Yleistä keskustelua sähköautoista

Keravalla parkkihallissa palanut sähköauto yöllä. Sammutusoperaatio käynnissä. Kyllä meitä sähköautoilijoita nyt koetellaan :giggle:

Ainut yhdistävä tekijä parkkihalli?

Parkkihallit kiellettävä,,, sanompahan vaan,,,

Mutta jos jätetään huumori huiskaukset niin hanakalaa noissa on se, että ei välttämättä saada tietää mikä se palon juurisyy on. Ei mitenkään mahdotonta, että se olisi laturi, latausliitäntä tai vastaava itse auton akkukomponenttien yms sijaan.

Tuosta keravan casestakin toistaiseksi täysin mahdoton sanoa mitä on tapahtunut koska huhut saa ilmaa 100x sen mitä se tylsä totuus.
 
Nyt sama on ilmeisesti tapahtunut Keravan Prismassa.
Parkkihallissa syttyi palamaan sähköauto, joka oli ollut latauksessa. Palon synnyttämä savu levisi laajalle alueelle.
Tuossa meidän lähellä olevassa kauppakeskittymässä on kaksi duopolin isoa markettia, ja molemmissa isot parkkialueet ulkona, mutta latauspisteet on sijoitettu parkkihalliin. Ei auton syttyminen latauksessa nyt todennäköistä ole, mutta silti...

Työpaikalla taas latauspisteet ovat parkkitalon suhteellisen avoimilla ylätasanteilla.
 
Tuossa meidän lähellä olevassa kauppakeskittymässä on kaksi duopolin isoa markettia, ja molemmissa isot parkkialueet ulkona, mutta latauspisteet on sijoitettu parkkihalliin. Ei auton syttyminen latauksessa nyt todennäköistä ole, mutta silti...

Työpaikalla taas latauspisteet ovat parkkitalon suhteellisen avoimilla ylätasanteilla.
Ei ole todennäköistä mutta täytyy olla tyytyväinen että kotona auton lataus on eri rakennuksessa kuin missä nukutaan.

Joskus kun enemmän pitkiä reissuja tein ja tapana oli ottaa torkut pikalaturilla niin välillä tuli mieleen että mitä jos.
 
Ei mitenkään mahdotonta, että se olisi laturi, latausliitäntä tai vastaava itse auton akkukomponenttien yms sijaan.

Tuosta keravan casestakin toistaiseksi täysin mahdoton sanoa mitä on tapahtunut koska huhut saa ilmaa 100x sen mitä se tylsä totuus.
Niin tai vaikka tupakansytytin. Tai joku Temusta tilattu akkupankki jätetty autoon latautumaan.
Myös pellavaöljyllä kastetut rätit saattavat syttyä itsekseen jos on jossain roskapussissa ollut mukana autossa tms.
 
Viimeksi muokattu:
Tuota vähän itsekin pelkään, että kohta suomalaiseen tyyliin keksitään kieltää kokonaan sähköautojen pysäköinti parkkihalleihin.
No jos näitä vielä pari sattuu niin ei varmaan kaukana ole. Ei tee hyvää kaupalle vuorokauden sulku vetyfluorideja tuuletellessa. Joku nämä aina maksaa.
 
Noissa luvuissa pitää huomioida että polttikset keskimäärin paljon vanhempia. Eli pitäisi verrata samanikäisiä polttiksia jotta saa tarkan kuvan.
Tää on kieltämättä tärkeä pointti, vanhoista sähköautoista kun ei ole missään päin maailmaa laajamittaista kokemusta. Onko sähköautojen elinkaari edes 20 vuotta (Suomessa keskimääräinen romutusikä on nyt vähän päälle 20 vuotta)? Jos on, niin melkoisia patentteja ja ranetuksia autot tuossa iässä jo sisältävät.

Esim. jos akkukoteloon tulee painauma, niin sitä ei todellakaan korjata kunnolla parin tonnin autossa, vaan se meikataan piiloon leimalle.
 
Olisi vaan hyvä, jos kiellettäisiin. Onhan ne parkkihallissa syttyessään helvetin vaarallisia.
Samalla voit kieltää ne polttomoottoriautot joita palaa harva se päivä. Sähköauto sammuu kuten polttis pl. jos akku jos syttyy siihen uitetaan enemmän vettä, mutta summasummarum kaikki autopalot on haaste parkkihallissa mm. Näkyvyyden ym. vuoksi. Suurimmassa osassa paloista akku ei liity itse paloon eikä edes syty. Media syypää tähän pelkään muuttuihan tuo Tampereenkin palon aiheuttaja hybridiksi, mutta ihmiset muistaa vain dramaattisen sähköauto palouutisoinnin. Ihmiset pelkää autoja turhaan verrattuna esim latauksessa olevaan potkulautaan sisätiloissa poistumistiellä. Tanskalaiset ei saaneet Model 3 akkua edes syttymään polttotesteissään.
 
Viimeksi muokattu:
Samalla voit kieltää ne polttomoottoriautot joita palaa harva se päivä. Sähköauto sammuu kuten polttis pl. jos akku jos syttyy siihen uitetaan enemmän vettä, mutta summasummarum kaikki autopalot on haaste parkkihallissa mm. Näkyvyyden ym. vuoksi. Suurimmassa osassa paloista akku ei liity itse paloon eikä edes syty. Media syypää tähän pelkään muuttuihan tuo Tampereenkin palon aiheuttaja hybridiksi, mutta ihmiset muistaa vain dramaattisen sähköauto palouutisoinnin. Ihmiset pelkää autoja turhaan verrattuna esim latauksessa olevaan potkulautaan sisätiloissa poistumistiellä. Tanskalaiset ei saaneet Model 3 akkua edes syttymään polttotesteissään.
Aina ei tarvitsisi lähteä whataboutismin tielle.

Jos puhutaan itse aiheesta eli sähköautoista, niin kiistätkö sähköautopaloihin liittyvät haasteet?
 
Jostain syystä latauspisteet on aina ns. parhailla paikoilla, invapaikkojen vieressä tai siellä parkkihallissa lähellä rullaportaita/hissiä. Varmaan suuri syy toki, että niin on ollut edullisinta ne asentaa (lyhyemmät vedot).
 
Samalla voit kieltää ne polttomoottoriautot joita palaa harva se päivä. Sähköauto sammuu kuten polttis pl. jos akku jos syttyy siihen uitetaan enemmän vettä, mutta summasummarum kaikki autopalot on haaste parkkihallissa mm. Näkyvyyden ym. vuoksi. Suurimmassa osassa paloista akku ei liity itse paloon eikä edes syty. Media syypää tähän pelkään muuttuihan tuo Tampereenkin palon aiheuttaja hybridiksi, mutta ihmiset muistaa vain dramaattisen sähköauto palouutisoinnin. Ihmiset pelkää autoja turhaan verrattuna esim latauksessa olevaan potkulautaan sisätiloissa poistumistiellä. Tanskalaiset ei saaneet Model 3 akkua edes syttymään polttotesteissään.
Turhaan tässä yrität vähätellä tapahtuneita, sähkisten palot parkkihalleissa ovat vaarallisempia jo myrkyllisemmistä palokaasuista lähtien. Toisekseen ei ole mitään ”median paisuttelua” sähköautojen kohdalla, esimerkiksi suomen lehdistö ei kirjoittanut mitään 9.9. saksassa tapahtuneesta onnettomuudesta jossa isä ja kaksi lasta paloivat hengiltä kun jäivät Teslaan ansaan.

Tesla driver, two kids burned alive after rescuers couldn’t open electronic doors: cops
 
Viimeksi muokattu:
Aina ei tarvitsisi lähteä whataboutismin tielle.

Jos puhutaan itse aiheesta eli sähköautoista, niin kiistätkö sähköautopaloihin liittyvät haasteet
En kiistä, mutta en myöskään pelkää niitä, akkupalot sammuu kuten muutkin vedellä, ja sitä tarvii enemmän kohteeseen, mutta sähköauto palaa harvemmin ja yleensä vaikka sähköauto palaa ei akkupala = tavanomainen autopalo. Whataboutismia on "kielletään sähköautot laivoilta ja parkkihalleista" linerit ilman faktaa. Tampereen casessa lopputulos sama oli käyttövoima mikä tahansa.
 
Turhaan tässä yrität vähätellä tapahtuneita, sähkisten palot parkkihalleissa ovat vaarallisempia jo myrkyllisemmistä palokaasuista lähtien. Toisekseen ei ole mitään ”median paisuttelua” sähköautojen kohdalla, esimerkiksi suomen lehdistö ei kirjoittanut mitään 9.9. saksassa tapahtuneesta onnettomuudesta jossa isä ja kaksi lasta paloivat hengiltä kun jäivät Teslaan ansaan.

Tesla driver, two kids burned alive after rescuers couldn’t open electronic doors: cops
Kolaroidusta autosta ei kahvastakaan ovet aukea välttämättä oli jälleen kerran käyttövoima mikä vain, pelastuslaitoksella on konstit mennä sisään. Ei millään muotoa käyttövoiman vika jos on valittu huonokahva.
 
Jostain syystä latauspisteet on aina ns. parhailla paikoilla, invapaikkojen vieressä tai siellä parkkihallissa lähellä rullaportaita/hissiä. Varmaan suuri syy toki, että niin on ollut edullisinta ne asentaa (lyhyemmät vedot).
Osassa on, osassa ei... Osa laturipaikoista on ne kauimmaiset paikat, ainakin ne mitä reissussa tulee käytetty, kun istuu tuntitolkulla autossa, niin mielellään vähän askeleitakin, vaiks siinä onkin omat haasteensa.
Niin ja toisaalta meille liikkumisesteisille pitäisi myös olla invalatauspaikkoja oven edessä (ulkona).
 
Kolaroidusta autosta ei kahvastakaan ovet aukea välttämättä oli jälleen kerran käyttövoima mikä vain, pelastuslaitoksella on konstit mennä sisään. Ei millään muotoa käyttövoiman vika jos on valittu huonokahva.
Taas sinulla meni asian vierestä, otin kantaa tuohon väitteeseesi että sähköautojen palamisia liioiteltaisiin jotenkin median toimesta. Jos näin olisi, saksan tapauksessakin olisi ollut aihio siihen.
 
Jostain syystä latauspisteet on aina ns. parhailla paikoilla, invapaikkojen vieressä tai siellä parkkihallissa lähellä rullaportaita/hissiä. Varmaan suuri syy toki, että niin on ollut edullisinta ne asentaa (lyhyemmät vedot).
Tää on (lähi)historian jäänne sanon minä. Vähäpäästöiset autot järjestetään monessa parkkihallissa hissiaulojen lähelle palkintona siitä, että ajat hieman vihreämmin. Joku sama periaate on muutamissa paikoissa ollut, että latauspaikat pääkulkuväylien vieressä joka on jotenkin turhaa. Mun mielestä latauspaikat vois ihan hyvin olla meillä sähköautoilijoilla parkkihallin ulkopuolella, mutta talvella arvostaisin toki jotain katosrakennelmaa.

Tuliko siitä kuukausi pari takaperin palaneesta sähkö(?)autopalosta mitään analyysia, että mistä johtui? Oli joku taksi rivarin päässä ja syttyi tuleen. Keravan Prisman parkkihallissa sähköautoja lataa pääasiassa taksit, joten mä lähtisin kohta kieltämään jo taksitkin :D
 
Taas sinulla meni asian vierestä, otin kantaa tuohon väitteeseesi että sähköautojen palamisia liioiteltaisiin jotenkin median toimesta. Jos näin olisi, saksan tapauksessakin olisi ollut aihio siihen.
Onhan jokainen sähköautopalo uutisissa vs. Suomessa ne 2000 muuta autopaloa ei ylitä monesti edes uutiskynnystä tai maininta jossain ö aukeamalla.
 
Eikai sillä niin merkitystä ole onko joku plugari vaiko täyssähkö kun lopputulos tuo. Bensa/diesel olisi oletettavasti pysynyt hallinnassa jo ihan hallin automaattisammuttimilla siihen asti että palokunta paikalla.
"Osassa parkkihalleista on oltava sprinklerijärjestelmä. Esimerkiksi kauppakeskusten suurissa lämpimissä halleissa on sprinkleröinti, mikä vähentää palon leviämisriskiä.

Tampereen tulipalohallissa sprinklereitä ei ole."



Edit: Tässä nyt vielä toinen fakta sieltä aiemmin linkitetystä TM:n artikkelista sähköautojen palamisesta:
"Vaikka naapuriauto syttyisi pysäköintipaikalla tuleen, hyvin koteloidun ajoakun syttymisen riski on hyvin pieni. Esimerkiksi Norjan Stavangerin lentokentällä 300 autoa tuhonneessa parkkihallin palossa oli mukana paljon sähköautoja, eikä niiden akustojen syttymisestä ei ollut viitteitä. Tutkimusraportti totesi, etteivät pysäköidyt sähköautot muuttaneet dieselkäyttöisestä henkilöautosta alkunsa saaneen palon kulkua millään tavoin."
 

Statistiikka

Viestiketjuista
288 674
Viestejä
4 945 526
Jäsenet
79 530
Uusin jäsen
Hurkypompaano9148

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom