Yleistä keskustelua sähköautoista

Meilläkin naapuri kasvatti pensasaitansa osittain tien puolelle( ohje oli, ja on, metrin päähän tien reunasta missä on oma tontin raja) ja siten poislähtiessä ei näe oikealle( mistä lain mukaan pitäisi mahdollisen kävelijän tulla mutta ei täällä kukaan kävele vasemmalla puolella tietä, pyöräilijät taas ajavat vasemmalla) ja joutuu tekemään pysähdyksen hetkeksi, jotta mahdollinen kävelijä ehtisi reagoida tulevaan autoon. Pysäköintipaikalla etukamera/ 360-kamera aktivoituu automaattisesti mutta olisi mukava jos sen saisi opetettua aktivoitumaan myös tuossa.
Ainakin Bemarissa voi lisätä noita aktivoitumiskohtia. Itse olen lisännyt oman kotiristeyksen siihen, kun siinä on sen verran huono näkyvyys. Etukamera siis aktivoituu risteystä lähestyttäessä ja menee pois, kun risteys on ohitettu. Ja tuo näkymä on myös yhden fyysisen napin takana koko ajan, joten ei ole iso vaiva muuallakaan sitä painaa. Se ottaa myös ajosuunnan huomioon eli ei aktivoidu kotiin tullessa, jolloin se olisikin turha. Kuskin ikkunan saa myös avautumaan tietyissä paikoissa, mikä taas on kätevä työpaikan autohalliin ajaessa.
 
Kosteus anturi moottoriin maksaisi euron ja estäisi tonnin vian. Eikä sillä mutta autot ovat nykyään ihan pinkeänä noita euron antureita niin on minun mielestäni ihan suunnittelun kukkanen.

Audissa on myös epästandardit laakerit joita ei tällä hetkellä mistään saa niin niitä moottoreita kertyy nyt huoltamoille odottamaan että joku valmistaja alkaisi niitä laakereita valmistamaan.
Simolammikko/vagen tämmöistä juuri fiksailee ja tälle viikolle ilmeisesti sai uudet osat. Näkee miten käy että saako kasaan.
 
Simolammikko/vagen tämmöistä juuri fiksailee ja tälle viikolle ilmeisesti sai uudet osat. Näkee miten käy että saako kasaan.
Kyllähän näitä korjauspajoja alkaa poikia sinne tänne. Itsellä kävi juur ET Autotechissä model s moottori laakeroinnissa ja nestekierron tulppauksessa. Moottorilla oli ajettu 250tkm, vähän oli päässyt jäähdytysnestettä jo moottoriin, mutta mitään pysyviä vahinkoja ei ollut päässyt syntymään. Hintaa tuolle tuli 3200 €. Varmasti joku alkaa noita vaginankin laakereita valmistaa ja toivottavasti keraamisina.
 
Hintaa tuolle tuli 3200 €.
Kuulostaa omaan korvaan kalliilta jos ei kerran muuta tehty kuin vaihdettu laakerit ja asennettiin konversio kitti. Saitko mitään erottelua hinnasta?

Jos nyt tuolle jotain verrokkia hakee niin omaan S600 w140 vaihdelaatikon uudelleen pinnoitus oli muistaakseeni vain 1500 euroa ja ainakin omaan makuun työnä ja osina paljon isompi projekti.
 
Kuulostaa omaan korvaan kalliilta jos ei kerran muuta tehty kuin vaihdettu laakerit ja asennettiin konversio kitti. Saitko mitään erottelua hinnasta?

Jos nyt tuolle jotain verrokkia hakee niin omaan S600 w140 vaihdelaatikon uudelleen pinnoitus oli muistaakseeni vain 1500 euroa ja ainakin omaan makuun työnä ja osina paljon isompi projekti.
Osat pelkästään taisi olla noin 1000€, siihen päälle 2-3 päivää töitä ja nelipyöräsuuntaus. Pelkkä tulppausremontti olisi ollut 1200€ mikäli moottori olisi ollut kunnossa. En pidä pahana hintana, kun moottori on sitten käytännössä kuin uusi ja tuo tyyppivika korjattu.
 
siihen päälle 2-3 päivää töitä
Tämä sen nyt jollain tapaa selittää mutta en nyt ymmärrä kuinka siihen työhön voi mennä niin paljon aikaa. Itse olettaisin että päivässä ehtisi tuon homman tekemään pääosin 2 kertaan. Varsinkin jos tuon homman on jo kahdesti tehnyt enempää ja nurkista löytyy valmiiksi oikeat ulosvetimet laakereille. Mutta eipä tästä sen enempää, kun voi mennä ihosi alle omat pähkäilyni.
 
Uudistunut Toyota bZ4X nyt ennakkomyynnissä — tarjolla mm. pidempi toimintamatka

Uudistuneen Toyota bZ4X -täyssähköauton ennakkomyynti alkaa. Uudistettu malli tarjoaa merkittäviä parannuksia. Ensimmäiset autot nähdään Suomessa loppusyksystä 2025.

Keskeiset uudistukset

Nopeampi lataus: Saatavilla on uusi 22 kW:n* sisäinen laturi mahdollistaa entistä nopeamman ja tehokkaamman latauksen. Lisäksi vakiovarusteinen akun esilämmitys parantaa latausominaisuuksia erityisesti kylmissä olosuhteissa, mikä tekee lataamisesta sujuvampaa ja nopeampaa kaikissa sääolosuhteissa.
Enemmän tehoa: Päivitetyt akselisto/moottorikokonaisuudet tarjoavat jopa 343 hevosvoimaa (252 kW)* raa’an käyttökelpoista tehoa nelivetoversiossa. Tämä tekee Toyota bZ4X:stä todellisen voimanpesän, joka tarjoaa sekä voimakkaan kiihtyvyyden, maittavan ajonautinnon ja erinomaisen monikäyttöisen auton erilaisiin käyttötarpeisiin.
Pidempi toimintamatka: Uusi 73,1 kWh:n akku* tarjoaa jopa 573 km:n toimintamatkan (WLTP)*. Tämä tarkoittaa, että voit ajaa pidempiä matkoja ilman huolta latauspisteiden etsimisestä – täydellinen valinta niin kaupunkiajoon kuin pitkille matkoille.
Varustetasot:



Launch Edition: Kattava vakiovarustelu, joka sisältää mm. automaattisen kaksialueisen ilmastoinnin, 360° -kamerajärjestelmän ja Multi-LED-ajovalot mukautuvilla kaukovaloilla. Lisäksi varusteluun kuuluu 18-tuumaiset kevytmetallivanteet, sähkösäätöinen kuljettajan istuin, 14” kosketusnäyttö ja uusimman sukupolven Toyota Safety Sense -turvajärjestelmä, joka sisältää mm. törmäyksenestoavustimen ja kaistavahdin. Sähköinen takaluukku, pysäköintitutkat edessä ja takana sekä tuulilasin lämmitys kuuluvat varusteisiin.
Executive: Sisältää Launch Edition -varustetason varusteet ja lisäksi mm. 22 kW AC-laturin, keinonahkaverhoilun ja JBL Premium -audiojärjestelmän. Lisäksi Premium-varustetasossa on, sähköisesti säädettävät, lämmitettävät ja tuuletetut etuistuimet kuljettajan muistitoiminnolla sekä kauko-ohjattava pysäköintiassistentti.
Executive Bi-tone: Täydellinen varustelu, joka sisältää Executive-varustetason varusteet sekä mm. Bi-Tone -ulkovärin, 20-tuumaiset kevytmetallivanteet sekä Toyota Skyview -panoraamakaton.
Saatavuus: Uudistunut Toyota bZ4X tulee saataville kahdella akkuvaihtoehdolla: 57,7 kWh* ja 73,1 kWh*. Molemmat akkuvaihtoehdot tarjoavat erinomaista suorituskykyä ja joustavan ratkaisun arjen ajoihin.

57,7 kWh akku*: saatavilla etuvetoisena alkuvuodesta 2026. Tämä akkuvaihtoehto tarjoaa hyvän tasapainon suorituskyvyn ja toimintamatkan välillä, tehden siitä ihanteellisen valinnan kaupunkiajoon ja lyhyemmille matkoille.
73,1 kWh akku*: Saatavilla sekä etuvetoisena että nelivetoisena, Launch Edition- Executive- ja Executive Bi-tone-varustetasoilla. Tämä suurempi akkuvaihtoehto tarjoaa pidemmän toimintamatkan, jopa 573 km (Launch Edition 2WD, WLTP yhd.) *, ja on täydellinen valinta niille, jotka tarvitsevat enemmän toimintamatkaa ja haluavat nauttia pidemmistä matkoista ilman lataushuolia.
Ennakkomyynti alkaa tänään, ja ensimmäiset Launch Edition -mallit saapuvat Suomeen loppusyksystä 2025.

Launch Edition 73,1 kWh 2WD -malli maksaa 46 550 euroa. Launch Edition 73,1 kWh AWD -malli maksaa 48 390 euroa.

Hmm. :hmm:
 
150 kW DC lupailevat, mutta speksissä maininta, että vahvistuu tyyppihyväksynnän jälkeen. Ei sillä kuuhun mennä, mutta tuo 22 kW AC voi olla kova lisäys pappakansalle. Aika menee mukavasti "halvan" tolpan nokassa kahvitellessa kaverien kanssa.

e: Ajoavustimet ja piippailu tietysti kiinnostaa, että onko sitä korjattu. Ketjussa taisi olla se sisarmerkin auto koeajovideolla, jossa toiminnallisuus oli aika hirveä (häiritsevyydeltään).
 
Launch Edition 73,1 kWh 2WD -malli maksaa 46 550 euroa. Launch Edition 73,1 kWh AWD -malli maksaa 48 390 euroa.

Call me crazy mutta jos nämä tulee vielä niillä miljoonan kilsan akkutakuuilla niin ei olleenkaan paha toi AWD-hinta.

Nopeasti katsottuna ei puutu mitään oleellista varusteista, en nyt ulkoa muista tuliko Tojot nykyään suoraan AA:ta ja CP:tä mutta oletan että kyllä.
 
Call me crazy mutta jos nämä tulee vielä niillä miljoonan kilsan akkutakuuilla niin ei olleenkaan paha toi AWD-hinta.

Nopeasti katsottuna ei puutu mitään oleellista varusteista, en nyt ulkoa muista tukiko Tojot nykyään suoraan AA:ta ja CP:tä mutta oletan että kyllä.
Tulee myymään ainakin suomessa kuin ämpärit, jos toi parantunut latausteho olosuhteista riippumatta osoittautuu todellisuudeksi. Se C-HR sähkö ei vielä ollut tulossa?
 
Onpa kerrankin näppärän näköinen tojota jopa sisältä. Tuo ratin nappien määrä kyllä ihmetyttää suuresti.

1746622146058.png
 
Call me crazy mutta jos nämä tulee vielä niillä miljoonan kilsan akkutakuuilla niin ei olleenkaan paha toi AWD-hinta.

Nopeasti katsottuna ei puutu mitään oleellista varusteista, en nyt ulkoa muista tuliko Tojot nykyään suoraan AA:ta ja CP:tä mutta oletan että kyllä.

EV-akkuturva​


Sähköautojen ajoakuille myönnetään 10 v/1 milj. km kattava Toyota-määräaikaishuollon aktivoima EV-akkuturva.

Noin tuolla bz4x esittelytekstissä.

Siihen päälle se toyota relax 10v takuu muulle autolle niin aika huoletonta on meno pitkän aikaa.
 
Siihen päälle se toyota relax 10v takuu muulle autolle niin aika huoletonta on meno pitkän aikaa.

Mikäköhän näillä on huoltoväli nykyään, ei osunut silmään tämän uuden mallin osalta? Aikaisemmin taisi olla pirun tiheä väli eli marmorin tiskiin sai olla nojailemassa suhteellisen usein.
 
Onpa kerrankin näppärän näköinen tojota jopa sisältä. Tuo ratin nappien määrä kyllä ihmetyttää suuresti.
Ei kyllä itseäni haitaa tuo nappien määrä. Noihan on erillisiä fyysisiä nappeja jokainen ja loogisesti ja selkeästi jaoteltu peukalon ulottuviin. Oikein hyvältä näyttää.

Eri asia olisi, jos noi olisi sullottuna ahtaasti hipaisukytkimiksi pianomustaan täysin tunnottomaan levyyn.
 
kyllä mäkin noi namiskat ottaisin mieluusti ton id3:sen nappien tilalle
edit vituttaa jo ovessakin olevat napit.. ei oo yks tai kakskertaa ko pitäny aukasta sivuikkuna ni eikö takaikkuna aukee.. ja infotaimentissa jos painan lämpöä pienemmälle ni keksii mutettaa radion...
 

EV-akkuturva​


Sähköautojen ajoakuille myönnetään 10 v/1 milj. km kattava Toyota-määräaikaishuollon aktivoima EV-akkuturva.

Noin tuolla bz4x esittelytekstissä.

Siihen päälle se toyota relax 10v takuu muulle autolle niin aika huoletonta on meno pitkän aikaa.
Vieressä kuitenkin akkutakuusta lukee normaalimmat lukemat. Ts. jos viet riistohintaiseen/-tiheyden huoltoon, niin saat pidemmän takuun? Vähintäänkin epäselvä tuo kohta tuossa.
 
Toyotan aikaisempaan bz4x mallin huoltokulut näyttäisivät olevan n. 180e / 15 000km (tuota ehkä saa pudotettua jos asentaa itse raitisilmasuodattimen?). Relax turva olisi merkkihuollolla voimassa 10 vuotta tai 185 000km. Eli vähän ajava saisi 10 vuodeksi huolettoman laitteen 180e vuosimaksulla. Vähän ehkä hintava uutena ja nuo lokasuojan mustat suojukset ovat hirveät mutta pari vuotta vanha vähän ajettu vetokoukullinen 35 000e hintaan pitkällä takuulla olisi melkein parasta mitä markkinalta löytyy.
 
Vieressä kuitenkin akkutakuusta lukee normaalimmat lukemat. Ts. jos viet riistohintaiseen/-tiheyden huoltoon, niin saat pidemmän takuun? Vähintäänkin epäselvä tuo kohta tuossa.

No Toyota ja riistohintainen huolto ei mahdu samaan lauseeseen.

Vaikuttaa kyllä hyvälle uusi burzum ja hienoa, että Toyotalla herättiin. Veikkaan, että tulee myymään ihan hyvin. Alkuvuodesta oli bz4x/solterra vakavasti harkinnassa ”kun halvalla saa” ja nyt voisi lievästi ahdistaa, jos vanha malli odottelisi luovutusta.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
276 630
Viestejä
4 761 914
Jäsenet
77 511
Uusin jäsen
kaupanteko

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom