Yleistä keskustelua sähköautoista

Siinä missä Mercedes-Benzin sähköautomyynti laski 10% ensimmäisellä vuosineljänneksellä, Polestarin myynti kasvoi 76%:
 
EU harkitsee poistavansa tullit kiinalaisilta sähköautoilta:



Eurooppalainen autoteollisuus voikin sitten laittaa lapun luukulle :cigarbeye:
 
Ettei olisi parodia tjsp. oleva tili? Koska mielestäni näin jonkun ihan vastaavan tilin ja kirjoittaa valejuttuja.
 
EU tuskin alkaa pakittelemaan kun pahemmin ei ole syitä. Vaikkapa esim X-Pengit alkais olemaan pelottavan kutkuttavia ilman tariffia hinnassaan kun ne on jo nyt ominaisuuksiltaan sitä.
 
EU harkitsee poistavansa tullit kiinalaisilta sähköautoilta:



Eurooppalainen autoteollisuus voikin sitten laittaa lapun luukulle :cigarbeye:

Kyse lienee tästä:

Eli klikkien toivossa on X:ssä jätetty mainitsematta että tullien tilalle tulisi minimihinta, ja että Saksan autoteollisuus kannattaa ideaa.

Vähän lähdekritiikkiä voisi harrastaa ennen linkitystä tai etsiä sen alkuperäisen uutisen ja linkittää sen ennemmin kuin jonkun "twiitin" uutisesta.
 
Renault Scenic saa uusia ominaisuuksia ja ainakin Ranskassa hinta tippuu:

Onko kukaan käynyt kokeilemassa? Tästähän Suomessa lanseerattiin Business mallit, jolloin esim. pitkän kantaman (+600km) isommalla akulla varutettu malli alkaa 44 390€ ja on ihan kattavasti varustellut. Itse pidän Renaultin nyky suunnittelusta niin ulkoa kuin sisältä ja Googlen Android Automotive on iso plussa. Melkein isoin miinus mikä ajamatta tulee mieleen on tuo, että auto on etuveto, eikä takaveto, eikä nelivetoa saa edes rahalla, vaikka sisarmalli Nissan Ariyaan saa.
 
Kuulostaa uusilta penkeiltä ja softapäivitykseltä. Mikä on erinomaista. Itse olen odotellut tuota kaksisuuntaista latausta kun sehän toki toimii käytännössä kaikissa autoissa, mutta tarvitsisi tuen softaan että näyttää kulutuksen/latauksen järkevästi (ja tietty valmistajalta speksit jolla tavalla sitä voi virallisesti käyttää). V2L on kuitenkin jo Renault5:ssa, joten sähkön saaminen ulospäin autosta on sellainen joka kelpaa Scenic malliin kyllä.
 
Renault Scenic saa uusia ominaisuuksia ja ainakin Ranskassa hinta tippuu:

Onko kukaan käynyt kokeilemassa? Tästähän Suomessa lanseerattiin Business mallit, jolloin esim. pitkän kantaman (+600km) isommalla akulla varutettu malli alkaa 44 390€ ja on ihan kattavasti varustellut. Itse pidän Renaultin nyky suunnittelusta niin ulkoa kuin sisältä ja Googlen Android Automotive on iso plussa. Melkein isoin miinus mikä ajamatta tulee mieleen on tuo, että auto on etuveto, eikä takaveto, eikä nelivetoa saa edes rahalla, vaikka sisarmalli Nissan Ariyaan saa.
Kuulostaa uusilta penkeiltä ja softapäivitykseltä. Mikä on erinomaista. Itse olen odotellut tuota kaksisuuntaista latausta kun sehän toki toimii käytännössä kaikissa autoissa, mutta tarvitsisi tuen softaan että näyttää kulutuksen/latauksen järkevästi (ja tietty valmistajalta speksit jolla tavalla sitä voi virallisesti käyttää). V2L on kuitenkin jo Renault5:ssa, joten sähkön saaminen ulospäin autosta on sellainen joka kelpaa Scenic malliin kyllä.
Etupenkkien istuinosa on melko lyhyt. Eli toivottavasti tosiaan tulisi penkkeihin parannuksia.
 
Renault Scenic saa uusia ominaisuuksia ja ainakin Ranskassa hinta tippuu:

Onko kukaan käynyt kokeilemassa? Tästähän Suomessa lanseerattiin Business mallit, jolloin esim. pitkän kantaman (+600km) isommalla akulla varutettu malli alkaa 44 390€ ja on ihan kattavasti varustellut. Itse pidän Renaultin nyky suunnittelusta niin ulkoa kuin sisältä ja Googlen Android Automotive on iso plussa. Melkein isoin miinus mikä ajamatta tulee mieleen on tuo, että auto on etuveto, eikä takaveto, eikä nelivetoa saa edes rahalla, vaikka sisarmalli Nissan Ariyaan saa.
Kas jo tuo nykyinen hinnasto on 1500e halvempi kuin viime keväänä. Business-mallit sitten vielä selvästi halvemmat, varsin houkuttelevat hinnat jo. Mikähän mahtaa olla ero "normaalin" ja busineksen välillä, ei nopeasti osunut silmään?
 
Mazda 6e vaikuttaakin todella yllättävän hyvältä nyt kun hinnasto on julkaistu:

Hinnat alkaen 44 300€ ja sisältää kaiken mahdollisen. Ylempi varustetaso on aika turha kun siinä tulee vissiin paremmat nahat ja jokin lasikaton sulkemis mekanismi. Muuten vakiovarustelu sisältää kaiken kuten kaikki mahdolliset avustinjärjestelmät, lämpöpumpun, lämmitettävät ja vilennettävät sähkösäätöiset keinonahkapenkit, HUD näytön, langaton CarPlay & Android auto, 360 kamera, 12-kaiuttiminen Sony äänentoistojärjestelmä ja mitä vielä. Ehkä tuosta varustelusta ei keksi mitään muuta puutetta kuin Matrix LED ajovaloja ei ole. Varusteista ei saa tarvitse välittää kuin korkeintaan maksaa metalliväristä extraa.

6e ei ole markkinnoilla mitenkään erityisen nopea auto eikä rangekaan ole pisin mahdollinen. Auto on aina takavetoinen, ei nelivetoa eikä eri akku ja voimalinja vaihtoehtoja muutenkaan. Auto on onneksi liftback, eikä sedan ja frunkki on aika iso. Mielestäni erittäin mielenkiitoinen vaihtoehto markkinoille tuolla hinnalla.

Lisäksi autossa on 6-vuoden takuu. Autohan perustuu kiinalaiseen tekniikkaan kaikin osin, Mazda on tainnut lähinnä muotoilla ulko ja sisäpuolen? Ja hyvin siinä ovat onnistuneetkin.
 
Tekninen puoli ei nyt mitään ihmeellistä tarjoa, mutta onhan tuo mazda heittämällä yksi tyylikkäimistä sähköautoista markkinoilla.
Erityisplussa mittariston perinteisemmästä tyylistä. Ei ole vaan joku näyttö pystyssä kojelaudalla.
 


Akkuauto fiksailee vähän kaikkien akkuja. Mainostavat erityisesti Teslan ohella osaamistaan BMW:n parissa.
 
Mazda 6e vaikuttaakin todella yllättävän hyvältä nyt kun hinnasto on julkaistu:

Hinnat alkaen 44 300€ ja sisältää kaiken mahdollisen. Ylempi varustetaso on aika turha kun siinä tulee vissiin paremmat nahat ja jokin lasikaton sulkemis mekanismi. Muuten vakiovarustelu sisältää kaiken kuten kaikki mahdolliset avustinjärjestelmät, lämpöpumpun, lämmitettävät ja vilennettävät sähkösäätöiset keinonahkapenkit, HUD näytön, langaton CarPlay & Android auto, 360 kamera, 12-kaiuttiminen Sony äänentoistojärjestelmä ja mitä vielä. Ehkä tuosta varustelusta ei keksi mitään muuta puutetta kuin Matrix LED ajovaloja ei ole. Varusteista ei saa tarvitse välittää kuin korkeintaan maksaa metalliväristä extraa.

6e ei ole markkinnoilla mitenkään erityisen nopea auto eikä rangekaan ole pisin mahdollinen. Auto on aina takavetoinen, ei nelivetoa eikä eri akku ja voimalinja vaihtoehtoja muutenkaan. Auto on onneksi liftback, eikä sedan ja frunkki on aika iso. Mielestäni erittäin mielenkiitoinen vaihtoehto markkinoille tuolla hinnalla.

Lisäksi autossa on 6-vuoden takuu. Autohan perustuu kiinalaiseen tekniikkaan kaikin osin, Mazda on tainnut lähinnä muotoilla ulko ja sisäpuolen? Ja hyvin siinä ovat onnistuneetkin.
Kyllä ainakin itse noin pienellä lisähinnalla ottaisin tuon paremman varustetason kun siinä tulee nappanahat muovin sijaan. Lisäksi tulee nahkaratti muoviratin sijaan.

Tyylikkään näköinen on kyllä.
 
Kyllä ainakin itse noin pienellä lisähinnalla ottaisin tuon paremman varustetason kun siinä tulee nappanahat muovin sijaan. Lisäksi tulee nahkaratti muoviratin sijaan.

Tyylikkään näköinen on kyllä.

Muoviratti, tai siis tekonahka ratti. Muoviratti kuulostaa ainakin minun korvaan joltain vm2006 Polon kovamuoviselta ratilta.

Tässä videossa hyvä esittely autosta ja nimenomaan tuolla paremmalla varustelulla. Minusta tuo paremman varustelun mukana tuleva kaksivärinen ratti on aivan karsean näköinen, mutta ohjaamo on kyllä arvokkaan näköinen:


Myöhemminhän Mazdalta tulee CX-60:n henkinen jatkaja myös sähkömuodossa, varmaan pitkälti samalla tekniikalla kuin 6e:
 
Muoviratti, tai siis tekonahka ratti. Muoviratti kuulostaa ainakin minun korvaan joltain vm2006 Polon kovamuoviselta ratilta.

Tässä videossa hyvä esittely autosta ja nimenomaan tuolla paremmalla varustelulla. Minusta tuo paremman varustelun mukana tuleva kaksivärinen ratti on aivan karsean näköinen, mutta ohjaamo on kyllä arvokkaan näköinen:


Myöhemminhän Mazdalta tulee CX-60:n henkinen jatkaja myös sähkömuodossa, varmaan pitkälti samalla tekniikalla kuin 6e:


Keinonahka on käytännössä muovia, 3-5v kuluttua näyttää sitten vielä aivan kamalalta!
 
Mikä lie noiden kamalien keinonahkojen ekologisuuskaan, öljystä tehdään kaikki ja muovia syydetään planeetta täyteen. Antakaa kunnon eläimen nahkaa tuollaisiin kulutuskohteisiin, niin on tehty jo tuhansia vuosia ihan syystä, hyvä materiaali.
 
Mikä lie noiden kamalien keinonahkojen ekologisuuskaan, öljystä tehdään kaikki ja muovia syydetään planeetta täyteen. Antakaa kunnon eläimen nahkaa tuollaisiin kulutuskohteisiin, niin on tehty jo tuhansia vuosia ihan syystä, hyvä materiaali.
Eläinnahan osalta olen samaa mieltä mutta muovinahkaa ei enää nähtävästi tehdä lain maanperän öljystä vaan kasveista( ja hiivasta, sienistöistä ja bakteerien avulla). Pvc:tä sisältävät ovat yhä fossiilipohjaisia. Eikä omissa silmissäni muovinahkajäljitelmä ole sen ekologisempi kuin oikea muovikaan vaikka datalla yrittävät muuta osoittaa. Luontaisesti kuolleen ruhon nahka on ekologisin vaihtoehto.
 
Tuo Mazda 6e:han ensimmäinen kiinnostava sähköauto pitkään aikaan! Lisää sedaneita kiitos, järkyttävän rumia nämä korotetut perhevankkurit mitä kaikki on nykyään.

Itselläni ei ole mitään hieman korkeampia autoja vastaan, mutta kyllä Mazdan muotoilu on varsin onnistunutta ja tunnistettavaa, esim. kun vertaa Toyotan hirvityksiin (jostain transformer piirretystä) tai MB e-tuotoksiin (joku geneerinen audin vuoden 1999 malli).
 
Tuo Mazda 6e:han ensimmäinen kiinnostava sähköauto pitkään aikaan! Lisää sedaneita kiitos, järkyttävän rumia nämä korotetut perhevankkurit mitä kaikki on nykyään.
Mazda ei varsinaisesti ole sedan, vaan liftback, mutta se on saatu hyvin piilotettua.

Sedan on äärimmäisen epäkäytännölinen malli ja siksi hyvä että Mazda teki liftbackin tästä.
 
Mazdan punainen Soul red metalliväri on ja on ollut todella hieno. Autovalmistajat saisivat ottaa mallia ja tehdä säväyttäviä maalauksia.
 
Viimeksi muokattu:
Hieno esimerkki siitä miten kiinalainen auto sadaan mielenkiintoiseksi kun tuttu ja turvallinen merkki tuunaa sen omakseen. Luotto autoon on heti ihan eri tasolla kuin jos se olisi Xping Pong. Mazda herättää luottamusta ja takaa laajemman huoltoverkoston kuin Xpoggi.

Mutta hieno tuunaus se on. :thumbsup: :thumbsup: Lisää tälläistä.
 
Hieno esimerkki siitä miten kiinalainen auto sadaan mielenkiintoiseksi kun tuttu ja turvallinen merkki tuunaa sen omakseen. Luotto autoon on heti ihan eri tasolla kuin jos se olisi Xping Pong. Mazda herättää luottamusta ja takaa laajemman huoltoverkoston kuin Xpoggi.

Mutta hieno tuunaus se on. :thumbsup: :thumbsup: Lisää tälläistä.
Asiallisesti muotoiltu, myös sisältä. Jos olisi AWD saatavilla niin menisi bucket-listalle.
 
Hieno esimerkki siitä miten kiinalainen auto sadaan mielenkiintoiseksi kun tuttu ja turvallinen merkki tuunaa sen omakseen. Luotto autoon on heti ihan eri tasolla kuin jos se olisi Xping Pong. Mazda herättää luottamusta ja takaa laajemman huoltoverkoston kuin Xpoggi.

Mutta hieno tuunaus se on. :thumbsup: :thumbsup: Lisää tälläistä.
Tässähän ei käsittääkseni ole kyseessä pelkkä tuunaus, vaan Mazda on ollut mukana suunnittelussa alusta asti ja on 50-50 suhteessa mukana valmistuksessakin pitkäaikaisen Kiinalaisen kumppanin kautta. Tai no, miten tämä sitten tulkitaan, Kiinassahan tuo tehdään ja sama pohja on käytössä Deepalilla, mutta ei tämä mikään pelkkä "vaihdetaan logo Mazdaksi" tapaus ole.
 
Luontaisesti kuolleen ruhon nahka on ekologisin vaihtoehto.
Ei kyllä oikeastaan ole, jos tarkoitat luonnossa kuollutta elukkaa.. Luonnollisesti kuollut kasvatettu eläin kuolee joko vanhuuteen tai tautiin, kummassakaan tapauksessa nahka ei ole sellaista että sitä olisi ekologisesti tai taloudellisesti järkevää työstää käyttöön.

Itse nahkahan ei varsinaisesti maksa mitään, vaan nahka on lihatuotannon jätettä, jota tulee huomattavasti enemmän kuin nahkaa käytetään, eli aidon nahan välttelyllä ei voi säästää eläimen henkeä, turkisten tapauksessa voi kyllä säästää ketun tms hengen, mutta yleensä niidenkin liha kyllä käytetään eläinrehussa proteiinina, eli todennäköisesti turkiksenkin boikotilla vaan vaihtaa tapettavaa eläintä..

Nämä kasvinahathan ovat ensisijaisesti vaan halvempia kuin aito nahka, joka kuitenkin vaatii suhteellisen paljon vaivaa että siirtyy mansikin selästä auton rattiin. Bonuksena sitten positiiviseksi markkinoitu mielikuva.

Sinänsä keinonahat voivat olla paljon mukavampia ja tyylikkäämmän näköisiä, ainakin jos ei kokonaan unohdeta budjettia.
 
Tähän mennessä ei ole tullut vastaan mukavampaa tai tyylikkäämpää, lähinnä hiostavampaa ja huonomman näköistä. Olisiko jotain esimerkkiä laittaa?
Serkkutyttö meuhkasi joskus käsiveskasta joka oli tehty jostain appelsiinin kuoresta tjsp, se oli kyllä ihan vakuuttavaa.

Jos auton verhoiluista puhutaan, niin otetaan tuo "voivat olla" klausuuli käyttöön, tosin en ole laadukkaan kankaan veroista aitoakaan nahkaa kokenut. Tosin laadukkaita kankaita ei taida mihinkään alle 6 numeroa maksavaan enää edes saada.
 
Tähän mennessä ei ole tullut vastaan mukavampaa tai tyylikkäämpää, lähinnä hiostavampaa ja huonomman näköistä. Olisiko jotain esimerkkiä laittaa?
Ei ainakaan ton mun iX:n penkit huonot ole. Ihan nahkaisiin verrattavissa ainakin.
 
Vastaavasti kuuma tai kylmä nahkapenkki saa aikaseksi aika kovan kirkaisun... :D
Parissa autossa on ollu nahkapenkit, useimmissa kangasta. Paras combo on ollut kangas/alcantara nahkavahvikkeilla kulutuskohdissa.

Saa nähdä miten kesän tullen käy nykyisen model 3:en kanssa, onko autosta noustessa selkä märkänä.
 
Muistelen että 90-luvun Avensiksen ja Camryn plyysipenkit ainakin saivat kehuja vastakkaiselta sukupuolelta Ruissalossa! Mukavat istua vaikka ilman housuja. Tuota materiaalia ei jostain syystä enää käytetä autoissa, huonekaluista löytyy.
Japanin tojoista löytyy vielä. Ja pitsiä.
 
Embargot ilmeisesti loppui kuin useampikin arviointi tullut ulos.



Mielenkiintoinen vaihtoehto, tehdään Euroopassa joten tähän malliin ei tariffi pure.

e: vähän kuten model Y, mutta kaikilla mitä siitä puuttuu; ilmajousitus, pikkunäyttö, hud, isompi akku, 800V, 22kW AC, V2G&V2L...

Tämä on siis Geelyn kärkimerkki, muistatteko Volvo, Polestar...
 
Viimeksi muokattu:
Mazdan punainen Soul red metalliväri on ja on ollut todella hieno. Autovalmistajat saisivat ottaa mallia ja tehdä säväyttäviä maalauksia.
Renault teki 5 kanssa mahtavan tempun ja vihreä on maksuton perusväri, eikä harmaana saa edes tehtaalta autoa. Tylsempinä mustana ja valkoisena autonkin saa, mutta lisähinnalla. Toisenpään esimerkkinä Polestar jota saa melkeimpä pelkästään harmaan eri sävyinä, värit näyttää siltä että printteristä väri loppu.

Tuntuu että suomalaiset pääosin tilaa uuden autonsa että eniten miettivät seuraavaa ostajaa että sille mieleinen, eli ostavat mahdollisimman tylsällä värillä ettei jälleenmyyntiarvo kärsi. Jos harmaasta pitäisi maksaa reilusti rupeaisi näkymään väriä tiellä
 
Embargot ilmeisesti loppui kuin useampikin arviointi tullut ulos.



Mielenkiintoinen vaihtoehto, tehdään Euroopassa joten tähän malliin ei tariffi pure.

e: vähän kuten model Y, mutta kaikilla mitä siitä puuttuu; ilmajousitus, pikkunäyttö, hud, isompi akku, 800V, 22kW AC, V2G&V2L...

Tämä on siis Geelyn kärkimerkki, muistatteko Volvo, Polestar...

Toi todellakin on erittäin kiinnostava. Hienoa jos alkavat tehdä Euroopassa.
Olihan tuosta jo jotain videoita pihalla missä kovasti kehuttu.

10v/200tkm takuu/huoltosopparista oli myös aiemmin juttua, mikä on sekin plussaa.
 
Viimeksi muokattu:
Unohtu muuten se pet mode vielä, pelottavan kiinnostava Teslan jälkeen.
 
Ruotsiin tuodaan, me ollaan aika köyhiä, mutta...

Näkyy menevän Ruotsissa Teslan tyylillä; Experience centerit myy ja huoltaa, mut huoltoja on muuallakin.
 
Embargot ilmeisesti loppui kuin useampikin arviointi tullut ulos.



Mielenkiintoinen vaihtoehto, tehdään Euroopassa joten tähän malliin ei tariffi pure.

e: vähän kuten model Y, mutta kaikilla mitä siitä puuttuu; ilmajousitus, pikkunäyttö, hud, isompi akku, 800V, 22kW AC, V2G&V2L...

Tämä on siis Geelyn kärkimerkki, muistatteko Volvo, Polestar...

Muuten vaikuttaa hyvältä, mutta etenkin nelivetoisen WLTP-kulutus on jostain syystä todella surkea, 35 % enemmän kuin Model Y AWD:ssa.

Zeekr 7X AWD:
94 kWh
WLTP 543 km
WLTP Vehicle 17,3 kWh/100 km

Model Y AWD:
75 kWh
WLTP 586 km
WLTP Vehicle 12,8 kWh/100 km

On laitettu isoa akkua, mutta silti range 43 km Teslaa lyhyempi.


Edit. Takavetoinen on hiukan parempi, mutta surkea silti.

Zeekr 7X RWD:
94 kWh
WLTP 615 km
WLTP Vehicle 15,3 kWh/100 km

Model Y RWD:
75 kWh
WLTP 622 km
WLTP Vehicle 12,1 kWh/100 km
 
Viimeksi muokattu:
Ottaisin tuon kulutuksen Teslan osalta kuten tequila paukunkin; aika reippaalla suolalla.

En oikein ole vielä tälle keväälle päässyt alle 20kWh/100km kulutukseen kesärenkailla; onko paskat karheat tiet vai mikä... Viime kesällä oli noin ~17.

Tuo isoin nelikko 7X on noin sata heppaa tehokkaampi kuin MYP.
 
Evdatabasen mukaan pääsee 25-45km pidemmälle reaalimaailmassa kuin Model yllä (riippuen mihin Y malliin vertaa, tässä vertasin siis AWD malleja).
 
Viimeksi muokattu:
Eli aika merkityksetöntä pitkässä juoksussa kun 800V latausasemat yleistyy koko ajan, ajokuumalla Zeekkerillä ionitylle tai Nesteelle kaartaen lähdetään nopeammin liki täydellä akulla uudelle legille Lappiin kuin Teslalla.

Itsellä kotilataus näyttelee reilu 90% kokonaisuudesta niin ei käytännössä mitään merkitystä, toki 30min > 15min vois pitkässä linjassa helpottaa hermojännitystä.
 
Ottaisin tuon kulutuksen Teslan osalta kuten tequila paukunkin; aika reippaalla suolalla.

En oikein ole vielä tälle keväälle päässyt alle 20kWh/100km kulutukseen kesärenkailla; onko paskat karheat tiet vai mikä... Viime kesällä oli noin ~17.

Tuo isoin nelikko 7X on noin sata heppaa tehokkaampi kuin MYP.
Jep. Aina hymyilyttää nuo naurettavan alhaiset lukemat, kuten 12,8 kWh/100 km :D Veikkaan että ihmisten ympärivuotinen keskikulutus Tesla Y:llä on jotain 15-20 kWh/100 km välillä riippuen ajoprofiilista ja painottuen lähemmäs 20 kuin 15. Joka siis on hyvä lukema tuon kokoisessa autossa.
 
Ottaisin tuon kulutuksen Teslan osalta kuten tequila paukunkin; aika reippaalla suolalla.

En oikein ole vielä tälle keväälle päässyt alle 20kWh/100km kulutukseen kesärenkailla; onko paskat karheat tiet vai mikä... Viime kesällä oli noin ~17.

Tuo isoin nelikko 7X on noin sata heppaa tehokkaampi kuin MYP.
Älä unohda, että molempien kulutukset pitää ottaa suolan kanssa. Ihmettelen vain, jos kevyessä WLTP-syklissä kuluu 17,3 kWh/100 km, niin mikä on kulutus suolan lisäämisen jälkeen?

Jotain arviota voi hakea Björnin testeistä. Valitettavasti ero laimenee molemmista suunnista, koska ei löydy 12,8 Model Y LR:ä, vaan vanhempi 13,8-versio, eikä löydy 17,3 Zeekriä, vaan 15,9/16,2.

Tesla Y LR AWD 13,8:
15,5@90 km/h, +4 C
21,4@120 km/h, +5 C

Zeekr 001 AWD 94 kWh 15,9/16,2:
20,1@90 km/h, -2 C (+29,7 %)
28,5@120 km/h, -2 C (+33,2 %)

Tesla ajoi 6-7 astetta lämpimämmässä, mikä selittää pienen osan Zeekrin yli 30 % suuremmista kulutuksista. Veikkaan, että samassakin lämpötilassa testattuna ero olisi yli 30 %, jos vaihdetaan vanhan 13,8-Teslan tilalle uusi 12,8-Tesla LR AWD ja 15,9/16,2-Zeekrin tilalle tuo uusi 90 mm korkeampi 17,3-Zeekr 7X AWD.



 
Jep. Aina hymyilyttää nuo naurettavan alhaiset lukemat, kuten 12,8 kWh/100 km :D Veikkaan että ihmisten ympärivuotinen keskikulutus Tesla Y:llä on jotain 15-20 kWh/100 km välillä riippuen ajoprofiilista ja painottuen lähemmäs 20 kuin 15. Joka siis on hyvä lukema tuon kokoisessa autossa.
Kyseessä kuitenkin molempien osalta wltp luku joten voisi kuvitella että molemmissa sitten lukemat heittää saman verran.
 
Kyseessä kuitenkin molempien osalta wltp luku joten voisi kuvitella että molemmissa sitten lukemat heittää saman verran.

Ei ne heitä automaattisesti saman verran vaan valmistajien välillä on paljon eroja paljon heittää. On tietty mahdollista että Zeekr 7X heittää yhtä paljon.


Polestar 3
WLTP-toimintamatka 560 km
Toimintamatka testissä 537 km (–4.1 %)

Tesla Model 3
WLTP-toimintamatka 703 km
Toimintamatka testissä 536 km (–23,6 %)

Kia EV3
WLTP-toimintamatka 590 km
Toimintamatka testissä 504 km (–14,6 %)

Porsche Taycan
WLTP-toimintamatka 592 km
Toimintamatka testissä 504 km (–14,9 %)

BYD Tang
WLTP-toimintamatka 530 km
Toimintamatka testissä 479 km (–9,6 %)

Audi Q6 e-tron
WLTP-toimintamatka 616 km
Toimintamatka testissä 477 km (–22,6 %)

Hongqi EHS7
WLTP-toimintamatka 540 km
Toimintamatka testissä 450 km (–16,7 %)

Hyundai IONIQ 5
WLTP-toimintamatka 546 km
Toimintamatka testissä 440 km (–19,4 %)

Volkswagen ID.7
WLTP-toimintamatka 571 km
Toimintamatka testissä 434 km (–24 %)

Ford Explorer EV
WLTP-toimintamatka 525 km
Toimintamatka testissä 430 km (–18,1 %)

Lotus Emeya
WLTP-toimintamatka 500 km
Toimintamatka testissä 429 km (–14,2 %)

BYD Sealion 7
WLTP-toimintamatka 502 km
Toimintamatka testissä 429 km (–14,5 %)

XPeng G6
WLTP-toimintamatka 550 km
Toimintamatka testissä 429 km (–22 %)

Porsche Macan
WLTP-toimintamatka 552 km
Toimintamatka testissä 429 km (–22,3 %)

BYD Seal U
WLTP-toimintamatka 500 km
Toimintamatka testissä 418 km (–16,4 %)

NIO EL8
WLTP-toimintamatka 503 km
Toimintamatka testissä 414 km (–17,7 %)

BMW i5
WLTP-toimintamatka 497 km
Toimintamatka testissä 387 km (–22,2 %)

Mercedes-Benz G-sarja
WLTP-toimintamatka 443 km
Toimintamatka testissä 378 km (–14,7 %)

Volvo EX30
WLTP-toimintamatka 472 km
Toimintamatka testissä 368 km (–22 %)

Peugeot E-3008
WLTP-toimintamatka 510 km
Toimintamatka testissä 364 km (–28,6 %)

MINI Countryman
WLTP-toimintamatka 399 km
Toimintamatka testissä 358 km (–10,4 %)

Peugeot E-5008
WLTP-toimintamatka 488 km
Toimintamatka testissä 353 km (–27,7 %)

Smart #3
WLTP-toimintamatka 415 km
Toimintamatka testissä 341 km (–17,9 %)

Voyah Dream
WLTP-toimintamatka 482 km
Toimintamatka testissä 340 km (–29,5 %)
Norjalaisilla keskimäärin -18,65 % toimintamatka vs WLTP.
 
En tiedä miksi alhaiset WLTP-lukemat hymyilyttää mutta esimerkiksi se, että 500 litran tavaratilaan ei mahdu 320 litran jääkaappia, ei. Ovat kumpikin yhteismitallisia mittaustuloksia.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
283 293
Viestejä
4 867 490
Jäsenet
78 630
Uusin jäsen
Nafu

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom