Yleistä keskustelua autoista

Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
307
Tietäisiköhän täällä kukaan ketään joka saisi säädettyä/ohjelmoitua 2011 Peugeot 508 SW:n ajovaloautomatiikkaa?
Tällä hetkellä auto asennossa valoisalla palaa parkit ja päiväajovalot, kun pitäisi palaa pelkät päiväajovalot.
 
Liittynyt
20.02.2018
Viestejä
122
Vaatii diagboxin että saa ohjelmoitua, löytynee usealta psa-kuskilta. Itseltäkin tuo löytyy.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
307
Ootko PKS-alueella ja pystyisitkö tekemään ton säädön? Tai tiedätkö ketään joka vaikka pientä korvausta vastaan tekisi tuon säädön?
 
Liittynyt
05.01.2021
Viestejä
4 815
Milläs / kuka tälläisen pystyisi fiksaamaan ? Etuhelmassa (muovia ) naarmuja betoniporsaasta. Pystyykö edes ?
pk. seudulla


1649869257553.png
 
Liittynyt
02.01.2017
Viestejä
855
Milläs / kuka tälläisen pystyisi fiksaamaan ? Etuhelmassa (muovia ) naarmuja betoniporsaasta. Pystyykö edes ?
pk. seudulla


Tuskin täysin korjattua saa muuten, kuin maalaamalla. Myllyttämällä saa luultavasti riittävän siistin paikka huomioiden.
 
Liittynyt
17.12.2016
Viestejä
139
Milläs / kuka tälläisen pystyisi fiksaamaan ? Etuhelmassa (muovia ) naarmuja betoniporsaasta. Pystyykö edes ?
pk. seudulla


Maalailuksi menee. Aivan tuosta hopean värisen listan alapuolelta paistaa paljas muovi (kaikkein tummin kohta). Lisäksi nuo naarmut on muutenkin ihan liian syviä että myllyttämällä paranisi. Jos vakuutushinnottelulla menisi, niin maalauskustannukset pk-seutu huomioiden siinä jossain about 700€ johon sisältyy myös hieman muovikorjausta. Tähän toki lisäksi puskurin irrotus/asennus sekä puskurin osien purkaminen ja kasaaminen. Kokonaisarvio reilu tonni. Varmaan joku nevöhööd pikkupaja tekisi halvemmalla mutta työnjälki varmaan jotain ihan kauheaa. Tuossa hopeassa listan alakulmassa näkyy muuten pieni roso.
 
Liittynyt
05.01.2021
Viestejä
4 815
Näin vähän ajattelinkin. Siksi kyselin, että jos on jokin kikka kakkonen jollakin tiedossa. Ihan tonnia en viitsi tuosta maksaa, koska aika huomaamaton käytännössä. Harmitus kovempi kuin käytännön ongelma. Muistuttakoot siis tuossa kömpelöä kuskia. Jottei eläintystäville tuu paha mieli, niin voi kertoa, että betoniporsaalle ei käynnyt kuinkaan. Se jäi sinne iloisena ja hyvävointisena nököttämään. Ei ollut tarvetta kutsua poliiseja lopettamaan sitä. ( itse kyllä meinasin sitä Hiltilllä pistää kylkeen suuntuspäissäni )
 
Liittynyt
15.11.2021
Viestejä
1 004
Nyt täytyy kysyä autojen mittarivirheistä. Meillä taloudessa 2 uudehkoa autoa (ford focus my 2019 ja Volvo v60 My 2022), kummassakin on mielestäni todella reilu mittarivirhe, Fordilla saa mennä ainakin 8km/h lujempaa mitä auton nopeusmittari näyttää, volvolla 8-10km/h nopeammin kuin mittari. Onko tuo ihan normia nykyautoissa? Ei siihen varmaan kukaan pysty vaikuttamaan mitenkään kun niihin varmaan on tarkoituksella laitettu virhettä mutta onhan tuo nyt aika hurja, ei ihme että jengi ajelee alinopeutta
 

GGoljatti

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
17.03.2022
Viestejä
1 639
No ei ole ainakaan Volvon osalta. Omassa vm. 20 mittarivirhe on 2-3km/h riippumatta nopeudesta.
 
Liittynyt
15.11.2021
Viestejä
1 004
No ei ole ainakaan Volvon osalta. Omassa vm. 20 mittarivirhe on 2-3km/h riippumatta nopeudesta.
Pystyykö huolto tuohon millään tavalla vaikuttamaan? Kesä- ja talvirenkaat ovat mulla saman kokoiset että sillä ei liene merkitystä sitten
 

zet

Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
2 350
Milläs / kuka tälläisen pystyisi fiksaamaan ? Etuhelmassa (muovia ) naarmuja betoniporsaasta. Pystyykö edes ?
pk. seudulla


Monessa kaskossa on ensimmäinen vaurio pelkkien omavastuiden maksulla, ei tipu bonukset. Eli omavastuusta riippuen 200e-500e ja puskuri tulee täyteen kuntoon :D
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
8 641
Pystyykö huolto tuohon millään tavalla vaikuttamaan? Kesä- ja talvirenkaat ovat mulla saman kokoiset että sillä ei liene merkitystä sitten
Eipä pystyne huolto mitään tekemään. Hyvä huomio nuo renkaat, mutta nekin kuluu ja sitten tulee virhettä. Kato jollain GPS sovelluksella oikea nopeus ja ulkomuistilla meet sen mukaan.
 

Pyrres

Apina koulutuksessa
Liittynyt
18.07.2017
Viestejä
4 473
Eipä pystyne huolto mitään tekemään. Hyvä huomio nuo renkaat, mutta nekin kuluu ja sitten tulee virhettä. Kato jollain GPS sovelluksella oikea nopeus ja ulkomuistilla meet sen mukaan.
En kuollaksenikaan missä kaikissa noita sai muutettua huollon softilla esim juuri eri rengastuksien vuoksi. Ja ei kyllä kuulosta normi heitolta Fokkeriin tai muihin Fordeihin mitä on ollut. Jokainen ollut GPS:stä max 5kmh heitolla. Yleensä 3kmh-4kmh riippuen onko kesä vai talvinakit.
 
