Yleistä keskustelua sähköautoista

Ei saa, ei, kuten mainitsin. Ja ei saa Tavascaniinkaan, ei edes rahalla. Eikä saa kaikkiin Volkkareihinkaan( rahalla siis) vaan vain GTX:ään( id4 ja id5).

Ja jos saa niin sekä Turun myyjät ja netin esitteet ovat väärässä( mutta sen perään on myöhäistä itkeä kun kosla on jo tilattuna)
No se ei yllätä että myyjät on pihalla. ID.4 GTX se on vakiona, ja Elegance / Pro Elegance -malleihin sen saa pakettikoodeilla [PAJ] tai [PAK]

1743605737644.png
 
No se ei yllätä että myyjät on pihalla. ID.4 GTX se on vakiona, ja Elegance / Pro Elegance -malleihin sen saa pakettikoodeilla [PAJ] tai [PAK]

1743605737644.png
tämä on totta, saattoi sanoa ettei saa vajaavetoiseen( siitä on jo jonkin aikaa kun sitä harkitsin, mutta tosiaan interior style plussaa ei saa vajaavetoiseen mutta top sport plussan saa). Joka tapauksessa itse olin kyllä tuota GTX:ää harkitsemassa kun se on kilpailukykyinen tämän vuoden( volkkariversioiden sisällä).
Olisi ottanut Enyaqin jos siinä olisi moinen ollut. Nyt säästin pikkaisen ja valitsin sen sijaan Elroqin, jossa ei sitten olekaan mitään fancya( paitsi progressiivinen ohjaus)
 
Tais olla tuossa 75v anniversary versiossa joku comfort-paketti mukana ja nuo penkit kuului siihen - jos nyt en ihan väärin muista.
Ei kyllä ne ihan rahalla oli pakko ostaa. Vetokoukku ja vähän hintaa pois oli 75v tärpit. Comfort paketti toi puhalluksen lämpötilan säädön takapenkille ja lisätason tavaratilaan.

e: Pikkuakkuinen basic taitaa olla ainoa malli mihin ei ole mahdollista ostaa parempia penkkejä.
 
Juu, tämä on se noin 1200 € lisävaruste-penkki.
Ja on ainakin mun mielestä jokaisen euron arvoinen jos tulee yhtään pitempään auton ratissa istuttua. Mun mielestä paras penkki nimenomaan normaaliin arkiseen matkantekoon. No ehkä luksusautoja lukuunottamatta.

Ja toinen on se DCC-alusta. Jokaisen euron arvoinen.
 
Nyt tuli sitten ne odotetut Teslan ensimmäisen neljänneksen myynnit. Myynnit tippuneet vähän vajaat 15% viime vuoteen nähden. Itse olisin arvannut isompaa pudotusta, mutta vaikea on näitäkään hyväksi selitellä.

Kyllä yhtiö on hittiä ottanut. Nyt lööpeissä hallinnosta Muskin ulosajo, joka voi taas äkillisesti vaikuttaa myyntiin toiseen suuntaan.
Itsellä Tesla ei ole kyllä vaihtoehto, ei edelleenkään. Se ei ole keltään pois, eikä minultakaan pois. Ei siis Teslalla ajavia vastaan mitään.
Kävin tuossa pari viikkoa sitten kuluttamassa aikaa madonreiässä ja katsoin Tesla Juniperin arvosteluja ja videoita läpi. Onhan tuo hinnoiteltu fiksusta ja vastaavista varusteista pitää muilla valmistajilla maksaa kokonaiskustannuksissa 6-10k€ enemmän.
 
Kyllä yhtiö on hittiä ottanut. Nyt lööpeissä hallinnosta Muskin ulosajo, joka voi taas äkillisesti vaikuttaa myyntiin toiseen suuntaan.
Itsellä Tesla ei ole kyllä vaihtoehto, ei edelleenkään. Se ei ole keltään pois, eikä minultakaan pois. Ei siis Teslalla ajavia vastaan mitään.
Kävin tuossa pari viikkoa sitten kuluttamassa aikaa madonreiässä ja katsoin Tesla Juniperin arvosteluja ja videoita läpi. Onhan tuo hinnoiteltu fiksusta ja vastaavista varusteista pitää muilla valmistajilla maksaa kokonaiskustannuksissa 6-10k€ enemmän.
Miksi se toiseen suuntaan vaikuttaisi? Ei kaveri yhtään vähemmän ääliöksi/natsiksi muutu, kun klubi potkii pihalle. Voi tulla jopa pahempi sylkykuppi, koska vanhalta Donaltilta kääntynee takki kaverin suhteen aika pian. Eikä tuo uuden Y:n hinnoittelu todellakaan ole fiksu, täysin ylihintainen. Vajaavetoisissa Renault Scenic vei kuin litran mittaa ja nelivetoisissa Ford/VW vetää tonneja halvemmaksi paremmilla autoilla. Katteensakin Tesla on jo tuhonnut, joten hankala vastata muille. Sitä se vertikaali-integraatio teettää, kun ajaa autopilotilla kysyntäseinään.
 
Nyt tuli sitten ne odotetut Teslan ensimmäisen neljänneksen myynnit. Myynnit tippuneet vähän vajaat 15% viime vuoteen nähden. Itse olisin arvannut isompaa pudotusta, mutta vaikea on näitäkään hyväksi selitellä.
Luvut olivat ilmeisesti odotuksia paremmat, Teslan osake tänään eli 4% nousussa.
 
Luvut olivat ilmeisesti odotuksia paremmat, Teslan osake tänään eli 4% nousussa.
Konsensus odotti julkisesti esitetyissä arvioissa kymmeniä tuhansia enemmän ja Tesla itse tais aikanaan ennustella nelosella alkavaa määrä. Todellisuudessa taidettiin odotella 2:lla alkavaa lukua osakereaktion perusteella. Voi toki olla hölmöiltä rahat pois puuhastelua ja sitten tuloksen yhteydessä -30%.
 
Miksi se toiseen suuntaan vaikuttaisi? Ei kaveri yhtään vähemmän ääliöksi/natsiksi muutu, kun klubi potkii pihalle. Voi tulla jopa pahempi sylkykuppi, koska vanhalta Donaltilta kääntynee takki kaverin suhteen aika pian. Eikä tuo uuden Y:n hinnoittelu todellakaan ole fiksu, täysin ylihintainen. Vajaavetoisissa Renault Scenic vei kuin litran mittaa ja nelivetoisissa Ford/VW vetää tonneja halvemmaksi paremmilla autoilla. Katteensakin Tesla on jo tuhonnut, joten hankala vastata muille. Sitä se vertikaali-integraatio teettää, kun ajaa autopilotilla kysyntäseinään.

Totta kai se vaikuttaa oletko virallisesti jenkkihallintoa edustava taho ja hallinnossa päätöksentekovastuullinen esim. ulkomaanpolitiikan, ukrainan tuen ja tariffien suhteen kuin, että olet päätöksenteosta ulkona ja liidaat sähköautoja valmistavaa yritystä. Mä heitän ihan nopeasti, että em kolme asiaa vaikuttaa Eurooppalaisten kuluttajien ostopäätökseen heittämällä enemmän kuin se typerä käsiliike lavalla. Ja me ihmiset ollaan siitä hassuja, että hahmo muuttuu siedettäväksi kun n. Puolet pahoista ominaisuuksista katoaa vaikkakin 50% on vielä jäljellä, ja tällöin alkaakin Teslankin hinta vs kilpailijat kiinnostamaan.

Mun mielestä Tesla on kyllä edullisempi kuin vastaavat samalla varustetasolla olevat kilpailijat. Ellen ole tippunut kärryiltä tässä viime viikkojen aikana.
 
Laittakaas tänne infoa jos löydätte eri automerkkien akkutakuiden lisäehdoista pykäliä.

Mersulla on pykälä että korvaavat vain auton jäännösarvon verran ja akunvaihdon hinta on heidän itse määrittämä. Esim takuunalaisen B250e malliin 8v ikäiseen tarjosivat 40 000 euron remonttia josta hyvittävät auton jäännösarvon 15 000 e jättäen asiakkaalle 35 000e maksettavaa. Itse kyllä luulen, että Veho tulkitsi tässä ehtoja väärin tämän asiakkaan kohdalla - mielestäni takuun olisi tarkoitus lunastaa auto pois rikkinäisenä tuolla ennen akunhajoomista olevalla 15 000 e arvolla... Kyseisessä tapauksessa oli lisäksi myös auton huoltokäyntejä laiminlyöty.
 
Laittakaas tänne infoa jos löydätte eri automerkkien akkutakuiden lisäehdoista pykäliä.

Mersulla on pykälä että korvaavat vain auton jäännösarvon verran ja akunvaihdon hinta on heidän itse määrittämä. Esim takuunalaisen B250e malliin 8v ikäiseen tarjosivat 40 000 euron remonttia josta hyvittävät auton jäännösarvon 15 000 e jättäen asiakkaalle 35 000e maksettavaa. Itse kyllä luulen, että Veho tulkitsi tässä ehtoja väärin tämän asiakkaan kohdalla - mielestäni takuun olisi tarkoitus lunastaa auto pois rikkinäisenä tuolla ennen akunhajoomista olevalla 15 000 e arvolla... Kyseisessä tapauksessa oli lisäksi myös auton huoltokäyntejä laiminlyöty.

Mersulla ei taida olla mitään tehdashuollettua tarjota niin joku purkuosa olisi luultavasti tuossa kohtaa fiksumpi vaihtoehto 8v vanhaan autoon.
 
Sähköautoilu ei olekkaan niin puhdasta kuin voisi odottaa



Miika oli katsonut jostain helenin laskurista että hänen sähköistään suurin osa fossiilista. Mutta jos lataan sähköautoa ilmaisen sähkön aikaan kuten nyt tänään, niin ei takuulla lisää co2 päästöjä mitenkään. Nyt parhaillaan ajetaan tuulivoimaloita kiinni koska on ylituotantoa koko nordpool alueella, miten minun lataaminen voisi tällöin lisätä päästöjä mitenkään? Voimaloiden sulkeminen tänään aiheuttaa enemmän päästöjä kuin ylijäämän kuluttaminen sähköautoon.

Ko laskelmat päästöistä pätevät vain kiinteään joustamattomaan kulutukseen jota varten on ylläpidettävä tasaista tuotantoa. Sähköauton joustavalla kulutuksella on päässyt tämänkin talven nollapäästöihin jos on pystynyt ajamaan viikon akullisella ja ladannut aina alle 3 sentin hinnoilla.
 
Mersulla ei taida olla mitään tehdashuollettua tarjota niin joku purkuosa olisi luultavasti tuossa kohtaa fiksumpi vaihtoehto 8v vanhaan autoon.
Jep, Kokkolan auotohuolto hoiti siihen akkuun muistaakseni käytetyn moduulin tai akun 5 tonnin hintaan. Video löytyy viikon takaa julkastuna.
 
Laittakaas tänne infoa jos löydätte eri automerkkien akkutakuiden lisäehdoista pykäliä.

Mersulla on pykälä että korvaavat vain auton jäännösarvon verran ja akunvaihdon hinta on heidän itse määrittämä. Esim takuunalaisen B250e malliin 8v ikäiseen tarjosivat 40 000 euron remonttia josta hyvittävät auton jäännösarvon 15 000 e jättäen asiakkaalle 35 000e maksettavaa. Itse kyllä luulen, että Veho tulkitsi tässä ehtoja väärin tämän asiakkaan kohdalla - mielestäni takuun olisi tarkoitus lunastaa auto pois rikkinäisenä tuolla ennen akunhajoomista olevalla 15 000 e arvolla... Kyseisessä tapauksessa oli lisäksi myös auton huoltokäyntejä laiminlyöty.
Mä yritin just ettiä esim hullujen päiviän citikkaa varten 8v akkutakuun ehtoja, niin siellä mainittiin vaan että takuuehdot saat auton mukana oston yhteydessä =D... Oli varmaan ihan hyvä diili tuo e-c4 täyssähkö 28 000e hintaan, mikäli kestää edes 200tkm ehjänä.
 
Totta kai se vaikuttaa oletko virallisesti jenkkihallintoa edustava taho ja hallinnossa päätöksentekovastuullinen esim. ulkomaanpolitiikan, ukrainan tuen ja tariffien suhteen kuin, että olet päätöksenteosta ulkona ja liidaat sähköautoja valmistavaa yritystä. Mä heitän ihan nopeasti, että em kolme asiaa vaikuttaa Eurooppalaisten kuluttajien ostopäätökseen heittämällä enemmän kuin se typerä käsiliike lavalla. Ja me ihmiset ollaan siitä hassuja, että hahmo muuttuu siedettäväksi kun n. Puolet pahoista ominaisuuksista katoaa vaikkakin 50% on vielä jäljellä, ja tällöin alkaakin Teslankin hinta vs kilpailijat kiinnostamaan.

Mun mielestä Tesla on kyllä edullisempi kuin vastaavat samalla varustetasolla olevat kilpailijat. Ellen ole tippunut kärryiltä tässä viime viikkojen aikana.
Eihän tuo ny mitenkään täysin virallinen taho ole ollut edes jenkkihallinnon mielestä :D Muskin doge-pelleilyt muutenkin ovat suuntautuneet jenkkien sisämarkkinoille päin, jossa enemmän on ollut protestejakin.

En kyllä hahmota mitä varustetasoja sinä katsot, kun fully loaded versiot muilta ovat tonneja halvempia kuin Teslan vastine. Sillä erolla, että muissa kaistavahdit ja pyyhkijät yms. apustimet myös yleensä toimii. Mitä autoa ajattelit, kun sanoit, että vastaavat ovat 6-10 k€ kalliimpia samalla varustetasolla?
 
Vähä liian hilkulla taitaa olla joo edelleen... Mua ei oikein ole tuo Ioniq 5:n pikalatausnopeus myöskään mairitellut, vaikka kuinka on 800 V akusto ja akuston esilämmitys (jonka pakotettu poiskytkeytyminen 20 %:n varaustason alituttua ärsyttää sekin). Liekö tuo Ioniq 5:n noin 4 kW:n lämmitysteho liian pieni suhteessa tarpeeseen.
Tää on kyllä erikoinen juttu. Ioniq 6 ja EV6 antavat ihan mottipäisiä latausnopeuksia talvellakin ja vaikka internet-kertoo, että em. autoissa on joitain kylmän sään optimointeja liittyen tuohon lämmitykseen, joita Ioniq 5:ssä ei ole, niin olisin kuvitellut että nuo erot luokkaa minimalistinen, koska autothan ovat pääosin kaiketi sisukaluiltaan suht.samoja.
Millainen ero noiden latausnopeudessa on vaikka -10°C...-20°C pakkasessa? Siis kun olen kuvitellut Ioniq vitosen olen ihan hyvä lataamaan. Onkohan latausnopeudessa vuosimallien tai tulevan faceliftin suhteen eroja.
 
Laittakaas tänne infoa jos löydätte eri automerkkien akkutakuiden lisäehdoista pykäliä.

Mersulla on pykälä että korvaavat vain auton jäännösarvon verran ja akunvaihdon hinta on heidän itse määrittämä. Esim takuunalaisen B250e malliin 8v ikäiseen tarjosivat 40 000 euron remonttia josta hyvittävät auton jäännösarvon 15 000 e jättäen asiakkaalle 35 000e maksettavaa. Itse kyllä luulen, että Veho tulkitsi tässä ehtoja väärin tämän asiakkaan kohdalla - mielestäni takuun olisi tarkoitus lunastaa auto pois rikkinäisenä tuolla ennen akunhajoomista olevalla 15 000 e arvolla... Kyseisessä tapauksessa oli lisäksi myös auton huoltokäyntejä laiminlyöty.
Skodan ja VW:n takuuehtoja koetin pläräillä ja ainakaan omaan silmään niissä ei osunut vastavaa kuin Mercedeksellä on.
Tähän liittyen tuli facebookin Sähköautot - Nyt! -ryhmään tällainen postaus joka ohessa kuvakaappauksena.

Screenshot_20250403-154104-01.jpeg
 
Mun mielestä Tesla on kyllä edullisempi kuin vastaavat samalla varustetasolla olevat kilpailijat. Ellen ole tippunut kärryiltä tässä viime viikkojen aikana.
Sanoisin myös, että edullisemmassa päässä. Ja vaikka Teslassa on noita hyvin tiedettyjä teslamaisuuksia, niin kyllä se kestää vertailun ihan kokonaispakettia ajatellenkin saman segmentin kilpailijoihin nähden. Siinä on asioita, jotka tehty todella hyvin ja asioita, jotka tehty todella paskasti, mutta samaa se on noiden kaikkien muidenkin kanssa.
"Paremmuus" kunkin omista preferensseistä kiinni. Mä esim. henkilökohtaisesti en ole nähnyt ja kokenut varsinkaan VW-vaggineissa (ehkä poikkeuksena ID 7) mitään sellaista miksi haluaisin ostaa semmoisen, mutta uutta Teslaa olisin hyvinkin voinut harkita jos Musk ei olisi tällä planeetalla. Kaikista mieluiten tekisin hybridin nykyautostani ja siitä Teslasta, johon valitsisin molemmista parhaat palat. Varmaan se i4 M50 voisi olla lähimpänä/sisältää omiin preferensseihini pienimmät kompromissit noista vielä jollain lailla tavoiteltavissa hinnoissa olevista, mutta mennään siinäkin jo varusteita ruksimalla niin pitkälle hinnassa, ettei köyhä pysty.
 
Millainen ero noiden latausnopeudessa on vaikka -10°C...-20°C pakkasessa? Siis kun olen kuvitellut Ioniq vitosen olen ihan hyvä lataamaan. Onkohan latausnopeudessa vuosimallien tai tulevan faceliftin suhteen eroja.
En osaa sanoa ioniq 5:sta kun sen mitä pkuitune ja kvarkki ovat täällä kirjoitelleet (aloitus järjestään alle 100 tai sen tuntumassa, vaikka lämmitetty). EV6 ja Ioniq 6 pakkaskäppyröitä ihaillut fabon sähkäripalstoilla ja siellä nähnyt noita parhaillaan +200 kWh keskinopeuksiakin ihan tuhdin pituisille latauksille, joissa aloitus- ja vielä joissain tapauksissa lopetusnopeudetkin tuota luokkaa
 
En osaa sanoa ioniq 5:sta kun sen mitä pkuitune ja kvarkki ovat täällä kirjoitelleet (aloitus järjestään alle 100 tai sen tuntumassa, vaikka lämmitetty). EV6 ja Ioniq 6 pakkaskäppyröitä ihaillut fabon sähkäripalstoilla ja siellä nähnyt noita parhaillaan +200 kWh keskinopeuksiakin ihan tuhdin pituisille latauksille, joissa aloitus- ja vielä joissain tapauksissa lopetusnopeudetkin tuota luokkaa
Koska tästä voi saada väärän kuvan, niin korjaan. Ei se akku siis oikeasti ole lämmin ollut vaikka on lämmitelty. Koska omalla motariajolla en sitä ole saanut lämpimäksi automaatiolla, niin veikkaan syynä olevan joku tietty asetetty % jossa alkaa lämmittää ja vähän heikolla teholla. Ts. jos köröttelet menemään ja akku kuluu hitaasti, automaatio saa akun lämpimäksi. Motaria 30 kWh/100 km tahdilla se lämmitys ei ehdi mukaan. Sinällään en ole tuohon ollut kovin tyytymätön, koska sen 70 kW tehon se aina antaa ja pikkuisen lämmettyään mennään reippaasti sadan päälle, jos laturista löytyy kapasiteettia. En ole tuolla yhtäjaksoisesti useampaa akullista ajanut, mutta ketjuun pistetyssä videossa testaaja sai lämpimän akun vauhdit toisella latauskerralla.
 
Koska tästä voi saada väärän kuvan, niin korjaan. Ei se akku siis oikeasti ole lämmin ollut vaikka on lämmitelty. Koska omalla motariajolla en sitä ole saanut lämpimäksi automaatiolla, niin veikkaan syynä olevan joku tietty asetetty % jossa alkaa lämmittää ja vähän heikolla teholla. Ts. jos köröttelet menemään ja akku kuluu hitaasti, automaatio saa akun lämpimäksi. Motaria 30 kWh/100 km tahdilla se lämmitys ei ehdi mukaan. Sinällään en ole tuohon ollut kovin tyytymätön, koska sen 70 kW tehon se aina antaa ja pikkuisen lämmettyään mennään reippaasti sadan päälle, jos laturista löytyy kapasiteettia. En ole tuolla yhtäjaksoisesti useampaa akullista ajanut, mutta ketjuun pistetyssä videossa testaaja sai lämpimän akun vauhdit toisella latauskerralla.
Minulla on ’23 vuosimallin 5 AWD jossa olen pitänyt OBD lukijaa kiinni, car scanner softalla seuraillut lukuja. Kun laittaa ajossa esilämmityksen päälle, se lämmittää niin kauan, kunnes kylmin ’cell’ on 20 astetta. Tämä on myös alaraja nopealle lataukselle.

Kun 20c on saavutettu lopettaa lämmityksen, ja aloittaa uudelleen jos tippuu alle. Niinpä olen itse tyrkännyt tuon navigoinnin laturille reilusti ajoissa, noin 100km ennen laturia. Jos vain latauskentässä on puhtia, on päässyt kovallakin pakkasella noihin 200kW+ lukemiin. Lämmitysteho on muistaakseni vaihdellut 4,5-5,5kW, joten kauanhan siinä kylmemmällä kelillä kestää. Lämpimin ’cell’ on muuten yleensä 5-8 astetta lämpöisempi kuin kylmin.
 
Niinpä olen itse tyrkännyt tuon navigoinnin laturille reilusti ajoissa, noin 100km ennen laturia. Jos vain latauskentässä on puhtia, on päässyt kovallakin pakkasella noihin 200kW+ lukemiin. Lämmitysteho on muistaakseni vaihdellut 4,5-5,5kW, joten kauanhan siinä kylmemmällä kelillä kestää. Lämpimin ’cell’ on muuten yleensä 5-8 astetta lämpöisempi kuin kylmin.
Joo. Noin se Teslassakin kannatti tehdä ja samaan tapaan neuvotaan EV6:n kanssa. Heti lähtiessä vaan laturi lukkoon naviin. Kovalla pakkasella ja varsinkin sitä motaria ajaessa voi aloittaa lämmittelyn helpostikin jo parikin tuntia ennen laturia. Ensin lyhyitä pätkiä ja lähempänä laturia sitten yhtäjaksoisesti.
Jos sen laturin laittaa kovemmalla pakkasella kohteeksi vaikka puolisen tuntia ennen stoppia, niin voipi jäädä maksimitehot saamatta. Sama, jos kylmällä akulla lähtee latailemaan johonkin 10min päässä olevalle laiturille, niin eipä maksa vaivaa laittaa sitä lämmitystä edes päälle.

Hyödyt käytöstä tulee nimenomaan pitkillä ajoilla välilataillessa ja niinhän sen kuuluu toimiakin. Veikkaan, että tuon opetteluun menisi sillä manuaalinapillakin aika pitkään ja luultavasti ei kauhean optimaalisesti tulisi sen kanssa vatuloitua
 
Joo. Noin se Teslassakin kannatti tehdä ja samaan tapaan neuvotaan EV6:n kanssa. Heti lähtiessä vaan laturi lukkoon naviin. Kovalla pakkasella ja varsinkin sitä motaria ajaessa voi aloittaa lämmittelyn helpostikin jo parikin tuntia ennen laturia. Ensin lyhyitä pätkiä ja lähempänä laturia sitten yhtäjaksoisesti.
Jos sen laturin laittaa kovemmalla pakkasella kohteeksi vaikka puolisen tuntia ennen stoppia, niin voipi jäädä maksimitehot saamatta. Sama, jos kylmällä akulla lähtee latailemaan johonkin 10min päässä olevalle laiturille, niin eipä maksa vaivaa laittaa sitä lämmitystä edes päälle.

Hyödyt käytöstä tulee nimenomaan pitkillä ajoilla välilataillessa ja niinhän sen kuuluu toimiakin. Veikkaan, että tuon opetteluun menisi sillä manuaalinapillakin aika pitkään ja luultavasti ei kauhean optimaalisesti tulisi sen kanssa vatuloitua
Ei se lohduta pätkääkään laittaa korealaisessa laturia kohteeksi 100% lähtiessä. Motarilla akku kuluu niin nopeasti, että mikä lie bingo-automaatti siellä asiaa arpoo, niin se ei saa akkua tarpeeksi lämpimäksi. Manuaali toimisi paremmin, koska silloin sen voisi laittaa aiemmin päälle kuin korealainen kuvittelee tarvittavan.
 
Skodan ja VW:n takuuehtoja koetin pläräillä ja ainakaan omaan silmään niissä ei osunut vastavaa kuin Mercedeksellä on.
Tähän liittyen tuli facebookin Sähköautot - Nyt! -ryhmään tällainen postaus joka ohessa kuvakaappauksena.

Screenshot_20250403-154104-01.jpeg
"Meillä on tämmöinen hauska ehto takuussa, mutta emme ole koskaan siihen vedonneet" - paitsi juuri tässä tapauksessa, mutta sekin vain siksi, kun ilmansuodatinta ei ollut vaihdettu ajoissa. Entä sitten kun tulee seuraava "yksilöllinen" tapaus, voiko Mersun tehtaaseen vedota, että joku Pekka kyllä kirjoitti muuta facessa?

Ehto on poikkeuksellinen ja mistä sen tietää, milloin Mersu päättääkin siihen vedota?
 
"Meillä on tämmöinen hauska ehto takuussa, mutta emme ole koskaan siihen vedonneet" - paitsi juuri tässä tapauksessa, mutta sekin vain siksi, kun ilmansuodatinta ei ollut vaihdettu ajoissa. Entä sitten kun tulee seuraava "yksilöllinen" tapaus, voiko Mersun tehtaaseen vedota, että joku Pekka kyllä kirjoitti muuta facessa?

Ehto on poikkeuksellinen ja mistä sen tietää, milloin Mersu päättääkin siihen vedota?
Jep, tuossa olis jollekin iltalehden autouutisten toimittajalle tilaisuus nostaa kissa pöydälle.
Niin pitkään kun mersun virallisissa takuuehdoissa on tuo maininta korvauksesta vain auton nykyhetken arvoon saakka, voi mielestäni tuolla Pekan kirjoituksella pyyhkiä hanuria. Mutta on sentään herättänyt myyntiorganisaationkin huomion tuo asia.
Onneksi ei näin näin persaukisena ole varaa nuihin premium-merkkeihin niin mennään jo valmiiksi paskaksi todetuilla vagilaisilla. Vielä pitäis jaksaa kaivaa tuo skodan paperinen ohje/takuukirja hanskalokerosta ja lukea sekin suurennuslasilla läpi onko siellä mersua vastaava toteamus, netistä en löytänyt ainakaan.
 
Ei se lohduta pätkääkään laittaa korealaisessa laturia kohteeksi 100% lähtiessä. Motarilla akku kuluu niin nopeasti, että mikä lie bingo-automaatti siellä asiaa arpoo, niin se ei saa akkua tarpeeksi lämpimäksi. Manuaali toimisi paremmin, koska silloin sen voisi laittaa aiemmin päälle kuin korealainen kuvittelee tarvittavan.
No tätä ristiriitaa tossa juuri ihmeteltiin, kun se ihan selkeästi toimii noissa ioniq 5:n sisarmallissa ja ioniq kutosessa (vaikkakaan nuo lämmitykset eivät ole ihan samanlaiset kuin 5) ja mitä ilmeisimmin myös Otson vitosessa
 
No tätä ristiriitaa tossa juuri ihmeteltiin, kun se ihan selkeästi toimii noissa ioniq 5:n sisarmallissa ja ioniq kutosessa (vaikkakaan nuo lämmitykset eivät ole ihan samanlaiset kuin 5) ja mitä ilmeisimmin myös Otson vitosessa
Ei tässä pitäisi mitään mystiikkaa tai arpomista olla. Obd-lukijalla saa faktat ja näkee toimiiko oma auto oikein. Latureissa on myös eroja, kaikista ei tunnu saavan kunnon tehoja. Ionityt olleet parhaita.
Muoks: Ja enemmänkin vastauksena Kvarkille
 
Mistäs asti Ferrarilla on valmistsnu täyssähköautoja?

Edessä ja takana näytti olevan hevoset eli ferrarin logo. Oli yhden huoltoaseman pihassa latauksessa, 95kW näytti menevän ja ladannu 46% sekä vajaa 40kW mennyt akkuun
 
Mistäs asti Ferrarilla on valmistsnu täyssähköautoja?

Edessä ja takana näytti olevan hevoset eli ferrarin logo. Oli yhden huoltoaseman pihassa latauksessa, 95kW näytti menevän ja ladannu 46% sekä vajaa 40kW mennyt akkuun
Ei ole vielä markkinoilla. Ei sulla kuvaa olis siitä naamioidusta teslasta?
 
Ei tässä pitäisi mitään mystiikkaa tai arpomista olla. Obd-lukijalla saa faktat ja näkee toimiiko oma auto oikein. Latureissa on myös eroja, kaikista ei tunnu saavan kunnon tehoja. Ionityt olleet parhaita.
Muoks: Ja enemmänkin vastauksena Kvarkille
Helpompi aikatauluttaa siten, että käyttää kWh:t ajoon ja olettaa latauksen lähtevän siitä 70 kW:sta. Ruuhkatilanne asemallakin kun voi keikauttaa latausaikaa. Täytyy jossain kohtaa kyllä kokeilla tuota lämmitystä autolle vähän helpommissa olosuhteissa Nesteen uudella järeällä asemalla. Luulis kyllä, että auto viimeistään huollossa olis jäänyt kiinni viasta, jos tuo olis aito vika eikä "feature".
 
Mistäs asti Ferrarilla on valmistsnu täyssähköautoja?

Edessä ja takana näytti olevan hevoset eli ferrarin logo. Oli yhden huoltoaseman pihassa latauksessa, 95kW näytti menevän ja ladannu 46% sekä vajaa 40kW mennyt akkuun
Mustang Mach-E:ssäkin on hevosia edessä ja takana :)
 
e-208 on näköjään saanut päivityksen. Ihan pientä lisää toimintamatkaan, mutta nyt on mahdollista asettaa 80% latausraja AC -lataukselle ja navigointiin lisätoiminnallisuutta. V2L myös löytyy (3,5kWh) ja tietty muuten pieniä päivityksiä lisänä.
 
e-208 on näköjään saanut päivityksen. Ihan pientä lisää toimintamatkaan, mutta nyt on mahdollista asettaa 80% latausraja AC -lataukselle ja navigointiin lisätoiminnallisuutta. V2L myös löytyy (3,5kWh) ja tietty muuten pieniä päivityksiä lisänä.

Siis softapäivitys vai uusi malli?
 
Siis softapäivitys vai uusi malli?

Yritän tuosta kaivaa, että saako edellinen malli jotain vai ovatko vain "uuden" mallin ominaisuuksia, mutta en saa tuosta oikein irti: ainakin pidentynyt toimintamatka ja v2l varmaan tarvitsee tuon 156hp moottorin (uuden?). Optimointi kuulostaa vain päivitykseltä vanhaan, mutta itse en osaa sanoa koskeeko tämä nykyisiä autoja vai vasta tulevia (kun nykyisen mallin speksit eivät ole hallussa).
 
Viimeksi muokattu:
Päivitetyn mallin ominaisuuksia.
Tänään ehti hetkisen aikaa kiinnostaa uuden e-c3 aircrossin ostaminen, kunnes selvisi ettei sähköversioon saa kolmatta penkkiriviä. 30 tonnilla uusi 7 paikkainen sähkäri olikin liian hyvää ollakseen totta.
 
c3 ja 3. penkkirivi??? Tuohan on koirankopin kokoluokkaa, tarkoititko c5?
Uusin C3 Aircross on aika paljonkin suurempi koirankoppi kuin esim. 2024 lopetettu malli C3:sta:
-pituus 440 cm (+40 cm)
-akseliväli 267 cm (+13 cm)
-leveys 180 cm (+5 cm)
-korkeus 166 cm (+19 cm)
-tavaratila 5-paikkainen 460 l/1 600 l (+160 l/+678 l)

On se silti erittäin pieni 7-paikkaiseksi. Siinä auttaa 166 cm korkeus, lyhyt keula ja pitkä kattolinja pystyine perineen. Ei se kolmas penkkirivi kuitenkaan ole aikuisille tarkoitettu.

Mutta tosiaan sähköversiota ei saa 7-paikkaisena.

Täyssähkö:



Screenshot_2025-04-05-02-01-58-08_f9ee0578fe1cc94de7482bd41accb329.jpg


Screenshot_2025-04-05-02-03-44-24_f9ee0578fe1cc94de7482bd41accb329.jpg
 
Viimeksi muokattu:
Uusin C3 Aircross on aika paljonkin suurempi koirankoppi kuin esim. 2024 lopetettu malli C3:sta:
-pituus 440 cm (+40 cm)
-akseliväli 267 cm (+13 cm)
-leveys 180 cm (+5 cm)
-korkeus 166 cm (+19 cm)
-tavaratila 5-paikkainen 460 l/1 600 l (+160 l/+678 l)

On se silti erittäin pieni 7-paikkaiseksi. Siinä auttaa 166 cm korkeus, lyhyt keula ja pitkä kattolinja pystyine perineen. Ei se kolmas penkkirivi kuitenkaan ole aikuisille tarkoitettu.

Mutta tosiaan sähköversiota ei saa 7-paikkaisena.

Täyssähkö:



Screenshot_2025-04-05-02-01-58-08_f9ee0578fe1cc94de7482bd41accb329.jpg


Screenshot_2025-04-05-02-03-44-24_f9ee0578fe1cc94de7482bd41accb329.jpg

Juu-u, vakavasti harkitsisin ostamista, jos saisi 7 paikkaisena. Tarve kuljettaa kuutta samalla autolla on säännöllinen. Nykyinen seiskapaikkainen vie dieseliä melkein tuollaisen kuukausierän verran.
 
Juu-u, vakavasti harkitsisin ostamista, jos saisi 7 paikkaisena. Tarve kuljettaa kuutta samalla autolla on säännöllinen. Nykyinen seiskapaikkainen vie dieseliä melkein tuollaisen kuukausierän verran.
7-paikkiasista Käytettynä Maxus Euniq 5 lähtee halvalla. Suorastaan epäilyttävän halvalla. Sen jälkeen vaihtoehtoina on kai lähinnä Peugeot e-rifter sisarmalleineen ja jos Mersun takuuseen enää luottaa niin EQB.
 
7-paikkiasista Käytettynä Maxus Euniq 5 lähtee halvalla. Suorastaan epäilyttävän halvalla. Sen jälkeen vaihtoehtoina on kai lähinnä Peugeot e-rifter sisarmalleineen ja jos Mersun takuuseen enää luottaa niin EQB.

Eikös tuo eunukki poistunut maahantuotavien joukosta? Minun on hyvin vaikea löytää luottamusta yhteenkään kiinalaiseen merkkiin, erityisesti varaosien saatavuudessa.
Mersuissa on ilmeisesti ihan tarpeeksi ongelmia.
Model X on edelleen mielestäni paras speksit/hinta-suhteeltaan, mutta vähän horjuu usko siihenkin firmaan.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
283 276
Viestejä
4 866 892
Jäsenet
78 628
Uusin jäsen
karskikatti

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom