Tuota vetomassa asiaa minäkin pohdin mutta näyttä että CLA kohdalla sitä ei ainkaan ole merkittävästi isommaksi saatu. 1500 kg muistaakseni on sama kuin monessa muussa vaihteettomassa saman kokoluokan vehkeessä.
Tosin onko CLA sitten sellainen vehje millä lähdetään isoja veneitä, autoja tai vaunuja kiskomaan, ehkä ei. Ehkä GLE tai GLS tulee sitten "alennusvaihteella" jotta vetomassa saadaan sinne 3500 kg?
edit: muistelen että jossain TM artikkelissa mainitaan että suuri vetomassa vaikuttaa viralliseen ilmoitettuun päästöön / kulutukseen. Eli jos ilmoitetaan vetomassaksi 3500kg niin viralliset kulutustestit ajetaan sitten sillä. Jos ilmoitat että pelkkä pyöräteline niin vaikutus on varmaan joku siihen mitä saat WLTP:nä ilmoittaa.
Ei CLA 250+:n 1500 kg sellaisenaan ole poikkeuksellisen suuri. Kun ottaa huomioon, että moottorivääntöä on vain 335 Nm, välitys yltää peräti 210 km/h asti ja silti jaksaa vetää 1500 kg, niin eipä tule heti yksivaihteisia mieleen.
Yleensä niiden nopeus on 160-180 km/h, jolloin ainoa välitys voi olla sen verran tiheä, että 300-350 Nm riittää 1,5 tonnin vetomassaan. Sitä nopeammissa joko ei ole tuollaista vetomassaa tai sitten on laitettu reilusti yli 335 Nm vääntävä moottori tai useampi moottori. Toki löytyy 1,5 tonnia vetäviä 250 Nm vääntäviäkin, mutta ne ovat pakuja, joiden huippunopeus on luokkaa 130-135 km/h, eli voidaan välittää yhtä lyhyeksi kuin CLA250+:n ykkösvaihde.
Olen pelkkänä korvana, jos joku tietää yksivaihteisen, joka pääsee edes lähelle kaksivaihteisen CLA250+:n arvoja.
Pannaan leikkimielinen kisa pystyyn, eli minä aloitan kyseisellä Mersulla.
Omakeksimäni pisteluvun kaava kuuluu: vetomassa * huippunopeus / vääntö. Suurempi pisteluku on parempi. Suuri vetomassa kasvattaa lukua, samoin suuri huippunopeus, koska sen vaatimalla pitkällä välityksellä voima tiehen heikkenee suorassa suhteessa. Lopuksi jaetaan moottorien yhteisväännöllä, sillä ei ole mikään ihme, jos 600 Nm:llä alkaa vaunu liikkua vähän pidemmälläkin välityksellä.
1500 kg * 210 km/h / 335 Nm = 940,3 pistettä
Löytääkö joku yksivaihteista, joka pääsee tuon yli tai edes 900:aan? EVDatabasesta varmaan on helpoin etsiä. Ei kannata rajata 1,5 tonniin, sillä paritonnisistakin voi löytyä korkeita pistelukuja.
Jos kukaan ei löytäisi toista automallia, jonka pisteluku olisi 940 tai suurempi, niin voitaneen todeta, että Mersun kaksivaihteisuudesta on se ilo, että yhdellä heikkovääntöisellä (=kevyellä) moottorilla saadaan asiallinen vetomassa ja normaalia suurempi huippunopeus. Lisäksi siinä on piirun parempi energiapihiys matka-ajossa ja hieman parempi kiihtyvyys suuressa nopeudessa (autobahn). Todellinen tehokäyrä ei ole tasanko, vaan loivasti laskeva.
EVDB:n suodatus ei taida taipua hakemaan sopivia autoja, mutta valitkaa perstuntumalla pari lupaavalta vaikuttavaa ja osallistukaa parhaalla löytämällänne mallilla tähän "kisaan". Itse olen laskenut vain yhdelle autolle tuon 5 min sitten keksimäni pisteluvun, joten mielenkiinnolla odotan yksivaihteisten Volvojen ja muiden perinteisesti hyvien vetojuhtien pistelukuja. Nähdään, paljonko kaksivaihteisuus tuo etua, vai tuoko lainkaan.
Edit. Heh, heti meni kaava uusiksi. Pitäähän sen auton kokonaismassa laskea vetomassan kanssa yhteen:
CLA250+:
(1500 kg + 2510 kg) * 210 km/h / 335 Nm = 2514 pistettä