Liittynyt
15.11.2021
Viestejä
1 004
Täytynee nyt vähän vielä tarkistaa kunnollisella gps mittarilla. Onko suosituksia luotettavista? Ja juu Volvolla ainakin pitää käyttää piuhan päässä jos vaihtaa rengastuksen kokoa, näin varmaan muillakin.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
8 641
Täytynee nyt vähän vielä tarkistaa kunnollisella gps mittarilla. Onko suosituksia luotettavista? Ja juu Volvolla ainakin pitää käyttää piuhan päässä jos vaihtaa rengastuksen kokoa, näin varmaan muillakin.
Joku vuosi sitten kun vaihdoin autoa, niin huomasin että ajopäiväkirjaa täyttäessä kilsat muuttui hmm... muistaakseni pienemmäksi. Enstisessä oli vakio kiokot, seuraavassa oli isommat vanteet jne.

Ulysse speedometer itellä käytössä, tai no harvoinpa tarvin. Waze jos navia tarvii kanssa, toisaalta googlen mapsi hoitaa saman asian.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
776
Mistä löytyisi kupumutterit fiestan aluvanteille, mielellään mustat? Focuksessa on vissiin samanlaiset ärsyttävät mutterit peltikuvuilla ja noiden kanssa saa aina tapella.
 

Dr. Who

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 897
Milläs / kuka tälläisen pystyisi fiksaamaan ? Etuhelmassa (muovia ) naarmuja betoniporsaasta. Pystyykö edes ?
pk. seudulla


Vesihionta ja myllytys niin suurinosa lähtee pois, yhdestä kohdasta on maali pois niin se ainakin jää...
 
Liittynyt
12.01.2017
Viestejä
2 039
Siirsin kulutusketjusta tänne. @Jonaz @Perkeles @Pakana

Suberb on isompi kuin s80, jota koon puolesta pitäisi verrata ennemmin Octaviaan? Toki vaikuttaa painottaako enemmän tavaratilaa vai matkustamon tiloja?
Tuttavaperheessä oli 2010 vuoden 1.8tsi Octavia (farkku, neliveto) jolla tuli jonkin verran reissattua. En muista että tuo olisi ikänä kuluttanut yli 7l/100km vaikka auto oli täynnä tavaraa ja ajettiin "reilua" nopeutta Helsingistä pohjoiseen.
180 heppaisena versiona myös ihan riittävä suorituskyky kuormankin kanssa.
Olohan tuossa uutena tosin ne perinteiset ongelmat jakopään kanssa mutta takuu hoiti sen kuntoon, luopuivat tyytyväisinä autosta 250tkm ajettuna vailla suurempia vikoja...
Edit. Vuosiluku sekoilu.
Ei superb ole s80 isompi kuin takapenkki.
Tavaratila on myös isompi jos uskoo Wikipediaa?
Volvot eivät koskaan ole olleet erityisen tilavia autoja, etenkin jos sisätilat suhteutetaan ulkomittoihin.
Ps. Litroina mitattuna esim. farmari Fabiassa on isompi tavaratila kuin s80 Volvossa.
Perkeles :llä on ripeään (139 km/h) työmatka-ajoon Volvo S80 mkII 2008 2.5T. Hän kyseli kuinka paljon pienemmällä kulutuksella ripeä ajo onnistuisi vastaavalla muulla autolla, esim. Skoda Superb.

Jonazin mielestä Superb on suurempi kuin S80, joten pitäisi ennemmin verrata Octaviaan.

Pakana ei ollut ihan samaa mieltä Superbin suuremmuudesta vs. S80. En ole minäkään.


On totta, että Superbissa on mahtavat polvitilat takapenkillä. Myös uusimmissa Octavioissa on kokoisekseen hyvät polvitilat takana. Tavaratilatkin ovat huippuluokkaa molemmissa. Silti S80 on aivan eri luokan auto kuin ehdotettu Octavia.

En tiedä onko uusin Octavia enää C-segmentin (alempi keskiluokka) auto, mutta ainakin TM on vertaillut Octaviat C-segmentin porukassa Astrojen, Corollojen ja Golfien seurassa. Akseliväli ja hinta täsmäävät parhaiten siihen porukkaan, vaikka Octavian tavaratila onkin luokkaa suurempi, jos kyseessä ei ole farmarivertailu.

Nyky-Superb oli alussa 2001-2008 D-segmentin (ylempi keskiluokka) auto. Uudemmat mallit 2008 alkaen ovat olleet E-segmenttiä (edustusauto). Todennäköisiä syitä ylemmälle luokalle olivat noin 5 cm kasvanut leveys ja uuden mallin korkeampi hinta. Amerikassa luokat määritellään selkeästi sisätilavuuden mukaan. Euroopassa C-luokan kokoinen auto voikin olla D-luokkaa, jos kyseessä on premium-merkki korkeine hintoineen.

Volvo S80 on aina ollut E-segmentin auto. Liitteessä vinkkiä millaisessa seurassa sitä vertaillaan. Octavia ei oikein kuulu joukkoon.


Jos kyse olisikin Perkeles:llä vain takapenkin polvitiloista ja tavaratilasta, niin toki uudehko Octavia voisi hyvin korvata S80 mkII 2.5T:n. Hän ei kuitenkaan noista asioista maininnut mitään. Sen sijaan mainittiin 139 km/h ja työmatka-ajo. Rivien välistä voi lukea, että käyttäjä on halunnut/saa hyötyä tietyistä S80:n ominaisuuksista, jotka eivät alemman luokan Octaviassa ole aivan niin hyvällä mallilla:

-pidempi akseliväli, leveys sekä useampi sata kg suurempi massa tuovat lisävakautta ja rauhallisuutta talven pöppyräkeleille kaistanvaihtoihin
-ajovalot ovat erinomaiset
-kuljettajan istuin on parempi
-edessä viihtyy vaikka olisi iso/lihava/pitkä
-isoon Volvoon on haluttu tuoda sellaistakin turvallisuutta, jota ei törmäystesteissä mitata (tavallista vahvempi kattorakenne hirvikolarien varalle)
-rengasmelun määrä ja laatu parempi (esim. nastat eivät kuuluneet matkustamoon ollenkaan 1998-malliin uutena)

Ja onhan se Volvon sivistynyt ja persoonallinen riviviitosen kumea kurnutus jotain ihan muuta kuin Octavian karkeat kolmi- ja nelipyttyiset. Haittapuolena on korkeampi kulutus etenkin kaupungissa. Perkelesin ajossa ero tuskin on juurikaan paria litraa enempää.
 

Liitteet

Liittynyt
11.10.2017
Viestejä
1 024
Siirsin kulutusketjusta tänne. @Jonaz @Perkeles @Pakana




Perkeles :llä on ripeään (139 km/h) työmatka-ajoon Volvo S80 mkII 2008 2.5T. Hän kyseli kuinka paljon pienemmällä kulutuksella ripeä ajo onnistuisi vastaavalla muulla autolla, esim. Skoda Superb.

Jonazin mielestä Superb on suurempi kuin S80, joten pitäisi ennemmin verrata Octaviaan.

Pakana ei ollut ihan samaa mieltä Superbin suuremmuudesta vs. S80. En ole minäkään.


On totta, että Superbissa on mahtavat polvitilat takapenkillä. Myös uusimmissa Octavioissa on kokoisekseen hyvät polvitilat takana. Tavaratilatkin ovat huippuluokkaa molemmissa. Silti S80 on aivan eri luokan auto kuin ehdotettu Octavia.

En tiedä onko uusin Octavia enää C-segmentin (alempi keskiluokka) auto, mutta ainakin TM on vertaillut Octaviat C-segmentin porukassa Astrojen, Corollojen ja Golfien seurassa. Akseliväli ja hinta täsmäävät parhaiten siihen porukkaan, vaikka Octavian tavaratila onkin luokkaa suurempi, jos kyseessä ei ole farmarivertailu.

Nyky-Superb oli alussa 2001-2008 D-segmentin (ylempi keskiluokka) auto. Uudemmat mallit 2008 alkaen ovat olleet E-segmenttiä (edustusauto). Todennäköisiä syitä ylemmälle luokalle olivat noin 5 cm kasvanut leveys ja uuden mallin korkeampi hinta. Amerikassa luokat määritellään selkeästi sisätilavuuden mukaan. Euroopassa C-luokan kokoinen auto voikin olla D-luokkaa, jos kyseessä on premium-merkki korkeine hintoineen.

Volvo S80 on aina ollut E-segmentin auto. Liitteessä vinkkiä millaisessa seurassa sitä vertaillaan. Octavia ei oikein kuulu joukkoon.


Jos kyse olisikin Perkeles:llä vain takapenkin polvitiloista ja tavaratilasta, niin toki uudehko Octavia voisi hyvin korvata S80 mkII 2.5T:n. Hän ei kuitenkaan noista asioista maininnut mitään. Sen sijaan mainittiin 139 km/h ja työmatka-ajo. Rivien välistä voi lukea, että käyttäjä on halunnut/saa hyötyä tietyistä S80:n ominaisuuksista, jotka eivät alemman luokan Octaviassa ole aivan niin hyvällä mallilla:

-pidempi akseliväli, leveys sekä useampi sata kg suurempi massa tuovat lisävakautta ja rauhallisuutta talven pöppyräkeleille kaistanvaihtoihin
-ajovalot ovat erinomaiset
-kuljettajan istuin on parempi
-edessä viihtyy vaikka olisi iso/lihava/pitkä
-isoon Volvoon on haluttu tuoda sellaistakin turvallisuutta, jota ei törmäystesteissä mitata (tavallista vahvempi kattorakenne hirvikolarien varalle)
-rengasmelun määrä ja laatu parempi (esim. nastat eivät kuuluneet matkustamoon ollenkaan 1998-malliin uutena)

Ja onhan se Volvon sivistynyt ja persoonallinen riviviitosen kumea kurnutus jotain ihan muuta kuin Octavian karkeat kolmi- ja nelipyttyiset. Haittapuolena on korkeampi kulutus etenkin kaupungissa. Perkelesin ajossa ero tuskin on juurikaan paria litraa enempää.
Mitähän ihmettä taas? Puhuttiin autojen koosta, ja onhan superb aina ollut sisätiloiltaan (myös tavaratila sedan mallit huomioiden, farmari onkin jo aivan eri sarjassa) isompi kuin vastaavan ikäinen Volvo s80?
Vain aito Volvo fani vääntää tästäkin asiasta.
En ole missään vaiheessa ottanut kantaa auton muihin ominaisuuksiin. Olisikin melko outoa jos uutena lähes kaksi kertaa kalliimpi Volvo ei olisi muilta ominaisuuksiltaan parempi?
Edelleen haluaisin faktoja tuohon erikseen mainittuun "kokoon" koska Volvo on sisätiloiltaan ahdas samankokoisiin kilpailijoihin verrattuna, painoa tuossa on sitten senkin edestä joka tuntuukin ajossa niin hyvässä kuin pahassa.
Edit. Puhuttiin nimenomaan kokoluokista ja Octavia on kooltaan lähempänä s80 mallia kuin superb. Tämä asettaa sanomasi vielä oudompaan valoon koska octavian ja s80 hintaero alkaa olla jo todella merkittävä.
Ps. Tottakai samankokoinen mutta huomattavasti kalliimpi auto tuntuu paremmalta ja pitääkin tunntua, tuskin kukaan tätä kiistää?
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
12.01.2017
Viestejä
2 039
Mitähän ihmettä taas? Puhuttiin autojen koosta, ja onhan superb aina ollut sisätiloiltaan (myös tavaratila sedan mallit huomioiden, farmari onkin jo aivan eri sarjassa) isompi kuin vastaavan ikäinen Volvo s80?
Vain aito Volvo fani vääntää tästäkin asiasta.
En ole missään vaiheessa ottanut kantaa auton muihin ominaisuuksiin. Olisikin melko outoa jos uutena lähes kaksi kertaa kalliimpi Volvo ei olisi muilta ominaisuuksiltaan parempi?
Edelleen haluaisin faktoja tuohon erikseen mainittuun "kokoon" koska Volvo on sisätiloiltaan ahdas samankokoisiin kilpailijoihin verrattuna, painoa tuossa on sitten senkin edestä joka tuntuukin ajossa niin hyvässä kuin pahassa.
Vastasit alunperin Perkeles:lle, joka sanoi:

"Mitä muuten joku tsi suberb tms s80 vastaava vie samassa ajossa, siis ei mitään 80km/h säästelyä, vain ihan oikeata työmatkaa muiden seassa vajaa 140km/h. onko ero merkittävä?"

Hän puhui S80 vastaavasta ja sen jälkeen tarkensi, että nopeasta ajosta kyse. Ei hän puhunut koosta, vaan vastaavuudesta. Mielestäni joku >2008 Superb on Skodalta lähin vastaava, eikä sekään nopeassa ympärivuotisessa työmatka-ajossa yllä S80 mkII:n tasolle.


Koosta kuitenkin sen verran, että laitapa samanikäisiin S80:iin ja Superbiin kolme jamppaa takapenkille ja kysy kuinka mukavaa/tukalaa on? Entäs kuskinpaikan istuimen tilat (leveys ja muotoilu) lihavalle? Volvo vie. Auton tilavuus on muutakin kuin takapenkin polvitila, minkä erot suurista autoista puhuttaessa ovat relevantteja lähinnä vain jos perheessä on erittäin pitkäjalkaisia teinejä ja ajetaan koko perheellä monituntisia reissuja säännöllisesti.

Itse en Volvoa ostaisi korkeiden korjauskulujen takia, mutta myönnän isojen Volvojen olevan erinomaisia matka-autoja. Ajan Auris TS hybridillä ja Mii Electricillä. Appiukolla sen sijaan oli uutena S80 -98, -02/03 ja -03/04. Kolmas tuli siksi niin pian, koska keskimmäinen meni lunastukseen Kajaanin ketjukolarissa noin 20 v sitten, jossa oli 8 autoa ja yksi kuorkki. Merkissä ja mallissa pysyttiin, koska kolarista selvittiin pienillä ruhjeilla.

Volvo S80 kampitti (kuskin umpio osui paripyörään) poikittain tietä luisuvan kuorma-auton, jolloin kuorkin kylki litisti Volvon kattoa pelkääjän puolelta 10 cm. Vahinkotarkastaja ihmetteli kuorkin maalia Volvon painuneessa katossa ja totesi, että heikommassa autossa olisi tullut henkilövahinkoja. Lisävarusteiset laminoidut sivuikkunat pysyivät yhtenä kappaleena, mutta pienen pientä sirpaletta tuli lattialle. Anopille tuli turvavyönlevyinen mustelma ylävartaloon. Ennen törmäystä Volvon nopeus oli noin 40 km/h eteenpäin ja kuorkin paripyöräosuman ja kattorusennuksen jälkeen mentiinkin hölkkävauhtia taaksepäin. Kuorkki päätyi kyljelleen lumipenkkaan. Appiukon edellä ajanut naisautoilija joutui sairaalahoitoon, koska hänen autostaan tuli avoauto sen jälkeen kun oli mennyt poikittain luisuvan kuorkin alta akseleiden välistä.

Olen noilla kolmella kasikymppisellä Volvolla ollut ratissa 10-20 tkm lapinreissuja ja mökki-/sukulaismatkoja. Superbissa olen ollut vain kyydissä, mutta tutun Octavialla ajoin useasti ja lisäksi pari koeajoautoa.


Edit. Lisäsin vertailun, jossa S80 mkII sai takapenkistä täyden kympin. Citroen C6 sai ysin. Audi A6, BMW 5-sarja ja MB E saivat kasin.
 

Liitteet

Viimeksi muokattu:
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
301
Vastasit alunperin Perkeles:lle, joka sanoi:

"Mitä muuten joku tsi suberb tms s80 vastaava vie samassa ajossa, siis ei mitään 80km/h säästelyä, vain ihan oikeata työmatkaa muiden seassa vajaa 140km/h. onko ero merkittävä?"

Hän puhui S80 vastaavasta ja sen jälkeen tarkensi, että nopeasta ajosta kyse. Ei hän puhunut koosta, vaan vastaavuudesta. Mielestäni joku >2008 Superb on Skodalta lähin vastaava, eikä sekään nopeassa ympärivuotisessa työmatka-ajossa yllä S80 mkII:n tasolle.


Koosta kuitenkin sen verran, että laitapa samanikäisiin S80:iin ja Superbiin kolme jamppaa takapenkille ja kysy kuinka mukavaa/tukalaa on? Entäs kuskinpaikan istuimen tilat (leveys ja muotoilu) lihavalle? Volvo vie. Auton tilavuus on muutakin kuin takapenkin polvitila, minkä erot suurista autoista puhuttaessa ovat relevantteja lähinnä vain jos perheessä on erittäin pitkäjalkaisia teinejä ja ajetaan koko perheellä monituntisia reissuja säännöllisesti.

Itse en Volvoa ostaisi korkeiden korjauskulujen takia, mutta myönnän isojen Volvojen olevan erinomaisia matka-autoja. Ajan Auris TS hybridillä ja Mii Electricillä. Appiukolla sen sijaan oli uutena S80 -98, -02/03 ja -03/04. Kolmas tuli siksi niin pian, koska keskimmäinen meni lunastukseen Kajaanin ketjukolarissa noin 20 v sitten, jossa oli 8 autoa ja yksi kuorkki. Merkissä ja mallissa pysyttiin, koska kolarista selvittiin pienillä ruhjeilla.

Volvo S80 kampitti (kuskin umpio osui paripyörään) poikittain tietä luisuvan kuorma-auton, jolloin kuorkin kylki litisti Volvon kattoa pelkääjän puolelta 10 cm. Vahinkotarkastaja ihmetteli kuorkin maalia Volvon painuneessa katossa ja totesi, että heikommassa autossa olisi tullut henkilövahinkoja. Lisävarusteiset laminoidut sivuikkunat pysyivät yhtenä kappaleena, mutta pienen pientä sirpaletta tuli lattialle. Anopille tuli turvavyönlevyinen mustelma ylävartaloon. Ennen törmäystä Volvon nopeus oli noin 40 km/h eteenpäin ja kuorkin paripyöräosuman ja kattorusennuksen jälkeen mentiinkin hölkkävauhtia taaksepäin. Kuorkki päätyi kyljelleen lumipenkkaan. Appiukon edellä ajanut naisautoilija joutui sairaalahoitoon, koska hänen autostaan tuli avoauto sen jälkeen kun oli mennyt poikittain luisuvan kuorkin alta akseleiden välistä.

Olen noilla kolmella kasikymppisellä Volvolla ollut ratissa 10-20 tkm lapinreissuja ja mökki-/sukulaismatkoja. Superbissa olen ollut vain kyydissä, mutta tutun Octavialla ajoin useasti ja lisäksi pari koeajoautoa.


Edit. Lisäsin vertailun, jossa S80 mkII sai takapenkistä täyden kympin. Citroen C6 sai ysin. Audi A6, BMW 5-sarja ja MB E saivat kasin.
Anoppi oli siis kanssa kyydissä ns "pelkääjän paikalla", muuten todella selkeä kuvaus ja ymmärrän, että S80 on se valinta. Kuulostaa turvalliselta valinnalta, jos nyt oikein poimin: "Appiukolla sen sijaan oli uutena S80 -98, -02/03 ja -03/04."
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
7 044
Mitähän ihmettä taas? Puhuttiin autojen koosta, ja onhan superb aina ollut sisätiloiltaan (myös tavaratila sedan mallit huomioiden, farmari onkin jo aivan eri sarjassa) isompi kuin vastaavan ikäinen Volvo s80?
Vain aito Volvo fani vääntää tästäkin asiasta.
En ole missään vaiheessa ottanut kantaa auton muihin ominaisuuksiin. Olisikin melko outoa jos uutena lähes kaksi kertaa kalliimpi Volvo ei olisi muilta ominaisuuksiltaan parempi?
Edelleen haluaisin faktoja tuohon erikseen mainittuun "kokoon" koska Volvo on sisätiloiltaan ahdas samankokoisiin kilpailijoihin verrattuna, painoa tuossa on sitten senkin edestä joka tuntuukin ajossa niin hyvässä kuin pahassa.
Edit. Puhuttiin nimenomaan kokoluokista ja Octavia on kooltaan lähempänä s80 mallia kuin superb. Tämä asettaa sanomasi vielä oudompaan valoon koska octavian ja s80 hintaero alkaa olla jo todella merkittävä.
Ps. Tottakai samankokoinen mutta huomattavasti kalliimpi auto tuntuu paremmalta ja pitääkin tunntua, tuskin kukaan tätä kiistää?
Nimenomaan kokoluokissa s80 on pykälän kaksi tuota superbia ylempänä, pituus ja tilavuusmitoissahan eroa ei ole paljoa, lähinnä tuon jatketun takatilan takia.

Se että superb on vakiona jatkettu ei kuitenkaan nosta sitä auton kokoluokkaa, onhan noista volvoistakin joillain markkinoilla se jatkettu versio ja lisäksi koripajojen Tekemät limusiinit.

Käytännössähän se superb on s60 kokoluokassa oleva auto, ja esim kuskin penkiltä se koko fiilis on sama, kun s80 on selvästi isompi.

Nykyäänhän jos verratan 90 volvoon tuo superb on jo aika paljonkin pienempi, tosin muotoiluhan tuosta käytännössä sen suurimman eron tekee, s80 muotoilu onnistuu syömään aika tehokkaasti sen koon.
 
Liittynyt
11.10.2017
Viestejä
1 024
Vastasit alunperin Perkeles:lle, joka sanoi:

"Mitä muuten joku tsi suberb tms s80 vastaava vie samassa ajossa, siis ei mitään 80km/h säästelyä, vain ihan oikeata työmatkaa muiden seassa vajaa 140km/h. onko ero merkittävä?"

Hän puhui S80 vastaavasta ja sen jälkeen tarkensi, että nopeasta ajosta kyse. Ei hän puhunut koosta, vaan vastaavuudesta. Mielestäni joku >2008 Superb on Skodalta lähin vastaava, eikä sekään nopeassa ympärivuotisessa työmatka-ajossa yllä S80 mkII:n tasolle.


Koosta kuitenkin sen verran, että laitapa samanikäisiin S80:iin ja Superbiin kolme jamppaa takapenkille ja kysy kuinka mukavaa/tukalaa on? Entäs kuskinpaikan istuimen tilat (leveys ja muotoilu) lihavalle? Volvo vie. Auton tilavuus on muutakin kuin takapenkin polvitila, minkä erot suurista autoista puhuttaessa ovat relevantteja lähinnä vain jos perheessä on erittäin pitkäjalkaisia teinejä ja ajetaan koko perheellä monituntisia reissuja säännöllisesti.

Itse en Volvoa ostaisi korkeiden korjauskulujen takia, mutta myönnän isojen Volvojen olevan erinomaisia matka-autoja. Ajan Auris TS hybridillä ja Mii Electricillä. Appiukolla sen sijaan oli uutena S80 -98, -02/03 ja -03/04. Kolmas tuli siksi niin pian, koska keskimmäinen meni lunastukseen Kajaanin ketjukolarissa noin 20 v sitten, jossa oli 8 autoa ja yksi kuorkki. Merkissä ja mallissa pysyttiin, koska kolarista selvittiin pienillä ruhjeilla.

Volvo S80 kampitti (kuskin umpio osui paripyörään) poikittain tietä luisuvan kuorma-auton, jolloin kuorkin kylki litisti Volvon kattoa pelkääjän puolelta 10 cm. Vahinkotarkastaja ihmetteli kuorkin maalia Volvon painuneessa katossa ja totesi, että heikommassa autossa olisi tullut henkilövahinkoja. Lisävarusteiset laminoidut sivuikkunat pysyivät yhtenä kappaleena, mutta pienen pientä sirpaletta tuli lattialle. Anopille tuli turvavyönlevyinen mustelma ylävartaloon. Ennen törmäystä Volvon nopeus oli noin 40 km/h eteenpäin ja kuorkin paripyöräosuman ja kattorusennuksen jälkeen mentiinkin hölkkävauhtia taaksepäin. Kuorkki päätyi kyljelleen lumipenkkaan. Appiukon edellä ajanut naisautoilija joutui sairaalahoitoon, koska hänen autostaan tuli avoauto sen jälkeen kun oli mennyt poikittain luisuvan kuorkin alta akseleiden välistä.

Olen noilla kolmella kasikymppisellä Volvolla ollut ratissa 10-20 tkm lapinreissuja ja mökki-/sukulaismatkoja. Superbissa olen ollut vain kyydissä, mutta tutun Octavialla ajoin useasti ja lisäksi pari koeajoautoa.


Edit. Lisäsin vertailun, jossa S80 mkII sai takapenkistä täyden kympin. Citroen C6 sai ysin. Audi A6, BMW 5-sarja ja MB E saivat kasin.
Itseasiassa tuossa viitattiin mielestäni kulutukseen eikä auton muihin ominaisuuksiin? Ja käytännössä kaikki vastaavan kokoiset autot vie vähemmän kuin Volvo.
Mitä kolariturvallisuuteen tulee niin oihan Volvo aikanaan muita edellä tuossa asiassa mutta siitä on 20 vuotta aikaa.
Tuossa ketjukolari tarinassa on useita ihmetyksen aiheita mutta en jaksa kaikkiin tarttua.
Kuinka edellä ajanut auto joutui kuorma-auton alle ja katto leikkautui irti? Alleajo esteet/suojat ovat juuri tätä varten? Ja siis samasta osumasta jossa toisen auton katto irtosi niin Volvon sivuikkunat pysyi ehjänä vaikka katto painui 10cm kasaan osuman tullessa sivusta?
Ehkä ymmärsin jotain väärin koska tajuat varmaan itsekkin että tuo ei ole mahdollista...

Ps. Aika pahaa jälkeä tulee Volvoon tuossa testissä, mielenkiintoista olisi nähdä kuinka esim. samanikäinen 5-sarjan bmw/e-mersu pärjäisi tuossa testissä, en usko että katto voi ainakaan enempää painua kasaan...
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
7 044
Asia selvä. Menee autojen vertailu aika mahdottomaksi jos tälle linjalle lähdetään.
Ps. Pelkkä hinta ei aina määritä auton luokkaa...
Soos se suberb on tehty c/d segmentin pohjalevylle, siihen on vaan "hitsattu" 15cm jatkopala keskelle, volvokin tekee tuota markkinoilla joissa sille on kysyntää. Se s60 on samassa c/d segmentissä.

Tietysti, superb on pidempi kun siinä on se jatkos. Mutta se on samalla (autowikin mukaan) 5cm kapeampi.

Hieman samaan tyyliinhän skoda on octaviankin kasvattanut mitoiltaan omaa kokoluokkaansa isommaksi, joka on tietysti yleensä kätevää.

Ei 70-luvun 240 volvoakaan kukaan nykyään isona autona pidä. Se on 6cm pidempi kuin tuo superb.
 
Liittynyt
11.10.2017
Viestejä
1 024
Soos se suberb on tehty c/d segmentin pohjalevylle, siihen on vaan "hitsattu" 15cm jatkopala keskelle, volvokin tekee tuota markkinoilla joissa sille on kysyntää. Se s60 on samassa c/d segmentissä.

Tietysti, superb on pidempi kun siinä on se jatkos. Mutta se on samalla (autowikin mukaan) 5cm kapeampi.

Hieman samaan tyyliinhän skoda on octaviankin kasvattanut mitoiltaan omaa kokoluokkaansa isommaksi, joka on tietysti yleensä kätevää.

Ei 70-luvun 240 volvoakaan kukaan nykyään isona autona pidä. Se on 6cm pidempi kuin tuo superb.
Ok. Tässä olisi tietysti oleellista tietää tarkemmin minkä generaation malleista puhutaan minkäkin auton yhteydessä? On hyödytöntä verrata 10 vuotta vanhaa pohjalevyä uuteen.
Volvo 240 on pisimmillään (wagon) 4844mm pitkä, vanhin superb (sedan) on 4803mm pitkä. Ei tuosta 6cm tule vaikka kuinka haluaisi. Tuo mainitsemasi leveyserokin on niin ja näin koska esim. S60 (P24) on 1804mm leveä, samaan aikaan valmistettu supeb (3T) on 1817mm leveä.
Kävin jokuaika sitten huvikseni koeajamassa 2014 vuoden V60:n, joka tietääkseni on tehty samalle pohjalevylle kuin s60 malli? Auto on todella ahdas. mk7 Golf (vuodesta 2013 eteenpäin) on sisältä tilavampi vaikka ei ilmeisesti kuulu kriteereilläsi edes samaan luokkaan? Volvossa on lähes klaustrofobinen olo takapenkillä kun sinne vaan sai ensin jalat ahdettua. Autoon kuuluu myös rengasäänet ja etenkin moottorin äänet sisälle todella voimakkaasti (edelleen verrattaan tähän pienempään luokkaan), lisäksi kaikki ovenkahvat, luukut ym natisivat ja nitisivät.
Volvo on aina valmistanut autoja joiden takatilat eivät vastaa auton muuta kokoluokkaa, ehkä Volvonkin kannattaisi tehdä "skodat" ja jatkaa sitä pituutta?
edit. vaihdettu lauseiden paikkaa.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
7 044
Ok. Tässä olisi tietysti oleellista tietää tarkemmin minkä generaation malleista puhutaan minkäkin auton yhteydessä? On hyödytöntä verrata 10 vuotta vanhaa pohjalevyä uuteen.
Volvo 240 on pisimmillään (wagon) 4844mm pitkä, vanhin superb (sedan) on 4803mm pitkä. Ei tuosta 6cm tule vaikka kuinka haluaisi. Tuo mainitsemasi leveyserokin on niin ja näin koska esim. S60 (P24) on 1804mm leveä, samaan aikaan valmistettu supeb (3T) on 1817mm leveä.
Kävin jokuaika sitten huvikseni koeajamassa 2014 vuoden V60:n, joka tietääkseni on tehty samalle pohjalevylle kuin s60 malli? Auto on todella ahdas. mk7 Golf (vuodesta 2013 eteenpäin) on sisältä tilavampi vaikka ei ilmeisesti kuulu kriteereilläsi edes samaan luokkaan? Volvossa on lähes klaustrofobinen olo takapenkillä kun sinne vaan sai ensin jalat ahdettua. Autoon kuuluu myös rengasäänet ja etenkin moottorin äänet sisälle todella voimakkaasti (edelleen verrattaan tähän pienempään luokkaan), lisäksi kaikki ovenkahvat, luukut ym natisivat ja nitisivät.
Volvo on aina valmistanut autoja joiden takatilat eivät vastaa auton muuta kokoluokkaa, ehkä Volvonkin kannattaisi tehdä "skodat" ja jatkaa sitä pituutta?
edit. vaihdettu lauseiden paikkaa.
Joo,volvoissa on lähes aina ahdasta takapenkillä, takapenkki on selkeästi suunniteltu lapsille. Jos pitää valita istuuko suberb vai s80 takapenkillä, niin superb ehdottomasti.

Volvo 240 lyheni kun tultiin 80-luvulle, josta tuo pituus lienee peräisin, se 70 luvun malli turvapuskureineen oli pidempi.

Mä kyllä koitin kaivaa saman ikäisten autojen tiedot vertailuun (pl. toi 240).
 

Sir

Liittynyt
08.01.2017
Viestejä
1 619
Minkälainen kysyntä on nykyään ~2000€ autoilla jotka kulkee neljällä pyörällä kunhan vaan muistaa tankata ja välillä lisästä nesteitä? Pitäs kakkosauto vaihtaa, mutta kun en millään jaksas tsättiauton katalysaattorin potkioita..
 

Sir

Liittynyt
08.01.2017
Viestejä
1 619
Mulle voitas tsättiautosta etsiä neliveto vetokoukulla mieluiten pakuksi rekisteröity ikiliikkuja ...
 
Liittynyt
23.08.2020
Viestejä
991
Laitetaan tähän lankaan yleistä keskustelua autoista ja autoilusta, joille ei ole sopivaa ketjua tai jos ei jaksa sellaista perustaa.

Katoava kansanauto



- HS



Minkä Fiatien kyydissä olette olleet? Omistatteko sellaisen?

Minulla ei ole koskaan ollut Fiatia, mutta olen ollut ainakin 600:sen, 127:n, 128:n ja Ritmon kyydissä. :)
On ollut ”kusiainen” eli 600:en ja nytkin tallissa on Fiat 850 sedan. Ei tällä hetkellä ajettavissa, kun remontti kesken. Ollut minulla vuodesta 1992. Joskus toivottavasti vielä ajossa.
 
Liittynyt
06.11.2016
Viestejä
176
Minkälainen kysyntä on nykyään ~2000€ autoilla jotka kulkee neljällä pyörällä kunhan vaan muistaa tankata ja välillä lisästä nesteitä? Pitäs kakkosauto vaihtaa, mutta kun en millään jaksas tsättiauton katalysaattorin potkioita..
Kyllä tuon hintaluokan autot liikkuu, jos on asiallinen kunto ym. Oma kokemus on, että tonninpommi hintaluokasta on siirrytty juuri tuohon 2000e luokkaan. Ainakin alkuvuodesta, kun etsin itselleni väliaikaista käyttistä niin tonnilla ei tuntunut saavan mitään fiksua.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
800
Onko tässä jutussa perää, että diiselieden sisäänostohinnat ovat tippunet 20-30% ?


Jos totta, niin hurjaa on meno.

Onko jollain omakohtaisia kokemuksia ?
Eli nyt olisi hyvä aika myydä lataushybridi/sähköauto pois ja ostaa polkuhintaan diesel ja ajaa sillä auringonlaskuun saakka?
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
9 518
Minkälainen kysyntä on nykyään ~2000€ autoilla jotka kulkee neljällä pyörällä kunhan vaan muistaa tankata ja välillä lisästä nesteitä? Pitäs kakkosauto vaihtaa, mutta kun en millään jaksas tsättiauton katalysaattorin potkioita..
Nettiautossa oli nyt yllättävän fiksun oloisia auton ostajia. Volvo meni siis 520€ hinnalla kaupaksi.

Sun auton tietoja en tiedä, mutta selvästikin parempi, kun on 2000€ hintaluokassa. Kaupaksi kyllä menee ja jos ei millään mee, niin luultavasti hintaa täytyy vähän laskea.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
2 340
Onko tässä jutussa perää, että diiselieden sisäänostohinnat ovat tippunet 20-30% ?


Jos totta, niin hurjaa on meno.

Onko jollain omakohtaisia kokemuksia ?
Noin kymmenenvuotiaita diesel-passatteja nettiautossa selanneena hinnat näyttäisi nousseen muutaman vuoden takaisesta. Tietysti autoonkin on tullut facelift ja nettiauton hinnat ovat vain pyyntöjä niin kuin artikkelissa sanotaan.
 
Liittynyt
20.11.2016
Viestejä
392
Onko tässä jutussa perää, että diiselieden sisäänostohinnat ovat tippunet 20-30% ?


Jos totta, niin hurjaa on meno.

Onko jollain omakohtaisia kokemuksia ?
Joittenkin autojen kohdalla pitää, suurimman osan ei. 3litran myllyillä olevat karvalakit ei liiku mihkään ja näissä hinnat laskeneet.
 
Liittynyt
24.11.2016
Viestejä
592
Onko tässä jutussa perää, että diiselieden sisäänostohinnat ovat tippunet 20-30% ?


Jos totta, niin hurjaa on meno.

Onko jollain omakohtaisia kokemuksia ?
Olen alalla.
Hinnat laskeneet paljon ihan viime kuukausina. Kukaan ei kysele dieseleitä, eivät siis liiku ja esim. monet paikat eivät ota dieseleitä ollenkaan vastaan.

Tällä hetkellä halutuimpia autoja ovat hyrrrrrbidit ja täyssähköt.
 
Liittynyt
20.11.2016
Viestejä
392
Olen alalla.
Hinnat laskeneet paljon ihan viime kuukausina. Kukaan ei kysele dieseleitä, eivät siis liiku ja esim. monet paikat eivät ota dieseleitä ollenkaan vastaan.

Tällä hetkellä halutuimpia autoja ovat hyrrrrrbidit ja täyssähköt.
Missäpäin vaikutat ? Ainakin pienemmällä pitäjällä keski-suomessa liikkuu dieselit normaaliin tahtiin.
 
Liittynyt
11.10.2017
Viestejä
1 024
Missäpäin vaikutat ? Ainakin pienemmällä pitäjällä keski-suomessa liikkuu dieselit normaaliin tahtiin.
Itse en ole alalla, mutta olen pistänyt merkille että esim.paikallinen Kamux on täynnä dieseleitä. Osa on ollut myynnissä jo yli puoli vuotta ja hintaa tiputettu useaan kertaan.
Edit. Omat havaintoni koskevat nimenomaan henkilöautoja, pakut ym.työvehkeet erikseen.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
9 518
E10 ja diesel on hinnoissa niin lähellä toisiaan, että eipä sitä dieseliä ole kovin järkevää enää hankkia. Toki jos dieselauton hinta oikein halvaksi menee, niin sitten voisi kauppa käydä edes jotenkin.
Aika tasaista, kun Tankille sovelluksesta lähimmän vilkaisin:
E10 2.216€
Diesel 2.179€

Melko pitkään jo tainnut olla se, että dieseleitä hyljeksitään.
 
Liittynyt
23.08.2020
Viestejä
991
Melko pitkään jo tainnut olla se, että dieseleitä hyljeksitään.
Mutta parasta asuntovaunun vedossa, karavaanari luottaa dieseliin. Vero 580€/a kulutus vaunun kanssa 8-8,5l/100km. Ilman vaunua 4-5L/100km.
 

Walla

//TODO: Add Title
Liittynyt
11.11.2016
Viestejä
2 895
Mielipiteitä/kokemuksia ikkunantummennukset vs Carshades vs. muumikä takapenkin jälkikasvulle?

E10 ja diesel on hinnoissa niin lähellä toisiaan, että eipä sitä dieseliä ole kovin järkevää enää hankkia. Toki jos dieselauton hinta oikein halvaksi menee, niin sitten voisi kauppa käydä edes jotenkin.
Aika tasaista, kun Tankille sovelluksesta lähimmän vilkaisin:
E10 2.216€
Diesel 2.179€

Melko pitkään jo tainnut olla se, että dieseleitä hyljeksitään.
Tuolla diesel vs. bensa ketjussa laskeskelin jonkin aikaa sitten, että diesel ei ole koskaan ollut yhtä pienillä kilometreillä kannattavaa kuin nyt.

Mitä kalliimpaa polttoaine on sitä enemmän vähempikulutuksisesta dieselistä hyötyy. Saati sitten jos autonkin saa halvemmalla.

Ei tuohon hyljeksi oikein mitään rationaalista syytä ole, ihminen on vaan niin laumaeläin, että kun tarpeeksi moni sanoo että diesel ei kannata niin sellaista ei hankita vaikka matematiikka sanoisi täysin päinvastaista.
 
Liittynyt
25.10.2016
Viestejä
828
Olen alalla.
Hinnat laskeneet paljon ihan viime kuukausina. Kukaan ei kysele dieseleitä, eivät siis liiku ja esim. monet paikat eivät ota dieseleitä ollenkaan vastaan.

Tällä hetkellä halutuimpia autoja ovat hyrrrrrbidit ja täyssähköt.
Näkyykö viime viikkoina tapahtunut polttoaineen hinnan lasku vielä millään tavoin dieseleiden kaupassa? Selailin nettiautoa, ja yritin tehdä sieltä "löytöjä" noin 10 000 euron hintaluokassa, mutta mihin jutussakin viitattiin, näyttää siltä että pyyntihinnat eivät ole kaikkien kohdalla oikein realistisia. Sama päti myös n. 20 000 euron hintaluokan dieseleihin, eli päälle viisi vuotta vanhoista skodista saatetaan pyytää vielä paria kymppiä vaikka autolla olisi jo ajettu dieseleillä tyypillisiä kilometrimääriä.
 
Liittynyt
24.11.2016
Viestejä
592
Näkyykö viime viikkoina tapahtunut polttoaineen hinnan lasku vielä millään tavoin dieseleiden kaupassa? Selailin nettiautoa, ja yritin tehdä sieltä "löytöjä" noin 10 000 euron hintaluokassa, mutta mihin jutussakin viitattiin, näyttää siltä että pyyntihinnat eivät ole kaikkien kohdalla oikein realistisia. Sama päti myös n. 20 000 euron hintaluokan dieseleihin, eli päälle viisi vuotta vanhoista skodista saatetaan pyytää vielä paria kymppiä vaikka autolla olisi jo ajettu dieseleillä tyypillisiä kilometrimääriä.
Pyyntihinnat monessa paikassa ihan liian korkeita suhteuttettuna menekkiin. Ei varmaan haluta myöntää tappioita ja yritetään saada omat pois.
Eli olet oikeassa.
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
966
Noin kymmenenvuotiaita diesel-passatteja nettiautossa selanneena hinnat näyttäisi nousseen muutaman vuoden takaisesta. Tietysti autoonkin on tullut facelift ja nettiauton hinnat ovat vain pyyntöjä niin kuin artikkelissa sanotaan.
Vaihdoin vuodenvaihteessa (silloin) 20 k€ arvoisen diesel-Audin 55 k€ arvoiseen Teslaan. Nyt reilut puoli vuotta myöhemmin Audin arvosta näyttää sulaneen pari-kolme tonnia pois (n. -10-15 %) kun Teslan arvo on noussut samat pari-kolme tonnia (n. +5 %). Ihan hyvään saumaan tuli vaihdettua.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
237 384
Viestejä
4 159 393
Jäsenet
70 409
Uusin jäsen
allun90

Hinta.fi

Ylös Bottom