Yleistä keskustelua sähköautoista

Minkäsuuruisia vakuutusmaksuja makselette? Ekaa sähkäriä hankkimassa ja tuli yllätyksenä vakuutusyhtiöiden laskureiden ehdottamat hinnat, jotka alkaa 1200-1300€/v :redface: Toki kyseessä keskikokoinen neliveto-SUV ja vakuutuksen sisältö tarjoajasta riippuen laajin mahdollinen, mutta silti kuulostaa parisen sataa kovemmalta odotusarvoon nähden
Kia e-Niro 2022. POP vakuutus Henkilöauto L 767,83 € / vuosi. Liikennevakuutuksen bonus 81 % ja Kaskon bonus 70 %. Omavastuu 200 €.
 
Viimeksi muokattu:
Minkäsuuruisia vakuutusmaksuja makselette? Ekaa sähkäriä hankkimassa ja tuli yllätyksenä vakuutusyhtiöiden laskureiden ehdottamat hinnat, jotka alkaa 1200-1300€/v :redface: Toki kyseessä keskikokoinen neliveto-SUV ja vakuutuksen sisältö tarjoajasta riippuen laajin mahdollinen, mutta silti kuulostaa parisen sataa kovemmalta odotusarvoon nähden
Näihinhän vaikuttaa paljo tuo asuinpaikka. Itellä model 3 vakuutus sen karvan päälle tonnin IF:ltä kun asuu pääkaupunkiseudulla. Vakuutuksia koitin sitten renkata että jos asuis vielä pohjanmaalla niin samaan autoon sais vakuutuksen 700e.
 
Näihinhän vaikuttaa paljo tuo asuinpaikka. Itellä model 3 vakuutus sen karvan päälle tonnin IF:ltä kun asuu pääkaupunkiseudulla. Vakuutuksia koitin sitten renkata että jos asuis vielä pohjanmaalla niin samaan autoon sais vakuutuksen 700e.
Jep, mutulla väitän, että asuinpaikka vaikuttaa selvästi kaikkein eniten, esim. vakuutuksenottajan iällä ei ole juuri vaikutusta, etenkin kun nykyään tuo bonuskertymä ei enää vaadi monen vuoden vakuutushistoriaa. Toki sarjakolaroijalla varmaan se vahinkohistoria on merkittävin, koska silloin ei enää saa mistään yhtiöstä korkeita bonuksia.
 
Lohkolämmittimiä ei käytetä yleensä parkkihalleissa / luolissa / joissa parkkiruutuun voi joutua peruuttamaan kapeiden väylien takia jne.
Aika vähän on paikkoja joihin ei pysty keula edellä menemään ja vielä vähemmän sellaisia joissa ladataan autoa.
Latausportin sijainti on kuitenkin autovalmistajien päähänpistojen vallassa ja esim. Leafin loistavassa paikassa oleva portti, jonka kanssa ei ole koskaan tarvinnut miettiä miten päin laturille ajaa tai riittääkö kaapeli, on siirretty (kuvien mukaan) uudessa mallissa apukuskin oven etupuolelle. Uusi paikka on siis huono, mutta surkea.
 
Aika vähän on paikkoja joihin ei pysty keula edellä menemään ja vielä vähemmän sellaisia joissa ladataan autoa.
Latausportin sijainti on kuitenkin autovalmistajien päähänpistojen vallassa ja esim. Leafin loistavassa paikassa oleva portti, jonka kanssa ei ole koskaan tarvinnut miettiä miten päin laturille ajaa tai riittääkö kaapeli, on siirretty (kuvien mukaan) uudessa mallissa apukuskin oven etupuolelle. Uusi paikka on siis huono, mutta surkea.
Leafin keskllä nokkaa paikka on huono niissä ahtaissa talleissa, katoksissa joissa ei jää väljää tilaa etuperin ajaessa eteen, ja peruuttaminen ei onnistu, jos oikea sivu on ahdas, esim seinä.

Jos peruuttaa niin tilaa on, tai jos edessä etuperin ajaessa tilaa, niin ok.

Jos uudessa on apukuskin oven etupuolella, niin käytännössä vaatii sitten hyvät tilat molemmilla puolilla autoa, eli siiinä samaa mieltä, huono.

Mutta tarpeita monenlaisia, joku nimimerkki perään kuulutti kadunvarsin pysäköinnin haasteita, siihen tuo varmaan sopii, voi pysäköidä nokka meno suuntaan.

Onko uusi sähkö Leaf Japanin tuotantoa, vai brittikamaa ja suunnitelit japanilaisia+ brittejä, jälkimmäiset brexitin myötä kuplaantuneet?
 
Eikös Ford joskus laittanut konepellin avauksen maskissa olevan Ford merkin taakse ja siinähän kävi niin että konepeltiä ei paljoa availtu kun suolapaska oli jumiuttanut mekanismin?

Ei se ainakaan aluksi ollut sen logon takana vaan suoraan keulassa sellaisen halkaistun kumiläpän takana. Tosin ainakin duunin transitissa se nokkalukko toimi aina kun sitä piti käyttää, ongelmaksi ajan kanssa muodostui se että 1. avain joka oli virtalukon kanssa kulunut pyöreäksi ei enää konepeltiä avannut, vaan piti käyttää vara-avainta joka oli vielä terävä. Vara-avain toimi sitten huonosti virtalukossa.

Ilmeisesti sillä keulan muotoilulla on myös vaikutusta siihen miten jää ja paska kertyy kriittisiin kohtiin.

Ei ole yksi tai kaksi kertaa kun jollain ruuhkasella ostarilla on ollut menossa laittamaan autoa lataukseen ja kun porukka siellä ajelee aivan imussa niin kun haluaakin ruveta peruuttamaan parkkiin laturille niin koko saatanan jono peruuttaa ja torvet soi.
Joo tietysti niiden moka jotka ajaa siina puolen metrin päässä takana mutta sellasta se nyt vaan on ja tuotakaan ongelmaa ei olisi jos voisi mennä keula edellä.
Vilkku auttaa tuohon.
Vilkku päälle hidastus ja tekee sellaisen S ajolinjan ensin, niin että auto jää vinoon siihen parkkiruudun kohdalle. Vaikka se takana tulija olisikin aivan tappituntumalla riittää että se saa peruutettua 1,5m, on hyvin harvinaista että koko jono on täynnä urpoja, yleensä se seuraava pitää jo sen muutaman metrin raon.

Tuo on mun normaali parkkeerausmetodi pakettiautolla, joka ei pääsääntöisesti etuperin taivu tavalliseen 90˚ ruutuun, enkä näin äkkiä muista että koskaan olisi se takana tulija joutunut peruuttamaan.

Toki jos ajaa vaan suoraan, ja lähtee ruutuun peruuttamaan keskeltä ajoväylää laajalla kaarella se takanatulija on helposti tiellä, kun sille ei ole mitenkään indikoinut mihin aikoo mennä.
 
Minkäsuuruisia vakuutusmaksuja makselette? Ekaa sähkäriä hankkimassa ja tuli yllätyksenä vakuutusyhtiöiden laskureiden ehdottamat hinnat, jotka alkaa 1200-1300€/v :redface: Toki kyseessä keskikokoinen neliveto-SUV ja vakuutuksen sisältö tarjoajasta riippuen laajin mahdollinen, mutta silti kuulostaa parisen sataa kovemmalta odotusarvoon nähden
Sähkäreihin kannattaa tehdä kilpailutuskierros kerran vuodessa "meklareiden" kautta. Päivystävät mm. oman automerkkisi FB-ryhmissä, mutta tästäkin löytyy listaa Yhteistyökumppanit – Tesla Owners Finland. Samassa yhteydessä nykyiselle yhtiölle viesti "kilpailutan vakuutusta, saanko parhaan tarjouksenne". Joka vuosi olen saanut nettilaskureiden hintaa halvemmalla ja tälle vuodelle halvin Model S pk-seudulla vakuuttaja oli Pohjola.
 
Näihinhän vaikuttaa paljo tuo asuinpaikka. Itellä model 3 vakuutus sen karvan päälle tonnin IF:ltä kun asuu pääkaupunkiseudulla. Vakuutuksia koitin sitten renkata että jos asuis vielä pohjanmaalla niin samaan autoon sais vakuutuksen 700e.
900/v näyttäis olevan turussa 2019 lr
 
Kiitti kommentoijille, on siis syytä kysellä suoraan tarjoukset vakuutuksista :) Pk-seudulla asuvana en odota erityisen matalaa hintaa, mutta jospa tonnin rajan alle saisi...
 
Pk-seudulla Teslaan oli tarjoukset noin 1300-4000e eri yhtiöiltä sisältäen kaiken, jokaisen firman edustajan kanssa henkilökohtaisesti asia katsoen 2023 syksyllä, tosin lopulta sain siitä Pop-vakuutuksen laskurin bugista 1000 eurolla vuoden. Sen loputtua tämän vuoden alussa hinta muuttui vajaaseen 2000e.

Nykyisen Range Rover hybridin tais olla halvin Lähitapiolalta 1300e vuosi kun siirsin myös toisen vakuutuksen sinne.

Parikymppinen tuttava ei saanut mistään vakuutusta alle 2500e / vuosi Mersuunsa. Kuulemma ikä vaikutti niin paljon.
 
Latausluukun sijaintia pohtiessa tuli mieleen lohkolämmittimen johdon sijainti, jonka harvemmin olen kuullut olevan väärässä paikassa. Miksei niitä ole asennettu muualle kuin keulaan jos tuo sijainti ei olisi paras mahdollinen?
Siksi kun moottori ja sitä lämmittävä lohkolämmitin ovat useimmiten keulassa. Lämppäri on jälkiasenteinen ratkaisu ja tehtävä niillä ehdoilla, jollaiseksi auto on suunniteltu ja pistoke on kaikkein helpoin sijoittaa auton etuosaan. Yleensä myös reikä sitä varten halutaan ymmärrettävistä syistä tehdä auton muoviseen osaan kuten etugrilliin tai puskuriin sen sijaan että se porattaisiin auton peltiin. Jos pistoke haluttaisiin vaikka auton perään, olisi jonkunmoinen homma yrittää ujuttaa kaapelia auton kaapelikanavien läpi jos edes sieltä mahtuisi.

edit ja syy miksi lohkolämppärin pistoke on yleensä keulamaskissa tai puskurissa keulan puolella eikä esim. puskurin sivussa (joihin niitä on kyllä myös asennettu) on, että silloin latauspistoke on parhaimmin ottavalla paikalla erilaisten lämpötolppatoteutusten kannalta kompromissiratkaisuna.
 
Viimeksi muokattu:
Yksi perusteltu syy latausluukun sijainnille kuskin puolelle autoa on yksinkertainen:

Kuskin ovi on saatava auki pysäköinnin jälkeen, joten sillä puolella on väistämättä tilaa, vaikka pelkääjän puolella tai keulassa/perässä ei olisi.
 
Yksi perusteltu syy latausluukun sijainnille kuskin puolelle autoa on yksinkertainen:

Kuskin ovi on saatava auki pysäköinnin jälkeen, joten sillä puolella on väistämättä tilaa, vaikka pelkääjän puolella tai keulassa/perässä ei olisi.
Tämä on kyllä hyvä huomio. Esim. BMW i4/i5:ssä portti on vänkärin puolella niin ahtaassa tallissa tai katoksessa aiheuttaa ongelmia kun ei voi ajaa vänkärin puoleista kylkeä ihan seinään kiinni, jotta jäisi kuskin puolelle enemmän tilaa päästä autoon ja ulos.
 
Minkäsuuruisia vakuutusmaksuja makselette? Ekaa sähkäriä hankkimassa ja tuli yllätyksenä vakuutusyhtiöiden laskureiden ehdottamat hinnat, jotka alkaa 1200-1300€/v :redface: Toki kyseessä keskikokoinen neliveto-SUV ja vakuutuksen sisältö tarjoajasta riippuen laajin mahdollinen, mutta silti kuulostaa parisen sataa kovemmalta odotusarvoon nähden
2024 EV6 awd, 775€, täyskasko ja lasi. 500 € omavastuu.
 
Laitoin Toyota BZ4X uudemman version tilauksen. Saa sitten nähdä miten loppupeleissä vituttaa kun takana +100 000 km plugari RAV4 takana. Äärimmäisen tyytyväinen on tähän menessä ollut historia, mutta nyt siis EV täyspuolelle tulee siisttymä tuolla BZ tulevalla versiolla. Toivottavasti on laatu kampe.
 
edit ja syy miksi lohkolämppärin pistoke on yleensä keulamaskissa tai puskurissa keulan puolella eikä esim. puskurin sivussa (joihin niitä on kyllä myös asennettu) on, että silloin latauspistoke on parhaimmin ottavalla paikalla erilaisten lämpötolppatoteutusten kannalta kompromissiratkaisuna.
Eikö lämpötolpparatkaisut ole hyvinkin usein samoin sijoitettu kuin lataustolpat? Keula sopii näihin erinomaisesti.
Muutamankin kerran katsellut Lidlin laturilla kun takakulmasta ladattavat autot ovat siellä kaikkea muuta kuin siihen tarkoitetussa ruudussa, mutta edestä ladattavien kanssa vastaavaa ei näy.
 
Laitoin Toyota BZ4X uudemman version tilauksen. Saa sitten nähdä miten loppupeleissä vituttaa kun takana +100 000 km plugari RAV4 takana. Äärimmäisen tyytyväinen on tähän menessä ollut historia, mutta nyt siis EV täyspuolelle tulee siisttymä tuolla BZ tulevalla versiolla. Toivottavasti on laatu kampe.
:thumbsup::thumbsup:

Itse odottelen Touring mallin julkaisua. Videoiden perusteella kunnon kontti siinä. Ilmeisesti ensi vuonna tarkoitus tulla myyntiin täälläkin.

 
Eikö lämpötolpparatkaisut ole hyvinkin usein samoin sijoitettu kuin lataustolpat? Keula sopii näihin erinomaisesti.
Muutamankin kerran katsellut Lidlin laturilla kun takakulmasta ladattavat autot ovat siellä kaikkea muuta kuin siihen tarkoitetussa ruudussa, mutta edestä ladattavien kanssa vastaavaa ei näy.

Tuossakin kai optimi se että jos voi valita autopaikan niin että laturi on kuskin puolella ja autossa kuskin puolella liitäntä. Jos tykkää peruuttaa, niin takana, jos etuperin niin edessä.

Jos se luukku on auton edessä/takana se latauspää edellä ruutuun , niin sinne joutuu jättää tilaa liikkumista, johdon kytkemistä varten. eli ei välttämättä iso etu kuskin puolella olevaan verrattuna. Joka sitten kumoutuu jos muualla paremmin.
 
Valistakaa hieman. Eikös bzxy4673 ole suv. Ja suvista tehdään farmarimalli ?
Onko Toyota muuten luopumassa noista bZ-nimistä autoissaan? Tuli mieleen kun esim. uudet urban cruiser ja c-hr tulivat täyssähköinä ihan entisillä nimillään.

Vähän samaan tyyliin kuin mersu luopui EQ-nimistä.
 
Tuossakin kai optimi se että jos voi valita autopaikan niin että laturi on kuskin puolella ja autossa kuskin puolella liitäntä. Jos tykkää peruuttaa, niin takana, jos etuperin niin edessä.

Jos se luukku on auton edessä/takana se latauspää edellä ruutuun , niin sinne joutuu jättää tilaa liikkumista, johdon kytkemistä varten. eli ei välttämättä iso etu kuskin puolella olevaan verrattuna. Joka sitten kumoutuu jos muualla paremmin.
Paikan voi valita jos tulee ensimmäisenä. Seuraava joutuu tyytymään siihen mikä on vapaana.
Latausasemilla harvemmin tulee ongelmaa etupuolella olevan tilan kanssa, mutta ahtaassa tallissa jos ajaa puskurin seinään, niin joutuu hieman kurottamaan johtoa kytkiessä.
 
Joo
Valistakaa hieman. Eikös bzxy4673 ole suv. Ja suvista tehdään farmarimalli ?
ihan CUV se on ja samaa kokoluokkaa kuin RAV4. Tuota Touring versiota itsekin mietin, mutta se on jo isompi ainakin omaan mieleen ja pituus vastaa luokkaa Land cruiser. RAV4 on ollut todella mainio peli ja niitä meidän taloudessa on ollut vuodesta 1995 alkaen se toinen auto. Nyt kun asiat muuttuu, niin jää enää tuo kokoluokka RAV4 normikäyttöön ja tuo BZ on just saman kokoinen, mutta tavaratilaa on vajaa 100 L vähemmän. Takapenkki jopa parempi kuin RAV4 ja tuo uusi Subarusta peritty neliveto X-järjestelmä on jopa hyvä, niin kohtuu hyvillä mielin uskalsi lähteä liikkeelle. Kävin koeajamassa vanhempaa mallia ja kulutusta kertyi hämmästyttävät 12,7 kWh/100 km omalla vertailun peruslenkillä, joka sisältää sen ajon motareineen, mitä tulee arkipäivässäkin kertymään. 148 km matka ja RAV4 sähkökulutus on tuolla lenkillä 18,9 KWH/100 km, mutta vaatii välilatauksen. Ei tässä varmaan mitään ylijärkeä ole vaihtaa kulutuksen puolesta, kun RAV4 plugarin kulutus on ollut n 1,3 L/100 km bensaa omassa ajossa n 5 vuoden ja + 100 000?km ajamisilla. Mutta nyt kun tuli tuo BZ oikeilla specseillä niin kyllähän tuo alkoi jo kuumottaa. RAV4 306 hp vs BZ uusi 343 Hp on jo kuin kotia tulisi. Ajo-ominaisuudet on omaan mieleen jopa paremmat tuossa BZ kuin RAV4 plugarissa, jotka on jo muutenkin ollut erinomaisella tasolla. Saa sitten nähdä mitä tuleman pitää.
 
Uusi BZ tulee ns normaalimaaleilla, eli hyvä juttu. Bi-tonesta tulee vain erikseen Premium mallin lasikatto versio. Eli omalla kohdalla just molemmat ” No No ” sattui samaan laariin ja äärimmäisen helppo valita tuo tavallinen Executive. Hyvin se pyörii tuossa mainosvideossa. Tuo Bi-tone väritys ei siis enää kuulu normi värikarttaan, joka on todella hieno juttu.



IMG_4887.png
 
Tuossakin kai optimi se että jos voi valita autopaikan niin että laturi on kuskin puolella ja autossa kuskin puolella liitäntä. Jos tykkää peruuttaa, niin takana, jos etuperin niin edessä.

Tarpeeksi pitkä kaapeli niin ei ole väliä onko portti edessä vai takana. Pikalatausasemillla taas harvemmin on noita pitkiä kaapeleita, joten joutuu menemään se pää edellä missä portit ovat. Meillä on portit edessä, molemmin puolin, mutta DC löytyy vain vänkärin puolelta, ja pari kertaa ollutkin tilanne että ollut ahdas väli, johon olisi hyvin mahtunut jos vain kuskin puolelle tarvisi jättää tilaa. Sai sitten jännittää onko ovissa kolhuja kun tulee takaisin, mutta ei niitä ollut :) Taitaa sähköautoilijat olla keskivertoa tarkempia katsomaan etteivät kolhi muiden kylkiä ovia avatessaan.
 
Minkäsuuruisia vakuutusmaksuja makselette? Ekaa sähkäriä hankkimassa ja tuli yllätyksenä vakuutusyhtiöiden laskureiden ehdottamat hinnat, jotka alkaa 1200-1300€/v :redface: Toki kyseessä keskikokoinen neliveto-SUV ja vakuutuksen sisältö tarjoajasta riippuen laajin mahdollinen, mutta silti kuulostaa parisen sataa kovemmalta odotusarvoon nähden
Tämähän se on myös yksi syy miksi itse en sähköön vielä siirry.

Ihan huvikseen katsoin tavallisen halpa e-C3 sähköauton vakuutuksia ja täyskasko, lasiturva ja 200€ omavastuulla pyöreästi 1000€/v, nykyinen polttis 400€/v. Käyttövoimaverosta lähtien kaikki oli kalliimpaa + arvonalenema niin ei niitä lataamisen halpuus kata.
 
Tämähän se on myös yksi syy miksi itse en sähköön vielä siirry.

Ihan huvikseen katsoin tavallisen halpa e-C3 sähköauton vakuutuksia ja täyskasko, lasiturva ja 200€ omavastuulla pyöreästi 1000€/v, nykyinen polttis 400€/v. Käyttövoimaverosta lähtien kaikki oli kalliimpaa + arvonalenema niin ei niitä lataamisen halpuus kata.

Mulla on 2016 BMW i3 REx liikenne + kaskovakuutus 526€ ja ajoneuvovero 92,15€ vuodessa.

Lähinnä pointtina se että kun vertailee saman ikäisiä ja hintaisia autoja niin erot ovat vähäisempiä.
 
Tämähän se on myös yksi syy miksi itse en sähköön vielä siirry.

Ihan huvikseen katsoin tavallisen halpa e-C3 sähköauton vakuutuksia ja täyskasko, lasiturva ja 200€ omavastuulla pyöreästi 1000€/v, nykyinen polttis 400€/v. Käyttövoimaverosta lähtien kaikki oli kalliimpaa + arvonalenema niin ei niitä lataamisen halpuus kata.

Katsoin random eC3 rekkarin nettiautosta ja ~680€ 200€ omavastuulla. Vähän korkeampi kuin oman e2008 tällä hetkellä. Vaikuttaako vakuutuksenottajan korkea/matala ikä tai sijainti tässä hintaan?

Mutta kuten yllä sanottu niin vertailukohteet olisi hyvä olla samalla viivalla.
 
Katsoin random eC3 rekkarin nettiautosta ja ~680€ 200€ omavastuulla. Vähän korkeampi kuin oman e2008 tällä hetkellä. Vaikuttaako vakuutuksenottajan korkea/matala ikä tai sijainti tässä hintaan?

Mutta kuten yllä sanottu niin vertailukohteet olisi hyvä olla samalla viivalla.
jokuhan siinä vaikuttaa miksi laskuri tuollaisen hinnan antaa, mutta jos mulla on 2019 clio bensa-autossa 412€ ja saman kategorian sähköautossa 970€, niin syvästi ihmettelen eroa.

Tesla 3 antaa 1700€ :facepalm:

täydet bonukset, mies 45v uusimaa, kolarihistoria 0kpl

:sholiday:
 
Miksi kasko ylipäätään noin edullisessa autossa?
En tiedä tuosta, mutta jos miettii liikennevakuutusta niin jos haluaa enemmän vakuutusturvaa niin ei siinä auton arvo merkkaa. vaan se mitä ne halutut vakuutukset maksaa vs riski mitä vasten suojaa.

Ja onhan tuon ikäisistä yli kympin pyyntejä, eli jos pohdit auton vahinkojen korjaamisen kannattavuutta, tai lunastusta, niin siitäkin kannattaa jotain maksaa. Myös muistaa että tietty turvatasa ei edes ole omavalinta, esim jos haltia ja omistaja on eri.

Hänellä tietenkin ihan omat valinnat, syynsä.

Edit:
Joillain se autonvakuutus turvan tarkistaminen jää huomiselle, ja sitten niitä huono-onnisia jotka toteaa näin vanha, mennään pelkällä pakollisella ja viikon päästä hinuri hakee omalla kustannuksella ja siitä kuukauden päästä pihassa käy serri kuski. Sähkiksessä omat jännitys lisänsä vs yli kympin polttis.
Erikseen on räikköset joilla vakuutusturva takataskussa.


Edit:
Esim lasivakuutus, jos ajatus on se että vahinko lasit vaihdetaan jokatapauksessa, niin se vakuutus voi olla ihan järkevä, vakuutusyhtiö toki tekee sillä tulosta, mutta miettiä onko se systeemi sislti tehokkaampi kuin oma lompakko. Vaihtoehto toki se että pistää eurot tuottaan ja laskee oman riski vaatimuksen ja on myös valmis sen riskin kantaan.
Ei sillä auton arvolla ole väliä, jos haluaa niin keskytys, sijaiauto ym turvaa, ja auton poishaun, voi ne omasta pusiista maksaa kokonaan, tai kävellä. Myös se haluaako lunnastukseen sen verran lisää että korvaavan saa vaivatta.
Auton arvolla ole väliä jos hakee lisäturvaa vastuukysymyksiin, oikeus turvaa, näissä toki kannattaa olla tarkkana että moninkertaista vakuuttamista ja jotain toista purkeassa ettei joku asia jää ilman halumaansa vakuutusturvaa.
 
Viimeksi muokattu:
jokuhan siinä vaikuttaa miksi laskuri tuollaisen hinnan antaa, mutta jos mulla on 2019 clio bensa-autossa 412€ ja saman kategorian sähköautossa 970€, niin syvästi ihmettelen eroa.

Tesla 3 antaa 1700€ :facepalm:

täydet bonukset, mies 45v uusimaa, kolarihistoria 0kpl

:sholiday:
Näissä vertailuissa joutuu kyllä näkemään enemmän vaivaa kuin katsoa nykyisen vakuutusyhtiön laskurilla, koska erot yhtiöiden välillä on järkyttävän isoja. Eikä siis edes niin, että yhdellä olisi aina halvinta vaan hinnat on ihan mitä sattuu, kun eri autoja vertaillaan.

Mutta onhan tuo reilu 400 Cliosta kyllä superhalpa. Johan pelkkä lasivakuutus on luokkaa satasen vuodessa ja liikennevakuutustakaan ei tahdo nykyään saada paljoa alle kahden sadan.
 
jokuhan siinä vaikuttaa miksi laskuri tuollaisen hinnan antaa, mutta jos mulla on 2019 clio bensa-autossa 412€ ja saman kategorian sähköautossa 970€, niin syvästi ihmettelen eroa.

Tesla 3 antaa 1700€ :facepalm:

täydet bonukset, mies 45v uusimaa, kolarihistoria 0kpl

:sholiday:
Ole onnellinen, mulle tollasen Clion vakuutus OP:lla 680€/v, ja e-C3 950€/v. :btooth:

Näissä vertailuissa joutuu kyllä näkemään enemmän vaivaa kuin katsoa nykyisen vakuutusyhtiön laskurilla, koska erot yhtiöiden välillä on järkyttävän isoja.
Näinhän se täytyy käytännössä aina tehdä, esimerkkinä POPin vakuutukset oli itelle vielä pari vuotta sitten melkein 2000€/v kalliimmat kuin missään muualla. :rofl2:
 
Näissä vertailuissa joutuu kyllä näkemään enemmän vaivaa kuin katsoa nykyisen vakuutusyhtiön laskurilla, koska erot yhtiöiden välillä on järkyttävän isoja. Eikä siis edes niin, että yhdellä olisi aina halvinta vaan hinnat on ihan mitä sattuu, kun eri autoja vertaillaan.

Mutta onhan tuo reilu 400 Cliosta kyllä superhalpa. Johan pelkkä lasivakuutus on luokkaa satasen vuodessa ja liikennevakuutustakaan ei tahdo nykyään saada paljoa alle kahden sadan.
Tommonen poikkeuksellisen halpa vakuutus voi olla vanha vakuutus, ts. otettu joskus, kun vakuutus oli kyseiselle autolle halpa ilman mitään -xx % vuodeksi -kamppista. Mun mielestä vakuutusyhtiöt nostavat hintaa vain indeksin verran vanhoille soppareille, tai no mulla ei ainakaan koskaan ole pompannut vanhan vakuutuksen hinta kuin jollain "indeksillä".

Edit. Tässä tulee siis helposti hinnoitteluharha, kun vertaa oman vanhan bensakärryn vakuutusta uuteen sähköauton vakuutukseen. Kandee siis laskea sille bensakärryllekin uusi hinta tuoreella sopparilla, niin ero näkyy paremmin. Vakuutukset ovat siis nousseet viime vuosina merkittävästi ihan kaikille autoille, mutta vanhat sopparit voivat edelleen olla kohtuuhinnoissa, kun niitä ei ole nostettu kuin sopimuksessa sovitun indeksin mukaisesti.

Esim. laskin omalla nykyisellä vakuutusyhtiöllä täysin identtisen auton vakuutukset (kun omalle ei voi laskea hintaa), niin pelkässä liikennevakuutuksessa hintaeroa vanhan ja uuden sopparin välillä on satasen verran (295 e vs. 393 e). Olen tavannut joka vuosi kilpailuttaa vakuutuksia, niin eipä ole tarvinnut autovakuutusta vaihtaa useampaan vuoteen, kun uudet eivät ole pystyneet kilpailemaan tuon vanhan kanssa, joka ei välttämättä edes aikoinaan ollut perushinnaltaan se halvin, kun taisi tulla valittua jonkun kamppiksen perusteella.
 
Viimeksi muokattu:

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
282 830
Viestejä
4 857 089
Jäsenet
78 476
Uusin jäsen
everfrozen

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom