Yleistä keskustelua sähköautoista

Mä itse asiassa törmäsin tähän ongelmaan viimeksi, että tuo työnantajan määrittelemä hankintaraja menee nimenomaan listahinnan, ei henkilökohtaisen tarjoushinnan mukaan :rolleyes: osaltaan siitä syystä jäi tästä nykyisestä autosta vetokoukku pois, mitä olen kaikki nämä vuodet toistuvasti sadatellut.

Ymmärsin myös, että Ioniq 5:n alusta olisi kehittynyt "johonkin suuntaan", mutta itsekin kohtalaisen paljon hiekkateitä ajavana arvostan tuota mukavuutta tuntuman kustannuksella. Täytyy kuitenkin käydä tämä uusi Ioniq 5 niin ikään koeajamassa, koska siinä kuitenkin olisi aika läjä sellaisia parannuksia, joita olen omassa yksilössäni kaipaillut... isompi akusto, matriisiajovalot, langaton CarPlay, mobiiliavain ja navigoinnista riippumaton akuston esilämmitys muutamia mainitakseni. Toivoa myös sopii, että nuo Ioniq 5:n perusvitsaukset eli ICCU- ja pikkuakkuongelmat olisivat jollain tapaa ratkaistuja tässä facelift-mallissa.

Xpengiä menenkin koeajamaan jo tulevana perjantaina. Katsotaan, millainen fiilis siitä kulkineesta sitten jää.
Eikös nuo ICCU-ongelmat ainakin ole jatkuneet uusissakin.
 
Mä itse asiassa törmäsin tähän ongelmaan viimeksi, että tuo työnantajan määrittelemä hankintaraja menee nimenomaan listahinnan, ei henkilökohtaisen tarjoushinnan mukaan :rolleyes: osaltaan siitä syystä jäi tästä nykyisestä autosta vetokoukku pois, mitä olen kaikki nämä vuodet toistuvasti sadatellut.

Ymmärsin myös, että Ioniq 5:n alusta olisi kehittynyt "johonkin suuntaan", mutta itsekin kohtalaisen paljon hiekkateitä ajavana arvostan tuota mukavuutta tuntuman kustannuksella. Täytyy kuitenkin käydä tämä uusi Ioniq 5 niin ikään koeajamassa, koska siinä kuitenkin olisi aika läjä sellaisia parannuksia, joita olen omassa yksilössäni kaipaillut... isompi akusto, matriisiajovalot, langaton CarPlay, mobiiliavain ja navigoinnista riippumaton akuston esilämmitys muutamia mainitakseni. Toivoa myös sopii, että nuo Ioniq 5:n perusvitsaukset eli ICCU- ja pikkuakkuongelmat olisivat jollain tapaa ratkaistuja tässä facelift-mallissa.

Xpengiä menenkin koeajamaan jo tulevana perjantaina. Katsotaan, millainen fiilis siitä kulkineesta sitten jää.
Tulee kyllä uudesta mallista sitten ikävä yllätys alustan suhteen. En lähde mieluusti huonolle hiekkatielle nykyiselläkään.
 
Ikävää, jos on. Omassani ei ole ICCU-ongelmia (toistaiseksi) ollut, mutta pikkuakku on vaihdettu tämän 130 tkm rupeaman puitteissa kahdesti :D
”Tieto” tais perustua viimeksi yksittäiseen viestiin random-foorumilla. En nyt ihan henkeä pistäis pantiksi, että pitää paikkansa. Olis aika outoa, että kaikkea muuta faceliftissä korjanneet, mutta jättäneet tämän. Toki jos ongelma kokonaisuudessa on paljon pienempi kuin otsikkoaina foorumeilla… Henk. koht. asia ei kosketa muuten kuin mahdollisen jälleenmyyntiarvon kautta, ei ole tarkoitus pitää autoa takuuajan loppuun asti.

e: Kolmas pikkuakku myös menossa. Tasalaatuista paskaa.
 
FB:n EV6 suomiryhmässä sanoivat Kian maahantuojan edustajan kertoneen viikonlopun automessuilla, että ICCU on levinnyt 1,9%:ssa suomeen myydyistä autoista (samaisen foorumin omassa kyselyssä luku oli 20% n. 400:n vastanneen kesken..). Oli myös kertonut toimitusongelmien olevan nyt ohi ja suunnittelu-/komponenttiongelman olevan korjattu osassa, jolla nuo nykyään korjaavat. Aika näyttää.

Samaisessa ryhmässä kehoittelevat pikkuakun kanssa tuskailevia investoimaan siihen suosiolla sen reippaan satasen omista ja vaihtamaan kunnon akkuun heti kun alkaa oireilemaan. Takuuvaihtona tulee ilmeisesti vain samaa paskaa tilalle mitä se alkuperäinenkin.
 
”Tieto” tais perustua viimeksi yksittäiseen viestiin random-foorumilla. En nyt ihan henkeä pistäis pantiksi, että pitää paikkansa. Olis aika outoa, että kaikkea muuta faceliftissä korjanneet, mutta jättäneet tämän. Toki jos ongelma kokonaisuudessa on paljon pienempi kuin otsikkoaina foorumeilla… Henk. koht. asia ei kosketa muuten kuin mahdollisen jälleenmyyntiarvon kautta, ei ole tarkoitus pitää autoa takuuajan loppuun asti.

e: Kolmas pikkuakku myös menossa. Tasalaatuista paskaa.
Vaihdoin itse omilla rahoilla Exiden AGM-akun niin toivottavasti kestää sitten pidemään. Kiinnosta pätkääkään säätää tuollaisesta huollon kanssa. OEM-akku näytti joltain halvimmalta mahdolliselta alihankintapaskalta, joka oli takuuehdoissakin huomioitu pienessä präntissä niin että sillä on vain 2v takuu.
 
Mielenkiinnosta kysyn onko täällä kellekään ollut tuommoista Smartin Fortwo EQ:ta? Saisi aika huokealla ja tuo n. 100km range nyt ei mikään paha, jos se olisi kakkosautona kauppakasseiluissa ja harrastuksiin kulkemisessa
 
Samaisessa ryhmässä kehoittelevat pikkuakun kanssa tuskailevia investoimaan siihen suosiolla sen reippaan satasen omista ja vaihtamaan kunnon akkuun heti kun alkaa oireilemaan. Takuuvaihtona tulee ilmeisesti vain samaa paskaa tilalle mitä se alkuperäinenkin.

Jos olisi oma auto, niin varmaan olisin jo ostanut AGM-akun, mutta leasing-autoon ei oikein motivoi laittaa omaa rahaa kiinni. Investoin viime vuonna jo yhden ylimääräisen satasen ostamalla starttibuusterin näiden pikkuakkujen nuukahtamisten ensiavuksi. Sen sentäs saa pitää autosta luopumisen jälkeen itsellään, ja siitä voi olla jotain hyötyä myös toisaalla. Pääsin esimerkiksi viime viikonloppuna antamaan kyseisellä buusterilla tekohengitystä laturivikaiselle amisbemarille Ikean parkkipaikalla :D

”Tieto” tais perustua viimeksi yksittäiseen viestiin random-foorumilla. En nyt ihan henkeä pistäis pantiksi, että pitää paikkansa. Olis aika outoa, että kaikkea muuta faceliftissä korjanneet, mutta jättäneet tämän. Toki jos ongelma kokonaisuudessa on paljon pienempi kuin otsikkoaina foorumeilla… Henk. koht. asia ei kosketa muuten kuin mahdollisen jälleenmyyntiarvon kautta, ei ole tarkoitus pitää autoa takuuajan loppuun asti.

e: Kolmas pikkuakku myös menossa. Tasalaatuista paskaa.
Enemmän tai vähemmän tasaista paskaa taitavat nuo kaikki tavanomaiset lyijyakut olla, mutta Hyundain/Kian pikkuakun ylläpito-ominaisuudet lienevät kuitenkin kaikista eniten paskaa tässä yhtälössä.
 
Tänään pääsi käymään niin, että tuli käteltyä Explorer Premium -varastoautosta kaupat tuon 0,99 korkotarjouksen puitteissa. Löytyi sopiva yksilö itselle aika optimaalisilla varusteilla, useimmissa varastoautoissa kun oli niitä liikaa tai liian vähän. AGR-penkit olisin mieluusti voinut ottaa, mutta niiden kanssa meni varastoautovalikoima liian hankalaksi yhtälöksi.

ID.4:sta kävin myös katsomassa ja siitä oli K-autossa 1,99% korkotarjous vielä tämän vuoden viikon, mutta autona ei jotenkin oikein omaan makuun ja kokonaiskulutkin olisi noussut meikäläisen valinnoilla useamman tonnin kalliimmaksi.
 
Viimeksi muokattu:
Tänään pääsi käymään niin, että tuli käteltyä Explorer Premium -varastoautosta kaupat tuon 0,99 korkotarjouksen puitteissa. Löytyi sopiva yksilö itselle aika optimaalisilla varusteilla, useimmissa varastoautoissa kun oli niitä liikaa tai liian vähän. AGR-penkit olisin mieluusti voinut ottaa, mutta niiden kanssa meni varastoautovalikoima liian hankalaksi yhtälöksi.
Samoin kävi itsellekin penkin suhteen kun yritin hieroa diiliä varastoautosta; joko ei ollut AGR-penkkiä( mikä on must) tai ei ollut varustepakettia x. Karsin ominaisuuksia sitä mukaa kun varastotilannetta kammattiin mutta lopulta oli vain liian iso kompromissi( olisikohan AGR-penkit ollut yhdessä autossa ja yhdessä HUD( eli DA-paketti) ja parissa lämpöpumppu, josta sitten lopulta tingin turhana mutta ei auttanut)
 
Itseä kiinnostaisi vaihtaa nykyinen takavetoinen työsuhdeleasing-Ioniq 5 tuohon Xpeng G6:een, mutta mitä nyt tätä keskustelua pläräsin, niin yleinen mielipide taitaa olla aika voimakkaasti noita Kiinan ihmeitä vastaan :hmm: Haussa olisi tilava ja suht tehokas alle 60 k€ maksava kulkine, jossa pitää olla vetokoukku ja noin 1500 kg vetokykyä. Tesla Model Y ”löisi ruksit kaikkiin ruutuihin”, mutta…
MEB? 4wd versioissa vetomassat taitavat olla 1200kg ja noita pitäisi saada alle 60k listahinnoillakin.
 
Samoin kävi itsellekin penkin suhteen kun yritin hieroa diiliä varastoautosta; joko ei ollut AGR-penkkiä( mikä on must) tai ei ollut varustepakettia x. Karsin ominaisuuksia sitä mukaa kun varastotilannetta kammattiin mutta lopulta oli vain liian iso kompromissi( olisikohan AGR-penkit ollut yhdessä autossa ja yhdessä HUD( eli DA-paketti) ja parissa lämpöpumppu, josta sitten lopulta tingin turhana mutta ei auttanut)
Jep, suuri osa autoista oli tosiaan itsellekin epäoptimaalisella varusteyhdistelmällä. Itselle oli pakollisia nelivedon ohella lähinnä koukku ja joko täystekonahat tai AGR-penkit (ja tietty lämpöpumppu). Tämä yksilö sisälsi ainoana juuri sopivasti nuo mitä halusin ja turhana lisänä valkoisen värin 350 euron hintaan. Tavallaan paras tilanne olisi tuon varastotarjonnan suhteen ollut syvä rahapussi, koska ns täysin varustettuja yksilöitä oli useampi, mutta itsellä ei budjetti ja varustetarpeet siihen venyneet.

Talvirenkaat 19" vanteilla oli 2750e extraa, en jaksanut lähteä optimoimaan tarvikevanteita kun niilläkin näytti menevän vastaavat renkaat sinne lähemmäs 2500 euroon. Kalliita nuo nykykokoiset talvirenkaat vaan on, ei pääse mihinkään.

Kävin tänään vielä nopealla koeajolla ja sen jälkeen takaisin Model Y:hyn hypätessä tuo alusta tuntui kyllä erityisen ikävältä 😅
 
Viimeksi muokattu:
Tänään pääsi käymään niin, että tuli käteltyä Explorer Premium -varastoautosta kaupat tuon 0,99 korkotarjouksen puitteissa. Löytyi sopiva yksilö itselle aika optimaalisilla varusteilla, useimmissa varastoautoissa kun oli niitä liikaa tai liian vähän. AGR-penkit olisin mieluusti voinut ottaa, mutta niiden kanssa meni varastoautovalikoima liian hankalaksi yhtälöksi.

ID.4:sta kävin myös katsomassa ja siitä oli K-autossa 1,99% korkotarjous vielä tämän vuoden, mutta autona ei jotenkin oikein omaan makuun ja kokonaiskulutkin olisi noussut meikäläisen valinnoilla useamman tonnin kalliimmaksi.
Katsoitko mitä eroa Fordissa ja volkkarissa on? ID.4 GTX on 5-6 k€ kalliimpi kaikilla mausteilla kuin vastaavasti lihotettu Foortti, niin jossain luulis eroakin vähän olevan. Voi se toki olla valmistajan katteessakin...
 
Katsoitko mitä eroa Fordissa ja volkkarissa on? ID.4 GTX on 5-6 k€ kalliimpi kaikilla mausteilla kuin vastaavasti lihotettu Foortti, niin jossain luulis eroakin vähän olevan. Voi se toki olla valmistajan katteessakin...
Valmistajilla on niin erilaiset tilanteet päästörajoihin pääsemisen ja muiden markkinointitavoitteiden jne. suhteen, että Fordin voi kannattaa hyvinkin myydä Exploreria nollakatteella saadakseen koko fleetin päästöjä alemmas ja sakkomaksuja pienemmäksi.

a) VAG:lla saattaa olla parempi haju siitä että sakkorajoja lievennetään ja ei ole tarvetta tinkiä katteista
b) tai muuten vaan parempi tilanne kun sähkömallistoa menee konsernin laajuisesti paljon enemmän kaupaksi
c) Ford saattaa haluta tinkiä katteista saadakseen markkinaosuutta - merkin jalansija Euroopassa on romahtanut marginaaliin verrattuna vuosituhannen alkuun, joten ehkä tavoitteena on päästä uudelleen useamman asiakkaan "hyväksyttävien merkkien" listalle
d) miljoona muuta random-syytä
 
Valmistajilla on niin erilaiset tilanteet päästörajoihin pääsemisen ja muiden markkinointitavoitteiden jne. suhteen, että Fordin voi kannattaa hyvinkin myydä Exploreria nollakatteella saadakseen koko fleetin päästöjä alemmas ja sakkomaksuja pienemmäksi.

a) VAG:lla saattaa olla parempi haju siitä että sakkorajoja lievennetään ja ei ole tarvetta tinkiä katteista
b) tai muuten vaan parempi tilanne kun sähkömallistoa menee konsernin laajuisesti paljon enemmän kaupaksi
c) Ford saattaa haluta tinkiä katteista saadakseen markkinaosuutta - merkin jalansija Euroopassa on romahtanut marginaaliin verrattuna vuosituhannen alkuun, joten ehkä tavoitteena on päästä uudelleen useamman asiakkaan "hyväksyttävien merkkien" listalle
d) miljoona muuta random-syytä
Lähinnä minua ihan aidosti kiinnostaisi onko noissa paljon ominaisuuksissa eroa. Ostohousut ns. jalassa ja en oikeasti ole äkännyt muita eroja kuin ilmiselvät ulkoiset ja sisäiset jutut. 5-6 k€ hinnalla antaa aika paljon anteeksi sisustan heikkouksia.

e: DCC:n vastinetta ei taida foorttiin löytyä.
 
Viimeksi muokattu:
Jäämme odottamaan videota.

Ehdottomasti videota explorerista videota. Mukava olisi kuulla vertailua Myyhyn verrattuna.

Kyllä uskoisin, että tuo video kiinnostaa täällä moniakin. Tuosta Explorerista ei ole ainakaan omaan silmään osunut mitenkään liian montaa videota Youtubessa varsinkaan suomeksi, kun taas noita Tesla-videoita on aivan yllin kyllin.

Kyllä explorerista video kelpaa.
Nooh, katsotaan nyts sitten ehkä, mitä aiheesta ehtisi saada aikaiseksi :hmm: Muut jutut nyt kuitenkin prioriteettilistalla korkeammalla.
 
Viimeksi muokattu:
Katsoitko mitä eroa Fordissa ja volkkarissa on? ID.4 GTX on 5-6 k€ kalliimpi kaikilla mausteilla kuin vastaavasti lihotettu Foortti, niin jossain luulis eroakin vähän olevan. Voi se toki olla valmistajan katteessakin...
En tiedä mitä tällä erolla tarkalleen tarkoitat, mutta kyllähän toki noita vertailin ja ID.4 nyt oli jo ennaltaan pääpiirteissään tuttu auto - lähinnä nykyiset varustehinnat ja tarjoukset eivät olleet tarkasti tiedossa.

En mä tuosta ID.4:stä GTX:ää katsonut, vaan tuota Pro 4MOTION Elegance 75-v Juhlamallia, jonka hinnat alkaa 51 k€:sta ja autoja vaikutti olevan ihan hyvin Suomessa varastossa.

ID.4:n nykyisessä facelift-versiossa on sisusta hieman laadukkaammilla materiaaleilla tiettyjen yksityiskohtien osalta kuin Fordissa, mutta ei siinä määrin, että olisi itselle mitään käytännön merkitystä. Avarampi ja tilavampi ID.4 on myös ja takakontti noin 10 cm pidempi (tsekkasin nämä mittanauhalla). Talvirenkailla ja Ergo-muistipenkeillä olisi tuo kyseinen ID.4 maksanut runsaat 55 tonnia, siihen päälle sitten huonomman rahoitustarjouksen lisäkulut ~2500 € sekä aika huono vaihtohyvitys Teslasta, joten meni sen myötä lopullisesti yli budjetin. Plus en niin hirveästi tykkää ID.4:n sisustasta enkä etenkään ulkonäöstä.
Lähinnä minua ihan aidosti kiinnostaisi onko noissa paljon ominaisuuksissa eroa. Ostohousut ns. jalassa ja en oikeasti ole äkännyt muita eroja kuin ilmiselvät ulkoiset ja sisäiset jutut. 5-6 k€ hinnalla antaa aika paljon anteeksi sisustan heikkouksia.

e: DCC:n vastinetta ei taida foorttiin löytyä.
DDC:tä ei saa ja Volkkarissa sekä Enyaqissa on kyllä muutama muukin varuste (esim. tuulilasin lämmitys) mitä Fordiin ei saa.
Jos videon vielä otsikoi tyylliin "HYLKÄSIN TESLAN, mutta mitä tuli tilalle?"

Niin varmasti kiinnostaa katsojia :kahvi:
Ei ehkä nyt ole tässä tapauksessa erityisemmin halua tai tarvetta hyvesignaloida tuolla Teslasta pois vaihtamisella 😁 Se auto vaikutti silloin hyvältä valinnalta ja oli oikeastaan ainut sopiva vaihtoehto markkinassa, nyt tilanne on sitten erilainen. Toki voisi klikkauksia sen verukkeella saada, en sitä kiellä.
 
Viimeksi muokattu:
DDC:tä ei saa ja Volkkarissa sekä Enyaqissa on kyllä muutama muukin varuste (esim. tuulilasin lämmitys) mitä Fordiin ei saa.
Kappas, tuo tuulilasilämmitys on jäänyt huomaamatta (Fordin puutteena). Miissä ollut pirun näppärä. Pro ja GTX mallien välillä arponut ID.4:sta, Fordin tehoihin pääsemiseksi olis pakko ottaa GTX verrokiksi.
 
Kappas, tuo tuulilasilämmitys on jäänyt huomaamatta (Fordin puutteena). Miissä ollut pirun näppärä. Pro ja GTX mallien välillä arponut ID.4:sta, Fordin tehoihin pääsemiseksi olis pakko ottaa GTX verrokiksi.
Enpäs edes ajatellut, että tuossa Pro 4MOTION Elegance -mallissa on vähemmän tehoa kuin Fordissa, kun tuo tehopuoli ei nyt itselle ole käyttiksessä niin oleellinen asia. Fordin kanssa lähinnä totesin koeajolla, että tehoa on itselle "enemmän kuin riittävästi". Model Y:stäkään ei tullut ulosmitattua kaikkia tehoja käytännössä juuri koskaan 😁

Tuulilasinlämmitys on kyllä varmasti näppärä, joskin riippunee myös paljon autosta onko taipumusta yleisesti lasin huurtumiseen. Sähköautot kun saa esilämmitettyä sisältä niin helposti, niin yleensä ikkunat on jo aina auki kun autoon tulee.
 
Jos/kun on laiska esilämmittäjä, niin tuolla saa tuulilasin hyvinkin äkäiseen puhtaaksi.

e: Huurun takia en muista, että olisin koskaan käyttänyt Miissä. Jäätävässä sateessa 10/5 ominaisuus.
 
Musse Mach-E kokemuksella peukku hankinnalle. Harkintaan kannattaa ottaa Fordin liikkumisturva (n. €35/vuosi) ja jatkotakuu. Oma -21 ollut viaton ja OTA-päivityksiäkin tippuu edelleen. Silti tuo liikkumisturva tuntuu hyvältä autolla Euroopassa reissatessa. Fordi tuntuu toimittavan ainakin Musset hurjilla rengaspaineilla (varastopaineet?), jolloin auto saattaa pompottaa.
 
Musse Mach-E kokemuksella peukku hankinnalle. Harkintaan kannattaa ottaa Fordin liikkumisturva (n. €35/vuosi) ja jatkotakuu. Oma -21 ollut viaton ja OTA-päivityksiäkin tippuu edelleen. Silti tuo liikkumisturva tuntuu hyvältä autolla Euroopassa reissatessa. Fordi tuntuu toimittavan ainakin Musset hurjilla rengaspaineilla (varastopaineet?), jolloin auto saattaa pompottaa.
Liikkumisturva tuossa kuului hintaan muistaakseni pariksi vuodeksi ja jatkotakuuta ei käsittääkseni ollut tarjolla - tuossahan on vakiona 5v yleistakuu 100 tkm voimalinjatakuun ohessa.
 
Myös täällä vaihtui Model Y Ford Exploreriin, sama auto kuin Juhalla eli neliveto Premium, lämpöpumpulla ja koukulla, mutta punaisella värillä ja Driver Assistace -paketilla.

Näillä kriteereillä:

- Neliveto
- Koukku
- Ok tilat
- Ok range ja latausnopeus, muutenkin tuo ID4 alusta ihan ok sähköautoon
- Parempi alusta kuin (vanhassa) Model Y:ssä
- 0,99% korkotarjous
- Ok hyvitys Teslasta
- 5 vuoden takuu

Auton toimitus 3 viikon kuluttua tai aiemmin.
 
.

DDC:tä ei saa ja Volkkarissa sekä Enyaqissa on kyllä muutama muukin varuste (esim. tuulilasin lämmitys) mitä Fordiin ei saa.

.
Itse arvoin Elroqissa liisariin tuulilasinlämmitystä mutta totesin nykyisen auton kanssa käyttäneeni sitä kerran viimeisen neljän vuoden aikana ja edellisellä autolla, jossa sellainen oli, kaksi kertaa kahden vuoden aikana niin jäi Winter-paketti ottamatta( alihäähtyneeseen veteen se toki auttaa mutta niin auttaa kajuutan lämmittäminenkin). Sen kuitenkin joutuu itse maksamaan.

Myyjän kanssa mietittiin sitä ja hän totesi esilämmityksen sulattavan hänen Enyaqissa tuulilasin riittävästi silloin kun sellaista kaipaisi. Explorerissa en siis laskenut sitä minukseksi, päinvastoin( vastuslangat ovat aina häirinneet minua ja en ollut tietoinen MEBeissä sen olevan IR-toiminen)
 
Tuohon maksaisi tuon viiden vuoden takuun pidentäminen 8v./160tkm €900. Sama jatko polttikseen melkein €5k!

Kiitos, tämä on itseasiassa erittäin hyvä tieto, ei ollut myyjän kanssa mitään puhetta. Todennäköisesti tulee otettua tuo lyhyempi noista ja dokumentin mukaan saa otettua jälkikäteenkin: "Laajennetun takuun päivityssopimus on ostettava 2 vuoden aikana ensirekisteröinnistä". Meille voisi riittää ainakin tuo 475 euron 5v/160 tkm, tuo kilometriraja rikkoontuu kuitenkin jo alle viidessä vuodessa. Tuskin tätä autoa sitä pidempään pidetään ja rahoituspätkäkin loppuu silloin.
Myös täällä vaihtui Model Y Ford Exploreriin, sama auto kuin Juhalla eli neliveto Premium, lämpöpumpulla ja koukulla, mutta punaisella värillä ja Driver Assistace -paketilla.

Näillä kriteereillä:

- Neliveto
- Koukku
- Ok tilat
- Ok range ja latausnopeus, muutenkin tuo ID4 alusta ihan ok sähköautoon
- Parempi alusta kuin (vanhassa) Model Y:ssä
- 0,99% korkotarjous
- Ok hyvitys Teslasta
- 5 vuoden takuu

Auton toimitus 3 viikon kuluttua tai aiemmin.
Tarkalleen ottaen, pilkkua viilaten tuo Fordin alustan viritys ei ole ihan samanlainen kuin ID.4:ssä. Mutta MEB-platform on sama. Tai ehkä sitä tarkoititkin.
vastuslangat ovat aina häirinneet minua ja en ollut tietoinen MEBeissä sen olevan IR-toiminen)
Volkkariliikkeessä myyjä sanoi sen olevan ID.4:ssä joku "hopeakalvotekniikka" tms, mutta kuitenkin ei näy vastuslankoja.
 
Viimeksi muokattu:
Volkkariliikkeessä myyjä sanoi sen olevan ID.4:ssä joku "hopeakalvotekniikka" tms, mutta kuitenkin ei näy vastuslankoja.
Juu, käytännössä sama kuin langat, mutta läpinäkyvällä kalvolla. Tuossa on se hyvä puoli, että kivenosuma ei pysty pistämään vastuslankaa poikki. Muuten nuo langat eivät mitenkään ole Miissä haitanneet menoa. Tuulilasivakuutus tietty pakko olla, muuten on ihanan kallista.
 
Omakin päätös on nyt tehty ja 85 Sportline Elroq meni itsellä tilaukseen... Ford olisi varmasti ollut itsellekin se "järkivalinta" (parempi varustus ja takuu), mutta kun autonvaihto oli ihan halusta eikä tarpeesta niin lopulta tärkeimmiksi kriteereiksi muodostui lähinnä makuasiat, eli auton ulkonäkö ja sisusta. Ei Elroqqikaan mikään kaunotar ole, mutta siinä on kuitenkin ulkonäössä piirteitä joista pidän; Explorer ei herättänyt mitään tunteita.

Objektiivisesti ratti oli kyllä merkittävästi parempi Elroqissa: nappien lisäksi huomasin Explorerin koeajolla, että sormet osui puolien kohdalla ratin takana "ämpärimuoviin" sitä pyöritellessä. Toisella Elroq-lenkillä kiinnitin tähän sitten huomiota: skodan ratissa nahkaverhoilu jatkuu puolien takana pidemmälle ja muovi on sen jälkeenkin laadukkaampaa. Perusäänentoisto on Skodassa myös täysin riittävä omaan makuun.

Fordin tarjouksella sain puristettua Elroqin välirahan sitä alemmaksi (hyvitys oli toki sen jälkeenkin fordissa edelleen parempi) ja "36kk" kestopinnoituksen kaupan päälle.
 
Omakin päätös on nyt tehty ja 85 Sportline Elroq meni itsellä tilaukseen... Ford olisi varmasti ollut itsellekin se "järkivalinta" (parempi varustus ja takuu), mutta kun autonvaihto oli ihan halusta eikä tarpeesta niin lopulta tärkeimmiksi kriteereiksi muodostui lähinnä makuasiat, eli auton ulkonäkö ja sisusta. Ei Elroqqikaan mikään kaunotar ole, mutta siinä on kuitenkin ulkonäössä piirteitä joista pidän; Explorer ei herättänyt mitään tunteita.

Objektiivisesti ratti oli kyllä merkittävästi parempi Elroqissa: nappien lisäksi huomasin Explorerin koeajolla, että sormet osui puolien kohdalla ratin takana "ämpärimuoviin" sitä pyöritellessä. Toisella Elroq-lenkillä kiinnitin tähän sitten huomiota: skodan ratissa nahkaverhoilu jatkuu puolien takana pidemmälle ja muovi on sen jälkeenkin laadukkaampaa. Perusäänentoisto on Skodassa myös täysin riittävä omaan makuun.

Fordin tarjouksella sain puristettua Elroqin välirahan sitä alemmaksi (hyvitys oli toki sen jälkeenkin fordissa edelleen parempi) ja "36kk" kestopinnoituksen kaupan päälle.
Omaan makuun Elroq olisi kyllä ollut Fordia paremman näköinen, mutta itsellä ehdoton kriteeri oli tuo neliveto, jota Elroqiin ei toistaiseksi saa. Ja en tiedä onko Elroqissa vielä vähän lyhyempi tavaratila, kun on autonakin hieman lyhyempi. Kiinnostava malli jokatapauksessa. Skodan ratti on myös parempi fyysisine painikkeineen, mutta itse totesin pärjääväni myös tuon Fordin keskinkertaisen kosketuslevyn kanssa siinä määrin, että tuskin herättää suurempaa hampaidenkiristelyä. Meikäläiselle tärkeät varusteet, kuten muistipenkit nahka/keinonahkaverhoilulla näyttää kustantavan Elroqiin aika paljon, joten hinta nousee yli tuon Fordin tason.
 
Omaan makuun Elroq olisi kyllä ollut Fordia paremman näköinen, mutta itsellä ehdoton kriteeri oli tuo neliveto, jota Elroqiin ei toistaiseksi saa. Ja en tiedä onko Elroqissa vielä vähän lyhyempi tavaratila, kun on autonakin hieman lyhyempi. Kiinnostava malli jokatapauksessa. Skodan ratti on myös parempi fyysisine painikkeineen, mutta itse totesin pärjääväni myös tuon Fordin keskinkertaisen kosketuslevyn kanssa siinä määrin, että tuskin herättää suurempaa hampaidenkiristelyä. Meikäläiselle tärkeät varusteet, kuten muistipenkit nahka/keinonahkaverhoilulla näyttää kustantavan Elroqiin aika paljon, joten hinta nousee yli tuon Fordin tason.
Itsellänikin neliveto oli ehdoton seuraavan auton varuste mutta kun liukkaalla, siis oikeasti liukkaalla pääsi koeajamaan elroqia niin se piti tiessä paremmin kuin nykyinen neliveto-Volvo( tosin nastarenkaat pilasivat Skodan ajotuntuman täysin muilta osin). Olin todella yllättynyt sen pitokyvystä ottaen huomioon että i4 oli järkyttävä takavetona liukkaalla. Tavaratila on silmämääräisesti pienempi elroqissa mutta mahtaakohan oikeasti eroa olla kovinkaan suuri.

Fyysiset näppäimet oli yksi pääsyistä valita Skoda Fordin ja Volkkarin sijaan sillä kumpaakin koeajaissamme painoimme kumpikin niitä hipaisunäppäimiä vahingossa vain rattia pyörittäessämme. Toiseksi, pidän välillä kiinni vaakapuolista ja sehän ei hipaisunäppäintoteutuksessa toimi. Ratin kehän halkaisija on skodassa pieni mutta kahden eri viikonlopun koeajon jälkeen siihen tottui suht nopeasti.

Itse en pitänyt Fordin perus penkistä lain vaan istuttuani agr:ään katsoin sen olevan välttämätön varuste 200 euron hintaan ja skodassa istuessa taas totesi senkin penkin olevan todella lyhyt syvyydeltä mutta lopulta kilpailevissa merkeissä oli niin paljon muuta huonompaa( kuten minulle kohdistuva vuokrahinta. Sportline esimerkiksi on monta kymppiä kalliimpi kuussa kuin Style samoilla paketeilla sillä jälleenmyyntiarvio vaikuttaa vuokrahintaan), että penkki korjaantuu vaikka amazonista ostetulla penkinjatkeella. Meillä onneksi ei ikinä enää tule nahkapenkkejä; ne ovat kuumat kesällä ja kylmät talvella ja jopa Volvon nahkasomisteet jäätävät jalkoja vasten mutta ymmärrän monen haluavan nahkapenkkiä ja pelkästään lasten vuoksi ja kalliithan ne ovat autoon johon niitä ei ole tarkoitettu ( Skoda on selkeästi valinnut linjan, että autoon ei valittaisi nahkapenkkiä).
Olisin ostanut Fordin liisaamisen sijaan jos sellainen olisi ollut valmiiksi varastossa mutta kolmen vuoden kuluttua taas uudelleen.
 
Itsellänikin neliveto oli ehdoton seuraavan auton varuste mutta kun liukkaalla, siis oikeasti liukkaalla pääsi koeajamaan elroqia niin se piti tiessä paremmin kuin nykyinen neliveto-Volvo( tosin nastarenkaat pilasivat Skodan ajotuntuman täysin muilta osin). Olin todella yllättynyt sen pitokyvystä ottaen huomioon että i4 oli järkyttävä takavetona liukkaalla. Tavaratila on silmämääräisesti pienempi elroqissa mutta mahtaakohan oikeasti eroa olla kovinkaan suuri.

Fyysiset näppäimet oli yksi pääsyistä valita Skoda Fordin ja Volkkarin sijaan sillä kumpaakin koeajaissamme painoimme kumpikin niitä hipaisunäppäimiä vahingossa vain rattia pyörittäessämme. Toiseksi, pidän välillä kiinni vaakapuolista ja sehän ei hipaisunäppäintoteutuksessa toimi. Ratin kehän halkaisija on skodassa pieni mutta kahden eri viikonlopun koeajon jälkeen siihen tottui suht nopeasti.

Itse en pitänyt Fordin perus penkistä lain vaan istuttuani agr:ään katsoin sen olevan välttämätön varuste 200 euron hintaan ja skodassa istuessa taas totesi senkin penkin olevan todella lyhyt syvyydeltä mutta lopulta kilpailevissa merkeissä oli niin paljon muuta huonompaa( kuten minulle kohdistuva vuokrahinta. Sportline esimerkiksi on monta kymppiä kalliimpi kuussa kuin Style samoilla paketeilla sillä jälleenmyyntiarvio vaikuttaa vuokrahintaan), että penkki korjaantuu vaikka amazonista ostetulla penkinjatkeella. Meillä onneksi ei ikinä enää tule nahkapenkkejä; ne ovat kuumat kesällä ja kylmät talvella ja jopa Volvon nahkasomisteet jäätävät jalkoja vasten mutta ymmärrän monen haluavan nahkapenkkiä ja pelkästään lasten vuoksi ja kalliithan ne ovat autoon johon niitä ei ole tarkoitettu ( Skoda on selkeästi valinnut linjan, että autoon ei valittaisi nahkapenkkiä).
Olisin ostanut Fordin liisaamisen sijaan jos sellainen olisi ollut valmiiksi varastossa mutta kolmen vuoden kuluttua taas uudelleen.
Helposti ymmärrettäviä perusteita ja samalla hyvä esimerkki siitä, että ihmisillä on hyvinkin erilaisia vaatimuksia ja painotuksia tarpeiden ja tottumusten suhteen.

Itse en ole koskaan kokenut nahkapenkkejä ongelmalliseksi, etenkin kun on ilmastoitu auto ja lämmitettävät penkit, ja tosiaan se käytännön pääsyy meillä on koirat, joista lähtee lyhyttä valkoista karvaa joka tunkeutuu kangaspenkkeihin niin rasittavasti, että niiden putsaaminen on niin järjettömän työlästä ettei sitä jaksa tehdä. Ja toki myös helpompi putsata jos lapsi oksentaa tai sotkee muuten, tai jos vaikka juoma kaatuu vahingossa penkille (tämänkin olen kahvikupin kanssa onnistunut tekemään). Ja muistipenkit on ehdottomat kuskien suuren pituuseron vuoksi. AGR olisi kyllä maistunut tännekin, jos olisi ollut tarjolla - mutta totesin että noilla peruspenkeilläkin pärjään, eivätkä ainakaan huonommalta tuntuneet kuin Teslassa + ristiselän hieronta vaikutti ihan mukavalta lisältä näin alaselkävaivaiselle.
 
Korealaisessa nahkapenkit eivät olisi ongelma, jos ennakkolämmitys koskisi niitä. Jostain syystä eivät ole mukana (tämä taisi Ioniq 5/EV6 faceliftissä korjaantua). Helkutin kylmät talvella ennen kuin lämpeää. Jos on muuten lämmin auto, niin korostaa vain eroa - Toki jos laittais ajoissa lämpiämään, niin ei ongelmaa.
 
Itse en ole koskaan kokenut nahkapenkkejä ongelmalliseksi, etenkin kun on ilmastoitu auto ja lämmitettävät penkit, ja tosiaan se käytännön pääsyy meillä on koirat, ). Ja muistipenkit on ehdottomat kuskien suuren pituuseron vuoksi. AGR olisi kyllä maistunut tännekin, jos olisi ollut tarjolla.
Itsellä on enemmän shortseilla ajo ympäri vuoden 😁, ja edellisissä autoissa ei ollut kauko-ohjattavaa penkinlämmitystä, Volvoonkin se tuli OTAna aika myöhään. Konassa oli jäähdytettävät nahkapenkit ja ne olivatkin sitten paljaalle iholle samaan aikaan hiostavat ja kylmät. Mutta puhtaanahan ne pysyvät paremmin, ja joissain autoissa nostaa aavistuksen jälleenmyytävyyttä. Ja nykyään ei taida olla montaa autoa, joissa niitä penkkejä ei saa tavalla tai toisella etänä lämpimiksi.

Muistipenkit ovat ehdoton meilläkin kun pituuseroa on liki 30 senttiä. Harmi vain ettei profiilin mukaan vaihtuvia asetuksia ole kuin parissa autossa toimivana. Fordin etuna on Volvon tapainen heti käynnissä -toiminto kuten Skodassakin mutta Skodassa ei ole avaimeen sidottua muistipenkkisäätöä jos oikein ymmärsin. Volvo hemmotteli pilalle muutamassa asiassa( mutta ei automaattisammumisessa).
 
Korealaisessa nahkapenkit eivät olisi ongelma, jos ennakkolämmitys koskisi niitä. Jostain syystä eivät ole mukana (tämä taisi Ioniq 5/EV6 faceliftissä korjaantua). Helkutin kylmät talvella ennen kuin lämpeää. Jos on muuten lämmin auto, niin korostaa vain eroa - Toki jos laittais ajoissa lämpiämään, niin ei ongelmaa.
Tämä. Koeajoin melkein kaikki meillä liisattavissa olevat automerkit ja harvassa( mm Volvo/Polestar ja MEBiläiset, Fordista nyt en ole varma) ne penkit lämpeävät esilämmityksessä. Siksi mm. Kia EV3 jäi kauppaan( koeajohetkellä ei ollut kellään tietoa, että ne lampenisivät esilämmityksen yhteydessä).
 
Itsellä on enemmän shortseilla ajo ympäri vuoden 😁, ja edellisissä autoissa ei ollut kauko-ohjattavaa penkinlämmitystä, Volvoonkin se tuli OTAna aika myöhään. Konassa oli jäähdytettävät nahkapenkit ja ne olivatkin sitten paljaalle iholle samaan aikaan hiostavat ja kylmät. Mutta puhtaanahan ne pysyvät paremmin, ja joissain autoissa nostaa aavistuksen jälleenmyytävyyttä. Ja nykyään ei taida olla montaa autoa, joissa niitä penkkejä ei saa tavalla tai toisella etänä lämpimiksi.

Muistipenkit ovat ehdoton meilläkin kun pituuseroa on liki 30 senttiä. Harmi vain ettei profiilin mukaan vaihtuvia asetuksia ole kuin parissa autossa toimivana. Fordin etuna on Volvon tapainen heti käynnissä -toiminto kuten Skodassakin mutta Skodassa ei ole avaimeen sidottua muistipenkkisäätöä jos oikein ymmärsin. Volvo hemmotteli pilalle muutamassa asiassa( mutta ei automaattisammumisessa).
Model Y kyllä on myös hemmotellut myös noiden automaattisesti aktivoituvien profiilien myötä, kun penkki ja ratti on aina oikeassa asennossa. Nyt pitää Fordissa painaa nappia penkin reunasta ja säätää rattia tarvittaessa manuaalisesti, mutta eiköhän tässä jotenkin selvitä, toivottavasti en ole ihan niin kermaperseytynyt vielä 😁

Fordin ymmärtääkseni hyvin simppelin sovelluksen käyttö myös vähän jännittää, kun on tottunut tuohon Teslan erinomaisesti ja monipuolisesti toimivaan äppiin.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
271 592
Viestejä
4 690 511
Jäsenet
76 776
Uusin jäsen
jerelolo

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom