Yleistä keskustelua sähköautoista

Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
1 747
Mietitkö tätä auki hetkeäkään ennenkuin kirjoitit ja julkaisit? Vai oikeastikko rinnastat auton lainanlyhennyksen rahan siirtelyyn tilien välillä?
Onhan tuossa asiaa. Mikäli tarkastelee kuukausittaisia juoksevia kuluja, niin silloin lyhennys näkyy kuluna, mutta jos lasket lyhennyksen kuluksi, niin silloin et vähennä auton arvonalenemaa kuukausittain vaan loppulaskemassa, missä myyntitulosta vähennetään arvonalenema. Vertaus on hyvinkin osuva, mutta kohtalokas riippuen auton arvonalenemasta. Omasta mielestä mielestä kun laskee kuukausittaisiin menoihin menevää rahaa, niin erittelee kuukausittaisin auton käyttöön menevä euromäärä ja kokonaiskulu arvioidun arvonaleneman jälkeen.
 
Liittynyt
18.03.2022
Viestejä
568
Mietitkö tätä auki hetkeäkään ennenkuin kirjoitit ja julkaisit? Vai oikeastikko rinnastat auton lainanlyhennyksen rahan siirtelyyn tilien välillä?
Sinä nyt selkeästi ole älynnyt mistä sähköautoilussa on kyse: Sehän nykyisin sähköauton hankinta on sijoitus ja sillä ajelu on kuin laittaisi rahaa pankkiin ;)
 
Liittynyt
30.09.2017
Viestejä
561
Sehän nyt on ihan hölmöä laskea lainanlyhennys kuluksi, jos tavara on pitänyt arvonsa. Ei kai kukaan laske kuluksi sitäkään, että siirtää käyttötililtä rahaa säästötilille.
Tässä verrataan nyt omenoita appelsiineihin. Se on täysin totta, että rahoituserästä kaikki ei tietenkään ole kulua, vaan osa karttuu auton jälleenmyyntiarvoksi, joka ei ole nolla. Näin ollen se ei ole puhdasta kulua, mutta vaatii kuitenkin omistajaltaan riittävää kassavirtaa, koska säöstötilille voit valita olla laittamatta rahaa, mutta lyhennyserä tulee joka tapauksessa lyhentää. Mahdollinen likviditeetti auton arvossa realisoituu vasta myydessä. Juoksevien kulujen laskennassa ei ole kuitenkaan yhdentekevää, kuinka suuri lyhennyserä on.
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
2 664
Kuukauden rahoituserän suuruudella (=auto ostettu itselle) ei ole juurikaan tekemistä auton todellisen kulun tai lopullisen kannattavuuden osalta, koska se ei kerro suoraan koron määrää, lyhennysaikaa, otettua lainan suuruutta jne. Eli kunhan kuukausierä on omaan maksukykyyn sopiva, niin muuta merkitystä sillä ei ole. Toki jos ottaa kalliin rahoituksen pitkällä maksuajalla niin se vaikuttaa negatiivisesti kannattavuuteen. Oikeassa yksityisliisinkisopimuksessa taas sillä kuukausierällä onkin merkittävä vaikutus sopimuksen kannattavuuteen taloudellisesti.

Esimerkkinä itsellä omaksi ostetun auton kuukausierällä ei ole juuri vaikutusta, koska voisin lyhentää minkä suuruista erää tahansa tai vaikka maksaa auton kerralla omaksi. Valitsen kuitenkin mahdollisimman pitkän maksuajan maksimimäärällä lainaa, koska lainaraha on vielä halpaa (1%:n todellinen vuosikorko). Lisäksi uskon, että sähköauto tulee pitämään hintansa vielä verrattain hyvin seuraavat 1-3 vuotta ellei Ukrainan tilanne sotke tulevia vuosia tätä pahemmin.

Jos autoilusta yhtään tykkää pelkästään sen paikasta toiseen liikkumisen lisäksi niin onhan tuo sähköauto niin paljon mukavampaa kuin polttiksella ajaminen. Huollon sijaisautona oli uusi Golffi ja tuntui kuin olisi palannut parikymmentä vuotta taaksenpäin kun sillä lähti ensimmäistä kertaa liikkeelle. Auto ei liiku mihinkään ja kaasua painaessa pitää odottaa sekunttikaupalla ennen kuin jotain tapahtuu ja sittenkin nopeuden vaihtelu on sellaista arpapeliä polttomoottorin tuottaman tehon sekä automaatin vaihtelun takia, että ei sitä olisi enää jaksanut sähköautojen jälkeen. Itse siis mieluusti myös maksan siitä hiukan extraa, että autoilu on mukavaa ja vaivatonta.
 
Liittynyt
30.09.2017
Viestejä
561
Kuukauden rahoituserän suuruudella (=auto ostettu itselle) ei ole juurikaan tekemistä auton todellisen kulun tai lopullisen kannattavuuden osalta, koska se ei kerro suoraan koron määrää, lyhennysaikaa, otettua lainan suuruutta jne. Eli kunhan kuukausierä on omaan maksukykyyn sopiva, niin muuta merkitystä sillä ei ole. Toki jos ottaa kalliin rahoituksen pitkällä maksuajalla niin se vaikuttaa negatiivisesti kannattavuuteen. Oikeassa yksityisliisinkisopimuksessa taas sillä kuukausierällä onkin merkittävä vaikutus sopimuksen kannattavuuteen taloudellisesti.

Esimerkkinä itsellä omaksi ostetun auton kuukausierällä ei ole juuri vaikutusta, koska voisin lyhentää minkä suuruista erää tahansa tai vaikka maksaa auton kerralla omaksi. Valitsen kuitenkin mahdollisimman pitkän maksuajan maksimimäärällä lainaa, koska lainaraha on vielä halpaa (1%:n todellinen vuosikorko). Lisäksi uskon, että sähköauto tulee pitämään hintansa vielä verrattain hyvin seuraavat 1-3 vuotta ellei Ukrainan tilanne sotke tulevia vuosia tätä pahemmin.

Jos autoilusta yhtään tykkää pelkästään sen paikasta toiseen liikkumisen lisäksi niin onhan tuo sähköauto niin paljon mukavampaa kuin polttiksella ajaminen. Huollon sijaisautona oli uusi Golffi ja tuntui kuin olisi palannut parikymmentä vuotta taaksenpäin kun sillä lähti ensimmäistä kertaa liikkeelle. Auto ei liiku mihinkään ja kaasua painaessa pitää odottaa sekunttikaupalla ennen kuin jotain tapahtuu ja sittenkin nopeuden vaihtelu on sellaista arpapeliä polttomoottorin tuottaman tehon sekä automaatin vaihtelun takia, että ei sitä olisi enää jaksanut sähköautojen jälkeen. Itse siis mieluusti myös maksan siitä hiukan extraa, että autoilu on mukavaa ja vaivatonta.
Tuo viimeinen lause oikeastaa kiteyttää tämän asian ja tuo esille sen seikan, että kukin tehköön miten parhaaksi näkee ja mihin on rahkeita, mutta kun vertaillaan eri autojen kustannuksia, pitäisi vertailla kaikkia auton kustannuksia ja lyhennyksiä kokonaisuutena, eikä valita ns. rusinoita pullasta. Rahoituksella toki auto siirtyy ajan saatossa omaksi vähän niin kuin talolainassa talo, mutta ei pankkikaan myönnä miljoonan euron talolainaa kenellekään sillä logiikalla, että se lyhennyserä menee kohti asuntoa, vaan velallisella pitää olla maksukykyä maksaa lyhennykset ja korot säännöllisistä tuloistaan. Näin ollen lyhyellä aikavälillä siihen, kuinka arvokkaan auton ostaa, on merkitystä oman taloudenhoidon kanssa. Sähköautojen arvonaleman kannalta ei ole tässä mielessä yhdentekevää, ketkä autoja ostavat ja riuttääkö heillä tulot sen maksamiseen. Nimittäin jos tämän taantuman myötä ihmisten maksuvaikeudet lisääntyvät taikka talous muuten kiristyy selvästi, niin autoja useimmiten kiristyvässä taloustilanteessa myydään taikka vaihdetaan edullisempaan. Esim. itse sain ostettua varsin edullisesti auton finanssikriisin jälkimainingeissa, kun tarjontaa oli yllin kyllin ja hinnat tulivat alaspäin.
 
Liittynyt
16.08.2017
Viestejä
4 310
Tuo viimeinen lause oikeastaa kiteyttää tämän asian ja tuo esille sen seikan, että kukin tehköön miten parhaaksi näkee ja mihin on rahkeita, mutta kun vertaillaan eri autojen kustannuksia, pitäisi vertailla kaikkia auton kustannuksia ja lyhennyksiä kokonaisuutena, eikä valita ns. rusinoita pullasta. Rahoituksella toki auto siirtyy ajan saatossa omaksi vähän niin kuin talolainassa talo, mutta ei pankkikaan myönnä miljoonan euron talolainaa kenellekään sillä logiikalla, että se lyhennyserä menee kohti asuntoa, vaan velallisella pitää olla maksukykyä maksaa lyhennykset ja korot säännöllisistä tuloistaan. Näin ollen lyhyellä aikavälillä siihen, kuinka arvokkaan auton ostaa, on merkitystä oman taloudenhoidon kanssa. Sähköautojen arvonaleman kannalta ei ole tässä mielessä yhdentekevää, ketkä autoja ostavat ja riuttääkö heillä tulot sen maksamiseen. Nimittäin jos tämän taantuman myötä ihmisten maksuvaikeudet lisääntyvät taikka talous muuten kiristyy selvästi, niin autoja useimmiten kiristyvässä taloustilanteessa myydään taikka vaihdetaan edullisempaan. Esim. itse sain ostettua varsin edullisesti auton finanssikriisin jälkimainingeissa, kun tarjontaa oli yllin kyllin ja hinnat tulivat alaspäin.
Tuo on täysin totta, eikä varmasti monikaan ajattele että se mikä menee ylös, tulee myös alas. Ei välttämättä pysyvästi, mutta kyllä ne markkinat seilaavat ja elämäntilanteet myös

Onkos meillä tässä ketjussa tilaus/toimitusaikoja keräilty autoista tai olisikohan niille parempaa ketjua? Omaa leafia kovasti jo odottelee, vaikka ei tilaamisesta ole kuin vasta 2kk.

Eipä ole kyllä uuden auton osto ollut koskaan hätäisen hommaa, mutta nousevat sähkönhinnat ja nyt huonolla bensa-autolla ajaminen ei ainakaan luo säästöjä lompakkoon :wtf: Kunpa ei kävisi niin, että kun vihdoin sähköauto on alla, sähkö maksaa 50cent/kwh ja uuden auton arvo on puolittunut
 
Liittynyt
10.03.2017
Viestejä
577
Olikohan tämä provo? Jarrupalojen vaihtoa ei kulumisen takia juuri tarvitse tehdä, ellei autolla kierrä rataa. Oma ohjelmani on suunnilleen:
  • Jarrunesteet 2-3 vuoden välein, samalla jarrujen herkistely/putsaus
Ihan mielenkiinnosta; mikä Teslassa kuluttaa jarrunesteitä niin paljon, että ne pitäisi vaihtaa parin vuoden välein, kun jarruja ei pahemmin edes käytetä? Lukenut, että jengi vetää noilla 100tkm (toki joillekin tää on 2v, itselle edellisen duunin työmatkalla joku 7+ vuotta). Toki kosteutta kertyy linjaan, mutta ei kait se nyt noin paha ole...
Jurppii ihan helvetisti, että jarrulevyjä pitää putsata ruosteesta käyttämättömyyden vuoksi nykyisessä kulkineessa (hybridi), koska pintaruosteesta kitistään aina katsarilla.
 

Mariini

Team Android
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
2 071
Jarruneste vanhenee, se imee ilmasta itseensä kosteutta. Seuraa korroosiota ja jos tulee se hätätilanne niin neste kiehuu ja jarrut häipyy, talvella linjat jäätyy.
 
Liittynyt
30.09.2017
Viestejä
561
Jarruneste vanhenee, se imee ilmasta itseensä kosteutta. Seuraa korroosiota ja jos tulee se hätätilanne niin neste kiehuu ja jarrut häipyy, talvella linjat jäätyy.
Tämä on juuri se syy. Tavanomaisessa autossakaan jarrujen käyttäminen ei ole ensisijainen syy nesteen heikentymiseen, vaan nesteen luontainen ominaisuus imeä kosteutta ilmasta, heikentää aineen ominaisuuksia ajan kanssa.
 

tavallinen viikari

Tukijäsen
Liittynyt
04.04.2020
Viestejä
1 173
Rahoituslaskelmissa kannattaa yksinkertaistaa asiaa sen verran että ilmoittaa että kuinka kauan menee että auto on oma ja kuinka paljon on se kokonaissumma, mitä autosta on maksettu rahoituksella verrattuna käteisosto.
 
Liittynyt
23.08.2020
Viestejä
436
Kunpa ei kävisi niin, että kun vihdoin sähköauto on alla, sähkö maksaa 50cent/kwh ja uuden auton arvo on puolittunut
En millään jaksa uskoa, että sähkönhinta olisi 50s/kWh pysyvästi. Loppuu silloin eläminen monelta ja palataan 1910- luvulle monessa asiassa. Median lietsomaa uhkakuvaa osittain, kun sähkön pörssihinta poikkeuksellisesti välillä ollut korkealla. Huomenna neljäs päivä peräkkäin, kun pörssisähkö todella halpaa. Ihmiset tekee paniikissa 24kk sähkösoppareita.
 
Liittynyt
28.06.2017
Viestejä
1 360
Hyödyllistä tietoa. Itseäkin kiinnostelisi tasaerä alusta loppuun ilman jämäriä. Tuo 35k loppulasku johtaa pitäkää tunkkinne tilanteeseen.
Mitä suurempi loppuerä, pidempi laina ja pienempi käsiraha (ja korko) sen parempi. Jos saisi niin ottaisin autolainat bullet-lainana. Mitä vähemmän on peltilehmässä rahaa kiinni niin sen parempi. Mielummin nekin rahat osinko-osakkeissa tuottamassa kassavirtaa.

Anteeksi offtopic.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 567
Ihan mielenkiinnosta; mikä Teslassa kuluttaa jarrunesteitä niin paljon, että ne pitäisi vaihtaa parin vuoden välein, kun jarruja ei pahemmin edes käytetä? Lukenut, että jengi vetää noilla 100tkm (toki joillekin tää on 2v, itselle edellisen duunin työmatkalla joku 7+ vuotta). Toki kosteutta kertyy linjaan, mutta ei kait se nyt noin paha ole...
Jurppii ihan helvetisti, että jarrulevyjä pitää putsata ruosteesta käyttämättömyyden vuoksi nykyisessä kulkineessa (hybridi), koska pintaruosteesta kitistään aina katsarilla.
Eikö kaikissa autoissa ole suositus vaihtaa 2v välein? Ei toki pakko ole, itse ajelin joku 10v samoilla ja sitten vaihdoin satulat kun männät olivat ruostuneet niin jumiin ettei saanut enää edes putsattua. Helpommalla olisi päässyt kun olisi vaihtanut nesteet ajoissa ja nykyisessä autossani niin teenkin.

Sähköautoissa tosin varmaan sitten enemmän muita ongelmia jarruissa koska niitä ei tarvitse ikinä käyttää. Mutta aika helppo homma itsekkin ottaa vaikka kerran vuoteen palat irti/putsata kaikki ja pistää takaisin.
 
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
1 597
Eikö kaikissa autoissa ole suositus vaihtaa 2v välein? Ei toki pakko ole, itse ajelin joku 10v samoilla ja sitten vaihdoin satulat kun männät olivat ruostuneet niin jumiin ettei saanut enää edes putsattua. Helpommalla olisi päässyt kun olisi vaihtanut nesteet ajoissa ja nykyisessä autossani niin teenkin.

Sähköautoissa tosin varmaan sitten enemmän muita ongelmia jarruissa koska niitä ei tarvitse ikinä käyttää. Mutta aika helppo homma itsekkin ottaa vaikka kerran vuoteen palat irti/putsata kaikki ja pistää takaisin.
On. Samalla tavalla ne jarrunesteet kerää ilmaa ja paskaa, etenkin suomen olosuhteissa. Mutta koska Tesla ja tulevaisuus siinä, niin huolto-ohjelman arvo 0e ja sitten kun kerrankin jarruja oikeasti tarvitsisi, yhteiskunta hoitaa sairaalakulut.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
4 710
Ei se jarruneste mitään paskaa keraa, mutta kosteutta imee ajan kanssa, joka josssin kohtaa alkaa ruostuttaa paikkoja.

Se jarrujen jumiutuminen on seurausta käyttämättömyydestä ja sähköautoissa akuutimpi ongelma.

Sinänsä ne vetisetkin jarrunesteet kyllä pysäyttää auton hätäjarrutuksesss, vaaralliset niistä tulee kun jarrut ja jarrunesteet lämpenevät riittävästi, jolloin nesteessä oleva vesi höyrystyy ja jarrut häviävät, mutta ei tuota yksittäisessä hätäjarrutuksessa tapahdu.
 
Liittynyt
12.10.2021
Viestejä
746
En millään jaksa uskoa, että sähkönhinta olisi 50s/kWh pysyvästi. Loppuu silloin eläminen monelta ja palataan 1910- luvulle monessa asiassa. Median lietsomaa uhkakuvaa osittain, kun sähkön pörssihinta poikkeuksellisesti välillä ollut korkealla. Huomenna neljäs päivä peräkkäin, kun pörssisähkö todella halpaa. Ihmiset tekee paniikissa 24kk sähkösoppareita.
Nyt (huomenna) maanantaina on uutisten mukaan mielenkiintoinen päivä pörssisähkön hinnan suhteen:


Korkeimmillaan tulee olemaan 86c/kWh, keskimäärin 48c/kWh. Ja siihen tietty verot ja siirtomaksu päälle.

Jos on pörssisähkösopimus, kannattaa varmaan nyt maanantaina vältellä kotonaan sähkönkäyttöä... On se aikamoista, ottaen huomioon että nyt on kuitenkin suht lämmin kesä eikä mikään -30 pakkastalvi. Toivottavasti ei mene kovin pahaksi hinta sitten talvella...

Minulla on onneksi vielä halpa kiinteähintainen sähkösoppari, tosin taloyhtiön lataustolpan sähkö on pörssisähköä mutta siinä maksan per kWh koko puolen vuoden keskihintaa (pörssisähkö), joten sinänsä sama lataanko huomenna vai en, jos kuitenkin siitä lataan. Per kWh hinnan saan tietää vasta laskutuskauden lopussa kun lataussähkölasku tulee.
 
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
1 747
Nyt (huomenna) maanantaina on uutisten mukaan mielenkiintoinen päivä pörssisähkön hinnan suhteen:


Korkeimmillaan tulee olemaan 86c/kWh, keskimäärin 48c/kWh. Ja siihen tietty verot ja siirtomaksu päälle.

Jos on pörssisähkösopimus, kannattaa varmaan nyt maanantaina vältellä kotonaan sähkönkäyttöä... On se aikamoista, ottaen huomioon että nyt on kuitenkin suht lämmin kesä eikä mikään -30 pakkastalvi. Toivottavasti ei mene kovin pahaksi hinta sitten talvella...

Minulla on onneksi vielä halpa kiinteähintainen sähkösoppari, tosin taloyhtiön lataustolpan sähkö on pörssisähköä mutta siinä maksan per kWh koko puolen vuoden keskihintaa (pörssisähkö), joten sinänsä sama lataanko huomenna vai en, jos kuitenkin siitä lataan. Per kWh hinnan saan tietää vasta laskutuskauden lopussa kun lataussähkölasku tulee.
Alv% taitaa myös puuttua tuosta Hesarin jutun hinnasta eli 1 euron piikkihinta. Melko hurjaa on meno tällä hetkellä jos pörssisähköä käyttää.
 

KUK

Liittynyt
26.10.2016
Viestejä
317
Tuossa vertailin ajankuluksi edellistä autoani eli Volvo S60 T5 AWD 2020:stä nykyiseen Polestar 2 DMLR 2021. Volvolla kerkesin ajaa 23kk:ssa 31tkm eli laskelmassa tuon mukaisesti vuosi-kilometrit 16tkm:ssä. Polestarilla tullut 8kk:ssa 11tkm.

"Säästöä" noin 2000€ vuodessa.

1659939099783.png
 
Liittynyt
28.06.2017
Viestejä
1 360
Opelilla Mokka-e 33990 eur tai 349/kk. Isolla mainoksessa että sisältää peruutuskameran, ”jee”.
 
Liittynyt
19.11.2016
Viestejä
2 643
Tuossa vertailin ajankuluksi edellistä autoani eli Volvo S60 T5 AWD 2020:stä nykyiseen Polestar 2 DMLR 2021. Volvolla kerkesin ajaa 23kk:ssa 31tkm eli laskelmassa tuon mukaisesti vuosi-kilometrit 16tkm:ssä. Polestarilla tullut 8kk:ssa 11tkm.

"Säästöä" noin 2000€ vuodessa.

Aika kova kulutus bensa-vollessa...? Ilmeisesti taajama-ajoa pitkälti, toisaalta kilsoja vuodessa ei kovin paljoa eli ero kasvaa jos ajaa enemmän.
 

KUK

Liittynyt
26.10.2016
Viestejä
317
Aika kova kulutus bensa-vollessa...? Ilmeisesti taajama-ajoa pitkälti, toisaalta kilsoja vuodessa ei kovin paljoa eli ero kasvaa jos ajaa enemmän.
Tuo oli jopa hieman alakanttiin. Todellinen tankkauksista laskettu kulutus koko ajanjaksolta oli 9,46. Paljon kaupunkipyöritystä, moottoritietä ja talvisin esilämmitystä/etäkännistyksiä.
 
Liittynyt
16.12.2016
Viestejä
729
Tuossa vertailin ajankuluksi edellistä autoani eli Volvo S60 T5 AWD 2020:stä nykyiseen Polestar 2 DMLR 2021. Volvolla kerkesin ajaa 23kk:ssa 31tkm eli laskelmassa tuon mukaisesti vuosi-kilometrit 16tkm:ssä. Polestarilla tullut 8kk:ssa 11tkm.

"Säästöä" noin 2000€ vuodessa.

36 kWh/100 km taitaa sisältää muutakin kuin vain häviöt, lämmitykset jne? Tuskin tuo kuitenkaan noin paljon kuluttaa häviöt lisättynä.
Lisäksi, miten päädyit tuohon sähkön kokonaiskustannukseen? Onko kaikki muu lataus ollut ilmaista paitsi kotilataus vai miten tuo on laskettu?
 
Liittynyt
26.10.2016
Viestejä
631
Pyysinpäs tarjousta käytetystä Model 3 LR:sta, jolla ajettu 20tkm. Vaihdokkina vuoden vanha C5 Aircross plugin-hybridi. Aika vähän on käytetyn Teslan hinta pudonnut uudesta + käytetyn rahoitustarjoukset olivat sellaisia, että uusi tulee paljon halvemmaksi pitkällä jaksolla. Omasta hybridistä oli taas reilu kymppi kadonnut ilmaan (varmaan heti liikkeestä ulos ajettua) ;). Mitenköhän tuon bensahybridin saisi realisoitua käsirahaksi helpoiten jos uuden Teslan laittaa tilaukseen.
 

KUK

Liittynyt
26.10.2016
Viestejä
317
36 kWh/100 km taitaa sisältää muutakin kuin vain häviöt, lämmitykset jne? Tuskin tuo kuitenkaan noin paljon kuluttaa häviöt lisättynä.
Lisäksi, miten päädyit tuohon sähkön kokonaiskustannukseen? Onko kaikki muu lataus ollut ilmaista paitsi kotilataus vai miten tuo on laskettu?
Siinä on kaikki sähköt eli laskettu ihan latausajoilla ja käytetyillä ampeereilla. Eli jos työmaalla auto latauksessa 9h, niin 8A:lla käytetty 16,5kWh ja jos akun varaus noussut 47-65%, niin tällöinhän karkeasti prosenteilla laskien akkuun mennyt 13,9kWh eli tässä tapauksessa häviö ~16%. Talvella toki kylmä akku ei lataudu niin hyvin ja esilämmitys haukkaa omansa ennen töistä lähtöä, niin tällöin laskennallinen häviö noilla matalilla ampeereilla on huomattavankin iso.

Auton kulutus oli ensimmäisen 8tkm:n aikana jotain 29,x kWh/100km auton järjestelmän mukaan 12/21 - 05/22 ja sen jälkeiset 3tkm mennyt auton mukaan 22,9kWh/100km.

Työmaalla lataus on siis ilmaista ja alkuvuodesta kun olen merkkaillut ylös latauksia, niin se kattaa tuon 50%.
 
Liittynyt
26.10.2016
Viestejä
631
Autovex:iä vois ainakin kokeilla.
Täytyy kokeilla lomareissun jälkeen. Joku ilta tuota täyttelin mutta moneen kertaan piti vakuutella "Kyllä olen valmis myymään autoni kahden viikon sisällä" niin jäi sitten tekemättä, kun en kuitenkaan ole valmis ennen kuin uusi auto on maassa. Tesla näyttää arvioitua toimitusaikaa tammi-maaliskuu 2023:lle, niin tietysti vanha autokin lähtisi vaihtoon vasta tuolloin.

Edit. Näköjään Teslan omilta sivuiltakin voi pyytää vaihtoautoarvion.
 
Viimeksi muokattu:

Mariini

Team Android
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
2 071
Kannattaa ehkä iskeä se tilaus sisään, Tessu on jo nostanut hintojaan kotimarkkinalla inflaatiokorotuksin, joten...

Tai käyt katsomassa Ariyaa, sitä kaiketi saa vikkelään kuten Megane EV.
 
Liittynyt
30.09.2017
Viestejä
561
Tosi mukava nähdä, että eritellään kustannuksia, saa paremman käsityksen, mitä on omistaa sähköauto ja mitä se kustantaa eri tilanteissa.

Nykyisen kaasupassatin kustannukset kk-tasolla itselleni ovat seuraavat (tästä on poistettu joitakin kuluja, kuten pesut, parkkipaikka yms., jotka vaihtelevat käyttäjästään riippuen). Vuodessa tulee kilometrejä melko tarkkaan 15tkm.

Polttoaineet (kaasun keskikulutus 4,5kg/100km, kaasun kilohinta Jyväskylässä 1,60€/kg): 90€/kk
Vakuutusmaksut (osakasko täysillä bonuksilla): 24€/kk
Ajoneuvovero: 17€/kk
Käyttövoimavero: 17€/kk
Huoltokustannukset (toteutuneet kustannukset keskimääräisesti vuositasolla sisältäen renkaat yms.): 125€/kk
Teoreettinen arvonalenema (laskettu Nettiauton pyyntihintojen perusteella ja suhteutettuna siihen, mitä itse maksoin): 167€/kk (vuodessa 2000€)
Auton kuukausikustannus yht. 440€/kk, vuodessa n. 5280€

Huoltokustannuksia alentaa osittain se, että teen paljon toimenpiteitä itse, mutta toisaalta käytän alkuperäislaatuisia varaosia ja teen huoltoja ennakoivasti, joten huolloista tulee tätä kautta enemmän kustannuksia kuin mitä jollekin muulle saattaisi koitua, vaikka työn osuus jääkin pienemmäksi.
 

Awelonian

Residentti maahanmuuttaja
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
2 704
Omasta hybridistä oli taas reilu kymppi kadonnut ilmaan (varmaan heti liikkeestä ulos ajettua) ;)
Ei kukaan halua edelleenkään ranskalaista ostaa. Kannattanee ehkä pyytää vaihtotarjousta johonkin ranskalaiseen sähkikseen jossain maahantuontiorganisaatiossa ja kysellä josko siellä on peruutettuja tulossa tai jotain vastaavaa.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 567
Pyysinpäs tarjousta käytetystä Model 3 LR:sta, jolla ajettu 20tkm. Vaihdokkina vuoden vanha C5 Aircross plugin-hybridi. Aika vähän on käytetyn Teslan hinta pudonnut uudesta + käytetyn rahoitustarjoukset olivat sellaisia, että uusi tulee paljon halvemmaksi pitkällä jaksolla. Omasta hybridistä oli taas reilu kymppi kadonnut ilmaan (varmaan heti liikkeestä ulos ajettua) ;). Mitenköhän tuon bensahybridin saisi realisoitua käsirahaksi helpoiten jos uuden Teslan laittaa tilaukseen.
Jos Teslan haluat niin laita vaan uusi tilaukseen, se on etämyyntiä joten voit peruuttaa tilauksen kuluitta jos haluat ja saat 250€ varausmaksun takaisin. Sitten kun auto saapuu maahan niin laitat nykyisen autovexiin, jos saat mielestäsi riittävästi siitä niin myy ja jos et niin älä myy ja peru teslan tilaus. Samalla voit katsella muita autoja ja jos löytyy mieleisempi jostain heti niin sitten vaan peruu teslan tilauksen.

Käytettynä teslaa ei nyt kannata ostaa ellei nyt jostain syystä ole pakko saada sitä heti, koska käyetyt ovat kalliimpia kuin uudet.

Ja ainakin tällä hetkellä sähköautokuume tuntuu olevan kaikilla kova, joten hybridit ja muut polttomoottorivehkeet voivat menettää varsin nopeasti arvoaan nyt. Varsinkin jos sähköautojen saatavuus paranee niin veikkaisin että polttiksen myynti aina vaan hankaloituu.
 

Mariini

Team Android
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
2 071
Tää on nyt vähä kumpaanko lankaan tämän liittää, mutta ottakaa ripauksella suolaa kun Tessusta puhutaan.

 
Liittynyt
26.10.2016
Viestejä
631
Ei kukaan halua edelleenkään ranskalaista ostaa. Kannattanee ehkä pyytää vaihtotarjousta johonkin ranskalaiseen sähkikseen jossain maahantuontiorganisaatiossa ja kysellä josko siellä on peruutettuja tulossa tai jotain vastaavaa.
Ilmeisesti haluaa, kun yhtään ranskalaista hybridiä tai sähköautoa ei tällä hetkellä saa nopealla toimituksella. Omani ostin aikoinaan valmiiksi autoliikkeen spekseillä tilattuna ja sekin erä meni heti kaupaksi. Ja myönnetään että oli siinä syy että ranskiksen otin, hinta kympin vähemmän kuin vastaava muunmaalainen ja aiemmasta ranskiksesta sain reilun vaihtohyvityksen. Korko rahoitukselle 0%. Ja onhan nuo nyt ajomukavuudeltaan ihan toisenlaisia. ;) Mutta tämä nyt on väärä paikka tälle keskustelulle.

Vaihtoarvio nakattu Teslan palveluun. Katsotaan mitä sieltä tulee.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
1 780
Kannattaa vanhaa autoa tarjota myös suoraan isommille käytettyjen autojen ketjuille. Itse onnistuin saamaan yli 3000e enemmän suoralla tarjouspyynnöllä kuin Autovexistä. Laitoin tarjouspyynnöt samana päivänä Autovexiin ja muutamalle ketjulle, valkkaa saaduista sitten parhaan tarjouksen.

Edit: ja Teslan kautta saatu vaihtotarjous oli lähinnä huvittava. Mutta näissä myös vaihtelua.
 
Liittynyt
19.07.2017
Viestejä
446
Käytettynä teslaa ei nyt kannata ostaa ellei nyt jostain syystä ole pakko saada sitä heti, koska käyetyt ovat kalliimpia kuin uudet.
Olen jo jonkun aikaa lukenut vastaavia kommentteja - mihin tuo perustuu?
M3 SR - 53 999e
M3 LR - 64 999e
M3 Perf - 68 999e

Jokaikistä ylläolevaa saa nettiautosta samaan/halvempaan hintaan 10tkm tai alle ajettuna ja -22 mallina. -21 mallina valikoima kasvaa entisestään ja hinnat ovat jo muutamaa tuhatta vähemmän. Toki Tesla on nostanut hintoja jokunen aika sitten, vaan se ei uuden tilaajaa paljoa lämmitä kun vertailussa on luonnollisesti uusi hinta vs nettiauton valikoima.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
678
Vaikea joo kuvitella miksi joku maksaisi etenkin teslan tapauksessa käytetystä enemmän kuin uudesta? Teslallahan kaikista lyhyimmät odotusajat ja esim model 3 perf näyttäisi saavan 2kk päähän uuden.
 
Liittynyt
16.12.2016
Viestejä
729
Siinä on kaikki sähköt eli laskettu ihan latausajoilla ja käytetyillä ampeereilla. Eli jos työmaalla auto latauksessa 9h, niin 8A:lla käytetty 16,5kWh ja jos akun varaus noussut 47-65%, niin tällöinhän karkeasti prosenteilla laskien akkuun mennyt 13,9kWh eli tässä tapauksessa häviö ~16%. Talvella toki kylmä akku ei lataudu niin hyvin ja esilämmitys haukkaa omansa ennen töistä lähtöä, niin tällöin laskennallinen häviö noilla matalilla ampeereilla on huomattavankin iso.

Auton kulutus oli ensimmäisen 8tkm:n aikana jotain 29,x kWh/100km auton järjestelmän mukaan 12/21 - 05/22 ja sen jälkeiset 3tkm mennyt auton mukaan 22,9kWh/100km.

Työmaalla lataus on siis ilmaista ja alkuvuodesta kun olen merkkaillut ylös latauksia, niin se kattaa tuon 50%.
Eli siis sisältää myös esilämmitystä, ja varsinainen latauksen häviö/kulutus on pienempää, tämä juuri kiinnosti.

Itse vaihdoin myös toukokuussa sähkikseen, facelift Model S 90D ja onhan tuolla ajelu nyt halvempaa ollut kuin edellisellä Golf GTi:llä. Toki näiden suora vertaaminen nyt on vähän typerää kun ovat niin eri kokoluokkaa jne, ja parempi vertailukohta Golffille olisikin ID.3 tms., jolloin päästään vähän erilaisiin lukuihin sähkiksen eduksi.

Tilastoissa on Teslalla täysin huuhaa lukuja kWh/100km ja km/fill kohdissa kun tilasto sisältää vain kaiken maksetun sähkön, mutta muuten luvut pitävät paikkaansa siitä hetkestä, kun loggauksen aloitin ja sisältävät kaikki autoon menneet kulut paitsi rahoituksen.

Auton ilmoittama kulutus on noille kilometreille (taino 8013 km ajalle atm.) 206 Wh/km ja kulutetun sähkön määrä 1649,7 kWh (ilman häviöitä), joten ilmaista sähköä on ladattuna aika paljon ja kaikki lataus on tapahtunut julkisilla latureilla, kotona taikka töissä ei ole latauspistettä mistä ladata ainakaan toistaiseksi. Huomiona vielä, jos Golffista poistetaan arvonalenema, niin kulut ovat olleet 0,211 €/km.

Mitä rahoitukseen tulee, niin ostohintahan tällä oli aika tarkalleen 30k€ enemmän ja kk-erä nousi uudella sopparilla 200€, sama aika + pienempi korko.

Näppäränä tuosta voi laskea ettei kannata/menee samoihin kuluihin per kk jos ajomäärä alkaa tippumaan taikka kulutus alkaa nousemaan jos sähkönhinta pysyy samana, kun verrataan Golffiin, mutta vaihtoon vaikutti muutkin seikat ja toisena vaihtoehtona olisi ollut saman hinta/kokoluokan plugin hybridi, mikä ei nyt mennyt jatkoon omalla kohdalla.

Tesla.jpg
Golf-1.jpg
Golf-2.jpg
 

Awelonian

Residentti maahanmuuttaja
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
2 704
Ilmeisesti haluaa, kun yhtään ranskalaista hybridiä tai sähköautoa ei tällä hetkellä saa nopealla toimituksella. Omani ostin aikoinaan valmiiksi autoliikkeen spekseillä tilattuna ja sekin erä meni heti kaupaksi. Ja myönnetään että oli siinä syy että ranskiksen otin, hinta kympin vähemmän kuin vastaava muunmaalainen ja aiemmasta ranskiksesta sain reilun vaihtohyvityksen. Korko rahoitukselle 0%. Ja onhan nuo nyt ajomukavuudeltaan ihan toisenlaisia. ;) Mutta tämä nyt on väärä paikka tälle keskustelulle.
No jos mä nyt mietin omaa Cupraa josta tarjottiin enemmän, kuin uutena ja sillä ikää yli vuosi ja kilometrejä jo 23k, niin kyllä tuossa tuo ranskalaisuus taitaa painaa aika paljon? Edelleen kandee kysyä vaihtoa ranskalaiseen sähkikseen, niin ehkei tulisi turpaan niin pahasti. Kyllähän ranskalaisrintamaltakin löytyy sähköistä kulkinetta.
 
Liittynyt
12.10.2021
Viestejä
746
Mitenköhän tuon bensahybridin saisi realisoitua käsirahaksi helpoiten jos uuden Teslan laittaa tilaukseen.
Kun viime syksynä vaihdoin 13 v vanhan bensa-auton täyssähköautoon enkä ollut tyytyväinen autokaupan tarjoukseen käytetystäni, sain YLI KAKSINKERTAISEN!!!!! hinnan myymällä itse (eli autokaupan 1000€ hyvitystarjouksen puolesta sain myytyä 2300€ hintaan :D). Toisaalta, se meni kaupaksi alle puolessa vuorokaudessa, vaikka laitoin ilmoituksen näkyville vasta joskus myöhään illalla. En tiedä olisinko saanut hintaa vielä ylemmäs odottamalla, mutta en jaksanut odottaa, varsinkin kun ostaja (=eräs autokauppa) oli valmis laittamaan rahat tililleni samantien, ennenkuin olivat edes nähneet autoa saati saaneet sitä käsiinsä. Meni kuulemma kyseisen autokaupan omistajan siskolle tms. käyttöautoksi.

Voisi kuvitella että plugin-hybridi viedään hyvin käsistä pois, eikös niitäkin osteta nyt ihan yhtä suurella innolla kuin täyssähköisiäkin?
 
Liittynyt
18.03.2022
Viestejä
568
Tänään aamulla ja juuri nyt sähkönhinnat melkoisen hurjia, pahimmillaan yli 100c/kWh. Mietiskelin tuossa ajellessa, jos tuolla hintaa pitäisi latailla 64kWh akku tyhjästä täyteen, niin olisipa kallista! Paitsi, että eihän se sitten olekaan, reippaasti alle satasella saisi lataushäviöineen "tankin" täyteen ja noin 400km rangea. Halapaa ku saippua! :lol:
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
2 664
Tänään aamulla ja juuri nyt sähkönhinnat melkoisen hurjia, pahimmillaan yli 100c/kWh. Mietiskelin tuossa ajellessa, jos tuolla hintaa pitäisi latailla 64kWh akku tyhjästä täyteen, niin olisipa kallista! Paitsi, että eihän se sitten olekaan, reippaasti alle satasella saisi lataushäviöineen "tankin" täyteen ja noin 400km rangea. Halapaa ku saippua! :lol:
Itse ajaisin tuossa tapauksessa viereiselle pikalaturille oman treenin ajaksi, josta saa noin 25 senttiä/kWh hinnalla ladattua auton.
 
Liittynyt
25.08.2020
Viestejä
323
Rimac Neveran toimitukset ovat alkaneet, näin ollen se on nyt nopein tuotannossa oleva sähköauto:
Tesla Model S Plaid jäänee vaatimattomalla suorituskyvyllään jatkossa vain köyhien vaihtoehdoksi :beye:
 
Liittynyt
12.10.2021
Viestejä
746
Tänään aamulla ja juuri nyt sähkönhinnat melkoisen hurjia, pahimmillaan yli 100c/kWh. Mietiskelin tuossa ajellessa, jos tuolla hintaa pitäisi latailla 64kWh akku tyhjästä täyteen, niin olisipa kallista! Paitsi, että eihän se sitten olekaan, reippaasti alle satasella saisi lataushäviöineen "tankin" täyteen ja noin 400km rangea. Halapaa ku saippua! :lol:
Juu eilen oli Lidlin ja Sellon (toistaiseksi) ilmaisilla latauspisteillä ruuhkaa, mutta sain ladattua tuollaiset 20kWh Sellossa ostoksien yhteydessä (22kWh AC nopeudella). Oletan että ilmainen latailu Sellossa loppuu 15.8. kun pysäköintiuudistus tulee voimaan, oletan että sen jälkeen latailun maksaminen onnistuu samalla applikaatiolla kuin millä voi maksaa pysäköinnin.

Lidlissä puolestaan oli puolet latauspisteistä poissa käytöstä, en tiedä maksaako Lidl sähköstä pörssihintaa.

Kettumaista kun taloyhtiön parkkipaikalla olevalla hidaslatauspisteelläni on pörssisähkö jonka hinnan saa tietää vasta puolen vuoden laskutuskauden päätteeksi, eli se on koko kuluneen puolen vuoden laskutuskauden pörssisähkön keskihinta. Voi vain arvailla mitä se tulee olemaan joulukuun lopussa jos ja kun nyt latailen, juuri oli uutisissa että pörssisähkön hinnan oletetaan jopa kolminkertaistuvan nykyisestä vuoden loppuun mennessä.

Olisi edes tunneittain hintaa vaihtavaa pörssisähköä niin voisin ennalta katsella milloin kannattaa latailla, semminkin kun öisin kuitenkin tulisi latailtua ja silloin pörssisähkö tuntuu olevan järjestään halvinta. Nyt on ihan sama milloin lataa, sama keskihinta tulee jälkikäteen.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
608
Nyt on ihan sama milloin lataa, sama keskihinta tulee jälkikäteen.
Tämähän riippuu siitä, miten iso merkitys sinun latauksillasi on taloyhtiön kokonaiskulutuksessa. Jos se on esimerkiksi luokkaa 1%, niin omilla latausajoillasi ei ole mitään väliä. Jos se taas on esimerkiksi 20%, niin alkaa olla jo merkitystä lataatko halpojen vai kalliiden tuntien aikana, sillä myös keskihinta muuttuu omien valintojesi mukaisesti. Ja jos siellä muutkin lataa, niin kannattaa ehdottomasti lobata sen puolesta, että asukkaat keskittävät lataukset yöaikaan. Tällöin koko taloyhtiön maksama keskihinta laskee, jolloin myös sinun maksamasi hinta laskee.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
4 710
Tänään aamulla ja juuri nyt sähkönhinnat melkoisen hurjia, pahimmillaan yli 100c/kWh. Mietiskelin tuossa ajellessa, jos tuolla hintaa pitäisi latailla 64kWh akku tyhjästä täyteen, niin olisipa kallista! Paitsi, että eihän se sitten olekaan, reippaasti alle satasella saisi lataushäviöineen "tankin" täyteen ja noin 400km rangea. Halapaa ku saippua! :lol:
Jos nyt maksaa vaikka sen 90e siirtoineen ja veroineen tuosta sähkärin 400e rangesta, niin ollaan monen bensa-autoilijan arjessa, mutta ei tuo nyt halpaa ole.

Osittain tuo kyllä selittää sitä miksi kaikkialla ei ole vastaavaa sähköautobuumia kuin täällä. Suomessa tehtiin kyllä sähkön hintaennätys, mutta ei keskieuroopassa.
 
Liittynyt
19.07.2017
Viestejä
446
Kiitti vielä kerran sille, joka kertoi täällä muutama sivu sitten Teslan 99e type2 kaapelista - oma saapui tänään! Ilmeisesti sattumavaraista merkkiä saapuu, oma on Mennekes.
 

ykii

Lizard of Oz
Liittynyt
16.07.2017
Viestejä
545
Kiitti vielä kerran sille, joka kertoi täällä muutama sivu sitten Teslan 99e type2 kaapelista - oma saapui tänään! Ilmeisesti sattumavaraista merkkiä saapuu, oma on Mennekes.
Sama juttu. Minäkin sain tänään kaapelin - sinistä Mennekes -laatua löytyi paketista!
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
186 349
Viestejä
3 393 476
Jäsenet
60 739
Uusin jäsen
ile01

Hinta.fi

Ylös Bottom