Ihme että olet saanut pysymään kunnossa, tai ovat ehkä käyttäneet jotain mahdollisesti eri materiaalia alussa jos optio. Itsellä tosiaan kupli tuo niskatuki ja penkissä alkoi näkyä hyvin selkeää kulumaa mitä ei saisi käytännössä olla alle 25tkm ajetussa autossa juuri yhtään.
Tuosta niskatuesta olen lukenut että jos käyttää hiusgeeliä usein niin se aiheuttaisi tuon kuplimisen.
 

Pyrres

Apina koulutuksessa
Liittynyt
18.07.2017
Viestejä
3 579
Tuosta niskatuesta olen lukenut että jos käyttää hiusgeeliä usein niin se aiheuttaisi tuon kuplimisen.
Ei tuohon aikaan ollut itsellä käytössä mutta ei tuon pitäisi olla selitys. Iso osa ihmisistä käyttää hiustuotteita, joten käytännössä Teslan mukaan he eivät voi ajaa Tesloilla. Vaihtoivat itselle tuon niskatuen "good will" keikkana.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
185 229
Viestejä
3 377 428
Jäsenet
60 492
Uusin jäsen
Roxul

Hinta.fi

Ylös Bottom