Yleistä keskustelua sähköautoista

Toi riippuu varmaan monesta eri seikasta, mutta jos erityisen tarkasti pitää mennä, niin itse kyllä peruutan. Tämä johtuu ihan siitä, että eteenpäin ajaessa ei näe, missä auto liikkuu, eli pitää arvioida, taaksepäin ajaessa näkee "millintarkasti" peileistä. Toki etäisyys takaseinään on ehkä hitusen vaikeampi arvioida kuin eteenpäin.

Mutta siis jos on vaikka vanhan liiton parkkihalli, jossa pienet ruudut ja tolppia ripoteltu sinne tänne, niin kyllä sitä peruuttamalla tarkemmin saa auton ruutuun.

Sit jos on avustimia, niin varmaan aika sama.

Edit. Peruuttaessa näkee siis sivusuunnassa kaiken, eli tyyliin 2,00 m leveän auton saa peruuttamalla 2,05 m leveästä portista ns. heittämällä läpi, mutta etuperin alkaa ahdistaa, kun ei näe, missä kyljet ja etukulmat menevät.
Ymmärrän pointin, mutta ite ajan nykyään kameroilla etuperin sekä peruutusparkkiin, niin näkee kaikista parhaiten miten auto asemoituu ruutuun. Fät-tronilla pitää olla tosi tarkka viivojen kanssa.

Myös kotipihaan aina etuperin kun voi ajaa käytännössä suoraan tieltä katokseen ja peruuttaa lähtiessä vaikka silmät kiinni oman pihan kautta. Ei tartte turhaan todistella olevansa rattimies joka kerta kotiintullessa. Ja aina muutenki etuperin jos vaan mahollista, ehdottomasti en aio muuttaa tätä tapaa auton myötä riippuen latausluukun sijainnista. Latausluukku takana olisi iso miinus autonvalinnassa.
 
Siinä volsun innovaatiota la päivitys yrityksen jälkeen... Ja auto piipittää kahensekunnin välein. Ajamaan kyllä sentään pystyy viellä

IMG20250720123815.jpg


IMG20250720123844.jpg
Taidat olla Vantaalla? ID:n puhelinmoduuli (ainakin pre-facelift) menee välillä jumiin jotain lentokentän tutkasta. Se heräilee siitä sitten itsestään myöhemmin.

Minulla peruuttelua autokatokseen latausta varten estää paitsi se, että takaluukkua pitää päästä käyttämään, niin myös se että auto iskee itsekseen jarrut pohjaan noin kolme kertaa peruutusta kohti, kun hivuttaa sitä tolpan oli paikalleen. Etuperin ei ole vastaavaa ongelmaa. Niinpä latausluukku edessä olisi kaikin puolin parempi. Plugarin keulamaskin luukku oli oikein näppärä ja töpselin tökkääminen siihen kiinni oli todella nopeaa.
 
TM:n suppeassa koe-ajossa MB CLA 250+ keräsi lähes pelkkää kiitosta. Isompaa koe-ajoa odotellessa kunhan nuo rantautuu Suomeen joskus.

edit.

Screenshot 2025-07-21 at 19-47-36 Koeajo Mercedes-Benz CLA 250 – Vie mut minne vaan - Tekniika...png

edit2. Ei tuo perä oikein iske ulkonäöltään. Ehkä se shooting brake-malli parempi joka tulee sitten joskus.
Shooting brakehan on jo esitelty, ja mun mielestä siinä on ihan törkeän ruma perä.
 
Latausliittimen paikka sinänsä on ihan relevantti sähköautossa/ladattavassa ja itsekin preferoin etupäätä ja kuskin puolta mutta aika pitkälle tottumiskysymys. Takapään latausluukku kuulostaa vähän hankalalta peräkärryn kanssa toimittaessa, mutta varmaan hyvin latauspaikkakohtaista onko tuo ongelma reissussa. Kuskin puoli taas paikkana on parempi ahtaissa paikoissa kun sieltä autosta pitää kuitenkin tulla poiskin.

Noin muuten en etupää/takapää ajoeroista niin perusta, mutta eihän farkkumallisessa kastu kun takaluukku suojaa lastatessa sateelta.

Itse vaikea kuvitella tuota etu/takaikkuna -valintaa isoksi ongelmaksi, mutta ymmärrän kyllä jos valinta on epäselvä ja/tai se menee helposti päälle. Noin pääsääntöisesti parkkiluolatkin toimivat nykyään niin ettei ikkunaa tarvitse aukoa.

Takaikkunan auki saaminen etupenkiltä on jokseenkin ei koskaan tarvittava ominaisuus, mutta toisaalta oma auto ainakin pitää ilmanpyörteilyn osalta sellaista ääntä että kaikki vauhdit yli 40 niin pitää mielellään ikkunat kiinni (ja takapenkkiläinen saa pörriäiset itse tarvittaessa ikkunaa käyttäen ulos).
 
Taidat olla Vantaalla? ID:n puhelinmoduuli (ainakin pre-facelift) menee välillä jumiin jotain lentokentän tutkasta. Se heräilee siitä sitten itsestään myöhemmin.

Minulla peruuttelua autokatokseen latausta varten estää paitsi se, että takaluukkua pitää päästä käyttämään, niin myös se että auto iskee itsekseen jarrut pohjaan noin kolme kertaa peruutusta kohti, kun hivuttaa sitä tolpan oli paikalleen. Etuperin ei ole vastaavaa ongelmaa. Niinpä latausluukku edessä olisi kaikin puolin parempi. Plugarin keulamaskin luukku oli oikein näppärä ja töpselin tökkääminen siihen kiinni oli todella nopeaa.
En ole lähelläkään kehä kolmosta.. no pe on autolle huoltoaika...
 
Takapään latausluukku kuulostaa vähän hankalalta peräkärryn kanssa toimittaessa, mutta varmaan hyvin latauspaikkakohtaista onko tuo ongelma reissussa. Kuskin puoli taas paikkana on parempi ahtaissa paikoissa kun sieltä autosta pitää kuitenkin tulla poiskin.
Kadunvarsilatauksia katsoneena nuo kuskin puolen portit ovat vähän hasardeja kun latauskahva on poikittain ohittavan liikenteen sekaan. Mutta tää on ehkä enempi tosi kapeiden katujen ongelma, suomessa on aina tilaa.

Mutta itse koen että on hyvä kun on eri vaihtoehtoja - jokainen voi sitten itse valita sen mukaan mikä tuntuu itsestä hyvältä.

Kyllä mun latauspiuha yltäisi ihan hyvin Taycanin sivutöpselille jos olisi aivan pakko sellaisella ajaa…
 
Voihan siellä olla virransyötössä aika kriittisiä suuntia akun osalta (ihan jo virranjaon ja lämpiämisen osalta). Mutta asiointilataus pitäisi omastakin mielestä löytyä molemmilta puolilta vaikka sitten pikalataus olisikin mahdollista vain toiselta puolelta (joka tuplaluukkuisissa taitaa se yleisin olla, en edes tiedä onko sellaisia joista voisi myös pikaladata molemmilta puolilta).

Manuaaliluukkuja sitten vaan jos noissa pitää jostain säästää.
 
Voihan siellä olla virransyötössä aika kriittisiä suuntia akun osalta (ihan jo virranjaon ja lämpiämisen osalta). Mutta asiointilataus pitäisi omastakin mielestä löytyä molemmilta puolilta vaikka sitten pikalataus olisikin mahdollista vain toiselta puolelta (joka tuplaluukkuisissa taitaa se yleisin olla, en edes tiedä onko sellaisia joista voisi myös pikaladata molemmilta puolilta).

Manuaaliluukkuja sitten vaan jos noissa pitää jostain säästää.
Leafin keskellä nokkaa on itse asiassa aika hyvä paikka luukulle
 
Melkein yhtä järkevä kuin bensaluukku keulassa.
En näe järkevää yhteyttä näillä. Bensapumput on lähes aina auton sivulla kun tankataan. DC-latauslaite voi olla vaikka suoraan edessä/takana tai etu/takanurkassa jos on kaksiletkuinen.

Edit: Lisätäänpä vielä että taloyhtiöissä joissa parkkipaikkojen leveys on tehty 70-luvun autoille, ja latausmahdollisuus on, niin se sivussa oleva latausluukku on monessa autossa aika iso ja aukeaa aika leveälle sivulle. Jos se on takana perinteisen tankkausluukun kohdalla ja auto on ajettu keula edellä parkkiin, niin siinä saa jännittää kun naapuriauton kakarat änkeää omaan autoonsa takapenkille, että kuinka onnistuvat väistämään avointa luukkua auton sivuilla liikkuessaan vai ottaako luukku osumaa. Etuoven kohdalla jos luukku on, niin saa siinäkin jännittää kun naapuri putsaa autoaan lumesta ja heiluu harjan kanssa auton ympäri, että miten luukulle käy.
 
Viimeksi muokattu:
Et ole varmaan koskaan ladannut sähköautoa? Kerropa yksikin parempi paikka latausportille.
Eikös tuo keulassa oleva latausportti ole aika vihoviimisin paikka kun kaikki suolapaska, jää, lumi yms. lentää ja kertyy parhaiten siihen? Eikös Ford joskus laittanut konepellin avauksen maskissa olevan Ford merkin taakse ja siinähän kävi niin että konepeltiä ei paljoa availtu kun suolapaska oli jumiuttanut mekanismin?

Kuskinpuolella takana aika optimi paikka latausportille. Vähä tuntuma että pikkuhiljaa kaikki siirtää tälle alueelle latausportin.
 
Kadunvarsilatauksia katsoneena nuo kuskin puolen portit ovat vähän hasardeja kun latauskahva on poikittain ohittavan liikenteen sekaan. Mutta tää on ehkä enempi tosi kapeiden katujen ongelma, suomessa on aina tilaa.

Mutta itse koen että on hyvä kun on eri vaihtoehtoja - jokainen voi sitten itse valita sen mukaan mikä tuntuu itsestä hyvältä.

Kyllä mun latauspiuha yltäisi ihan hyvin Taycanin sivutöpselille jos olisi aivan pakko sellaisella ajaa…

Suomessa nykyään saa pysäköidä nokka menosuuntaan.

Mutta siinä olet oikeassa että jos vakkari lataus paikat ovat eripäin eikä puolta voi näppärästi valita, esim kotona autoon kulkemisen takia esim etuperin (peruuttaen en mahdu kullkeen kuskin ovesta), ja sinne latauksen asennuttanut sen mukaan, ja sitten esim töissä laturi on väärällä puolella ja kaapelia joutuu sitten vetää ympäriautoa.

Leafin keskellä nokkaa on itse asiassa aika hyvä paikka luukulle

Moni peruuttamista kritisoi sen takia ettei takatavaratilaan pääse kunnolla, eli jos ajavat etuperin ja autossa se lataus luukku on keskellä nokkaa, niin voi olla ahdasta puuhastelua, jota sitten joutuu tekemään joka kerta, vs kerran viikkoon tai harvemmin isommat ruokaostokset.

Jos laturin paikan voi valita, niin voihan sen auton peruuttaa ja laturi niin että helppo nokkaan laittaa. no ehkä se kuskin puoleinen kylki voisi osasta tuntua paremmalta.

Mutta jos se tärkein latauspisten on sellainen mihin auton saa vain yksinpäin, niin se latausluukuun sijainti voi muodostua kynnys kysymykseksi auto valitessa. lähipiirissä kotilatauksia sitten asennettu sen mukaan missä kulmalla se on. Vaikka suurin osa pelaa pitkän johdon kanssa, jopa silloin kun sen auton saisi vaivatta peruuttamalla sen suhteen paremmin.

Ne on sitten yhdenkädensormin laskettavissa jossa kaapeli on KemPowerin tyyliin, niin ettei roiku maassa + ns kohdallaan.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
282 714
Viestejä
4 859 153
Jäsenet
78 448
Uusin jäsen
Dice

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom