Yleistä keskustelua sähköautoista

Ioniq 5 lukkojen kanssa ei ole ollut mitään ongelmaa 3 vuoteen. Ihmiset toki tekevät autojen pienistä eroavaisuuksista elämää isompia usein. Toivoisin vaan seuraavaan autoon tavalliset kahvat eikä mitään esiin työntyviä mutta onhan noillakin sisään päästy.
Henk. koht. en tiedä kumpi vituttaa noissa enemmän, käytettävyys vai se, että insinöörimieli näkee miten paljon paremmin asiat voisi tehdä samoilla rautapalikoilla. ID.4 kanssa homma toimii, ei tarvetta kaivella avaimia, kahvatkin paremmat (vaikka mulla on ioniqissa pop-up lisävaruste).

Kia EV6 AWD tosiaan on sisartaan Ioniq 5 AWD:tä 40 mm pidempi, millä ei kuitenkaan ole juuri mitään merkitystä kääntösäteeseen. Sen sijaan Ioniq 5:n 100 mm pidempi akseliväli tekee kankeasta tosi kankean.

Kian kääntöympyrän 11,6 m muuttuu Ioniq 5:ssä akselivälin takia: 11,6 m / 2 900 mm * 3 000 mm = 12,0 m.
Ihan samanlainen rautakanki se EV6 on. Vertailuksi Id.4 kääntösäde vähän yli 10 m. Korealaisella vanhat 60-70 luvun parkkihallit ovat yhtä tuskaa. Uudemmissa isommissakin tulee haastetta päästä kerralla ruutuun, jos ajoväylä on kapea/pysäköity kapeaksi. Sama tietysti koskee myös latauspisteitä, aikamoinen vekslaaminen.

e: EV6:lla kääntösäde taitaa riippua myös mallista.
 
Viimeksi muokattu:
Ongelmaa ei tosiaan lukkojen kanssa itselläkään ollut 3vuoteen. Mutta tyhmää oli, ettei kuljettaja profiilia osaa tunnistaa avaimesta kun autolla kaksi käyttäjää. Tätä jäin aikanaa Passatista kaipaamaan. Noh, ei tarvi enää murehtia hynysestä mutta ihan mukava auto oli 3v ja 82tkm. Todella hyvä pitkälle matkalle. Juhannusreissun jälkeen osannee kertoa seuraajasta kokemuksia
Eipä tuo Id.4:ssakaan ihan ideaali kahden käyttäjän kanssa ole. Tuli yllätyksenä, että molemmat eivät näe appista auton täysiä tietoja (Seatin apissa Mii näkyi molemmille samanlailla). "Privacy reasons" syynä, vain autossa sisäänkirjautunut käyttäjä näkee appissa kaikki tiedot. Akun tila, ilmastointi yms. onneksi näkyy molemmille eli ei suuren suuri dealbreaker.
 
Päätymässä ID4 hankkimiseen. Budjetti 30k näyttäisi riittävän noin vm.2022 ja ajettu n.40-60tkm (pienempi akkuinen) ja n. 80tkm ylöspäin isompi.

Mitähän varustetasoa kannattaa katsella? Täältä varmaan autosta löytyy kokemusta. Vähän kyllä jännittää ostaa pelkällä akku takuulla...
ID4 lisäksi katsoisin tosiaan Skoda Enyaqin.

Riippuen ajoprofiilista, ottaisin kyllä mielummin isoakkuisen - pieniakkuinen tietty toimii jos talvella ei tarvitse ajella pidempiä reissuja. Pidemmässä reissussa isoakkuinen on reilusti parempi, varsinkin talvella kun kulutus on kova ja latausnopeus isolla akulla myös parempi.

Varustepaketeista on muiden on minusta vaikea sanoa että mitä juuri sinä tarvitset - jos nyt tarvitset mitään.
 
ID4 lisäksi katsoisin tosiaan Skoda Enyaqin.

Riippuen ajoprofiilista, ottaisin kyllä mielummin isoakkuisen - pieniakkuinen tietty toimii jos talvella ei tarvitse ajella pidempiä reissuja. Pidemmässä reissussa isoakkuinen on reilusti parempi, varsinkin talvella kun kulutus on kova ja latausnopeus isolla akulla myös parempi.

Varustepaketeista on muiden on minusta vaikea sanoa että mitä juuri sinä tarvitset - jos nyt tarvitset mitään.
Kiitos kaikille, on tullut hyviä ehdotuksia. Jotenkin mennyt nuo ohi. Skoda Enyaq, Nissan Ariya vaikuttaisi nopealla vilkaisulla oikein mielenkiintoisilta. Pitää tarkemmin tutkia noita, kuhan tässä lomareissulla joutaa. Jos noiden käyttäjiä löytyy, niin saa kertoa kokemuksia. Varustepaketista, ei ole niin väliä tärkeämpi oli olla koukku ja kattotelineille mahdollisuus. Kuhan saa lämmityksen ja viilennyksen sovelluksella päälle niin hyvä on. Valoilla yms ei niin väliä, nykyisessä led-valot (jotka on huonot muiden mielestä), ja hyvin on niilläkin pärjännyt.

On tämä valinta vaikeaa 😁
 
Kiitos kaikille, on tullut hyviä ehdotuksia. Jotenkin mennyt nuo ohi. Skoda Enyaq, Nissan Ariya vaikuttaisi nopealla vilkaisulla oikein mielenkiintoisilta. Pitää tarkemmin tutkia noita, kuhan tässä lomareissulla joutaa. Jos noiden käyttäjiä löytyy, niin saa kertoa kokemuksia. Varustepaketista, ei ole niin väliä tärkeämpi oli olla koukku ja kattotelineille mahdollisuus. Kuhan saa lämmityksen ja viilennyksen sovelluksella päälle niin hyvä on. Valoilla yms ei niin väliä, nykyisessä led-valot (jotka on huonot muiden mielestä), ja hyvin on niilläkin pärjännyt.

On tämä valinta vaikeaa 😁
Itselleni merkittävin ero ID4 vs. Enyaq välillä oli ratin hipaisunapit. Sinänsä tykkään VW:n tavasta pistää vakionopeudensäädin ratin nappeihin, mutta ID4:ssä osittaiset hipaisunapit ovat vähän ärsyttävät. Kyllähän niitä oppii käyttämään jos on pakko, eipä siinä. Skodassa vakkari on erillisessä viiksessä, eikä ratin nappeja oikeastaan tarvitse ajossa juuri mihinkään.

Travel assist on ihan ok, mutta itselleni riittäisi kyllä tuo perus ACC vakkarikin. Sen sijaan tuosta adaptiivisesta alustasta maksaisin nyt retrospektiivisesti jotain extraa jos se olisi mahdollista saada. Tuo on VW:llä nimellä "Mukautuva alustansäätö DCC", se, että minkä nimisessä paketissa se missäkin vuosimallissa on tullut, on sitten toinen juttu.
 
Viimeksi muokattu:
DCC on ihan kiva lisä, selkeästi huomaa mikä asetus on päällä. Ärsyttävästi individual asetus ei pysy päällä startissa vaan pitää erikseen painaa päälle. Uudessa softassa onnistuu kyllä nopeasti. ISA:nkin saa siedettävän näppärästi pois. Nopein tapa vaihtaa kahden puhelimen välillä on vielä hakusessa, aika monen valikon takaa saa kaivaa. Tämä onneksi koskee vain tilannetta, jossa molemmat käyttäjät ovat puhelimensa kanssa mukana. ID.4 vakkarinappi on kyllä ihan perseestä, muuten hipaisujen "sinnepäin" tarkkuus riittää, mutta vakkarissa on vähän väliä paljonko se kerralla pistää menemään. Ärsyttävästi vielä default on +-10 km/h, jos se olis +-1 km/h niin virhepainallus ei aiheuttaisi liian isoa reaktiota autossa.

e: Korealaiseen verrattuna kaistavahti ei ole napannut kertaakaan kiinni. Hynyssä eka asia käynnistyksen jälkeen on pitää kaista-avustimen nappia pohjassa sen poiskytkemiseksi. Ei toimi pätkääkään, jos haluaa ajella muualla kuin keskellä kaistaa urissa.
 
Kyselin aikasemmin "mikä auto minulle" ketjussa, niin tajunnut tähän laittaa mitä pitäisi löytyä. 2 aikuista + 3 lasta, joten:
- tilava ja iso tavaratila
- vetokoukku
- mahdollisuus kattotelineille.
Meillä Mach E 2022 iso akku ja takaveto. Alustaan kun tottuu (on todella "sporttinen" eli jäykkä) niin autona kyllä kiva. Tilaa on meille ainakin tarpeeksi ( 2 aikuista ja 2 teiniä.
Olen 190cm pitkä ja mahdun helposti itseni taakse.
Suurin murhe tämän kanssa on ollut loputon vittuilu siitä että mustangissa pitäisi olla V8...
Ei ehkä nörtin unelma siitä mitä äppejä saa, mutta itsellä toiminu puhelin avaimena kokoajan ( joskus vähän hidas kun kävelee autolle niin kestää hetken aueta)
Jäähdytyksen ja lämmityksen saa helposti puhelimella päälle
 
DCC on ihan kiva lisä, selkeästi huomaa mikä asetus on päällä. Ärsyttävästi individual asetus ei pysy päällä startissa vaan pitää erikseen painaa päälle. Uudessa softassa onnistuu kyllä nopeasti. ISA:nkin saa siedettävän näppärästi pois. Nopein tapa vaihtaa kahden puhelimen välillä on vielä hakusessa, aika monen valikon takaa saa kaivaa. Tämä onneksi koskee vain tilannetta, jossa molemmat käyttäjät ovat puhelimensa kanssa mukana. ID.4 vakkarinappi on kyllä ihan perseestä, muuten hipaisujen "sinnepäin" tarkkuus riittää, mutta vakkarissa on vähän väliä paljonko se kerralla pistää menemään. Ärsyttävästi vielä default on +-10 km/h, jos se olis +-1 km/h niin virhepainallus ei aiheuttaisi liian isoa reaktiota autossa.

e: Korealaiseen verrattuna kaistavahti ei ole napannut kertaakaan kiinni. Hynyssä eka asia käynnistyksen jälkeen on pitää kaista-avustimen nappia pohjassa sen poiskytkemiseksi. Ei toimi pätkääkään, jos haluaa ajella muualla kuin keskellä kaistaa urissa.
Tuo usean puhelimen välillä vaihto on kyllä turhan hankalaa, välillä tuskaillut samaa kun 95% ajosta menee privaattiluurilla oikein, mutta joskus harvoin haluaisi duuniluurin teams-puheluun.

Sarjassamme ongelmia joiden ratkaisusta en maksaisi mitään kun haittaa just kerran vuodessa.
 


Uutta Nissan Leaffia. Ihan kyllä uudelta ja eri autolta näyttää.

Näyttää ihan hyvältä omaan makuun. Eli neutraalilta.

Jännä nämä korealaiset ja aasialaiset, kun eivät laita suksiluukkua tai kolmeen osaan kaatuvia takapenkkejä. Jos vaikka Eurooppaa ajatellaan, niin "kaikissa on" saksan autoissa jne.. Luulisi että olisi joskus muuallakin tarve pitkää tavaraa kuljettaa.. Mutta eipä tuota ole Model 3:ssakaan tms. Mutta esim. Kia EV3:een ei saa rahallakaan.

1750194747161.png
 

Kiina vie, muut...

Malleja vyöryy markkinoille ihan uuteen tahtiin, mutta briteissä lähinnä Tesla ja MG (eli kiinabrändi) on menettänyt markkinaosuuttaan näille uusille tulokkaille ja esimerkiksi vuoteen 23 verrattuna kaikkien kiina-taustaisten brändien yhteenlaskettu markkinaosuus on ollut tänä vuonna matalampi.
 
Uutta Nissan Leaffia. Ihan kyllä uudelta ja eri autolta näyttää.

Näyttää ihan hyvältä omaan makuun. Eli neutraalilta.
Jotenkin tulee mieleen Y. Peräsässä samaa muotoilua jos sulkee pois tuon väreillä kikkailun. Sivuprofiilikin samanlainen, tosin Y:ssä Teslamaisen tyyliin ISOT ikkunat ja matalampi hartialinja.

Vähän levotonta tuossa tuo väreillä kikkailu. Onko tuo täti tosi lyhyt vai Leaf korkea ?

Kyllä noi kaupaksi menee jos Nisu pitää hinnat maltillisina.
 


Uutta Nissan Leaffia. Ihan kyllä uudelta ja eri autolta näyttää.

Näyttää ihan hyvältä omaan makuun. Eli neutraalilta.

Jännä nämä korealaiset ja aasialaiset, kun eivät laita suksiluukkua tai kolmeen osaan kaatuvia takapenkkejä. Jos vaikka Eurooppaa ajatellaan, niin "kaikissa on" saksan autoissa jne.. Luulisi että olisi joskus muuallakin tarve pitkää tavaraa kuljettaa.. Mutta eipä tuota ole Model 3:ssakaan tms. Mutta esim. Kia EV3:een ei saa rahallakaan.

1750194747161.png


Auto kuin auto muuttuu isoksi kasvottomaksi möhkö-SUV:ksi "uudistuessaan".

En ymmärrä tuota, että tehdään uusi ja eri segmentin auto eri kohderyhmälle ja sitten se nimetään jonkin vanhan automallin mukaan.
 
Dongfengin nammi box (voi elämä mikä nimi) TM:n tuoreimmassa vertailussa menee kyllä vahvasti kategoriaan "moni kakku päältä kaunis".

MITTAUKSET: Dongfengin mittaamalla arvioidut suoritukset ovat melkein kautta linjan vertailun heikoimmat. Nammi Boxin toimintamatka on lyhyin, pikalataus hitain, kulutus suurin, suorituskyky aneemisin ja melutaso korkein. Vain lyhyt jarrutusmatka tuo mittaustuloksiin valonpilkahduksen.

Voisi ehkä hyväksyä jos hinta olisi merkittävästi halvempi, mutta ei se sitten kuitenkaan ole.
 
Auto kuin auto muuttuu isoksi kasvottomaksi möhkö-SUV:ksi "uudistuessaan".

En ymmärrä tuota, että tehdään uusi ja eri segmentin auto eri kohderyhmälle ja sitten se nimetään jonkin vanhan automallin mukaan.
Samaa mieltä, että mikäli takatilat edes suunnilleen videon mukaan pitivät paikkaansa, niin tuohon uuteen Leaffiin mahtuu 2kpl turvaistuimia selkä menosuuntaan + isofix löytyi vielä apukuskinkin paikalta, niin ihan eri genren auto.

Kai se Nissan Micra on sitten se pikkugenren edustaja.

.
--
Vielä kun saisivat nuo ID.4 ja ID.x sarjan rattinapit fyysiseksi, niin avot.
--
Tulevia mielenkiintoisia autoja markkinoille mm. ID2, CLA mersu farkku, Kia PV5 passenger, Skodalta se 7 paikkainen sähkis tulossa joskus, Subarulta/Toyotalta se farkku ja se isompi EV yms.. Iha mielenkiintoisia aikoja taasen.
--
Pitänee tuo Smart 5 käydä koeajelemassa, kun vaan sellaiseen paikkaan pääsee missä pääsee testamaan.
 
Tämänhän mahdollistaa vain ja ainoastaan länsimaiset itsekeskeiset moraalittomat ihmiset, jotka näitä ostavat.
Hitto kun perinnevalmistajat tekisivät myös parempia autoja halvemmalla. Pienissä hankinnoissa moraalivalinnat ovat helpompia kuin suuremmissa, missä ei ole varaa maksaa tonneja/kymmeniätuhansia huonommasta tuotteesta.
 
Auto kuin auto muuttuu isoksi kasvottomaksi möhkö-SUV:ksi "uudistuessaan".

En ymmärrä tuota, että tehdään uusi ja eri segmentin auto eri kohderyhmälle ja sitten se nimetään jonkin vanhan automallin mukaan.
No aika paljon käytetään vanhaa tuttua nimeä merkillä kun merkillä vaikka autoissa ei ole mitään yhteistä, paljon on Corollakin muuttunut vuosien varrella
 
Auto kuin auto muuttuu isoksi kasvottomaksi möhkö-SUV:ksi "uudistuessaan".

En ymmärrä tuota, että tehdään uusi ja eri segmentin auto eri kohderyhmälle ja sitten se nimetään jonkin vanhan automallin mukaan.
Vähän erikoinen ylipäätään miten päällekkäinen tämä on Aryan kanssa, miten noi edes eroaa kokonsa puolesta?
 
Kyselin aikasemmin "mikä auto minulle" ketjussa, niin tajunnut tähän laittaa mitä pitäisi löytyä. 2 aikuista + 3 lasta, joten:
- tilava ja iso tavaratila
- vetokoukku
- mahdollisuus kattotelineille.
2+2 melkein aikusen kokoista -kombolla tilasin just uuden Enyaqin vanhan Enyaqin tilalle. Tavaratila kaakissa on hieman pienempi kuin Kodiaqissa, mutta on kuitenkin riittänyt kaikille reissuille. Vanhassa Kaakissa isoin ärsytys on hitaahko viihdejärjestelmä, mutta sen kanssa elää hyvin kun aika harvoin sitä ruutua lopulta tökkii. Hitaus vaivaa ensimmäistä sukupolvea, uudemmissa (eos tarkkaa vaihtokohtaa) on päivitetty rauta. Kattotelineet saa, kunhan ei ota coupe -versiota (jossa toki on pilattu myös tavaratila).

ID.X:ssä itseä puistattaa kaikki se "uudelleenajattelu" hipaisukytkimistä ajotapavalitsimen tunkemiseen siihen hemmetin sauvaan. Erilainen ei ole parempi.
 

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
279 992
Viestejä
4 813 602
Jäsenet
78 020
Uusin jäsen
Chromeoo

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom