Yleistä keskustelua sähköautoista

Niin no, nuo taitaa olla niitä malleja joissa akkubudjetti loppu jo takapenkin kohdalla.
Varmaan et tarkoittanut ihan kirjaimellisesti, että loppuisi jo takapenkin kohdalla.

Tripleteissä akkua on takapenkin ja etupenkkien alla sekä kardaanitunnelissa.

MEB:eissäkään akku ei ulotu takapenkkiä taaemmas, eikä sen edemmäs kuin triplettien akun kardaanipiikki. Toki MEB:eissä akku on takaa eteen tasapaksu, mistä yleensä sähköautoissa seuraa joko ns. potalla istuminen takana tai korkea auto. MEB on ainakin korkea.

Screenshot_2025-12-09-20-37-08-77_40deb401b9ffe8e1df2f1cc5ba480b12.jpg
 
Täällä yksi EV6 omistaja, jolla vajaa 60 tkm mittarissa ja ensimmäinen ICCU taisi juuri hajota. Auto ei enää lataa vaihtovirrasta, mutta pikalataus toimii. Olen varotoimenpiteenä pitänyt 12v akkua ylläpitolaturissa, vaikka lataus saattaakin edelleen toimia siitä päätellen, että selvisin pitkästä ajomatkasta (3h) ilman auton sammumista. Soitin huollolle etupeltoon varaamastani ajasta ja kyselin uuden ICCU:n mahdollista toimitusaikaa ja sieltä todettiin, että Ruotsissa löytyy varastosta ja 5 arkipäivää menisi toimituksessa, eli teoriassa on mahdollista saada auto joulun pyhille täydessä toimintakunnossa.

Auto siis edelleen toimii muuten, liekö sitten firmispäivitysten takia, mitä tässä on vuosien varrella tehty huollossa ICCU:uun liittyen. Harmillinen ongelma kyllä kun tämä on ainut isompi juttu mikä autossa on ollut laajemmalti kai.

Kia/Hyundai ei itse taida tietää mikä on ongelma tarkalleen, tai ainakin pitävät tiedon itsellään ja kenties toivovat, että takuut loppuu. Olen lukenut väitteitä, että 2025 autoistakin on ICCUja mennyt heti uutena ja välittömästi. Olen myös lukenut väitteitä, että heillä on joku revisioitu versio ICCU:sta kun niitä vaihdetaan autoihin, joista se hajoaa, mutta ota näistä nyt selvää.
Päivitystä omaan ICCU-tilanteeseen ja miksei muillekin varaosien saatavuudesta.

Sain diagnoosin jälkeen ensi viikolle uuden ajan huoltoon, jolloin autoon vaihdetaan uusi ICCU. Ei siis ole enää mitään kuukausien odottelua mitä ehkä joskus oli luvassa, mikäli omasta autosta hajosi.

Huollossa väittivät myös, että kyseinen uusi osa mikä minun autoon laitetaan on joku parannettu versio. Sopii siis toivoa, ettei enää mene uudestaan ja jos menee tämä "parannettu" versiokin niin Kia/Hyundailla on joku isompi ongelma näiden kanssa käsissä.
 
Jotain väitteitä on näkynyt, että ICCUja on paukkunut myös uusissa facelifteissä, missä oletettavasti on parannetut palikat. Ioniqin takaluukun "korjauksia" kun olen valitettavasti seuraillut, niin korealaiselle "parannettu osa" ei välttämättä tarkoita yhtään mitään. Kunhan kokeilevat jotain, kun muutakaan eivät keksi. Hyvä tietysti, jos ovat saaneet kuntoon.
 
Jotain väitteitä on näkynyt, että ICCUja on paukkunut myös uusissa facelifteissä, missä oletettavasti on parannetut palikat. Ioniqin takaluukun "korjauksia" kun olen valitettavasti seuraillut, niin korealaiselle "parannettu osa" ei välttämättä tarkoita yhtään mitään. Kunhan kokeilevat jotain, kun muutakaan eivät keksi. Hyvä tietysti, jos ovat saaneet kuntoon.
Ihan pureksimatta en niele näitä väitteitä, sillä näitä faceliftattuja autoja on porsinut ja jättänyt tielle hyvin matalilla kilometreillä tai jopa koeajoissa. Tulee vaan mieleen heti ensimmäisenä, että onkohan kyseessä edes sama vika? Normaalille kuluttajalle kaikki E-GMP viat ovat nykyisin ICCU-ongelmia. :D

Ihan mahdollista toki on, että valmistuksessa on joku laatuongelma, joka on suuremman vaaditun volyymin myötä pahentunut. Pitäisi saada lukea asiasta jostain luotettavasta lähteestä tai edes henkilöltä, joka varmasti tietää mistä puhuu, jotta voisi olla varma ongelman luonteesta.
 
Itsekin olen kv-foorumeilta lukenut, että uusiakin ICCUja edelleen hajoaa. Varmaan samanlainen alihankintasopimus näistä kuin paskoista 2v kestävistä käynnistysakuista :D

Teknistä analyysiä voi lukea tuolta:
Paskapuhetta, että käynnistysakku kestää 2 vuotta :beye: Meni 3 kpl 1,5 vuoteen, takuuseen sentään. Viimeisin on kestänyt nyt vuoden, saas nähdä kun/jos etelään saadaan pakkaset.
 
Vaikea uskoa että tuossa vika voisi olla vaan huonossa käynnistysakussa. Jos kerran Kia on saanut ceedin ladattavassa homman toimimaan (21 malli, 105000km ajettuna, 4,5 vuoteen). Vielä kun etäkäyttö on samalla tavalla mahdollista samalla mobiilisoftalla kuin sähkiksissäkin niin pakko olla siellä sähkiksen softassa joku ongelma joka syö noi akut elävältä. Voi toki olla ihan akussakin jokin laatuongelma, mutta vaikea uskoa että tuo pelkästään voisi olla syynä.
 
Vaikea uskoa että tuossa vika voisi olla vaan huonossa käynnistysakussa. Jos kerran Kia on saanut ceedin ladattavassa homman toimimaan (21 malli, 105000km ajettuna, 4,5 vuoteen). Vielä kun etäkäyttö on samalla tavalla mahdollista samalla mobiilisoftalla kuin sähkiksissäkin niin pakko olla siellä sähkiksen softassa joku ongelma joka syö noi akut elävältä. Voi toki olla ihan akussakin jokin laatuongelma, mutta vaikea uskoa että tuo pelkästään voisi olla syynä.
Alussa niillä oli typerä 30% raja pikkuakun lataukselle, joka niitä tappoi, mutta senkin jälkeen laukeili ja tuli vaihtokampanja. Tasalaatuinen erä paskaa oli siis jostain ostettu.
 
Onko joku jo saanut rikkinäisestä tehtyä ehjän?
Ei ole ja kun takuu vielä voimassa niin aika vähän noita purettu. Paljon tuolla saksalaiset hämmästelevät miten Hyundain kokoinen konserni ei saa osaa kestäväksi, mitään teknistä estettä sille ei ole. Varmaa hajoamismekanismia/mekanismeja ei tiedetä muuten kuin konsernin sisällä mutta tiettyjä huonoja ratkaisuja ICCU:sta on tunnistettu tuolla foorumilla.

Jokin Hyundain konsernin sisäisen johtamisen/hallinnon ongelmahan tuo on, tai on vain laskettu että halvempaa korjata noita kuin vaihtaa uuteen versioon, niin käsittämättömältä kuin tuntuu.

Tai sitten asia on korjattu niinkuin korjaamolla oli sanottu, aika näyttää.
 
Tämän sisällön näkemiseksi tarvitsemme suostumuksesi kolmannen osapuolen evästeiden hyväksymiseen.
Lisätietoja löydät evästesivultamme.

Linkki: https://youtu.be/dvKJeiLVKOo?t=348


Mikäs uutinen tämä Jessen loppupuolella mainitsema "pohjapanssarikielto" oikein on? En löytänyt oikein mitään uutisia tästä, Trafilta tullut 4.12 tiedote mutta se ei varsinaisesti sano mitään.

Video alkaa ko. kohdasta
 
Tämän sisällön näkemiseksi tarvitsemme suostumuksesi kolmannen osapuolen evästeiden hyväksymiseen.
Lisätietoja löydät evästesivultamme.

Linkki: https://youtu.be/dvKJeiLVKOo?t=348


Mikäs uutinen tämä Jessen loppupuolella mainitsema "pohjapanssarikielto" oikein on? En löytänyt oikein mitään uutisia tästä, Trafilta tullut 4.12 tiedote mutta se ei varsinaisesti sano mitään.

Video alkaa ko. kohdasta

Varmaan kun traficomin mielestä se saattaa vaarantaa kolariturvallisuuden ja vaikka mitä. Eli oletettavasti niiden kanta on että jos ei ole valmistajan hyväksyntää panssarille ja vitullista nippua kaikenmaailman testitodistuksia niin on ehdottoman kielletty ja kilvet lähtee jos erehdyt suojaamaan omaisuuttasi.
 
On kyllä kaikilta valmistajilta kunnon aivovammailua etteivät laita sinne suoriltaan jotain osumaa kestävää levyä. se että maavara vähenee sen takia sentin ni ei paljon menoa haittaa jos sen takia kestäisikin ottaa vähä kiinni.

Tai no G mesessä näköjään on joku 2.5 senttiä paksu suoja siellä ottamassa osumaa mutta se onkin oikea maastoauto.
 
Viimeksi muokattu:
Eli oletettavasti niiden kanta on että jos ei ole valmistajan hyväksyntää panssarille ja vitullista nippua kaikenmaailman testitodistuksia niin on ehdottoman kielletty ja kilvet lähtee jos erehdyt suojaamaan omaisuuttasi.
Jos taas ajattelee hetken niin ovat ihan oikeassa, ettei siihen autoon saa tehdä ihan mitä tahansa virityksiä.

car_size_2x.png
 

Koska katumaasturilla on mukavampi ajaa ainakin minun ja ilmeisesti monen muunkin mielestä. Mukava istua ylempänä, enemmän maavaraa, turvallisempi jne.

Ajomukavuuskin on henkilöautoissa lähtökohtaisesti parempi.

Tuo mukavuus on aika pitkälti tottumiskysymys.

Siis miellyttävin auto on se jolla on eniten ajanut, vaikka täysin ulkopuolisen objektiivisesti tarkasteltuna noin ei olisikaan.

Mä olen itse huomannut tuon, kun ajaa paljon pakulla, vaikka loogisesti henkilöauto on turvallisempi, ketterämpi, nopeampi, taloudellisempi ja alustaltaan mukavampi, silti pakulla ajaminen on mukavampaa, kun se on se mihin selkäranka on opetettu.

Myös kuorma-autoilijoilta on kuullut samaa, johonkin kesämökille jyrätään kuorkilla, jollain ihmeellisellä perusteella, tosin noissa usein se taloudellinen peruste jo pakottaa järkevämpään kulkuneuvoon.
 
Kustannukset. Sen takia pyrkivät että se akkupaketti toimii samalla suojana.
Kuulostaa oudolta pyrkimykseltä kustannussäästöihin jos akkuja menee helpommin rikki takuuaikana, ja kuvittelisi ettei joku ylimääräinen suojapanssari nyt niin paljoa auton hintaa nosta.

En tiedä onko sähköautoissa sitten yleisesti heikko pohja joka tarvitsisi lisävahvistusta. Oma sähköautoni otti jo ekana talvena aika kovan tällin pohjaansa kun pihasta lähdettäessä auto juuttui pohjastaan kivenkovaan jääpolanteeseen joka oli jäänyt tien reunaan. Auto piti peruuttaa siitä pois, ihan kunnolla osui pohjaan ja esti eteenpäin pääsemisen. Olin takuuvarma että nyt tuli jotain damagea pohjaan.

Yritin silmäillä itse tuliko pohjaan näkyvää vahinkoa mutta en havainnut mitään, mutta vaikea oli tiirailla yksinään ulkona sivusta joten jos siellä esim. joku laajempi painauma olisi ollut jonka näkee vain lasermittarilla tai vatupassilla, en sellaista olisikaan nähnyt.

Vuosittaisissa määräaikaishuolloissa merkkikorjaamollakaan ei mainittu mitään mutta en ollut varma tarkistivatko miten pohjan kunnon ja mittasivatko siellä olevia lommoja, riittikö kunhan auto ja akku toimii ja jarrunesteet tulee vaihdetuksi ja että asiakas maksaa määräaikaishuollon?

Kylmä hiki otsalla odotin kaikki nämä vuodet 4 v ensimmäistä katsastusta, tuleeko hylky jos siellä on joku lommo pohjassa. Läpi meni eikä edes mainittu että pohjassa olisi ollut jotain. En osaa päätellä tästä muuta kuin että ainakin tuohon talviseen jäälohkarepohjakosketukseen tämän auton pohjasuoja riitti, edes suojaa ei tarvinnut uusia. Se jää tosiaan oli kivenkovaa, olisi lähtenyt enintään kirveellä hakkaamalla, ja otti niin kovaa kiinni että oli pakko peruuttaa auto takaisin.
 
Kuulostaa oudolta pyrkimykseltä kustannussäästöihin jos akkuja menee helpommin rikki takuuaikana, ja kuvittelisi ettei joku ylimääräinen suojapanssari nyt niin paljoa auton hintaa nosta.

En tiedä onko sähköautoissa sitten yleisesti heikko pohja joka tarvitsisi lisävahvistusta. Oma sähköautoni otti jo ekana talvena aika kovan tällin pohjaansa kun pihasta lähdettäessä auto juuttui pohjastaan kivenkovaan jääpolanteeseen joka oli jäänyt tien reunaan. Auto piti peruuttaa siitä pois, ihan kunnolla osui pohjaan ja esti eteenpäin pääsemisen. Olin takuuvarma että nyt tuli jotain damagea pohjaan.

Yritin silmäillä itse tuliko pohjaan näkyvää vahinkoa mutta en havainnut mitään, mutta vaikea oli tiirailla yksinään ulkona sivusta joten jos siellä esim. joku laajempi painauma olisi ollut jonka näkee vain lasermittarilla tai vatupassilla, en sellaista olisikaan nähnyt.

Vuosittaisissa määräaikaishuolloissa merkkikorjaamollakaan ei mainittu mitään mutta en ollut varma tarkistivatko miten pohjan kunnon ja mittasivatko siellä olevia lommoja, riittikö kunhan auto ja akku toimii ja jarrunesteet tulee vaihdetuksi ja että asiakas maksaa määräaikaishuollon?

Kylmä hiki otsalla odotin kaikki nämä vuodet 4 v ensimmäistä katsastusta, tuleeko hylky jos siellä on joku lommo pohjassa. Läpi meni eikä edes mainittu että pohjassa olisi ollut jotain. En osaa päätellä tästä muuta kuin että ainakin tuohon talviseen jäälohkarepohjakosketukseen tämän auton pohjasuoja riitti, edes suojaa ei tarvinnut uusia. Se jää tosiaan oli kivenkovaa, olisi lähtenyt enintään kirveellä hakkaamalla, ja otti niin kovaa kiinni että oli pakko peruuttaa auto takaisin.
Mutta meneekö se akku rikki vai ei? Koska se akkupaketti on yleensä osa rakennetta, että myös hyvin suojattukin eli siinä itsessään on jo se panssari. Ehkä sen takia eivät ole nähneet valmistajien osalta tuota parantaa erillisesllä panssarilla. Ainakaan perusautoissa.
 
Noissa missä polttispohjalle on rakennettu niin itse akkukotelo on aika kevytrakenteinen. Noissa akkuvideoissahan esim. noi stellantiksen akustot on fiksusti rakennettu ja kiva korjata mutta ne pitää ottaa ko pituudelta tukien alas koska se käytännössä katkeaa keskeltä jos tukee epämääräisesti. Sitten taas nämä skateboard rakennetut sähkikset niin akusto on tosi tukevaa tekoa.

Mutta tuo tulee ihan siitä, mihin se jäykkyys ja kantavuus on rakennettu. Osassa sähkiksissähän sanotaan ettei auton sisään suositella menemistä jos akkukotelo on irti.

Mutta onhan se aika pitkälle sitten valmistajan käsissä onko sinne vielä erillistä pohjapanssaria rakennettu itse akkukotelon eteen.
 
Mutta meneekö se akku rikki vai ei? Koska se akkupaketti on yleensä osa rakennetta, että myös hyvin suojattukin eli siinä itsessään on jo se panssari. Ehkä sen takia eivät ole nähneet valmistajien osalta tuota parantaa erillisesllä panssarilla. Ainakaan perusautoissa.
Niin toki, jos suojaus on jo valmiiksi tarpeeksi hyvä niin mitäpä siinä lisäpanssareita tarvitsee.

Minulla ei ole käsitystä miten kova tälli tarvitaan perussähköautossa jotta siihen tulee tarpeeksi monta mm syvä painauma että auto menee hylkyyn (vaikka ei akkuun asti osuisikaan mutta akun alla olevat jäähdytyskanavat menevät tukkoon tms.), tai jopa mitä jossain sähköautovideoissa oli nähnyt että pohjaan oli tullut aivan näkyvä repeämä tai reikä.

Minä selvisin ilmeisesti säikähdyksellä, tai sitten määräaikaishuoltajat ja katsastaja eivät ole osanneet tehdä töitään eli huomanneet pohjassa olevaa osumaa. Pitäisi varmaan joskus käydä nostamassa auto itse pukeille tee-se-itse-hallissa jotta näkisi itse miten siistiltä yli nelivuotiaan sähköauton pohja näyttää.
 
Onneksi akun suoja ei ole "mikä tahansa viritys".
Jos en arvo mitä tarkoitat, niin asiayhteydessä akunsuoja voi olla "viritys", haitallinen. Voi myös olla asiallinen ja haitaton.
Sähköautojen ja niiden akkujen riskien suhteen ollaa aika herkillä niin voi olla vaikea löytää viranomaista joka uskaltaisi yleisesti sanoa että omitoimiset akunsuojat on ok.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
294 739
Viestejä
5 036 931
Jäsenet
80 754
Uusin jäsen
Euleroid

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom