Yleistä keskustelua sähköautoista

Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 132
Polestar 2 etuvedon kulutus on ihan ok. Kesällä pääsee WLTP:n mukaiseen rangeen ja talvella jää vajaaksi siinä missä muillakin.
No niin no. Parhailla kulutusero kesä/talvi on vain hitusen yli 10%, Polestarilla yli 20% vetotavasta riippumatta.
Mitä nyt arvosteluita ja testejä on katsonut, niin kyllä Polestar 2:n kulutus omassa luokassaan on aika korkea.

 

ykii

Lizard of Oz
Liittynyt
16.07.2017
Viestejä
563
Meganessa on aika hämmentävä latauskäyrä tosiaan. Hmm. Millainenhan tuo on Ariyassa sitten, kun on samaa tekniikkaa autoissa?
Samaa tekniikkaa tosiaan pitäisi olla. Haastelin myyjiä molemmista malleista ja Meganeen olisi kuulemma tulossa päivitys joka parantaa DC-latausta. Tiedä sitten.
 
Liittynyt
23.11.2018
Viestejä
381
No niin no. Parhailla kulutusero kesä/talvi on vain hitusen yli 10%, Polestarilla yli 20% vetotavasta riippumatta.
Mitä nyt arvosteluita ja testejä on katsonut, niin kyllä Polestar 2:n kulutus omassa luokassaan on aika korkea.

Toi kulutus on lopulta aika se ja sama mitä se on. Ellei tule siis säännöllisesti vaikkapa työn puolesta näitä 300-500km päiväajoja. Polestarista etuveto long range versiota tuskin kukaan järkevä tilaa, koska siinä ei ole mitään järkeä 6k€ maksaa 50-100km lisärangesta kun muutenkin koko range on yliarvostettua.
 
Liittynyt
28.11.2017
Viestejä
4 277
Polestar 2 etuvedon kulutus on ihan ok. Kesällä pääsee WLTP:n mukaiseen rangeen ja talvella jää vajaaksi siinä missä muillakin.
Ihan ok, eli luokkansa kovin? Osa merkeistä muuten ylittää WLTP:n tuntuvasti.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
28.11.2017
Viestejä
4 277
Toi kulutus on lopulta aika se ja sama mitä se on.
No johan on aikoihin eletty jos on yhdentekevää paljonko ajoneuvon kulutus on. Nykyisillä sähkön hinnoilla kulutuserot alkavat tuntumaan ja tosielämän range nimenomaan on monelle se numero yksi valintaperuste. Isompi kulutus tarkoittaa tiheämpää lataamista, pienempää rangea, enemmän kuluja ja useammin vierailuja kalliilla latureilla, kun määränpäähän ei yllä.
 
Liittynyt
23.11.2018
Viestejä
381
No johan on aikoihin eletty jos on yhdentekevää paljonko ajoneuvon kulutus on. Nykyisillä sähkön hinnoilla kulutuserot alkavat tuntumaan ja tosielämän range nimenomaan on monelle se numero yksi valintaperuste. Isompi kulutus tarkoittaa tiheämpää lataamista, pienempää rangea, enemmän kuluja ja useammin vierailuja kalliilla latureilla, kun määränpäähän ei yllä.
Se on monelle iso valintakriteeri, mutta täysin turha mielestäni. Jos otetaan esimerkkinä vaikkapa 70kwh tunnin nettoakku ja 18kwh/100km kulutus = 390km, tai 22kwh/100km = 320km.
Aika harva tarvitsee (lue: jaksaa istua autossa) yli 350km toimintamatkaa edes nykyisillä bensa tai diesel autoilla.

Tietty ainakin vannoutuneet polttisautoilijat uskoo ja luulee, että joskus lähivuosina nämä sähköautojen ranget kasvaisivat merkittävästi kun tekniikka kehittyy jne, mutta tuskin näin tulee tapahtumaan, eikä valmistajat ainakaan akuston kokoja kasvattamalla halua sitä tehdäkään. Koska se on turhaa.
 
Liittynyt
11.12.2016
Viestejä
439
No johan on aikoihin eletty jos on yhdentekevää paljonko ajoneuvon kulutus on. Nykyisillä sähkön hinnoilla kulutuserot alkavat tuntumaan ja tosielämän range nimenomaan on monelle se numero yksi valintaperuste. Isompi kulutus tarkoittaa tiheämpää lataamista, pienempää rangea, enemmän kuluja ja useammin vierailuja kalliilla latureilla, kun määränpäähän ei yllä.
Ajattelen samalla tavalla. En ostaisi seuraavaa sähköautoani ajatuksella, että ei ole väliä paljonko auto kuluttaa tai mikä sen tosielämän range on. Kyllä minulle range on edelleen sähköauton ykköskriteeri vaikka en edes aja pitkiä matkoja. Se on minulle tärkeää, että ei tarvitse olla koko ajan miettimässä pitääkö mennä laturille, kun ei ole mahdollisuutta ladata kotona. Ajattelen myös, että seuraavan auton pitäisi olla pihimpi (maantienopeuksissa myös talvella) ja muutenkin ominaisuuksiensa puolesta modernimpi kuin nykyinen (eli toimivat OTA-päivitykset ainakin). Tämä sitten joskus, kun vaihdan autoa, joka ei ole vielä ajankohtaista ainakaan seuraavan vuoden aikana.
 
Liittynyt
11.12.2016
Viestejä
439
Samaa tekniikkaa tosiaan pitäisi olla. Haastelin myyjiä molemmista malleista ja Meganeen olisi kuulemma tulossa päivitys joka parantaa DC-latausta. Tiedä sitten.
Näytti muuten ainakin toistaiseksi yllättävän bugiselta tuo Meganen Android Automotive järjestelmä (ainakin suomalaisella youtube videolla). Vaatinee siis vielä muutaman päivityskierroksen, että saadaan homma toimimaan kunnolla.
 
Liittynyt
28.11.2017
Viestejä
4 277
Se on monelle iso valintakriteeri, mutta täysin turha mielestäni. Jos otetaan esimerkkinä vaikkapa 70kwh tunnin nettoakku ja 18kwh/100km kulutus = 390km, tai 22kwh/100km = 320km.
Aika harva tarvitsee (lue: jaksaa istua autossa) yli 350km toimintamatkaa edes nykyisillä bensa tai diesel autoilla.

Tietty ainakin vannoutuneet polttisautoilijat uskoo ja luulee, että joskus lähivuosina nämä sähköautojen ranget kasvaisivat merkittävästi kun tekniikka kehittyy jne, mutta tuskin näin tulee tapahtumaan, eikä valmistajat ainakaan akuston kokoja kasvattamalla halua sitä tehdäkään. Koska se on turhaa.
Miksi se varaus pitäisi kerralla käyttää? Yleensä tuo varaus kuluu päivän mittaan, ensin töihin ja sitten harrastuksiin ym. Kyllä tuota 79kWh akulla olevaa Teslaakin saa arkiajossa ladata aivan tarpeeksi, eli käytännössä joka päivä. En ottaisi enää ajoneuvoa paljon pienemmällä akulla tai varsinkaan isommalla kulutuksella. Toki jos auto on koristeena pihalla, niin silloin akun kapasiteetilla tai kulutuksella ei ole niin väliä. Tähän käyttöön ei tosin kannata sähköautoa hankkia.
 
Liittynyt
06.11.2018
Viestejä
1 627
Ei kai kukaan tien päällä lataa täyteen, tai käytä aivan tyhjäksi. Isompi akku antaa joustavuutta sekä siihen matkustamiseen ja lataukseen, että sitten erikoisempiin tilanteisiin (vikalta nopealta laturilta 180km mökille jossa ei ole sähköä).

Mutta jokainen voi varmaan itse miettiä kuinka tärkeää on tommosiin varautua. Tuon mökki-säädön takia ite tilasin auton jossa reilu 500km wltp range, vaikea kuvitella autoa jolla ei voisi mennä mökille.
 
Liittynyt
23.11.2018
Viestejä
381
Ajattelen samalla tavalla. En ostaisi seuraavaa sähköautoani ajatuksella, että ei ole väliä paljonko auto kuluttaa tai mikä sen tosielämän range on. Kyllä minulle range on edelleen sähköauton ykköskriteeri vaikka en edes aja pitkiä matkoja. Se on minulle tärkeää, että ei tarvitse olla koko ajan miettimässä pitääkö mennä laturille, kun ei ole mahdollisuutta ladata kotona. Ajattelen myös, että seuraavan auton pitäisi olla pihimpi (maantienopeuksissa myös talvella) ja muutenkin ominaisuuksiensa puolesta modernimpi kuin nykyinen (eli toimivat OTA-päivitykset ainakin). Tämä sitten joskus, kun vaihdan autoa, joka ei ole vielä ajankohtaista ainakaan seuraavan vuoden aikana.
No tietysti jos ei kotilatausta ole niin asia on hieman erilainen. Kotilatauksen omaavalle sähköautoilijalle sillä kulutuksella ja rangella ei ole niin isoa merkitystä. Suurimalla osalla autoilijoista se päivittäinen ajoprofiili on kuitenkin sellainen, että se akku sen kestää ja pidemmillä reissuilla sitten muiden taukojen yhteydessä ”tankataan” lisää virtaa akkuihin.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 132
Toi kulutus on lopulta aika se ja sama mitä se on. Ellei tule siis säännöllisesti vaikkapa työn puolesta näitä 300-500km päiväajoja. Polestarista etuveto long range versiota tuskin kukaan järkevä tilaa, koska siinä ei ole mitään järkeä 6k€ maksaa 50-100km lisärangesta kun muutenkin koko range on yliarvostettua.
No ei se kyllä ole ihan se ja sama, vaan pienestä kulutuksesta saa aina etua.

Model 3 taitaa mennä parhaimmillaan lähemmäs 15kWh/100km, kun mainittu Prolestar 2 vie käytännössä sen 20. Tuossa on yli 30% ero.
Pieni kulutus on sähköautoilussa avain kaikkeen. Silloin saadaan sama ajosuorite pienemmällä akulla, joka on taas kevyempi ja halvempi kuin iso akku.

Tietysti auto kannattaa valita ajoprofiilin mukaan ja fakta on toki se, että ajosuorite suomalaisilla keskimäärin on yllättävän pieni. Eihän taloakaan osteta niitä kerran vuodessa järjestettäviä juhlia varten vaan sitä normaali arkea.
 
Liittynyt
26.06.2017
Viestejä
73
Polestar 2 standard range kulutti kesän suomalaisessa kulutustestissä keskimäärin 17,8 kWh/100km. Kaikkien testattujen autojen keskiarvo oli 18.2 kWh/100km.
Polestari meni tuossa vähemmällä kuin Kia EV6 ja Hyundai Ioniq5 tai Enyaq. Eikö se kulutus ole silloin ok, vaikka Model 3 olisi pihimpi.
 
Liittynyt
11.12.2016
Viestejä
439
Polestar 2 standard range kulutti kesän suomalaisessa kulutustestissä keskimäärin 17,8 kWh/100km. Kaikkien testattujen autojen keskiarvo oli 18.2 kWh/100km.
Polestari meni tuossa vähemmällä kuin Kia EV6 ja Hyundai Ioniq5 tai Enyaq. Eikö se kulutus ole silloin ok, vaikka Model 3 olisi pihimpi.
Tuohan oli hauska testi!

Minunkin e-208 menee pienellä aina tuonne 80 km/h asti. 100 km/h vauhdissa alkaa kulutus nousemaan yli 20:n. Ei ole nyt tarkkoja tilastoja minulla 100 km/h nopeuksista, kunhan olen hetkellistä kulutusta joskus seuraillut mittarista. Lähinnä taajamapyörittelyä tai max. 80 km/h maantieajoa tullut minulla. Viimeisen 1000 km:n keskikulutus ajotietokoneen mukaan näkyi olevan 15,8 kWh. Mutta todettakoon siis, että en aja juuri ollenkaan 100 km/h alueella lyhyitä pätkiä lukuunottamatta. Kulutus muuttuisi kuitenkin reilusti ylöspäin, jos ajaisin paljon 100 km/h alueella. Talvikulutus varmasti pompsahtaa vielä ylöspäin, siitä ei ole minulla vielä kokemusta.

edit. Testin motarikulutukset oli

Tesla Model 3 SR+ oli 17,6 kWh
Polestar 2 karvalakkiversio 22,1 kW/h
Peugeot e-2008 22,5 kWh, tosin automalli oli e-2008 eli isompi auto kuin minun e-208.

Testin 80 km/h kulutukset oli

Tesla Model 3 SR+ 12,5 kWh
Polestar 2 karvalakki 14,8 kW/h
e-2008 16,4 kWh
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
1 969
Noissa Harri Salon testit ovat viitteellisiä siinä mielessä, että siellä on jokaisessa autossa eri kuski ajamassa erilaisilla ajotaidoilla. Esim. kesän testissä kahdessa autossa oli käytännössä pihistelyajon ammattilaiset ajamassa (Model S Raven ja Cupra Born), jotka pudottavat huomattavasti kulutuksia normaaliin jantteriin verrattuna.

Mutta on noi tulokset hyvin suuntaa antavia varsinkin silloin kun testissä on useampi kappale samaa autoa.
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
710
Ehkä tuota Polestaria mollataan vähän liikaakin. Jos matkantekokykyä ajattelee, niin se muodostuu kulutuksen, akun koon ja lataustehon funktiona. Polestarissa on hyvä akun koko, mutta korkeahko kulutus ja melko perustasoa oleva pikalataus tekevät siitä jonkin verran huonomman matkantekovälineen (nopeuden näkökulmasta) kuin esimerkiksi Tesla Model 3. Hyundai Ioniq 5 tai Kia EV6 ovat hieman Polestaria parempia matkantekovälineitä, sillä latausteho on parempi. Isompi kulutus tietysti nostaa hieman käyttökustannuksia, mutta mistään make-or-break tason erosta ei ole kyse.

Kuten tässä ketjussa monesti puhuttu, niin riippuu sitten omasta ajoprofiilista kuinka paljon se "huonompi matkantekokyky" merkitsee. Yleensä ero tarkoittaa käytännössä esimerkiksi yhtä ylimääräistä tai ainoastaan hieman pidempää lataustaukoa ja vasta lapinreissulla ero alkaa tosissaan näkyä kellosta katsottuna. Jos vaihtaisin Teslasta Polestariin, uskoisin tämän ärsyttävän kun olisi vanhat kokemukset mihin verrata. Jos Polestar olisi ensimmäinen sähköautoni, niin tuskin sitä parempaa matkantekokykyä osaisi samalla tavalla kaivata.
 
Liittynyt
28.11.2017
Viestejä
4 277
Jos oma suosikki ei pärjää?
Ensinnäkin tuolla oli ainakin yksi auto peräkärryn kanssa, joten tuo kaikkien autojen keskimääräinen kulutus ei ole millään tavalla vertailukelpoinen.

Koko testin ajan jonossa ajelu ei myöskään vastaa tavanomaisia olosuhteita.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 227
Ensinnäkin tuolla oli ainakin yksi auto peräkärryn kanssa, joten tuo kaikkien autojen keskimääräinen kulutus ei ole millään tavalla vertailukelpoinen.
Tuotaniin sielähän oli sama auto ilman kärryäkin, joten pointti tuossa oli se kärryn vaikutus rangeen.
 
Liittynyt
26.06.2017
Viestejä
73
Ensinnäkin tuolla oli ainakin yksi auto peräkärryn kanssa, joten tuo kaikkien autojen keskimääräinen kulutus ei ole millään tavalla vertailukelpoinen.
Keskimääräinen kulutus ei ole millään tavalla vertailukelpoinen jos yhdessä 57 testiautosta on peräkärry perässä? Olen pahoillani, ettei vertailu tukenut narratiiviasi, mutta mietihän vielä.

Kuten aiemmin kirjoitettiin niin enemmän tuohon vertailukulutukseen vaikuttaa tosiaan se kuski, joka on autolla päästellyt.
 
Liittynyt
28.11.2017
Viestejä
4 277
Keskimääräinen kulutus ei ole millään tavalla vertailukelpoinen jos yhdessä 57 testiautosta on peräkärry perässä? Olen pahoillani, ettei vertailu tukenut narratiiviasi, mutta mietihän vielä.

Kuten aiemmin kirjoitettiin niin enemmän tuohon vertailukulutukseen vaikuttaa tosiaan se kuski, joka on autolla päästellyt.
Ilmanvastus on yksi suurimmista sähköauton kulutusta lisäävistä tekijöistä vallitsevan lämpötilan lisäksi. Jos koko testi ajettiin jonossa, niin erityisesti ne ajoneuvot jolla omiaan huono ilmanvastuskerroin menestyivät testissä todellisuutta paremmin. Myös jonon ensimmäiset ajoneuvot kuluttivat suhteessa enemmän, kuin perässä tulleet. Millä asetuksilla ajoneuvot oli testissä, tarkistettiinko että osalla ei ollut eco-tila päällä ja osalla sport? Oliko osa säätänyt jäähdytyksen täysille ja osa pyrki pihistelemään. Oliko osalla regenerointi täysillä ja osalla kokonaan pois päältä jne jne.

Ei tälläisellä testillä ole sellaisenaan muuta kuin viihdearvoa ja tuskin testin tekijätkään sillä muuta tavoittelivat.
 
Liittynyt
12.06.2022
Viestejä
115
Kaveri pohtii sähköauton hankintaa työsuhdeautoksi. Tällä hetkellä shortlistattuna ovat seuraavat autot:

- ID.4 FastLane
- ID.5 FastLane
- Enyaq IV 80
- Enyaq IV 80x
- Polestar 2 Standard range single motor
- Polestar 2 Long range single motor
- Tesla Model Y RWD
- Tesla Model 3 SR
- BMW i4 karvalakki

Minkä valitsisit näistä malleista, ja miksi? Toimitusajat pisimmistä lyhyimpään tällä hetkellä ovat VAG, BMW, PS ja Tesla. Kaikki ovat kokoluokaltaan OK. Onko kokemusta näiden vertailusta keskenään?
 
Liittynyt
07.02.2019
Viestejä
354
Olen tullut siihen johtopäätökseen että sähköauton kulutuksella on väliä vain suurissa nopeuksissa. Ei-todellinen esimerkki pyöreillä luvuilla miten kulutus kasvaa
* Auto kulkee 360km 80km/h nopeudella, lataustauko tulee 4h ajon jälkeen.
* Auto kulkee 300kn 100km/h nopeudella, lataustauko tulee 3h ajon jälkeen.
* Auto kulkee 240km 120km/h nopeudella, lataustauko tulee 2h ajon jälkeen!

Tauko 4h välein tuntuu vain hyvältä, tauko 3h välein vähän siinä siinä, mutta tauko 2h välein on jo liian usein...
 
Liittynyt
23.11.2018
Viestejä
381
Olen tullut siihen johtopäätökseen että sähköauton kulutuksella on väliä vain suurissa nopeuksissa. Ei-todellinen esimerkki pyöreillä luvuilla miten kulutus kasvaa
* Auto kulkee 360km 80km/h nopeudella, lataustauko tulee 4h ajon jälkeen.
* Auto kulkee 300kn 100km/h nopeudella, lataustauko tulee 3h ajon jälkeen.
* Auto kulkee 240km 120km/h nopeudella, lataustauko tulee 2h ajon jälkeen!

Tauko 4h välein tuntuu vain hyvältä, tauko 3h välein vähän siinä siinä, mutta tauko 2h välein on jo liian usein...
Tämähän on taas täysin kiinni käyttäjästä. Omasta mielestäni paras taukojen väli on 45-60min. Yleensä en pidempää matkaa jaksa putkeen istua autossa koska se on niin mukava pyörähtää huoltsikalla hakemassa kahvia tai muuten vain käppäilemässä. Tauot on parasta ajamisessa, vaikka autossa istuminen onkin yksi lempiharrastuksistani.
 
Liittynyt
23.08.2020
Viestejä
530
Tämähän on taas täysin kiinni käyttäjästä. Omasta mielestäni paras taukojen väli on 45-60min. Yleensä en pidempää matkaa jaksa putkeen istua autossa koska se on niin mukava pyörähtää huoltsikalla hakemassa kahvia tai muuten vain käppäilemässä. Tauot on parasta ajamisessa, vaikka autossa istuminen onkin yksi lempiharrastuksistani.
Kyllä. Kuinka moni istuu työpäivän aikana 3-4h ilman taukoa samassa tuolissa? Kyllä siinä on selkä ja jalat kovilla, varsinkin jos on jotain rakenteellista vikaa niinkuin itselläkin. Autoja ollut monenlaisia ja kaikilla on ollut tarve viimeistään 2h ajon jälkeen pitää taukoa. Nuorempana saattoi mennä pitempiä huikosia samalla istumalla, mikään homma ei ole mielekästä ilman taukoja, ei edes paneminen.
Ja vaikka tolla perheen matka-autolla pääsisi 1300km täydellä tankilla niin vähän väliä näyttöön posahtaa kahvikupin kuva äänimerkin kera, eli auto jo kehoittaa taukoa pitämään.
 
Liittynyt
13.05.2020
Viestejä
10
Minkälaisia ratkaisuja tai sopimuksia muut on sopineet vaihtoauton suhteen sähköauton toimituksen venyessä? Itsellä juuri tuli 6kk täyteen EV6 tilauksesta ja alunperin sovittiin myyjän kanssa että mittariin saa kertyä n.20tkm. Myyjä lupasi puhelimessa että saan jatkaa ajelua kunnes uusi auto saapuu, kuitenkin epäilen että jos mittariin on ilmestynyt toinen 20tkm niin luovutushetkellä saattaa olla lupaus unohtunut. Pitänee vielä yrittää saada tuo lupaus kirjallisena ongelmien välttämiseksi. Kuulemma vähintään 4kk myöhästyy toimitus, eli käytännössä ei mitään tietoa milloin saapuu.

Toisena vaihtoehtona saisin vuokrata odotusajaksi heiltä jonkun pienen bensa-auton 300€/kk. En vielä tarkemmin kysellyt millaisella sopimuksella vuokraus olisi omavastuiden yms. suhteen. Tällä tavoin saisin tietysti poistettua riskin vanhan auton rikkoutumisesta ja huolloista. Tuulilasi kerkesi jo mennä vaihtokuntoon, sen myyjä jo lupasi ottaa vastaan sellaisenaan.
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
2 711
Kaveri pohtii sähköauton hankintaa työsuhdeautoksi. Tällä hetkellä shortlistattuna ovat seuraavat autot:

- ID.4 FastLane
- ID.5 FastLane
- Enyaq IV 80
- Enyaq IV 80x
- Polestar 2 Standard range single motor
- Polestar 2 Long range single motor
- Tesla Model Y RWD
- Tesla Model 3 SR
- BMW i4 karvalakki

Minkä valitsisit näistä malleista, ja miksi? Toimitusajat pisimmistä lyhyimpään tällä hetkellä ovat VAG, BMW, PS ja Tesla. Kaikki ovat kokoluokaltaan OK. Onko kokemusta näiden vertailusta keskenään?
ID-perheen softat ja hipaisupainikkeet ovat täyttä sontaa. Noiden kanssa voi elää, mutta ärsyttävät joka päivä ajossa. Mieluummin siis VAG perheestä Enyaq. Polestarin long rangessa ei ole mitään järkeä verrattuna standard rangeen. Tesla, etenkin Y, on jo melko kallis auto. Kolmosen laatu parantunut ilmeisen paljon viime vuosina, mutta edelleenkin siellä on mahdollista, etteivät kestä suuria kilsoja ilman lisääntyneitä nitinöitä ja natinoita. Teslat kuitenkin kulutuksen osalta sähköautojen parhaimmistoa. BMW monien mielestä hyvä auto kaikin puolin. Karvalakkina varmaan todellakin aika karvalakki.

Onko joku syy, ettei korealaiset ja japskit mukana? Esim. Ioniq 5 on edelleen hyvin varusteltu auto karvalakkina ja tekniikka osaltaan autojen kärkeä. Myös Nissasin Ariya voi olla varsin hyvä peli.

Itse valitsisin omien tarpeiden mukaisesti listalta todennäköisesti Enyaqin ja listan ulkopuolelta Ioniq 5:n (joka onkin jo tilattu).
 
Liittynyt
11.12.2016
Viestejä
439
Minkälaisia ratkaisuja tai sopimuksia muut on sopineet vaihtoauton suhteen sähköauton toimituksen venyessä? Itsellä juuri tuli 6kk täyteen EV6 tilauksesta ja alunperin sovittiin myyjän kanssa että mittariin saa kertyä n.20tkm. Myyjä lupasi puhelimessa että saan jatkaa ajelua kunnes uusi auto saapuu, kuitenkin epäilen että jos mittariin on ilmestynyt toinen 20tkm niin luovutushetkellä saattaa olla lupaus unohtunut. Pitänee vielä yrittää saada tuo lupaus kirjallisena ongelmien välttämiseksi. Kuulemma vähintään 4kk myöhästyy toimitus, eli käytännössä ei mitään tietoa milloin saapuu.

Toisena vaihtoehtona saisin vuokrata odotusajaksi heiltä jonkun pienen bensa-auton 300€/kk. En vielä tarkemmin kysellyt millaisella sopimuksella vuokraus olisi omavastuiden yms. suhteen. Tällä tavoin saisin tietysti poistettua riskin vanhan auton rikkoutumisesta ja huolloista. Tuulilasi kerkesi jo mennä vaihtokuntoon, sen myyjä jo lupasi ottaa vastaan sellaisenaan.
Tietenkin varminta on aina tilausvaiheessa kirjata nämä asiat tilaussopimukseen. Itse laitoin sellaisen ehdon, että mikäli auton luovutus menee yli tietyn ajankohdan, niin minulla on oikeus perua tilaus ilman kuluja.

Mutta kyllä suullinen sopimus on yhtä pätevä kuin kirjallinen. Toki voit laittaa viestillä kysymyksen myyjälle, että minkä verran autoon saa tulla kilometrejä. Jos hän vastaa siihen kirjallisesti niin sitten sinulla on kirjallinenkin sopimus, johon voit ongelmatilanteessa vedota.

Sanoisin, että mihinkään bensa vuokra-autoon ei kannata lähteä. Jos sinulla on lukkoonlyöty hyvityshinta autostasi vaihdossa niin tämä täytyy päteä siihen asti kunnes saat tilaamasi uuden auton tilalle. Eli sinä et voi tilaajana joutua maksumieheksi siitä, että tilaamasi auton luovutus myöhästyy.
 
Liittynyt
12.06.2022
Viestejä
115
ID-perheen softat ja hipaisupainikkeet ovat täyttä sontaa. Noiden kanssa voi elää, mutta ärsyttävät joka päivä ajossa. Mieluummin siis VAG perheestä Enyaq. Polestarin long rangessa ei ole mitään järkeä verrattuna standard rangeen. Tesla, etenkin Y, on jo melko kallis auto. Kolmosen laatu parantunut ilmeisen paljon viime vuosina, mutta edelleenkin siellä on mahdollista, etteivät kestä suuria kilsoja ilman lisääntyneitä nitinöitä ja natinoita. Teslat kuitenkin kulutuksen osalta sähköautojen parhaimmistoa. BMW monien mielestä hyvä auto kaikin puolin. Karvalakkina varmaan todellakin aika karvalakki.

Onko joku syy, ettei korealaiset ja japskit mukana? Esim. Ioniq 5 on edelleen hyvin varusteltu auto karvalakkina ja tekniikka osaltaan autojen kärkeä. Myös Nissasin Ariya voi olla varsin hyvä peli.

Itse valitsisin omien tarpeiden mukaisesti listalta todennäköisesti Enyaqin ja listan ulkopuolelta Ioniq 5:n (joka onkin jo tilattu).
Kiitos vastauksesta. Japanilaiset/korealaiset eivät kuulema "ole vaihtoehto". Niissä CCS: n puute saattaa osoittautua pullonkaulaksi, kun laturivalmistajat panostavat yhä enemmän CCS -latureihin.
 
Liittynyt
03.03.2017
Viestejä
1 649
Japanilaiset/korealaiset eivät kuulema "ole vaihtoehto". Niissä CCS: n puute saattaa osoittautua pullonkaulaksi, kun laturivalmistajat panostavat yhä enemmän CCS -latureihin.
Korealaisissa on kyllä CCS joten ainakaan sillä perusteella ei KIAn tai Hyundain syrjimiselle ole perustetta. Nissaniin en ole perehtynyt.

EDIT: Perehdyin sen verran, että kyllä Ariyassakin on CCS.
 

Mariini

Team Android
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
2 214
CCS on kylläkin kaikissa, ainoastaan markkinoiden nestori Nissan Leaf vetää chademolla.
 
Liittynyt
13.05.2020
Viestejä
10
Tietenkin varminta on aina tilausvaiheessa kirjata nämä asiat tilaussopimukseen. Itse laitoin sellaisen ehdon, että mikäli auton luovutus menee yli tietyn ajankohdan, niin minulla on oikeus perua tilaus ilman kuluja.

Mutta kyllä suullinen sopimus on yhtä pätevä kuin kirjallinen. Toki voit laittaa viestillä kysymyksen myyjälle, että minkä verran autoon saa tulla kilometrejä. Jos hän vastaa siihen kirjallisesti niin sitten sinulla on kirjallinenkin sopimus, johon voit ongelmatilanteessa vedota.

Sanoisin, että mihinkään bensa vuokra-autoon ei kannata lähteä. Jos sinulla on lukkoonlyöty hyvityshinta autostasi vaihdossa niin tämä täytyy päteä siihen asti kunnes saat tilaamasi uuden auton tilalle. Eli sinä et voi tilaajana joutua maksumieheksi siitä, että tilaamasi auton luovutus myöhästyy.
Kiitos vastauksesta!

Joo, kyllä minullakin on oikeus perua tilaus, mutta haluan KIA:n alle jokatapauksessa. Tilaushetkellä EV6 oli vielä vanhoilla hinnoilla ja nyt samanlaisesta joutuisi pulittamaan useita tuhansia enemmän.

Sähköpostilla myyjä ei oikein ollut halukas keskustelemaan asiasta kun aluksi yritin tiedustella sitä kautta.

Jos saisin tuon vuokra-auton vaikka puoleen hintaan tuosta luvatusta niin saattaisi se kannattaakkin, mutta kyllä tuo 300€/kk on liikaa minulle.
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
2 711
Kiitos vastauksesta. Japanilaiset/korealaiset eivät kuulema "ole vaihtoehto". Niissä CCS: n puute saattaa osoittautua pullonkaulaksi, kun laturivalmistajat panostavat yhä enemmän CCS -latureihin.
Korealaisissa taitaa olla markkinoiden yksi nopeimmista CCS-pikalatauksista, koska niissä on 800V-järjestelmä. Nuo listan kaikki muut autot toimivat "vanhemmalla" 400V-järjestelmällä. Tämän päivän hyöty 800V-järjestlemästä ei ole oleellinen, mutta tulevaisuudessa se on varmasti kova ominaisuus, kun esim. Kempower alkaa saamaan omia 800V-latureita asennettua. Parhaimmillaan Ioniq 5 lataa 10-80% välin noin 18 minuutissa ja esim. VAG-perhe tarvitsee samaan noin tuplasti enemmän aikaa.
 
Liittynyt
06.11.2018
Viestejä
1 627
Minkälaisia ratkaisuja tai sopimuksia muut on sopineet vaihtoauton suhteen sähköauton toimituksen venyessä? Itsellä juuri tuli 6kk täyteen EV6 tilauksesta ja alunperin sovittiin myyjän kanssa että mittariin saa kertyä n.20tkm. Myyjä lupasi puhelimessa että saan jatkaa ajelua kunnes uusi auto saapuu, kuitenkin epäilen että jos mittariin on ilmestynyt toinen 20tkm niin luovutushetkellä saattaa olla lupaus unohtunut. Pitänee vielä yrittää saada tuo lupaus kirjallisena ongelmien välttämiseksi. Kuulemma vähintään 4kk myöhästyy toimitus, eli käytännössä ei mitään tietoa milloin saapuu.

Toisena vaihtoehtona saisin vuokrata odotusajaksi heiltä jonkun pienen bensa-auton 300€/kk. En vielä tarkemmin kysellyt millaisella sopimuksella vuokraus olisi omavastuiden yms. suhteen. Tällä tavoin saisin tietysti poistettua riskin vanhan auton rikkoutumisesta ja huolloista. Tuulilasi kerkesi jo mennä vaihtokuntoon, sen myyjä jo lupasi ottaa vastaan sellaisenaan.
Ennen sopimuksen allekirjoitusta laitoin myyjälle tiedustelun miten suhtaudutaan vaihtoauton kilometreihin tilanteessa jossa uusi auto myöhästyy. Vaikka yleensä myyjä on varonut lupauksien tekoa kirjallisesti (eli soittaa aina kun tekee lupauksen jonka saattaa rikkoa) niin tuohon vastasi sähköpostilla.

Vähän samaa mietin talvirenkaiden osalta, ovat vielä lailliset vaikkakin kuluneet. Nyt vaikuttaa siltä, että tulee kokonainen ylimääräinen talvi johtuen viivästyneestä toimituksesta eikä mulla olisi hirveästi kiinnostusta palkita heitä tuosta ostamalla uusia renkaita.

Olin myös ajatellut tiedustella toista autoa odottelun ajaksi, lähinnä koska syy vaihtoon on etten pidä nykyisestä.
 
Liittynyt
16.08.2017
Viestejä
4 497
Minkälaisia ratkaisuja tai sopimuksia muut on sopineet vaihtoauton suhteen sähköauton toimituksen venyessä? Itsellä juuri tuli 6kk täyteen EV6 tilauksesta ja alunperin sovittiin myyjän kanssa että mittariin saa kertyä n.20tkm. Myyjä lupasi puhelimessa että saan jatkaa ajelua kunnes uusi auto saapuu, kuitenkin epäilen että jos mittariin on ilmestynyt toinen 20tkm niin luovutushetkellä saattaa olla lupaus unohtunut. Pitänee vielä yrittää saada tuo lupaus kirjallisena ongelmien välttämiseksi. Kuulemma vähintään 4kk myöhästyy toimitus, eli käytännössä ei mitään tietoa milloin saapuu.

Toisena vaihtoehtona saisin vuokrata odotusajaksi heiltä jonkun pienen bensa-auton 300€/kk. En vielä tarkemmin kysellyt millaisella sopimuksella vuokraus olisi omavastuiden yms. suhteen. Tällä tavoin saisin tietysti poistettua riskin vanhan auton rikkoutumisesta ja huolloista. Tuulilasi kerkesi jo mennä vaihtokuntoon, sen myyjä jo lupasi ottaa vastaan sellaisenaan.
Oliko tuo 20tkm kirjattu myös johonkin sopimukseen? Mikäli ei, niin eiköhän tuo unohdu samalla kun myyjä unohtaa myöntäneensä tuohon toimituksen viivästyessä joustoa
 
Liittynyt
18.02.2019
Viestejä
384
Näkeekö mistään että mihin on tulossa seuraavaksi latauspaikkoja. Tuntuu siltä että viimesen 2v aikana en ole nähnyt kuin parin latauspaikan ilmestyvän perus alueille missä pyörin uusimaalla. Tuntuu että näiden paikkojen luonti on hyvinkin hitaalla tahdilla edistymässä suomessa
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
710
Näkeekö mistään että mihin on tulossa seuraavaksi latauspaikkoja. Tuntuu siltä että viimesen 2v aikana en ole nähnyt kuin parin latauspaikan ilmestyvän perus alueille missä pyörin uusimaalla. Tuntuu että näiden paikkojen luonti on hyvinkin hitaalla tahdilla edistymässä suomessa
Hitaalla tahdilla? Facebookissa kannattaa seurata Latausverkosto - Nyt! ryhmää. Tuolla ainakin Recharge ja ABC-lataus ilmoittavat jatkuvalla syötöllä uusista latausasemista. Omasta mielestäni tahti on ollut todella hyvää ja viimeisen vuoden aikana 2/2 aiemmin havaitsemaani katvetta ovat saaneet laturit. Vielä viime kesänä nämä 2 reittiä olisivat olleet itselleni jonkinmoinen ongelma sähköautolla, mutta ei enää.

Tässä esim. listaa Rechargen viimeisen kahden viikon ilmoituksista nopeasti FB-päivityksistä selattuna:
  • Kittilä Neste
  • Tornio McDonalds
  • Pyhtää E-18 pohjoinen levähdysalue
  • Pyhtää E-18 eteläinen levähdysalue
  • Härmä Powerpark roadhouse
  • Suonenjoki Matkailukeskus Koskelo
  • Vantaa Neste Keimola
Nykyistä verkostoa voi selata sitten vaikka latauskartta.fi tai Plugshare mobiilisovellus.
 
Liittynyt
06.11.2018
Viestejä
1 627
Oliko tuo 20tkm kirjattu myös johonkin sopimukseen? Mikäli ei, niin eiköhän tuo unohdu samalla kun myyjä unohtaa myöntäneensä tuohon toimituksen viivästyessä joustoa
Standardi sopparissa taitaa olla kohta jossa on arvio kilometreistä kun vaihto tapahtuu. Omassa tapauksessa halusin kirjallisena lupauksen ettei ylitys haittaa viivästymisen yhteydessä koska sopimus itsessään ei kyllä sallinut sitä.
 

JAP

Liittynyt
08.10.2018
Viestejä
68
Oman standardisopparin ehtoja kun luin niin taisi olla rivi missä sanottiin että kuluttajilla alle 2000 km ylitys ei vaikuta hyvityshintaan.

Oma myyjä kyllä viivästyksistä kysellessä on kysymättä kirjottanut sähköposteihinsa että yli menevät kilometrit ei tässä tapauksessa vaikuta hyvityshintaan. Tiedä sitten miten pitkään tuo pätee.

Tammikuussa tilattu, syyskuun alkuun oli toimitus ”varman päälle” laitettu, vielä ei ole mitään tietoa milloin menisi tuotantolinjalle. Kuulemma joulukuun tilaukset on nyt saanut tuotantoslotteja.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 132
Olen tullut siihen johtopäätökseen että sähköauton kulutuksella on väliä vain suurissa nopeuksissa
Olen edelleen ja vähemmän yllättäen eri mieltä.

Jos verrataan kahta muuten samanlaista autoa:

-Pienemmällä kulutuksella oleva pääsee samalla energiamäärällä pidemmälle.

-Pienemmällä kulutuksella oleva tarvitsee saman rangen saavuttaakseen pienemmän kapasiteetin akun, joka on lisäksi halvempi, kevyempi ja kooltaan pienempi

-Pienemmällä kulutuksella oleva kerryttää ajokilometrejä enemmän samalla latausteholla per aikayksikkö.

Pienellä kulutuksella oleva sähköauto saa aina etua verrattuna vastaavaan isommalla kulutuksella olevaan, joten kulutuksella on väliä, aina.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
193 514
Viestejä
3 498 329
Jäsenet
62 353
Uusin jäsen
Bittom

Hinta.fi

Ylös Bottom