Yleistä keskustelua sähköautoista

Joo, tuota tuli yritettyä mutta ei siitä oikein viisaammaksi tule kun heittoa on joka suuntaan. Akun brutto vs nettokapa, mikä se oikeasti on ja paperilla, sitten kulutuksessa vain 100 Wh tarkkuudella ilmoitettu keskari ja prosentinkin eri päät ovat yli 0,6 kWh päässä toisistaan.

Pitää tutkia jospa obd-palikalla saisi tarkemman kulutustiedon edes. Toisaalta ei ole paha summa maksaa tuosta Aviloon testistä ennenkun alkaa akkutakuu umpeutua, niin saapahan sen sitten ylös mitä se oli siinä kohtaa.

Minulla on ehkä tämä. (ehkä, koska vaikea tietää mitä amazonista tasan tarkkaan saa + kaveri tilasi kaksi ja sain toisen itselleni, enkä tiedä ihan tarkasti että oliko sama reseller tai mistä tilaso). Jos auto on MEB, niin en ehkä suosittele juuri tätä mallia. Tuossa on joku hölmö toimintalogiikka että vehje resetoituu vain kun OBD:n jännitelinja tipahtaa alle jonkun raja-arvon ja tämän takia laite ei oikein starttaa kunnolla luotettavasti. Joudun yleensä nykäisempään palikan irti ja kiinnittämään sen takaisin, jotta saan tuon yhdistymään carscanneriin.

En kyllä osaa mitään muutakaan suositella ja tämä toimii sinänsä liian hyvin, että jaksaisin ostaa toista.
 
Vähän yhtäkkiä polttelee kokeilla sähköautoa seuraavana autona ja tässä kaikkien vaihtoehtojen ja mahdollisuuksien lomassa olen törmännyt pariin Astraan, joiden hinnat tuntuu antavan hyvän vastuksen. Tiedän että sähköautojen hinnoissa on ollut aikamoista laskua, mutta pakko varmistaa, että missaanko nyt jotain? Pari tällaista aika vähän ajettua Astraa ollut melko samoissa hinnoissa. Muutaman vanhemman koeajon mukaan näissä oli hinnat uutena 38 000–48 000 eurossa. Toivottavasti kukaan ei nyt 50 000 euroa Astraan sentään laittanut.

Yksi tapa tutustua sähköautoon matalalla kynnyksellä olisi varmaan bongata joku leasing, jossa ei tarvitse huolehtia mistään, mutta ennustettavien kulujen suhteen tietenkin joku tällainen melko uusi ja vähän ajettu malli tulisi edullisemmaksi. Lähinnä auto pysyy pääkaupunkiseudun piirissä eikä mitään hulluja vaatimuksia rangelle ole. Kiva jos saa järjellisessä ajassa akkua täyteen sitten joskus sen kerran, kun jonkun päiväretken kauemmas tekee.

 
Ennen kuin teet valintaa Astrasta tai muista, niin käy koeajamassa useampaa merkkiä ja mallia. Osa malleista on enemmän lähes tavanomaisia, polttomoottori korvattu sähkömoottorilla, ja osa on sitten tehty alusta alkaen sähköautoksi. Kumpi on parempi, riippuu omista mieltymyksistä.
 
Ennen kuin teet valintaa Astrasta tai muista, niin käy koeajamassa useampaa merkkiä ja mallia. Osa malleista on enemmän lähes tavanomaisia, polttomoottori korvattu sähkömoottorilla, ja osa on sitten tehty alusta alkaen sähköautoksi. Kumpi on parempi, riippuu omista mieltymyksistä.
Joo täytyy käydä testaamassa ja varoa, ettei nälkä turhaan kasva syödessä. Aiemmin olen tainnut vain BMW:n iX3:a ajaa, mutta sellaiset ei nyt missään nimessä mahdu budjettiin.
 
Ja mun mielestä ei kannata liikaa painottaa speksejä. Joku ajoasento voi olla käytännössä huomattavasti tärkeämpi ominaisuus kuin suurempi range tai nopeampi latausnopeus. Ja sitä ei tiedä kuin kokeilemalla.
 
Vähän yhtäkkiä polttelee kokeilla sähköautoa seuraavana autona ja tässä kaikkien vaihtoehtojen ja mahdollisuuksien lomassa olen törmännyt pariin Astraan, joiden hinnat tuntuu antavan hyvän vastuksen. Tiedän että sähköautojen hinnoissa on ollut aikamoista laskua, mutta pakko varmistaa, että missaanko nyt jotain? Pari tällaista aika vähän ajettua Astraa ollut melko samoissa hinnoissa. Muutaman vanhemman koeajon mukaan näissä oli hinnat uutena 38 000–48 000 eurossa. Toivottavasti kukaan ei nyt 50 000 euroa Astraan sentään laittanut.

Yksi tapa tutustua sähköautoon matalalla kynnyksellä olisi varmaan bongata joku leasing, jossa ei tarvitse huolehtia mistään, mutta ennustettavien kulujen suhteen tietenkin joku tällainen melko uusi ja vähän ajettu malli tulisi edullisemmaksi. Lähinnä auto pysyy pääkaupunkiseudun piirissä eikä mitään hulluja vaatimuksia rangelle ole. Kiva jos saa järjellisessä ajassa akkua täyteen sitten joskus sen kerran, kun jonkun päiväretken kauemmas tekee.

Jos 300e/kk osuu budjettiin ja kotilataus onnistuu, niin vaikea nähdä miten tuollaisen kanssa voisi mennä kovin pahasti pieleen.

Ei tuolla rahalla taida mitään merkittävästi parempaakaan sähköautomarkkinoilta saada.
 
Samalla rahalla saa ID.3:a ainakin. Jos takamatkustajien tiloilla on merkitystä niin se on huomattavasti parempi silloin. Muutoin ei varmaan hirveetä eroa.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
283 278
Viestejä
4 866 813
Jäsenet
78 557
Uusin jäsen
Kurkkumopedi

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom