- Liittynyt
- 12.01.2017
- Viestejä
- 2 424
Oikeus oli hampaaton näytön puutteessa.No onhan se selvää, ettei 187 km/h ajetusta kolarista selvitä noin vähillä vaurioilla... johan auto menee noista nopeuksista sellaiseksi paalaamon kasassa olevaksi rusinaksi. Ihmisistä puhumattakaan.
Oma veikkaukseni on, että EDR:n nopeus on mitattu renkaiden pyörimisnopeudesta. Renkaat taas, no, ne voi sutia jos antaa enemmän kaasua kuin on pitoa ja nopeusmittari voi hyvin heilahtaa toiselle sadalle, vaikka oikeasti mentäisiin viittäkymppiä.
Se mitä tuossa uutisessa ei mainita, on että mittasiko kukaan kiihtyvyyksiä missään vaiheessa. Luulisi, että EDR on tallentanut ne. Ja voihan niitä laskeakin jälkikäteen, kun tiedetään autojen kulkusuunnat, vauriot ja loppuasetelma.
Selvää kuitenkin on, että miehet puhuivat jaskaa. Kuljettajan mukaan he ajoivat "enintään satasta", ja matkustajan kanta oli "ettei kiihdytys ollut poikkeava". Molempien mukaan "auto oli päätynyt luisuun tiellä olleesta routapatista". Poliisin saapuessa paikalle mitään routapattia ei kuitenkaan löydetty. Tiekin oli kuiva ja hyväkuntoinen asfaltti, jota vanhat corollatkin voivat ongelmitta ajaa satasta. Tällöin ei ole mahdollista, että uudehko Mustang lähtee kuivalla luisuun enintään satasta ajaen, kun kiihdytys ei väitetysti ollut poikkeava. Tekniset viat ovat asia erikseen, mutta niihin ei edes vedottu.
Johtopäätökseni on, että joko nopeutta on ollut huomattavasti yli satasen tai sitten on ajettu enintään satasta, mutta piirretty lakritsia vetävien pyöriessä 187 km/h ja tien kallistus on ollut kuskin käsiä nopeampi. Ensimmäisessä olisi oletettavasti menty mustan laatikon mittaaman mukaisesti 187 km/h, jolloin niitä "routapatteja" alkaa löytyä hyvältäkin tieltä ihan eri tavalla.
Uutisessa ei mainittu, että autoa olisi viritetty. Nähdäkseni auto oli Mustang V, eikä Boss-malli, joten moottori on enintään 420 hv/529 Nm. Jos sillä haluaisi piirtää lakritsia vetäviltä mitaten 187 km/h (maanopeus vähemmän), niin moottori kykenee sillä kulutuspinnan nopeudella tuottamaan vetävien pyörien kehälle voimaa yhteensä enintään (420 hv / 1,36) / (187 km/h / 3,6) = 5,95 kN. Käytännössä vähemmän, koska voimansiirron häviöt ja rajallinen määrä välityssuhteita.
Mussen taka-akselin staattinen kuorma on kahdella aikuisella ja kahdella alakoululaisella noin 9 kN. Jos ja kun maanopeus lakritsin aikana nousee, on dynaaminen kuorma 10 kN tai ylikin. Kuivalla asfaltilla ei ole mahdollista vakiomussella saada 187 km/h pyöränopeutta (pl. sulan kumin jutut liki paikallaan), ellei myös maanopeus ole sama 187 km/h. Tämä puoltaisi sitä, että autolla on tosiaan ajettu laatikon mittaamaa 187:ää.
Miksi sitten vauriot olivat niin olemattomat suhteessa hurjaan nopeuteen? Uutisen mukaan nopeus oli mitattu 5 s ennen törmäystä. Jos sen ajan olisi 1 G:n hidastuvuus, olisi nopeutta jäljellä 187 km/h - (9,81 * 3,6 * 5 s) = 10,4 km/h. Tuosta ei tulisi juuri mitään kolhua, eli aivan hyvin ehtii viiden sekunnin aikana nopeus hidastua sellaisiin lukemiin, jotka täsmäävät auton vaurioihin. Käräjäoikeuden asiakirjoissa todetaan: "Tiessä näkyy selviä suistuneen auton jättämiä, jarrutusjäljiksi tulkittavia renkaiden jälkiä".
Se on varmaa, että molemmat miehet narrasivat routapateista. Lisäksi vähintään yksi miehistä valehteli nopeudesta tai kiihdytyksestä, mutta oikeus nyt vaan toimii kuten toimii.
Edit. Laskin helpommalla tavalla pyörien kehällä vaikuttavan voiman.
Viimeksi muokattu: