Yleistä keskustelua sähköautoista

Jos käytössä on puhelinetu, siitä maksetaan 20€/kk, joten lataaminen ei varmaan ole ongelma?
Lohkojen osalta, niin ne eivät taas liity sähköautoiluun.

Tässä nyt sähköautoilijat tekevät kärpäsestä härkäsen kun ilmainen etu poistuu. Jos sitä haluaa jatkaa, niin pitää olla valmis maksamaan ja työnantajalle voi varmaan antaa palautetta, että hoitaa asian kuntoon jos kerran tarjoavat tätä. Kotonakin voi ladata, jos sellainen mahdollisuus on, jos ei ole niin sitten hankkii tavalla tai toisella.
Mielestäni tässä vaan on hieman erikoista se että ilmeisesti minkään muiden akkujen lataaminen ei ole verotettavaa etua eikä sähkön käyttäminen muutenkaan ole, paitsi ainoastaan jos ladattava asia on sähköauto?

Sähköpyörää, mopoa, moottoripyörää jne saanee ladata verottajan mielestä täysin vapaasti? Ja ilmeisesti ok perustaa myös joku kryptovaluuttojen louhintafarmi toimistolle jos se vaan työnantajalle sopii?
 
Mielestäni tässä vaan on hieman erikoista se että ilmeisesti minkään muiden akkujen lataaminen ei ole verotettavaa etua eikä sähkön käyttäminen muutenkaan ole, paitsi ainoastaan jos ladattava asia on sähköauto?

Sähköpyörää, mopoa, moottoripyörää jne saanee ladata verottajan mielestä täysin vapaasti? Ja ilmeisesti ok perustaa myös joku kryptovaluuttojen louhintafarmi toimistolle jos se vaan työnantajalle sopii?
Saako lataa vapaasti? Kuulostaa oudolta koska miksi työnantaja haluaisi antaa ilmaiseksi mitään ellei nyt hyvää hyvyyttään ole tätä tehnyt. Kotona saa ladata miten haluaa ja työpaikalla hoidetaan työhön liittyvät asiat.

Verovapaus on koskenut sekä työntekijän omaa autoa että työsuhdeautoa. Työnantajalla ei ole ollut kuitenkaan velvollisuutta tarjota latausta ilmaiseksi.
Jos työpaikalla pystytään mittaamaan, kuinka paljon sähköä työntekijä on käyttänyt ja paljonko se maksaa, vero lasketaan todellisen käytön mukaan.
 
Saako lataa vapaasti? Kuulostaa oudolta koska miksi työnantaja haluaisi antaa ilmaiseksi mitään ellei nyt hyvää hyvyyttään ole tätä tehnyt. Kotona saa ladata miten haluaa ja työpaikalla hoidetaan työhön liittyvät asiat.
No se on työnantajasta kiinni eikä liity tähän. Eli ihmettelen vain sitä että miksi kaikki muu sähkönkäyttö on verottajalle ok? Vuosi kymmeniä on ollut ok käyttää lohkolämmitintä ilman mitään veroseuraamuksia työnantajan sähköillä. Kännykkää saa ladata miten haluaa töissä ja sähköpyörääkin, siis verottajan mielestä. Mikä tekee autosta niin erilaisen, että sen akun lataamista pitää erikseen verottaa? Ja miksi tuota kaikkea sähkönkäyttöä ei veroteta?
 
Kotona:
Latauslaite + siirto + sähköenergia

Töissä:
~15€

Aika moni ottaa mielellään latauksen töissä tuolla hinnalla. Kotilauksen (siirto+energia) 10c/kWh ja auton kulutuksen 20 kWh/100km keskihinnoilla tarvitsee ajella 750 km/kk työnantajan sähköillä, että homma alkaa kannattamaan. Mulle ei tarvitse olla edes kannattavaa. Maksan mielelläni tällaisesta optiosta, vaikka en sitä täysimääräisesti hyödyntäisikään.

Kaikki muu työnantajan sähkön käyttö on likimäärin lillukanvarsia (=vähäpätöistä) verrattuna sähköauton lataukseen.
 
No se on työnantajasta kiinni eikä liity tähän. Eli ihmettelen vain sitä että miksi kaikki muu sähkönkäyttö on verottajalle ok? Vuosi kymmeniä on ollut ok käyttää lohkolämmitintä ilman mitään veroseuraamuksia työnantajan sähköillä. Kännykkää saa ladata miten haluaa töissä ja sähköpyörääkin, siis verottajan mielestä. Mikä tekee autosta niin erilaisen, että sen akun lataamista pitää erikseen verottaa? Ja miksi tuota kaikkea sähkönkäyttöä ei veroteta?
Sähköautoon menee huomattavasti enemmän sähköä vs nuo mainitsemasi asiat.

Lohkoakin käytetään vain alle 5kk jos sitäkään.

Kännykkä joka on työlaite, niin tätä pitää pystyä lataamaan. Ei toki omia laitteitaan.

Jos työnantaja tarjoaa latauksen autolle ja se ei ole riittävä kannattaa siitä sanoa että tämä ei riitä. Tekevät sitten päätöksen. Pakko ei ole tätä etua ottaa ja tästä maksaa.
 
Mielestäni tässä vaan on hieman erikoista se että ilmeisesti minkään muiden akkujen lataaminen ei ole verotettavaa etua eikä sähkön käyttäminen muutenkaan ole, paitsi ainoastaan jos ladattava asia on sähköauto?

Ottamatta muuten kantaa niin tämä on taas yksi asia lisää yritysten talous/palkkahallintaan seurattavaksi, en ymmärrä miksi pitää koko ajan vaikeuttaa ja tuoda lisää byrokratiaa yrityksille.

Joo, joku varmaan taas saa "liikaa" ja tottahan siitä kateellisten Suomessa pitää verottaa mutta puhutaan varmaan niin pienistä summista kokonaisuudessa että en tiedä onko järkeä.

Ja disclaimerina etten itse lataa koskaan töissä joten minua tämä ei kosketa millään tavalla.
 
Mielestäni tässä vaan on hieman erikoista se että ilmeisesti minkään muiden akkujen lataaminen ei ole verotettavaa etua eikä sähkön käyttäminen muutenkaan ole, paitsi ainoastaan jos ladattava asia on sähköauto?

Olisiko tuossa vain kyse siitä, että autojen osalta verottaja on haistellut, että puhutaan isoista rahoista, jolloin pitää päästä verottamaan? Joku kännykän lataus on niin pientä rahallisesti ja muutenkin mahdoton seurattava. Mutta en pitäisi mahdottomana, että iskevät jossain vaiheessa noiden sähköpyörienkin lataukseen :) Mutta se spekulointi ei enää kuulu sähköautokeskusteluun.
 
Ottamatta muuten kantaa niin tämä on taas yksi asia lisää yritysten talous/palkkahallintaan seurattavaksi, en ymmärrä miksi pitää koko ajan vaikeuttaa ja tuoda lisää byrokratiaa yrityksille.

Joo, joku varmaan taas saa "liikaa" ja tottahan siitä kateellisten Suomessa pitää verottaa mutta puhutaan varmaan niin pienistä summista kokonaisuudessa että en tiedä onko järkeä.

Ja disclaimerina etten itse lataa koskaan töissä joten minua tämä ei kosketa millään tavalla.
Samaa jatkumoa kyllä puhelinliittymän yms kanssa. Sähköauton latauksen ymmärrän ehkä paremmin, kun jos kaikki lataukset saa hoidettua töissä niin tuo voisi olla yli satasenkin kuukausittainen etu.

Vähän kyllä hämärtyy vain nuo etuuksien määritykset, kun taas pysäköinti ei ole etu vaikka joissain paikoissa siitä joutuu maksamaan rahaa (esim Helsingin yliopisto). Limpparia, hedelmiä ja muuta ruokaa saa myös tarjota eikä ne ole etuja. Niihinkin saa helposti menemään pari kolme kymppiä kuukaudessa.
 
Sanokaapa joku viisas sitten, että mites tämä verotetaan. Teslan kun lyö laturiin ja kieltää latauksen, mutta laittaa lämmityksen päälle, se ottaa lämmitysvirran piuhasta mutta ei lataa akkua. :) Meillä on 11kw latureita pihassa parit ja sovelluksella kirjautuminen.
 
Sanokaapa joku viisas sitten, että mites tämä verotetaan. Teslan kun lyö laturiin ja kieltää latauksen, mutta laittaa lämmityksen päälle, se ottaa lämmitysvirran piuhasta mutta ei lataa akkua. :) Meillä on 11kw latureita pihassa parit ja sovelluksella kirjautuminen.
Miksi tätä pitäisi verottaa? Eikö rinnastu lohkon?
 
Mikään ei varmaan estä lata.. lämmittämästä sillä 2h lämmityskellolla tai vaikka USB:sta 5W teholla, jos toi 15€/kk on niin paljon ettei vaan pysty ja ketuttaa kun toiset saa jotain ja toiset ei? Varmaan ärsyttää kaikki muutkin edut tai etujen puute asioista joita itse ei käytä tai käyttää.
 
Mikään ei varmaan estä lata.. lämmittämästä sillä 2h lämmityskellolla tai vaikka USB:sta 5W teholla, jos toi 15€/kk on niin paljon ettei vaan pysty ja ketuttaa kun toiset saa jotain ja toiset ei? Varmaan ärsyttää kaikki muutkin edut tai etujen puute asioista joita itse ei käytä tai käyttää.
Varmaan provoot mutta kyse ei liene pelkästään euroista vaan myös periaatteesta. Jos toi 15e/kk ei ole niin paljoa sulle niin voit varmaan maksaa naapurin lataukset kans? Haloo.
 
Ajattelin sitä kautta, että jo oletusarvoisesti kaikki maksavat omat polttoaineensa ja ajosähköt, joten ei se, että ne joutuu jatkossakin maksamaan ole kenellekään mikään ongelma. Ei kukaan ole budjetoinut omia kulujaan sen varaan, että pitäisi saada ajella ilmaisilla sähköillä.

Kyse ei ollut siitä , ja jatkossakin kaikki ei maksa.

Auto etu, vapaa-auto etu, sähköeutu, niin yleensä ne on osa palkkaa, jos sitä ei saa rahana, niin sitten palkka on pienempi. Toki jos latausetu on "tapiollista", eli joutuu siitä maksamaan enemmän veroja kuin hyöty, niin siitä kannattaa yrittää kieltäytyä vaikka ei saisi rahana. Jos menee lähelle, niin huomioida myös muut edut/haitat isommasta ansiotulosta.

Jos ajaa jossain kainuussa 3000km kuussa, jos työantaja tarjoaa palkanlisäksi latausähköt, niin kannattaako sen takia tehdä lähitöitä, jos etätyötkin mahdollisia.

Eihän tämä voi pitää paikkaansa. Ei käy mitenkään päin järkeen, että jos leasingfirma tulee väliin osingoille, niin se tulisi asiakkaalle halvemmaksi.

Tuo 2000 €/kk arvonalenemakin on täysin vailla pohjaa. Auton hinta on jotain 70.000 € ja tuolla arvonalenemalla 3 vuodessa arvo tippuisi 36 kk * 2000 €/kk = 72.000 €, eli ei mitään järkeä noissa väitteissä.

Se on ihan totta että lesing auto voi olla merkittävästi halvempi kuin omistusauto. On useita esimmerkkejä missä näin ollut. Siihen pari syytä, isot ero johtuu yleensä siitä että leasing yhtiö ostaa ne autot isommalla alennuksella kuin yksittäinen kuluttaja/pieni asiakas. Eli heillä riski pienempi, rahoitustarve pienempi, niin mahdollistaa hyväkatteisen vuokraamisen halvalla. "Alennusten " yhteudessä on voitu sopia kaavat, joten se alennus menee suoraan vuokriin. Joskus kauppa/maahantuoja taannut jäännösarvoja, jolloin se riski ei ole leasing yhtiöllä. Leasing yhtiö/rahoittaja voi olla konsernin oma.

Muutenkin isolla firmalla on tehokuutensa ja kilpailutusvoimaa, kanava myydä, niin ilman alennuksiakin voi olla kilpailukykyinen vaikka kantaa jäännösarvoriskin.

Käytettyjen autojen, myös sähköautojen arvot ovat sitten vuosikymmenen vaihteen jälkeen pomppineet, leasing yhtiöt arvio tulevaa. Odotuksia suurempaa laskua kompensoi odotuksia laimeampi lasku.
 
Vähän kyllä hämärtyy vain nuo etuuksien määritykset, kun taas pysäköinti ei ole etu vaikka joissain paikoissa siitä joutuu maksamaan rahaa (esim Helsingin yliopisto). Limpparia, hedelmiä ja muuta ruokaa saa myös tarjota eikä ne ole etuja. Niihinkin saa helposti menemään pari kolme kymppiä kuukaudessa.
Pysäköinti on kyllä mielenkiintoinen vertailukohta. Itse pysäköin töissä halliin, jossa pysäköinti maksaa parkkihallin hinnaston mukaan 2 euroa per tunti, ja työnantaja maksaa (en tosin käy joka päivä autolla toimistolla).
 
Pysäköinti on kyllä mielenkiintoinen vertailukohta. Itse pysäköin töissä halliin, jossa pysäköinti maksaa parkkihallin hinnaston mukaan 2 euroa per tunti, ja työnantaja maksaa (en tosin käy joka päivä autolla toimistolla).
Keskustassa lämmin hallipaikka sisältyy, ihan omalla nimellä. En edes uskalla arvata mikä tuollaisen "edun" arvo on, varmaankin lukuisia satasia kuussa? Tuo 30€/kk nyt on ihan lillukanvarsia, mutta periaatteesta tämä koko homma kuulostaa joltain Lulu Ranteen idealta.
 
Verotuksen osalta sähköautojen kohdalla tuo on suhteellisen helppo. Iso osa latauspisteistä voidaan käyttölätkällä kohdentaa ja jos halutaan antaa mahdollisuus ladata isommalla virralla ilman tarkempaa seurantaa niin tämäkin on könttäsummalla ihan mahdollista.

En usko verottajan kuvittelevan tätä tulovirran kautta sinällään (vaan samanlaisena etuna kuin vaikka könnykkäetu) kun poliittinenhan päätös tuo maksullisuus on. Ilmeisesti ei koeta että verovapaus tukisi sähköautojen kysyntää erityisesti enää nykytilanteessa.

Toki maksimaalisesti etua käyttämään haluavat hankkivat sitten auton jossa 22kW AC lataus ja työpaikalla kunnon laitteet.
 
Miksi tätä pitäisi verottaa? Eikö rinnastu lohkon?
No niin ne ollaan virmassa ajateltu että noin saa tehdä ilman tuomiota. Jos lämmitän puolituntia lämpöpumpulla menee saman verra sähkö ku mitä isommissa sisätilalämmittimissä menee jos pari tuntia pittää päällä kellolla.
 
No niin ne ollaan virmassa ajateltu että noin saa tehdä ilman tuomiota. Jos lämmitän puolituntia lämpöpumpulla menee saman verra sähkö ku mitä isommissa sisätilalämmittimissä menee jos pari tuntia pittää päällä kellolla.
Meillä työnantaja on linjannut, että latauksen käynnistävän RFID-tagin saa lunastaa itselleen tekemällä sopparin jolla lisätään palkkaan se latauksen verotusarvo. Sillä ei ole merkitystä mihin sitä latausasemasta tulevaa sähköä käyttää vaan jos on mahdollisuus ladata autoa (tagi) -> maksaa verotusarvon. Käsittääkseni näin sen on verottajakin ajatellut mutta jos teillä on eri käytäntö sovittu niin sittenhän se on niin.

Meillä ei enää jatkossa lämmitystolpista saa ladata autoa ollenkaan, ei vaikka tekisikin tuon sopimuksen koska työnantaja ei voi mitenkään valvoa onko kaikilla lataajilla soppari tehtynä jos annetaan ladata myös noista tolpista mitkä eivät vaadi mitään tunnistetta sähkön saamiseksi.
 
Arvoin sopivaa ketjua, valitsin käyttövoima ketjun sijaan Auto vero poistuu ketjun. vähän epäselvät ketju kuvaukset.
Sähköauto ketjusta, keskusteltiin lataus sähkön verotuksesta, sen veroedun päättymisestä 2025 jälkeen.

En tiedä onko energia etuuden verotus käyttövoima keskustelun . vai autovero ketju.

Keskustassa lämmin hallipaikka sisältyy, ihan omalla nimellä. En edes uskalla arvata mikä tuollaisen "edun" arvo on, varmaankin lukuisia satasia kuussa? Tuo 30€/kk nyt on ihan lillukanvarsia, mutta periaatteesta tämä koko homma kuulostaa joltain Lulu Ranteen idealta.
Sähköauton latausedun verovapaus oli aiemman hallituksen määräaikeinen päätös, tarkoitettu tukemaan liikenteen sähköistymistä.

Nyky milisteri ei ole tunnettua sähköistymisen ajamisesta ja häntä/puoleutta rasittaa fosiilipottoainen hinnan alennus lupaukset, mitkä markkinahintojen laskusta huolimatta haluttiin viedä veronalennuksilla maaliin. Niitä sitten paikattiin tiukennuksilla, taisi työmatkaulujen vähennyksiin tulla tiukennuksia.

Periaatteessa toki oikein että työantajan maksamat energiat ovat verotettavaa palkkaa. toisaalta verottajan, polttisautoilijoiden kannattaa tukea sähköistymistä, ja paras paikka toki työmatkaliikenne, ja siis en sähköistyminen ja tavallaan se olisi osittain ihan työsskäynti menoja.

Negatiivista lähinnä se että se kannustaa omalla autolla töissä käymistä vs julkinen liikenne.

Tosin jos mainonnan kohderyhmänä oli pitkämatkaliset, he joilla pitkät työmatkat, ei sujuvaa julkista, niin aika pieleen. Työttämat haja-asutus alueen asennepolttis kuskeille toki lyhytaikainen etu.


Ketjussa keskusteltiin etätyötä tekevien verokohtelua, jos ja kun(?) kotona lataaminen ei mene könttä arvoisen luantaisedun piikkii (käyttöet, oma-auto), on toki epätasarvoista vapaa-ajan ajojen osalta, mutta jos halutaisiin tukea nimenomaan työssäkäyntiä, niin keittiön pöydällä läppärin esiin kaivuu ei ole pitkä työmatka, vs lähityötä tekevät jotka menee autolla sinne.

No tämänkin sinne
Sanokaapa joku viisas sitten, että mites tämä verotetaan. Teslan kun lyö laturiin ja kieltää latauksen, mutta laittaa lämmityksen päälle, se ottaa lämmitysvirran piuhasta mutta ei lataa akkua. :) Meillä on 11kw latureita pihassa parit ja sovelluksella kirjautuminen.

No niin ne ollaan virmassa ajateltu että noin saa tehdä ilman tuomiota. Jos lämmitän puolituntia lämpöpumpulla menee saman verra sähkö ku mitä isommissa sisätilalämmittimissä menee jos pari tuntia pittää päällä kellolla.

Miten työantaja valvoo sitä että lämmitetään vain sisätilaa/akkua.

Jos ei mitenkään ja työntakijät kytkee auton lataukseen, niin kuullostaa ihan lataus edulta.
 
Ensimmäinen talvi sähköautoilijana ja kitkarenkaatkin ensimmäistä kertaa alla. Autona Skoda Enyaq RS 2023 eli neliveto löytyy, mutta sekin taitaa olla aina vain "älykäs neliveto". Onko jotain vinkkejä tai huomioita? Lähinnä mietityttää ajoavustimet ym. laittaako ihmiset rekuperaatiot (onko tuo edes suomea, jarrutusenergian talteenotto?) pois/minimiin talveksi? En ole vielä tutkinut kovin tarkkaan mitä kaikkea säädettävää löytyy ja saako noita edes kokonaan pois. Tavallisissa olosuhteissa olen tykännyt kaista-avustimista, kartta-/tutkapohjaisesta rekuperaatiosta jne. Laittavat kuitenkin mietityttämään haastavissa talviolosuhteissa, ettei tulisi turhia yllätyksiä. Tai auto yhtäkkiä kuvittelisi kaistaviivojen olevan jossain muualla kuin oikeasti ovat ynnä muuta mukavaa. Ajoa tulee siis pitkin pohjoistakin ja välillä pitkiä siirtymiä tiukoissa aikatauluissa niin joskus joutuu huonossakin kelissä ajamaan, toki pääsääntöisesti valta- tai kantateitä. Ja onhan etelässäkin välillä näitä yllättäviä olosuhteita, välillä melkeinpä vaativampia ja kun liikennettäkin on eri tavalla.

Eli onko sulla jollain tavalla erilaiset asetukset myös autossa, kun ennen lähtöä havainnoi tänään olevan haastavat olosuhteet? Kuski on (toivottavasti) aina oikeassa moodissa kelin suhteen.
 
Eli onko sulla jollain tavalla erilaiset asetukset myös autossa, kun ennen lähtöä havainnoi tänään olevan haastavat olosuhteet?
Etenkin taajamassa tulee vaihdettua ajomoodiksi traction jos keli on huono. Silloin etupää vetää varmasti ihan koko ajan ja jää ne pienetkin sutaisut risteyslähdöissä pois. Vetäähän se etupää normaalimoodissakin mutta vaatii ihan pienen pientä lipsumista takapyöriltä ensin.
 
No se on työnantajasta kiinni eikä liity tähän. Eli ihmettelen vain sitä että miksi kaikki muu sähkönkäyttö on verottajalle ok? Vuosi kymmeniä on ollut ok käyttää lohkolämmitintä ilman mitään veroseuraamuksia työnantajan sähköillä. Kännykkää saa ladata miten haluaa töissä ja sähköpyörääkin, siis verottajan mielestä. Mikä tekee autosta niin erilaisen, että sen akun lataamista pitää erikseen verottaa? Ja miksi tuota kaikkea sähkönkäyttöä ei veroteta?
Näin ne asiat muuttuu. Toivottavasti kohta saadaan myös kaikki muu maksulliseksi. Vessapaperista alkaen.
 
Eli onko sulla jollain tavalla erilaiset asetukset myös autossa, kun ennen lähtöä havainnoi tänään olevan haastavat olosuhteet? Kuski on (toivottavasti) aina oikeassa moodissa kelin suhteen.
Itsellä nyt reipas vuosi ollut Tavascan takavetoisena kitkoilla, eikä tule mieleen mitään mitä olisin talvea vasten tehnyt. Yleensä taajamassa/kaupungissa käytän sitä individual ajoprofiilia, jossa on säädetty moottori ecolle (eli ei lähde liian vauhdikkaasti), lämmitys normaaliksi, ratti kevyeksi jne. Tosin nämä on käytössä ympäri vuoden normaalistikin. Nelikolla ei tule varmaan edes niitä pieniäkään sutaisuja mitä takavedolla. Otat varovaisen rennosti, hyvin se menee. :)
 
Ehdota työpaikalle, että siirtävät laturit jonkin operaattorin alaisuuteen, niin sitten homma toimii ja voi ladata ihan omalla rahalla kukin.
Pienemmissä firmoissa varmaan järkevämpää sanoa pomolle että antaa yhden tai kahden euron kolikon niiltä päiviltä kun lataa.

Operaattorit tekevät yleensä kaikesta liian kallista koska onhan heidänkin tehtävä toiminnalla voittoa, eikä heitä helposti saa vaihdettua toiseen jos hinta nousee liian suolaiseksi.
 
Operaattorit tekevät yleensä kaikesta liian kallista koska onhan heidänkin tehtävä toiminnalla voittoa, eikä heitä helposti saa vaihdettua toiseen jos hinta nousee liian suolaiseksi.
Operaattorin kilpailukyky perustuu siihen että pienellä työmäärällä homma hoituu, prosessit automatisoitu. Eli ne ihan oikeasti kilpailuykyisiä. Määräaikainen (hinta) soppari, suojaa hintojen nousulta, toistaiseksi voimassaoleva voi olla hintasuojattu. Tietenkin jos kilpailu kuihtuu, niin hinnat voi nousta, mutta ei rajttomasti.
 
Pienemmissä firmoissa varmaan järkevämpää sanoa pomolle että antaa yhden tai kahden euron kolikon niiltä päiviltä kun lataa.

Operaattorit tekevät yleensä kaikesta liian kallista koska onhan heidänkin tehtävä toiminnalla voittoa, eikä heitä helposti saa vaihdettua toiseen jos hinta nousee liian suolaiseksi.
Mistä tietää että euro tai 2 kattaa sen työnantajan osuuden?
 
Mistä tietää että euro tai 2 kattaa sen työnantajan osuuden?
20 päivää kuussa * 2€, 40€ /kk, riippuu miten prosessi hoidettu, mutta ei tuolla ihmeitä tehdä, ja sitten vielä ne sähköt päälle.

Jos ilman mittausta, ajtuksella kympin nopea johdonsuoja, niin toinen mokoma päälle sähköstä. ihan jo kymmennellä sentillä. Kaikkialla se ei riitä.

Jos kyse paikasta missä kassa, ja siellä kassan heppu antaa päivän avaimen maksu vastaan, niin sen kymmenen amppeeria muutamalla eurolla. Voisi siis kuvitella että ei vaadi muuta valvontaa, voidaan hinnoittelu oikein, ja kassa järjestelmät valmiina, ja jos ei jotain energiavero himmeleitä, niin ei sen kummoisempaa työtä. Jos vielä maksu maksukortilla niin ei kolikko laskemista.
 
Ensimmäinen talvi sähköautoilijana ja kitkarenkaatkin ensimmäistä kertaa alla. Autona Skoda Enyaq RS 2023 eli neliveto löytyy, mutta sekin taitaa olla aina vain "älykäs neliveto". Onko jotain vinkkejä tai huomioita? Lähinnä mietityttää ajoavustimet ym. laittaako ihmiset rekuperaatiot (onko tuo edes suomea, jarrutusenergian talteenotto?) pois/minimiin talveksi? En ole vielä tutkinut kovin tarkkaan mitä kaikkea säädettävää löytyy ja saako noita edes kokonaan pois. Tavallisissa olosuhteissa olen tykännyt kaista-avustimista, kartta-/tutkapohjaisesta rekuperaatiosta jne. Laittavat kuitenkin mietityttämään haastavissa talviolosuhteissa, ettei tulisi turhia yllätyksiä. Tai auto yhtäkkiä kuvittelisi kaistaviivojen olevan jossain muualla kuin oikeasti ovat ynnä muuta mukavaa. Ajoa tulee siis pitkin pohjoistakin ja välillä pitkiä siirtymiä tiukoissa aikatauluissa niin joskus joutuu huonossakin kelissä ajamaan, toki pääsääntöisesti valta- tai kantateitä. Ja onhan etelässäkin välillä näitä yllättäviä olosuhteita, välillä melkeinpä vaativampia ja kun liikennettäkin on eri tavalla.

Eli onko sulla jollain tavalla erilaiset asetukset myös autossa, kun ennen lähtöä havainnoi tänään olevan haastavat olosuhteet? Kuski on (toivottavasti) aina oikeassa moodissa kelin suhteen.

ID4 ei muuta ongelmaa takaveto kitkoilla 3. talvimenossa, kuin kaistapäävahti tempoo rattia lumisen uran reunassa, eli asentoon off talveksi obd elevenillä.
 
ID4 ei muuta ongelmaa takaveto kitkoilla 3. talvimenossa, kuin kaistapäävahti tempoo rattia lumisen uran reunassa, eli asentoon off talveksi obd elevenillä.
Miksi siihen tarvitsee obd11? Eikö se nyt mene pois päältä ihan asetuksista?
Ensimmäinen talvi sähköautoilijana ja kitkarenkaatkin ensimmäistä kertaa alla. Autona Skoda Enyaq RS 2023 eli neliveto löytyy, mutta sekin taitaa olla aina vain "älykäs neliveto". Onko jotain vinkkejä tai huomioita? Lähinnä mietityttää ajoavustimet ym. laittaako ihmiset rekuperaatiot (onko tuo edes suomea, jarrutusenergian talteenotto?) pois/minimiin talveksi? En ole vielä tutkinut kovin tarkkaan mitä kaikkea säädettävää löytyy ja saako noita edes kokonaan pois. Tavallisissa olosuhteissa olen tykännyt kaista-avustimista, kartta-/tutkapohjaisesta rekuperaatiosta jne. Laittavat kuitenkin mietityttämään haastavissa talviolosuhteissa, ettei tulisi turhia yllätyksiä. Tai auto yhtäkkiä kuvittelisi kaistaviivojen olevan jossain muualla kuin oikeasti ovat ynnä muuta mukavaa. Ajoa tulee siis pitkin pohjoistakin ja välillä pitkiä siirtymiä tiukoissa aikatauluissa niin joskus joutuu huonossakin kelissä ajamaan, toki pääsääntöisesti valta- tai kantateitä. Ja onhan etelässäkin välillä näitä yllättäviä olosuhteita, välillä melkeinpä vaativampia ja kun liikennettäkin on eri tavalla.

Eli onko sulla jollain tavalla erilaiset asetukset myös autossa, kun ennen lähtöä havainnoi tänään olevan haastavat olosuhteet? Kuski on (toivottavasti) aina oikeassa moodissa kelin suhteen.
Tuo neliveto on käytännössä neliveto todella harvoin - paikaltaan risteyksessä lähtiessä / käännyttäessä se kyllä vetäisee myös etuakselilla vähän vaikka olisi kuivaa asfalttia alla. En ole talvella seuraillut. Tiedä sitten kuinka nopeasti se hyppää mukaan liukkaammalla.

OBD-dongle + carscanneri yhdistelmällä voi tehdä luuriin näkymän josta näkee kuinka paljon kumpikin akseli tuottaa vääntöä milläkin hetkellä. Autossahan tuollaista UI:ta ei tietääkseni ole vakiona.
 
Miksi siihen tarvitsee obd11? Eikö se nyt mene pois päältä ihan asetuksista?

Tuo neliveto on käytännössä neliveto todella harvoin - paikaltaan risteyksessä lähtiessä / käännyttäessä se kyllä vetäisee myös etuakselilla vähän vaikka olisi kuivaa asfalttia alla. En ole talvella seuraillut. Tiedä sitten kuinka nopeasti se hyppää mukaan liukkaammalla.

OBD-dongle + carscanneri yhdistelmällä voi tehdä luuriin näkymän josta näkee kuinka paljon kumpikin akseli tuottaa vääntöä milläkin hetkellä. Autossahan tuollaista UI:ta ei tietääkseni ole vakiona.

On se Sport-modella ja Tractionilla "jatkuva" nelikko, kannattaa käyttää jos on epäilyttävä paikka tai lähtötilanne mäkeen tms. Tosin tämä koskee vain 3.x softaa (-23 asti). Uudemmilla nelikko harvemmin.
 
Miksi siihen tarvitsee obd11? Eikö se nyt mene pois päältä ihan asetuksista?

Tuo neliveto on käytännössä neliveto todella harvoin - paikaltaan risteyksessä lähtiessä / käännyttäessä se kyllä vetäisee myös etuakselilla vähän vaikka olisi kuivaa asfalttia alla. En ole talvella seuraillut. Tiedä sitten kuinka nopeasti se hyppää mukaan liukkaammalla.

OBD-dongle + carscanneri yhdistelmällä voi tehdä luuriin näkymän josta näkee kuinka paljon kumpikin akseli tuottaa vääntöä milläkin hetkellä. Autossahan tuollaista UI:ta ei tietääkseni ole vakiona.
Jos ei halua joka ajo ränklätä valikkoa, pystyy koodaamaan muistamaan valitun asetuksen.
 
Jos ei halua joka ajo ränklätä valikkoa, pystyy koodaamaan muistamaan valitun asetuksen.
Jotenkin luulin että vm 23 saa vielä pysyvästi pois - mulla on vm 23 enyaq ja ainakin nopeusrajoituspiippaus on pysyvästi poissa.

Tosin ostin käytettynä, että ehkä tämä on koodattu pois.
 
Jotenkin luulin että vm 23 saa vielä pysyvästi pois - mulla on vm 23 enyaq ja ainakin nopeusrajoituspiippaus on pysyvästi poissa.

Tosin ostin käytettynä, että ehkä tämä on koodattu pois.

Se pysynyt minullakin, kaistavahti ei muistanut 2021 sisarmerkissä asetusta ennen kuin koodasi muistamaan valitun asetuksen.
 
Onko joku koeajanut Elroq / Enyaq DCC alustalla ja myös Opel Grandlandia ja Peugeot E-3008:a?

Leasingauton vaihto edessä tulevana kesänä, Elroq ollut tässä syksyn ajan se ainoa kiinnostava vaihtoehto nykyisen Enyaqin tilalle. Nyt kuitenkin on viikon sisällä julkaistu E-3008 awd sekä Opel Grandlandin awd hinnat laskeneet, jolloin Elroqin awd:n rinnalle on nyt teoriatasolla noussut kiinnostavuudessa myös E-3008 ja Grandland.

Youtuben videoita kun katsoo, niin Opelin ja Peugeotin alustaa kuvaillaan suhteellisen kovaksi joka meidän teillä ei välttämättä aiheuta riemua. Mutta muilta osin kovasti noita on kehuttu.

Elroqin osalta tietää mitä saa koska nykyinen auto Enyaq. Mutta Opelin ja Peugeotin osalta tuntematonta tannerta. Varustetasot yms. näkee kyllä netistä, mutta kiinnostaisi tuo alusta ja ajokokemus (ajomelu, miten kovaa kokemusta saa kun vetelee huonolla asvaltilla jota pääasiassa kotimaamme tiet edustavat...). Koeajollahan tuo selviäisi, mutta etenkin Opelin osalta lähin piste on tunnin ajomatkan päässä..
 
Kyllähän se koeajo melkein sun on pakko tehdä, koska melunkin häiritsevyys riippuu ihan kuulijasta. Absoluuttisesti esim. läskirenkainen Ioniq 5 on varmasti hiljaisempi kuin ID.4 huonolla rengastuksella, mutta äänimaailma jälkimmäisessä on miellyttävämpi. Juuri noita kysymiäsi yksilöitä en ole ajanut, mutta liikkeessä tutustunut. Sisustan muovit eivät mitään erityistä, mutta pösöt ei ainakaan mun yksilöissä silti olleet mitään japsi/korea rämisijöitä. DCC alusta on sen verran hyvä, että väittäisin olevan turha sen osalta pohtia kumpi on parempi. Ranskalaistaustaiset autot ovat monesti pehmeitä alustaltaan, mutta pösö on tietysti yrittänyt profiloitua sitikasta vähän sporttisemmaksi. Henk. koht. en kyllä Elroqia ottais, kun sen pointti jäi ainakin mulle vähän epäselväksi ja Eqnyaq/Id.4 antoi selvästi paremman fiiliksen. Disclaimer: Jostain syystä Skoda ei ole mun juttu vaikka palikat ovat aika pitkälle samaa volkkarin kanssa.
 

Kiinalaiset ei tee ainakaan helpoksi valveutuneelle tätä asiaa.

Laiskuuttahan / operatiivista optimointiahan tuo todennäköisesti pitkälti on (käytetään samaa koodipohjaa, joka tukeutuu Kiinalaisiin palvelimiin, toiminnallisuuksiin ja BeiDouhun).

Ongelmana on että tuon taakse on halutessaan niin helppo kätkeä kaikenlaista epäilyttävää toimintaa että luottamus on helposti huonolla tolalla. Varsinkin kun Kiinan sisäisissä käytännöissä on yksilön tietosuoja ensimmäisiä häviäjiä.

Tästä on helppo vetää analogiaa vaikkapa Hizbollahin räjähteleviin hakulaitteisiin.
 

Kiinalaiset ei tee ainakaan helpoksi valveutuneelle tätä asiaa.
Aika sensaatiohakuinen juttu taas yllättäen iltapäivälehdeltä.

Alkuperäisessä NRK:n artikkelissa kerrotaan "Project Cage":n tarkoitus on tutkia lukuisten kiinalaisten ja amerikkalaisten autojen aiheuttamaa yhteiskunnallista riskiä. Tutkijat yllättyivät datamäärästä jonka NIO siirsi Kiinaan. Sitä ei kerrota mikä oli datamäärä ja oliko se yllättävän paljon tai vähän. Kaikki data lienee salattua joten sisältöä voi vain arvailla. Kiinan lisäksi auto otti yhteyttä USA:an, Kanadaan, Venäjälle ja Australiaan. Vaikka auto oli sammutettu, dataa liikkui. Tutkijat yllättyivät että auto yritti käyttää kiinalaista BeuDou-satelliittipaikannusta, koska GPS-järjestelmä on yleisempi länsimaissa.

Siinä kaikki, loppu on pelkkää spekulointia ja arvailua. En löytänyt jutusta yhtään mitään epäilyttävää, varmaan suurin osa autoista joissa sim-kortti tekee samanlaista yhteydenottoa ulkomaailmaan. Jos ja kun auton ja palvelimen välinen liikenne on salatttua on varmaan vaikeaa saada tarkempia tietoja. Samat testit pitäisi tehdä muillekin automerkeille ja malleille ja suorittaa vertailuja, ainakin ennen kuin vetää mitään johtopäätöksiä. NIO voisi halutessaan reitittää liikenteen Kiinan sijaan vaikka amerikkaisen palvelimen kautta niin salaliittoteoreetikot olisivat varmaan tyytyväisiä :cigarbeye:
 
Ottamatta muuten kantaa niin pitää olla aika sinisilmäinen jos kuvittelee ettei kiinalaiset kerää kaikkea mahdollista dataa mikä mahdollista, myös autoissa. Itsellä on kaikki kinkki-merkkien laitteet bannissa, voi vain arvailla mitä kaikkea jotkut Xiaomin roboimurit keräävät ja lähettävät Kiinaan. Kuvaa, ääntä, pohjapiirrustuksia jne jne.

Ja sitten kun eivät perkele kilpaile edes samoilla säännöillä niin ei tarvitse paljoa miettiä näiden hankintaa.

Disclaimerina todettakoon etten ole myöskään sinisilmäinen jenkkien kohdalla tässä suhteessa mutta niillä on nyt sentään jotkut rajat ja heitä voi peloitella lakijutuilla toisin kuin Kiinalaisia.
 
Jatkoin Kiina ketjuun, kun aiheen osalta alustalla tiukka linjaus
Ottamatta muuten kantaa niin pitää olla aika sinisilmäinen jos kuvittelee ettei kiinalaiset kerää kaikkea mahdollista dataa mikä mahdollista, myös autoissa. Itsellä on kaikki kinkki-merkkien laitteet bannissa, voi vain arvailla mitä kaikkea jotkut Xiaomin roboimurit keräävät ja lähettävät Kiinaan. Kuvaa, ääntä, pohjapiirrustuksia jne jne.

Ja sitten kun eivät perkele kilpaile edes samoilla säännöillä niin ei tarvitse paljoa miettiä näiden hankintaa.

Disclaimerina todettakoon etten ole myöskään sinisilmäinen jenkkien kohdalla tässä suhteessa mutta niillä on nyt sentään jotkut rajat ja heitä voi peloitella lakijutuilla toisin kuin Kiinalaisia.

Ja muistaa että Kiina ei ole liittolaisia ja sillä historiaa myös teollisuus vakoilusta Suomessa, niin kiinalaisen modernin auton kanssa liikkuessa kannattaa muistaa millä liikkuu.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
292 301
Viestejä
5 001 534
Jäsenet
80 251
Uusin jäsen
HessuKoira

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom