Kia EV3 Earth 81,4kWh saapui taloon tuossa reilu kuukausi sitten ja kävin nyt pienen sisäänajon pyöräyttämässä. Pk-seudulta itä-suomea pitkin lappiin, sieltä nordkappiin ja alas huiluteltiin lofoottien kautta ja uumajasta takaisin suomeen. Kyllähän tuo latausverkosto alkaa olla sellainen että ei huolenpäivää varsinkaan näin kesäkeleillä. Otin ionityn power sopparin kuukaudeksi ja priorisoin ionityn latureita. Suomessa joutui kerran latailemaan k-latauksella ja norjassa pari kertaa koplen verkossa. Yksi ionityn laturipaikka vittuili norjan setermoenissa kun ilmeisesti latauskentällä oli kovasti yhteysongelmia. Pikalatureita kuitenkin niin tiheessä että vaikka virtaa ei saisi suunnitellulta laturilta niin melko läheltä löytyy pohjoisestakin toisen firman laturia. Tuoltakin loppupeleissä sai virtaa, mutta vähän oli hohhoijjaa fiilis säätäessä
Kilometrejä kertyi tuolle reissulle vähän reilu 4000km. Kulutus oli ~15.4kWh/100km eli euroja abouttirallaa ~4.5e/100km kun keskimääräinen pikalataus kwh hinta kuukausimaksun kera asettui ~0.29snt/kwh paikkeille. Täytyy kyllä sanoa että sähköauto on todella mukava ajella tuollaisessa ylämäki, alamäki ja mutka-reissussa. EV3 penkit olivat myös yllättävän hyvät kun ei istuminen tuntunut missään
Itse auton haukkuja keräävät asiat ovat
- Kaistavahti aina käynnistyksen jälkeen päällä
- "Katse tiehen" piippari aina käynnistyksen jälkeen päällä
- Taukopiippari
- Auton ovia ei saa utility modessa lukkoon (muuta kuin mobiiliappsilla joka vaatii tietenkin internet yhteyden...)
- Hälyjä ei saa pois päältä ovien ollessa lukossa
- Vakkarin rauhattomuus kytkeytyessä
Ensimmäiset kaksi moitetta taitaa olla pikku hiljaa kaikissa nykyautoissa. Aivan perseestä kun kaistavahti nykäsee yhtäkkiä johonkin kun et ole tajunnut sen menneen päälle sammutuksen jälkeen. Tuo ratin päällä oleva eye tracker taas huutaa heti jos vilkaiset mittaristoa, katselet vähän maisemia tai vilkuilet liian pitkään sivupeiliin. Ärsyttävät melko kovasti kun menevät aina takaisin päälle sammutuksen jälkeen. Taukopiippari huutaa jos leikkaat keskiviivan tai sivuviivan yli kerran tai kahdesti sekä tuntuu olevan myös liitettynä eye trackeriin vaikka valmistaja muuta väittääkin. Onneksi pohjoisen mutkateillä ei hirveästi ollut viivaa niin ei ihan niin paljoa ärsyttänyt. Utility moden ovien lukitushommaa en ymmärrä ollenkaan. Olisi ihan kiva että ovet saa normaalisti lukkoon ja sille 12V matkakaapille virtaa ilman että tarvii säätää jonkun helvetin mobiiliapplikaation kautta ties missä korvessa jossa mobiiliyhteyksiä ei välttämättä ole. Hälyistä ei manuaali kerro mitään muuta kuin että järjestelmä aktivoituu aina kun ovet lukitaan. Hieno homma, mutta lautalla pitäisi saada motion sensorit vähintään disabloitua ja olisi kiva että ovetkin saisi lukkoon

Vakkarissa tosiaan pientä "nykäsyä" kun siirryt jalkakaasulta vakkarin käyttöön ja nopeuseroa targettiin. Kestää kans melko pitkään ennenkuin adaptiivinen vakkari tajuaa että edessä oleva auto on viereisellä kaistalla kääntymässä ja jarruttelee turhaan. Niin ja liikennemerkkien lukeminen on melko suuntaa-antavaa kun dataa tulee myös jostain karttapohjista mitkä on päin helvettiä. Sama ongelma kyllä on tuntunut vaivaavan kaikkia uudempia autoja millä ajanut. 99% ajasta toimii kuin junanvessa, mutta se 1% tekee ettei voi luottaa. Alueesta riippuu kovasti kuinka luotettavasti tuo ominaisuus toimii.
No mutta muuta valittamista ei hirveästi sitten ollutkaan. Tilaa tarpeeksi omaan käyttöön ja ihan vaivatta rullaili reissun. Pienellä narinalla siis selvitty tästä auto upgradesta ja valituksen kohteet ovat melko olemattomia. Noin niinku ylipäätänsä korealaiset ovat tehneet hintaansa nähden ihan hyvän vehkeen ainakin näin kesäkokemuksilla. Katsotaan mitä talvi tuo tullessaan. Mukavan halpoja kilometrejähän tuolla on rullata vaikka toki kuukausikustannus on korkeampi kuin aiemmassa 90-luvun bensa rotiskossa. Laskeskelin aiemmin että hieman yli tuplaantui autoilun hinta vuodessa kun siirtyi ysäri autosta tälle vuosikymmenelle, mutta such is life. Onhan tuo kilometrien taittaminen melkoisesti mukavampaa nyt
Skandien melkein pohjoisin laturikin löytyi. Hassulta tuntui että tuoltakin asti löytyi latausinfraa
Eiköhän tämän kanssa nyt muutama vuosi selvitä jos ei sitten kuuluissa ICCU lahoa käsiin. Kotilatauksella kilometrit ovat toistaiseksi naurettavan halpoja eikä tuo pikalatauksenkaan hinta päätä huimaa jos siihen joutuu turvautumaan. Mutta eiköhän meidän hallitus pian jotain lisäveroja keksi sähköautoille kun on liian edullisia kilometrejä muuten
