Yleistä keskustelua sähköautoista

Vastaavasti kuuma tai kylmä nahkapenkki saa aikaseksi aika kovan kirkaisun... :D
Parissa autossa on ollu nahkapenkit, useimmissa kangasta. Paras combo on ollut kangas/alcantara nahkavahvikkeilla kulutuskohdissa.

Saa nähdä miten kesän tullen käy nykyisen model 3:en kanssa, onko autosta noustessa selkä märkänä.
 
Muistelen että 90-luvun Avensiksen ja Camryn plyysipenkit ainakin saivat kehuja vastakkaiselta sukupuolelta Ruissalossa! Mukavat istua vaikka ilman housuja. Tuota materiaalia ei jostain syystä enää käytetä autoissa, huonekaluista löytyy.
Japanin tojoista löytyy vielä. Ja pitsiä.
 
Embargot ilmeisesti loppui kuin useampikin arviointi tullut ulos.



Mielenkiintoinen vaihtoehto, tehdään Euroopassa joten tähän malliin ei tariffi pure.

e: vähän kuten model Y, mutta kaikilla mitä siitä puuttuu; ilmajousitus, pikkunäyttö, hud, isompi akku, 800V, 22kW AC, V2G&V2L...

Tämä on siis Geelyn kärkimerkki, muistatteko Volvo, Polestar...
 
Viimeksi muokattu:
Mazdan punainen Soul red metalliväri on ja on ollut todella hieno. Autovalmistajat saisivat ottaa mallia ja tehdä säväyttäviä maalauksia.
Renault teki 5 kanssa mahtavan tempun ja vihreä on maksuton perusväri, eikä harmaana saa edes tehtaalta autoa. Tylsempinä mustana ja valkoisena autonkin saa, mutta lisähinnalla. Toisenpään esimerkkinä Polestar jota saa melkeimpä pelkästään harmaan eri sävyinä, värit näyttää siltä että printteristä väri loppu.

Tuntuu että suomalaiset pääosin tilaa uuden autonsa että eniten miettivät seuraavaa ostajaa että sille mieleinen, eli ostavat mahdollisimman tylsällä värillä ettei jälleenmyyntiarvo kärsi. Jos harmaasta pitäisi maksaa reilusti rupeaisi näkymään väriä tiellä
 
Embargot ilmeisesti loppui kuin useampikin arviointi tullut ulos.



Mielenkiintoinen vaihtoehto, tehdään Euroopassa joten tähän malliin ei tariffi pure.

e: vähän kuten model Y, mutta kaikilla mitä siitä puuttuu; ilmajousitus, pikkunäyttö, hud, isompi akku, 800V, 22kW AC, V2G&V2L...

Tämä on siis Geelyn kärkimerkki, muistatteko Volvo, Polestar...

Toi todellakin on erittäin kiinnostava. Hienoa jos alkavat tehdä Euroopassa.
Olihan tuosta jo jotain videoita pihalla missä kovasti kehuttu.

10v/200tkm takuu/huoltosopparista oli myös aiemmin juttua, mikä on sekin plussaa.
 
Viimeksi muokattu:
Ruotsiin tuodaan, me ollaan aika köyhiä, mutta...

Näkyy menevän Ruotsissa Teslan tyylillä; Experience centerit myy ja huoltaa, mut huoltoja on muuallakin.
 
Embargot ilmeisesti loppui kuin useampikin arviointi tullut ulos.



Mielenkiintoinen vaihtoehto, tehdään Euroopassa joten tähän malliin ei tariffi pure.

e: vähän kuten model Y, mutta kaikilla mitä siitä puuttuu; ilmajousitus, pikkunäyttö, hud, isompi akku, 800V, 22kW AC, V2G&V2L...

Tämä on siis Geelyn kärkimerkki, muistatteko Volvo, Polestar...

Muuten vaikuttaa hyvältä, mutta etenkin nelivetoisen WLTP-kulutus on jostain syystä todella surkea, 35 % enemmän kuin Model Y AWD:ssa.

Zeekr 7X AWD:
94 kWh
WLTP 543 km
WLTP Vehicle 17,3 kWh/100 km

Model Y AWD:
75 kWh
WLTP 586 km
WLTP Vehicle 12,8 kWh/100 km

On laitettu isoa akkua, mutta silti range 43 km Teslaa lyhyempi.


Edit. Takavetoinen on hiukan parempi, mutta surkea silti.

Zeekr 7X RWD:
94 kWh
WLTP 615 km
WLTP Vehicle 15,3 kWh/100 km

Model Y RWD:
75 kWh
WLTP 622 km
WLTP Vehicle 12,1 kWh/100 km
 
Viimeksi muokattu:
Ottaisin tuon kulutuksen Teslan osalta kuten tequila paukunkin; aika reippaalla suolalla.

En oikein ole vielä tälle keväälle päässyt alle 20kWh/100km kulutukseen kesärenkailla; onko paskat karheat tiet vai mikä... Viime kesällä oli noin ~17.

Tuo isoin nelikko 7X on noin sata heppaa tehokkaampi kuin MYP.
 
Evdatabasen mukaan pääsee 25-45km pidemmälle reaalimaailmassa kuin Model yllä (riippuen mihin Y malliin vertaa, tässä vertasin siis AWD malleja).
 
Viimeksi muokattu:
Eli aika merkityksetöntä pitkässä juoksussa kun 800V latausasemat yleistyy koko ajan, ajokuumalla Zeekkerillä ionitylle tai Nesteelle kaartaen lähdetään nopeammin liki täydellä akulla uudelle legille Lappiin kuin Teslalla.

Itsellä kotilataus näyttelee reilu 90% kokonaisuudesta niin ei käytännössä mitään merkitystä, toki 30min > 15min vois pitkässä linjassa helpottaa hermojännitystä.
 
Ottaisin tuon kulutuksen Teslan osalta kuten tequila paukunkin; aika reippaalla suolalla.

En oikein ole vielä tälle keväälle päässyt alle 20kWh/100km kulutukseen kesärenkailla; onko paskat karheat tiet vai mikä... Viime kesällä oli noin ~17.

Tuo isoin nelikko 7X on noin sata heppaa tehokkaampi kuin MYP.
Jep. Aina hymyilyttää nuo naurettavan alhaiset lukemat, kuten 12,8 kWh/100 km :D Veikkaan että ihmisten ympärivuotinen keskikulutus Tesla Y:llä on jotain 15-20 kWh/100 km välillä riippuen ajoprofiilista ja painottuen lähemmäs 20 kuin 15. Joka siis on hyvä lukema tuon kokoisessa autossa.
 
Ottaisin tuon kulutuksen Teslan osalta kuten tequila paukunkin; aika reippaalla suolalla.

En oikein ole vielä tälle keväälle päässyt alle 20kWh/100km kulutukseen kesärenkailla; onko paskat karheat tiet vai mikä... Viime kesällä oli noin ~17.

Tuo isoin nelikko 7X on noin sata heppaa tehokkaampi kuin MYP.
Älä unohda, että molempien kulutukset pitää ottaa suolan kanssa. Ihmettelen vain, jos kevyessä WLTP-syklissä kuluu 17,3 kWh/100 km, niin mikä on kulutus suolan lisäämisen jälkeen?

Jotain arviota voi hakea Björnin testeistä. Valitettavasti ero laimenee molemmista suunnista, koska ei löydy 12,8 Model Y LR:ä, vaan vanhempi 13,8-versio, eikä löydy 17,3 Zeekriä, vaan 15,9/16,2.

Tesla Y LR AWD 13,8:
15,5@90 km/h, +4 C
21,4@120 km/h, +5 C

Zeekr 001 AWD 94 kWh 15,9/16,2:
20,1@90 km/h, -2 C (+29,7 %)
28,5@120 km/h, -2 C (+33,2 %)

Tesla ajoi 6-7 astetta lämpimämmässä, mikä selittää pienen osan Zeekrin yli 30 % suuremmista kulutuksista. Veikkaan, että samassakin lämpötilassa testattuna ero olisi yli 30 %, jos vaihdetaan vanhan 13,8-Teslan tilalle uusi 12,8-Tesla LR AWD ja 15,9/16,2-Zeekrin tilalle tuo uusi 90 mm korkeampi 17,3-Zeekr 7X AWD.



 
Jep. Aina hymyilyttää nuo naurettavan alhaiset lukemat, kuten 12,8 kWh/100 km :D Veikkaan että ihmisten ympärivuotinen keskikulutus Tesla Y:llä on jotain 15-20 kWh/100 km välillä riippuen ajoprofiilista ja painottuen lähemmäs 20 kuin 15. Joka siis on hyvä lukema tuon kokoisessa autossa.
Kyseessä kuitenkin molempien osalta wltp luku joten voisi kuvitella että molemmissa sitten lukemat heittää saman verran.
 
Kyseessä kuitenkin molempien osalta wltp luku joten voisi kuvitella että molemmissa sitten lukemat heittää saman verran.

Ei ne heitä automaattisesti saman verran vaan valmistajien välillä on paljon eroja paljon heittää. On tietty mahdollista että Zeekr 7X heittää yhtä paljon.


Polestar 3
WLTP-toimintamatka 560 km
Toimintamatka testissä 537 km (–4.1 %)

Tesla Model 3
WLTP-toimintamatka 703 km
Toimintamatka testissä 536 km (–23,6 %)

Kia EV3
WLTP-toimintamatka 590 km
Toimintamatka testissä 504 km (–14,6 %)

Porsche Taycan
WLTP-toimintamatka 592 km
Toimintamatka testissä 504 km (–14,9 %)

BYD Tang
WLTP-toimintamatka 530 km
Toimintamatka testissä 479 km (–9,6 %)

Audi Q6 e-tron
WLTP-toimintamatka 616 km
Toimintamatka testissä 477 km (–22,6 %)

Hongqi EHS7
WLTP-toimintamatka 540 km
Toimintamatka testissä 450 km (–16,7 %)

Hyundai IONIQ 5
WLTP-toimintamatka 546 km
Toimintamatka testissä 440 km (–19,4 %)

Volkswagen ID.7
WLTP-toimintamatka 571 km
Toimintamatka testissä 434 km (–24 %)

Ford Explorer EV
WLTP-toimintamatka 525 km
Toimintamatka testissä 430 km (–18,1 %)

Lotus Emeya
WLTP-toimintamatka 500 km
Toimintamatka testissä 429 km (–14,2 %)

BYD Sealion 7
WLTP-toimintamatka 502 km
Toimintamatka testissä 429 km (–14,5 %)

XPeng G6
WLTP-toimintamatka 550 km
Toimintamatka testissä 429 km (–22 %)

Porsche Macan
WLTP-toimintamatka 552 km
Toimintamatka testissä 429 km (–22,3 %)

BYD Seal U
WLTP-toimintamatka 500 km
Toimintamatka testissä 418 km (–16,4 %)

NIO EL8
WLTP-toimintamatka 503 km
Toimintamatka testissä 414 km (–17,7 %)

BMW i5
WLTP-toimintamatka 497 km
Toimintamatka testissä 387 km (–22,2 %)

Mercedes-Benz G-sarja
WLTP-toimintamatka 443 km
Toimintamatka testissä 378 km (–14,7 %)

Volvo EX30
WLTP-toimintamatka 472 km
Toimintamatka testissä 368 km (–22 %)

Peugeot E-3008
WLTP-toimintamatka 510 km
Toimintamatka testissä 364 km (–28,6 %)

MINI Countryman
WLTP-toimintamatka 399 km
Toimintamatka testissä 358 km (–10,4 %)

Peugeot E-5008
WLTP-toimintamatka 488 km
Toimintamatka testissä 353 km (–27,7 %)

Smart #3
WLTP-toimintamatka 415 km
Toimintamatka testissä 341 km (–17,9 %)

Voyah Dream
WLTP-toimintamatka 482 km
Toimintamatka testissä 340 km (–29,5 %)
Norjalaisilla keskimäärin -18,65 % toimintamatka vs WLTP.
 
En tiedä miksi alhaiset WLTP-lukemat hymyilyttää mutta esimerkiksi se, että 500 litran tavaratilaan ei mahdu 320 litran jääkaappia, ei. Ovat kumpikin yhteismitallisia mittaustuloksia.
 
En tiedä miksi alhaiset WLTP-lukemat hymyilyttää mutta esimerkiksi se, että 500 litran tavaratilaan ei mahdu 320 litran jääkaappia, ei. Ovat kumpikin yhteismitallisia mittaustuloksia.
No kyllähän muotokin vaikuttaa, ja 320l jääkaappi on sisältään sen.. siinä on viellä koneisto ja eritys yms päälle
 
Kyseessä kuitenkin molempien osalta wltp luku joten voisi kuvitella että molemmissa sitten lukemat heittää saman verran.
WLTP mitataan pääosin moottorinopeutta pienemmällä vauhdilla. Ajoneuvon aerodynaamiikaasta yms riippuen heitto WLTP:sitä nopeaan pitkän siivun ajoon voi siis vaihdella paljonkin.

Etenemiskyvyn kannalta nimenomaan pieni kulutus suurissa nopeuksissa on tärkeää.
 
En tiedä miksi alhaiset WLTP-lukemat hymyilyttää mutta esimerkiksi se, että 500 litran tavaratilaan ei mahdu 320 litran jääkaappia, ei. Ovat kumpikin yhteismitallisia mittaustuloksia.

WLTP on lähempänä "yhteismitallista" kuin kontin tilat jotka tuntuvat olevan lähinnä arpomista eikä numeroita oikein voi verrata.
 
En tiedä miksi alhaiset WLTP-lukemat hymyilyttää mutta esimerkiksi se, että 500 litran tavaratilaan ei mahdu 320 litran jääkaappia, ei. Ovat kumpikin yhteismitallisia mittaustuloksia.
En tiedä miten tavaratilan koko liittyy asiaan mitenkään. WLTP-lukemat hymyilyttää koska nuo alle 15 kWh/100 km lukemat ovat toistaiseksi niin fantastisia isoissa sähköautoissa. Kyllä minäkin omilla sähköautoilla olen parhaimmillaan päässyt 12-13 kWh/100 km lukemiin yksittäisillä ajoilla, mutta niin vaan keskilukema tämän hetkisessä (Kia e-Niro) on 19,7 kWh/100 km kun 60 tkm mittarissa.
 
Löysin Björniltä samassa keskilämpötilassa ajetut 1000 km.

Vanha Model Y LR AWD:
-WLTP 13,8 kWh/100 km
-1000 km@+0 C 25,4 kWh/100 km
-kerroin 1,841

Zeekr 7X:ää 90 mm matalampi Zeekr 001 AWD Privilege:
-WLTP 16,2 kWh/100 km (16,2 varmistui)
-1000 km@+0 C 30,2 kWh/100 km
-kerroin 1,864

Jos käytämme samoja kertoimia uusimmille nelivetoisille Model Y:lle ja Zeekr 7X:lle:

Tesla:
12,8 * 1,841 = 23,56 kWh/100 km @+0 C Björn 1000 km

Zeekr:
17,3 * 1,864 = 32,25 kWh/100 km @+0 C Björn 1000 km

Zeekr veisi Björn 1000 km@+0 C:ssa 32,25 / 23,56 = 36,9 % Teslaa enemmän. Surkealta kuulostaa uudelle automallille. Jotain on pahasti pielessä voimalinjassa tai akun hyötysuhteessa, koska Cd kuitenkin asiallinen 0,247.

Otetaan esimerkiksi Mersun pidennetty paku EQT:
-1944 kg
-leveys 186 cm
-korkeus 181 cm
-"A" 3,37 m2
-Cd = tiiliskivi
-WLTP Vehicle 16,9 kWh/100 km
-WLTP Vehicle +156 kg (Cr 0,007, 75 %) 17,3 kWh/100 km


Zeekr 7X AWD:
-2100 kg
-leveys 193 cm
-korkeus 165 cm
-"A" 3,18 m2
-Cd 0,247
-WLTP Vehicle 17,3 kWh/100 km

Nähdään, että massakorjattuna molempien kulutus on 17,3. Pakun poikkipinta-ala on noin 5 % suurempi. Pakun muotokertoimen pitäisi siis olla 0,233, mikä ei ole mahdollista. Johonkin Zeekr hukkaa energiaa ja paljon. Pieni osa menee nelivetoon, mutta mihin loput?

Tässä on se paku, jonka kulutus 16,9 ja massakorjattuna sama 17,3 kuin Zeekrillä:



 

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
274 474
Viestejä
4 726 817
Jäsenet
77 199
Uusin jäsen
Hitbox

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom