Yleistä keskustelua sähköautoista

Pitäisi i4 viedä ensimmäiseen huoltoon niin aika edullista on bemariksi huolto kun reilu 150€ 2-vuoden välein vaikka sähkikselle tuskin paljon mitään tehdään paitsi jotain kattellaan että onko ok vai ei ja jarrunesteet vaihtuu. Ihan jees kun ainakin edellisissä polttiksissa sieltä tulee video mitä ovat kattoneet ja missä kunnossa alapuolelta/ripustuksissa jne mikäkin on.

Jätin kyllä raitisilmansuodattimen vaihdattamatta kun miten helvetissä joku orkkis paperihärpäke voi maksaa melkeen 200e kun motonetista sen saa parilla kympillä. Tuskin on orkkis niiiiin paljon parempi.
 
Jätin kyllä raitisilmansuodattimen vaihdattamatta kun miten helvetissä joku orkkis paperihärpäke voi maksaa melkeen 200e kun motonetista sen saa parilla kympillä. Tuskin on orkkis niiiiin paljon parempi.
No orkkis on varmasti parempi kuin motonetin hinnat alkaen suodatin.

Parempi vertailukohta on esim. Mann filtersin suodattimet, jotka näkyy olevan versiosta riippuen motonetissä tuohon i4:een 50-70e.
 
Pitäisi i4 viedä ensimmäiseen huoltoon niin aika edullista on bemariksi huolto kun reilu 150€ 2-vuoden välein vaikka sähkikselle tuskin paljon mitään tehdään paitsi jotain kattellaan että onko ok vai ei ja jarrunesteet vaihtuu. Ihan jees kun ainakin edellisissä polttiksissa sieltä tulee video mitä ovat kattoneet ja missä kunnossa alapuolelta/ripustuksissa jne mikäkin on.

Jätin kyllä raitisilmansuodattimen vaihdattamatta kun miten helvetissä joku orkkis paperihärpäke voi maksaa melkeen 200e kun motonetista sen saa parilla kympillä. Tuskin on orkkis niiiiin paljon parempi.
Millainen homma tuo suodattimen vaihto on? Joissain se on 2 min homma kun toisissa pitää purkaa hanskalokerot ym. ja ähistä pari tuntia sokkona kädet verillä.
 
Millainen homma tuo suodattimen vaihto on? Joissain se on 2 min homma kun toisissa pitää purkaa hanskalokerot ym. ja ähistä pari tuntia sokkona kädet verillä.
I4:ssa juuri tuo jälkimmäinen. Jotain piuhojen irroitusta jne. hanskalokeron alla.
Näyttäisi olevan lähinnä tuo ilmansuodattimen vaihto ja jarrunesteet vissiin sähköbemareissa 2v kohdalla.
 
I4:ssa juuri tuo jälkimmäinen. Jotain piuhojen irroitusta jne. hanskalokeron alla.
Näyttäisi olevan lähinnä tuo ilmansuodattimen vaihto ja jarrunesteet vissiin sähköbemareissa 2v kohdalla.
BMW i4:ssä on juuri tuollainen parin minuutin vaihto, eikä tarvitse purkaa hanskalokeroa. Toki Miissä on vielä nopeampi vaihto, mutta se ja sama kestääkö vaihto minuutin vai kaksi, kun suodattimen hommaaminen kestää eniten.

1. Kaksi klipsiä kierretään 90 astetta auki jalkatilan suojapaneelista. Yht. 10 s.

2. Nyppästään sormin jalkatilan lampun liitin irti. 5 s.

3. Sormella putki pois tieltä. 5 s.

4. Raikkarin luukun kaksi lyhyehköä ruuvia auki. Yht. 20 s.

5. Luukku auki. 5 s.

6. Filsun vaihto (lovi vasempaan ylänurkkaan). 10 s.

7. Kohdat 1-5 käänteisessä järjestyksessä. Alle minuutti.

Sisäkierto on hyvä olla päällä minimipuhalluksella, jottei ole riskiä vaurioittaa sisäkierron läppää.

 
BMW i4:ssä on juuri tuollainen parin minuutin vaihto, eikä tarvitse purkaa hanskalokeroa. Toki Miissä on vielä nopeampi vaihto, mutta se ja sama kestääkö vaihto minuutin vai kaksi, kun suodattimen hommaaminen kestää eniten.

1. Kaksi klipsiä kierretään 90 astetta auki jalkatilan suojapaneelista. Yht. 10 s.

2. Nyppästään sormin jalkatilan lampun liitin irti. 5 s.

3. Sormella putki pois tieltä. 5 s.

4. Raikkarin luukun kaksi lyhyehköä ruuvia auki. Yht. 20 s.

5. Luukku auki. 5 s.

6. Filsun vaihto (lovi vasempaan ylänurkkaan). 10 s.

7. Kohdat 1-5 käänteisessä järjestyksessä. Alle minuutti.

Sisäkierto on hyvä olla päällä minimipuhalluksella, jottei ole riskiä vaurioittaa sisäkierron läppää.


Juu noinhan se menee noviisilta selällään jalkatilassa :giggle:
Ottamatta kantaa itse hommaan ja osan hintaan, niin eiköhän tuossa ole "premium" lisää puolet hinnasta. Oletus on varmaan että aika harva tuon hintaisen auton ostaja alkaa ryömimään auton jalkatilassa muutaman kympin säästön takia kerran kahdessa vuodessa.
Taisi pyyhkijänsulkien vaihtokin olla 125€. Tuo nyt onnistui minultakin viidessä minuutissa. Sulkia oli vähän vaikea löytää, mutta boschit löytyi lopulta autodocilta ~30€ hintaan.
Toista jossain ix mallissa, jos haluaa koko rungot vaihtaa kun menee sähköt ja vedet runkoon liittimellä. 100+€ halvimmat mitä näkyi kaupassa olevan.
 
Juu noinhan se menee noviisilta selällään jalkatilassa :giggle:
Ottamatta kantaa itse hommaan ja osan hintaan, niin eiköhän tuossa ole "premium" lisää puolet hinnasta. Oletus on varmaan että aika harva tuon hintaisen auton ostaja alkaa ryömimään auton jalkatilassa muutaman kympin säästön takia kerran kahdessa vuodessa.
Taisi pyyhkijänsulkien vaihtokin olla 125€. Tuo nyt onnistui minultakin viidessä minuutissa. Sulkia oli vähän vaikea löytää, mutta boschit löytyi lopulta autodocilta ~30€ hintaan.
Toista jossain ix mallissa, jos haluaa koko rungot vaihtaa kun menee sähköt ja vedet runkoon liittimellä. 100+€ halvimmat mitä näkyi kaupassa olevan.
Ix:n sulat tosiaan satkun, mutta Saksasta saa n.60-70€. Raitisilmasuodattimen vaihto on myös iX:ssä hankala. Vaan videon avulla onnistunee.
 
ei edes valttamatta ole. harva se kerta TM tai muissa vastaavissa testeissa eroja ei ole tai erot ovat jota halvemman eduksi. Suomessa raitisilman suodattimet ovat lahinna allergikoille.
Yleistäen, Tarvikkeenakin on monenlaatuista, ja Suomessa jonkinlainen raitisilmasuodatin on ihan paikallaan (*, hyvä suodattavuus tarve voi riippua missä ja koska ajelee, ja matkustajien herkkyyttäkään kannata ohittaa.

Sitä en tiedä kuinkapaljon eri suodattimilla on eroa miten ne kestää meidän oloissa (pakkanen, kosteus jne), silläkin varmaan merkitystä mikä automalli (miten sijoitus ja mitoitus toteutettu). Mutuilen kuitenkin että eroja tuossakin. Pienellä otannalla merkittäviä eroa mallikohtaisten tarvikkeiden välillä suodatuksessa.

Kyseistä automallista en tiedä,

(*
Siellä on sen suodattimen jälkeen ihan tekniikkaakkin, vaikka matkustajia ei haittaisi mitä suuttimista tulee.


Edit vielä kerran.

Jos jotain satunnaista itse tilattua suodatinta tunkee, niin yrittää hahmottaa mitensijoittuu mahdolliseen sähkölämmityksen vastuksiin nähden.
 
Viimeksi muokattu:
Juu noinhan se menee noviisilta selällään jalkatilassa :giggle:
Ottamatta kantaa itse hommaan ja osan hintaan, niin eiköhän tuossa ole "premium" lisää puolet hinnasta. Oletus on varmaan että aika harva tuon hintaisen auton ostaja alkaa ryömimään auton jalkatilassa muutaman kympin säästön takia kerran kahdessa vuodessa.
Taisi pyyhkijänsulkien vaihtokin olla 125€. Tuo nyt onnistui minultakin viidessä minuutissa. Sulkia oli vähän vaikea löytää, mutta boschit löytyi lopulta autodocilta ~30€ hintaan.
Toista jossain ix mallissa, jos haluaa koko rungot vaihtaa kun menee sähköt ja vedet runkoon liittimellä. 100+€ halvimmat mitä näkyi kaupassa olevan.
Toisaalta itse tykkään siitä että huollot on helpot kun mieluummin teen itse kun vien johonkin. Kun tuntuu siltä että helpompi vaan tehdä itse kun varailla jotain aikoja jne. Varsinkin kun minun on usein täysin mahdotonta sanoa paria päivää aikaisemmin että joku arkipäivän aika sopii, koska työreissuja tulee parhaimmillaan tunnin varoitusajalla.

Kaikki huollot saa tehtyä aina keväällä ja syksyllä samalla kun vaihtaa renkaat. Tosin omassa autossani nämä huollot ovat siis lähinnä jarrujen putsaus ja raitisilmasuodatinten vaihto tarvittaessa. Pyyhkijänsulat olen vaihtanut ihan vaan puuilon pihalla josta ne saa hintaan 25€ ja vaihto noin minuutin homma.
 
On kyllä aikamoista vertailuhel*ettiä tämä sopivan sähköautoyksilön löytäminen, kun valikoimaa riittää. Olen iskenyt silmäni tuollaiseen 20k+ euron tienoilla olevaan ID.3:een. Tuttu auto, ollut ennenkin, mahdolliset vikakohteet ja sudenkuopat (jäätyvät jarrut, luistonestoa ei saa pois päältä etc.) kyllä etukäteen tiedossa. Lisäksi nykyisestä sähkäristä saanut todella hyvät vaihtotarjoukset.

Mutta.

Yritäpä tässä nyt vertailla noita autoja, kun varustetasoja ei pysty päättelemään kuin summittaisesti vuosimallin ja varustelutason nimen perusteella. Ja vaikka ne tietäisi, voi sama taso olla ollut myynnissä Ruotsissa / Saksassa eri varustelulla. Lämpöpumppu on ollut jossain vakiovarusteena, muualla ei. Renkaita tulee lähes aina kahdet, mutta ihan tuurista kiinni mitä on talvirenkaina tarjolla.

Lisäksi en ihan oikeasti osaa hahmottaa kumpi on parempi valinta esimerkiksi 1.12.2020 ensirekisteröidyn, jolla on ajettu 80 000 km ja 1.12.2021 ensirekisteröidyn, jolla on ajettu 110 000 km välillä.

Menee järki. Hauskaa on Nettiautoa selata, mutta järki menee silti.
 
Ehkä aika ei ole kypsä auton vaihdolle kun tartutaan lillukanvarsiin. Poimii sieltä itselle ne tärkeimmät varusteet ja muut on plussaa siihen päälle. Renkaat yms. saanee tingattua ennen ku laittaa nimen paperiin.
Oikeassa lienet. Ehkä en vaan ole tottunut tähän, että on näin paljon valikoimaa. Aina ollut huono valitsemaan asioita.
 
On kyllä aikamoista vertailuhel*ettiä tämä sopivan sähköautoyksilön löytäminen, kun valikoimaa riittää. Olen iskenyt silmäni tuollaiseen 20k+ euron tienoilla olevaan ID.3:een. Tuttu auto, ollut ennenkin, mahdolliset vikakohteet ja sudenkuopat (jäätyvät jarrut, luistonestoa ei saa pois päältä etc.) kyllä etukäteen tiedossa. Lisäksi nykyisestä sähkäristä saanut todella hyvät vaihtotarjoukset.

Mutta.

Yritäpä tässä nyt vertailla noita autoja, kun varustetasoja ei pysty päättelemään kuin summittaisesti vuosimallin ja varustelutason nimen perusteella. Ja vaikka ne tietäisi, voi sama taso olla ollut myynnissä Ruotsissa / Saksassa eri varustelulla. Lämpöpumppu on ollut jossain vakiovarusteena, muualla ei. Renkaita tulee lähes aina kahdet, mutta ihan tuurista kiinni mitä on talvirenkaina tarjolla.

Lisäksi en ihan oikeasti osaa hahmottaa kumpi on parempi valinta esimerkiksi 1.12.2020 ensirekisteröidyn, jolla on ajettu 80 000 km ja 1.12.2021 ensirekisteröidyn, jolla on ajettu 110 000 km välillä.

Menee järki. Hauskaa on Nettiautoa selata, mutta järki menee silti.
Omasta ID3:sta kyllä saa luistoneston pois päältä. Ilmeisesti softissa on eroja sitten? Tuo on just ennen faceliftiä tehtyjä autoja.

Sähköautossa on helppo valinta ottaa vähiten ajettu, kun akkutakuun loppuminen tulee sitten vähän hitaammin vastaan. Jos ottaa tommoisen että melkein heti loppuu, niin sama ottaa sitten reilulla alennuksella sellainen jossa se on jo päättynyt, kun tuntuu olevan aika selkeä vaikutus hintaan.
 
Omasta ID3:sta kyllä saa luistoneston pois päältä. Ilmeisesti softissa on eroja sitten? Tuo on just ennen faceliftiä tehtyjä autoja.
Kyllä vaan, 2023 malleissa vasta tuli mahdollisuus ottaa pois päältä. Käytännössä erottaa ulkopuolelta siitä, että jos on sivututkat, saa myös luistoneston pois.
 
  • Tykkää
Reactions: mhj
On kyllä aikamoista vertailuhel*ettiä tämä sopivan sähköautoyksilön löytäminen, kun valikoimaa riittää. Olen iskenyt silmäni tuollaiseen 20k+ euron tienoilla olevaan ID.3:een. Tuttu auto, ollut ennenkin, mahdolliset vikakohteet ja sudenkuopat (jäätyvät jarrut, luistonestoa ei saa pois päältä etc.) kyllä etukäteen tiedossa. Lisäksi nykyisestä sähkäristä saanut todella hyvät vaihtotarjoukset.

Mutta.

Yritäpä tässä nyt vertailla noita autoja, kun varustetasoja ei pysty päättelemään kuin summittaisesti vuosimallin ja varustelutason nimen perusteella. Ja vaikka ne tietäisi, voi sama taso olla ollut myynnissä Ruotsissa / Saksassa eri varustelulla. Lämpöpumppu on ollut jossain vakiovarusteena, muualla ei. Renkaita tulee lähes aina kahdet, mutta ihan tuurista kiinni mitä on talvirenkaina tarjolla.

Lisäksi en ihan oikeasti osaa hahmottaa kumpi on parempi valinta esimerkiksi 1.12.2020 ensirekisteröidyn, jolla on ajettu 80 000 km ja 1.12.2021 ensirekisteröidyn, jolla on ajettu 110 000 km välillä.

Menee järki. Hauskaa on Nettiautoa selata, mutta järki menee silti.

Been there done that. Meillä sama homma kun autoa ostettiin, osa ominaisuuksista oli vähän niinkuin "pakollisia" ja koitin sitten tehdä exceliä siitä mitkä ominaisuudet löytyi mistäkin merkistä, vuosimallista ja varustelutasosta, ja se oli aikamoista salapoliisityötä kun ominaisuudet oli vaihtuneet käytännössä joka vuosi ja niissä oli eroa maiden välillä joten sitten kaikenmaailman facebookryhmistä ja foorumeilta kaivoin esitteitä ja kyselin ihmisiltä (se oli muuten virhe, sillä jos joku on pihalla auton perusominaisuuksista niin sellaisen omistaja). Sama homma kun kysyy myyjältä jotain niin eihän ne oletuksena tiedä, mutta lupaavat selvittää ja eivät sähköpostitse uskalla luvata jos eivät ole varmoja jne.

Ja sitten kun käytännössä mikään potentiaalinen autoyksilö ei ole koeajettavissa (tai ei ole hinkua lähteä koeajamaan johonkin 200km-500km päähän) niin lopputulos on mitä on.

Siinä mielessä Tesla on jotenkin kiehtova automerkki vaikka onkin joltain osin alkeellinen, ettei niissä ole monimutkaista ja ristiriitaista (ja suorastaan typeriä) erilaisia varustetasoja.
 
Kaikesta voi tehdä vaikeaa. Paras vaan kirjata ylös mitkä varusteet haluat ja sitten ostat yksilön missä ne on.
 
Kaikesta voi tehdä vaikeaa. Paras vaan kirjata ylös mitkä varusteet haluat ja sitten ostat yksilön missä ne on.

Sehän siitä juuri tekee sitä haastavaa jos käytettyä ostaa. Jos haluaa ominaisuudet x, y ja z niin mistä merkistä, mallista, vuosimallista, mistä varustetasosta ja minkä maan sellaisista ne löytyy.
 
Viimeksi muokattu:
Sehän siitä juuri tekee sitä haastavaa jos käytettyä ostaa. Jos haluaa ominaisuudet x, y ja z niin mistä merkistä, mallista, vuosimallista, mistä varustetasosta ja minkä maan sellaisista ne löytyy.

Aivan, ja käytännössä jostain on valmis tinkimään enemmän kuin jostain toisesta, ja kaikella on hintansa.

Jotkut tekee muistilistan, missä perusasioiltakin tutuvat jutut, ja kun potenttiaalisia potkii, niin ei unohdu, ruksii ne mitä löyty.

Onhan se uutta katsellessakin vähän sama, se missä kaikki haluamat ei välttämättä se auto minkä haluaa ja valitsee.
 
Siinä mielessä Tesla on jotenkin kiehtova automerkki vaikka onkin joltain osin alkeellinen, ettei niissä ole monimutkaista ja ristiriitaista (ja suorastaan typeriä) erilaisia varustetasoja.
Kovasti vaan tuntuu, että kun joku on Teslaa ostamassa, niin tulee hirvee litanja mitä muutoksia tuotannossa missäkin vaiheessa on autoon tehty. Siis vaikka "sama" auto ollut kyseessä.

Oma osansa näissä vertailuhankaluuksissa on myyjät, jotka eivät todellakaan ymmärrä mitä ovat myymässä. Tai vaihtehtoisesti ketunhäntä kainalossa. Tuli tuossa id.3 tai born vastaan, jota myytiin 2025 mallina vaikka sisustasta näki kyseessä olevan vanha 2024 alun versio.
 
On kyllä aikamoista vertailuhel*ettiä tämä sopivan sähköautoyksilön löytäminen, kun valikoimaa riittää. Olen iskenyt silmäni tuollaiseen 20k+ euron tienoilla olevaan ID.3:een. .

Yritäpä tässä nyt vertailla noita autoja, kun varustetasoja ei pysty päättelemään kuin summittaisesti vuosimallin ja varustelutason nimen perusteella. Ja vaikka ne tietäisi, voi sama taso olla ollut myynnissä Ruotsissa / Saksassa eri varustelulla. Lämpöpumppu on ollut jossain vakiovarusteena, muualla ei. Renkaita tulee lähes aina kahdet, mutta ihan tuurista kiinni mitä on talvirenkaina tarjolla.

Lisäksi en ihan oikeasti osaa hahmottaa kumpi on parempi valinta esimerkiksi 1.12.2020 ensirekisteröidyn, jolla on ajettu 80 000 km ja 1.12.2021 ensirekisteröidyn, jolla on ajettu 110 000 km välillä.

Menee järki. Hauskaa on Nettiautoa selata, mutta järki menee silti.
Samassa suossa olimme hetki sitten ja päädyin ettei ID3 ole vaihtoehto( ensinnä budjetti ostajalla oli 18 000 ja oma osallistumishalu heikko, etenkin jos kyseessä on ID3). Tein hakuja eri varusteilla ja huomasin ettei myyjäliike edes jaksa rastittaa niitä oikein ja kuvaus on ristiriidassa toiminnelistan kanssa. Lisäksi vuosiluku ei kertonut aina varustetasosisällöstä sen enempää.


Sama oli kyllä valitun kvintetinkin suhteen; varustelistalla oli etenkin tuontiautoissa 360-kamera mutta autoissa on ainoastaan takakamera. Näissä Hullunpäiväautoissa oli lisäksi varustetaso vaihdettu tasoa korkeammalle kun mittaristo oli muuttunut vaikka muuten varustetaso oli tasoa alhaisempi.

Lopulta päädyimme 2008:aan, josta puuttuu em. 360-kamera ja ACC kun kumpaakaan ei oikeasti tarvitse mihinkään jos osaa olla hereillä autossa( avustavia ja mukavia ovat toki). Ja navigointikin jäi puuttumaan vaikka ominaisuuslistalla se monasti mainitaankin. Mutta eipä tuolla budjetilla ja ostajan tyylivaatimuksella ole vaihtoehtoja.
 
Noissa sirupulan aikaisissa autoissa saattaa olla tai olla olematta vaikka mitä mikä johonkin varustepakettiin olisikin kuulunut. esim olikohan se audi q4 niin pitkään tuli porukalle autoja missä on varustepaketin perusteella 360 kamera mutta todellisuudessa ei. bemarilla i4 muista ku m-sport penkeistä puuttui ristiseläntuki joko pelkääjältä tai molemmilta ja potkukontti joko oli autossa kun tuli tai sitten ei.
 
Mä en ole kyllä koskaan oikein ymmärtänyt noita 360 kameroita minkäänlaisina must-have vehkeinä.

Joku piipittävä ultraääni tai peruutuskamera on ihan jees niin on helpompi arvioida takapuskin etäisyyttä suoraan auton takana, mutta sivupeileistähän sen näkee ettei ole kolauttamassa kylkiä mihinkään.
 
Mä en ole kyllä koskaan oikein ymmärtänyt noita 360 kameroita minkäänlaisina must-have vehkeinä.

Joku piipittävä ultraääni tai peruutuskamera on ihan jees niin on helpompi arvioida takapuskin etäisyyttä suoraan auton takana, mutta sivupeileistähän sen näkee ettei ole kolauttamassa kylkiä mihinkään.
On ne nyt ihan käteviä jos haluaa saada autonsa joidenkin viivojen tai ojien väliin. Ei kyllä mikään must have.
 
Pelkillä peileillä voi vetää vaikka millin päähän kyljen ja toimivalla parkkitutkalla ja/tai takakameralla pystyy kyllä peruuttamaankin melko huoletta, mutta peilien etupuoli ja keula ovat ongelma tosi tiukoissa paikoissa, eli siellä 360-kamerasta voisi ollakin jotain hyötyä. Aika usein näkee juuri etupuskureiden kyljissä naarmuja.
 
On ne nyt ihan käteviä jos haluaa saada autonsa joidenkin viivojen tai ojien väliin. Ei kyllä mikään must have.
Tätä on kyllä tullut käytettyä Ioniq 5:n kanssa yllättävän paljon. Sen verran kömpelö liikkuvuudeltaan ja keula pikkuisen "pimennossa", niin 360 ruutuun vilkaisulla saa auton paljon nopeammin ruutuun suoraan ja viivojen sisäpuolelle. Ei tosiaan mitään mitä pakko olisi olla, mutta aidosti avustin joka auttaa (ja jota tulee jatkuvasti käytettyä, kun menee automaattisesti päälle).

e: En oikeastaan käytä tätä ollenkaan siihen, että arvioisin onko sivuilla jotain estettä. Peileillä ne kuten ennenkin.
 
Pelkillä peileillä voi vetää vaikka millin päähän kyljen ja toimivalla parkkitutkalla ja/tai takakameralla pystyy kyllä peruuttamaankin melko huoletta, mutta peilien etupuoli ja keula ovat ongelma tosi tiukoissa paikoissa, eli siellä 360-kamerasta voisi ollakin jotain hyötyä. Aika usein näkee juuri etupuskureiden kyljissä naarmuja.
Mä koin ton alkuun EV6:ssa hyödyllisenä nimenomaan etupuolen osalta. Auton mittasuhteet olivat perstuntumalla aika hakusessa eikä oikein katsella osannut hahmottaa minkä verran apparin puolen etukulmassa on milloinkin tilaa. Nyttemmin tuota ei enää sillä tavalla tule katseltua kun auto on jo tutumpi. Samaan hengenvetoon pakko sanoa, että yhdessäkään sedanissa en ole vastaavaa kokenut, mutta joku näissä SUV-hinkeissä tekee sen, että silmä sanoo mittasuhteista jotain muuta kun mikä todellisuus on.
 
Mä koin ton alkuun EV6:ssa hyödyllisenä nimenomaan etupuolen osalta. Auton mittasuhteet olivat perstuntumalla aika hakusessa eikä oikein katsella osannut hahmottaa minkä verran apparin puolen etukulmassa on milloinkin tilaa. Nyttemmin tuota ei enää sillä tavalla tule katseltua kun auto on jo tutumpi. Samaan hengenvetoon pakko sanoa, että yhdessäkään sedanissa en ole vastaavaa kokenut, mutta joku näissä SUV-hinkeissä tekee sen, että silmä sanoo mittasuhteista jotain muuta kun mikä todellisuus on.
Itselle noi etukulmat on aina ollu se kaikkein hankalin paikka, eli kyljet voi peruuttaessa vetää vaikka sentin marginaalilla peileistä ja peränkin saa vanhan liiton piippaustutkalla senttien päähän kohteesta, mutta etukulma on tiukassa paikassa aina vähän herran hallussa. Toki tuttu auto auttaa jumalattomasti, mutta ennemmin sitä perä edellä menee, jos pitää mennä senttien marginaalilla.
 
Mä en ole kyllä koskaan oikein ymmärtänyt noita 360 kameroita minkäänlaisina must-have vehkeinä.

Joku piipittävä ultraääni tai peruutuskamera on ihan jees niin on helpompi arvioida takapuskin etäisyyttä suoraan auton takana, mutta sivupeileistähän sen näkee ettei ole kolauttamassa kylkiä mihinkään.
Kokeilepa ajaa peruuttaen kapeasta gongista, jossa kummallakin puolella on vaikka 20 senttimetriä korkeat kivetykset. Niitä ei näe sivupeileistä eikä tutkat piippaa.
Toinen on peruuttaminen ahtaaseen ruutuun. Vaikka ne näkeekin peruutuskamerasta niin tutkathan eivät niitä viivoja näe, eikä niitä näe sivupeileistä ellet niitä käännä osoittamaan suoraan alaspäin. Lisäksi kun ottaa huomioon Volvon tutkien epäluotettavuus( vaihtuu joka softaversiolla eri herkkyyksille ja nykyisellä softalla ei tahdo edes varoittaa ennenkuin on 10 sentin etäisyydellä esteestä) niin vähintään peruutuskamera vaaditaan etäisyyden arviointiin. Toisaalta, itselläni on hyllytaso takaseinällä ja tutkat tai peruutuskamera eivät niitä tahdo esittää pimeässä tallissa kunnolla mutta generoitu yläpuolikuva näyttää suht hyvin missä kohtaa tason reuna on.

Kyse ei ole must have -toiminteesta vaan kuuluu samaan kategoriaan kuin ACC, OPD, LFA( auto pilot) ja moni muu turhake, joita ilman on pärjätty reilu vuosisata mutta joiden nimiin moni vannoo siinä määrin ettei ole valmis enää ostamaan autoa ilman.
 
KIA päivitti mobiiliappiksen ja sehän parani kummasti.

Kaikki ilmastointi + esilämmitysasetukset (ml. penkki, ratti) mahdollista nyt säätää appiksesta riipppumatta siitä mitkä asetukset autossa ++
Navigointi / reittisuunnittelija monipuolisen laturifiltterin + paljon akkua laturilla/perillä säätöineen nyt siinä appiksessa. Todella hyvä. +++
Kaipaamani sijainnin näyttökin taisi tulla. Tai ainakin niiltä osin, että sitä saa nappia painamalla päivittää. +

AC-latausnopeuden säätö nyt äkkiseltään ainoa, joka jäi omalle puutelistalle. Myös ui:sta tuli selkeämpi, vaikka jotkin Connectista tutut käytettävyysruusut sinne jäivätkin.
 
Nykyisellä softan kehityskaarella verkkokauppa tulee auki heti kohta 2030 jälkeen :D Tuo on tainnut olla tulossa jo pidemmän aikaa ja osalla porukasta vanhimmat autot ovat tippuneet jo ilmaisjakson ulkopuolelle.
Mä oon ihmetellyt Kiassa mikä se store ylipäänsä on. Teslalla siellä myytiin mattoja, renkaita, vanteita yms. ylihinnoiteltua tavaraa, mutta tuolla Storessa ei taida olla kaupan niitäkään. Vähän vaikea ymmärtää mikä tuollaisen kaupan funktio on autossa.
 
Kiassa on buustia ostettavissa ainakin joillekin sähkömalleille. Toki se kauppa vasta yleensä tuli näkyviin sovellukseen, että en nyt varsinaisesti ihmettele ettei sieltä vielä juuri mitään saa. Todennäköisesti varusteiden tai vastaavien myynti on lisäksi erillisen sopimusten takana (maahantuoja, jälleenmyyjä yms. tahot), joita Teslalla ei ole ollut esteenä/hidasteena.
 
Mahtaakohan kukaan olla vielä saanut maailmassa uutta 130 kW-Elroqia( en tuubissa nähnyt nostoissa)? Jossain näin, että ainakin kaikki viikon 23 jälkeen tuotetut autot ovat tätä uutta mallia, omanikin tulee olemaan, mutta osan pitäisi olla jo nyt. Olisi mukava nähdä reaalimaailman latauskäyriä 50 %:n varaustasolla aloitettaessa lataussession.

Jos oikein ymmärsin niin 130 kW -version käyrän pitäisi olla Audimainen ja kantaa pitkälle tasaisena ja siten hyötyjiä olisivat he, jotka eivät aloita latausta 10 %:ssa vaan silloin kun se on sopivinta.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
276 388
Viestejä
4 757 143
Jäsenet
77 471
Uusin jäsen
Esaa

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom