Kotilataus on mahdollista ja uskon, että lähipyörityksessä mitään ongelmaa ei synny.
Hyviä kysymyksiä ja huomioita liittyen tuohon pidemmän matkan ajoon. Ollaan siirtymässä polttiksesta sähköön, joten vaatinee muutenkin jonkin verran asennemuutosta matkailuun.
Musta tuli joulukuussa sähköautoilija. Oon aina ollut aika huoleton kuski mitä tulee bensan hintaan. Joku pääasiallinen tankkauspaikka, joka on sijainnin ja hinnan suhteen fiksu, mutta muuten tankataan siellä missä halutaan pysähtyä. Työsuhdeautoilijana se vähäkin kiinnostus päivän hintoihin ropisi siinä samalla, kun se ei enää mennyt omasta pussista. Ihan vain alustuksena, että ota tämä huomioon, kun kehun kuinka helposti siirtyminen sähköautoiluun on sujunut.
Onhan sitä ennenkin joutunut seuraamaan bensamittaria ja "tankki" tietysti tyhjenee entistä nopeammin sähköautolla, mutta perusperiaate pysyy edelleen. Etelä-Suomen rundailu muistuttaa aika paljon polttisajelua. Kattelen akun varaus% tietysti hieman tiiviimmin ja sit vaan tökkään auton töpseliin esim. lounaan tai kauppareissun ajaksi ja mulla on ilman kotilataustakin lähes jatkuvasti se vähintään 40% akkua jäljellä. Työpaikalla on muutama hidaslatausasema, jotka toimii joskus ja toimiessaan on joskus vapaana. Vähänhän toi tietty turhauttaa, kun joutuu tota latausta miettimään sen sijaan että laittais vaan auton parkkiin, mutta kotilataus on tulossa tässä jossain kohtaa, joka helpottaa tuskaa.
Mulla oli ihan samanlainen, pikkusen epäileväinen, mutta kuitenkin avoin suhtautuminen sähköautoiluun. Oon aika huoleton noin muutenkin, mutta silti oon hieman yllättynyt, kuinka kivutonta tää on ollu ilman tuota kotilataustakin. Jos nyt tartteis lähteä vaikka Vaasaan työkeikalle, niin kattoisin että edellisen päivän päätteeks olis mukavasti varausta (60+, mutta mielellään lähempänä satkua) ja lykkäisin akun esilämmityksen päälle noin kolmea varttia ennen taukoa ja sitten siinä kolmen vartin kohdalla alkaisin kattelemaan auton navista jotain suurteholaturia. Tätä pystyy siis toteuttamaan hyvinkin fiilispohjaisesti ainakin yksin ajaessa ja työsuhdeautoilijana, kun ei pohdi latauksen hintaa. Samaan hengenvetoon kuitenkin todettava, että kaikki tähänastiset lataukset on olleet sitä 35 sentin luokkaa per kW (Virta, ABC, K-lataus, Neste lähinnä). Halvemmallakin varmaan pääsisi, kun jaksaisi selvittää, mutta toisaalta jos tarve pikalataukselle liikenteessä on kohtuullisen vähäinen, niin onko se niin justiinsa? Jos se on tuttu reitti (esim. mummola, vanhemmat jne.), niin nopeastihan sitä katsoo ne kivat pysähdyspaikat ja vertailee niiden tarjonnan, mutta toisaalta jos lapset tykkää pysähtyä just siinä tietyssä paikassa, niin siinä ei paljon sentin kymmenykset paina.
Mulla on alla Ford Capri (79kWh akku, AWD, WLTP muistaakseni 540 km) ja ajelin tossa loppuvuodesta Joensuuhun ja takaisin. Kirjoitin käyttövoimaketjuun, että olis ehkä mittarimaksimia ajamalla päässyt sen reilu 400 kilsaa perille lataamatta, mutta käytännössä oli "pakko" ladata mennessä kertaalleen, ettei sitten olis ollut sen ihan ensimmäisen latauspaikan armoilla, jos hotellilla ei oliskaan päässyt lataamaan. Tuolloin etelässä tais olla muutaman asteen plussalla ja Joensuussa pakkasella, eli noin nollakelissä tämä kokemus. Ja auto oli täynnä tavaraa, joten sanotaanko että muutaman kyytiläisen verran oli kuormaa.
Nyt 15-20 asteen pakkasissa range ollut ehkä sen 300 km luokkaa. Todella karkealla matikalla sellanen 60kWh akku riittäis luultavasti pakkasillakin siihen parin sadan kilsan matkaan mistä taisit puhua, mutta kohteessa tai sen lähellä pitäis saada taas akku täyteen.
Sen verran toki myönnettävä, että alkuun turhautti se eri äppien lataaminen aina kun tuli uuden palveluntarjoajan laturi vastaan, mutta kerran kun sen tekee ja laittaa maksukortin tiedot, niin se on sitten helppoa. Jos jaksaisi tägejä tilailla, niin helpottuisi entisestään. Niitähän voisi vaikka säilyttää autossa, niin ei tule lisää kannettavaakaan. Joillain latureilla voi maksaa suoraan kortilla, mutta itse kun tarvitsen kuitit latauksista, niin noi sovellukset on ihan käteviä.
TL;DR helkkarin pitkä tapa sanoa, että on tää ollut kohtuu kivutonta