Yleistä keskustelua autoista

En keksinyt parempaakaan ketjua, niin laitetaan tänne. Tyttökaveri ihan pyysi kysymään muiden mielipidettä asiaan, kun ei oikein yhteisymmärrykseen päästy asiassa :D Eli työkuvioiden muutosten myötä tarvii hommata toinen auto. Tyttökaveri on aiemmin kulkenut nykyisellä autollani, kun en ole itse sitä tarvinnut etätöiden takia. Nyt kuitenkin tarvii hänelle hommata auto. Haasteena on, ettei ole ihan selvää, kuinka kauan tarvitaan kahta autoa. Jos tyttökaverin työkuviot muuttuu siten syksyllä/talvella (ihan mahdollista), ettei tarvikaan autoa työmatkoihin, niin sitten toisesta autosta olisi kiva päästä eroon. Toki voin oman auton myydä pois (tai laittaa seisontaan) tarvittaessa ja ajetaan sit tällä uudemmalla. Voi toki myös olla, että auton tarve jatkuu. Tärkeänä yksityiskohtana tyttöystävä ei ole riskienottaja ja hänen nykyinen työmatka on pitkä, joten auton pitää olla suht uusi ja luotettava. Kuitenkin, tässä nyt on ollut pari kilpailevaa ajatusta:
  1. Autobassadonen kautta joku edullisimman pään uusi vuodeksi -sopimus. Tuollaiseen Peugeotin 2008:iin tykästyi, käytiin koeajamassa ja ihan ok auto oli, tyttökaveri tykkäsi. Tällä kuukausihinta huitelisi 400€/kk kieppeillä, kun lasketaan mukaan vakuutukset, yksi huolto (arvioin, että noin 400€ varmaan kustantaa) ja toimituskulut.
  2. Ostaa suoraan oma auto. Koeajettiin samalla reissulla 2019 vuosimallin Ford Fiestaa. Sekin ihan ok oloinen auto ja aika sopuhintaan noita (tai vastaavia pienemmän kokoluokan autoja) tuntuu saavan. Koitin kustannuksia arvioida ja parhaalla arvauksella huitelisi 350-400€ tienoilla sisältäen vakuutukset ja huollot (arpapeliä kuinka paljon kuluu, heitin touhutonnin arvioksi), lainanlyhennys varmaan noin 200-250€/kk. Toki ekan vuoden kulut korkeammat jos laskee käsirahan mukaan, toisaalta tuskin ekana vuonna suht uudessa autossa mitään isompaa remppaa on edessä.
Eli kuukausikulu todennäköisesti suht sama molemmilla vaihtoehdoilla. Erona, että 1. vaihtoehdossa maksetaan helppoudesta ja huolettomuudesta. Omaan korvaan tuo vaan kuulostaa aika kalliilta, kun vuoden jälkeen palautetaan auto ja käteen ei jää mitään muuta kuin vajaan 5k€ lovi lompakkoon. 2. vaihtoehdossa on toki auton omistamisen riskit, mutta toisaalta sillä käsirahalla ja vuoden aikana maksetulla kk-erällä on vuoden jälkeen ostettu x-tonnin edestä rautaa. Auton arvo toki tippuu koko ajan, mutta tuollaisen 5-vuotta vanhan, reilun 10k€ auton arvon nyt ei pitäisi enää useita tonneja vuodessa tippua, niin mielestäni tuossa jää voitolle leasingiin nähden vaikka auton myisikin pois vuoden päästä. Esim. jos ostaa 12k€ auton, lyhentää lainaa 2400€ vuoden aikana ja sit myy pois, niin eiköhän tuosta edelleen jotain 10-11k€ ole ihan realistista saada? Mitään järkeä ei tietenkään ole vuoden jälkeen myydä jos autolle edelleen tarve, mutta vertailun vuoksi mietin. Oma näkemys on, että autoilu on aina kallista ja pitää vaan päättää kuinka paljon on siitä valmis maksamaan ja sen perusteella sit valitaan auto :lol:

Tuli vähän sekava viesti, mutta josko tuosta selvää saisi. Oma mielipiteeni on, että tyttökaverin kannattaa vaan purra hammasta ja ostaa itseä miellyttävä omiin tuloihin sopiva auto, eikä miettiä tuota leasingia. Vai onko leasingissa jokin etu mitä en nyt hoksaa huomioida? :hmm: Mikä on raadin mielipide? :)

Pienissä autoissa voi arvo pysyä yllättävän hyvin. Itse ostin 2020 keväällä 2012 yariksen jolla ajettu 130t km, ja myin pois 2024 keväällä eli 4 vuoden jälkeen, ja sillä tuli ajettua 35t km. Ostohinta 10 000 euroa ja autoliikkeeltä sain nyt vaihdossa 5800 euroa.

Tässä oli toki onnea mukana osto ajankohdassa kun nopeasti tuosta hinnat lähti nousuun.

Itse kallistuisin omaan autoon, joku yariksen kokoluokkaa oleva
 
Pienissä autoissa voi arvo pysyä yllättävän hyvin. Itse ostin 2020 keväällä 2012 yariksen jolla ajettu 130t km, ja myin pois 2024 keväällä eli 4 vuoden jälkeen, ja sillä tuli ajettua 35t km. Ostohinta 10 000 euroa ja autoliikkeeltä sain nyt vaihdossa 5800 euroa.

Tässä oli toki onnea mukana osto ajankohdassa kun nopeasti tuosta hinnat lähti nousuun.

Itse kallistuisin omaan autoon, joku yariksen kokoluokkaa oleva

42 % pudotus 4v/35tkm mielestäsi hyvä arvon pysyminen?
 
Mikä tossa on erikoista? 10 % vuosittaisella arvonalenemalla aivan normaali hinta. Lisäksi pitää muistaa että sekä myydessä että vaihtoon viedessä liikkeet ottaa oman katteensa välistä, joten ei tuossa kyllä ole niin mitään ihmeellistä.
 



Kappas vaan, olenkin monta kertaa miettinyt mitä kaikkia vehkeitä mulla oikein on ollut, ja onko niitä edes olemassa enää. -89 eteenpäin löytyy kaikki autot sun muut mitä on ollut omissa nimissä. Tuohan pitää testata jossain kohtaa.

Okei ja kädet pystyyn. Löytääkö joku oikeasti tuon G-606 lomakkeen tai millään haulla mistään tuosta palvelusta tai trafista? Itse en kyllä löydä yhtään mitään mistään.
 
Mikä tossa on erikoista? 10 % vuosittaisella arvonalenemalla aivan normaali hinta. Lisäksi pitää muistaa että sekä myydessä että vaihtoon viedessä liikkeet ottaa oman katteensa välistä, joten ei tuossa kyllä ole niin mitään ihmeellistä.
Puolet kun sulaa hinnasta niin ei se kovin "yllättävän hyvää" arvon pysymistä ole.

"Pienissä autoissa voi arvo pysyä yllättävän hyvin."
 
Hyviä pointteja, kun sitä katsoo noin prosenteissa. Omasta mielestä tonni per vuosi hyvästä ja luotettavasta autosta on hyvä lopputulos. Uuden auton osalta saman verran menettää yhteensä kun ajaa ekan kerran liikkeestä kotiin.
 
Hyviä pointteja, kun sitä katsoo noin prosenteissa. Omasta mielestä tonni per vuosi hyvästä ja luotettavasta autosta on hyvä lopputulos. Uuden auton osalta saman verran menettää yhteensä kun ajaa ekan kerran liikkeestä kotiin.
Joo mutta ostamalla lähes minkä hyvänsä n. 10k auton olisi arvonalenema ollut tuota luokkaa.

Hyvänä jälleenmyyntiarvona pitäisin sen sijaan vaikka noita vw konsernin pikkusia sähköautoja, up, citigo jne mistä sai pitkään vaihdossa paljon enemmän ku uutena maksoivat. Halvin seat mii 100k ajettuna maksaa nettiautossa edelleen vain 5k vähemmän ku oli uutena.
 
IF yhtiöstä saa 3kk kaskon 0€.

Screenshot_20240902_213148_Opera.jpg


Sopivasti Peugeot e-2008 vakuutus oli Pohjolassa, niin vaihto onnistui.
 
Niinhän siinä sitten puolilta päivin kävi, että motarilla kivi napsahti tuulilasiin ja vieläpä oikein näppärästi kuljettajan näkökenttään. Kyseessä sinänsä varmaan korjattavissa oleva n. kahden euron kolikon kokoinen pieni särö, mutta voiko tuollaista aivan näkökentässä olevaa osumaa korjauttaa, vai hylkääkö katsuri automaattisesti? Yritän huomenna soitella eri liikkeisiin, mutta näin pyhänä ei paikat ole auki.
 
Niinhän siinä sitten puolilta päivin kävi, että motarilla kivi napsahti tuulilasiin ja vieläpä oikein näppärästi kuljettajan näkökenttään. Kyseessä sinänsä varmaan korjattavissa oleva n. kahden euron kolikon kokoinen pieni särö, mutta voiko tuollaista aivan näkökentässä olevaa osumaa korjauttaa, vai hylkääkö katsuri automaattisesti? Yritän huomenna soitella eri liikkeisiin, mutta näin pyhänä ei paikat ole auki.

Laita siihen joku läpinäkyvä teipin pala niin ei mene enempää likaa. Viimeksi kun korjautin häränsilmän niin aika huomaamaton siitä tuli.
 
Tulipa tänään erikoinen tilanne vastaan. Oltiin tuossa puolison kanssa ulkomailla reissussa ja palattuamme ajelimme hakemaan lapsia isovanhemmilta hoidosta. Pihaan päästyä ihmettelin mitä se isäpuoli istuskelee autossa. Kävin kysymässä niin ihmetteli ettei auto tunnista avainta vaikka oli hieman aiemmin toiminut kaupan pihalla ongelmitta. Siinä sitten tutkittuamme satuin kokeilemaan vieressä olevaa puolison autoa eikä senkään kaukosäädin toiminut vaikka juuri tultiin pihaan. Kävin sitten kokeilemassa omaa autoa joka oli hieman kauempana asuntovaunun takana piilossa ja se toimi moitteetta. Kävin sitten hakemassa pikkuveljen ulos että kokeilee omaa autoaan ja kappas, senkään kaukosäädin ei reagoinut. Pohdin sitten että talon vieressä täytyy olla joku radiosignaalia häiritsevä laite koska oman auton kaukosäädin toimi ja auto hieman kauempana asuntoauton takana, mutta sekin toimi vain jos olin itsekin asuntoauton takana ja kaikki autot toimi hieman kauempana talon pihasta kun erikseen kokeiltiin. Aikamme selvitettyämme mahdollista aiheuttajaa syyksi paljastui etuterassin langattoman ovikellon painike joka oli jäänyt pohjaan. Ongelman ratkettua hieman naurahdettiin ja pohdittiin että tuolla saisi tehtyä esim. kaupan pihalla pientä jäynää. :lol:
 
Tulipa tänään erikoinen tilanne vastaan. Oltiin tuossa puolison kanssa ulkomailla reissussa ja palattuamme ajelimme hakemaan lapsia isovanhemmilta hoidosta. Pihaan päästyä ihmettelin mitä se isäpuoli istuskelee autossa. Kävin kysymässä niin ihmetteli ettei auto tunnista avainta vaikka oli hieman aiemmin toiminut kaupan pihalla ongelmitta. Siinä sitten tutkittuamme satuin kokeilemaan vieressä olevaa puolison autoa eikä senkään kaukosäädin toiminut vaikka juuri tultiin pihaan. Kävin sitten kokeilemassa omaa autoa joka oli hieman kauempana asuntovaunun takana piilossa ja se toimi moitteetta. Kävin sitten hakemassa pikkuveljen ulos että kokeilee omaa autoaan ja kappas, senkään kaukosäädin ei reagoinut. Pohdin sitten että talon vieressä täytyy olla joku radiosignaalia häiritsevä laite koska oman auton kaukosäädin toimi ja auto hieman kauempana asuntoauton takana, mutta sekin toimi vain jos olin itsekin asuntoauton takana ja kaikki autot toimi hieman kauempana talon pihasta kun erikseen kokeiltiin. Aikamme selvitettyämme mahdollista aiheuttajaa syyksi paljastui etuterassin langattoman ovikellon painike joka oli jäänyt pohjaan. Ongelman ratkettua hieman naurahdettiin ja pohdittiin että tuolla saisi tehtyä esim. kaupan pihalla pientä jäynää. :lol:

Eihän tuota voi jättää kokeilematta. Ikävämpi juttu monelle sillä hetkellä, mutta jos iltapaskojen kautta saisi juttua aikaiseksi että joku näissä systeemeissä mättää niin ainakin autovalmistajien kannattaisi keksiä uutta päivitystä softiinsa. Onko tämä nyt sitten hyvä vai huono idea, enpäs tiedä - kun mahdollisia scenaarioita voi olla moneksi :hmm:
 
Eikö kuitenkin kaikissa autoissa ole jokin tapa käyttää ilman etäluentaa? 2005 autossa on vielä ihan perinteisen virtalukon kohdalla paikka, johon lähettimen voi työntää halutessaan.

Eihän tuota voi jättää kokeilematta. Ikävämpi juttu monelle sillä hetkellä, mutta jos iltapaskojen kautta saisi juttua aikaiseksi että joku näissä systeemeissä mättää niin ainakin autovalmistajien kannattaisi keksiä uutta päivitystä softiinsa. Onko tämä nyt sitten hyvä vai huono idea, enpäs tiedä - kun mahdollisia scenaarioita voi olla moneksi :hmm:
Ei siinä mitkään softat auta, jos kyseinen taajuudella dominoi voimakas lähetin.
 
Niinhän siinä sitten puolilta päivin kävi, että motarilla kivi napsahti tuulilasiin ja vieläpä oikein näppärästi kuljettajan näkökenttään. Kyseessä sinänsä varmaan korjattavissa oleva n. kahden euron kolikon kokoinen pieni särö, mutta voiko tuollaista aivan näkökentässä olevaa osumaa korjauttaa, vai hylkääkö katsuri automaattisesti? Yritän huomenna soitella eri liikkeisiin, mutta näin pyhänä ei paikat ole auki.
Lasivakuutus ja uusi lasi, ongelma?
 
Niinhän siinä sitten puolilta päivin kävi, että motarilla kivi napsahti tuulilasiin ja vieläpä oikein näppärästi kuljettajan näkökenttään. Kyseessä sinänsä varmaan korjattavissa oleva n. kahden euron kolikon kokoinen pieni särö, mutta voiko tuollaista aivan näkökentässä olevaa osumaa korjauttaa, vai hylkääkö katsuri automaattisesti? Yritän huomenna soitella eri liikkeisiin, mutta näin pyhänä ei paikat ole auki.
Ikävä homma tietysti, mutta jos on lasivakuutus niin korjaus 0€ ja vaihdon omavastuu jotain 150-200€ varmaan aika yleisesti.

Itse ainakin suhtaudun noihin niin, että lasin hajoaminen kuuluu autoiluun keskimäärin kerran pari vuodessa. Joskus pitää vaihtaa joskus riittää korjaus. Vähän kun jarruremontti, joskus sekin on tehtävä.
 
Ikävä homma tietysti, mutta jos on lasivakuutus niin korjaus 0€ ja vaihdon omavastuu jotain 150-200€ varmaan aika yleisesti.

Itse ainakin suhtaudun noihin niin, että lasin hajoaminen kuuluu autoiluun keskimäärin kerran pari vuodessa. Joskus pitää vaihtaa joskus riittää korjaus. Vähän kun jarruremontti, joskus sekin on tehtävä.

Laseja tosiaan menee. Tuurista riippuen useammin tai harvemmin. Itsellä on suht hyvää tuuria ollut vaikka autoilu pääasiassa pk-seudulla missä aina melkein edessä joku. Nykyisestä autosta meni alkuperäinen tuulilasi 66tkm (2019) kohdalla ja seuraavaksi 113tkm (2023). Ja kun vähän ajaa ei ole järkeä pitää vakuutustakaan (kannattaa tietysti selvittää minkä hintainen tuulilasi siihen omaan autoon sopii). 2023 vaihdon hinta oli 388€.
 
Kävin näyttämässä autoa paikallisella autoklinikalla. Ryhtyivät korjaamaan osumaa, mutta sitten korjatessa lasi halkesi lisää ja totesivat, että pakko vaihtaa.

Ajokortti ollut 2007 lähtien ja kilometrejä tulee vuodessa n. 15-20 tkm. Ensimmäinen tuulilasi joka menee omalla kohdalla vaihtoon. Lasivakuutus on onneksi, jonka otin reilu vuosi sitten kun totesin vakuutuksen olevan kyseisen Passatin kohdalla hyvin edullinen, mutta uusi lasi kameroineen kalibrointeineen päivineen sen verran kallis, ettei lasivakuutuksen kustannus ole likimainkaan samaa luokkaa edes useiden vuosien jälkeen. Nyt onneksi tosiaan 150e omavastuulla ja ylimääräisellä vaivalla selviää.

Koko homma olisi vältetty jos liikenteessä ei olisi niitä "dynaamisia" kuskeja, jotka motarilla ilman vilkkua leikkaavat aivan keulan eteen, vaikka edessä tai takana ei ole ketään.
 
Kävin näyttämässä autoa paikallisella autoklinikalla. Ryhtyivät korjaamaan osumaa, mutta sitten korjatessa lasi halkesi lisää ja totesivat, että pakko vaihtaa.

Ajokortti ollut 2007 lähtien ja kilometrejä tulee vuodessa n. 15-20 tkm. Ensimmäinen tuulilasi joka menee omalla kohdalla vaihtoon. Lasivakuutus on onneksi, jonka otin reilu vuosi sitten kun totesin vakuutuksen olevan kyseisen Passatin kohdalla hyvin edullinen, mutta uusi lasi kameroineen kalibrointeineen päivineen sen verran kallis, ettei lasivakuutuksen kustannus ole likimainkaan samaa luokkaa edes useiden vuosien jälkeen. Nyt onneksi tosiaan 150e omavastuulla ja ylimääräisellä vaivalla selviää.

Koko homma olisi vältetty jos liikenteessä ei olisi niitä "dynaamisia" kuskeja, jotka motarilla ilman vilkkua leikkaavat aivan keulan eteen, vaikka edessä tai takana ei ole ketään.

Mä vaihdan tuulilasia ihan mielelläni muutaman vuoden välein, uusi naarmuton lasi on paljon mukavampi.
 
Itse olen ajanut autolla yli 20 vuotta. Ikinä en ole joutunut vaihdattamaan tuulilasia. Molemmissa autoissa on 300tkm:ä nähnyt alkuperäinen ikkuna. Onhan se vasta-aurinkoon himmeä, mutta eipä sitten auto ole kukassakaan tuulilasin ympäriltä, kun ei ole nyrkkipajoilla maaleja raavittu.
 
Varmaan kaveri koitti vinkata että jos vaihdatat laseja vaan kuluman takia ei se silloin mene lasivakuutuksiin.

No tässä Pk-seudulla kun pyörii, niin parin vuoden välein tuohon lasiin joku kivi osuu sopivasti, että lasi on rikki.

Naarmuinen lasi on oikeasti iso riski ja siksi vaihdatan lasin heti jos vain aihetta.
 
@Dunlop et ole ajatellut käydä välillä vain korjauttamassa lasin halkeamia? Menee kokonaan lasivakuutuksen piikkiin jos sellainen on ja lopputulos ainakin omalla kohdallani on ollut varsin erinomainen.
 
Mites nuo vaihdot on keskimäärin onnistuneet? Onko ollut ikinä moitittavaa? Takavuosista tulee mieleen lähinnä BMW E39:n pahamaineinen tuulilasin vaihto, jota ei tunnuttu millään saavan oikein tehdyksi.

Jos nyt jotain hyvää huonossa, niin tuo tuulilasi varmaan halvin laittaa kuntoon omavastuun jälkeen. Isompi vekki maalipintaan tai ajovaloumpio rikki, niin olisi päässyt maksamaan ihan eri hintoja.
 
@Dunlop et ole ajatellut käydä välillä vain korjauttamassa lasin halkeamia? Menee kokonaan lasivakuutuksen piikkiin jos sellainen on ja lopputulos ainakin omalla kohdallani on ollut varsin erinomainen.

Pari, kolme vuotta vanha lasi, vaihtoon vain suoraan ja yleensä se on hajonnut niin että parin minuutin päästä halkeama on reunasta reunaan, niin mitäs teet.
 
Prkl en tiedä mikä on tuon Corollan ja tuurin kanssa. Elämäni ensimmäiset kokemuset auton kolhimisesta parkkiksella, naarmut kylkeen ja lasi on jo vaihdettu kerran ja huomasin eilen uudessa lasissa halkeaman juuri tietenkin siinä mihin lämmin ilma puhaltaa ja missä on lämmitys... VMP.
 
Aihetta liipaten, niin taisi käydä sillä tavalla, että hiljattain hankitun(viikko) auton jarrut ei olekaan kunnossa.
Käytännössä epäilen, että palat loppu ja levyt saanut mahdollisesti hittiä.

2019 ja 65tkm ajettu. Oon sitä mieltä, että menis myyjän piikkiin.
Ensinnäkin, jos ovat tai olisivat tarkistaneet, niin olisi pitänyt kertoa.
Toisekseen, niin ei kuulu kuluttajan vastuulle syynätä näin tarkkaan eikä sitä koeajolla havainnut ennen kuin myöhemmin erityisemmässä tilanteessa.
Kolmanneksi, jos eivät tienneet, että myyvät autoa, jota pitää heti korjata ja varsinkin jarrujen osalta, niin antaa melko huonon kuvan ja heidän selonottovelvollisuus jääny toteutumatta ts. eivät tienneet mitä ja minkälaista myyvät.

Mp?
 
Aihetta liipaten, niin taisi käydä sillä tavalla, että hiljattain hankitun(viikko) auton jarrut ei olekaan kunnossa.
Käytännössä epäilen, että palat loppu ja levyt saanut mahdollisesti hittiä.

2019 ja 65tkm ajettu. Oon sitä mieltä, että menis myyjän piikkiin.
Ensinnäkin, jos ovat tai olisivat tarkistaneet, niin olisi pitänyt kertoa.
Toisekseen, niin ei kuulu kuluttajan vastuulle syynätä näin tarkkaan eikä sitä koeajolla havainnut ennen kuin myöhemmin erityisemmässä tilanteessa.
Kolmanneksi, jos eivät tienneet, että myyvät autoa, jota pitää heti korjata ja varsinkin jarrujen osalta, niin antaa melko huonon kuvan ja heidän selonottovelvollisuus jääny toteutumatta ts. eivät tienneet mitä ja minkälaista myyvät.

Mp?
Epäilet?
 
Vähän erikoinen tilanne, jos 65 tkm ajetussa autossa olisi palat loppu. Jos autoa ei ole tutkittu, niin ei sille myyjälle kannata kertoa kuin oireista, eikä omista epäilyistä. Jos paloissa ei olisi pintaa lainkaan, niin se kirskunta olisi kuulunut jo koeajolla. Ei ne viikossa mene sellaiseen kuntoon, että alkavat ääntää.
 
Vähän erikoinen tilanne, jos 65 tkm ajetussa autossa olisi palat loppu. Jos autoa ei ole tutkittu, niin ei sille myyjälle kannata kertoa kuin oireista, eikä omista epäilyistä. Jos paloissa ei olisi pintaa lainkaan, niin se kirskunta olisi kuulunut jo koeajolla. Ei ne viikossa mene sellaiseen kuntoon, että alkavat ääntää.
No eipä kuulunut vaan nimenomaan tuossa pakitustilanteessa ja tietyin speksein.
Se menee niille vielä hoitoon, joten pyydän tarkistamaan ne jarrut samalla.
Edit: kun vaihtavat kuitenki renkaat, niin voivat samalla kattoa. Tai jos ei voi niin jo on kummallista touhua.
 
Vähän erikoinen tilanne, jos 65 tkm ajetussa autossa olisi palat loppu. Jos autoa ei ole tutkittu, niin ei sille myyjälle kannata kertoa kuin oireista, eikä omista epäilyistä. Jos paloissa ei olisi pintaa lainkaan, niin se kirskunta olisi kuulunut jo koeajolla. Ei ne viikossa mene sellaiseen kuntoon, että alkavat ääntää.

Olisko siellä satulat jumissa? Minkä ikäinen auto nimimerkillä @KAREK ?
 
Jarrut on kulutusosia enkä laskisi jarrupalojen tai levyjen vaihtoa korjaamiseksi vaan normaaliksi huolloksi.
Liike voinee osallistua kuluihin, mutta tuskin 100% osuudelta, sillä ajoneuvo tulee parempaan kuntoon kuin voisi ikä ja kilometri huomioiden olettaa, jos alle vaihdetaan uutta palikkaa.
 
Vähän erikoinen tilanne, jos 65 tkm ajetussa autossa olisi palat loppu. Jos autoa ei ole tutkittu, niin ei sille myyjälle kannata kertoa kuin oireista, eikä omista epäilyistä. Jos paloissa ei olisi pintaa lainkaan, niin se kirskunta olisi kuulunut jo koeajolla. Ei ne viikossa mene sellaiseen kuntoon, että alkavat ääntää.
Tuo jarrujen kesto johtuu autosta.

Mulla paku jossa takajarrut kestävät 50-60tkm. Eikä siis yksittäinen sarja, vaan nyt 5. kierros menossa. Ilmeisestikin jarrut ovat jotenkin väärin toteutettu kun noin taajaan menevät, mutta ei niissä sinänsä toiminnallisesti ongelmaa ole.
 
Jarrut on kulutusosia enkä laskisi jarrupalojen tai levyjen vaihtoa korjaamiseksi vaan normaaliksi huolloksi.
Liike voinee osallistua kuluihin, mutta tuskin 100% osuudelta, sillä ajoneuvo tulee parempaan kuntoon kuin voisi ikä ja kilometri huomioiden olettaa, jos alle vaihdetaan uutta palikkaa.
Se keskeisin pointti tässä lienee se, että jos ne on loppu, niin miksei se käynyt ilmi.

Sinällään ne palat ja levyt ei niin hunajaa maksa, etteikö niihin voisi osallistua, kun sitä ajoaikaa tulee samalla lisää.
Työ on toisen mokoman, mutta joka on taas ns. heidän pussiin ellen sitte "joudu" viemään toisaalle.

Mutta katellaan nyt mitä tuumaavat ja löytävätkö ongelman...
 
Vähän erikoinen tilanne, jos 65 tkm ajetussa autossa olisi palat loppu. Jos autoa ei ole tutkittu, niin ei sille myyjälle kannata kertoa kuin oireista, eikä omista epäilyistä. Jos paloissa ei olisi pintaa lainkaan, niin se kirskunta olisi kuulunut jo koeajolla. Ei ne viikossa mene sellaiseen kuntoon, että alkavat ääntää.
Työntömitalla otin mitan levyn pinnasta palan takapintaan ja näytti 11mm.
Kaipa tuolla on vielä pintaa, kun edellisen kulkineen uudet palat oli noin 14mm per pala.

Toki se sisempi pala vois olla kaput, kun en sitä päässyt mittomaan ilman renkaan irrotusta, mutta tuskin sekään.

Joku siellä kuitenkin ahistaa.
 
Tuntuuko kenestäkään muusta siltä, että nuo google mapsin arvioimat matka-ajat on ainakin pidemmille matkoille aika optimistisia? Ehkä sitten ajan itse vain liian hitaasti, mutta tuntuu siltä että noihin aikoihin on aika vaikea päästä jos on vähänkään jotain hidastetta esim. rekkaa tiellä. Vaatisi sen, että loput ajasta sitten painelee ylinopeutta, siltä ainakin itsestä tuntuu.
 
Tuntuuko kenestäkään muusta siltä, että nuo google mapsin arvioimat matka-ajat on ainakin pidemmille matkoille aika optimistisia? Ehkä sitten ajan itse vain liian hitaasti, mutta tuntuu siltä että noihin aikoihin on aika vaikea päästä jos on vähänkään jotain hidastetta esim. rekkaa tiellä. Vaatisi sen, että loput ajasta sitten painelee ylinopeutta, siltä ainakin itsestä tuntuu.

Sama huomio. En sitten tiedä minkälainen algoritmilottokone noita matka-aikoja arpoo.

Toisaalta lyhytkin kusipaussi venyy herkästi vartin mittaiseksi, varsinkin jos ei ole sooloreissusta kyse. Lisäksi tietyöt ja muut hankalasti ennakoitavat tapahtumat kasvattavat toteumaa.
 
Riippuu varmastikin mistä mihin tuo reittisuunnitelma on tehty. Kesäaikaan se aika-arvio pitää aika hyvin kutinsa, jos ei ylimääräisiä pysähtele matkalla. En osaa sanoa, missä määrin maps osaa huomioida mm. talvinopeusrajoitukset yms, jotka kuitenkin pidemmillä siirtymillä näkyvät jo matka-ajassa. Tietyöt yms muut pidemmät pysäytykset se ei ainakaan huomioi.
 
Ainakin noihin arvioihin on hyvä laskea ihan reippaasti lisää päälle, jos haluaa olla perillä johonkin tiettyyn aikaan mennessä.
 
Tuntuuko kenestäkään muusta siltä, että nuo google mapsin arvioimat matka-ajat on ainakin pidemmille matkoille aika optimistisia? Ehkä sitten ajan itse vain liian hitaasti, mutta tuntuu siltä että noihin aikoihin on aika vaikea päästä jos on vähänkään jotain hidastetta esim. rekkaa tiellä. Vaatisi sen, että loput ajasta sitten painelee ylinopeutta, siltä ainakin itsestä tuntuu.

Mielestäni nimenomaan pitkillä matkoilla ennuste on pessimistinen, ainakin kesäisin. Toki tähän kokemukseen vaikuttaa varmaan sekin, millaisia teitä ajelee - joillakin reiteillä on enemmän liikennettä, enemmän rekkoja, vähemmän ohitusmahdollisuuksia, huonompi tie...

Kaupunkiajo on se, missä ennuste voi heittää. 20 minuutin matkasta voi nopeasti tulla 25 minuutin matka, jos joutuu pysähtymään useampiin punaisiin liikennevaloihin ja istumaan koko syklin niissä. Toisaalta jos valot on myötäiset, niin voi päästä minuutin-pari allekin.
 
Tuntuuko kenestäkään muusta siltä, että nuo google mapsin arvioimat matka-ajat on ainakin pidemmille matkoille aika optimistisia? Ehkä sitten ajan itse vain liian hitaasti, mutta tuntuu siltä että noihin aikoihin on aika vaikea päästä jos on vähänkään jotain hidastetta esim. rekkaa tiellä. Vaatisi sen, että loput ajasta sitten painelee ylinopeutta, siltä ainakin itsestä tuntuu.
Ainakin tuolla Keski-Euroopassa pyöriessä Mapsin arviot ovat pitäneet hyvinkin paikkansa. Sanoisin, että enemmänkin pessimistisiä. Toki eihän se ota kusitaukoja yms. huomioon. Mutta aika hyvin tuohon uskaltaa nykyisin luottaa. Kotimaassa vähemmän käyttänyt pidemmillä matkoilla. Lyhyillä siirtymillä jo muutama rekka tai liikennevallot saattaa tehdä suurta eroa arvioon.
 
Samat kokemukset. Jos vedetään vaikka TRE-Levi tai TRE-Sodankylä tmv. pidempi reissu, on se mennyt nopeammin kuin googlen arpoma matka-aika. Taas PK seudulla aika usein tuntuu tekevän tiukkaa vaikka ajaisi reippaastikin.
 

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
275 322
Viestejä
4 753 092
Jäsenet
77 295
Uusin jäsen
Enzio

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom