Niin on, ja minun kommenttini liittyy 360-kameran tarpeellisuuteen, jollaisesta puhuttiin liittyen täyssähköautojen minimivarustevaatimuksia.Ketju on "Yleistä keskustelua sähköautoista"
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Niin on, ja minun kommenttini liittyy 360-kameran tarpeellisuuteen, jollaisesta puhuttiin liittyen täyssähköautojen minimivarustevaatimuksia.Ketju on "Yleistä keskustelua sähköautoista"
Jossa sivukaupalla jauhettu polttiskäyttäjän traumoista. Lainaamasi viesti oli nyt pienin murheista.Ketju on "Yleistä keskustelua sähköautoista"
Miksi puhut satasen tarvikeakuista, kun ne akun Ah määrittä pitkälti akun hintatason,Ehkä näin, mutta kun satasen tarvikeakut kerran kestävät myös täällä samoissa autoissa, niin luulisi maahantuojankin suosivan niitä korjauksissa sen sijaan että lyövät samaa paskaa tilalle. Vielä parempi jos laittaisivat sen tarvikeakun sinne jo tuotantolinjalla.
Myös kuluttajat voi ostaa sähköä kiinteällä hinnalla koteihinsa. Bensaa tai dieseliä ei voi.Onko suuremmasta akusta muuta haittaa kuin painavampi auto ja kalliimpi hinta? Muutaman vuoden ajat tuolla autolla isoja kilometrejä niin akun kapasiteetistä on jäljellä 70 kWh, ja pidemmässä juoksussa runsaat 60 kWh. Ei tarvitse autoa vaihtaa välissä, ellei akku hajoa totaalissa tuossa välissä.
Teollisuus ja mm. suuret liikekiinteistöt ostavat Mankala periaatteella sähköä omakustannushintaan.
Useimmilla ei ole mahdollisuutta kotilataukseen pörssisähkön halvimmalla hinnalla. Ennemmin tulee verrata julkisiin latauspisteisiin, joissa saa halvimmillaan ladattua 22 senttiä per kWh hinnalla.
Tehdään teoreettinen laskutoimitus nykyisillä hinnoilla. Latauksen hinta 22 senttiä per kWh ja 95E10 bensan hinta 1,73 euroa per litra. Uuden matka-ajoon kykenevän sähköauton hinta on 50 000 rahaa ja keskimääräisen bensiini auton hinta on 40 000 rahaa. Keskimääräinen sähköauto kuluttaa satasella 17 kWh = 3,75 euroa ja bensiiniauto kuluttaa 4 litraa satasella = 6,92 euroa. Ajetaan autoilla 10 vuotta ja 20 000 kilometriä per vuosi, jonka aikana sähköauton akku on todennäköisesti entinen ja bensiini auto kaipaa suurempaa remonttia. Sähköauton latauksen kustannukset yhteensä 7 500 rahaa. Bensa-auton tankkauksen kustannukset yhteensä 13 840 rahaa. Sähköauton latauskuluissa on säästänyt 6 340 rahaa, mutta vastaavasti auton hankintahinta oli 10 000 rahaa kalliimpi. Bensa auton jälleenmyyntihinta voi edelleen olla 5 000 - 10 000 rahaa, kun taas sähköauto on täysin arvoton lahonneen akuston myötä, koska vaihtoakut maksavat enemmän kuin auton nimellisarvo, joten romuttamolta ja varaosista voisi saada ehkä 1 000 rahaa hyvitystä. Jos käytettävissä on ainoastaan julkisia latauspisteistä, talouden kannalta vaaka kallistuu tässä tilanteessa bensa-auton puolella.
Heitetään toinen laskelma pääosin samoilla lähtötiedoilla, mutta nyt ladataan pääosin kotona halvoilla pörssisähkön hinnoilla, joista tulee siirrot ja verot huomioiden keskimäärin 10 senttiä per kWh. Sähköauton latauksen kustannukset yhteensä 3 400 rahaa, mutta tähän päälle tulee latausinfrastruktuurin pystyttäminen, joka kustantaa halvimmillaan 2000 rahaa. Tässä tilanteessa myös bensa-auto tulee loppupeleissä halvemmaksi.
Polttoaineen hintakehitys on ollut varsin stabiilia verrattuna sähkön hintakehitykseen, jota on nykypäivänä mahdotonta ennustaa edes parin päivän päähän, koska ei voida ennustaa paljonko tuulee ja hajoaako ydinvoimalan turbiini, vai onko ankkuri katkaissut vaihteeksi valtioiden välisiä siirtoyhteyksiä. Suomen kaikkien aikojen korkein pörssisähkön hinta on ollut 2,35 euroa per kWh + myyjän marginaali + verot, joka tapahtui 5.1.2024 klo 19-20 välisellä tunnilla. Sähkön hinta on käynyt myös negatiivisella puolella, joten vaihteluväli on massiivinen. Sähkön kiinteä hinta on vaihdellut 4 - 35 sentin välillä per kWh, joten vaihteluväli on myös kiinteällä hinnalla huomattava.
95E10 bensiinin hinta on ollut kalleimmillaan 2,57 euroa per litra ja halvimmillaan 1,4 euroa per litralta, joten vaihteluväli on todella maltillinen verrattuna sähkön hinnan heiluntaan, huomioiden ettei bensan hinta muutu yhtäkkiä vaan hinnanmuutos tapahtuu vähitellen, ja on helpommin ennustettavissa.
Tuolla nyt ei ole kummoista merkitystä, kun polttoaineiden hinnat ei vaihtele kymmenkertaisiin hintoihin niin kun sähkön hinnoissa käy.Myös kuluttajat voi ostaa sähköä kiinteällä hinnalla koteihinsa. Bensaa tai dieseliä ei voi.
Ei ole kaikilla konesaleilla ja teollisuudella omia sähköntuotantolaitoksia josta voisi mankala hinnoilla sähköä ostaa.
Öö tuohan on juuri sama asia, jonka selitin aikaisemmin? Muutamassa vuodessa ajaa runsaat 100 000 km, jolloin SOH tippuu 90 % tienoille. Kovaa ajoa seuraavat kymmenen vuotta, ja akun kapasiteettia riittää rapiat 80 % ellei akku sano sopimusta irti ennen sitä.
Aina puhutaan autojen julmetusta keski-iästä jne, mutta tienpäällä kuitenkin tulee vastaan yllättävän uuden oloisia autoja ja jopa yllättävän paljon sähköautoja. Onkohan suurin osa noista 20+ vuotiaista autoista siellä navetan takana "vara-autona"? Veikkaan, että ne jotka ajaa todella vähän, niin säästävät jonkin vanhan pommin satunnaisia sukulaisreissuja varten. Ne ketkä oikeasti ajavat paljon työmatkaa ja muita reissuja, niin sijoittavat enempi autoihin, todennäköisesti sähköautoon, ja siksi tuntuu että Tesla on yksi yleisimmistä autoista mitä teillä näkyy. Kadunvarret toki ovat täynnä jotain 20-vuotiasta Corollaa, paksun siitepölyn alla peitossa, koska niillä ei usein ajeta.
Niin siis lapsellisiksi ja typeriksi leimasin ne henkilöt jotka kirjoittavat minuutin välein facebookkiin, että "ei ikinä mitään sähkövispilää minulle".Itse myin sähkärin pois kun tuli range ahdistus. Imi talvella yli 30 kwh/100km ja kotona hidas lataus. Nyt vietän pumpulla alle 5 min per 2 viikkoa. Joten turha alkaa kaikkia leimaamaan lapsellisiksi ja typeriksi.
Edelleen voi tehdä kotiinsa kiinteän 24kk määräaikaisen sähkösopimuksen. Tällöin hinta on 2v ajan koko ajan sama toimi olkiluodon voimalat tai ei vaikka tammikuussa olisi -30C eteläsuomea myöden pakkasta.Tuolla nyt ei ole kummoista merkitystä, kun polttoaineiden hinnat ei vaihtele kymmenkertaisiin hintoihin niin kun sähkön hinnoissa käy.
Offtopic mutta suurkäyttäjillä/teollisuudella on ihan omat kiinteät halvat sähkösopparinsa. Ja ne eivät osallistu kuluttajajoustoon mitenkään. Tosin hyvin korkean sähkönhinnan aikana moni myy oman osansa sähkömarkkinoille ja pitää koneet seis. Toki jos niiden hintoja ruvetaan hilaamaan ylös (jos jotenkin pystytään) nostaahan ne kytkintä.Jos sähkön keskihinta alkaa olla 1e/kWh luokkaa niin ei täällä kauaa teollisuus säily.
Kirjoitin muutamassa vuodessa, en kahdessa vuodessa. Nettikeskustelujen pohjalta monilla VW konsernin valmistamien sähköautojen kauppiailla oli tippunut SOH 91 - 92 % tiimoille jo 60 000 kilometrin ajon jälkeen. Tämä voi olla myös aika pitkälti kiinni akun valmistajista, suurin osa euroautojen akuista tulee CATL:n tehtaalta tai Koreasta, ja saman valmistajan eri vuosikertojen akuissa voi olla suurtakin vaihtelua. Anyway, kapasiteetistä voi lähteä jo 3 - 5 vuoden sisällä 10 pinnaa pois tavanomaisella ajolla, ja tämä on hyvä tiedostaa sopivan akun kapasiteettia mitoittaessa.Öö sun esimerkki oli (taas) ihan älytön, normaali vuosittainen ajosuorite on Suomessa se abt 15tkm vuodessa. Sun esimerkissä ajettaisiin sellaiset 70tkm vuodessa että tulis toi lähteessä mainittu 140tkm täyteen kahen vuoden aikana, jonka jälkeen se SOH olisi edelleen 90% maksimista. Jos maltoit lukea koko jutun loppuun, siinä myös esitettiin että SOH voi pysyä 80% tai sen yli vielä vajaan 500tkm ajelun jälkeen. Ennemmin siitä autosta hajoaa jotain muuta kuin se akku noilla kilsoilla..
Suurin osa sähköautoilijoista, joilla on mahdollisuus kotilataukseen, pyrkii käyttämään pörssisähkön halpoja tunteja. Kiinteän ja pitkäaikaisen sopimuksen tekeminen ei aivan istu tähän käyttötarkoitukseen. 24kk kiinteä sähkösopimus on yleensä myös kalliimpi kuin muut kiinteähintaiset sähkösopimukset. Täydellistä mielenrauhaa sekään ei tarjoa, myyjä voi mennä nurin markkinahintojen karatessa käsistä, jolloin kuluttajalle jää musta pekka käteen. Viimeksi 2022 syksyllä meni nurin kolme sähköyhtiötä, ja muutama muu yhtiö luopui kiinteähintaisen sopimuksen asiakkaistaan, jotka eivät olleet heidän toimitusvelvollisuusvastuulla.Edelleen voi tehdä kotiinsa kiinteän 24kk määräaikaisen sähkösopimuksen. Tällöin hinta on 2v ajan koko ajan sama toimi olkiluodon voimalat tai ei vaikka tammikuussa olisi -30C eteläsuomea myöden pakkasta.
Eikös näiden valmiiden pistorasioiden käyttö ole paloturvallisuuden kannalta riskialtista, koska asennuksia ei ole mitoitettu tuntikausia kestävälle jatkuvalle kuormalle? Tiedän myös yhden tapauksen, jossa omistaja latasi pikkuakkuista Peugeot e-2008 autoa suoraan 80-luvun omakotitalon ulkoseinän Schuko rasiasta. Sähköasennukset olivat alkuperäiset. Vaikka latausvirta oli rajoitettu alle 10 Ampeeriin, eräänä kauniina aamuna pistorasia oli kärähtänyt kunnolla, ja muovit olivat palaneet aivan ruskeiksi, ja pistokkeesta ei saanut luonnollisesti enää virtaa. Onni onnettomuudessa, huonommassa tilanteessa koko talo olisi voinut palaa maan tasalle.Keskustelu kotilatauksen mahdottomuusesta ihmetyttää, aika monessa omakotitalossa on se 3x25 sulakkeet kuten meidän vanhassa rintsikassakin
Autokatoksessa on 3 vaihe rasia ja siitä lataillaan mach e:tä olen rajoittanut latauksen 3x13a ja ajastanut sen niin että lataus alkaa klo 22 ja päättyy klo 7.
Lataus kun rangea on vajaa satku jäljellä laitan piuhan kiinni kun tuleen kotiin
Eli lataus~20% -> 90% johon olen sen rajoittanut alkaa klo 22 ja akku on 90% noin viideltä aamulla.. tällöin talon lämmitykselle (joka on ainut isompi kuluttaja tuona aikana jää vielä nimellisesti noin 8 kw ja edes suora sähkölämmitys ei veisi niin paljoa, tai on aika isomman energiaremontin... Meillä puukeskuslämmitys joten ainoastaan kesällä öisin voi lämminvesivaraaja haukata hetkellisesti 6kw.
Autoilua 15-20tkm vuodessa joten noin kerran viikkoon sattuu lataus.
Ihan paskapuhetta että olisi vaikeaa sähköautoilu sähkön riittämättömyyden takia.
Ite otin kiinteä sopparin 6,5c/kw ja siihen Carunan kiskurisiirto about 8,5c on kokonaishinta 15c/kwh ja pitkän aikavälin keskikulutus ponissa on ollu 22kw/100km eli 3,3€ jolloin ero edellisen bensa Lexus GS:ään about 8-12l/100km on 5 kertainen ja mussesta (vm 22 ajettu 60tkm) maksoin 35t€
Jatketaan tämän asian tiimoilta käyttövoimakeskustelun puolellaMitä jos teoreettiseen laskutoimitukseen otetaan jakoketjun venyminen tai jakohihnan mureneminen, ja näiden vaikutus jälleenmyyntihintaan jo paljon ennen kuin 10 vuotta tulee täyteen.
Oikeasti kukaan ei tiedä nyt ostamansa auton arvon säilymistä 10 vuoden aikana, eikä myöskään siihen syntyneitä vikoja. Tyyppivikoja ilmenee luultavasti samaan tahtiin kuin aiemmin ja näiden yksilöiden arvo tuskin säilyy. Tämä pätee käyttövoimasta riippumatta.
Jos ei itse pysty järjestämään auton latauspistettä kotiinsa alle 2000 eurolla, niin ei se tarkoita etteikö muut sellaiseen pystyisi.
Minä tiedän tapauksen missä hyvä ystäväni tankkasi dieseliä autoonsa aivan toimivalla pumpulla. Yhtäkkiä letku katkesi ja diisseliä alkoi roiskumaan ympäriinsä. Kaveri tästä harmistuneena pisti tupakaksi.latasi pikkuakkuista Peugeot e-2008 autoa suoraan 80-luvun omakotitalon ulkoseinän Schuko rasiasta. Sähköasennukset olivat alkuperäiset. Vaikka latausvirta oli rajoitettu alle 10 Ampeeriin, eräänä kauniina aamuna pistorasia oli kärähtänyt kunnolla, ja muovit olivat palaneet aivan ruskeiksi, ja pistokkeesta ei saanut luonnollisesti enää virtaa. Onni onnettomuudessa, huonommassa tilanteessa koko talo olisi voinut palaa maan tasalle.
Ps. Mikä on Musse?
Jatketaan tämän asian tiimoilta käyttövoimakeskustelun puolella![]()
Mun käyttämien lähteiden mukaan voi tilastollisesti odottaa että akun kapa 500tkm jälkeen voi säilyä siinä 80% tai sen yli. Tää on hyvä muistaa kun miettii mikä se itselle riittävä akun kapasiteetti olisi. Tämän lisäksi satunnaiselle lukijalle vahva suositus harjoittaa lähdekritiikkiä erityisesti erilaisia foorumiläjätyksiä lukiessa.Kirjoitin muutamassa vuodessa, en kahdessa vuodessa. Nettikeskustelujen pohjalta monilla VW konsernin valmistamien sähköautojen kauppiailla oli tippunut SOH 91 - 92 % tiimoille jo 60 000 kilometrin ajon jälkeen. Tämä voi olla myös aika pitkälti kiinni akun valmistajista, suurin osa euroautojen akuista tulee CATL:n tehtaalta tai Koreasta, ja saman valmistajan eri vuosikertojen akuissa voi olla suurtakin vaihtelua. Anyway, kapasiteetistä voi lähteä jo 3 - 5 vuoden sisällä 10 pinnaa pois tavanomaisella ajolla, ja tämä on hyvä tiedostaa sopivan akun kapasiteettia mitoittaessa.
Suurin ongelma on naurettava sähkövero paljon sähköä kuluttavalle teollisuudelle/yrityksille, aivan käsittämätöntä miten paljon enemmän tavallinen tallaaja maksaa veroa sähköstään, eli toisin sanoen tavalliset ihmiset tukee esim. ulkomaista kaivostoimintaa ja datakeskuksia ja joissakin maissa näistä datakeskuksista on tullut jo ongelma sähkön riitävyyden kannalta.Offtopic mutta suurkäyttäjillä/teollisuudella on ihan omat kiinteät halvat sähkösopparinsa. Ja ne eivät osallistu kuluttajajoustoon mitenkään. Tosin hyvin korkean sähkönhinnan aikana moni myy oman osansa sähkömarkkinoille ja pitää koneet seis. Toki jos niiden hintoja ruvetaan hilaamaan ylös (jos jotenkin pystytään) nostaahan ne kytkintä.
Musse, Ford Mustang Mach E, sähköponi, Make. Lapsella on monta nimeä...Kirjoitin muutamassa vuodessa, en kahdessa vuodessa. Nettikeskustelujen pohjalta monilla VW konsernin valmistamien sähköautojen kauppiailla oli tippunut SOH 91 - 92 % tiimoille jo 60 000 kilometrin ajon jälkeen. Tämä voi olla myös aika pitkälti kiinni akun valmistajista, suurin osa euroautojen akuista tulee CATL:n tehtaalta tai Koreasta, ja saman valmistajan eri vuosikertojen akuissa voi olla suurtakin vaihtelua. Anyway, kapasiteetistä voi lähteä jo 3 - 5 vuoden sisällä 10 pinnaa pois tavanomaisella ajolla, ja tämä on hyvä tiedostaa sopivan akun kapasiteettia mitoittaessa.
Suurin osa sähköautoilijoista, joilla on mahdollisuus kotilataukseen, pyrkii käyttämään pörssisähkön halpoja tunteja. Kiinteän ja pitkäaikaisen sopimuksen tekeminen ei aivan istu tähän käyttötarkoitukseen. 24kk kiinteä sähkösopimus on yleensä myös kalliimpi kuin muut kiinteähintaiset sähkösopimukset. Täydellistä mielenrauhaa sekään ei tarjoa, myyjä voi mennä nurin markkinahintojen karatessa käsistä, jolloin kuluttajalle jää musta pekka käteen. Viimeksi 2022 syksyllä meni nurin kolme sähköyhtiötä, ja muutama muu yhtiö luopui kiinteähintaisen sopimuksen asiakkaistaan, jotka eivät olleet heidän toimitusvelvollisuusvastuulla.
Eikös näiden valmiiden pistorasioiden käyttö ole paloturvallisuuden kannalta riskialtista, koska asennuksia ei ole mitoitettu tuntikausia kestävälle jatkuvalle kuormalle? Tiedän myös yhden tapauksen, jossa omistaja latasi pikkuakkuista Peugeot e-2008 autoa suoraan 80-luvun omakotitalon ulkoseinän Schuko rasiasta. Sähköasennukset olivat alkuperäiset. Vaikka latausvirta oli rajoitettu alle 10 Ampeeriin, eräänä kauniina aamuna pistorasia oli kärähtänyt kunnolla, ja muovit olivat palaneet aivan ruskeiksi, ja pistokkeesta ei saanut luonnollisesti enää virtaa. Onni onnettomuudessa, huonommassa tilanteessa koko talo olisi voinut palaa maan tasalle.
Ps. Mikä on Musse?
Jatketaan tämän asian tiimoilta käyttövoimakeskustelun puolella![]()
Riippuu aika paljon siitä millaisella virralla lataushybridiä on ladattu ja minkätasoisen asennuksen kautta. Supersuko eli karavaanipistoke on yleisesti turvallinen pistorasia jatkuvaan 1-vaiheiseen kuormitukseen, jos vain sitä edeltävät asennukset ja keskuksen sulakesuojaus ovat kunnossa. Normi ulkopistorasiasta lataaminen on yksinkertaisesti vaarallista.Minun kaverilla kärähti kanssa muutaman vuoden vanhasta talosta perus ulkosuko hybridiä ladatessa. Toisaalta minä itse olen ladannut nyt 2 vuotta hybridiä ja reilun vuoden täyssähköä "supersukosta" ilman ongelmia pääasiassa 10A virralla. En tiedä mitä tuosta voi päätellä?
Erona ainakin nuo pistorasioiden tyypit ja se, että minä irroitan latauslaitteen aina latauksen jälkeen. Kaverilla oli laite ainakin puoli vuotta putkeen seinässä.
Juu on varmasti suurimmilla, mutta Suomessa on paljon muutakin teollisuutta kun suurta ja raskasta metallinsulatusta ja vastaavaa. Ihan nakkikioski/grilli yrittäjää menee aika äkkiä nurin jos sähkö alkaa maksamaan pidemmän aikaa 1e/kWh.Offtopic mutta suurkäyttäjillä/teollisuudella on ihan omat kiinteät halvat sähkösopparinsa. Ja ne eivät osallistu kuluttajajoustoon mitenkään. Tosin hyvin korkean sähkönhinnan aikana moni myy oman osansa sähkömarkkinoille ja pitää koneet seis. Toki jos niiden hintoja ruvetaan hilaamaan ylös (jos jotenkin pystytään) nostaahan ne kytkintä.
Supersuko eli karavaanipistoke
Halvimmat kiinteät 24kk on jotain 8senttiä ja siirto veroineen luokkaa 6-7senttiä. 14-15senttiä/kWh on oikein passeli hinta sähköstä talvisin. Montako määräaikasta sopparia meni poikki 2022 kun oli energiakriisi? Ei tainnut mennä yhtäkään. Höpötät ihan jonninjoutavia kauheskenaarioita. Lähi-idässä kun tulee sodan tynkää niin öljynhinta pomppaa taivaisiin. Suomessa on jo parhaimmillaan bensa ja diesel maksanut yli 2.5e/litra.Suurin osa sähköautoilijoista, joilla on mahdollisuus kotilataukseen, pyrkii käyttämään pörssisähkön halpoja tunteja. Kiinteän ja pitkäaikaisen sopimuksen tekeminen ei aivan istu tähän käyttötarkoitukseen. 24kk kiinteä sähkösopimus on yleensä myös kalliimpi kuin muut kiinteähintaiset sähkösopimukset. Täydellistä mielenrauhaa sekään ei tarjoa, myyjä voi mennä nurin markkinahintojen karatessa käsistä, jolloin kuluttajalle jää musta pekka käteen. Viimeksi 2022 syksyllä meni nurin kolme sähköyhtiötä, ja muutama muu yhtiö luopui kiinteähintaisen sopimuksen asiakkaistaan, jotka eivät olleet heidän toimitusvelvollisuusvastuulla.
Eipä tosta voi päätellä kuin ehkä sen, että kaverin sukon asennuksessa oli jäänyt loppukiristykset tekemättä ja toistuva pistokkeen kiinnittäminen + irroittaminen aiheutti oikarin tms. Supersuko ei ole muuten mikään standardi sinällään, siinä vaan on vähän tiukemmat toleranssit ja muhevammat kosketuspinnat.Minun kaverilla kärähti kanssa muutaman vuoden vanhasta talosta perus ulkosuko hybridiä ladatessa. Toisaalta minä itse olen ladannut nyt 2 vuotta hybridiä ja reilun vuoden täyssähköä "supersukosta" ilman ongelmia pääasiassa 10A virralla. En tiedä mitä tuosta voi päätellä?
Valitettavasti tämä ei ole sairaan mielikuvituksen luoma kauhuskenaario vaan totisinta totta. mm. Lumo Energia meni konkurssiin marraskuussa vuonna 2022. Yhtöillä oli noin 8 000 asiakasta määräaikaisella kiinteähintaisella sopimuksella, ja näiden asiakkaiden piti etsiä itselleen halvemmat sopimukset asap, tai sähköntoimitus katkeaa. Tuohon aikaan sähkösopimusten hinnat olivat pilvissä, ja kiinteähintaisen sopimuksen sai halvimmillaan hintaan 30 senttiä per kWh ja tähän kiskurihintaan piti sitoutua kahden vuoden ajaksi. YLEn uutinen aiheestaHalvimmat kiinteät 24kk on jotain 8senttiä ja siirto veroineen luokkaa 6-7senttiä. 14-15senttiä/kWh on oikein passeli hinta sähköstä talvisin. Montako määräaikasta sopparia meni poikki 2022 kun oli energiakriisi? Ei tainnut mennä yhtäkään. Höpötät ihan jonninjoutavia kauheskenaarioita. Lähi-idässä kun tulee sodan tynkää niin öljynhinta pomppaa taivaisiin. Suomessa on jo parhaimmillaan bensa ja diesel maksanut yli 2.5e/litra.
Työpaikat keskittyvät Helsingin ohella muutamalle paikkakunnalle jätti-investointien mm. kaivosten ja data-keskusten perässä, mutta isossa kuvassa työmatkat tulevat kasvamaan kasvukeskusten ulkopuolella.
Monissa pientaloissa on myös 1-vaiheinen liittymä, erityisesti rintamamiestaloissa. Tyypillinen 11 kW lataus vie 3x25 liittymän kapasiteetistä 65 %, joka on monessa tilanteessa liikaa, jos talossa on mm. osittainen tai täysi sähkölämmitys, sähkökiuas ja tavanomaiset kodinkoneet pyörimässä. Joko liittymää pitää korottaa yhdellä pykälällä tai sitten hankitaan älykäs kuormanohjaus, joka maksaa rahaa. Vanhan keskuksen uusiminen, tai uusien lähtöjen lisääminen maksaa, joka edellyttää myös suojamaan ja vikavirtasuojan lisäämistä, jos ne puuttuivat ennestään. Keskukselta eteenpäin tehtävät sisäjohtoasennukset ja läpiviennit maksavat rahaa. Varsinainen latausasema maksaa rahaa, ja työt tulee teettää ammattilaisella. Toki, jos on uudempi talo, ja kaikki valmiina, niin pelkkä latauskeskuksen asennus töineen maksaa 2000 rahaa. Siitä voi joku viisas lähteä laskemaan kauanka investoinnin kuoletus kestää verrattuna lataamista julkisilla latauspisteillä.
Voimapistorasiat ovat tarkoitettu jatkuvaan käyttöön, eikä ilman jotain erikoista adapterihärveliä (tai rankkaa ranetusta) suomesta löydy kolmivaihepistorasiaa, josta ei voisi turvallisesti ladata.Eikös näiden valmiiden pistorasioiden käyttö ole paloturvallisuuden kannalta riskialtista, koska asennuksia ei ole mitoitettu tuntikausia kestävälle jatkuvalle kuormalle? Tiedän myös yhden tapauksen, jossa omistaja latasi pikkuakkuista Peugeot e-2008 autoa suoraan 80-luvun omakotitalon ulkoseinän Schuko rasiasta. Sähköasennukset olivat alkuperäiset. Vaikka latausvirta oli rajoitettu alle 10 Ampeeriin, eräänä kauniina aamuna pistorasia oli kärähtänyt kunnolla, ja muovit olivat palaneet aivan ruskeiksi, ja pistokkeesta ei saanut luonnollisesti enää virtaa. Onni onnettomuudessa, huonommassa tilanteessa koko talo olisi voinut palaa maan tasalle.
Sinänsä se sukorasiakaan ei käytännössä taloa polta mikäli se on asianmukaisesti asennettu standardin mukaisella suko rasialla (joku kiinalainen "kopio" voi olla palavaa materiaalia).
Omaan perhekäyttöön ainakin mennyt hyvin, tosin yksi lapsi vaan. Itse noin 187cm, taakse mahtuu vaimo istumaan ja toisella puolella selkä menosuuntaan turvaistuin.Miten Polestar 2 sopii perheautoksi? Onko takana jalkatila hyvä - mahtuuko selkä menosuuntaan -turvaistuin? Näissä ei näytä takuuta olevan sen koommin jäljellä, mutta olis mielenkiintoinen peli.
Eiköhän tässä jo trollailu paljastunut.Monissa pientaloissa on myös 1-vaiheinen liittymä
bensiiniauto kuluttaa 4 litraa satasella
Kun sähkön hinta pomppaa vaikkapa siitä nollasta kymmeneen senttiin (*), ts. siirtoineen suunnilleen viidestä sentistä viiteentoista. Sellaisen 50kW:n lataus (eli huonoimman kelin kulutus 200km työmatkalla) hinta pomppaa 2,5e -> 7,5e, eli viisi euroa. Kalliimpaa sähköä voi toki ostaa, jos erikseen tähtää kalleimpiin tunteihin.vaihteluväli on todella maltillinen verrattuna sähkön hinnan heiluntaan
Jep, tässä siis se laite oli jatkuvasti kiinni pistokkeessa ja irroiteltu vain auton päässä.Eipä tosta voi päätellä kuin ehkä sen, että kaverin sukon asennuksessa oli jäänyt loppukiristykset tekemättä ja toistuva pistokkeen kiinnittäminen + irroittaminen aiheutti oikarin tms. Supersuko ei ole muuten mikään standardi sinällään, siinä vaan on vähän tiukemmat toleranssit ja muhevammat kosketuspinnat.
Eikä toi supersuko muutenkaan mikään hopealuoti ole. Varsinkin jos vanhempaan taloon on korvaamassa sukoa supersukolla, ei se supersuko enää ole heikoin lenkki vaan ne johdot. Jos alkaa roilottaman 16A virralla mutta rakenteissa kulkevat johtimet ovat hapettuneet, voi tulla epämiellyttävä yllätys.
Paras ja turvallisin keino on toki se kiinteä latausasema. Hankkikaa semmoset. Balancerilla.
Omaan perhekäyttöön ainakin mennyt hyvin, tosin yksi lapsi vaan. Itse noin 187cm, taakse mahtuu vaimo istumaan ja toisella puolella selkä menosuuntaan turvaistuin.
Sitä painavaa johtoa ei saisi (missään tapauksessa) roikottaa siinä suko tai supersuko rasiassa.Minun kaverilla kärähti kanssa muutaman vuoden vanhasta talosta perus ulkosuko hybridiä ladatessa. Toisaalta minä itse olen ladannut nyt 2 vuotta hybridiä ja reilun vuoden täyssähköä "supersukosta" ilman ongelmia pääasiassa 10A virralla. En tiedä mitä tuosta voi päätellä?
Erona ainakin nuo pistorasioiden tyypit ja se, että minä irroitan latauslaitteen aina latauksen jälkeen. Kaverilla oli laite ainakin puoli vuotta putkeen seinässä.
Siis kirjoitin että se ei polta taloa.No tämäkin on vähän epätarkasti ilmaistu, kun nimenomaan standardin mukaisen sukopistorasian ei tarvitse standardin mukaan kestää 16A virtaa kuin lyhyitä aikoja.
Tuo standardi on SFS 5610:2024 Kotitalouksiin ja vastaaviin käyttöihin tarkoitetut pistokytkimet. Yleiset vaatimukset.
Ja siellä määritellään mm. että 16A nimellisvirraltaan olevan pistorasian tulee kestää sulamatta 22A virta tunnin ajan eli ns. ylikuumenemistesti.
Eli se standardin mukainen, hyvää asennustapaa noudattaen asennettu pistorasia voi hyvinkin sulaa jos sitä kuormitetaan liikaa eikä siinä ole tapahtunut standardin näkökulmasta mitään väärää.
Tuli juuri tiedote, että St1 latausasemat ovat nyt Virta palvelun piirissä "edulliseen hintaan". Katsoin, että 0,41€ kwh Virran kautta ja oma hinta St1 kautta 0,39€. Vaikka ero ei ole iso, niin tuo on kyllä hinnoittelussa kaikkea muuta kuin edullinen vs. K-Lataus tai ABC lataus. Ihmettelinkin, että miten noi laturit on stadissa tyhjillään koko ajan ja että eikö ne ole vielä käytössä, mutta ilmeisesti se hinta ohjaa kuitenkin niin paljon.
Työsuhdeautoilu on aika huoletonta. Ja jos sattuu olemaan herkkä uhkakuvien kohtuuttomalle maalailulle, niin vioista ei tartte työsuhdeautoilijana huolehtia. Arvonaleneman ja muut kulut laskee leasing-yhtiö, joten itse voi keskittyä verotusarvoon (ja työnantaja sitten auton vuokrahintaan).Olen pitkään miettinyt sähköauton hankkimista ja miettinyt jonkin verran millä tavalla semmoinen kannattaisi hankkia (työsuhde, leasing, omistus).
Kuinka olette itse tämän järkeilleet ja mihin tapaan päätyneet?
Itselläni vaihtoehdot olisivat ostaminen (rahoituksella, koska niin edulliset korot) tai leasing. Leasing ei jotenkin omasta mielestäni vaikuta mieluisalta, koska tuntuu, että rahat menee ns. alas kankkulan kaivosta.
Omistamisen yhteydessä taas kaikki riskit siirtyy minulle, mutta samalla ei myöskään ole mitään rajoituksia. Lopulta myös uuden auton riskit vaikuttavat hyvin pieniltä ainakin omasta mielestä. Pienellä käsirahalla (10-15k€) kuukausikulu olisi myös huomattavasti pienempi kuin leasingilla.
Tupla, mutta osuu tähän omaan pohdintaan työsuhdeautosta. Vapaalla autoedulla ajavalle ja latausverkoston haasteista ahdistuneelle tällainen tieto on varsinaisa sulosointuja.Tuo on useita vuosia ihmetyttänyt itseänikin, eikä tämä siis koske vain ST1:stä vaan koko latausoperaattorisceneä sellaiseen. Jos ja kun auton lataajat on hintatietoisia ja latureilla, joissa hinta/teho suhde on kohdallaan on aina paljon lataajia niin ihan vieressä saattaa olla toisen operaattorin kenttä jossa ei kukaan lataa ikinä hinnasta johtuen. Miten ihmeessä se voi kannattaa asentaa kallis laturikenttä ja pitää sitä tyhjäkäynnillä pääosaajasta. Se kalliimpi hinta kun ei kuitenkaan ole niin kallis, että se erotus kannattaisi sillä kerran päivässä laturille sattuvalla "mua ei hinnat kiinnosta" asiakkaan latauksella.
Ja sitten on oma juttunsa hidaslaturit ja asiointilaturit, jossa ei ole sitäkään vähää lataajia. Toki osa niistä on pakkoasennettuja latureita, mutta ei sekään selitä miksei niihin haluta lataajia ellei sitten lasketa että sen laturin käyttäminen kuluttaisi sitä ja hinnoittelulla halutaan ettei kukaan käytä muodon vuoksi asennettua laturia. Varsinkin julkisten tahojen (kirjastot, kunnantalot, uimahallit jne) laturit on aivan typerästi hinnoiteltuja. Kun sähköauto meille ekaa kertaa hankittiin, niin silloin toki testaamisen ilosta tuli kokeiltua kaikenlaisia latureita, mutta nykyään lataillaan tietyillä hyväksi havaituilla ja edullisilla latureilla.
Ihmeellinen bisnes kertakaikkiaan.
Paitsi, että esimerkiksi meidän firmassa liisaaja maksaa vähintään puolet vuokrahinnasta. Silti se on halvempaa kuin omistaminen jos lainan korot ovat edes säädyllisen alhaalla( kaksi vuotta sitten kuukausimenoni olisivat kasvaneet yli 25 % kun korko huiteli neljää prosenttia suhteessa vuoteen 2020/21, jolloin se oli vielä alhaalla. Yhä edelleen korko oli 3 % joten leasinghinnan kompensoimiseksi piti ottaa 15 000 euroa halvempi auto, jotta pääsi edes samalle tasolle vanhan hinnan kanssa).. Arvonaleneman ja muut kulut laskee leasing-yhtiö, joten itse voi keskittyä verotusarvoon (ja työnantaja sitten auton vuokrahintaan).
Hyvä tarkennus. Se, että auton hinta on pois palkasta tai jos liisaaja maksaa osan vuokrasta tekee valinnasta mielenkiintoista. Se antaa liisaajalle mahdollisuuden parempaan tai vuokrahinnaltaan kalliimpaan autoon, mutta tekee sen ainakin osittain omasta pussistaan. Tai päin vastoin voi suosia halvempia autoja, jolloin sekä liisaaja, että työnantaja maksaa vähemmän.Paitsi, että esimerkiksi meidän firmassa liisaaja maksaa vähintään puolet vuokrahinnasta. Silti se on halvempaa kuin omistaminen jos lainan korot ovat edes säädyllisen alhaalla( kaksi vuotta sitten kuukausimenoni olisivat kasvaneet yli 25 % kun korko huiteli neljää prosenttia suhteessa vuoteen 2020/21, jolloin se oli vielä alhaalla. Yhä edelleen korko oli 3 % joten leasinghinnan kompensoimiseksi piti ottaa 15 000 euroa halvempi auto, jotta pääsi edes samalle tasolle vanhan hinnan kanssa).
Oman kokemuksen mukaan jälleenmyyntiarvossa tulee niin helvetisti turpaan oman kanssa että seuraava on ehdottomasti leasing tai sitten siirryn takaisin paremmin arvonsa pitäviin polttiksiin.Tupla, mutta osuu tähän omaan pohdintaan työsuhdeautosta. Vapaalla autoedulla ajavalle ja latausverkoston haasteista ahdistuneelle tällainen tieto on varsinaisa sulosointuja.
Tähdennetään sen verran, että kyllä tän ketjun anti on lieventänyt niitä lähinnä ennakkoluuloista johtuneita ahdistumisia mitä mahdollisesta sähköautoiluun siirtymisestä tulee.
Riippuu niin autosta. Polttomoottoriautoista muutamalla on tullut reilut hinnanalennukset lyhyenkin omistamisjakson jälkeen( mm. 2007 autoveromuutos). Samoin täyssähköautoissa olen myynyt auton kolmen vuoden omistamisen jälkeen kohtuu hyvällä hinnalla ja taas Volkkarin myynyt reilulla arvioiden kymppitonnin tappiolla. Ja en siis puhu nyt niistä hulluista hinnoista mitä muutama vuosi oli sitten vaan viime vuosikymmenellä. Totuus vain valitettavasti on se, polttoaineista riippumatta, lähemmäs 100 000 euron autossa on kolmen vuoden kuluttua lähes puolet palanut. 50 000 €:n autosta yli kolmannes.Oman kokemuksen mukaan jälleenmyyntiarvossa tulee niin helvetisti turpaan oman kanssa että seuraava on ehdottomasti leasing tai sitten siirryn takaisin paremmin arvonsa pitäviin polttiksiin.
En tiedä miten kuvio toimii mutta yksityisleasing selkeästi halvempaa ku uuden ostaminen omaksi vaikka kaikki järki sanoo että näin ei voi olla.
Useimmilla ei ole mahdollisuutta kotilataukseen pörssisähkön halvimmalla hinnalla. Ennemmin tulee verrata julkisiin latauspisteisiin, joissa saa halvimmillaan ladattua 22 senttiä per kWh hinnalla.
Tehdään teoreettinen laskutoimitus nykyisillä hinnoilla. Latauksen hinta 22 senttiä per kWh ja 95E10 bensan hinta 1,73 euroa per litra. Uuden matka-ajoon kykenevän sähköauton hinta on 50 000 rahaa ja keskimääräisen bensiini auton hinta on 40 000 rahaa. Keskimääräinen sähköauto kuluttaa satasella 17 kWh = 3,75 euroa ja bensiiniauto kuluttaa 4 litraa satasella = 6,92 euroa. Ajetaan autoilla 10 vuotta ja 20 000 kilometriä per vuosi, jonka aikana sähköauton akku on todennäköisesti entinen ja bensiini auto kaipaa suurempaa remonttia. Sähköauton latauksen kustannukset yhteensä 7 500 rahaa. Bensa-auton tankkauksen kustannukset yhteensä 13 840 rahaa. Sähköauton latauskuluissa on säästänyt 6 340 rahaa, mutta vastaavasti auton hankintahinta oli 10 000 rahaa kalliimpi. Bensa auton jälleenmyyntihinta voi edelleen olla 5 000 - 10 000 rahaa, kun taas sähköauto on täysin arvoton lahonneen akuston myötä, koska vaihtoakut maksavat enemmän kuin auton nimellisarvo, joten romuttamolta ja varaosista voisi saada ehkä 1 000 rahaa hyvitystä. Jos käytettävissä on ainoastaan julkisia latauspisteistä, talouden kannalta vaaka kallistuu tässä tilanteessa bensa-auton puolella.
Heitetään toinen laskelma pääosin samoilla lähtötiedoilla, mutta nyt ladataan pääosin kotona halvoilla pörssisähkön hinnoilla, joista tulee siirrot ja verot huomioiden keskimäärin 10 senttiä per kWh. Sähköauton latauksen kustannukset yhteensä 3 400 rahaa, mutta tähän päälle tulee latausinfrastruktuurin pystyttäminen, joka kustantaa halvimmillaan 2000 rahaa. Tässä tilanteessa myös bensa-auto tulee loppupeleissä halvemmaksi.
Et varmasti ole päässyt eGolfilla 10 Wh/km:n (eli 1 kWh/100 km) kulutukseen, ainakaan millään sellaisella pätkällä, jonka kulutusta olisi mielekästä mainita kuvaamaan minkäänlaista normaaliajoa. Itsekin olen lasketellut erääseen norjalaiseen rantakylään useamman kilometrin negatiivisella kulutuksella.1. kyllä täyssähköautoja ostaa myös sellaiset ihmiset, joilla ei ole latausmahdollisuutta kotona tai töissä. Just tyttäreni osti kyseisessä tilanteessa täyssähköauton ja latailee lähikaupan yleisillä latureilla. Sähköauton taas voi yleisesti ostaa monikin kun kerran plugareilla pääsee sitten polttoaineen voimin tarvittaessa. Mutta katsoisin itse etten plugaria ostaisi ellen voisi ladata kotona. Sähköautoistani pari oli plugaria.
10 kWh/ km -kulutus( tiedän, että se oli kirjoitusvirhe) on jo aika raju mutta 10 Wh/ km -kulutukseen pääsivät vielä vanhanpolven täyssähköautot, joissa ei ollut pakotettua ajoakun lämmitystä. Kahdesta ensimmäisestä täyssähköautostani eGolfilla pääsi useinkin 10 Wh/ km -kulutukseen, joskus jopa 7:ään, eikä se oikeastaan vaatinut mitään muuta kuin sateettoman ja tuulettoman päivän.
Muuten sähköautoni eivät ole, plugarit ja tämä kirottu Volvo, päässeet lähellekään. 30 polttiksestani taas edes dieselit eivät päässeet koskaan 4 litran kulutustasoon.
No kerpele, pottuile toisen kirjoitusvirheestä ja tee itse moinen. Jep, 100 Wh/ km( korjaan).Et varmasti ole päässyt eGolfilla 10 Wh/km:n (eli 1 kWh/100 km) kulutukseen, ainakaan millään sellaisella pätkällä, jonka kulutusta olisi mielekästä mainita kuvaamaan minkäänlaista normaaliajoa. Itsekin olen lasketellut erääseen norjalaiseen rantakylään useamman kilometrin negatiivisella kulutuksella.eGolfinkin kulutus on vähintään 90 Wh/km "sateettomana ja tuulettomana päivänä" matkalla, joka päätyy samalle korkeudelle merenpinnasta mitattuna kuin jolta se alkoi. Ja tämäkin hyvin pienellä nopeudella ja ilman merkittävää ilmastoinnin tai lämmityksen kulutusta.