Yleistä keskustelua sähköautoista

Jos auto viettää töpselissä lukumäärällisesti yli 3/4 öistä ja sillä ei edes joka päivä ajeta, niin aika harvoin tuosta rutiinista on tarvinnut poiketa. :asif:

Ja onpahan autossa käytännössä aina mehua yllättäviinkin reissuihin ja lisäbonarina akkukin pysyy todennäköisesti paremmin tikissään. :tup:
Tämä on kuitenkin eri viesti kuin millä aloit "myymään" helppoutta. Joka ilta, ei tarvitse ajatella.... Loppupeleissä meidän ainoa ero oli, että sä isket pienemmän kapasiteetin käyttämisen takia autoa jatkuvasti laturiin kiinni. 80 kWh akku ja sen koko kapasiteetin joustava käyttö tuottaa pitkässä juoksussa ihan satavarmasti vähemmän vaivaa ja paremmat mahdollisuudet optimoida milloin lataa.
Ei kyllä pysty ymmärtämään. Alkoi ihme vänkäys, yksittäisistä prosenttiyksiköistä nillittäminen ja jopa suorasta paskanpuhumisesta syyttäminen jostain muutaman sekunnin töpselin kytkemisen vaivasta. Mitä ihmettä? :D
Sinä se tässä olet niitä skenaarioita keksinyt ja tipoittain ujutellut lisää "perusteluja" vanhojen hapannuttua. Ihan vapaasti saat nysvätä pienellä akun kapasiteettialueella teoreettisesti osoitetun hyödyn perusteella, mutta et sä tuota vähemmällä vaivalla nyt voi mitenkään perustella.
 
Audien lataushybrideille takaisinkutsu.

Audien Q7, Q8 ja A8 lataushybridimallien akuille on tehty takaisinkutsu, kertoo Traficom tiedotteessa.

Tammelan GO21-toimistotalon maanalaisessa pysäköintihallissa syttynyt raju tulipalo lähti todennäköisesti latauksessa olleesta Audi Q7 TFSI e -mallisesta lataushybridiautosta.


 
Voi ny vittu taas ..

Mikä "henkilökohtainen asia" on joku auton valintaperuste nimimerkiltä internetin keskustelupalstalla jos sitä joku kysyy, ei se sulta sotua kyselly. :facepalm:

Ei kyse ollut mistään yksityisyydestä, vaan siitä, että keskustelun alla olevaan asiaan ei millään tavalla liity minun henkilökohtaiset syyt sähköauton ostolle. Se on asian sivuraiteille viemistä.
 
Tämä on kuitenkin eri viesti kuin millä aloit "myymään" helppoutta. Joka ilta, ei tarvitse ajatella.... Loppupeleissä meidän ainoa ero oli, että sä isket pienemmän kapasiteetin käyttämisen takia autoa jatkuvasti laturiin kiinni. 80 kWh akku ja sen koko kapasiteetin joustava käyttö tuottaa pitkässä juoksussa ihan satavarmasti vähemmän vaivaa ja paremmat mahdollisuudet optimoida milloin lataa.

Sinä se tässä olet niitä skenaarioita keksinyt ja tipoittain ujutellut lisää "perusteluja" vanhojen hapannuttua. Ihan vapaasti saat nysvätä pienellä akun kapasiteettialueella teoreettisesti osoitetun hyödyn perusteella, mutta et sä tuota vähemmällä vaivalla nyt voi mitenkään perustella.
Mitä ihmeen skenaarioita ja mikä on "hapantunut"? Minähän osoitin ihan lataustilastoistani ja @TommiZeliard hintadatasta, että käytännössä joka ilta kun autolla on ajettu, se menee töpseliin ja kaikki mainitsemani hinnatkin olivat yöllisen latauksen hinta-arviota myöten lähes prikulleen oikeassa, vaikka itse väitit niiden olevan paskapuhetta. :D

Mainitsin toki muutaman viestin jälkeen sen, että ihan omaksi optimoinnin ilokseni saatan yksittäisinä iltoina kuussa jättää kytkemättä, vaikka kokonaishintaan tai -vaivaan tuolla ei ole käytännössä merkitystä. Sinun logiikallasihan tuo itse asiassa vähentää vaivaa, kun jää jokunen kauhistuttava töpselin kytkentävaiva kärsimättä. :kahvi:

Jostain syystä jätit myös huomioimatta sen mukavuusedun, että taajemmin lataamalla päätyy harvemmin siihen tilanteeseen, että yllättävään menoon ei riitäkään virtaa. Ja onhan sekin mukavuutta, että pitkässä juoksussa SoH ja pitkien siivujen range pysyy mahdollisimman korkealla. :tup:

Kiva juttu, että sulla on isompi 80 kWh akku ja kyttäät halvinta pörssikuoppaa sen lataamiseen. Itseäni ei kiinnosta tuollainen säätö, joten auto menee tänäänkin piuhaan. :D
 
Viimeksi muokattu:
Ei kyse ollut mistään yksityisyydestä, vaan siitä, että keskustelun alla olevaan asiaan ei millään tavalla liity minun henkilökohtaiset syyt sähköauton ostolle. Se on asian sivuraiteille viemistä.
Millä tavalla henkilökohtainen latauskäyttäytyminen on olennaisempi asia yleisessä keskustelussa sähköautoista kuin henkilökohtainen syy hankkia sähköauto? Siitä kuitenkin vastasit monen viestin verran.

Vai meinaatko, että seuraavan viestin on aina pakko liittyä erittäin kiinteästi edellisen viestin (tarkemmin siinä olevan lainauksen) aiheeseen ja mitään uutta, tarkentavaa tai sen viereen menevää ei saa kysyä? Aika ankeaksi menee, jos ketjun loput viestit saavat käsitellä vain ilmastonäkökulmaa ja lataamiskäyttäytymistä. Asiassa oli kuitenkin sellainen liitos, että lähtökohta oli ”en ole hankkinut syystä x tai y” ja jatkokysymys oli suhteellisen luonnollinen/keskustelunomainen ”mikä oli hankinnan syy?”.

Jostain syystä jätit myös huomioimatta sen mukavuusedun, että taajemmin lataamalla päätyy harvemmin siihen tilanteeseen, että yllättävään menoon ei riitäkään virtaa. Ja onhan sekin mukavuutta, että pitkässä juoksussa SoH ja pitkien siivujen range pysyy mahdollisimman korkealla. :tup:
Jos nyt pilkkua viilataan niin eikö SoH:n mielletä (nykytiedolla) pysyvän mahdollisimman korkealla kun lataa suhteellisen symmetrisesti 50% molemmin puolin? Eli jos odotettu päiväkulutus on aina 20% niin lataisi joka yö 40%->60%. Mutta tuossa kohtaa tulee taas vähän herkemmin niitä potentiaalisia ylläreitä kun mennään jatkuvasti vielä matalammalla varauksella. Eli se 80% raja ei välttämättä ole se absoluuttisesti paras ratkaisu akun kestävyyden tai yllättävän pitkän matkan kannalta mutta on sellainen järkevä ”kompromissiratkaisu”, jolla välttää niitä pahimpia skenaarioita monelta kantilta.
 
Viimeksi muokattu:
Millä tavalla henkilökohtainen latauskäyttäytyminen on olennaisempi asia yleisessä keskustelussa sähköautoista kuin henkilökohtainen syy hankkia sähköauto? Siitä kuitenkin vastasit monen viestin verran.

Vai meinaatko, että seuraavan viestin on aina pakko liittyä erittäin kiinteästi edellisen viestin (tarkemmin siinä olevan lainauksen) aiheeseen ja mitään uutta, tarkentavaa tai sen viereen menevää ei saa kysyä? Aika ankeaksi menee, jos ketjun loput viestit saavat käsitellä vain ilmastonäkökulmaa ja lataamiskäyttäytymistä. Asiassa oli kuitenkin sellainen liitos, että lähtökohta oli ”en ole hankkinut syystä x tai y” ja jatkokysymys oli suhteellisen luonnollinen/keskustelunomainen ”mikä oli hankinnan syy?”.

Anna jo olla ja palaa aiheeseen. En ymmärrä mikä pakottava tarve sinulla on jankata minusta.
 
Mitä ihmeen skenaarioita ja mikä on "hapantunut"? Minähän osoitin ihan lataustilastoistani ja @TommiZeliard hintadatasta, että käytännössä joka ilta kun autolla on ajettu, se menee töpseliin ja kaikki mainitsemani hinnatkin olivat yöllisen latauksen hinta-arviota myöten lähes prikulleen oikeassa, vaikka itse väitit niiden olevan paskapuhetta. :D

Mainitsin toki muutaman viestin jälkeen sen, että ihan omaksi optimoinnin ilokseni saatan yksittäisinä iltoina kuussa jättää kytkemättä, vaikka kokonaishintaan tai -vaivaan tuolla ei ole käytännössä merkitystä. Sinun logiikallasihan tuo itse asiassa vähentää vaivaa, kun jää jokunen kauhistuttava töpselin kytkentävaiva kärsimättä. :kahvi:

Jostain syystä jätit myös huomioimatta sen mukavuusedun, että taajemmin lataamalla päätyy harvemmin siihen tilanteeseen, että yllättävään menoon ei riitäkään virtaa. Ja onhan sekin mukavuutta, että pitkässä juoksussa SoH ja pitkien siivujen range pysyy mahdollisimman korkealla. :tup:

Kiva juttu, että sulla on isompi 80 kWh akku ja kyttäät halvinta pörssikuoppaa sen lataamiseen. Itseäni ei kiinnosta tuollainen säätö, joten auto menee tänäänkin piuhaan. :D
Ja jälleen aloit luomaan uutta skenaariota. Tai oikeastaan jatkoit vanhaa, koko hintahommahan lähti siitä, kun loit lataus 80-60 tai 100-80 skenaarion, joka ei liittynyt mitenkään aiheeseen eikä edes vastannut sun omaa käyttöä :D

Se on jännä, että kyttäät ihan samalla tavalla kokonaisuutta, mutta jostain syystä harvemmin ja täyteen lataaminen muuttuu sun mielessä "säädöksi" :D Pikkuakkuisista akuista isompiin siirtyneenä aika hankala allekirjoittaa sun tulkintaa.
 
Hei, upeeta keskustelua viimeset 3 sivua :thumbsup:

Miten laskette autonaleneman? Jollain vakio% vai vertaatteko oman merkin vastaaviin myyntihintoihin ja sieltä % per kk tai vuosi?
10% / a, olen käyttänyt. On varmaan ensimmäisinä vuosina liian vähän ja lopussa liikaa kun alkaa enemmän kunto/kilometrit vaikuttamaan.
 
10% / a, olen käyttänyt. On varmaan ensimmäisinä vuosina liian vähän ja lopussa liikaa kun alkaa enemmän kunto/kilometrit vaikuttamaan.
Näissä kannattaa tiedostaa merkkikin. Ranskalaisia tuotoksia ei perinteisesti ole kannattanut ostaa ihan uutena, kun eka pudotus on ollut niin jyrkkä. Korealaiset pääsi itseni vähän yllättämään. Pyynnit nettiautossa ovat sinällään ihan linjakkaita, mutta vaihtotarjoukset jopa maahantuojalta haistattelun tasolla. Näin ekan ja vikan omistana ymmärrän kyllä hyvin miksi.
 
Tampereen Audi Q7-autopalo sai aikaan takaisinkutsukampanjan

Tarkoittaakohan tämä sitä, että Audi joutuu kuittaamaan laskun palon aiheuttamista kustannuksista? Ei vaikuta siis miltään satunnaiselta ja ennalta arvaamattomalta vikaantumiselta vaan suunnitteluvirheestä.
 
Jos nyt pilkkua viilataan niin eikö SoH:n mielletä (nykytiedolla) pysyvän mahdollisimman korkealla kun lataa suhteellisen symmetrisesti 50% molemmin puolin? Eli jos odotettu päiväkulutus on aina 20% niin lataisi joka yö 40%->60%. Mutta tuossa kohtaa tulee taas vähän herkemmin niitä potentiaalisia ylläreitä kun mennään jatkuvasti vielä matalammalla varauksella. Eli se 80% raja ei välttämättä ole se absoluuttisesti paras ratkaisu akun kestävyyden tai yllättävän pitkän matkan kannalta mutta on sellainen järkevä ”kompromissiratkaisu”, jolla välttää niitä pahimpia skenaarioita monelta kantilta.
Sama kysymys heräsi itsellenikin tästä aiheesta keskustellessa. Olen aiemmin kuvitellut, että mitä pienempi kennojännite (eli SoC), sitä vähemmän jänniterasitusta kennolle ja pidempi elinikä, mutta tämä ei näytä ihan pitävän paikkaansa. :think:

Battery Universityn mukaan ~3,92 V kennojännite olisi optimaalinen, sillä tällöin korkean jännitteen aiheuttamat ikääntymismekanismit (kuten elektrolyytin hapettuminen >4,1 V tasolla) eivät vielä ole pelissä, mutta vältetään matalien latausjännitteiden aiheuttama liiallisen SEI:n ("solid electrolyte interface") kasvu grafiittianodin pinnalle.

Nopealla googlettelulla vaikuttaisi siltä, että esim. MEBbiläisten (id.3, id.4, enyaq jne.) akuissa suositeltu 80% SoC latausraja tarkoittaa kennojännitteenä n. 3,94-3,96 V, 100% ollessa 4,11-4,13 V. Ihan kun siellä noiden vehkeiden tuotekehityksessä saatettaisiin tietää aiheesta jotain muutakin, kuin mitä äkkiä pystymetsäläinen googlettelemalla löytää. :whistling:

Ja jälleen aloit luomaan uutta skenaariota. Tai oikeastaan jatkoit vanhaa, koko hintahommahan lähti siitä, kun loit lataus 80-60 tai 100-80 skenaarion, joka ei liittynyt mitenkään aiheeseen eikä edes vastannut sun omaa käyttöä :D
Eli keskimääräinen 13,9 kWh latausmääräni (joka vastaa ~10% häviöllä 21,5 % latausta, josta siitäkin pitää vielä vähentää akun ja kabiinin suoraan seinästä otettu lämmitys/-jäähdytysenergia) ei mielestäsi ole riittävän lähellä tuota lonkalta heitettyä 20% DoD -skenaariota? :asif:

Anteeksi, seuraavalla kerralla aiheesta keskustellessa pitänee tehdä tarkat laskelmat arvioitune häviöineen, jotta ei vaan puhuttaisi 80-60 % skenaariosta 80-59,21% skenaarion sijaan. Ei vittu nyt oikeasti.
:facepalm:

Se on jännä, että kyttäät ihan samalla tavalla kokonaisuutta, mutta jostain syystä harvemmin ja täyteen lataaminen muuttuu sun mielessä "säädöksi" :D Pikkuakkuisista akuista isompiin siirtyneenä aika hankala allekirjoittaa sun tulkintaa.
Kyttään mitä kokonaisuutta? >95% ajasta auto menee mitään kyttäämättä töpseliin ja atk hoitaa latauksen. :btooth:

Laskin muuten ihan mielenkiinnosta keskihinnan kuluvan vuoden sähköistä kahden halvimman tunnin aikana: 1,1 snt/kWh.

Eli vaikka kuinka hinkkaisi ja optimoisi lataukset täydellisesti saavuttaen 0 snt/kWh vuosihinnan ISOLLA AKULLA, esim. keskimääräiset 15 tkm 20 kWh/100 km autolla ajava säästäisi huikeat 33€/a verrattuna mainitsemaani lataustapaan (tökkää joka ilta piuhaan ja ime max. 20 kWh) verrattuna. Vajaalla kolmella eurolla kuussa ei vielä ostane kovin paljon isompiakkuista autoa. :smoke:

Ts. Kuten todettu, eipä tuolla yksittäisten "kalliiden" öiden välttelyllä juuri käytännön merkitystä ole. Olisiko tämä homma nyt vihdoin taputeltu?:kahvi:
 
Viimeksi muokattu:
Miten laskette autonaleneman? Jollain vakio% vai vertaatteko oman merkin vastaaviin myyntihintoihin ja sieltä % per kk tai vuosi?

Minä lasken arvonaleneman siten, että kun vaihdan autoa tai myyn sen pois, niin vähennän tämän summan siitä summasta millä auton ostin ja jaan sen niin monella kuukaudella kuin mitä autoa pidin. Siitä saa arvonaleneman per kuukausi. En minä mitään prosentteja laske.
 
Näissä kannattaa tiedostaa merkkikin. Ranskalaisia tuotoksia ei perinteisesti ole kannattanut ostaa ihan uutena, kun eka pudotus on ollut niin jyrkkä. Korealaiset pääsi itseni vähän yllättämään. Pyynnit nettiautossa ovat sinällään ihan linjakkaita, mutta vaihtotarjoukset jopa maahantuojalta haistattelun tasolla. Näin ekan ja vikan omistana ymmärrän kyllä hyvin miksi.
No eipä mebbiläisen tarjoaminen vaihdossa ollut kovin mielyttävä kokemus sekään. Melkein 30% suli 50tkm / 1,5v aikana. :dead:

Pitäisi olla vähän tottuneempi rahankäyttäjät kuten jotkut täällä joille ei ole mitään väliä saako autosta mitään vaihdossa.
 
Pitäisi olla vähän tottuneempi rahankäyttäjät kuten jotkut täällä joille ei ole mitään väliä saako autosta mitään vaihdossa.

Elämä on paljon helpompaa kun ei spekuloi turhia. Kun ostaa auton sillä asenteella, että siihen laitettu raha on menetetty, niin silloin on ihan sama mitä siitä sitten myöhemmin vaihdossa saa, kaikki on plussaa. Ja jos autosta saatava hinta ei miellytä, niin jatkaa autolla ajamista ja kokeilee vuoden päästä uudelleen. Arvonaleneminen kuitenkin hidastuu joka vuosi, niin jossain vaiheessa se hinta on kuitenkin sitten sopiva.

Itsekin olen sähköautojen suhteen vähän sillä kannalla, ettei sitä oikein ostettaessa tiedä minkä verran sen arvo putoaa. Esim. tuo oma auto oli uutena maksanut noin 120.000 € ja kun ostin sen 3 vuotta käytettynä, niin hinta oli jo alle puolet tuosta. Pidän tuota nyt jonkin aikaa ja todenäköisesti seuraava auto on taas työsuhdeauto, mikä tarkoittaa sitä, että myyn tuon sitten pois. Se on arvoitus mitä siitä sitten saa, enkä sitä nyt mieti.
 
Täällä on rikasta porukkaa kun kaikki vaan väittelee siitä mukavuudesta että onko lataaminen hankalampaa vs. asemalla tankkaaminen :)

Itsellä sähkö vs. hybridivalintaan vaikutti eniten se että vastaavassa hybridissä olisi ollut autoveroa yli 50keuroa ostohinnan päälle. Sama jatkunut kaikissa lisävarusteissa. Siksi hankinta meni tähän EQS SUViin eikä vastaavaan GLSään. Pelkkää polttomoottoriversiota ei enää tuodakaan maahan kun autovero olisi todnäk reilu 100k.

Tarkennuksena: toki ostin auton vajaan vuoden käytettynä mutta hurja osa tuosta verosta olisi ollut vielä hinnassa mukana.

-Jari-
 
Näissä kannattaa tiedostaa merkkikin. Ranskalaisia tuotoksia ei perinteisesti ole kannattanut ostaa ihan uutena, kun eka pudotus on ollut niin jyrkkä. Korealaiset pääsi itseni vähän yllättämään. Pyynnit nettiautossa ovat sinällään ihan linjakkaita, mutta vaihtotarjoukset jopa maahantuojalta haistattelun tasolla. Näin ekan ja vikan omistana ymmärrän kyllä hyvin miksi.
Onko korealaisessa ollut jotain muita ongelmia tuon vaihtotarjouksen lisäksi.
 
Onko korealaisessa ollut jotain muita ongelmia tuon vaihtotarjouksen lisäksi.
Itsellä kans tämä kiikarissa. ioniq5/ev6 olisi muutoin varmaan ihan soivia pelejä omaan käyttöön: konttiin pitäisi koiralle häkki ja rattaat vierekkäin, takapenkille kaksi lasta turvaistuimiin. Muutoin ajetaan aika vähän mutta korealaisen kanssa olisi helpompi tehdä päiväreissuja vähän kauemmaskin tällä sirkuskombolla. Olisi utilitymodea yms. ja ilmeisesti melko nopea lataus. Alle 30te katsellut noita kahta ja id4/5/enyaq, niissä ei tosin noita "kämping" ominaisuuksia ole tarjolla.
 
Iso kynnys on itellä vaihtaa korealaisesta (ioniq5) toiseen merkkiin. Tuolla kelattuna 182tkm jo. Ongelmia ei ole ollut, ICCU vaihdettu takuuseen ja senkin vikaantumisen aikana pikalataus toimi normaalisti. Kuluvia osia vaihdetu jarrupalat kerran taakse. Saksalaisissa ja varmaan muissakin eurooppalaisissa ärsyttää ihan huolella tuo varustepuoli. En vaan jaksa sitä selvittelyä, että onhan varmasti kaikki varusteet kun joistakin saattaa mm. adaptiivinen vakkari puuttua vuonna 2025. Korealaisissa (ja toki Teslassakin ja monissa kiinalaisissa) hyvä se kun kaikki varusteet sisältyy jo vakiona.
 
Audien lataushybrideille takaisinkutsu.

Audien Q7, Q8 ja A8 lataushybridimallien akuille on tehty takaisinkutsu, kertoo Traficom tiedotteessa.

Tammelan GO21-toimistotalon maanalaisessa pysäköintihallissa syttynyt raju tulipalo lähti todennäköisesti latauksessa olleesta Audi Q7 TFSI e -mallisesta lataushybridiautosta.




Sama näyttää olevan läpi kaikkien AUDIn hybridien tai ainakin A6 TFSIe mallille tuli myös "Akun latauslaitteen ohjelmistopäivitys" kuulemma akun kennojen kunnon valvontaa parannettu.
 
Miten laskette autonaleneman? Jollain vakio% vai vertaatteko oman merkin vastaaviin myyntihintoihin ja sieltä % per kk tai vuosi?
Exceliin osto- ja myyntihinta sekä pitovuosien määrä. Siitä saa helposti määriteltyä vakion p.a. arvonaleneman.
Omat luvut olleet kolmessa autossa 17%, 10,5% ja 20%. Tesla johtaa tällä hetkellä 20% vuotuisella arvonalenemalla kolmen vuoden omistuksen jälkeen. Saas nähdä pysyykö noin kovana loppuun asti vai alkaako joskus vähän rauhoittumaan.
 
Itsellä kans tämä kiikarissa. ioniq5/ev6 olisi muutoin varmaan ihan soivia pelejä omaan käyttöön: konttiin pitäisi koiralle häkki ja rattaat vierekkäin, takapenkille kaksi lasta turvaistuimiin. Muutoin ajetaan aika vähän mutta korealaisen kanssa olisi helpompi tehdä päiväreissuja vähän kauemmaskin tällä sirkuskombolla. Olisi utilitymodea yms. ja ilmeisesti melko nopea lataus. Alle 30te katsellut noita kahta ja id4/5/enyaq, niissä ei tosin noita "kämping" ominaisuuksia ole tarjolla.
Omassa kiikarissa taas perheen kakkosautoksi pikkuinen Inster. Se on niin söpö.
 

Akkuauto korjaa: Teslat, BMW, Mersu, VAG & muut.
 
Iso kynnys on itellä vaihtaa korealaisesta (ioniq5) toiseen merkkiin. Tuolla kelattuna 182tkm jo. Ongelmia ei ole ollut, ICCU vaihdettu takuuseen ja senkin vikaantumisen aikana pikalataus toimi normaalisti. Kuluvia osia vaihdetu jarrupalat kerran taakse. Saksalaisissa ja varmaan muissakin eurooppalaisissa ärsyttää ihan huolella tuo varustepuoli. En vaan jaksa sitä selvittelyä, että onhan varmasti kaikki varusteet kun joistakin saattaa mm. adaptiivinen vakkari puuttua vuonna 2025. Korealaisissa (ja toki Teslassakin ja monissa kiinalaisissa) hyvä se kun kaikki varusteet sisältyy jo vakiona.
Tarpeensa kullakin. Itsellä 160 tkm ja 3,5 vuotta rullattu Ioniq 5 ja hinku vaihtaa toisen merkkiseen autoon on kohtalaisen suuri, vaikkei ICCUja ole mennyt ensimmäistäkään :D Isoimpina kompastuskivinä tässä ovat mm. suuri kulutus / lyhyt käyttösäde sekä mobiiliäpin/Bluelinkin hitaus ja epävarma toiminta. Jonkinmoisia luotettavuushaasteitakin on ollut (12 V akku, ruostuvat listaruuvit ja takaluukku, hajonnut sähköinen käsijarru / etututka / parkkitutkat), mitkä osaltaan vaikuttavat kokonaisuuteen.
 
Tarpeensa kullakin. Itsellä 160 tkm ja 3,5 vuotta rullattu Ioniq 5 ja hinku vaihtaa toisen merkkiseen autoon on kohtalaisen suuri, vaikkei ICCUja ole mennyt ensimmäistäkään :D Isoimpina kompastuskivinä tässä ovat mm. suuri kulutus / lyhyt käyttösäde sekä mobiiliäpin/Bluelinkin hitaus ja epävarma toiminta. Jonkinmoisia luotettavuushaasteitakin on ollut (12 V akku, ruostuvat listaruuvit ja takaluukku, hajonnut sähköinen käsijarru / etututka / parkkitutkat), mitkä osaltaan vaikuttavat kokonaisuuteen.
Onko noita vikoja saatu kuitenkin korjattua takuuseen? Itsellä ollut nyt EV6 reilun 2kk ja 5 kertaa olen käyttänyt 2 eri isossa merkkiliikkeessä ja eivät ole osanneet korjata takatutkaa tai lonksuvaa penkkiä. 12v akun osasivat diagnosoida olevan hyvässä kunnossa ja se leipoi kiinni 2vk päästä tutkimuksesta. Subbarin johdot laitettu tehtaalta asti väärinpäin kiinni. Laatu vakuuttaa

Tesla tulee todennäköisesti alle kun löytyy sopiva yksilö model s tai x malleista.
 
Onko noita vikoja saatu kuitenkin korjattua takuuseen? Itsellä ollut nyt EV6 reilun 2kk ja 5 kertaa olen käyttänyt 2 eri isossa merkkiliikkeessä ja eivät ole osanneet korjata takatutkaa tai lonksuvaa penkkiä. 12v akun osasivat diagnosoida olevan hyvässä kunnossa ja se leipoi kiinni 2vk päästä tutkimuksesta.
Tuo saa mulla aina kasetin pettämään, kun yksinkertaisia jo kymmeniä ellei satoja kertoja korjattuja (ainakin muualla) ei saada muka oikein diagnosoitua tai haluta korjata. Tuo klonksuva penkin runko on ihan tunnettu tyyppivika ja rungon vaihto taitaa olla ainoa toimiva korjaus pidemmän päälle. Mutta ei ole ensimmäinen, eikä viideskään kerta, kun lukee saman tarina "kiristetään pultteja... Vaihdetaan pultteja.... No jos vaihdettaisiin se runko. Mutta ei oo kyllä koskaan ennen..." Sama tuon pikkuakun kanssa. Tunnettu tosiasia, että alkuperäinen on susipaska. Helpompi olisi vaan suorilta vaihtaa se parin sadan akku. Mutta ei, diagnosoidaan ja tuhlataan kaikkien aikaa :mad: Onneksi omassani oli jo ensimmäinen omistaja tuon hoitanut.
Onko tuo ihan Kian tai jälleenmyyjän/huolto-orgnisaation koulutuksessa, että asioita pitkitetään tai tehdään aina pidemmän mukaan. Onko varaosavarastot niin leanina, että aina pakko tehdä ensin purkkavirityksiä ja tuhlata asiakkaiden aikaa. :thumbsdown: Omassa EV6ssa sama tarina penkin kanssa (taitaa olla juuri tuo GT-linen vaalea & ilmastoitu?). Kolmas vai neljäs käynti, niin tuli kuntoon. Vaikka jo ennen ensimmäistä visiittiä tuosta luin ulkomaisilta foorumeilta, että runko se on mikä menee vaihtoon.
Mutta kaikenkaikkiaan itse tykkään EV6sta, kuin hullu puurosta :giggle:
 
Epäilen että Kian huolto-ongelmat tulevat tosiaan konsernin suunnasta. Plugarilla huollot ovat menneet hyvin ja diagnoosit ovat olleet paikallaan.

Soitin mennyt takuuseen (puheohjaus lakkasi toimimasta ja navigointi ei jutellut ohjeita, muusta ei ongelmaa huomannutkaan) ja takalasinpyyhintä säätivät että pysyy ikkunan puolella (hivenen oli laskeutunut pellin päälle). Uuden soittimen tulo taisi kestää pari viikkoa.
Ainiin ja mukana tullut schukolaturin sai takuusta uuden kun rupesi sammumaan kesken latauksen (jossain 85000km kohdilla). Sadantuhannen aikana etupäästä piti nyt vaihtaa puslat (erikseen vaihdettavissa, mutta korjaamo tilasi suoraan maahantuojalta, tuli Ruotsista, kun kolmannen osapuolen oikean kokoista osaa ei ollut saatavana) mutta tuo reilu parisen sataa on töineen ihan ok. Ei kuulunut takuun piiriin (rajattu takuu siis vielä kilometrien/vuosien osalta voimassa).
 
Kun sähköauton hinta ilmoitetaan "autoveroton hinta", onko se hinta jolla autonsa saa, eli on ALV mukana jne.? Päälle vielä toimituskulut ja mahdolliset lisävarusteet eli kuramatto ja talvirenkaat?
Alkoi vain kiinnostaa isompiakkuinen Renault Scenic E-Tech jonka autoverottomaksi hinnaksi sanotaan 44.390€. Ei mielestäni ollenkaan paha hinta 87kWh akun (WLTP 622km) omaavasta autosta? Onko tuosta sähkö-Scenicistä ollut hyviä/huonoja arvosteluja ja kokemuksia vielä?

Löytyykö muita hyviä vaihtoehtoja samassa hinta- ja akkuluokassa, sanotaanko nyt että akku vaikkapa >80kWh ja toimintamatka reippaasti päälle 500km, mieluummin lähempänä 600km? Sillä voisi ehkä päästä jopa Helsingistä Tampereelle ja takaisin ilman välilatauksia, mikä voisi olla ainakin minulle erinomainen valtti koska noita matkoja joutuu nyt tekemään eikä lataus kohteessa ole aina helppo tai ainakaan halpa järjestää.

Jätän toistaiseksi ns. vähän käytetyt sähköautot vertailun ulkopuolelle, vaikka saattaisin sellaiseenkin päätyä. Ettei saa mitään taksisuharin rääkkäämää Teslaa allensa, ja onhan uudessa aina kuitenkin uuden takuu.
 
Tuo saa mulla aina kasetin pettämään, kun yksinkertaisia jo kymmeniä ellei satoja kertoja korjattuja (ainakin muualla) ei saada muka oikein diagnosoitua tai haluta korjata. Tuo klonksuva penkin runko on ihan tunnettu tyyppivika ja rungon vaihto taitaa olla ainoa toimiva korjaus pidemmän päälle. Mutta ei ole ensimmäinen, eikä viideskään kerta, kun lukee saman tarina "kiristetään pultteja... Vaihdetaan pultteja.... No jos vaihdettaisiin se runko. Mutta ei oo kyllä koskaan ennen..." Sama tuon pikkuakun kanssa. Tunnettu tosiasia, että alkuperäinen on susipaska. Helpompi olisi vaan suorilta vaihtaa se parin sadan akku. Mutta ei, diagnosoidaan ja tuhlataan kaikkien aikaa :mad: Onneksi omassani oli jo ensimmäinen omistaja tuon hoitanut.
Onko tuo ihan Kian tai jälleenmyyjän/huolto-orgnisaation koulutuksessa, että asioita pitkitetään tai tehdään aina pidemmän mukaan. Onko varaosavarastot niin leanina, että aina pakko tehdä ensin purkkavirityksiä ja tuhlata asiakkaiden aikaa. :thumbsdown: Omassa EV6ssa sama tarina penkin kanssa (taitaa olla juuri tuo GT-linen vaalea & ilmastoitu?). Kolmas vai neljäs käynti, niin tuli kuntoon. Vaikka jo ennen ensimmäistä visiittiä tuosta luin ulkomaisilta foorumeilta, että runko se on mikä menee vaihtoon.
Mutta kaikenkaikkiaan itse tykkään EV6sta, kuin hullu puurosta :giggle:
Joo aiemmasta hybrid optimasta hajosi vaihteisto niin sen kanssa vielä ymmärsin ettei asia ratkea ihan hetkessä mut nää ev6 kokemukset kyllä ajaa pois tästä merkistä kovaa kyytiä. Olkoot kuinka ilmaista lystiä takuun kans mut mulla on parempaakin tekemistä elämässä kun istua huvikseen huolloissa odottamassa ei oota
 
Korealaisissa (ja toki Teslassakin ja monissa kiinalaisissa) hyvä se kun kaikki varusteet sisältyy jo vakiona.
Niin, korealaisiin sisältyy kaikki varusteet, kunhan muistaa valita oikean varustetason ja sen päälle sopivat varustepaketit + lisävarusteet. Vai tarkoititko sisältyy kaikki juuri sinua kiinnostavat varusteet?
 
Niin, korealaisiin sisältyy kaikki varusteet, kunhan muistaa valita oikean varustetason ja sen päälle sopivat varustepaketit + lisävarusteet. Vai tarkoititko sisältyy kaikki juuri sinua kiinnostavat varusteet?
Oleellisia varusteita mitä itse koen ihan perusvarusteiksi, eli takatutkat, mukautuva vakkari. yms. Varustepaketeissa sitten sellaisia mitä itse koen vähemmän oleellisiksi niinku kattoikkunat, koristelistat, sisätilavilkkuvalot yms.
 
Tarpeensa kullakin. Itsellä 160 tkm ja 3,5 vuotta rullattu Ioniq 5 ja hinku vaihtaa toisen merkkiseen autoon on kohtalaisen suuri, vaikkei ICCUja ole mennyt ensimmäistäkään :D Isoimpina kompastuskivinä tässä ovat mm. suuri kulutus / lyhyt käyttösäde sekä mobiiliäpin/Bluelinkin hitaus ja epävarma toiminta. Jonkinmoisia luotettavuushaasteitakin on ollut (12 V akku, ruostuvat listaruuvit ja takaluukku, hajonnut sähköinen käsijarru / etututka / parkkitutkat), mitkä osaltaan vaikuttavat kokonaisuuteen.

Onko noita vikoja saatu kuitenkin korjattua takuuseen? Itsellä ollut nyt EV6 reilun 2kk ja 5 kertaa olen käyttänyt 2 eri isossa merkkiliikkeessä ja eivät ole osanneet korjata takatutkaa tai lonksuvaa penkkiä. 12v akun osasivat diagnosoida olevan hyvässä kunnossa ja se leipoi kiinni 2vk päästä tutkimuksesta. Subbarin johdot laitettu tehtaalta asti väärinpäin kiinni. Laatu vakuuttaa

Tesla tulee todennäköisesti alle kun löytyy sopiva yksilö model s tai x malleista.

Tuo saa mulla aina kasetin pettämään, kun yksinkertaisia jo kymmeniä ellei satoja kertoja korjattuja (ainakin muualla) ei saada muka oikein diagnosoitua tai haluta korjata. Tuo klonksuva penkin runko on ihan tunnettu tyyppivika ja rungon vaihto taitaa olla ainoa toimiva korjaus pidemmän päälle. Mutta ei ole ensimmäinen, eikä viideskään kerta, kun lukee saman tarina "kiristetään pultteja... Vaihdetaan pultteja.... No jos vaihdettaisiin se runko. Mutta ei oo kyllä koskaan ennen..." Sama tuon pikkuakun kanssa. Tunnettu tosiasia, että alkuperäinen on susipaska. Helpompi olisi vaan suorilta vaihtaa se parin sadan akku. Mutta ei, diagnosoidaan ja tuhlataan kaikkien aikaa :mad: Onneksi omassani oli jo ensimmäinen omistaja tuon hoitanut.
Onko tuo ihan Kian tai jälleenmyyjän/huolto-orgnisaation koulutuksessa, että asioita pitkitetään tai tehdään aina pidemmän mukaan. Onko varaosavarastot niin leanina, että aina pakko tehdä ensin purkkavirityksiä ja tuhlata asiakkaiden aikaa. :thumbsdown: Omassa EV6ssa sama tarina penkin kanssa (taitaa olla juuri tuo GT-linen vaalea & ilmastoitu?). Kolmas vai neljäs käynti, niin tuli kuntoon. Vaikka jo ennen ensimmäistä visiittiä tuosta luin ulkomaisilta foorumeilta, että runko se on mikä menee vaihtoon.
Mutta kaikenkaikkiaan itse tykkään EV6sta, kuin hullu puurosta :giggle:
Täälläkin penkki heiluu. Ensin laittoivat jotain prikkoja ja sanoivat että nyt se on kunnossa. Heti kun itse istui niin huomasi että heiluuhan se edelleen. Seuraavaksi vaihtoivat vissiin rungon. Taas sanottiin että nyt on kunnossa. Mutta heiluuhan se edelleen. Nyt sanovat että on normaalia ja vittuilivat vielä päälle että hitsatakko pitäisi kiinni.

HUD kanssa myös hieman haasteita, valitin että ei näy kunnolla. Kalibroivat ja säätivät, ei vieläkään näy. Pyysivät tehtaalta ohjeita, sanoivat että ei voi mitään, johtuu siitä että kuski liian pitkä. Meni tuulilasi halki ja vaihdettiin, nyt hud näkyy paremmin mutta ei vieläkään kunnolla.

Maalit lähti lokasuojista ennen kuin oli 1000 km mittarissa -> mitäs ajelit hiekkatiellä

Takaluukun listan sentään saivat vaihdettua mukisematta ja penkin irroituksessa tuhotut sisutan muovit vaihtoivat myös uusiin.

Näistäkin huolimatta edelleen tyytyväisempi tähän kuin Enyaqiin.
 
Olin hämmentynyt, kun näin Ford Explorerin livenä kuinka pieni auto se oli. Tuo pienien SUV-luokan autojen kategoria on mallien kate- ja haluutuskategoria, hyvä jos pieni auto käy, mutta huomattavaa hankinnassa. Explorerille on toki vielä edullisempi kilpailia EV.3, itse erehdyin vertaamaan sitä EV.6, mutta tilojen osalta enemmän EV.3. Explorerin vanhat mallithan olivat isoja, markkinoinnissa auto näyttää isommalta...

Nopea katsaus alla mittoihin eri suosituista merkeistä ja malleista.

Vertailu – järjestetty pituuden mukaan (suurimmasta pienimpään)

MalliPituus (m)Akseliväli (m)Tavaratila (l) – istuimet ylhäällä / kaadettuna
Tesla Model Y4,8 m2,89 m854 l / 2 158 l
Ford Mustang Mach-E4,7 m2,99 mn. 840 l / 1 690 l (takakontti + frunk laskettuna)
Toyota RAV44,6 m2,69 m520–657 l / 1 604–1 690 l (malliversiosta riippuen)
VW ID.44,6 m2,77 m543 l / 1 655 l
Škoda Elroq4,5 m2,77 m470 l / 1 580 l
Renault Scenic E-Tech4,5 m2,78 m545 l / 1 670 l
Ford Explorer EV4,5 m2,77 m450 l / 1 422 l
Nissan Qashqai4,4 m2,67 m430–504 l / ~1 300 l
Hyundai Kona Electric4,4 m2,66 m466 l / ~1 300 l
Kia EV34,3 m2,68 m~460 l (kaadettu tila ei varmistettu vielä)
VW ID.34,3 m2,77 m385 l / 1 267 l
 
Olin hämmentynyt, kun näin Ford Explorerin livenä kuinka pieni auto se oli. Tuo pienien SUV-luokan autojen kategoria on mallien kate- ja haluutuskategoria, hyvä jos pieni auto käy, mutta huomattavaa hankinnassa. Explorerille on toki vielä edullisempi kilpailia EV.3, itse erehdyin vertaamaan sitä EV.6, mutta tilojen osalta enemmän EV.3. Explorerin vanhat mallithan olivat isoja, markkinoinnissa auto näyttää isommalta...

Nopea katsaus alla mittoihin eri suosituista merkeistä ja malleista.

Vertailu – järjestetty pituuden mukaan (suurimmasta pienimpään)

MalliPituus (m)Akseliväli (m)Tavaratila (l) – istuimet ylhäällä / kaadettuna
Tesla Model Y4,8 m2,89 m854 l / 2 158 l
Ford Mustang Mach-E4,7 m2,99 mn. 840 l / 1 690 l (takakontti + frunk laskettuna)
Toyota RAV44,6 m2,69 m520–657 l / 1 604–1 690 l (malliversiosta riippuen)
VW ID.44,6 m2,77 m543 l / 1 655 l
Škoda Elroq4,5 m2,77 m470 l / 1 580 l
Renault Scenic E-Tech4,5 m2,78 m545 l / 1 670 l
Ford Explorer EV4,5 m2,77 m450 l / 1 422 l
Nissan Qashqai4,4 m2,67 m430–504 l / ~1 300 l
Hyundai Kona Electric4,4 m2,66 m466 l / ~1 300 l
Kia EV34,3 m2,68 m~460 l (kaadettu tila ei varmistettu vielä)
VW ID.34,3 m2,77 m385 l / 1 267 l
Kieltämättä hämmentävää. Kuvien perusteella luulin, että olisi iso.
 
Olin hämmentynyt, kun näin Ford Explorerin livenä kuinka pieni auto se oli.
Oli yllätys minullekin, kun kävin sitä koeajamassa. Tällä hetkellä tallista löytyy 1st gen Y ja onhan tuo Explorer todella paljon pienempi, varsinkin kontiltaan. Toisaalta se on ohjaukseltaan, alustaltaan ja muutenkin tuntumaltaan selvästi parempi. HUD on hyvä ja penkit myös paremmat. Ratin hipailukytkimet ala-arvoiset. Keskinäyttö on hyvässä paikassa ja ihan fiksun oloinen. Sovelluksesta en osaa sanoa. Autohold puuttuu ja yhden polkimen ajo ei ole Teslan veroinen. Pidän Explorerin ulkonäöstä.

Kyllä tuolla mielellään ajelisi. Ärsyttäviä asioita ovat oikeastaan vain rattinapit ja pienet tilat.
 
Oleellisia varusteita mitä itse koen ihan perusvarusteiksi, eli takatutkat, mukautuva vakkari. yms.
Onhan tuolla nyt paljon varusteita mitä puuttuu, että voisi sanoa auton sisältävän "kaikki varusteet sisältyy jo vakiona". Katselin, että nykyaikaisista ja monen haluamista varusteista mm. Ioniq 5:ssa puuttuu matriisivalot, sähkötoimiset penkit muistilla, sähköinen takaluukku, kunnolliset stereot, puhelinavain, jne, jne. Aika perustason varustus tuossa Ioniq 5:ssa näyttäisi olevan, aikalailla sitä samaa surkeaa tasoa kuin saksalaisissa. Vasta Premium-varustus näytti sisältävän "kaiken" ja maksoi noin 10ke enemmän kuin se perusmalli.
 
Viimeksi muokattu:
Explorerissa on twisti, että hiljattain myytiin jenkkimallia, joka on täysin eri kuin tämä euromallin ID4 pätkäversio.
 
Täällä on rikasta porukkaa kun kaikki vaan väittelee siitä mukavuudesta että onko lataaminen hankalampaa vs. asemalla tankkaaminen :)

Itsellä sähkö vs. hybridivalintaan vaikutti eniten se että vastaavassa hybridissä olisi ollut autoveroa yli 50keuroa ostohinnan päälle. Sama jatkunut kaikissa lisävarusteissa. Siksi hankinta meni tähän EQS SUViin eikä vastaavaan GLSään. Pelkkää polttomoottoriversiota ei enää tuodakaan maahan kun autovero olisi todnäk reilu 100k.

Tarkennuksena: toki ostin auton vajaan vuoden käytettynä mutta hurja osa tuosta verosta olisi ollut vielä hinnassa mukana.

-Jari-
Oletko ihan tosissasi että GLS ja EQS SUV on jollaintapaa toisiinsa verrattavissa olevia autoja?
 
.....Autohold puuttuu ja yhden polkimen ajo ei ole Teslan veroinen. Pidän Explorerin ulkonäöstä.
....

Tuohon sen verran korjausta että Autoholdi noissa on aina ollut, ainakin jokaisessa mitä itse olen ajanut kun ne mebbiläisissäkin on ollut jo vuosia.
 
Arvon alenema oli ennen vanhaan 13% vuodessa ja kaupasta ulos ajo 7%, eli ensimmäinen vuosi 20%. Viime vuosina tullut isoja eroja kun autojen ominaisuudet (käyttövoima) ja kestävyys (adblue, iccu) asiat voivat vaikuttaa paljon.

Itse seuraan paljon arvonalenemaa koska 20keur auto pienellä alenemalla ja korjauksilla voi olla halvempi kuin 10keur auto kalliilla. Käytetyssä hyrbidi toyotassa ollut nyt 6% vuodessa 5v ajan (välissä hinta nousi).
 
  • Tykkää
Reactions: mhj

Statistiikka

Viestiketjuista
290 062
Viestejä
4 965 632
Jäsenet
79 741
Uusin jäsen
J1N

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom