Ah eli väärin mitattu. Entä Saksan autoliitto? Siinäkään Teslat eivät mitenkään päässeet noihin ~13 kWh/100km lukemiin, ei lähellekään.
Bei Elektroautos gibt es große Unterschiede bei Verbrauch und Reichweite. ADAC Test.
www.adac.de
Modell Verbrauch im ADAC Ecotest in kWh/100 km Verbrauch Herstellerangabe WLTP in kWh/100 km
Tesla Model 3 17,2 13,2
Tesla Model Y Maximum Range AWD 21,2 16,9
Testin parhaan tuloksen sai Hyundai Ioniq 6 joka lupaa sekin kuuta taivaalta mutta pääsee jo todella kunnioitettavaan lukemaan suht isoksi autoksi eikä edes ihan hirveästi yli luvatun.
Hyundai Ioniq 6 (77,4 kWh) UNIQ-Paket 2WD 15,5 14,3
Ethän vaan vertaa noita ADAC-lukemia niihin minun laittamiin noin 13 kWh-lukemiin? Minun lukemat nimittäin olivat WLTP Vehicle (ajoneuvon kulutus), kun taas ADAC mittaa kulutuksen verkosta, eli sisältää lataushäviöt.
Esimerkiksi laittamasi Model 3:n Ecotest 17,2 (WLTP 13,2):
-Ecotest range 395 km
-WLTP Vehicle 57,5 kWh / 3,95 = 14,6 kWh/100 km
Ei ole enää niin kaukana 13:sta. Toki autokaan ei ole nelivetoinen Y. Vielä tärkeämpänä se, että nyt kuuluu verrata tuota (14,6) WLTP:n sijaan WLTP Vehicleen. Sitä ei ole kerrottu, mutta WLTP 513 km paljastaa, että kyseessä on Model 3 57,5 kWh RWD:n WLTP TEH, eli eniten kuluttava versio. Sen WLTP Vehicle on EVDB:n mukaan 11,2. EVDB ei ilmoita kyseiselle TEH-mallille lainkaan WLTP-kulutusta, mutta sen voin sanoa, että ainakaan se ei ole ADACin väittämä 13,2.
Perustelu:
WLTP TEL 13,2
WLTP Vehicle TEL 10,4 (eli lataushäviöt suurehko 21,2 %)
WLTP TEH ---
WLTP Vehicle TEH 11,2
Samalla lataushäviöllä:
WLTP TEH 11,2 / 10,4 * 13,2 = 14,2 kWh/100 km
Joko ADACin WLTP 13,2 tai WLTP 513 km on väärin. Molemmat eivät voi esiintyä yhtaikaa.
Verrataan WLTP Vehicleä. Ecotest mittasi 14,2 vs. WLTP Vehicle 11,2. Ollaan aika lähellä 13:a, mutta kaukana WLTP Vehiclen 11,2:sta.
Ei lähdetä merta edemmäs kalaan, vaan kurkataan maailman suurimman sähköautotestin kesän 2024 tuloksista Tesloja:
Takavetoinen Model 3 kulutti kesällä 11,5 yhdistetyssä. WLTP range oli merkattu 534 km, joten WLTP Vehicle olisi 10,8. Edelleen 11,5 on suurempi kuin 10,8. Yhdistetyssä on myös motaria mukana. Pilkotaan osiin:
-motari 14,2
-maantie 9,9
-kaupunki 9,5
Nähdään, että sekä maantiellä että kaupungissa kyseinen Model 3 alitti kesällä WLTP Vehiclen, 10,8.
Finnish Light Vehicles Test Procedure, eli suomalaisiin oloihin suunniteltu kulutustestaus.
fltp.fi
Löytyisikö sellaista Teslaa, joka menisi yhdistetyssäkin alle WLTP Vehiclen? En katsonut kaikkia malleja, mutta Model S:ien joukosta löytyi 5 kpl, joiden yhdistetty (motari, maantie ja kaupunki) kesäkulutus oli alle WLTP Vehiclen.
Yksi niistä oli Model S LR 2019-2020:
-WLTP 624 km
-WLTP Vehicle 15,2
-FLTP kesä yhdistetty 13,6 (motari 16,4, maantie 12,2 ja kaupunki 11,3)
Nyt kaikki muut paitsi motari alittivat WLTP Vehiclen.
Finnish Light Vehicles Test Procedure, eli suomalaisiin oloihin suunniteltu kulutustestaus.
fltp.fi
Itse ajoin viime syyskuussa 4,5-vuotiaalla Miillä yhdellä akullisella PKS-ajoa (enimmäkseen 30-60 km/h ja kehä I 70-80 km/h, mutta hetkittäin Turunväylää 90-95 km/h) kymmenen päivän aikana 320 km, jonka jälkeen range näytti enää 18 km ja latasin. Ajopätkiä oli 21 kpl, eli reilu 15 km per ajomatka. Miin WLTP on 259 km. Mökillä näyttää rangea kesäisin 360-395 km, mutta siellä en ole ajanut koko akullista, kuten tuo PKS-ajo oli. Liitteenä muutamia kuvia mittaristosta, kun on sopivasti 75, 50 ja 25 % akkua. Valitettavasti täydestä 100 %:sta ei ole kuvaa. Räpsäisin ekan kuvan, kun akkua oli 93 % ja range 333 km. Vasta sen jälkeen tuli mieleen, että voisi ottaa kuvia ja katsoa mihin akku oikeasti riittää päivittäisajossa. Ensimmäisten pätkien km-lukemat sain sovelluksesta. Ynnäsin kaikki 21 etappia yhteen.