Yleistä keskustelua sähköautoista

Juu, ratin yli katsotaan. Sinänsä en suoranaisesti sano että se on huonompi, erilainen se toki on (vähän sellainen mikroautomainen) ja ihan mukava että erilaisia toteutuksia valmistajilta löytyy.
 
Mä kans kuvista ajattelin, että ei tule kesää, mutta ei se istuessa miltään mahdottomalta tuntunut. Vähän sama juttu kun hudin kanssa. Itse olen kyllä niin paatunut, että noissa hudillisissa katse on aina siinä mittaristossa jos sellainen vain saatavilla ja hudi jää enemmän tai vähemmän turhaksi, mutta tuossa tietenkin tilanne toinen kun on primäärinä tossa ratin päällä. Se tuleva LR, varsinkin mikäli tulee saataville myös nelivetona, olisi varsin kiinnostava kampe. Toi mittaristo ei välttämättä itseänikään puhutellut varsinkaan tyylillisesti, mutta muuten kyllä tykkäsin sisustuksesta + penkeistä. Ehkä toi voimalinja/akku/latausnopeus jätti kokonaisudessaan vähän kylmäksi, mutta uskon kyllä sen tulevan 98kW version olevan ainakin nelivetoisena huippuvehkeen. 700km wltp antaa jo vähän anteeksi max. 160kW latausnopeuttakin (mikäli on siinäkin sama).
 
Juu ja ei valmistaja valehtele että Obsession Blue vaihtelee väriä valaistuksen mukaan. On muuten se ilmainen väri eikä kallein....

IMG_7370.jpeg

IMG_8018.jpeg
Taas minä takerrun noihin vanteisiin, mutta edelleen näiden vatkaimien vanteet on jotain aivan järkyttävää:sick:
 
Autot on jopa hyvän näköisiä, mutta pilataan karmeilla vanteilla.

Eikös toi sama suuntaus / erikoisuuden tavoittelu ole vähän nähtävillä muuallakin kuin sähkiksissä? Esim. Teslan (unohdetaan ne kapselit), BMW, MB, Id:t, Kiat (EV6, Niro) ja varmaan muitakin löytyy vanteet muotoilukieleltään aika perussettiä. Sitten on joku osa autoja, joissa on sekä ulkokuori (EV3 & 4, Hyny 6) koitettu viedä johonkin avaruusaikaan ja toi Peugeot ja muistaakseni myös Ford tekevät samaa vanteillaan. Itsekin kyllä arvostan konservatiivisempaa lähestymistapaa ja himoitsin omaani jotain tämäntyyppistä (en ihan noin matalan profiilin renkailla kylläkään) kun rikastun:
1744265653782.png
 
No ei kyllä tarvi kurottauta mihinkään näyttöön, just paras käyttää kun laskee käden näytön päälle ja sitten painelee nappeja niin ei tarvi tähtäillä, peukalolla yltää joka toimintoon. Ja jos kuvista katselet etäisyyttä niin voi näyttää että näyttö on kaukana kun ohjelma ajaa penkin aina taakse kun oven aukaisee että helppo nousta autosta.
Volvo on nykyään vinosilmien omistama, kohta todennäköisesti hyökkäävät Taiwaniin....Mukava odottaa osia kun rajat lyövät kiinni konfliktin takia :D
Kiinassahan nuo Pösönkin osat on valmistettu.

Taas minä takerrun noihin vanteisiin, mutta edelleen näiden vatkaimien vanteet on jotain aivan järkyttävää:sick:
Todella hienon näköiset vanteet. Kyllä kelpaisi ajella.
 
Viimeksi muokattu:
Onneksi tuolle Pösölle voi myös puhua niin se tottelee, ei tarvi koskea tai kurotella mihinkään, voi sanoa vaikka että penkinlämmitys/ratinlämmitys päälle/pois, lämpötilaa säätää, musiikkia säätää, tuuletinnopeutta säätää, puhelut, määränpäät ja viestit voi myös puhua ja vastailla yms.
Parissa sekunnissa tottelee...

IMG_7197.jpeg
Siis selkeää suomenkieltä vai tankeroa? Toinen kotimainen voisi vielä toimia. Ehkä.
 
Tuli tuossa menetettyä sähkispoikuus (tuttavan autolla) ja ajettua se n. 350km reissu, enyaq -20 80kwh akulla. Oman ajon keskikulutus oli 22.1kw/100km.

Aamulla oli vielä hieman pakkasta, sain kuninkaantien abc:n laturista 7kwh teholla virtaa (varmaan kylmä akku+ilma) kun päätin et kokeillaan nyt miten homma toimii (akussa oli virtaa vielä 60%). Mutta iltapäivällä törmäsin haasteisiin porttipuiston abc:llä, ettei mikään vapaana ollut laturi reagoinut sovelluksen/auton kanssa. Kävin kokeilemassa myös helsinki outletin pihalla korttimaksullista latausta, mutta sekään ei innostunut toimimaan (oletan että kun korttimaksullinen niin ei tarvitse sitä ohjelmaa ladata). Akkua oli tuolloin n. 30% ja vielä oli asioimista.

Lopulta konalan s-marketin latauspaikasta sitten sain virtaa 60-70kwh nopeudella (12% oli akkua jäljellä). Ensimmäinen laturi ei reagoinut, mutta viereinen sentään lähti pelittämään. Ensimmäisessä kävi muutama muukin kokeilemassa, mutta lähtivät hetken päästä kun siinä odotteli. Virtaa tarpeeksi (60% varaukseen) ja uudestaan kuninkaantien abc:lle lataamaan, että riittää varmasti loppumatkaksi. Siellä sitten toimi moitteetta ja sai 70kwh teholla et akkuun kertyi 70%.

Pitäisi varmaan useampi äppi ladata, jos sähkiksen omaksi ostaisi kun nyt oli vain s-ryhmän. Mut ihan kiva kokeilu, joskus ois kiva kokeilla esim id2 tms pienempää sähkistä vastaavalla reissulla ja nopeudella, että vaikuttaako auton koko kuinka tuohon kulutukseen.
 
Haiskahtaa vähän siltä, että Enyaqissa on jotain häikkää. Itsellä oli ennen ihan tuollainen sieltä alkupäästä pienemmällä akulla. Jotkut yksittäiset laturit kyllä nirsoili aloituksen kanssa, mutta ei millään varaustasolla jäänyt seitsemään kilowattiin latausteho.

Kulutus ei kuulosta epätavalliselta tuuliselle pakkaspäivälle, varsinkin jos kilometrejä tuli moottoritielläkin. Kesällä pienemmillä teillä ei taasen ole kummoinen temppu päästä wltp-lukuihin.
 
Haiskahtaa vähän siltä, että Enyaqissa on jotain häikkää. Itsellä oli ennen ihan tuollainen sieltä alkupäästä pienemmällä akulla. Jotkut yksittäiset laturit kyllä nirsoili aloituksen kanssa, mutta ei millään varaustasolla jäänyt seitsemään kilowattiin latausteho.
Oliko vaggineissa Kempowerin latureiden kanssa sitä vaivaa, että pitää alussa vähän tukea ylöspäin sitä latauspiuhan kahvaa, että lähtee pariutumaan?
 
Toyotalla ainakin sen kuulee naksutuksesta jos tuo on ongelmana, en sitten tiedä onko Enyaqissa hiljaisempi tuo osuus (jos on sama "ominaisuus").
 
Oliko vaggineissa Kempowerin latureiden kanssa sitä vaivaa, että pitää alussa vähän tukea ylöspäin sitä latauspiuhan kahvaa, että lähtee pariutumaan?

Ei tarvi mitään säheltää kunhan aloittaa latauksen appista ennenku työntää piuhan kiinni odottaa sen aikaa, että lukitus surahtaa lataa aina, ongelmaa tulee jos ensin kiinnittää piuhan ja sitten vasta käynnistää Apista niinkuin abc taisi joskus ohjeistaa.
 
Ei tarvi mitään säheltää kunhan aloittaa latauksen appista ennenku työntää piuhan kiinni odottaa sen aikaa, että lukitus surahtaa lataa aina, ongelmaa tulee jos ensin kiinnittää piuhan ja sitten vasta käynnistää Apista niinkuin abc taisi joskus ohjeistaa.
Jes. Lähinnä tossa mietin, että ensi kertoja lataavalla joku tuollainen voisi selittää miksei homma ole onnistunut.
 
Oliko vaggineissa Kempowerin latureiden kanssa sitä vaivaa, että pitää alussa vähän tukea ylöspäin sitä latauspiuhan kahvaa, että lähtee pariutumaan?
Itse oon myös mennyt 2.5v vag kulkineella niin että appista lataus päälle ja sen jälkeen pistooli autoon kiinni. Kempowerin laturilla 0kpl epäonnistumisia tällä aika periodilla.

E: En tiedä miksi neuvotaan yleensä toisin latureilla, liekkö jollain toisella automerkillä tuo taas erilailla.
 
Viimeksi muokattu:
Itse oon myös mennyt 2.5v vag kulkineella niin että appista lataus päälle ja sen jälkeen pistooli autoon kiinni. Kempowerin laturilla 0kpl epäonnistumisia tällä aika periodilla.

E: En tiedä miksi neuvotaan yleensä toisin latureilla, liekkö jollain toisella automerkillä tuo taas erilailla.
Mä oon aina työntänyt sen piuhan kiinni ihan operaattorista riippumatta ennen appiksen ronaamista ja ei ole ollut ongelmia. En oo kyllä ikinä mitään ohjeitakaan lueskellut. Omat ABC-kokemukset rajoittuvat tosin pelkkään Teslaan.
 
Toivottavasti tuo latauksen maksaminen helpottuu plug&chargen myötä. Suomessa sitä ei taida tukea kuin Ionity toistaiseksi, mutta jospa se sieltä joskus valuisi paikallisille operaattoreillekin. Hidasta kyllä tuntuu olevan sen kanssa, vaikka ainakin Kempowerin laturit sitä tukisi suoraan. Ja nehän on aika laajasti Suomessa.
 
Itse kun ei tule käytettyä kuin asiointilatauksia niin piuha tökätään ensin kiinni kun tägejä tulee käytettyä (ellei piuhan kytkemistä etukäteen ole erikseen lukitsemisella estetty). Maksamisen osalta sovelluksen räpeltäminen olisi askel taaksepäin omalla kohdalla (vaikka tuntuu se olevan monelle se preferoitu tapa).
 
Siinä missä Mercedes-Benzin sähköautomyynti laski 10% ensimmäisellä vuosineljänneksellä, Polestarin myynti kasvoi 76%:
 
EU harkitsee poistavansa tullit kiinalaisilta sähköautoilta:



Eurooppalainen autoteollisuus voikin sitten laittaa lapun luukulle :cigarbeye:
 
Ettei olisi parodia tjsp. oleva tili? Koska mielestäni näin jonkun ihan vastaavan tilin ja kirjoittaa valejuttuja.
 
EU tuskin alkaa pakittelemaan kun pahemmin ei ole syitä. Vaikkapa esim X-Pengit alkais olemaan pelottavan kutkuttavia ilman tariffia hinnassaan kun ne on jo nyt ominaisuuksiltaan sitä.
 
EU harkitsee poistavansa tullit kiinalaisilta sähköautoilta:



Eurooppalainen autoteollisuus voikin sitten laittaa lapun luukulle :cigarbeye:

Kyse lienee tästä:

Eli klikkien toivossa on X:ssä jätetty mainitsematta että tullien tilalle tulisi minimihinta, ja että Saksan autoteollisuus kannattaa ideaa.

Vähän lähdekritiikkiä voisi harrastaa ennen linkitystä tai etsiä sen alkuperäisen uutisen ja linkittää sen ennemmin kuin jonkun "twiitin" uutisesta.
 
Renault Scenic saa uusia ominaisuuksia ja ainakin Ranskassa hinta tippuu:

Onko kukaan käynyt kokeilemassa? Tästähän Suomessa lanseerattiin Business mallit, jolloin esim. pitkän kantaman (+600km) isommalla akulla varutettu malli alkaa 44 390€ ja on ihan kattavasti varustellut. Itse pidän Renaultin nyky suunnittelusta niin ulkoa kuin sisältä ja Googlen Android Automotive on iso plussa. Melkein isoin miinus mikä ajamatta tulee mieleen on tuo, että auto on etuveto, eikä takaveto, eikä nelivetoa saa edes rahalla, vaikka sisarmalli Nissan Ariyaan saa.
 
Kuulostaa uusilta penkeiltä ja softapäivitykseltä. Mikä on erinomaista. Itse olen odotellut tuota kaksisuuntaista latausta kun sehän toki toimii käytännössä kaikissa autoissa, mutta tarvitsisi tuen softaan että näyttää kulutuksen/latauksen järkevästi (ja tietty valmistajalta speksit jolla tavalla sitä voi virallisesti käyttää). V2L on kuitenkin jo Renault5:ssa, joten sähkön saaminen ulospäin autosta on sellainen joka kelpaa Scenic malliin kyllä.
 
Renault Scenic saa uusia ominaisuuksia ja ainakin Ranskassa hinta tippuu:

Onko kukaan käynyt kokeilemassa? Tästähän Suomessa lanseerattiin Business mallit, jolloin esim. pitkän kantaman (+600km) isommalla akulla varutettu malli alkaa 44 390€ ja on ihan kattavasti varustellut. Itse pidän Renaultin nyky suunnittelusta niin ulkoa kuin sisältä ja Googlen Android Automotive on iso plussa. Melkein isoin miinus mikä ajamatta tulee mieleen on tuo, että auto on etuveto, eikä takaveto, eikä nelivetoa saa edes rahalla, vaikka sisarmalli Nissan Ariyaan saa.
Kuulostaa uusilta penkeiltä ja softapäivitykseltä. Mikä on erinomaista. Itse olen odotellut tuota kaksisuuntaista latausta kun sehän toki toimii käytännössä kaikissa autoissa, mutta tarvitsisi tuen softaan että näyttää kulutuksen/latauksen järkevästi (ja tietty valmistajalta speksit jolla tavalla sitä voi virallisesti käyttää). V2L on kuitenkin jo Renault5:ssa, joten sähkön saaminen ulospäin autosta on sellainen joka kelpaa Scenic malliin kyllä.
Etupenkkien istuinosa on melko lyhyt. Eli toivottavasti tosiaan tulisi penkkeihin parannuksia.
 
Renault Scenic saa uusia ominaisuuksia ja ainakin Ranskassa hinta tippuu:

Onko kukaan käynyt kokeilemassa? Tästähän Suomessa lanseerattiin Business mallit, jolloin esim. pitkän kantaman (+600km) isommalla akulla varutettu malli alkaa 44 390€ ja on ihan kattavasti varustellut. Itse pidän Renaultin nyky suunnittelusta niin ulkoa kuin sisältä ja Googlen Android Automotive on iso plussa. Melkein isoin miinus mikä ajamatta tulee mieleen on tuo, että auto on etuveto, eikä takaveto, eikä nelivetoa saa edes rahalla, vaikka sisarmalli Nissan Ariyaan saa.
Kas jo tuo nykyinen hinnasto on 1500e halvempi kuin viime keväänä. Business-mallit sitten vielä selvästi halvemmat, varsin houkuttelevat hinnat jo. Mikähän mahtaa olla ero "normaalin" ja busineksen välillä, ei nopeasti osunut silmään?
 
Mazda 6e vaikuttaakin todella yllättävän hyvältä nyt kun hinnasto on julkaistu:

Hinnat alkaen 44 300€ ja sisältää kaiken mahdollisen. Ylempi varustetaso on aika turha kun siinä tulee vissiin paremmat nahat ja jokin lasikaton sulkemis mekanismi. Muuten vakiovarustelu sisältää kaiken kuten kaikki mahdolliset avustinjärjestelmät, lämpöpumpun, lämmitettävät ja vilennettävät sähkösäätöiset keinonahkapenkit, HUD näytön, langaton CarPlay & Android auto, 360 kamera, 12-kaiuttiminen Sony äänentoistojärjestelmä ja mitä vielä. Ehkä tuosta varustelusta ei keksi mitään muuta puutetta kuin Matrix LED ajovaloja ei ole. Varusteista ei saa tarvitse välittää kuin korkeintaan maksaa metalliväristä extraa.

6e ei ole markkinnoilla mitenkään erityisen nopea auto eikä rangekaan ole pisin mahdollinen. Auto on aina takavetoinen, ei nelivetoa eikä eri akku ja voimalinja vaihtoehtoja muutenkaan. Auto on onneksi liftback, eikä sedan ja frunkki on aika iso. Mielestäni erittäin mielenkiitoinen vaihtoehto markkinoille tuolla hinnalla.

Lisäksi autossa on 6-vuoden takuu. Autohan perustuu kiinalaiseen tekniikkaan kaikin osin, Mazda on tainnut lähinnä muotoilla ulko ja sisäpuolen? Ja hyvin siinä ovat onnistuneetkin.
 
Tekninen puoli ei nyt mitään ihmeellistä tarjoa, mutta onhan tuo mazda heittämällä yksi tyylikkäimistä sähköautoista markkinoilla.
Erityisplussa mittariston perinteisemmästä tyylistä. Ei ole vaan joku näyttö pystyssä kojelaudalla.
 


Akkuauto fiksailee vähän kaikkien akkuja. Mainostavat erityisesti Teslan ohella osaamistaan BMW:n parissa.
 
Mazda 6e vaikuttaakin todella yllättävän hyvältä nyt kun hinnasto on julkaistu:

Hinnat alkaen 44 300€ ja sisältää kaiken mahdollisen. Ylempi varustetaso on aika turha kun siinä tulee vissiin paremmat nahat ja jokin lasikaton sulkemis mekanismi. Muuten vakiovarustelu sisältää kaiken kuten kaikki mahdolliset avustinjärjestelmät, lämpöpumpun, lämmitettävät ja vilennettävät sähkösäätöiset keinonahkapenkit, HUD näytön, langaton CarPlay & Android auto, 360 kamera, 12-kaiuttiminen Sony äänentoistojärjestelmä ja mitä vielä. Ehkä tuosta varustelusta ei keksi mitään muuta puutetta kuin Matrix LED ajovaloja ei ole. Varusteista ei saa tarvitse välittää kuin korkeintaan maksaa metalliväristä extraa.

6e ei ole markkinnoilla mitenkään erityisen nopea auto eikä rangekaan ole pisin mahdollinen. Auto on aina takavetoinen, ei nelivetoa eikä eri akku ja voimalinja vaihtoehtoja muutenkaan. Auto on onneksi liftback, eikä sedan ja frunkki on aika iso. Mielestäni erittäin mielenkiitoinen vaihtoehto markkinoille tuolla hinnalla.

Lisäksi autossa on 6-vuoden takuu. Autohan perustuu kiinalaiseen tekniikkaan kaikin osin, Mazda on tainnut lähinnä muotoilla ulko ja sisäpuolen? Ja hyvin siinä ovat onnistuneetkin.
Kyllä ainakin itse noin pienellä lisähinnalla ottaisin tuon paremman varustetason kun siinä tulee nappanahat muovin sijaan. Lisäksi tulee nahkaratti muoviratin sijaan.

Tyylikkään näköinen on kyllä.
 
Kyllä ainakin itse noin pienellä lisähinnalla ottaisin tuon paremman varustetason kun siinä tulee nappanahat muovin sijaan. Lisäksi tulee nahkaratti muoviratin sijaan.

Tyylikkään näköinen on kyllä.

Muoviratti, tai siis tekonahka ratti. Muoviratti kuulostaa ainakin minun korvaan joltain vm2006 Polon kovamuoviselta ratilta.

Tässä videossa hyvä esittely autosta ja nimenomaan tuolla paremmalla varustelulla. Minusta tuo paremman varustelun mukana tuleva kaksivärinen ratti on aivan karsean näköinen, mutta ohjaamo on kyllä arvokkaan näköinen:


Myöhemminhän Mazdalta tulee CX-60:n henkinen jatkaja myös sähkömuodossa, varmaan pitkälti samalla tekniikalla kuin 6e:
 
Muoviratti, tai siis tekonahka ratti. Muoviratti kuulostaa ainakin minun korvaan joltain vm2006 Polon kovamuoviselta ratilta.

Tässä videossa hyvä esittely autosta ja nimenomaan tuolla paremmalla varustelulla. Minusta tuo paremman varustelun mukana tuleva kaksivärinen ratti on aivan karsean näköinen, mutta ohjaamo on kyllä arvokkaan näköinen:


Myöhemminhän Mazdalta tulee CX-60:n henkinen jatkaja myös sähkömuodossa, varmaan pitkälti samalla tekniikalla kuin 6e:


Keinonahka on käytännössä muovia, 3-5v kuluttua näyttää sitten vielä aivan kamalalta!
 
Mikä lie noiden kamalien keinonahkojen ekologisuuskaan, öljystä tehdään kaikki ja muovia syydetään planeetta täyteen. Antakaa kunnon eläimen nahkaa tuollaisiin kulutuskohteisiin, niin on tehty jo tuhansia vuosia ihan syystä, hyvä materiaali.
 
Tuo Mazda 6e:han ensimmäinen kiinnostava sähköauto pitkään aikaan! Lisää sedaneita kiitos, järkyttävän rumia nämä korotetut perhevankkurit mitä kaikki on nykyään.
 
Mikä lie noiden kamalien keinonahkojen ekologisuuskaan, öljystä tehdään kaikki ja muovia syydetään planeetta täyteen. Antakaa kunnon eläimen nahkaa tuollaisiin kulutuskohteisiin, niin on tehty jo tuhansia vuosia ihan syystä, hyvä materiaali.
Eläinnahan osalta olen samaa mieltä mutta muovinahkaa ei enää nähtävästi tehdä lain maanperän öljystä vaan kasveista( ja hiivasta, sienistöistä ja bakteerien avulla). Pvc:tä sisältävät ovat yhä fossiilipohjaisia. Eikä omissa silmissäni muovinahkajäljitelmä ole sen ekologisempi kuin oikea muovikaan vaikka datalla yrittävät muuta osoittaa. Luontaisesti kuolleen ruhon nahka on ekologisin vaihtoehto.
 
Tuo Mazda 6e:han ensimmäinen kiinnostava sähköauto pitkään aikaan! Lisää sedaneita kiitos, järkyttävän rumia nämä korotetut perhevankkurit mitä kaikki on nykyään.

Itselläni ei ole mitään hieman korkeampia autoja vastaan, mutta kyllä Mazdan muotoilu on varsin onnistunutta ja tunnistettavaa, esim. kun vertaa Toyotan hirvityksiin (jostain transformer piirretystä) tai MB e-tuotoksiin (joku geneerinen audin vuoden 1999 malli).
 
Tuo Mazda 6e:han ensimmäinen kiinnostava sähköauto pitkään aikaan! Lisää sedaneita kiitos, järkyttävän rumia nämä korotetut perhevankkurit mitä kaikki on nykyään.
Mazda ei varsinaisesti ole sedan, vaan liftback, mutta se on saatu hyvin piilotettua.

Sedan on äärimmäisen epäkäytännölinen malli ja siksi hyvä että Mazda teki liftbackin tästä.
 
Mazdan punainen Soul red metalliväri on ja on ollut todella hieno. Autovalmistajat saisivat ottaa mallia ja tehdä säväyttäviä maalauksia.
 
Viimeksi muokattu:
Hieno esimerkki siitä miten kiinalainen auto sadaan mielenkiintoiseksi kun tuttu ja turvallinen merkki tuunaa sen omakseen. Luotto autoon on heti ihan eri tasolla kuin jos se olisi Xping Pong. Mazda herättää luottamusta ja takaa laajemman huoltoverkoston kuin Xpoggi.

Mutta hieno tuunaus se on. :thumbsup: :thumbsup: Lisää tälläistä.
 
Hieno esimerkki siitä miten kiinalainen auto sadaan mielenkiintoiseksi kun tuttu ja turvallinen merkki tuunaa sen omakseen. Luotto autoon on heti ihan eri tasolla kuin jos se olisi Xping Pong. Mazda herättää luottamusta ja takaa laajemman huoltoverkoston kuin Xpoggi.

Mutta hieno tuunaus se on. :thumbsup: :thumbsup: Lisää tälläistä.
Asiallisesti muotoiltu, myös sisältä. Jos olisi AWD saatavilla niin menisi bucket-listalle.
 
Hieno esimerkki siitä miten kiinalainen auto sadaan mielenkiintoiseksi kun tuttu ja turvallinen merkki tuunaa sen omakseen. Luotto autoon on heti ihan eri tasolla kuin jos se olisi Xping Pong. Mazda herättää luottamusta ja takaa laajemman huoltoverkoston kuin Xpoggi.

Mutta hieno tuunaus se on. :thumbsup: :thumbsup: Lisää tälläistä.
Tässähän ei käsittääkseni ole kyseessä pelkkä tuunaus, vaan Mazda on ollut mukana suunnittelussa alusta asti ja on 50-50 suhteessa mukana valmistuksessakin pitkäaikaisen Kiinalaisen kumppanin kautta. Tai no, miten tämä sitten tulkitaan, Kiinassahan tuo tehdään ja sama pohja on käytössä Deepalilla, mutta ei tämä mikään pelkkä "vaihdetaan logo Mazdaksi" tapaus ole.
 
Luontaisesti kuolleen ruhon nahka on ekologisin vaihtoehto.
Ei kyllä oikeastaan ole, jos tarkoitat luonnossa kuollutta elukkaa.. Luonnollisesti kuollut kasvatettu eläin kuolee joko vanhuuteen tai tautiin, kummassakaan tapauksessa nahka ei ole sellaista että sitä olisi ekologisesti tai taloudellisesti järkevää työstää käyttöön.

Itse nahkahan ei varsinaisesti maksa mitään, vaan nahka on lihatuotannon jätettä, jota tulee huomattavasti enemmän kuin nahkaa käytetään, eli aidon nahan välttelyllä ei voi säästää eläimen henkeä, turkisten tapauksessa voi kyllä säästää ketun tms hengen, mutta yleensä niidenkin liha kyllä käytetään eläinrehussa proteiinina, eli todennäköisesti turkiksenkin boikotilla vaan vaihtaa tapettavaa eläintä..

Nämä kasvinahathan ovat ensisijaisesti vaan halvempia kuin aito nahka, joka kuitenkin vaatii suhteellisen paljon vaivaa että siirtyy mansikin selästä auton rattiin. Bonuksena sitten positiiviseksi markkinoitu mielikuva.

Sinänsä keinonahat voivat olla paljon mukavampia ja tyylikkäämmän näköisiä, ainakin jos ei kokonaan unohdeta budjettia.
 
Tähän mennessä ei ole tullut vastaan mukavampaa tai tyylikkäämpää, lähinnä hiostavampaa ja huonomman näköistä. Olisiko jotain esimerkkiä laittaa?
Serkkutyttö meuhkasi joskus käsiveskasta joka oli tehty jostain appelsiinin kuoresta tjsp, se oli kyllä ihan vakuuttavaa.

Jos auton verhoiluista puhutaan, niin otetaan tuo "voivat olla" klausuuli käyttöön, tosin en ole laadukkaan kankaan veroista aitoakaan nahkaa kokenut. Tosin laadukkaita kankaita ei taida mihinkään alle 6 numeroa maksavaan enää edes saada.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
274 470
Viestejä
4 731 020
Jäsenet
77 185
Uusin jäsen
Tiitu_

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom