Jos nykyajan markkinamiehiä uskotaa niin olen kanssasi samaa mieltä. Kaikki autot joissa on mustat puskurit/kaaret on nykyään SUV. Jos taas ymmärretään että suurin osa niistä olisi vanhoilla termeillä ehkä ennemmin crossovereita tai ehkä jotain korotettuja liftbackejä tms.Ei noissa SUVeissa enemmän tilaa ole.
Ehkä itse näkisin että meidän markkinoilla ainoat sähkö SUVit on 9 korealaiset, Mese EQE/EQS suv, EX90… Niistäkään ei taida perinteistä fullsizeä SUV jossa 3. riville mahtuu aikuisia olla mikään? Lisäksi maavarat taitaa olla niissäkin muisto vain.
Eikö tässä myös korkeus vaikuta? Jos toisen puskuri/törmäysrakenteet tulee jo toisen konepellille.Noin puolet törmäystesteistä ajetaan kiinteää muuria tai kylkitörmäystolppaa päin, jolloin massa ei auta. Vastuullinen (ei liian suurta nopeutta, hyvät renkaat ja valot, ei lähde ajamaan väsyneenä/sairaana, luopuu ajoissa kortista) kuljettaja harvemmin törmää kiinteään tolppaan, sillanpieleen tai kallioleikkaukseen.
Jos toinen henkilöauto törmää, niin massoilla on väliä. SUV on keskimäärin raskaampi kuin sedan/farkku. Siksi itse ottaisin toiselta henkilöautolta osumaa mieluummin Mazda CX-80:ssä (2,2 tn) kuin Skoda Superbissa (1,6 tn), vaikka Mazdan adult safety onkin vain 92 % vs. Skodan 93 %.
![]()
Mazda CX-80
Euro NCAP 2024 safety rating of the Mazda CX-60: detailed results, crash test pictures, videos and comments from expertswww.euroncap.com
![]()
Škoda Superb
Euro NCAP 2024 safety rating of the Škoda Superb: detailed results, crash test pictures, videos and comments from expertswww.euroncap.com
Viimeksi muokattu:
Meni 3 kpl 1,5 vuoteen, takuuseen sentään. Viimeisin on kestänyt nyt vuoden, saas nähdä kun/jos etelään saadaan pakkaset.