Mites reissutyöläiset olette kokeneet hotellien latausinfran? Pitääkö lähtökohtaisesti olettaa, ettei latauspaikoille pääse kuin tuurilla, vai onko toistaiseksi saanut suurimman osan ajasta piuhaan. Vai jotain siltä väliltä? Kenties muita huomioita, joista en osaa kysyä?
Ei hotelliesimerkki mutta pieni hankalampi esimerkki minulta.
Mulla tulee lähipäivinä "työmatka", kohteeseen yli 200km ja lähinnä 120km/h motaria joten aika tyhjäksi 52kWh akun saanen päästessäni perille.
Kohteessa olen ehkä 6 tuntia joten luulottelin että eiköhän siinä lähellä tai jopa paikanpäällä ole joku 11-22kW peruslatauspaikka johon voin jättää autoni pariksi tunniksi ja hakea välillä pois niin ei tarvitse kotimatkallakaan sitten latailla, kun paikka on kuitenkin aika liki isoa kaupunkia. Pakostakin siinä on joku K-Lataus tai Lidl tai Prisman S-lataus jota voin hyödyntää.
No ei ole. N 3 km päässä paikasta on kymmenisen verran peruslatauspisteitä mutta ne on merkattu jollekin lounasravintolalle, enkä tiedä saako niissä ladata jos ei ole ravintolan asiakas. Lisäksi hinta on mielestäni todella suolainen, 40c/kWh peruslatauksesta.
Suunnilleen yhtä lähellä on myös jonkun golf-klubin neljä latauspaikkaa mutta jälleen en ole varma ovatko ne vain asiakkaille, ja niissä hinta 5c/minuutti joka ei niin pahalta kuulosta (3€/tunti). Ja sitten on kolmas paikka kolmannella suunnalla mutta siinä luultavasti joutuisi maksamaan latauksen lisäksi pysäköinnistä.
Tuo 3km on liian pitkä matka varsinkin jos aikoisin välillä hakea auton pois lähemmäs käyntipaikkaani, ellen sitten jotain taitettavaa pyörääni tai sähköpotkulautaa ota takakonttiin mukaan, pöh... Harmittavaa sikäli että n. 5km päässä sitten olisi todellinen rykelmä latauspaikkoja, myös niitä halvempia K-Lataus/Lidl/ABC-latauksia. Jostain syystä juuri siellä minne menen on useamman kilometrin säteinen alue missä ei latauspaikkoja ole, vaikka ei mitään maaseutua olekaan.
En jaksa alkaa säätää, kai sitten parkkeeraan melko tyhjällä akulla kohteeseen ja latailen kotimatkalla, joka lisää matka-aikaa. Myönnän että juuri tässä tapauksessa polttis olisi ollut kätevämpi (mutta kilometrihinnaltaan kalliimpi) vaihtoehto, mutta kyllä mä pärjään, pitää vain varata kotimatkaan selvästi enemmän aikaa. Nyt kävi näin.