Löysin Björniltä samassa keskilämpötilassa ajetut 1000 km.
Vanha Model Y LR AWD:
-WLTP 13,8 kWh/100 km
-1000 km@+0 C 25,4 kWh/100 km
-kerroin 1,841
Zeekr 7X:ää 90 mm matalampi Zeekr 001 AWD Privilege:
-WLTP 16,2 kWh/100 km (16,2 varmistui)
-1000 km@+0 C 30,2 kWh/100 km
-kerroin 1,864
Jos käytämme samoja kertoimia uusimmille nelivetoisille Model Y:lle ja Zeekr 7X:lle:
Tesla:
12,8 * 1,841 = 23,56 kWh/100 km @+0 C Björn 1000 km
Zeekr:
17,3 * 1,864 = 32,25 kWh/100 km @+0 C Björn 1000 km
Zeekr veisi Björn 1000 km@+0 C:ssa 32,25 / 23,56 = 36,9 % Teslaa enemmän. Surkealta kuulostaa uudelle automallille. Jotain on pahasti pielessä voimalinjassa tai akun hyötysuhteessa, koska Cd kuitenkin asiallinen 0,247.
Otetaan esimerkiksi Mersun pidennetty paku EQT:
-1944 kg
-leveys 186 cm
-korkeus 181 cm
-"A" 3,37 m2
-Cd = tiiliskivi
-WLTP Vehicle 16,9 kWh/100 km
-WLTP Vehicle +156 kg (Cr 0,007, 75 %) 17,3 kWh/100 km
Zeekr 7X AWD:
-2100 kg
-leveys 193 cm
-korkeus 165 cm
-"A" 3,18 m2
-Cd 0,247
-WLTP Vehicle 17,3 kWh/100 km
Nähdään, että massakorjattuna molempien kulutus on 17,3. Pakun poikkipinta-ala on noin 5 % suurempi. Pakun muotokertoimen pitäisi siis olla 0,233, mikä ei ole mahdollista. Johonkin Zeekr hukkaa energiaa ja paljon. Pieni osa menee nelivetoon, mutta mihin loput?
Tässä on se paku, jonka kulutus 16,9 ja massakorjattuna sama 17,3 kuin Zeekrillä:
All details and specs of the Mercedes-Benz EQT 200 Long (2024). Compare price, lease, real-world range and consumption of every electric vehicle.
ev-database.org