Yleistä keskustelua sähköautoista

Muuten hyvä, mutta
Lista
Iltapaskeen jutussa ei tietysti ole linkkiä tai muutakaan mukana, olisi mielenkiintoista nähdä koko lista tuon kymmenen parhaan jälkeenkin. Toki myyjälle tuo on hankala kun käytännössä haukkuisi omia tuotteitaan jos julkaisisi listan autoista missä heikko SOH.
"Akkumittauksen kohteena on Kvdbililläkin niin sanottu SoH-arvo, joka kertoo akun jäljellä olevan kapasiteetin suhteessa sen alkuperäiseen kapasiteettiin."

Tästä päästään aiemmin esittämääni problematiikkaan. Jos tässä on vain tarkistettu OBD2-lukijalla auton ilmaisema SOH-lukema, toisesta akunkorjausvideosta opin että ainakin esim. Kia EV6 ei kerro SOH-lukemalla "jäljellä olevaa kapasiteettia suhteessa alkuperäiseen kapasiteettiin", VAAN jäljellä olevaa kapasiteettia suhteessa sen ikäisen auton (tai akun?) oletettuun kapasiteettiin.

Riippuen millaisella metodilla muut tarkistetut autot SOH-lukemansa ilmoittavat, en ole yllättynyt että EV6 on listalla korkealla koska se esittää SOH-lukemalllaan eri asiaa, joka saa akun kunnon vaikuttamaan paremmalta. Luvut ovat vertailukelpoisia vain jos muidenkin autojen ilmoitetut SOH-lukemat on ilmoitettu samalla laskukaavalla kuin mitä EV6 käyttää, mikä lie kulmakerroin akun "oletetun" kapasiteetin vähenemiselle iän ja/tai ajokilometrien mukaan.
 
Tuohon ei tarvita mitään testausfirmaa, kuka tahansa voi 5 euron ali express obd2 lukijalla katsoa SOH-arvon. Se on sitten mitä vaan mitä valmistaja on päättänyt se olevan.

Ei kestä kauaa kun joku pukumies päättää että markkinointisyystä meidän autossa SOH on aina 95% tai parempi.
 
Tästä syystä testausfirmoja juuri tarvitaan, jotta saadaan vertailukelpoisia tuloksia. Se obd:n kautta luettu soh ei ole varsinainen testi, vaikka niitä sillä nimellä myös kutsutaan ja markkinoidaan (pikatesti).
 

TL;DR

"Sähköauto on paloturvallinen"
 
Onko se joillekin yllätys että uudehkon auton arvo tippuu nopeasti?

Ei tuo muutenkaan käy järkeen. Ei voi olla ongelma että kymppitonnien arvoisen auton arvosta häviää joitain tonneja. Itse ainakin oletan uuden auton arvon tippuvan 25-30 % parissa vuodessa.
 
Onko se joillekin yllätys että uudehkon auton arvo tippuu nopeasti?

Ei tuo muutenkaan käy järkeen. Ei voi olla ongelma että kymppitonnien arvoisen auton arvosta häviää joitain tonneja. Itse ainakin oletan uuden auton arvon tippuvan 25-30 % parissa vuodessa.
Silti niitä ostetaan lainalla, vaikka rahat löytyisi tililtä, jotka sitten laitetaan osakkeisiin joiden arvo nousee 5-10% samassa ajassa kun auton arvo laskee sen 25-30% + lainan korot siihen päälle ja myydessä autoa pois lainaa on samanverran jäljellä kun autosta saa.

Sijoitustopikissa tuo on järkeenkäypää toimintaa :D
 
Silti niitä ostetaan lainalla, vaikka rahat löytyisi tililtä, jotka sitten laitetaan osakkeisiin joiden arvo nousee 5-10% samassa ajassa kun auton arvo laskee sen 25-30% + lainan korot siihen päälle ja myydessä autoa pois lainaa on samanverran jäljellä kun autosta saa.

Sijoitustopikissa tuo on järkeenkäypää toimintaa :D
Jos lainan korko ja kulut jää alle tuon osakkeiden arvon nousun (-verot), niin sittenhän tuo kannattaa. Tuo auton arvon laskeminen ei siihen vaikuta kannattaako auto maksaa rahalla vai lainalla, koska se ei ole niistä millään tavalla riippuvainen.
 
MEB pohjalevyautot syttyvät palamaan. Näitähän ovat Audi, VW, Skoda lisäksi Ford Capri, Explorer ja Cupra.


”Keravan sähköauton palo oli tiettävästi kolmas, joka sattui MEB-alustalle rakennetulle autolle. Kyse on ylivoimaisesti Suomen yleisimmästä sähköautojen perusrakenteesta.”

 
Silti niitä ostetaan lainalla, vaikka rahat löytyisi tililtä, jotka sitten laitetaan osakkeisiin joiden arvo nousee 5-10% samassa ajassa kun auton arvo laskee sen 25-30% + lainan korot siihen päälle ja myydessä autoa pois lainaa on samanverran jäljellä kun autosta saa.

Sijoitustopikissa tuo on järkeenkäypää toimintaa :D
Se on sitten eri keskustelu, että kannattaako ostaa autoa tai ylipäätään yhtään mitään ikinä, mutta jos jotain aikoo ostaa niin se kannattaa aina ostaa lainalla jos sen lainan korko jää pienemmäksi kuin sillä rahalla saatava tuotto. (Itse käytän hankinnoissa tuottona määräaikaistilien tuottoa tässä, koska se on 100% varmaa tuottoa, toisin kuin osakkeiden tuotto.)

Mutta tässä toki moni voi astua miinaan jos ei ymmärrä raha-asioista mitään ja ostellaan vaan lainalla vaikka ja mitä kun kerran laina on halpaa, muttei ymmärretä sitten sitä että ne pitää sitten oikeasti maksaa kuitenkin joskus pois ja niiden ostettujen tuotteiden, auto tai joku muu, arvo saattaa siinä vaiheessa olla jo täysin nollassakin kun lainaa on vielä paljon jäljellä.
 
Tässä huomaa, että ihmiset ovat ostaneet kalliimman auton mitä ovat voineet oikeasti maksaa. Nyt on huomattu, että sähköautojen arvo laskee nopeammin mitä minimillä kerkiää maksamaan ja nyt porukka koittaa keksiä syitä kaupan purkuun.
"Useat automerkit ovat pudottaneet sähköautojensa hintoja täysin varoittamatta viime vuosien aikana."

Suuressa kuvassa pidän tätä ilmiötä lähinnä terveenä asiana, eli juurisyy on uusien sähköautojen hintojen ns. romahdus. Luonnollista että silloin romahtaa, ehkä vielä kovemminkin, ei-uuden sähköauton hinta. Vähän samanlainen positiivinen ongelma kuin asuntojen vuokrien hienoinen laskeminen pääkaupunkiseudulla.

Moni useita vuosia vanhemman sähköauton omistaja varmasti myös yliarvioi autonsa jälleenmyyntiarvon, varsinkin jos sitä tarjoaa vaihdokkina autokauppaan uudempaan. Kun tässä itsekin olen tuumaillut uudemman sähköauton ostoa, paljon enemmän olisi valmis maksamaan täysin uudesta koska siinä on uuden takuut ja voi olla varma ettei sitä ole ollut joku taksisuhari rääkkäämässä edes sitä yhtä tai kahta vuotta. Oletan myös pettyväni mitä vaihdossa tarjoamastani sähköautosta oltaisiin valmiita maksamaan.

Lisäksi jos ekaa katsastusta ei ole vielä tehty, pitäisi varmistaa ettei pohjaa ole kolhittu siten että ekassa katsastuksessa tulisi hylky. Itseasiassa jos käytettyä sähköautoa ostaisi, ehkä varmin olisi 4-vuotias sähköauto joka on juuri katsastettu, mutta kyllä siitäkin maksaisi paljon vähemmän oletetun akunkulumisen takia, varsinkin jos OBD2-lukijan SOH-arvoonkaan ei voi luottaa.
 
Viimeksi muokattu:
Kyllähän tuossa tapahtui juuri hetki sitten tuo markkinahäiriö jossa poikkeuksellisesti tuotteen hinta nousi hetkellisesti oston jälkeen. Nyt kun sähköauton hinta on akuston osalta halventunut ja kilpailu kiristynyt (jouduttu siirtämään alea hintoihin sekä.tullut tarjontaa myös alempaan hintaluokkaan).

Lähinnä tässä on monen mieleen tullut vain polttoaineesta säästäminen (eli täten käyttökustannusten säästäminen) mutta ei ole tullut laskettua itse tuotteen jäännöshintaan pelivaraa.
 
MEB pohjalevyautot syttyvät palamaan. Näitähän ovat Audi, VW, Skoda lisäksi Ford Capri, Explorer ja Cupra.

”Keravan sähköauton palo oli tiettävästi kolmas, joka sattui MEB-alustalle rakennetulle autolle. Kyse on ylivoimaisesti Suomen yleisimmästä sähköautojen perusrakenteesta.”

Onko palanut sähköauto (ID.7?) kuvassa näkyvä FixuTaxi, joka ilmeisesti on raahattu toisella autolla hallista ulos? Vai mitä tuo kuva esittää? Ainakin tuon taksin etuvalot tuntuvat täsmäävän ID.7:aan, eli se lienee kyseessä.

Näyttää tuo kuvassa oleva taksi vain hieman savuttavan eli aika hallittu palo? Vai saivatko sen sittenkin jotenkin sammumaan nopeasti? Jutuista tulee kuva että sähköautojen akkupalot ovat raivokkaita ja nopeita.
 
Onko palanut sähköauto (ID.7?) kuvassa näkyvä FixuTaxi, joka ilmeisesti on raahattu toisella autolla hallista ulos? Vai mitä tuo kuva esittää? Ainakin tuon taksin etuvalot tuntuvat täsmäävän ID.7:aan, eli se lienee kyseessä.

Näyttää tuo kuvassa oleva taksi vain hieman savuttavan eli aika hallittu palo? Vai saivatko sen sittenkin jotenkin sammumaan nopeasti? Jutuista tulee kuva että sähköautojen akkupalot ovat raivokkaita ja nopeita.
Uutisen ensimmäinen lause:
Keravan Prisma-keskuksen parkkihallissa viime viikolla palanut auto oli Volkswagen ID.7 -täyssähköauto, vahvistaa Volkswagenin maahantuoja K-Auto.
 
Onko se joillekin yllätys että uudehkon auton arvo tippuu nopeasti?

Ei tuo muutenkaan käy järkeen. Ei voi olla ongelma että kymppitonnien arvoisen auton arvosta häviää joitain tonneja. Itse ainakin oletan uuden auton arvon tippuvan 25-30 % parissa vuodessa.

Suurin osa suomalaisista kuluttajista on täysin idiootteja.
 
Uutisen ensimmäinen lause:
Keravan Prisma-keskuksen parkkihallissa viime viikolla palanut auto oli Volkswagen ID.7 -täyssähköauto, vahvistaa Volkswagenin maahantuoja K-Auto.
Joo, ja koska tuossa ei näytetä olevan parkkihallissa vaan ulkosalla pienellä parkkipaikalla ja kuvassa hieman savuttava taksi, halusin varmistaa että tuosta savuttavasta autosta nyt puhutaan. Vai onko kyseessä kuvituskuva "tältä näyttää hieman savuttava ID.7, ei liity tapaukseen".

En tunnistanut ensin taksin merkkiä, kävin nettiautosta vertailemassa kuvan auton valoja ID.7 valooihin, ja täsmää.
 
Joo, ja koska tuossa ei näytetä olevan parkkihallissa vaan ulkosalla pienellä parkkipaikalla ja kuvassa hieman savuttava taksi, halusin varmistaa että tuosta savuttavasta autosta nyt puhutaan. Vai onko kyseessä kuvituskuva "tältä näyttää hieman savuttava ID.7, ei liity tapaukseen".

En tunnistanut ensin taksin merkkiä, kävin nettiautosta vertailemassa kuvan auton valoja ID.7 valooihin, ja täsmää.
Eiköhän tuo ole ihan oikeasti se palanut auto eikä vain kuvituskuva. Ainakin on otettu juuri tuosta Keravan Prisman parkkiksen sisään-/uloskäynnin vierestä.
 
Eiköhän tuo ole ihan oikeasti se palanut auto eikä vain kuvituskuva. Ainakin on otettu juuri tuosta Keravan Prisman parkkiksen sisään-/uloskäynnin vierestä.
Joo kaiketi. Aika hallittu palo, ehkä sähköautojen akkujen paloturvallisuus on parantunut ettei yhden kennon tai moduulin palaminen automaattisesti polta koko akkua ja autoa. LFP lienee paloturvallisempi mutta tuskin ID.7:ssa sellaista on.
 
Ainakin MEB alustan paloturvallisuus on parantunut kun noitahan Harri Salo jollain videolla kertoili että mitä sinne on lisäilty verrattuna ensimmäisiin generaatioihin.
 
Joo kaiketi. Aika hallittu palo, ehkä sähköautojen akkujen paloturvallisuus on parantunut ettei yhden kennon tai moduulin palaminen automaattisesti polta koko akkua ja autoa. LFP lienee paloturvallisempi mutta tuskin ID.7:ssa sellaista on.
Skodahan aloitti akkukemiavaihdon jo keväällä( omani on LFP:llä) ja Volkkari on ilmoittanut, että kaikki sen autot ovat LFP:llä Id.2:n julkistuksesta lähtien, tarkoittaen oletettavasti, että nyt myytävät ID.7:t olisivat jo LFP:llä mutta tähän asti myydyt ja vielä putkessa olevat ovat NMC:lla
 
Onko kokemuksia tai fiiliksiä MG S5 EV autosta? Jotenkin näyttäisi saavan tosi paljon autoa melko edulliseen hintaan, jos katsoo tuota Luxury 64 kWh mallia.
 
Skodahan aloitti akkukemiavaihdon jo keväällä( omani on LFP:llä) ja Volkkari on ilmoittanut, että kaikki sen autot ovat LFP:llä Id.2:n julkistuksesta lähtien, tarkoittaen oletettavasti, että nyt myytävät ID.7:t olisivat jo LFP:llä mutta tähän asti myydyt ja vielä putkessa olevat ovat NMC:lla
Jaa! Pitääpä tarkistaa, luulin että melkein kaikki euro-autot, varsinkin isoakkuisemmat, ovat edelleen NMC. Tesloissa sekä NCA että LFP?

Jos tuo oli LFP niin selittäisi hyvin että lähinnä savutteli. Jotain videota olen nähnyt missä NMC tai NCA akku alkoi kunnolla roihuta kun siihen iski naulan läpi, LFP lähinnä pihahti päästäen vähän savuja ulos.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
290 651
Viestejä
4 970 761
Jäsenet
79 835
Uusin jäsen
jason0101

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom