Yleistä keskustelua sähköautoista

Tuohan on ihan realistinen skenaario, että yli-innokas katsuri laittaa sähköauton hylkyyn kyseenalaisin perustein.

Tämähän oli merkkiliikkeessä käytetty tsekissä ja paras, että bemarissa raja on 5mm eikä 1mm.

Kaskoonhan noi menee kunhan vakuilmoon pystyy avaamaan vahinkotilanteen.
 


Korvaako mikään vakuutus akkujen naarmuja/kolhuja? :think:

En nyt katsonut minuutti minuutilta vajaan vartin videota että mikä pointti.

Kysytkö nyt sitä että onko vakuutusta joka kattaisi vaivan jos katsastuksessa hylky ja auto pitää käyttää merkin/maahantuoja syynissä, onko vauria vaaraton, vai vaatiiko korjausta. Vai sitä onko vakuutusta joka korvaa pohjanesteettiset naarmut, :-)

En tiedä, ja en tiedä onko sellaiselle kysyntää.

Vai katsottiinko turhaan videota ja kysymys ihan kirjamellinen, korvaako mikää vakuutus akkuvahinkoja. Siihen jo vastattiin, korvaa.
 
Vai katsottiinko turhaan videota ja kysymys ihan kirjamellinen, korvaako mikää vakuutus akkuvahinkoja. Siihen jo vastattiin, korvaa.
Jep, mutta pitää pystyä osoittamaan, missä vahinko on tapahtunut. Tämä on siis ongelma, jos esim. ostat auton, jossa jo on akkuvahinko. Tällöin et voi huijaamatta sitä oman kaskon piikkiin laittaa. Moraali voi toki joustaa, mutta se on sitten toinen kysymys.
 
Jos on sopiva auto eli ei liian kallis ja uusi, niin näillä kolhuilla alkaa tienaamaan, kun ottaa kertakorvauksena.
Miten sen nyt ottaa. Etupuskurin korjaus automaalaamolla maksaisi (vakuutusyhtiön hinnalla) noin tonnin. Kertakorvauksena se onkin semmoiset 650eur miinus ov(200eur), eli käteen tulisi 450eur. En suostunut siihen niinpä vein korjaamolle jossa tarjouksena -150eur omavastuusta.
 
Jep, mutta pitää pystyä osoittamaan, missä vahinko on tapahtunut. Tämä on siis ongelma, jos ostat esim. auton, jossa jo on akkuvahinko. Tällöin et voi huijaamatta sitä oman kaskon piikkiin laittaa. Moraali voi toki joustaa, mutta se on sitten toinen kysymys.

No tuollainen ei ole kasko juttuja, vaan menee vakuutuksiin jotka turvaa ostamista. Niiden kanssa saa sitten olla varovainen, tarkka. että mittä kattaa. Jos autoliike tarjoaa jotain maksullista ostoturvavakuutusta, niin miettiä hetki,miksi maksaa siitä mikä myyjän vastuulla , jos siis haluat turvaa sille että myyjä myy rikkinäisen akun ehjänä.

Jos myyjäliike joku verkkoaita piha työmaakopilla, niin sitten ei varmaan llman huolllista tarkastusta ja vakuutusta kannata ostella.

(Yllä siis viittaan seuraavan kaltaisiin: lisämaksullisiin takuu laajennuksiin joissa vastuun kantaa joku vakuutusyhtiö)
 
En nyt katsonut minuutti minuutilta vajaan vartin videota että mikä pointti.

Kysytkö nyt sitä että onko vakuutusta joka kattaisi vaivan jos katsastuksessa hylky ja auto pitää käyttää merkin/maahantuoja syynissä, onko vauria vaaraton, vai vaatiiko korjausta. Vai sitä onko vakuutusta joka korvaa pohjanesteettiset naarmut, :-)

En tiedä, ja en tiedä onko sellaiselle kysyntää.

Vai katsottiinko turhaan videota ja kysymys ihan kirjamellinen, korvaako mikää vakuutus akkuvahinkoja. Siihen jo vastattiin, korvaa.
Siis jos korjaus naarmun takia maksaa 10 - 20 t€, niin eihän mitään sähköautoa uskalla ostaa tai omistaa. :confused:
 
Siis jos korjaus naarmun takia maksaa 10 - 20 t€, niin eihän mitään sähköautoa uskalla ostaa tai omistaa. :confused:
No periaatteessa ongelmaa ei ole, jos varmistaa auton ostotilanteessa, että akku on ok ja sen jälkeen pitää siinä kaskon päällä. Toki sekin maksaa, etenkin siinä vaiheessa, kun auton arvo on niin pieni, ettei siinä enää haluaisi pitää kaskoa.
 
Siis jos korjaus naarmun takia maksaa 10 - 20 t€, niin eihän mitään sähköautoa uskalla ostaa tai omistaa. :confused:
No tuossa kyseisessä bemarin tapauksessa se korjauslasku varmastikin jäikin lopulta alle 100€ vai mitä nyt kehtaavatkaan tuosta pikku hionnasta veloittaa.
Mutta joo onhan se aika railakas hinta jos akkukotelo pitääkin vaihtaa ja hintaa on 10k.
 
Oikea on 5mm ja löytyy myös BMWn ohjeistuksesta. Ohjeen versiossa 1mm mutta versiossa 4 on 5mm, mikä lienee uusin.
Upeaa meininkiä että merkkiliikkeessä laitettu hylkyyn vaikka ohjeistus sanoo toisin. Jos ei olisi isommin tutkittu niin olisi mennyt aivan turhaan +10k remppaamiseen.
 
Upeaa meininkiä että merkkiliikkeessä laitettu hylkyyn vaikka ohjeistus sanoo toisin. Jos ei olisi isommin tutkittu niin olisi mennyt aivan turhaan +10k remppaamiseen.
Siis jos videota tarkoitat, niin maahantulokatsastuksessa se oli pompannut, kun oman elämänsä katsastussankari ei ollut osannut edes mitat oikein. Ja ostajatahon edustajakaan ei ilmeisesti mittaamisesta mitään ymmärtänyt, kun kerran virheellisestä mittaustilanteesta oli ihan kuvakin tarjolla.
 
Siis jos videota tarkoitat, niin maahantulokatsastuksessa se oli pompannut, kun oman elämänsä katsastussankari ei ollut osannut edes mitat oikein. Ja ostajatahon edustajakaan ei ilmeisesti mittaamisesta mitään ymmärtänyt, kun kerran virheellisestä mittaustilanteesta oli ihan kuvakin tarjolla.
Videon kommenteissa kokkolan autohuolto sanoo, että merkkiliike oli antanut sen hylsyn.
 
Se katsastusinssihän ei mittaa mitään.. Tai jos mittaa, niin vaan yleisenä infona, riittää että se näkee silmällä jotain mistä ei pidä, jolloin se voi pistää sen merkkihuollon tarkastettavaksi, joka kirjoittaa sitten lausunnon jonka mukaan lommo ei haittaa (tai myy uuden akun).
 
Se katsastusinssihän ei mittaa mitään.. Tai jos mittaa, niin vaan yleisenä infona, riittää että se näkee silmällä jotain mistä ei pidä, jolloin se voi pistää sen merkkihuollon tarkastettavaksi, joka kirjoittaa sitten lausunnon jonka mukaan lommo ei haittaa (tai myy uuden akun).
Olipa miten oli, mutta miten käytettyjä sähkiksiä edes uskaltaa ostaa, jos riskinä on 5-numeroinen korjauskustannus pelkän naarmun takia? Varsinkin, kun aika iso osa vaihtoautoista on tuontiautoja.

Ainakin täällä päin on talvisin monenlaista jääpolannetta ja kesällä taas työmaita on vähän väliä. En välttämättä haluaisi joutua lähtemään kokeimaan onnea vakuutusyhtiön pienellä printattujen ehtojen kanssa.
 
Norjan kilvissä oleva Nio ES8 tuli bongattua.

Onko millainen auto?

exterior-spec-hero-mobile.jpg


 
Tuotakaan ei ilman todella läheistä tutustumista osaisi sanoa minkä merkkinen mahtaa olla.
Johtuisiko siitä, että tuotakaan merkkiä ei ole ikinä aikaisemmin Suomessa tai oikein muuallakaan ole ollut näytillä kuten esimerkiksi jotain perinteisempää merkkiä, joita on ollut katukuvassa jo kymmeniä vuosia.
 
Olipa miten oli, mutta miten käytettyjä sähkiksiä edes uskaltaa ostaa, jos riskinä on 5-numeroinen korjauskustannus pelkän naarmun takia? Varsinkin, kun aika iso osa vaihtoautoista on tuontiautoja.

Osta luotettavasta liikkeestä, tarkista/tarkistuta ostos, ota vakuutus. Tee vähän kotiläksyjä kiinnostuksen kohteesta.
Naarmun takia viisinumeroinen korjaus lasku tuon jälkeen, tarkoittaa lähinnä että itse tahallaan siitä raapinut johonkin rautatolppaan oikein huolella.

On totta että joidenkin mallien kohdalla akkukorjaukset olivat aikanaan niin kalliita että osa vakutuusyhtiöistä keskeytti uusvakuutus myynnin, mutta sekin mistä uutista niin nopeusta tuli sopi maahantuojan kanssa, kun prosessit ja hinnat kohtuullistu. Eli vakuutusyhtiöt tekee työtään taustalla millä siivotaan älyttömyyksiä. Jos mersua katselet, niin tsekkaa vieläkö siellä jonkin suosapaperin repeämisen korjaus halutaan tehdä pitkänkaavan kautta.


Ainakin täällä päin on talvisin monenlaista jääpolannetta ja kesällä taas työmaita on vähän väliä. En välttämättä haluaisi joutua lähtemään kokeimaan onnea vakuutusyhtiön pienellä printattujen ehtojen kanssa.
Suomessa on sähkiksi myyty jo useampi vuosi ja niitä varsinkin eteläsuomessa ajettu monta talvea, missä sisäkehän sisällä välillä aika karua kadun varsissa.
 
Olipa miten oli, mutta miten käytettyjä sähkiksiä edes uskaltaa ostaa, jos riskinä on 5-numeroinen korjauskustannus pelkän naarmun takia? Varsinkin, kun aika iso osa vaihtoautoista on tuontiautoja.

Ainakin täällä päin on talvisin monenlaista jääpolannetta ja kesällä taas työmaita on vähän väliä. En välttämättä haluaisi joutua lähtemään kokeimaan onnea vakuutusyhtiön pienellä printattujen ehtojen kanssa.
Tuossahan on siis kyse merkkiliikkeen kusetusyrityksestä, jossa ei sinänsä ole mitään uutta.

Poikkeuksellista on vain se että se kusetus kohdistuu osaan jolla on suuri media-arvo, ja se saa huomiota.
 
Johtuisiko siitä, että tuotakaan merkkiä ei ole ikinä aikaisemmin Suomessa tai oikein muuallakaan ole ollut näytillä kuten esimerkiksi jotain perinteisempää merkkiä, joita on ollut katukuvassa jo kymmeniä vuosia.
Ei kun tuo ei ole oikeen minkään merkkisen näköinen. Vähä sellanen tekoälyllä suunniteltu mihin koitettu laittaa sekoitus kaikkia premium merkkejä.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
283 082
Viestejä
4 867 315
Jäsenet
78 504
Uusin jäsen
Kotikätevikkö

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom