Miten akkusuoja vaikuttaa katsastukseen?
Nykyisten säädösten mukaan katsastuksessa ajoneuvo pitää voida tarkastaa osia irrottamatta, mukaan lukien ajoneuvon alla sijaitseva ajoakku.
Olemme olleet aktiivisesti Traficomin kanssa yhteydessä katsastuskäytännönnöistä, ja pyrkineet vaikuttamaan päätöksiin. Olemme saaneet ohjeistuksen Traficomilta, että kun toiminta on luotettavaa, akkusuojaa ei tarvitse irroittaa katsastuksen ajaksi.
Olemme yhdessä paikallisen katsastuskonttorin kanssa kehittäneet järjestelmän joka on meidän mielestä tarpeeksi läpinäkyvä.Akkusuojat asennetaan valtuutetuissa huoltokorjaamoissa ja asennus alkaa aina akkuun liittyvien muovisuojien irroituksella ja akun ja liittimien puhdistuksella. Asentaja tarkastaa akun ja liittimien kunnon ja valokuvaa ne ennen suojan asennusta.
Asentaja täyttää kuntoraportin, jolla vakuutetaan akun kunto moitteettomaksi. Tämä raportti jää auton hansikaslokeroon katsastusta varten, josta katsastusinsinööri voi QR-koodin avulla tarkastaa kuvat akun kunnosta ennen asennusta.
Akkusuojassa on vastaava tyyppikilpi, joka liimataan asennuksessa myös auton B-pilariin ja joka osoittaa suojan kuuluvan kyseiseen ajoneuvoon.
Yksittäistapauksissa, esim. suojassa lommo tai asianmukaiset dokumentit puuttuvat, katsastusinsinöörillä on oikeus pyytää akkusuojan irrottamista katsastuksen ajaksi, irrottamisen voi sopia asentavan tai lähellä olevan korjaamoyrityksen kanssa.
Katsastusajan yhteydessä voi sopia oman huoltoliikkeen kanssa auton huollon ja katsastuksen.