Yleistä keskustelua sähköautoista

Toi riippuu varmaan monesta eri seikasta, mutta jos erityisen tarkasti pitää mennä, niin itse kyllä peruutan. Tämä johtuu ihan siitä, että eteenpäin ajaessa ei näe, missä auto liikkuu, eli pitää arvioida, taaksepäin ajaessa näkee "millintarkasti" peileistä. Toki etäisyys takaseinään on ehkä hitusen vaikeampi arvioida kuin eteenpäin.

Mutta siis jos on vaikka vanhan liiton parkkihalli, jossa pienet ruudut ja tolppia ripoteltu sinne tänne, niin kyllä sitä peruuttamalla tarkemmin saa auton ruutuun.

Sit jos on avustimia, niin varmaan aika sama.

Edit. Peruuttaessa näkee siis sivusuunnassa kaiken, eli tyyliin 2,00 m leveän auton saa peruuttamalla 2,05 m leveästä portista ns. heittämällä läpi, mutta etuperin alkaa ahdistaa, kun ei näe, missä kyljet ja etukulmat menevät.
Ymmärrän pointin, mutta ite ajan nykyään kameroilla etuperin sekä peruutusparkkiin, niin näkee kaikista parhaiten miten auto asemoituu ruutuun. Fät-tronilla pitää olla tosi tarkka viivojen kanssa.

Myös kotipihaan aina etuperin kun voi ajaa käytännössä suoraan tieltä katokseen ja peruuttaa lähtiessä vaikka silmät kiinni oman pihan kautta. Ei tartte turhaan todistella olevansa rattimies joka kerta kotiintullessa. Ja aina muutenki etuperin jos vaan mahollista, ehdottomasti en aio muuttaa tätä tapaa auton myötä riippuen latausluukun sijainnista. Latausluukku takana olisi iso miinus autonvalinnassa.

Siinä volsun innovaatiota la päivitys yrityksen jälkeen... Ja auto piipittää kahensekunnin välein. Ajamaan kyllä sentään pystyy viellä

IMG20250720123815.jpg

IMG20250720123844.jpg
Taidat olla Vantaalla? ID:n puhelinmoduuli (ainakin pre-facelift) menee välillä jumiin jotain lentokentän tutkasta. Se heräilee siitä sitten itsestään myöhemmin.

Minulla peruuttelua autokatokseen latausta varten estää paitsi se, että takaluukkua pitää päästä käyttämään, niin myös se että auto iskee itsekseen jarrut pohjaan noin kolme kertaa peruutusta kohti, kun hivuttaa sitä tolpan oli paikalleen. Etuperin ei ole vastaavaa ongelmaa. Niinpä latausluukku edessä olisi kaikin puolin parempi. Plugarin keulamaskin luukku oli oikein näppärä ja töpselin tökkääminen siihen kiinni oli todella nopeaa.

TM:n suppeassa koe-ajossa MB CLA 250+ keräsi lähes pelkkää kiitosta. Isompaa koe-ajoa odotellessa kunhan nuo rantautuu Suomeen joskus.

edit.

Screenshot 2025-07-21 at 19-47-36 Koeajo Mercedes-Benz CLA 250 – Vie mut minne vaan - Tekniika...png

edit2. Ei tuo perä oikein iske ulkonäöltään. Ehkä se shooting brake-malli parempi joka tulee sitten joskus.
Shooting brakehan on jo esitelty, ja mun mielestä siinä on ihan törkeän ruma perä.

Latausliittimen paikka sinänsä on ihan relevantti sähköautossa/ladattavassa ja itsekin preferoin etupäätä ja kuskin puolta mutta aika pitkälle tottumiskysymys. Takapään latausluukku kuulostaa vähän hankalalta peräkärryn kanssa toimittaessa, mutta varmaan hyvin latauspaikkakohtaista onko tuo ongelma reissussa. Kuskin puoli taas paikkana on parempi ahtaissa paikoissa kun sieltä autosta pitää kuitenkin tulla poiskin.

Noin muuten en etupää/takapää ajoeroista niin perusta, mutta eihän farkkumallisessa kastu kun takaluukku suojaa lastatessa sateelta.

Itse vaikea kuvitella tuota etu/takaikkuna -valintaa isoksi ongelmaksi, mutta ymmärrän kyllä jos valinta on epäselvä ja/tai se menee helposti päälle. Noin pääsääntöisesti parkkiluolatkin toimivat nykyään niin ettei ikkunaa tarvitse aukoa.

Takaikkunan auki saaminen etupenkiltä on jokseenkin ei koskaan tarvittava ominaisuus, mutta toisaalta oma auto ainakin pitää ilmanpyörteilyn osalta sellaista ääntä että kaikki vauhdit yli 40 niin pitää mielellään ikkunat kiinni (ja takapenkkiläinen saa pörriäiset itse tarvittaessa ikkunaa käyttäen ulos).

Taidat olla Vantaalla? ID:n puhelinmoduuli (ainakin pre-facelift) menee välillä jumiin jotain lentokentän tutkasta. Se heräilee siitä sitten itsestään myöhemmin.

Minulla peruuttelua autokatokseen latausta varten estää paitsi se, että takaluukkua pitää päästä käyttämään, niin myös se että auto iskee itsekseen jarrut pohjaan noin kolme kertaa peruutusta kohti, kun hivuttaa sitä tolpan oli paikalleen. Etuperin ei ole vastaavaa ongelmaa. Niinpä latausluukku edessä olisi kaikin puolin parempi. Plugarin keulamaskin luukku oli oikein näppärä ja töpselin tökkääminen siihen kiinni oli todella nopeaa.
En ole lähelläkään kehä kolmosta.. no pe on autolle huoltoaika...

Takapään latausluukku kuulostaa vähän hankalalta peräkärryn kanssa toimittaessa, mutta varmaan hyvin latauspaikkakohtaista onko tuo ongelma reissussa. Kuskin puoli taas paikkana on parempi ahtaissa paikoissa kun sieltä autosta pitää kuitenkin tulla poiskin.
Kadunvarsilatauksia katsoneena nuo kuskin puolen portit ovat vähän hasardeja kun latauskahva on poikittain ohittavan liikenteen sekaan. Mutta tää on ehkä enempi tosi kapeiden katujen ongelma, suomessa on aina tilaa.

Mutta itse koen että on hyvä kun on eri vaihtoehtoja - jokainen voi sitten itse valita sen mukaan mikä tuntuu itsestä hyvältä.

Kyllä mun latauspiuha yltäisi ihan hyvin Taycanin sivutöpselille jos olisi aivan pakko sellaisella ajaa…

Kaikissa autoissa pitäisi olla latausportti molemmilla puolilla. Ihmeellistä pihistelyä valmistajilta käytettävyyden kustannuksella.

Voihan siellä olla virransyötössä aika kriittisiä suuntia akun osalta (ihan jo virranjaon ja lämpiämisen osalta). Mutta asiointilataus pitäisi omastakin mielestä löytyä molemmilta puolilta vaikka sitten pikalataus olisikin mahdollista vain toiselta puolelta (joka tuplaluukkuisissa taitaa se yleisin olla, en edes tiedä onko sellaisia joista voisi myös pikaladata molemmilta puolilta).

Manuaaliluukkuja sitten vaan jos noissa pitää jostain säästää.

Voihan siellä olla virransyötössä aika kriittisiä suuntia akun osalta (ihan jo virranjaon ja lämpiämisen osalta). Mutta asiointilataus pitäisi omastakin mielestä löytyä molemmilta puolilta vaikka sitten pikalataus olisikin mahdollista vain toiselta puolelta (joka tuplaluukkuisissa taitaa se yleisin olla, en edes tiedä onko sellaisia joista voisi myös pikaladata molemmilta puolilta).

Manuaaliluukkuja sitten vaan jos noissa pitää jostain säästää.
Leafin keskellä nokkaa on itse asiassa aika hyvä paikka luukulle

• Tykkää
Reactions: jrp

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
282 703
Jäsenet
78 447
Uusin jäsen
PATiMATic

Hinta.fi